Inserati se sprejemajo in velja tristopna vrsta: 8 kr., če se tiska lkrat, 12 „ „ „ ,. 2 „ 15 u k n » ^ „ Pri večkratnem tiskanji se cena primemo zmanjša. R o k o p I s I se ne vračajo, nefrankovana pisma se ne sprejemajo. Naročnino prejema opravništvo (administracija) in ekspedicija na Dunajski cesti št. 15 v Medija-tovi hiši, II. nadstropji. Političen list zaslomsli urni Po pošti prejeman velja: Za celo leto . . 10 gl. — kr. Za polleta . . 5 „ — „ Za četrt leta 50 V administraciji velja: Za celo leto . . 8 gl. 40 kr. Za pol leta . 4 „ 20 „ Za četrt lota . . 2 „ 10 j«?4' V Ljubljani na dom poši „ velja 60 kr. več na leto. W,8SiB Vredništvo na Dunajski eeatts®: štev. 15 v Medijatovi hiši. Izhaja po trikrat na teden fcj sicer v torek, četrtek in soboto. Krščanstvo pa delo. u. Sveti Pavel je opravljal telesno delo, da bi pokazal tedanjemu svetu, ki je tako delo zaničeval, da ono človeka nikakor ne oneča-ščuje, marveč povzdiguje k pravemu idealnemu življenju. Njega so posnemali v prvih Btoletjih škofje, duhovni in drugi zelo omikani možje. ,,Kdo nama povrne — piše Gregor Nazijanski svojemu prijatelju Baziliju — one dni, ko sva od jutra do večera skupno delala, ko sva drva klala, kamenje klepala, drevje sadila in polivala, ko sva vlačila težki kimpež, od katerega so nama doigo ostajali žulji na rokah." Na vzhodu so se duhovni splošno pečali z rokodelstvom in poljedelstvom, na zapadu so to zapovedovali še celo zbori. Sv. Pavlin Noianski je, kakor piše. sv. Gregor Veliki, sam obdeloval svoj vrt in učeni sv. Hilarij Arleški si je z ročnim delom pridobival toliko, da je s tem še revnim pomagal. Zlasti frankovska duhovšč ua je b Bvojim zgledom ljudstvo za delo vnemala. Ko je za Konštantina krščanstvo postalo državno veroizpovedanje, seje vrnil tudi egoizem, sebičnost, oderuštvo, lenoba. Dižavna UBtava in pravno življenje, družinske razmere, literatura in gledišče, sploh vse javno in društveno življenje imelo je popoln paganski značaj, kateremu se je cerkev brezuspešno ustavljala. Vsi cerkveni očetje so se borili zoper pagan?ke običaje, lakomnost, suženjstvo, zatiranja ubožcev , nenravstvenost v družinskem življenji. Ziasti se odlikujeta sv. Bazilij in sv. Janez Zlatousti na vzhodu, na zapadu pa sv. Ambrož, Šest vprašanj o posvetovanji nedelj in praznikov. Spisal P. E. II. O. S. B. (Dalje.) VIII. Dostikrat ta ali oni skuša onesvečevanje nedelj in praznikov izgovarjati z beBedami: ,,Drugi, ce!o učeni ljudje delajo, kar jaz delam, ako celo uradniki in županje v nedeljo in praznik ukazujejo delati reči, katere še nikakor niso potrebne, potem tudi zame to ni greh? A jaz vprašam: Ali Bog, naš večni Boduik, isto tako sodi ? Aii je mar naš presveti od-rešenik in so njegovi aposteljni mar dejali: »Delaj tako, kakor dela večina ljudi, kakor omikani delajo"? Ravno nasprotno. Svarilo ee nas je celo ne ravnali se po tej večini ljudi, koja hodi po širokem potu pogube za-ničevajoč božje in cerkvene zapovedi. Ravnajmo se po onih, ki spoštujejo božje in cerkvene zapovedi hodeči po trnjevi poti v nebo. V. VkakI razmeri je državnamoč ki je zatega delj v najboljših let h klonil duhom, pomoči le od posebne milosti božje pričakujoč, in sv. Avguštin, ki toži, da je tadanje hlepenje po vživanji bilo za krščansko družbo veliko nevarneje od prejšnjih mučeniških orodij. Kdor je hotel krščanski živeti, moral se je odtegniti družbi in tako bo nastali samo stani, v katerih so Be nežne device in ognjeviti mladeniči urili v heroičnih krepostih, v molitvi in pokori. Med spokornimi deli je bilo v prvej vrati delo z rokami, katero zaničevano med svetom je dobilo svojo čast v samoti. To nam pričajo sv. Anton in Pahomij, red sv. Buzilija in sv. Benedikta. S tem, da se je po uku krščanskem delo povzdignilo v občen zakon in da Brno vsi bratje med soboj, je bilo suženjstvo odpravljeno v principu, a v dejanji Be nij moglo odpraviti, ker je vse pravno življenje slonelo ca pravu močnejega iu ker se društvo zarad nravstvene spridenosti nij moglu vspeti do pravega Boci-jainega življenja. Tudi nij bilo srednjega stanu, ne rokodelcev, ne kmetov in tudi ne prave velike industrije, bilo je samo peščica gospodov in ogromno število Bužnjev; tedaj je tudi v gospodarstvenem oziru manjkalo prave podlage za premembo, za odpravo suženjstva. Navadno se misli, da je s Konstantinom tadanji svet postal brščansk; a to ni res. Le malo je bilo pravih kristjanov, a kolikor jih je bilo, svetili so z zgledom vaeh krščanskih čednost,;. Velika