Poštnina plačana v gotovini V Ljubljani, dne 7. junija 1934. Leto VII. — Številka 23. A T fT ® q «**•••* &is*P ;vv 1 Uhaja vsa K četru P< Glasilo IcrščausIcegG dela vnemat t slučaju praznika (‘»'i popre! — Uredništvo’ Ljubljana, Mikloši- čeva Nefrank trana pisma se oe sprejemalo amttKL •• >':sa» Posamezna številka Din 1*-Din 4'—, za četrt leta Din 10'—, inozemstvo Din 7‘— (mesečno) ~ Cena: za 1 mesec pol leta Din 20'—j za Oglasi: po dogovoru l| Oglasi, reklamacije in naročnina na upravo II Delavska zbornica, Miklošičeva cesta 22, I. nad. II Telefon 2265. — Stev. čekovnega računa 14.900 $ f® sžj ifft «gM| > .,s^afc i p i€zu¥m;t w» *?-•• .-•-J ČjrOi?or predsednii obenem zboru v nedei$o 3« junija i934 v Lji&blijam Razvoj kršč. soc. gihasiia Z današnjim /borom, ko zu ključu jemo enoletno poslovno dobo, pra/.nujemo tudi 40 letnico krščansko socialističnega gibanju in 25 letnico Jugoslovanske strokovne zveze. Tu jubilej ni Pomemben le za iril tudi sprejet od dr. Kreka predlagani »Socialni program delavskih stanov«. V aprilu 1894. je bilo ustanovljeno »Delavsko stavbno društvo v Ljubljani«, 17. okt. 1925. pa je bila ustanovljena I. Delavska hranilnica in posojilnica. Slovenska delavska katoliška društva, ki so bila ustanovljena za razne stroke, so bila brez enotnega vodstva, /.ato se je v septembru 1909 Ustanovila Jugoslovanska strokovna zveza kot centrala krščanskih delavskih strokovnih organizacij. ki se je leta 1922. preosnovala v centralo. strokovnih zvez. Delavsko vprašanje, pa tudi krščansko socialistični pokret se je razvijal v tolikem obsegu, da ni zadeval več samo Vprašanj ožje in širše domovine, ampak je načel vprašanja, ki se tičejo vsega delavskega stanu. Z ato je JSZ leta 1919. postala članica Krščanske strokovne internacionale v Utrechtu. JSZ je skušala s svojimi prijatelji utrditi svojo organizacijo, odnosno razširiti svoje ideje tudi med brati Hrvati. Danes deluje na Hrvat-skein zelo lepo Radnički strukovni savez, ki je v stalnem stiku z Jugoslov. strokovno zvezo. Največjo važnost pa je polagal krščansko socialistični pokret na to, da pridobiva naraščaj, da poglobi svoje ideje pri svojih članih, da rešuje vsakokratne probleme in da daje smernice za pokret. V to naj bi služila sledeča sredstva. a) Strokovno časopisje. Kakor že omenjeno, prvi delavski časopis je bil »Glasnik«. Pozneje je ta prešel na »Našo moč«. Mesto »Naše moči« Je bila ustanovljena »Pravica« in mesto te »Delavska Pravica«. Takoj po preobratu sta izhajala nekaj let dva dnevnika, ki sta bila naklo- njena krščansko socialističnemu gibanju, »Večerni list« in »Novi čas«. Krščansko soc. gibanje je imelo tudi svojo revijo »Socialna misel«. Ta je pozneje prenehala, dasi ni bilo stvarne potrebe. V sklopu kršč. soc. gibanja leta 1932. nova revija »Beseda«. Velikega pomena je tudi Krekova knjižnica, ki je bila ustanovljena 1. 1929. Leta 1934. smo izdali tudi »Priročnik« k socialni zakonodaji. b) JSZ je vedno polagala velik pomen na vzgojo in pridobivanje delavske mladine. To nalogo so vršili mladinski odseki v sklopu strokovnih organizacij. Pozneje, in sicer oktobra 1922, se je ustanovilo mladinsko društvo »Krekove mladine«, ki je pozneje pričela izdajati tudi svoje glasilo »Ogenj«. Ko je bila »Krekova mladina« razpuščena, so prevzeli vzgojo delavske mladine zopet mladinski odseki. c) Tudi med srednješolsko in vseučiliško mladino je pričelo krščansko socialistično gibanje pridobivati tal. Razmere za enkrat niso ugodne, vendar pa ideje kršč. soc. gibanja tudi tukaj žive. d) Kršč. soc. pokret so utrdili tudi kongresi, katerih je bilo zlasti po vojni lepo število. Leta 1922. je bil v Ljubljani prvi kongres krščanskih socialistov, leta 1925. delavski dnevi v Celju, prvi rudarski kongres v Zagorju, prvi kongres tovarniškega delavstva v Tržiču in prvi viničarski kongres v Ljutomeru. e) Pripadniki krščansko