/ TVl Klicke 1/2002 ttOEN VSEŽIVUE/Vj V "ÍENJA . 14. - 20.10-^001 2 0 0 2 I v/ Odgovorni osebi: mag. Zvonka Pangerc Pahernik, nacionalna koordinatorica TVU, Nevenka Kocijančič, urednica Oblikovanje: David Fartek Prelom: Solos d.o.o. Tisk: Tiskarna Štrok Naslov uredništva: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana Telefon: 01 5842 560 Telefaks: 01 5245 881 Elektronska pošta: zvonka.pangerc@acs.si, nevenka.kocijancic@acs.si Spletna stran: http://tvu.acs.si TVU-Novičke so informativni bilten izvajalcev izobraževanja in učenja v Sloveniji, ki jih združuje zanimanje za projekt Teden vseživljenjskega učenja in aktivno sodelovanje v njem. Bilten je namenjen obveščanju o pripravljalnih, temeljnih, spremljajočih in sklepnih dejavnostih Tedna, spodbujanju in koordiniranju sodelujočih ter izmenjavi njihovih izkušenj. Tokrat preberite: Teden vseživljenjskega učenja - letos sedmič! 4 Strateški cilji Tedna vseživljenjskega učenja 2002 5 in njegova utemeljitev Cilji Tedna vseživljenjskega učenja 2002, ciljne skupine in pričakovani rezultati Kazalci za spremljanje doseganja ciljev Tedna vseživljenjskega učenja 2002 Preliminarni načrt Tedna vseživljenjskega učenja 2002 11 Pripravljalne dejavnosti Dejavnosti v Tednu Vzporedne dejavnosti Sklepne dejavnosti Razpis za prijavo dejavnosti v Tednu vseživljenjskega učenja 2002 18 Šesti razpis priznanj Andragoškega centra Slovenije 20 za izjemne dosežke pri učenju odraslih Kaj vse smo priredili lansko leto 21 Organizacija dela za projekt Teden vseživljenjskega učenja 2002 40 na Andragoškem centru Slovenije Pomembni datumi 41 1. poglavje: Teden vseživljenjskega učenja - letos sedmič! Teden vseživljenjskega učenja (TVU) bo letos potekal od 14. do 20. oktobra, s pripravami nanj pa pričenjamo že zdaj z željo, da bi k sodelovanju pravočasno pritegnili čim več organizacij, društev, skupin in posameznikov, ki v svojih okoljih snujejo, organizirajo, izvajajo, podpirajo ali promovirajo učenje in izobraževanje, pa najsi bo to njihova temeljna ali pa stranska dejavnost, poklicna, prostovoljna ali ljubiteljska. V prvem TVU, organiziranem v "letu vseživljenjskega učenja" (Evropska pobuda, 1996), je sodelovalo 59 prirediteljev. Največ jih je bilo iz vrst organizacij, ki se ukvarjajo z izobraževanjem odraslih. V naslednjih letih je število prijateljev TVU iz leta v leto skokovito naraščalo, lani se je že skoraj podeseterilo. Navdušuje pa ne le nenehna rast števila sodelujočih, temveč tudi njihova silna raznovrstnost, ki dokazuje, da TVU dejansko nagovarja vse generacije in osvetljuje vlogo učenja na najrazličnejših področjih javnega in zasebnega življenja. O tem govori prvi prispevek, ki opredeljuje strateški pomen projekta TVU pa tudi kazalce, s katerimi merimo uspešnost te promocijske kampanje in utemeljujemo smiselnost njene vsakoletne izpeljave. TVU 2002 bo temeljil na zasnovi, opredeljeni v strateškem načrtu iz leta 1998 in izpopolnjeni z izkušnjami vseh, ki smo začetno zamisel v preteklih šestih letih nadgrajevali. Z letošnjo zasnovo Tedna bi radi čim bolje seznanili strokovno in najširšo javnost ter vse simpatizerje TVU povabili k sodelovanju, zato v prvi številki TVU-Novičk 2002, skupnem biltenu vseh prijateljev TVU, predstavljamo preliminarni načrt, ki pomeni vnovično konkretizacijo zdaj že dobro znanega in uveljavljenega modela TVU ter opredelitev pripravljalnih, temeljnih, vzporednih in sklepnih dejavnosti Tedna. Te potekajo vse leto z namenom, da k "prazniku