večina je pa tavala med resnico in zmoto. Cesarjem se je kakor za pa-ganstva po božje čestitalo. Na cesarsko povelje se je v krščanskih cerkvih in pagauskih templjih isti dan 'in v isti namen opravljala a posvečevanjem nedelj in praznikov? Kako ae resnično dan daneB v nekaterih deželah praznjujejo taki dnevi ? Od sihdob, odkar je bila kristijanska vera tudi od svetovnih vladarjev pripoznana, bo ti ves svoj vpliv v to porabljevali, da se poBve-čevanje nedelj in praznikov po božjej zapovedi vsestransko popolnem Bpolnjuje. Cesar Konstantin naredil je iz te cerkvene zapovedi državno postavo. Cesar Valentinian I. prepovedal je bil Bodnijske obravnave že v soboto (gotovo radi tega, da bi jih Bobotna sodnijBka obravnava preveč ne vznemirila ter jih pri opravljevanji svojih cerkvenih dolžnost v nedeljo ne motila) tudi je bil prepovedal vsem uradnikom proti kakšnemu kristijanu v nedeljo kaj podjeti. — Cesar Teodozij Vdliki uvel je vnovič že pozabljeni zakon, vsled katerega ni bilo v nedeljo nikako javno kazališče dovoljeno. — CeBar Karol V61iki naložil je bil onemu globo, kateri je v nedeljo, bodi si na kateri koli način razsajal. — Ina, kralj Su-sekski (na Angležkem) izdal je bil zakon, po katerem je bil suženj, kateremu je njega gospod v nedeljo ali praznik velel kakšno delo prošnja ali zahvalna služba božja; Jupiter in Kristus sta imela vedno jednako veljavo. Po zgledu višjih je tudi navadno ljudstvo po svojih nazorih strinjalo krščanstvo s pagsnstvom, kar se posebno razvidi iz navade, krst še le na smrtnej postelji sprejemati. Ta polovičarski v sebičnost in sladaostno vživanje zatopljeni rod nij bil zarad svoje vnemarnosti sprejemljiv za vzvišene vzore in zategadelj ga je odplul hudournik občnega preseljevanja. Vse drugač je bilo pa pri ljudstvih, ki so zdaj stopila v okrog krščanskega življenja. Ona bo bila priprosta v potrebah in običajih in mrzela se jim je samopašnoBt rimska. Državno, pravno, Bocijalno in gospodarstv* no živ-lienje je bilo pri njih še popolno nerazvito in Cerkev b svojimi uki in zapovedmi nij tedaj stala nasprot dovršenim in sovražnim razmeram kot pri Rimljanih ; marveč je mogla vsemu razvijanju določiti podlago, smer in namen. Pod vplivom cerkvenim po naukih in zapovedih krščanskih se je razvilo delo v vsej veličastnosti in čiBtoti, kakor ga svetovna zgodovina ni ne prej ne slej videla. Se ve, ako hočemo srednji vek prav presojati, Be ne smemo zaganjati v nekatere mračne prikazni iz časov, ko je krščanstvo še hud boj borilo z naravno surovostjo s paganakimi navadami in običaji, ampak ozirati se moramo v dobo, ko je krščanski duh že ljudstva prešinil, ko je Eeme že cvet in sad prinašalo. Ta doba Be je začela po križarskih vojskah in okol polovice dvanajstega veka ter je trpela do konca srednjega veka. In kaj vidimo tu? Suženjstvo je bilo odpravljeno, delo se je delilo in nastali bo razni delavski stanovi, opraviti, prost, a proBti ljudje, onesvečujoči nedelje ali praznike prodani bo bili v Bužnost. In tudi v novejših časih uvele so se Bkoraj v vseh državah postave zaradi dostojnega po-svečevanja nedelj in praznikov. Tako n. pr. je dolenja Avstrijska deželna vlada z ukazom od 22. februarja 1854 1. z dovoljenjem visokega ministerstva izdala zakon glede poBvečevanja nedelj in praznikov, kateri zakon bo z malimi neznatnimi prenaredbami skoraj vse druge dežele sprejele. V tem ukazu veli se mej drugim. Posvečevanje nedelj in praznikov zahteva: a) Prekršenja ali popolno ustavljanje javnega trgovanja. b) Ustavljanje vseh ropotnih in drugih v oko padajočih poslov, potem delovanje po stri-jajih in drugih delovcih. c) Ustavljanje ali prekršenje javnih veselic. d) Opužčenje vseh v oko padajočih, s po-Bvečevaujem nedelj in praznikov v nikakeršni zvezi stoječčih ali božjo službo celo žalujočih opravil. In celo po § 13 zakona od 25. majnika 1868 (drž. zak. št. 49) je prepovedeno in kazni vredno motenje nedeljskega in prazni- umetnoBt se je povzdignila ua najvišjo stopinjo in vsak delavec je imel pravo na dohodek svojega dela. Občno blagostanje vseh stanov je znak te dobe. In kako je vse to nastalo ? Vvodvtodobo je trajal sicer dolga stoletja, a njega zgodovina se da označiti v maiih besedah. Po občnem preseljevanji so Bamostani in škofovski sedeži poBtali središča vsej omiki. Kjerkoli so se menihi naselili, spremenila Bta Be puščava in močvirje v zemeljski raj; menihi so poduče-vali ljudstva v veri, podučevali v polje- in rokodelstvu. Cerkvena središča so bila Bredišča