Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45: 81-85 81 Bojan ^as UDK 316.277:316.2Luckmann Fenomenolo{ka sociologija: konstrukcija dru‘benega ‘ivljenja – fenomenologija dru‘benega sveta POVZETEK: V pri~ujo~em tematskem sklopu predstavljamo Toma‘a Luckmanna, enega izmed najpomembnej{ih predstavnikov fenomenolo{ke sociologije. Luckmann pojmuje sociologijo kot humanisti~no disciplino - ne pa zgolj kot pozitivisti~no in empiricisti~no znanost - ki mora obravnavati ~loveka in dru‘bo v pristno zgodovinski optiki, zato se zavzema za dialog z ostalimi humanisti~nimi vedami, kot so antropologija, zgodovina in filozofija. ^e sociologija tega ne bi po~ela, bi se izneverila svojemu predmetu in posebnemu poslanstvu, ki ga je utemeljil ‘e Max Weber, radikaliziral pa Alfred Schütz. Predmet sociologije je dru‘ba kot del ~love{kega sveta, ki ga oblikujejo in ‘ivijo ljudje, ki hkrati oblikujejo tudi sami sebe. KLJU^NE BESEDE: dru‘bena konstrukcija realnosti, zaloga znanja, ~asovne strukture, vmesne institucije, ‘ivljenjski svetovi, socialno delovanje, zgodovinskost sveta, sociologija znanja, legitimiziranje, vsakdanje ‘ivljenje, svet pomenov Fenomenologija je veja evropske filozofije, ki jo je za~el razvijati Edmund Husserl, v sociolo{ki smeri jo je nadaljeval Alfred Schütz, Husserlov u~enec, kateri je sku{al razlo‘iti in uporabiti fenomenologijo pri vpogledu v socialni svet. Temeljne koncepte je razlo‘il v knjigi Der sinnhafte Aufbau der sozialen Welt. Eine Einleitung in die verstehende Soziologie, ki je iz{la leta 1932 na Dunaju, v angle{~ino pa je bila prevedena {ele leta 1967 pod naslovom The Phenomenology of the Social World. Fenomenolo{ka sociolo{ka teorija se od ostalih teorij dru‘benega delovanja razlikuje v toliko, da zanika mo‘nost pojasnjevanja dru‘benega delovanja samega po sebi, zato poudarja notranje delovanje ~love{kega duha in na~ine, kako ljudje klasificirajo in osmi{ljajo svet okoli sebe. Fenomenologi sku{ajo bolj razumeti pomen fenomenov ali stvari kot pa razlagati, kako so se pojavili. Alfred Schütz je pri{el v ZDA leta 1939 kot politi~ni emigrant z Dunaja. Zaposlil se je na Univerzi New School for Social Research v New York Cityju, od koder je vplival na razvoj fenomenolo{ke in pozneje na etnometodolo{ko sociologijo v ZDA. Za kaj gre pri Schützovi fenomenolo{ki sociologiji? Njegova teorija in fenomenolo{ka sociologija sta na splo{no skrajno abstraktni, komplicirani in ve~krat notranje nekonsistentni. Razvil je teorijo zavesti in teorijo akcije, ki je osredoto~ena na kulturne omejitve (norme in vrednote) osebnih misli in akcij. Schütz na individualni ravni 82 Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45: 81-85 Bojan ^as razpravlja o zavesti akterjev – o na~inu, kako ljudje konstruirajo socialno stvarnost – in njenem odnosu z individualno mislijo in akcijo. Ve~krat se zdi, da so akterji v svojih akcijah svobodni (prosti), da konstruirajo kakr{enkoli tip socialne stvarnosti. Vendar ko se Schütz usredoto~i na kulturni prostor, takrat dobimo povsem drug vtis. Zdi se, da so akterji omejeni, v~asih tudi kontrolirani z dru‘benimi normami in vrednotami. Njegov glavni prispevek je bilo njegovo vztrajanje, da na~in, kako ljudje klasificirajo in pripisujejo pomene zunanjemu svetu, ni ~isto individualen proces. Ljudje razvijejo tipizacije, pojme, ki jih pripisujejo vrstam, stvarem, ki jih izkusijo. Tipizacije niso pri vsaki osebi edinstvene (enkratne), temve~ so ~lanom dru`be skupne. Z uporabo tipizacij lahko ljudje komunicirajo z drugimi ljudmi na podlagi predpostavke, da »vsi« vidijo svet enako, na enak na~in. Postopno si