učenja" pritegnemo čim več Slovencev - bodisi v vlogi organizatorjev bodisi v vlogi dejavnih obiskovalcev prireditev. V nadaljevanju objavljamo razpis za prijavo dejavnosti TVU, ki bo odprt od 3. maja do 2. septembra 2002. V tem času naj bi izvajalci zasnovali svoje prireditve in jih kar se da natančno opredelili v priloženi prijavnici, ki bo v elektronski obliki dostopna tudi na spletnih straneh TVU (http://tvu.acs.si/zarisce). Vse do 10. septembra bo možna prijava dejavnosti tudi prek interneta. Teden vseživljenjskega učenja bo trajal sedem dni, izkušnje pa so nas naučile, da nekateri organizatorji iz različnih razlogov svojih prireditev s predlaganim terminom ne morejo uskladiti, zato jih izpeljujejo nekaj dni pred ali po objavljenih datumih, pri tem pa uporabljajo naš skupni imenovalec: plakat TVU. Tudi takšne prijave dejavnosti so dobrodošle, saj želimo v programu dejavnosti TVU 2002 zajeti čim več strokovnih, izobraževalnih, promocijskih, informativno-svetovalnih in drugih dogodkov, s katerimi se poudarja vtkanost učenja v vsa okolja in vsa življenjska obdobja. Podatki iz prijav bodo objavljeni v spletnem koledarju TVU, uporabili pa jih bomo tudi za promocijo letošnjega Tedna na državni, krajevni pa tudi mednarodni ravni. Tradicionalni in hkrati najprivlačnejši sestavni del TVU je podeljevanje priznanj in nagrad za posebne učne in ustvarjalne dosežke. Andragoški center Slovenije jih podeljuje za področje izobraževanja odraslih, na kar opozarjamo v posebnem prispevku. Objavljamo tudi razpis za priznanja ACS, ki je odprt od 10. aprila do 10. maja 2002, in vabimo k pravočasnemu izpolnjevanju prijav o posameznikih, skupinah in/ali organizacijah, ki so s svojim učenjem dosegli izjemne rezultate. Prva izdaja TVU-Novičk je v celoti namenjena spodbujanju slovenske javnosti, da se vsak po svojih močeh, interesih in usposobljenosti pridruži gibanju TVU. Objavljamo pričevanja nekaterih lanskih prirediteljev, s čemer bi radi prikazali primere dobre prakse in vse zainteresirane spodbudili, da poskusijo tudi svoje dejavnosti umestiti v letošnji Teden ter jim tako dodati praznični naboj. Ob koncu TVU-Novičk objavljamo imena ključnih sodelavk in sodelavcev ACS, ki delamo za projekt TVU, ter vas opozarjamo na pomembne datume. Vabimo vas, da čim pogosteje obiskujete spletno stran TVU (http://tvu.acs.si, v angleščini http:/ /llw.acs.si), saj bodo tam na voljo najnovejše informacije o pripravljalnih aktivnostih za TVU. Morebitna vprašanja in dileme pa naslovite na nas v TVU-razpravljalnici (http://tvu.acs.si/razprava). mag. Zvonka Pangerc Pahernik, ACS 2. poglavje: Strateški cilji Tedna vseživljenjskega učenja 2002 in njegova utemeljitev Teden vseživljenjskega učenja (TVU) je vseslovenska prireditev, ki poteka po vsej Sloveniji in na kateri se v tretjem tednu v mesecu oktobru srečuje, povezuje in uči več sto izvajalcev izobraževalnih prireditev, več desettisoč prijateljev in organizatorjev prireditev ter več tisoč obiskovalcev. Strateški cilj je opredeljen z geslom Slovenija, učeča se dežela, ki ga je sprejela Vlada RS kot pokroviteljica Tedna vseživljenjskega učenja v letu 1997. Cilj je mogoče doseči samo z uresničevanjem strategije vseživljenjskega učenja za vse ljudi, to pa pomeni zagotoviti priložnosti za učenje vsem ljudem v vseh starostnih obdobjih, razviti formalno, neformalno in priložnostno učenje, namenjeno usposabljanju za to, da bi bili aktivni državljani, da bi se osebnostno razvijali in samouresničevali