tudi gospodarstvu in prometu. Vsak zgodovinar mora priznavati, da je poljedelstvo, umeteljno prednost in promet najneposrednjeje pospeševala Cerkev, da je cela stoletja izviral veB gospodarstveni napredek iz škofij in BamoBta-nov, po kterih bo se ustanovila tudi meBta, in da se vse, s čemur se še sedanjost v resnici odlikuje, mora izvajati iz delavnosti cerkvene. Fevdalno plemstvo , ki je Bvoje podložue zatiralo kot sužnje in svoj namen videlo skoro le v roparskem viteštvu, se je po križarskih vojskah spremenilo v pravo plemstvo, podpi rajoče po moči cerkveno prizadevanje. Zem-ljiščna lastnina je bila večinoma v rokah podložnih in grajščak je imel pri njej samo neko služno in obrestno pravo; zemljišča grajščin-ekih podložnih bo bila, ravno tako kakor svo-bodno-kmetska, samostojna poBeBtva. Še le po vplivu tako zvane verske reformacije Be je, kakor pravi sloveči zgodovinar Janssen, v mnogih krajih vvelo zopetno hlapčevsko teleBno podložništvo. (Dalje prih.) Politični pregled. V Ljubljani 30. junija. Avstrijske dežele. Kcd železne krone I. vrste so dobili ministri: grof Falkenbayn, dr. Pražak in baron Konrad pl. Eybesfeld. — Baron Konrad praznuje ravno sedaj štiridesetletnico svojega službovanja, ki je gotovo v zavezi z odlikovanjem. Avstrijski narodnostni klub je imel občni zbor na Dunaji 23. junija. Na škega posvečevanja, če kdo „v nedeljo mej službo božjo katere koli državno prizuane vere, brez sosebne nujnosti hlapčevska ali javna poBia opravlja". Kako ae pa dandanes posvečujejo nedelje in prazniki na Angležkem, v Irlandiji in severni Ameriki? Uže 16 let na Angležkem živeči mož poroča pisatelju teh vrstic Bledeče: V nedeljo so tukaj zaprte vse prodajalnice in delalnice; isto tako bo tudi gOBtilne odprte le od 1—3 ure popoludne in od 6—11 ure zvečer. Železnice ne vozijo v ta dan. Kavno to pripoveduje nek drug potovalec v „Vateterlandu' št. 258 in 259. 1. 1870. V Edinburgu na ŠkotBkem celo konjske železnice v tak dan ne vozijo. V nedeljo se na ŠkotBkem tudi ptujci ne sprejmo, ter se celi dan nič ne bere nego sv. piBmo. V celej velikej Britaniji se požarobranci v tak dan ne vadijo, in vendar so ondotne požarne straže naj boljše na BVetu. V 19. dan majniku 1867 v nedeljo bila sta dva angleška princa v Parizu. Njima na čast prirodilo se je veliko vozenje za stavo. Ker so pa na Angleškem take voBelice prepovedane, poprosila sta princa kraljico za dovoljenje Be voženja vdeležiti; a ona jima — prepove 1 (Dalje prih.) dnevnem redu je bilo najprej poročilo o delavnosti odstopivšega gospodarstvenega sveta v preteklem letu. Potem so volili predsednika, namestovalca in opravilne svetovalce. V prvo-mestnika je bil voljen J. S. Skrejšovsky v namestovalca Balik. Sklenili bo peticijo poslati do dunajskega mestnega občinskega sveta, da se narede na dunajskih mestnih šolah vzporedni razredi za otroke, ki ne znajo nemški. Zadnja točka dnevnega reda je bila : »Naselitev ruskih judov in naša vlada." Poročevalec Skrejšovsky je rekel med drugim: Judje na Ruskem bo močno držali z nihilisti, ruska vlada jim je tedaj začela stopati na prste. Ljudstvo je zvedelo to še le čez die času, cesarstvo je obširno, in preden med ljudstvo pride to, kar ae v viših krogih godi, preteče nekaj časa. Kdor s silo hoče predreti, nima Be pritožiti, ako se mu sila godf. Ljudstvo se drži cara, in se je hotelo zmaševati nad judi, preganjali so tedaj krive in uekrive brez razločka. Zarad vere ni preganjal judov nihče, dokazano je, da je ruski Beljak branil jude, ki so spoštovanja vredni. Dobri ljudje tedaj niso tiati judje, ki beže v Avstrijo; veliko tistih, ki beže, vedo zakaj beže in Be poslužujejo te prilike, ker najdejo podpore in se dober kup vozijo. Avstrijska vlada jih je iz človekoljubja vzela, a ljudstvo se boji judov, ker pozna njih pretekanoat pri prometu, in njih organizacijo; jud z judom drži. Judov ne sovražijo zavoljo njih vere; kristjanje so storili vse, ne mara še preveč za jednakopravnost judom, sedaj naj popuste judje napake, zarad katerih jih ljudstvo sovraži. A judje so Be kaj slabo skazali, ako vzamemo teb 34 let sem , odkar je izrečeno njih OBVobojenje (emancipacija). Da se v ti stvari kaj zboljša, morajo judje začeti misliti ,,po krščanski". Holubek je potem govoril o krščanskem poklicu avstrijske države. Avstrijsko-nemdko colno ase-dinenje (ojterreichisch- deutsche Zollcini-gung) je najnovejša krilata beseda, pod katero ali s katero hočejo Bkrpati zopet nemško stranko, ki je že močno