socialističnega gibanja so se udejstvovali tudi politično. Toda ne samostojno, ampak v sklopu bivše SLS. Organizirani so bili v »Delavski zvezi«. Ta je bila razpuščena leta 1929 s podružnicami vred. in javnost Naš pokret deli usodo vseh odločnih pa brezkompromisnili pokretov. Ako izvzamemo delovne sloje, moramo ugotoviti, da nam javnost ni naklonjena. Ako je bilo odvisno od javnosti, da nam deli pravice, smo bili prikrajšani. Ko je bil leta 1921. imenovan prvi plenum Delavske zbornice, so dobili marksisti 26, narodni socialisti 10 in mi samo 5 mandatov. Pii volitvah v Delavsko zbornico leta 1926. smo si priborili 17 delegatov. Pri zadnjih volitvah smo nazadovali za 5 delegatov. I oda to nazadovanje ni bilo utemeljeno v naši nemoči, ampak v posebnih razmerah. Da je to res, dokazuje dejstvo, da smo si v tovarnah priborili več obratnih zaupnikov kakor v preteklem letu in da smo kljub težkim razmeram tudi številčno v strokovnih organizacijah narastli. Naša ncdofSa Naše naloge so ožje in širše. Kot strokovna organizacija imamo prav vse tiste naloge, kot vsaka poštena in iskrena strokovna organizacija. Boriti se moramo po svojih krščanskih na- čelih za čim ugodnejše delovne pogoje in za čim boljši življenjski standard članov in vsega delavstva. Zato je bila JSZ vedno v prvih vrstah, kadar je šlo za ustvarjanje socialne zakonodaje, za varstvo pridobljenih pravic delavstva ali pa, da se pridobe nova izboljšanja. Tako je tudi sedaj. To bodo potrdila tudi poročila strokovnih tajnikov. Kot pokret se pa moramo boriti tudi za take razmere, da bo delavcu mogoče živeti kot človeku. To bo pa le tedaj, če bo ustvarjen tak gospodarski red, ki bo slonel na delu, in take družabne razmere, v katerih bo glavna skrb človek kot poedinec in kot celota. Toda celota mora biti nad poedinccm. j Cii s a c i <* 11 sil £ es*> d ra z o o Ustvaritev takih gospodarskih razmer in take družbe zahteva smotrnega doslednega in brezkompromisnega delovanja. To delovanje se pa more izvajati le v čisto določenem gibanju, lo gibanje mora biti ravno nasprotno sedanjemu kapitalističnemu gospodarskemu in družabnemu redu, ker ima to gibanje za cilj boljšo, pravičnejšo družbo in gospodarski red. To gibanje ima že svoje ime in sicer socializem. Sedanja kapitalistična družba propagira fašistični korporacijski družabni sistem. Ta fašistični korporacijski družabni sistem je povzet po srednjeveškem korporacijskem družabnem sistemu. Principi srednjeveške stanovske organizacije so bili: l. Le delo je dajalo pravico do dohodkov. Zato je bilo oderuštvo in izkoriščanje dela iz-klj učeno. Nobeden ni absoluten lastnik premoženja, ampak le oskrbnik. Premoženje se mora uporabljati v blagor celote. Vse javno življenje je podrejeno skupnim koristim. S tem je bil zaščiten tudi poedinec. Korporacijski red kapitalističnih držav je prevzel le obliko stanovske organizacije, duha je pa pustil svojega. Ta duh pa ne more voditi v boljšo, pravičnejšo družbo. Temelin& sasčeia socializma Socializem je torej stremljenje po pravični družabni ureditvi in boj proti individualistični kapitalistični družbi. Socializem ni že marksizem in ni že boljševizem. Socializem je za-se gospodarsko stremljenje. To stremljenje pa mora nujno sloneti na etično pozitivnih ali negativnih načelih. In ravno zato mora imeti socializem glede etičnih načel svojo označbo: krščanski, marksistični itd. Mi m markshem Pot do socialističnega mišljenja je težka in dolga. Kdor hoče biti pošten socialist, mora priznavati in upoštevati vse elemente, ki pod- Stran »DELAVSKA PRAVICA«, dne 7. .junija 1934. Leto VII. ■ . .. %J • oj» ' O ’ detavslvo Si C? lil S SI' i€?i; 5ia t- SlIV.'