Kužna nevarnost Matic Majcen Zapisati, da Steven Soderbergh ustvarja dve vrsti filmov, ene bolj osebno in cinefilsko avtorske, druge pa v svoji komercialnosti odkrito holivudske,je v resnici sila poenostavljeno opisovanje tega samosvojega filmskega avtorja. Čeprav je Soder-bergha možno opisati iz obeh vidikov - iz avtorskega je Soderbergh postmodernist, ekstremno bister in vedno dovolj sposoben, da se dobro odreže v najrazličnejših filmskih žanrih in slogih, iz industrijskega pa sila spreten oportunist, založen z dovolj veščinami, da se umešča med tehnično zelo prepričljive režiserje - pa se njegov najnovejši film Kužna nevarnost (Contagion, 2011) kaže kot primeren za preseganje te dihotomije, ko nam nazorno pokaže, kako 48-letnik v resnici uteleša različne plati ene in druge skrajnosti znotraj vsakega posameznega filma. Glede na multipleksovsko naravo Kužne nevarnosti se tokratna uganka njegove dvoumne avtorske pojave vrti predvsem okrog vprašanja, kako mu kljub poseganju na področje bolj komercialnih izmed njegovih filmov, kot sta Daleč od oči (Out ofSight, 1998) in Oceanovih enajst (Ocean's Eleven, 2001), gledalcem še vedno uspe vcepiti idejo, da se tudi v teh dostopnejših izdelkih nekje v ozadju še vedno skriva kanček tistega auteurja, kije leta 1989 presenetil filmski festival v Cannesu s Sek-som, lažmi in videotrakovi (Sex, Lies, and Videotape). Alibi za angažiranje bahave igralske zasedbe z Mattom Damonom, Gwyneth Paltrow, Lawrenceom Fishbur-neom, s Kate Winslet, z Judeom Lawom in Marion Cotillard na čelu je tokrat ta, da gre pri Kužni nevarnosti za poklon režiserju in producentu Irwinu Allenu, pionirju filma katastrofe v dobi politične paranoje v 70. letih minulega stoletja. Kužna nevarnost je dejansko v marsičem podobna filmom, kot so Pozejdonova avantura (The Poseidon Adventure, 1972, Ronald Neame in Irwin Allen), Peklenski stolp (The Towering Inferno, 1974, John Guillermin in Irwin Allen), Flood!(1976, Earl Bellamy), Fire! (1977, Earl Bellamy) in Morilski roj (The Swarm, 1978, Irwin Allen), ki so jih krasile mozaične pripovedne strukture, v katerih zbor filmskih zvezdnikov rešuje svet pred kremplji preteče katastrofe, čeravno gre pri Soderberghu za komaj kaj več kot tehnološko posodobljeno in realizmu zvestejšo različico malce bolj nedavnega Izbruha (Outbreak, 1995, Wolfgang Petersen). Kot je na premieri v Benetkah poudaril Soderbergh, metafore pri tematiziranju vsega tega pandemijskega kaosa morda res ni, je pa zato lekcija toliko bolj očitna. Parabole o nebrzdanem civilizacijskem napredku in naravi, ki vedno znova vrača udarec, so še vedno brezčasno učinkovite, saj nam mediji tudi v realnosti vedno znova strežejo s primerljivimi, čeprav malce manj fatalnimi dogodki, ki tudi insceniranemu dogajanju v Kužni nevarnosti pripišejo status povsem verjetnega scenarija. Seveda, s tisto tipično fiktivno razdaljo, ki resnično travmatično izkušnjo nadomesti z začasno dozo eska-pistično zaznamovanega užitka. Suspenz, ki gledalca zadrži napetega v sedežu, je zaradi tega simbiotičnega odnosa med realno možnostjo in fiktivno domišljijo Že večkrat smo ugotavljali (npr. pri Chri-še kako učinkovit, kar Soderbergh smelo stopherju Nolanu in Matthewu