razdrapana; povdar-jajo pa ne samo gospodarstvene, marveč posebno še politiško in narodno stran. Tako je storilo nemško narodno društvo v Kremsu, ki je reklo, da v tem vidi najboljši pripomoček, da Nemci prideje zopet do preobladanja v Avstriji. Ako hočejo nemški liberalci priti zopet do vlade, ;e sredstvo prav blizo, naj se porazume z nemškimi konservativci in z ne-nemškimi. Drugo, kar si izmišljujejo, ne pomaga nič. Jfftestni |>cfertiger". Kje in kdo mu je bil odgojitelj, mi ni znano, pu napredek naših učencev kaže, da se sedaj dosti različnejše poučuje, nego bo je ob čabu, ko je tli služboval umrli Ljubljanski učitelj in pisatelj g. Končan. Lastovke rada po dva vrabca skup proganjatn in ta dva nezavedno našo kmete begata, slovenščino Bkozi vrata pehata iu v občinskem poslovunji nemški uradujeta, vsem značajnim možem v posmeh. Toda ne še. Tudi županu ne smemo pozabiti. Tukaj nosi priimek Rek, v peticiji je bil podpisan za Raka, DA rakovo pot pelje ros njegovo vedenje, ako nemški neznajoč Bvoj narodni jezik davi in zaničuje. Kdo v<5, je li zraven tudi pomiBlil, kako bi izhajal, ako bi res hipoma bilu zaukazana sama nemščina? kako bi revše potem govoril? Pa njemu, ki jo le orodje prej imenovanih, ne moremo, zbog takšnega ravnanja preveč zamoriti, ker šo ne flfcšr* Dalje v prilogi. -gj« mara ne v<5, kaj so že sedaj Slovenci, na koga Btavijo svoj ponoB, iu kaj zahtevajo in pričakujejo za svojo bodočnost. Težko je imel kedaj prilike se soznaniti s tem. Toda neka) druzega mu moram zameriti. Mož je namreč poleg župana tudi krčmar, ter toči ob Bhodih vino svojim gostom, ki pa v majhni hiši nimajo proBtora, toraj Be vkrcajo v bližnji Bkedenj. Toda dojdite sim, ki pišete članke o požarih, in imeli boste kaj viditi. Z nad poda moli v skedenj slama, z odra seno, ob straneh suha praprot, v akednji pa godci ščurkom enako čvrč<5 in vrešč6, a mladina pa pohaja z gorečimi smodkami in uezaprtimi pipami okrog teh gorljivih reči, in Bog znaj, kdo varuje, da se ue vžge in vse posmodi? Ljudje si morda mislijo, kaj pak, pri župani je vse prav; pa tudi županove hišo se ogenj ne bo izognil, če bi do tega prišlo, in no stavil bi votlega pe-neza, da se iz tega ne porodi šo kedaj huda nesreča. Brez godcev in plesa pa bi se nemara cerkveni shodi zadosli na posvečevali, ali kaj?Toliko za danes. Dopisnik si sicer s tem, da to objavlja, ne dela pri zadetih preprijaznih oči, pa svoje protimišljeniko, ali protivnike, trebu, da Slovenci vsekako le poznamo. ■k Škofje RiOke, 26 junija. (Nadvojvoda Albreht; petdesetletnica; šola.) Vaš dopisnik — kr — pač zadujič ui imel reBno tvarine, ker se je spravil nad otroke iu — slamnike; menda je sam nekoliko otročji. Jaz pa sporočam danes nekaj bolj rosnega. Ločani nismo kar si bodi 1 V soboto 24. t. m. srno imeli nadvojvodu Albrehta v svoji Bredi, ki je prišel iz Trsta čoz Cirkno iu Poljane. Iliše so bile okinčane z zastavami in med kosilom na Štemarjih so pokali možnarji. Mudil se jo le malo časa in opoludne se ju odpeljal v Trebi ž. Popoiudne pa so so pripeljali mil. knez in škof v tukajšnji nunski snmostan, v kterem je prednica čast. gospa mati Benedikta pl. Renaldi včeraj 25. t. m. obhajala 50 letnico samostanske obljube. Z vso častjo bo bili mil. knez in škof v samostanu sprejeti; v veliki sobani so bili navzoči, ko so gojenke čast. gospej materi srečo vošilo v slovenskem, francoskem, laškem in nemškem jeziku; na to bo sledile prelepe živo podobo iu mična igra s petjem. Človek se le čudi, kako je mogočo vse to po gojenkah zvršiti. Vsa čast v. č. g. očetu Jerihu in čast. gospeml Zvečer so či-talniški pevci — odlični gospodje — pod Ba-mostanom gospoj materi prelepo zapeli. V nedeljo je bilo po samostanu vso okinčano in s pomenljivimi napisi ozaljšano. Mlado in Btaro je hotlo predragi gospej materi svojo ljubuzeu in spoštovanju Bkazati. Čast. gospa mati pa vse to tudi v obilni meri zasluži, ker 50 let že deluje za mladino, od začotka kot učiteljica in 20 let že kot prednica. Pod ujenim vodstvom je samoBtan loški toliko sloveti začel, da Bedaj število gojenk presega ono vsacega druzegu dekliškega zavoda na Kraujakem. Vsegamogočni nam čast. gospo mater še muogo let ohrani I Ker ravno od samostana govorim, hočem šu nekaj opomniti o samostanski šoli. , Učit. Tovarš in „Slov. Narod" sta nedavno govorila o ponemčevanji v dekliških zavodih in šolah; „Slov. Narod" jo posebno tudi uršulinsko šolo imenoval, da su odlikujejo s ponumčuvanjum. Naravnost oporekam, du bo loška