posameznik zgradi zalogo zdravorazumskega znanja, ki ga deli z drugimi ~lani dru`be in ki dopu{~a ljudem, da skupaj `ivijo in komunicirajo. Tak{no znanje je bistveno za doseganje prakti~nih nalog vsakdanjega `ivljenja. ^eprav je znanje skupno, pa ni stalno in nespremenljivo. Zdravorazumsko znanje se v interakciji nenehno preoblikuje. Vsak posameznik ima edinstven ‚`ivljenjepis in interpretira ter izku{a svet na nekoliko druga~ne na~ine, toda zaloga zdravorazumskega znanja omogo~a ljudem, da vsaj deloma razumejo dejanja drug drugega. Pri tem prepri~ujejo sami sebe, da obstajajo v svetu in dru`benem `ivljenju redni in urejeni vzorci. [estdeseta leta so bila zelo pomembna za razvoj fenomenolo{ke sociologije zaradi tega, ker so bila prevedena glavna Schützova dela v angle{~ino, posebej pa zaradi knjige The Social Construction of Reality, s podnaslovom A treatise in the Sociology of Knowledge,1966, ki sta jo izdala njegova u~enca Peter Berger in Thomas Luckmann. Postala je ena od najbolj branih teoreti~nih knjig svojega ~asa. V Sloveniji je omenjeno delo upo{tevala `e konec {estdesetih let v prispevku Socializacija – proces posame- znikovega u~love~enja Milica Bergant.1 Pomembna je zaradi dvojega: - predstavila je uvod v ideje Alfreda Schütza, napisan na na~in, ki je bil sprejemljiv za {iroko ameri{ko javnost; in drugi~, - predstavljala je poskus, da se Schützove ideje integrirajo v glavni tok razvoja sociologije. Od leta 1966 naprej fenomenolo{ka sociologija vzbuja velik interes, danes je ena od »vro~ih, mo~nih« teorij v sodobni sociolo{ki teoriji.2 Zavzetost (okupacija) z individualnimi mislimi in delovanjem ljudi je bila eden od razlogov za nastanek knjige The Social Construction of Reality (1966), v kateri sta avtorja Peter Berger in Toma‚ Luckmann sku{ala raz{iriti interes fenomenolo{ke sociologije tudi na socialne strukture in institucije, pravzaprav sta sku{ala integrirati individualne in societalne ravni dru`benega `ivljenja. Ena od osnovnih kvalitet knjige je v tem, da sta avtorja sku{ala prevesti nejasno Schützovo filozofijo v pojme glavnega teka sociolo{ke teorije. Pravzaprav sta ga presegla, ko sta vklju~ila Meadovo socialno psihologijo in delo obeh avtorjev dopolnila z delom Marxa in Durkheima o dru`bi in Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45: 81-85 83 Fenomenolo{ka sociologija: konstrukcija dru‘benega ‘ivljenja –fenomenologija dru‘benega sveta kulturi. Prav tako sta sku{ala integrirati Webrovo idejo o socialnem delovanju z Durkheimovim razmi{ljanjem o socialnih dejstvih kot zunanjimi realitetami. Sku{ala sta na integriran na~in premisliti dvojni zna~aj dru`be v pojmih objektivnih dejstev in subjektivnega pomena. Pravzaprav gre za to, da so ljudje proizvodi iste dru`be, ki jo sami ustvarjajo. Podnaslov knjige, Razprava o sociologiji znanja, predstavlja klju~ analize. Sociologija znanja se zanima za socialno konstrukcijo stvarnosti. Sociologijo znanja sku{ata Berger in Luckmann preusmeriti od preu~evanja intelektualne zgodovine proti vsakdanji konstrukciji stvarnosti, v kateri se vsi vsakodnevno anga`iramo. Vsakdanje `ivljenje za~neta z analizo na individualni ravni vsakdanjega `ivljenja, v svetu zdravorazumskega znanja (dobesedno po Schützu). Berger in Luckmann se {e posebej zanimata za fenomenolo{ko tendenco ljudi, ki subjektivne procese do`ivljajo kot objektivno stvarnost. Ljudje sprejemajo vsakdanje `ivljenje kot urejeno stvarnost oz. socialna stvarnost se akterju zdi neodvisna od tega, kako jo razume. Kot objektivirana se zdi, da je vsiljena akterju. Vsaka dru`ba ima lastno zalogo znanja, ima skupno znanje o ̀ ivljenju in svetu, ki se razlikuje od drugih dru`b. Pravzaprav gre za svet pomenov, ki ne vklju~uje samo visoke ravni filozofskih idej o smislu `ivljenja, temve~ tudi vsakdanje znanje, ki velja za samo po sebi umevno. ^eprav »ignorirata« objektivne strukture, zelo {iroko razpravljata o legitimiranjih oziroma razlagah in opravi~evanju institucionalnega sistema. Ne razpravljata o samih strukturah, ampak se osredoto~ata na znanje, potrebno za obstoj struktur. Poudarek ni na strukturah, ki se legitimirajo, ampak na sredstvih, s katerimi se legitimirajo. Svet pomenov zahteva neprestano legitimiziranje. Potrebuje ponavljajo~e se utrjevanje in upravi~evanje. Pripadnikom dru`be je treba razlagati in ponovno razlagati, da je njihov svet pojmov stvaren, resni~en, pravilen, legitimen. Brez te podpore bi svet pojmov te`il k razpadu, `ivljenje bi postalo brez pomena in dru`bena stabilnost bi bila ogro`ena. Velik pomen pri letimiziranju svetov pomenov ima religija, verjetno je najbolj u~inkovit mehanizem za legitimiranje svetov pomenov. Vsak svet pomenov je utemeljen na dru`beni podlagi. Ta dru`bena podlaga – socialna struktura dru`be – se imenuje struktura verodostojnosti. ^e je uni~ena tak{na struktura verodostojnosti, je uni~en tudi svet pomenov. Dokazovala sta, da je vsa gotovost v osnovi negotova. Stvari so stvarne, ker ljudje verjamejo, da so stvarne. @ivljenje je smiselno, ker mu ljudje dajejo smisel. Stvari postanejo razumljive, ker so opredeljene zdravorazumsko. Vendar pa so ta stvarnost, ti pomeni, ta smisel arbitrarni. Ne obstaja univerzalno merilo, s pomo~jo katerega bi jih lahko izmerili in prikazali kot resni~ne. Svet pomenov je dru`bena konstrukcija realnosti. Stvarnost ene dru`be je za drugo dru`bo la`na, stvari, ki so opredeljene kot smiselne v eni dru`bi, so v drugi dru`bi nesmiselne. Zaradi tega se zahteva neprestano legitimiranje. Najpomembnej{e sredstvo v objektivizaciji je jezik, ki neprekinjeno omogo~a ljudem nujno objektivizacijo, vzpostavljajo~ smiselni red. Stvarnost vsakdanjega `ivljenja vzamemo kot dano dejstvo. 84 Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45: 81-85 Bojan ^as Mo~ Bergerjeve in Luckmannove razprave le`i v njunem pogledu na dru`beni svet kot na kulturni proizvod zavestnih procesov. Prav tako je zanimiva njuna razprava o interakciji iz obraza v obraz (iz o~i v o~i). V primerjavi s Schützom je za njuno mikroanalizo zna~ilna ̀ elja, da v svojo sociologijo vklju~ita tudi individualno raven. Interakcijo iz obraza v obraz prav tako kot Schütz imenujeta »mi-odnos«. V teh odnosih je prisotnih mnogo manj tipizacij kot v »oni- odnosi«, ki vklju~ujejo anonimne, druge ljudi, kar pomeni, da se ljudje v »mi-odnosih« ne povezujejo na osnovi kulturno definiranih receptov, ampak so odnosi veliko bolj personalizirani. Jezik je zanju, kot nasploh za fenomenologe, zelo pomemben, predvsem takrat ko ga postavljata v odnos s procesom tipizacije. Imata ga za specifi~no obliko procesa ozna~evanja, podtipom objektivizacije, ki se razlikuje od eksplicitne potrebe pre- dstavljanja razlage za naj{ir{e subjektivne pomene. Jezik predstavlja sistem glasovnih simbolov - najva`nej{i sistem simbolov v dru`bi. Njegov pomen je v tem, ker je lahko odvojen od tu in sedaj, od interakcije iz obraza v obraz in ker lahko prena{a pomene, ki niso neposredno subjektivni. Prav tako omogo~a razpravo o stvareh. ki jih nismo nikoli do`iveli osebno in jih morda tudi nikoli ne bomo do`iveli. Pomaga nam, da akumuliramo pomene in znanja, ki jih bomo prenesli na bodo~e generacije. zato je jezik najva`nej{a socialna struktura. Pravzaprav tukaj prevzemata