Vaughnu), podkrepi še s skrbnim izpostavljanjem ča- da lahko na najvišjem nivoju »sofisticira-sovnega sosledja dogodkov, da bo naša nega Holivuda« govorimo o novemu valu virtualna izkušnja globalnega kaosa še bolj konservativizma, kar pravzaprav v času il Hi ,, i: t z 111 u —1 < S u š S primerljiva realnosti. takšnih ali drugačnih kriz niti ni tako zelo Velikopotezno razkazovanje produkcij- presenetljivo. Danes nezamisljivi nazor skih mišic pa nas vodi tudi do drugega iz Peklenskega stolpa, kjer ženske služijo vidika tega filma. Vprašanje namreč ni to, kot seksapilne statistke na mondeni za-ali igralci v Kužni nevarnosti dobro opravijo bavi, medtem ko Steve McQueen in Paul i ¿m svoje delo {in po pričakovanjih so vsi zares Newman mišičasto rešujeta svet pred vrhunski), pač pa to, ali so vsi ti obrazi z na- ognjenimi zublji, se je v obliki povsem sa- prav nikoli ni bila vprašljiva. Glede na to, da slovnic tabloidov res potrebni za konstitu- moumevne patriarhalnosti prikradel tudi Kužna nevarnost stoji na zabavnejši strani cijo dobrega filma. To, da v stransko vlogo v Soderberghovo domnevno posodobitev. njegovih projektov in da je izpeljan na pri- znanstvenice Erin Mears postavi igralsko V tem smislu sta prikrita nauka tako Pe- merljivo visokem nivoju kot vsak poprej, ikono tipa Kate Winslet in ji v vzporednem klenskega stolpa in Kužne nevarnosti pov- bi razmeroma mlademu režiserju utegnilo prehajanju med pripovednimi linijami ko- sem ista: predstavnice ženskega spola je biti žal za svojim prezgodnjim odhodom majda uspe nameniti nekaj brezizraznih potrebno čim prej pospraviti s kriznega s scene. Jasno, v kolikor besede o njegovi minut na velikem platnu, je gesta, ki jo žarišča, da bodo lahko moški še naprej poklicni upokojitvi sploh jemljemo kot po- lahko prepoznamo kot potenciranje So- neovirano opravljali svoje delo. polnoma resne. V dobi raznovrstnih citiranj derberghove avtorske blagovne znamke. Aktualna Soderberghova izjava o nadalje- in poklonov, da ne omenjamo pandemič- Še večja težava tovrstnega zvestega pre- vanju kariere pravi, da bo do svoje napove- nih naftalinskih povratkov na popularno slikavanja nekega preteklega žanrskega dane upokojitve posnel le še 3 filme. S kriti- sceno, je avtorjeva smrt, tako v biološkem vzorca, kakršni so Allenovi filmi izpred 40 škega stališča bi bilo težko reči, da seje kot kot v strukturalističnem smislu besede, let, pa je v tem, da to s sabo prinese tudi režiser izpel, čeravno dobrih 20 let njegove dandanes očitno res edina gotova stvar, vrsto zastarelih nastavkov pri orisovanju kariere sestavlja razvejan opus, v katerem splošne družbene ureditve. kakovost dobršnega dela filmov pravza- AN IMA T t K A S. MtdNARCbHi FtSTiVAi /\Ni*\ifiANe6A |NT£ i? NAT* 0t4Al AHmArgO FtlM FESTIVAL 5-11 OfCEMflffl UVtUAHA KiNODVOfi SLOVENSKA MiHOTtKA 12-js DfceMBfft M/tnieo/i kiNO UC/I«/V/K Tekmovalni program • Otroški in mladinski program Slon Evropski študentski tekmovalni program • Svetovni jagodni izbor Retrospektiva Animirani film, glasba, zvok • Fokus na Španijo Družinski program Slon • Devet celovečernih animiranih filmov Dve likovni razstavi • Avdio-vizualni koncert Animirana ŠKM banda KnodtfocMestnikino. Ilustracija: Max Andersson