zunauja šolu več z nemškim jezikom peča, kakor se pečati mora. Naj gospodje spremene učni načrt za štirirazrednice, iu mi so bomo Btrogo po njem ravnali, kakor bo moramo po sedanjem ravnati. akoravno njegovo pomanjkljivosti dobro poznamo. Dokler to ui postavno vravnauo, je krivično uršulinkam očitati, da nemškutarstvo gojijo. — Notranje šole imajo namen viši izobraženosti, za ktero so dandanes ptuji jeziki, posebno nemški, potrobni. Ono so toliku zmes različnih nnrodnost, da se o enem učnem ježiku še govoriti no more; če hočete, je slovenski, je nemški, pa tudi laški. Tu ni mogoče po Btrogih pravilih ravnati, le večletna skušnja naj boljša pravila dajo. Slovenščina se pa vsaj v Loki za Blovenko toliko goji, da Be o nje zanemarjanji ne more govoriti. — n. I k ■!«•«» pri Smledniku, 27. junija. (Ogonj.) Nedavnej sem poročal o toči v naši okolici, zdaj pa imam novo ncBrečo naznanit^ ki se je zgodila 21. tega meseca ob polu šestih popoludne na koncu naše vaBi, kakor pravimo, na Imenu. Omenjenega dno vračajo se po nekem opravku iz Ljubljane, zagledam dobro uro daleč črni dim, ki se je valil za domačim hribom skoraj gori do oblakov. Dobro vedoč, da je nesreča zadela, če ne mene, gotovo moje bo-Bede, poženjem konjiča in domu prišedši zvem, da bo v oguju skoraj vsa poslopja treh zem-ljakov (po domače Jermanove, Mencalove in Oslove). Ko so ognju približam, precej opazim, b kako marljivostjo so jo tukaj delalo, da se ni ogenj dalej razširil, kjer so hišo in druga poslopja tukaj jako na kupu. K temu se ve da je nekoliko pripomoglo to, da so bile strehe ravno mokro, da je bila voda blizo, in ni bilo hude sape. Gotovo bi bo pa bilo šo več rešilo, ko bi se zavolj goše od vročine ne bilo vnemalo; ljudjo bo namreč hitro in tako zlo pridrli, da so bile nekatere vasi v bližnjici skoraj pruzne. Preblagorodni gospod Ilenrik baron La-zarini bo bili neki, ako ravno oddaljeni, Bkoraj prvi pri ognju, ter bo z umnim poveljem veliko neBrečo zabruuili, zlasti tudi s tem, da so bili svoje hlapce z žsleznimi mački semkaj poslali, katerih smo imeli dovolj, kakor tudi štiri ročne brizglje. Tudi gospa baronica mlajši, pa baronica Ana rojena groiica Braudis s hčerko baronoso Filomeno so Be bili semkaj potrudili, z dobrim svetom nesrečo zmanjšat in b tolažilno besedo nesrečne tolažit. Omeniti morBm tudi šo viaoko častitih gospodov: Martina Narobe-ta, župnika iz Zapog, Andreja Karlina, kaplana iz Smlednika, Murtina Kreka, učitelja iz Smlednika in Autona Pavlina mlajšega, sina ravno tako zvauega hišnega posestnika v Smledniku, ki bo bo kakor pri vsaki taki priliki veliko trudili. Govori »e, da bo ogenj zanetili ptuji otroci. Škoda bo coni blizo na 6000 gld., zavarovani so bili vsi trije, pa lo za 2300 gld Prizadetim je toča pred kratkim stolkla ster neno žito, da si bojo komaj somena nazaj dobili, in zdaj jih jo zadela še ta ncBrcča. Z deleži, dolgovi in obroBtmi obložene posestva, od točo atolčena polja, požgano poslopja, to so prizori, ki jih popolnoma čuti le on, ki je v takih ali enakih neBrečah skusil že kaj. Vdarci taki so hudi in prizadeti vsega usmiljenja vredni, tako da bi nesrečni z dušami v vicah skornj rekli: Pomagajte nam biij vi, prijatli naši, ker roka Gospodova nas je zadelal Ant. B urgar, iupan. Domače novice. V Ljubljani, 1. julija. (PreskuSnja za katehete) na ljudskih in srednjih šolah pa učiteljskih pripravnicah bo Priloga »Slovencu" štev. 72. bode letoB pri knezoškoiijskem ordinarijatu jubljanskem vršila 26. in 26. julija; 25. julija )o pismena preskušnja iz dogmatike in morale, iz cerkvene zgodovine in pedagogike , 26. ju-ija pa UBtmena iz omenjenih predmetov, in pridiga za poBkušnjo. Kdor želi katehet na kaki javni šoli postati (izpraznjeni ste zdaj službi katehotov ua gimnaziji ljubljanski in novomeški) iu omenjeno preskušnjo delati, mora najmanj 10 dni prej škofijstvo prositi, da sme priti k preskušuji iu ob enem naznaniti, želi li katehet postati na kaki ljudski ali srednji šoli, ali na pripravnici. Prošnji mora priložiti bogoslovska spričevala , pa spričevala o zrelotnem izpitu gimnazijskem. (Mil. knez in škof dr. Janez PogaSar) bo se včeraj odpeljali na Kočevsko birmovat. (Zupan g. Peter Grasselli) je v četrtek obhajal Bvoj god. V sredo zvečer ob V«10« ure so se bili pod oknom zbrali čitalniški pevci, ter bo mu zapeli štiri prelepe domačo poBmi, ki so bile privabile toliko ljudi, da je bilo pred mestno hišo vso polno poslušalcev. Na mnogaja letu I (Vabilo k L VI. odborovi skupSSini „Ma-tice Slovenske") v sredo 5. dan julija t. I. ob 5, uri popoludne v Matični hiši na Kongresnem trgu št. 7. Dnevni red: 1. Branje zapisnika o XVIII. rednem viSlikem zboru Matico Slovenske." 