. M-ii - - / V soboto, dne ‘2. junija je zvečer ob ‘20 priredila Jugoslovanska strokovna zveza v veliki dvorani Delavska zbornice slavnostno akademijo. Prireditev je po svojem programu lepo uspela. Pevski oktet naših kovinarjev z Javornika ji je dal posebno obeležje. Za uvod so zapeli Lahajnarjevo pesem »Na delo«. Pevci so bili za svoja izvajanja nagrajeni z burnim aplavzom. Prav tako so bile lepo izvedene ostale točke programa. Odlomek iz drame »Rdeče rože« je pokazal vso težo in trpkost boja delavca za svoje pravice. Pokazal je tudi, da ima delavstvo v svojih vrstah zelo nevarne nasprotnike, ki so vsak čas za boljše plačano meslo pripravljeni prodati svoje tovariše. Pokazal pa je tudi, da ima delavstvo dovolj zrelih, res sposobnih in neustrašenih mož, ki znajo tudi v najhujših trenutkih braniti delavske pravice. Jedro večera je bil govor našega starosta tov. Jožeta Gostinčarja. Veliko nam je povedal novega in tako otel pozabi marsikatero borbo, ki jo je borilo delavstvo v prvih dneh krščansko socialističnega gibanja na Slovenskem. Akademijo je posetil kot namestnik pre-vzvišenega g. kanonik Vole. Dalje vsi delegati, ki so dospeli na centralni občnii zbor in večje število tovarišev iz Škofje Loke, ki so se pripeljali kar z avtobusom. Ljubljana sama pa se je bolj slabo odrezala. PaUh ziiGra Jug. strokovne zveze Ob poldesetih dopoldne so se zbrali vsi delegati v frančiškanski cerkvi, kjer se je darovala sv. maša za pokojne člane in članice Jugoslovanske strokovne zveze. Nato so odšli v Delavsko zbornico, kjer se je ob desetih priče,1 slavnostni občni zbor. Zbor je otvoril in vodil tov. predsednik JSZ Srečko Žumer. Uvodoma je pozdravil zastopnika škofa dr. Rožmana g. kanonika Volča, zastopnika Delavske zbornice, zastopnika Borze dela, zastopnika Združenih priv. in trg. nameščencev g. Rudolfa Smersuja in zastopnika Narodne strok, zveze Varška, Nato so se prečitali pismeni pozdravi in sicer vladike dr. Jegliča, mariborskega škofa dr. ! Tomažiča, bratskih čeških strokovnih in mladin-! skih organizacij, tovarišev sodelavcev iz Šibenika ; in nekaterih skupin JSZ. Vsi pozdravi so bili bur-: no aklamirani. Nato so sledili pozdravi zastopnikov | in sicer je za Borzo dela pozdravil tov. žužek, za I Delavsko zbornico tov. Marinček, za NSZ tov. Var-i šek. Dalje je pozdravil zbor tudi zastopnik Zdru-i Ženih priv. in trg. nameščencev tov. Smersu, ki je ! omenjal, da je nujno potrebna enotna organizacija j kršč. soc. delavstva in nameščenstva. Zborovalci so I pozdrave z navdušenjem sprejeli. Za verificiranje 1 mandatov sta se nato določila lov. Lešnik Alojzij | iz Hudejame in lov. Tomat iz Kranja. Ugotovila sta, da je od 72 delegatov in sicer strokovnih sku-| pin navzočih 54 z 68 glasovi. Od avtonomnih zvez | pa je od 32 delegatov navzočih 12 s 16 glasovi. — j Kot overovatelja zapisnika sla bila imenovana tov. j Oasser Albin in Kores Martin iz Maribora. Po teh uvodnih formalnostih je povzel besedo tov. predsednik JSZ Srečko Žumer. Njegov govor, ki je bil programatičen in tako izredno važen, priobčujemo na uvodnem mestu. Nato so sledila poročila tajnikov, blagajnika in nadzorstva. Nadzorstvo je predlagalo občnemu zboru razrešnico s po-hvalo. Poročila tajnikov priobčimo v eni prihodnjih številk »Delavske Pravice«. Po poročilih se je razvila živahna debata, ki priča, da naši tovariši budno zasledujejo vse delo v centrali. Da se okrepi vez med centralo in skupinami, je načelstvo predlagalo kandidatno listo tako, da bi se izvolili kot namestniki v načelstvo tov. iz dežele in to iz posameznih strok. Soglasno je bila nato izvoljena sledeča kandidatna lista: Načelstvo: Gostinčar Jože, 'Žumer Srečko, Rutar Jože, Langus Jože, Koprivec Malic, Lavrenčič Niko, Korun Julij, Brecelj Marjan. Namestnik: V ang er kit Ivan (Vevče), Uslar Vinko (Zagorje), Sever Tine (Škofja Loka), Godeša Ivanu (Poeelska zveza), Smolej Tine (Javornik), Zupan Ciril (Tržič), Mikeln Fric (Celje), Gosak Franc (Duplica). — Nadzorstvo: Vobovišek Mihael, Nagode Leopold, Pauer Ivan, TomaI Vilietn, Jei Anton, Savenc Franc. — Po volitvah so bile