in da bi povečevali socialno vključenost in zaposljivost. Potrebe po razvijanju učečih se družb obravnavajo tudi ključni evropski dokumenti: sklepi predsednikov Evropske unije (Lizbona 2000) in na tej podlagi sprejeti Memorandum o vseživljenjskem učenju (2000), Pobuda za e-izobraževanje (2000) ter Skupni evropski izobraževalni cilji (2001), Evropska strategija zaposlovanja (2001, 2002), Evropska socialna agenda (Nica, 2000), Akcijski načrt spretnosti in mobilnosti (Barcelona, 2002). Vsak od teh dokumentov, vključno z Evropsko raziskovalno politiko (2001) s svojimi usmeritvami in cilji prispeva k razvijanju družb znanja. Svetovna konferenca o izobraževanju odraslih (COFINTEA, Hamburg 1997) je sprejela sklep, da članice prispevajo k razvijanju družb znanja in uresničevanju strategije vseživljenjskosti učenja z izpeljavo tednov učenja. Na generalni konferenci UNESCA (Pariz, 1999) je bil sprejet sklep o organizaciji mednarodnega tedna učenja pod okriljem Organizacije združenih narodov. Prireditve so namenjene promociji in izboljševanju možnosti učenja za vse ljudi, zmanjševanju neenakopravnosti in socialne izključenosti, ki ju poraja neustrezno znanje. V Akcijskem načrtu Uresničitev vseživljenjskega učenja v Evropi (Evropska unija, 2001) je določenih pet temeljev, na katerih bodo države Unije in kandidatke za vstop gradile usklajene in vsestranske strategije vseživljenjskega učenja. V temelj "razvijanje kulture učenja" je umeščena promocija vseživljenjskega učenja in razvijanja pozitivnega odnosa do učenja. V temelju "parterstvo" pa je dodeljena odgovornost za promocijo učenja vsem tistim na trgu dela in drugim, izven njega. Tudi Slovenija v svojih strateških dokumentih napoveduje prehod v družbo, temelječo na znanju (Strategija gospodarskega razvoja, Državni razvojni program). Znanje in razvoj človeških virov umešča med prednostne naloge (Državni razvojni program). S strokovnimi podlagami za Nacionalni program izobraževanja odraslih, ki ga je sprejel Strokovni svet za izobraževanje odraslih julija 1999, in predlogom Nacionalnega programa izobraževanja odraslih (december 2000) je določila temeljne pogoje za uresničevanje strategije vseživljenjskega učenja, ki so bili deloma povzeti tudi v Akcijskem programu zaposlovanja 2000/2001. Žal v izvajanju sprejetih dokumentov prihaja do velikega razkoraka med formalno sprejetim in dejanskim uresničevanjem sprejetega, kar se pokaže v neenakopravnem in enostranskem obravnavanju posameznih dimenzij vseživljenjskega učenja - izobraževanje ostaja privilegij določenega obdobja, določenih ciljnih skupin in določenih oblik ter poti izobraževanja. Cilji Tedna vseživljenjskega učenja 2002, ciljne skupine in pričakovani rezultati TVU je temeljni nacionalni projekt, katerega cilj je promocija vseživljenjskega učenja in kulture učenja. Z njim Slovenija že uresničuje določili obeh temeljev v zgoraj omenjenem Akcijskem načrtu, "razvijanje kulture učenja, in "partnerstvo". S prireditvami TVU razvijamo pozitivni odnos do vseh oblik, različnih vsebin in poti učenja. Pokroviteljstvo Vlade Republike Slovenije nad projektom pa pomeni, da Vlada že šesto leto zapored sprejema odgovornost za promocijo učenja. Promocija prispeva k: • ozaveščanju javnosti o pomembnosti in vsenavzočnosti učenja v vseh starostnih obdobjih in vseh vlogah, ki jih posameznik v življenju ima; • oblikovanju pozitivnega odnosa do vseh oblik formalnega in neformalnega učenja, še zlasti pa k preseganju stereotipnih