3. Naznauila prvosedBtva. 4. Volitev prvoseduika, njegovih dveh namest-aikov, blagajnika in pregledovalca društvenih računov. 5. Volitev odborovih odsekov. C. Poročilo tajuikovo, oziroma knjižničarjevo o dobi od LV. odborove seje. 7. Nasveti o knjigah, katere bode „Matici Slovenski" izdajati letos in prihodnja leta. 8. Poročilo gospodarskega odseka. 0. Posamezui nasveti. V Ljubljani 26. dan junija 1882. Peter Grasselli, prvosednikov namestnik. (Veliko Besedo in bogati Bazar) priredi Ljubljanska čitalnica na korist ,,Narodnemu Domu" v prostorih čitalnično restavracijo jutri, v nedeljo dn6 2. julija. Obseg: Petje možkega zbora čitalničnega; godba c. k. pešpolka ^veliki knez Mihuol"; piramido Sokola; umetelni ogenj in „bazar", katerega oskrbljujejo narodne č. gospč in gospodične. Muz kalni spored: Petje: II. Gj. Eisenhut — „Ustaj rode", možki zbor, (nov), tč Bpremljovanjom godbo. IV. Nodved — ,,Vojaci na poti", možki zbor, (nov), beBede Gregorčičevo. VI. Gkb«5o — „Laška Bulata", možki zbor b tonor-solo. Solo poje gosp. Meden. VIII. Hamman — „Pitouicem" možki zbor, tč spremljevanjem godbe. Godba: 1. Putnica. 3. Flottov —• „Ouvertura k operi Marta". 5. Verdi — „Miserere romanca" iz opere „Trovatore". 7. Ilulmaier — ,,Godbeni podlistek", podpouri. 9. Verdi — ,,Scena-Sottimino"' III. finale iz opere „Ernani' . 10. Resch — „Sto devic", valček. Arabske piramide, razsvitljene z bengaličnim ognjem, katere predstavlja telovadno društvo ,,Sokol". 1. Oltar. 2. Stolp. 8. Angeli. 4. Križ. 6. Grupa velikanov. Po končani besedi se prične pleB v društveni dvorani, I. nadstropje. Godba svira do pol 1 ure. Začetek ob 7. uri zvečer. Vstopnina za osobo 30 kr. Itadodamost je neomejena Pri neugodnem vremenu se vese-1 ca preloži na prihodujo nedeljo. K obilnemu obiskupu najuljudnejo vabi C i t n 1 n i č n i odbor. (Iz mestnega zbora ljubljanskega dno 27. junija) Navzočuih je 18 občinskih odbornikov. Župan Grasselli imenuje verifikatorjem denašnjo se|e gg. odbornika dr. Zamika in dr. viteza BloiweiB-TrBteniškega. Župan naznani dopis meBtnega odbornika g. Zieglerjo, c. kr. nad-inženirja, kateri odloži mandat, ker ima pri stavbah za uravnavo Save pri Lazih mnogo opravila in bi no mogel biti ob jednem tudi mestui odbornik. Na predlog g. Hribarja se g. Zieglerju za njegovo delovaujc ua korist Ljubljaue izjavi pismena zahvala. Dr. vitez Bleivveis-TerBteniški predlaga, naj bi bo profesorju dr. Valenti, ki obhaja 28. t. m. petin-dvajBetletnico Bvojega delovanja podeli meščanstvo Ljubljausko brez takse. Nujnost predloga so Bpozna in dr. pl. BleivveiB utemeljuje svoj predlog, v katerem našteva zaslugo dr. Valente za zdravstvene razmere ljubljanskega mcBta, iu za zdravniško vednost, ker njegovo imo slovi tudi zunaj dežele. — Zato govornik predlaga, da se profesorju Valenti dovoli breztaksno meščanstvo ljubljansko in da mu to imenovanje naznani župan in dva mestna odbornika. Predlog se jednoglasuo sprejme in župan naprosi dr. viteza BlbiWei8-Trsteniškega iu dr. SchaiTerja, da ga spremita k proiesorju dr. Valenti. Dr. Zarnik poroča o izstopu moatnega živinozdravuiku, Kratia, kateri jo jo kar Bam odkuril, pozneje pa, iskan po ediktu, se je v pismu z Dunaja odpovedal službi. Začasno opravlja službo g. ž.vinozdravnik Šlegel, proti mesečnej nagradi 40 gld., ženi Kraftovej iu njegovemu očetu pa jo dal magiBt 20 gld., da Bta mogla zapustiti Ljubljano. To bo jo magistratu potrebno zdelo in dr. Zarnik nasretuje, naj so to odobri, mesto živinozdravnika pa takoj razpiše. Sprejeto. Dr. Zarnik dalje v imenu pravnega in personalnega odseka predlaga, naj se vdovi čuvaja Simona Tavčarja, Magdeleni Tavčar, dovoli letua provizija 105 gld., konduktni kvartal 75 gld., in za ednega otroka 105 gld. na leto. Sprejeto. Mestui odbornik g. Potočnik poroča v imenu združenih odsekov, da je mestni stavbeni urad pregledal kanal v dolgih ulicah na štirih krajih in izrekel umnenje, da jo popolnem sposoben sprejemati vodo iz Kozlerjove tovarne; zatorej nasvetuje, da se bratom Kozlerjem dovoli odpeljava vodo po železnih cevih skozi Marijo Terezije cesto, po mestnem kanalu v dolgih ulicah. Železne cevi položo naj Kozlerji na svojo Btroške in prelože tudi ua svoje Btroške, ako to mesto zahteva. Voda se ima desinfi-cirati, iu da zamoro mestni urad