odločno prehiteva evropske dosežke - in kot dobro vemo, ne samo na tem, sicer posebnem, pa četudi na trenutke manj znanem ali privlačnem področju. Tomaž Brejc ZBORNIK O DELU IN RAZMIŠLJAN­ JIH MUZEALCEV: Argo, XXXI- XXXII, Ljubljana 1991. Umetnine se kot najžlahtnejši dosežki člo­ veškega duha dvigajo nad zgodovinske okoliščine, a so vendar hkrati - tako kot njihovi ustvarjalci - nerazdružno zlite s časom, v katerem so nastale, in s krajem, iz katerega so zrasle. Zato je zgodovina umetnosti tudi del kulturne zgodovine, umetnine pa so obenem tudi predmeti, ki jih je treba varovati, restavrirati in po­ stavljati na ogled. Kot del premične kul­ turne dediščine se v tem ne razlikujejo od drugih ostankov preteklih dob. Zavest o tej dvojni identiteti umetnin, pa najsi so to likovne umetnine, izdelki umetne obrti ali dela ljudskih ustvarjalcev, je nujna spremljevalka preučevalčevega dela. Muzejske zbirke so najobsežnejše in hkra­ ti javne predstavitve premične kulturne dediščine, delo z muzejskim gradivom, ki je temeljna muzealčeva naloga, pa je iz­ hodišče za vsako nadaljnje znanstveno raziskovalno delo v okviru zgodovinskih strok. Delo muzealcev se je v starejši strokovni literaturi na Slovenskem zrcali­ lo ob publikacijah Muzejskega društva za Kranjsko v zadnjem desetletju 19. stolet­ ja (1892-1903) tudi v Argu, katerega izda­ jatelj je bil tedanji Deželni muzej za Kranj­ sko. Nova vrsta Arga je začela izhajati leta 1962. Leto dni pred častitljivo stoletnico izhajanja se letošnja dvojna številka pred­ stavlja v novi preobleki večjega formata, s preglednim in prikupnim oblikovanjem s pridihom patine na rumenih straneh in z dolgo vrsto prispevkov s področja va­ rovanja, preučevanja in predstavljanja slovenske premične dediščine. Med članke, ki opozarjajo na posamezne sklope muzejskega gradiva, sodijo pri­ spevki Vesne Bučič o pohištvu firme Ma- thian, Mateje Kos o keramiki Zsolnay in Goje Pajagič Bregar o cerkvenih para- mentih, zlasti kazulah - vse iz zbirk Na­ rodnega muzeja v Ljubljani, ter Marjete Ciglenečki o fondu sodobnih likovnih umetnin v Pokrajinskem muzeju v Ptuju. Magda Peršič iz Goriškega muzeja v Novi Gorici razmišlja o vključevanju et­ nološke premične dediščine v muzejske zbirke. Izredno zanimivo je skrbno re­ konstruirano poročilo o poškodbah ar­ heoloških zbirk Deželnega muzeja Ru- dolfinuma ob velikonočnem potresu leta 1895, spis Vide Stare iz Narodnega muze­ ja v Ljubljani. Jože Dežman iz Gorenj­ skega muzeja v Kranju in Darja Mlakar (Armida, Kranj) nakazujeta metode dela pri zbiranju podatkov o dogodkih v dru­ gi svetovni vojni na Gorenjskem in opo­ zarjata na nujnost računalniške obdelave podatkov. Na temo dokumentacije s posebnim ozi­ rom na računalniško obdelavo je ubrana druga skupina prispevkov v letošnjem Argu. Marjeta Mikuž iz Muzeja ljudske revolucije Slovenije v Ljubljani utemelju­ je potrebo po ustanovitvi Slovenskega muzejskega dokumentacijskega centra. Sledijo trije članki o obdelavi dokumen­ tacije v Narodnem muzeju v Ljubljani: Polona Bitenc piše o dokumentaciji v Arheološkem oddelku, Peter Kos o NUMIZ-u, računalniškem projektu Nu­ mizmatičnega kabineta, in Jože Podpeč- nik o problematiki dokumentacije zbirk znakov. O informatizaciji v Mestnem mu­ zeju v Ljubljani govori članek Boruta Rovšnika. V nadaljevanju predstavi Ralf Čeplak, vodja Muzeja neevropskih kultur Gori­ čane v okviru Slovenskega etnografskega muzeja v Ljubljani, program prostorskih potreb v Muzeju neevropskih kultur. Bera muzejskih razstav po Sloveniji je zadnja leta kljub burnim časom, ki niso pretirano naklonjeni preučevanju življe­ nja v preteklosti, izvzemši reinterpretacije zadnjih nekaj desetletij narodove zgodo­ vine, še vedno precejšnja. O nekaterih občasnih in stalnih postavitvah muzej­ skih razstav, ki so jih ali jih še bodo podpisali, poročajo avtorji sami: Vesna Bučič (Ure skozi stoletja), Peter Kos (De­ narništvo v antiki na Slovenskem), Mar­ jeta Ciglenečki (Vabilo na predstavitev turquerij v ptujskem muzeju in Turqueri- je v ptujskem