predstav o tem, kaj učenje je in čemu je namenjeno; • seznanjanju javnosti z raznolikimi možnostmi za učenje; • informiranju in svetovanju; • premisleku o stanju teorije in prakse v izobraževanju in učenju; • medsebojnemu razumevanju in sprejemanju včasih nasprotujočih si taborov: formalnega in neformalnega sektorja, vladnih in nevladnih organizacij, različnih generacij, kultur, narodnosti ipd.; • proslavljanju izjemnih ustvarjalnih in učnih dosežkov. Ciljne skupine, ki jih nagovarjamo s prireditvami v TVU, so posamezniki, ki so dejavni v izobraževanju, morebitni dejavni in nedejavnim v izobraževanju in učenju, strokovna in politična javnost ter mediji. Pričakovani rezultati S prireditvami na državnih in krajevnih ravneh postopoma razvijamo razumevanje strategije vseživljenjskosti učenja ter spreminjanje miselnosti in vrednotenja vseh sestavin vseživljenjskega učenja. Te rezultate v Andragoškem centru Slovenije spremljamo s kazalci o izvajalcih prireditev, medijski promociji, udeležencih prireditev, dobitnikih priznanj ACS za izjemne dosežke v učenju in o skupnem promocijskem gradivu. Kazalci za spremljanje doseganja ciljev Tedna vseživljenjskega učenja 2002 Izvajalci Število izvajalcev se je v šestih letih povečalo za sedem krat. Kazalec omogoča tudi ocenjevanje kakovosti, ki jo merimo s strukturo izvajalcev, njihovim povezovanjem in uresničevanjem ciljev, ki so si jih postavili sami. V prvem letu so prevladovale "tradicionalne" izobraževalne organizacije za odrasle - ljudske univerze in zasebne izobraževalne organizacije (skoraj polovica vseh izvajalcev), njihov delež v strukturi pa stalno upada. Struktura izvajalcev v letu 2001 odraža tako vsebinsko kot časovno dimenzijo vseživljenjskosti učenja: med izvajalci najdemo namreč vrtce, osnovne in srednje šole, knjižnice, vedno več društev in klubov, občine, univerze za tretje življenjsko obdobje, študijske krožke, glasbene šole, plesne šole in skupine, muzeje, kulturne organizacije, urade in službe Republiškega zavoda za zaposlovanje, centre za socialno delo, energetske in kmetijske svetovalne pisarne, razvojne centre, posameznike in samostojne podjetnike, pa tudi zdravstvene organizacije, zbornice, sindikate in še mnoge druge. Narašča tudi povezovanje izvajalcev pri pripravi in izpeljavi prireditev, s čemer se krepijo odmevnost in raznolikost prireditev v lokalnem okolju, odpirajo pa se poti sodelovanja med različnimi organizacijami pri načrtovanju in razvijanju izobraževalne ponudbe. Še eno zelo pomembno sporočilo izhaja iz tega kazalca. V prvih letih so zvajalci TVU sodelovali predvsem zato, da so tržili lastne izobraževalne programe. Ta vidik se vedno bolj umika. Uveljavlja se sodelovanje med izvajalci, saj spoznavajo, da večje povezovanje pri promociji izobraževalne ponudbe v času Tedna "prebudi" za izobraževanje odraslih nezainteresirano politično javnost, pa tudi strokovno, medijsko in širšo javnost v lokalnem okolju; izostrijo se velike potrebe po izobraževanju odraslih, spreminja se ugled in vrednotenje izobraževanja odraslih. Vedno več je izvajalcev, ki se zavedajo, da večja osveščenost o potrebah po vseživljenjskem učenju in višje vrednotenje izobraževanja in znanja prinaša več kot individualno trženje lastnih programov. Priprave in izpeljave prireditev v času Tedna so tudi učna priložnost za vse, ki sodelujejo pri pripravi prireditev. Ocenjujemo, da je bilo teh v letu 2001 več kot 10.000. Organizacija prireditev pomeni namreč tudi