to uudzorovati, postaviti se imata dve menjališči. Za slučaj, ko bi se našlo, du vodu nij diBiaficirauo, plačajo Kozlerji 500 gld. globo, za najemnino 200 gld. ua leto in si pridrži mesto pravico, vsekdar iz javnih u/,rokov preklicati dovoljenje. G. Hribar predlaga, naj bi se kazen določila 100 gld., dr. vitez Ble.wois-Trsteniški pa, naj najemnina znaša 300 gld. kateri predlog g. Ilegali gorko podpira. A oba predloga no dobita več ne m sprojmo so vui prej navedeni predlogi združendi odsekov. (Konec prih.) (Koze pri pericah.) Mestni magistrat izdal )o naslednji razglas: Ker bo nekaj čaua Bem v vaseh ljubljanske okolice , v katerih perice stanujejo, prikazujejo koze, se prebivulstvo ljubljunsega mestu opozarja, da uaj perilo toliko čusu, dn prenohujo, v to vusi ne oddajo uli pa vsaj čisto perilo, preden ga rabi, še jodonkrut z razpuščeno kristalizirano karboluo kislino (v primeri: 1:30) razkuži. Razne reči. — Mašnikovo posvečevanje bode v Mariboru 12. julija (subdijakonat), 14. julija (dijakonat) in 16. julija (prosbiterat). — DuhovBke Bpromembo v lavan-tonski Škofiji, č. g. Vraz Anton je prestavljen na kaplana k sv. Marjeti na PeBuici iu č g. ČagranJanezv Kamnito. — Sv i tli cesar so darovali za šolo v Vuhredu 300 gld., za olepfianje cerkve v Sevnici ob Savi pa 200 gld. — ViSja Bodnija v Gradcu pc-Btala je zdaj prijaznejša Bloveuskim vlogam, ter je okrajni soduiji v Pliberki, ki take vloge ni hotla sprejeti, zuukazala, da jo mora rešiti. — Na mariborski gimnaziji so neki okoli 40 študentov kazuovali z zaporom zarad obiskovanja krčem. — Požar, h Stopič bo nam piše: V noči 27. junija je vas Cerovec na Gorijancih, stopške fare, do tal pogorela z cerkvijo vred. Začelo je goreti ob eni po polnoči. Beda je tem večji, ker niBo mogli nič oteti razun življenju. Zarad pomanjkanja vode niso mogli ga-Biti. Pijani zidarji so bojda s pipami na nekem odru zatrnili« Vas >e b.la velika, okoli 40 hiš. Nehote se spomnimo pri tej priliki vvoduega člauka št. 40 in 05 našega lista. Le žalibože kakor vidimo, da jo vso to zastonj da je lo — bob v steno — glas vpijočega v puščavi. Za božjo voljo, prosimo vas, bodite vendar oprezni z ognji m! (Diug dopis prihodnjič. Vredn.) — Nemškutarje v Slov. Bistrici je zadela huda nesreča; njih glavni kolovodja Franc Sorschagg iu njegov hlapec sta bila vsled povelja sodniško okrožno sodnije celj Bke nenadoma zajirta. Hlapca ho žandarji v železji odgnali h krvavi sodnij'. Sorschagg pa se jo bil že prej sam po železuici odpeljal v Celje. Kaj Bta caredila, Be bodo skoraj raz-vedilo. Celjski in bistriški nemčurji, ki so se nedavno silno veselili obsodbe g. Leona in b Slovence vse radi spravili v ječo, ali pa celo na vislice, imeli bodo zopet priliko poslušati zanimivo Bodnijsko obravnavo. — Tržaška razstava. Južna železu ca znižala je vožnjo za čas tržaške razstave, to jo od 1. avgusta do 15. novembra t. 1. ua vseh progah, za poštne in mešane vlake in Bicer •• Od postaj 25 milj 190 kilometrov oddaljenih , tja in nazaj (tour und retour) za 33'/.,%, tedaj za tretjino. Od postaj nad 33'/a milje 225 kilometrov oddaljenih tja in na-zBj pa za 50"/„ navadno p šUie voznine. Za postajo Zagorje, Trehovlje, Hrastnik, Zidani Most, Laške Toplice, Laški trg, Celje, Štore, Šent Jurij, Sevnico, lUjher.burg in Videm veljala bode voznina, kakor za l'oii>kvo, oziroma Brežice, zuižanje bode tedaj med 83% in 50%. Vozni listki za nazaj veljavni bodo pri postajah do 25 m lj za 8 dnij, pri diugih postajah za 14 dnij. Razstavljala in razsojcvalci, ki se izkažejo z legitimacijo od izvrševalnega odbora, vozijo bo po zu čanej ceni še 14 dnij po razstavi. — Za brzovlake od Gradca iu Kaniže in dalje znižana bode vožnina za 33'/.,% Priredili se bodo za čas razstave še posebni vlak'. — Mihael Czajkowski, Poljak, plo den in znamenit poljski belletrist, spreminja barvo kakor kameleon. Poturčil se jo, postal Mehmed-Sadyk-paša, phal je proti Kosom in dtugim Slovanom. Naposled je zapustil Turčijo, Sel je na Rusko, in če te no motim, popuitil je turško vero, postal je pravoslaven' ter dobiva dunarno podporo od ruske vli.de. Me-bi ca maja je postal Bodelavec ruskega ča mka „Novojo Vrernja1" — Njegovega Kirdžalija je izboruo poslovenil g. Podgor.