muzeju; priprave na raz­ stavo - delovna skica), Aleš Gačnik (Vi­ no in muzej), Jasna Horvat (Slovenci v letu 1789), Nataša Kolar in Mojca Vomer Gojkovič (Poročilo o razstavi Prvošolčki v ptujskem muzeju), Ivanka Počkar (Ob­ robnim razstavam na rob) in Rolanda Fugger Germadnik (Stalna razstava Raz­ voj mesta Celja 1945-80). O graški raz­ stavi Garderobe & Co. piše Andreja Vri­ šer iz Pokrajinskega muzeja Maribor. Sledijo poročila o delu Narodnega muze­ ja (Branko Reisp) in Slovenskega šolske­ ga muzeja (Slavica Pavlič) v Ljubljani v letu 1990 ter o Jubilejnem letu posavske­ ga muzeja Brežice (Irena Lazar). O mednarodnih stikih in sodelovanju z ustanovami in kolegi muzealci drugod j)o Evropi teče beseda v poročilih Ralfa Če­ plaka, Boruta Rovšnika, Irene Žmuc in Jasne Horvat. Eva Kocuvan pa v svojem prispevku razmišlja o muzejskem peda­ goškem delu v Narodnem muzeju. Končno sledijo spominski zapis o pokoj­ nem bibliotekarju Narodnega muzeja v Ljubljani Bogomirju Stoparju (Branko Reisp) in knjižni poročili: Andreje Vrišer o knjigi Elisabeth Ann Coleman o raz­ vojni poti modnih kreatorskih hiš Worth, Doucet in Pingat in Darka Kneza o knji­ gi Petra Kosa Ig: Najdba Antoninijanov tretjega stoletja. Kot rdeča nit se predvsem v člankih, ki teoretizirajo ali kar naravnost polemizi­ rajo, vleče želja muzealcev po čim bolj sodobno zasnovanih muzeoloških pred­ stavitvah likovnih del, umetnoobrtnih predmetov, arheologije, numizmatike in drugega muzejskega gradiva javnosti. Vedno znova se tudi zastavljajo temeljna vprašanja, kot denimo, kaj in koliko pre­ sejati skozi strokovno sito, da bi se čim bolj izognili načelu naključja. Izredno ži­ vahno je razpredanje muzeoloških kon­ ceptov od tistega o konkretnem vklju­ čevanju sodobnih tehničnih sredstev v muzeje in različnih videnj mesta muzej­ ske ustanove v utripu vsakdanjega življe­ nja do razmišljanj o široko zasnovanih muzejskih sistemih na državni in meddr­ žavni ravni, zlasti v času spreminjanja političnega zemljevida Evrope. Tudi pri branju letošnjega Arga je čutiti, kako ži­ va so razmišljanja muzealcev na teoreti­ čnem področju in kako neustavljivo je njihovo prizadevanje, da bi v čim večji meri udejanili svoja hotenja in zadovoljili občinstvo, obenem pa ves čas dvigovali raven strokovnega in znanstvenega dela. Maja Lozar Stamcar * * * DVA RIMSKA KONGRESA Mednarodna strokovna srečanja so praz­ nični dnevi stroke. Navzven so videti kot malone otipljivo resnična podoba stro­ kovnega dela, ko avtorji takoj slišijo od­ mev svojega dela, saj ponavadi sledi tiho­ ti iskanja in tihoti pisanja tudi tiho življe­ nje prispevka, ki ga avtor na poti do kolegov ne spremlja več; ob takih sreča­ njih pa prispevek oživi v kolegovi besedi, v repliki in vprašanju, v ljubeznivi kon­ fliktnosti in živi kontinuiteti. Ob takem zunanjem videzu pa gre predvsem za zr­ calo stroke, v katerem se vidijo njene poti, zmožnosti in zagate. Govorim samo o medievistiki, pravzaprav o dveh poglav­ jih, ki sta bili temi dveh kongresov: prvo je prek naslova »IX colloque du Comite international de paleographie latine« po­ vezano z malone vsemi vidiki raziskav, ki se nanašajo na srednjeveške kodekse, dru­ go pa se je pod geslom »Ratio fecit diver- sum. San Bernardo e le arti« posvetilo izključno umetnosti cistercijanskega 12. stoletja. Morebiti je videti nenavadno, da se celo klasična vprašanja umetnostne zgodovine - kot so poetika, metodologija, struktura spomenika, slog in pripadajoča termino­ logija - odpirajo z vso vehemenco. Čim obsežnejša dokumentacija je na voljo, bolj je prisotna zavest o zasilnosti termi­ nologije, o relativnosti spoznanj o slo­ govnem razvoju, o vplivu med centrom in provinco. Ne upam si trditi, da se umetnostna zgodovina tudi v drugih ok­ virih (denimo baroka ali moderne umet­ nosti ali umetnosti grško-rimske antike) ne srečuje s paralelnimi razmisleki, ki elegantne, sintetične interpretacije izpred pol stoletja opremljajo s skeptičnim pre­ vrednotenjem. Lahko pa da je medievi- stika samo pomanjšani okvir problemov,