Durkheimovo stali{~e o jeziku kot o zunanjem objektivnem dejstvu. Jezik je izjema pri njuni splo{ni tendenci, da zelo malo pozornosti posve~ata socialnim strukturam in objektivnim delom dru`be. Kljub temu, da poudarjata pomen jezika, premalo pozornosti posve~ata objektivnim sestavinam `ivljenja, saj definirata socialno strukturo samo kot povratne obrazce delovanja. Dru`beni svet, tak kot je, je dru`beni proizvod, prav tako pa je narejen (proizveden) ob~utek o njegovi objektivnosti, oboje je ~love{ki proizvod. Pod procesom, s katerim se ustvarja (dela) ob~utek socialne stvarnosti, le`i dejstvo, da ljudje morajo proizvajati vse tisto, kar potrebujejo za `ivljenje.V procesu eksternalizacije ljudje razvijajo obi~ajne obrazce delovanja in interaktiranja iz prej{njih situacij, kar pomeni, da ni ̀ ivljenja brez tradicije (obi~ajev). Obi~ajne akcije predstavljajo oder za razvoj institucionalizacije. Do nje prihaja takrat, ko ljudje razvijajo tipizacije o tistem, kar bodo najverjetneje drugi naredili v dani situaciji. Za njiju je institucija vrsta (na~in) recipro~nega procesa tipizacije. Tak mikroskopski koncept institucije se razlikuje od ve~ine sociolo{kih konceptov institucije. ^eprav za njiju institucije niso globalni fenomeni, pa so vendar neodvisne, zunanje in prisilne, ker kontrolirajo ~love{ko vedenje s tem, da predpisujejo v naprej definirane obrazce vedenja. Potek zgodovine omogo~a tem institucijam dose~i objektivnost, ~eprav razpravljata o njih tudi kot o subjektivnih elementih. Otroci do`ivljajo institucionalni svet kot objektivno stvarnost; bila je pred njimi in bo {e za njimi. Ko bodo posamezniki odrasli, bodo svoje biografije dojemali kot epizode v objektivni zgodovini dru`be. Znanje (védenje), ki ga ljudje o dru`bi, akumulirajo. Zato se mora sociologija osredoto~iti na to, kako ljudje rekonstruirajo svoje znanje o socialni stvarnosti in to ne samo v okviru zgodovinske proizvodnje sveta, ampak tudi o kontinuirani kreaciji tega sveta na vsakdanji ravni (v vsakdanjem ̀ ivljenju). Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45: 81-85 85 Fenomenolo{ka sociologija: konstrukcija dru‘benega ‘ivljenja –fenomenologija dru‘benega sveta Prav tako je tipi~na za njuno razumevanje objektivne socialne stvarnosti dolo~itev vlog. Vloge so tipizacije tistega, kar lahko od akterjev pri~akujemo v danih socialnih situacijah. Vloge predstavljajo posrednika ali zvezo med {ir{imi in o`jimi dru`benimi svetovi. Torej gre za posredovanje med makroskopskimi univerzumi pomenov, objekti- viranih v dru`bi, in na~ini, s katerimi postanejo (so) ti univerzumi posameznikom subjektivno stvarni. Postvaritev definirata izklju~no kot subjektivni fenomen. Postvaritev pomeni sprejem ~love{kih pojavov kot stvari, torej v dolo~nicah ne~love{kega ali morda nad~love{kega. Postvaritev je tendenca razumevanja ~love{kih proizvodov, kot da so nekaj drugega, npr. naravna dejstva, rezultati kozmi~nih zakonov ali manifestacija bo`anske volje. To pomeni, da ljudje enostavno izgubijo iz vida obstoj dialekti~nega odnosa med njimi samimi in njihovimi proizvodi. Seveda pa ljudje lahko objektivirajo socialne fenomene, da jih ne postvarijo, torej lahko proizvedejo »predmete« in vidijo svet v objektivnih pojmih, in pri tem ne pozabijo, da so jih sami proizvedli, da gre za dru`beno konstrukcijo stvarnosti. Opombe 1. Milica Bergant, Teme iz pedago{ke sociologije, CZ, Ljubljana, 1970. 2. Dru‘bena konstrukcija realnosti, temeljno delo, na katerem je grajena in dograjena Luckmannova sociologija (skupaj z Bergerjem oziroma drugimi avtorji). Glej Luckmannovo bibliografijo v pri~ujo~em sklopu.