prečitane resolucije, katere bomo prav tako priobčili v eni prihodnjih številk Delavske Pravice«. pirajo socialistično gibanje, lak važen element je marksizem kot znanstveno utemeljen nauk kot kritika kapitalizma. Kot takega ga priznavamo, odklanjati pa ga moramo kot svetovni nazor. Kot tak ne koristi socializmu, ampak mu je v škodo. Shupsm dzi&iJsk::! Resnična in končna rešitev socialnega vprašanja je v združenju vseli delavcev. Kakor se združuje kapitalizem v poedinili državah, pa tudi preko državnih meja in brez ozira narodnosti, tako bi moralo biti delavstvu jasno, da sloga jači, nesloga tlači. Zuto bi moralo stremeti za tem, da ustvari čim enotnejše formacije v boju proti izkoriščanju in zapostavljanju. V tem je razredni boj, ki ga organizirana kapitalistična družba izvaja proti delavstvu. Ta boj je bil delavstvu vsiljen v borbi za njegovo življenje in je predpogoj zmage delavstva v tem boju. To je vsiljen boj zla proti dobremu, ki uničuje celo človeško družbo v njenih temeljih. Toda uko nuj ta razredni boj. ki je, kakor sem že rekel, delavstvu vsiljen od kapitalizma, služi socializmu, se mora podrediti teoriji in praksi splošnim interesom, ki temeljijo na etičnem in pravičnem vrednotenju teh interesov. Ravno radi teh motivov smo bodisi kot pro-letarci, bodisi kot strokovničarji poudarjali in gojili misel skupne delavske fronte. Kaj je potrebno ? Če naj napreduje delavstvo v cilju skupne delavske fronte in s tem v cilju socializma, je potrebno, da se razne delavske organizacije in delavski pokreti otresejo vseh vplivov, ki so mu škodljivi. Razni kapitalistični eksperimenti so mogoči le radi raznih napak v delavskih vrstah. Marksizem sloni na liberalnem materializmu celote, ki ga je prevedel v prakso kot sve- tovni nazor v politiki in strokovnem gibanju. S tem je nujno priznal liberalno načelo, zašel miselno prav v iste temeljne naipake kot kapitalizem ter nehote demoraliziral lastno giban je. Pa tudi delavstvo, ki se je udejstvovalo v katoliških organizacijah, je postalo prevečkrat žrtev politike in kapitalistične družbe in šlo često mimo nalog in ciljev pravih delavcev. Paptsinzj jojmosi Ravno radi tega smo prišli kot pokret in kot strokovno gibanje do spoznan ja in prepričanja, da moramo hiti kot taki popolnoma samostojni in svobodni. V teku štiridesetletnega gibanja smo ravno radi tega, ker je katoliška gospodarska družba drvela skoraj brez pridržka za modernimi gospodarskimi, to je kapitalističnimi načeli, utrpeli marsikatere in velike izgube. Tej gospodarski družbi je postalo socialno vprašanje le formalnost, duhovno pa so korakali v vrstah kapitalistično usmerjenih svojih tovarišev. Moderno socialno gibanje je v katoliški družbi uvedlo ravno katoliško orientirano delavstvo. Ustanavljalo je razna kulturno-stanovska in gospodarska — konzumna — društva. Toda ta društva so tekom let prešla popolnoma v meščansko smer, samo radi tega, ker je bilo delavstvo pod parolo solidarnosti premalo ču-ječe in preveč popustljivo., Omenim naj le I. delavsko konzumno društvo. To društvo so ustanovili izključno delavci in sicer ne kot samostojno društvo, ampak v sklopu celotnega delavskega gibanja. Pozneje so izrinili prave ■delavske zastopnike in v vodstvo so se vrinili nedelavski elementi, ki so društvo dvignili ven iz celotnega sklopa delavskega gibanja. Pa ne le to, šli so celo v fronto proti temu gibanju. Vse to je sicer zadalo gibanju ležke udarce, a strlo ga ni, nasprotno, učvrstilo ga je in pospešilo zoritev, namreč, da moremo biti kot pokret in kot strokovno gibanje svobodni. Občni zbor je pokazal, da naš pokret vedno bolj pridobiva na ugledu med delavstvom in da smo si tekom zadnjih let vzgojilii precejšnje število dobrih delavskih organizatorjev, ki z vsemi svojimi zmožnostmi delajo na porasti našega krščansko socialističnega delavskega gibanja. O O 3 S >, _ PO O V dr,. 3