učenje ob izkušnjah, to pa je učenje, ki mu daje Memorandum Evropske unije o vseživljenjskem učenju velik poudarek. Regijska pripadnost izvajalcev Regijska pripadnost izvajalcev TVU nam na eni strani pokaže na razlike med regijami, ki jih tudi sicer poznamo: največja ponudba je v ljubljanski regiji, najmanjša v Zasavju. Pokaže pa nam še nekaj drugega: prizadevni posamezniki ali skupine lahko pripeljejo svoje sicer nerazvito območje v sam vrh "razvitosti" (v zadnjem letu se je tako uvrstila, na primer, Jugovzhodna Slovenija). Takšni rezultati zahtevajo bistveno več pripravljenosti za skupno delo in sodelovanje, to pa so kvalitete, ki nam jih v tem prostoru močno primanjkuje (Poročilo o človekovem razvoju, 2000/2001). Povezovanje in sodelovanje izvajalcev Povezovalno in usklajevalno vlogo so praviloma prevzemale ljudske univerze, občine in večje izobraževalne organizacije. Krepitev občinskega in regionalnega povezovanja ustanov in posameznikov je ena od temeljnih sestavin strategije vseživljenjskega učenja. S povezovanjem pri pripravi in izpeljavi Tedna se prebuja in razvija vloga lokalne skupnosti pri zagotavljanju učečega se okolja. To je še posebej pomembno za slovenske razmere in za področje izobraževanja odraslih, saj le-to ne sodi v prioritetne dejavnosti lokalnih skupnosti. Povezovanje v času TVU tako opozarja na pomen učenja in posredno na odgovornost lokalnih okolij za "približevanje učenja domu", o čemer govori 6. ključno sporočilo Memoranduma o vseživljenjskem učenju. Število prireditev V šestih letih se je število prireditev povečalo za sedem krat. Številčno rast spremlja tudi tematska raznovrstnost: prevladujoče predstavitvene dogodke (predstavitev izobraževalnih programov in dejavnosti izvajalcev, praviloma v izobraževalnih ustanovah) dopolnjujejo prireditve, v katerih sodelujejo obiskovalci (delavnice), spremljajoče prireditve (slavnostna odprtja Tedna, družabni in kulturni dogodki, novinarske konference, okrogle mize, seje občinskih svetov ipd.), informativno svetovalne dejavnosti (odprti telefoni, svetovalni kotiček, informativni dnevi). Prireditve po regijah S kazalcem "prireditve po regijah" spremljamo razpršenost števila in vrst prireditev, rang regij glede na število prireditev in izvajalcev; s kazalcem "število prebivalcev na prireditev" pa ugotavljamo dostopnost do prireditev. Gibanja v petih letih so zelo sporočilna. Povedo, da se lahko posamezna regija iz "dna" povzpne v sam vrh, če izvajalce poveže ideji predan koordinator. In ta misel nas pripelje do naslednjega kazalca, do medijske podpore TVU. Medijska podpora Projekt TVU je izrazito medijski projekt. Namenjen je osveščanju strokovne in laične javnosti, nosilcev razvojnih politik na državni, regionalnih in lokalnih ravneh o tem, kaj vseživljenjsko učenje je, in povečevanju vrednotenja in ugleda znanja, pri čemer ni pomembno, kdo ga ima in na kakšen način si ga je pridobil, odločilno je le, da ga uporablja, nenehno razvija ter prenaša na družino, v lokalno in delovno okolje. Zato uvrščamo ta kazalec med najpomembnejše pri ocenjevanju dosežkov TVU. Medijsko podporo merimo s pregledom objav. V šestih letih se je število povečalo za 46 krat. Primerjave števila prispevkov, prireditev in tudi obiskovalcev kažejo na vpliv medijev na obiskanost TVU. O izjemnem vplivu medijev poročajo tudi koordinatorji tednov učenja iz drugih držav. Verjetno gre za splet vseh vplivov: več prireditev pritegne več medijev, več medijev pritegne več