čan, in njegova Verkmhora je že zdavno poslovenjena po g. Jaroslavu ter čuka - založnika in tiskarja. — Slovstvo. UliiBtrovand d 6 j i n y literatury všeobecnfl, ktere so doslej v I, delu v 2*2 zvezkih prihajale na Bvetlo, spi nuje V. Petru, zaloga V. Steinhauser v Plzni (Pilsen), v jeziku češkem, so monumentalno dt-lo, vieduo, da si ga omislijo učenjaki, po-Btlfej biblioteko slovanske. Vže smo mislili, da zastanejo in da nimajo dokaj podpore; tem bolj nas je razveselil II. dvla sošit 23., cena 45 kr., v kterem se opiBUjo literatura an-g lička, Po uvodu pričenja so literatura od prvih početkov do 16. utolotja, najprej z dobe auglosaske, s plodi v besedi keltiški in latinski, in anglosaski, potem z dobo normanske, in literatura staroangleška (od I. 1362 — 1000), V podobi so kažu lord Byron na čelu, J. VVicliff, C h a u ce r itd. — Pri V. Stein-haujerju v Pilznu bo tiskajo in zalagajo tudi kujige klasične za Brednjo in meščanske šole, spisujo J. Tranta, prevodi In razlage k grškim in rimskim klasikom (J. Caesara pamčti o vdlce gallskd; Cornelia Nepota); Mytho!ogie t. j. bižoslovje Grkov iu Rimljanov itd. — Zastran mostu čez Kulpo pri Vinici poroča Be nam, du se je bila 26. ju-uija sošla ogledovalna komisija. Od kranjske strani so se te komisije vdelež.li deželni po slanre g. vitez Savinšek v ineuu deželnega odbora, deželni inženir Vičelj, okrajni glavar černomaljski, občni predstojnik Viniški in cestni odbor, Hrvatsko je zastopal višjega županu namcBtuik, kraljevi inženir pa predstojniki tamošnjih občin. Komisija je zborovali* na hrvatski strani, ter je vkrenila, da naj se bode most delal pri Sttir;hovem mlinu Ker je toraj prostor za moBt določen, se bodo načrti v tem smielu popravili in upati je, da se bode to leto delo po javui ponudbi vsaj od dalo , ulio nu tudi žu pričelo. Ilrvatfka dd 25.000 gld., dežela kranjska 7000gl. tia drugo bodo imel skrbeti taniošnji cestni odbor. — Judje hočejo iz zadrege priti, pa se čedalje bolj zatnotavfljo, in ca zadnje bode ves svet verjel, da so res krščansko dekle zaklali. •— Nekega mrliča bo tam nekje izkopali, v vodo zanesli, in da bi ljudi za noa /.vodili, oblekli v obleko, ktero je nosila Kster So^mosi. — A njenu Borodovinu in vsa okolica jo spoznala da to ni tista deklica, pač p» njena obleka; sedaj je razburjeooBt čez dalje vtču in gisposka je zaprla sumljive osebe, med njimi rabinarja in brodarje, ki so iz vode izvlekli omenjeno truplo. Vabilo k naročevanju »SLOVENCA«. Po pošti prejemali velja pri trikratnem izhajanji list za celo leto . . 10 gl. — kr. „ po I leta . . 5 „ — „ „ četrt leta . 2 „ 50 „ V administraciji sprejemali ; Za celo leto......8 gl. 40 kr. „ pol lota......4 „ 20 „ „ četrt leta......2 „ 10 ,, Posamezne številke . . . — „ 7 „ Za bogoslovce, dijake in učitelje: Za četrt leta.....1 gl. 50 kr. V Ljubljani na dom pošiljan velja dO kr. več na leto. List pošljemo vsem dosedanjim naročnikom. Kdor sc ne misli naročiti, naj ga pošlje nazaj, ker ga sicer smatramo kot naročnika. Tudi prosimo tiste gospode, ki naročnine še niso poravnali, da bi to storili prej ko mogoče, da tudi mi poravnamo račun v tiskarni. Naročnina se pošilja najceneje po poštnih nakaznicah (Postanvveisungcn) Kdor je kaj na dolgu, naj vendar v tem času poravna. Vrodništvo in opravnistvo. Štev. 9446. Razpis službe. Pri tukajšnji mostni straži se služba Btraž-meštra ali stražuiškega načelnika oddaje. Letna plača te službe znaša 800 gld. in je združena ž njo pravica do provizije in do dužbene obleko. Kdor hečo za to Blužbo prositi, mora dokazati , da je popolnem zmožen slovenski ga iu nemškega jezika v besedi in pisuuji. Na prosilcu, ki bo v žandarski ali policijski službi vedeni, [so bode posebno oziralo, Prošnjo s priloženimi dokazili je do 15. julija t. 1. pri mestnem magistratu izročiti. Mestni innKiNlrat v Ljubljani dne 17. juniju 1882. (3) Župan: Grasselli. Mod najstarejšo in najboljšo domače zdravila razfiirjeno j>o ooli Evropi, bo štejejo švedske kapljice. Posebno no priporočajo zoper tako bolezni, iti pridejo iz pokvarjenoga želodca nli pa i k prohlajcnjn. Te kapljo Imajo to moč, da narcdiS dobor tek, odpravijo heinorojido, črvo, zlatenico, omotico, okropčajo slabe ŽiVCO, in odstranijo krč. Odpravijo so i njimi tudi debele slino, zaprti vetrovi, glavobol in slabosti v žolodcu. Salvatorjova lekarna v Zagrebu ima Btnr recept, po kterem so dobijo te ŠVOlIske kapljico, ter bo razpoSiljajo po celem »vetu. Ena llafia velja 50 kr. Pravo švedske kapljico imajo na prodiij t Na Dunaji: J. \V('iHH, lekarna „pri za moren, Tuchlauben 17 ; J. llci'babry, lekar, Noubiiu, KaiacrBtriiBBO 00; v /agrobu: S. lHitlbiieli, Salvatorjeva lekarna. (11) Prostovoljna prodaja. lli&no in kuliiii»ko oro 80 'Jil-frmikov D-fiO.