obiskovalcev in tudi več izvajalcev TVU. Nobenega dvoma pa ni, da lahko ugledni posamezniki s svojo prisotnostjo na otvoritvah in prireditvah močno povečajo prisotnost medijev in s tem vplivajo na odmevnost prireditve. Z obiskom prireditev Tedna uresničujejo eno od prioritet uresničevanja vseživljenjskega učenja za vse, to pa je več vlaganja v izobraževanje. Vložek je v tem primeru merjen s časom, ki ga posameznik nameni obisku prireditve. Na evalvacijskih delavnicah nas izvajalci in koordinatorji opozarjajo, kako vpliva županova prisotnost na obisk in vrednotenje prireditve TVU. Enako velja tudi na obiske uglednih predstavnikov države in politike: s svojo prisotnostjo pokažejo, da cenijo prispevek vsakega posameznika k zakladnici znanja. In za to ni treba dati niti tolarja, samo izbirati je treba: ali obiskati podelitev diplom MBA na ugledni mednarodni ustanovi ali podelitev priznanja interesni skupini podeželskih žena Predmeja; ali obiskati uspešno podjetje, ki praznuje visoko obletnico delovanja , ali pa muzejski študijski krožek v Ilirski Bistrici, ki je štiri leta zbiral in dokumentiral vse še dosegljive materialne dokaze bogate kulturne dediščine svojega kraja in omogočil ustanovitev muzeja. Verjetno pa sploh ne gre za tako skrajne odločitve. Mogoče je izpeljati oboje, saj eno in drugo prispeva k uresničevanju gesla TVU, Slovenija, učeča se dežela. Na Andragoškem centru se dobro zavedamo vpliva obiskov uglednih posameznikov. Z akcijo Poslanski da za učenje smo želeli spodbuditi poslance, da bi obiskovali prireditve v svoji volilni bazi. Dosežek je bil piškav. Verjamemo, da bo letos boljši. Tudi sami se bomo organizirali tako, da bomo lahko obiskali čimveč prireditev v različnih krajih Slovenije. Udeleženci prireditev V letu 2001 smo evidentirali 40.000 obiskovalcev, kar pomeni več kot dva odstotka slovenskega prebivalstva. To pa ni vse, število ljudi, ki jih dosežejo medijska sporočila, je veliko večje, saj je medijska podpora TVU iz leta v leto obsežnejša. Sodelavci v projektu TVU načrtujemo posebno raziskavo o učinkih TVU na razumevanje strategije vseživljenjskosti učenja, na udeležbo odraslih v izobraževanju in spreminjanje stereotipov o učenju in izobraževanju. Sprejemamo pa tudi pobudo nekdanjega predsednika nacionalnega odbora TVU, dr. Zdenka Medveša, da bi andragoška in pedagoška znanost postopno teoretično osvetlili načelo vseživljenjskosti učenja ter izpeljali merila za njegovo kakovostno uresničevanje. Olga Drofenik, ACS 3. poglavje: Preliminarni načrt Tedna vseživljenjskega učenja 2002 Teden vseživljenjskega učenja se je v zadnjih šestih letih uveljavil kot vseslovenska prireditev, ki povezuje raznovrstne izvajalce izobraževanja in učenja v Sloveniji ter udeležence vseh generacij, s tem pa omogoča uveljavljanje koncepta in prakse vseživljenjskega učenja v naši družbi. Spodbudni kazalci o uspešnosti projekta TVU (število izvajalcev, prireditev ter objav v raznovrstnih medijih) nam utrjujejo prepričanje, da Teden mora ostati vsakoletna prireditev in stalen projekt nacionalnega pomena. Število\ Leto izpeljave 1996 1997 1998 1999 2000 2001 Izvajalci 74 137 267 374 500 545 Prireditve 500 1.000 1.500 1.900 1.900 3.400 Medijske objave 163 623 457 600 820 1.400 V letu 2002 bo Andragoški center v sodelovanju z Nacionalnim odborom za pripravo TVU ter z izvajalci na državni in krajevni ravni to prireditev izpeljal sedmič. V času od 14. do 20. oktobra 2002 bodo potekale raznovrstne predstavitvene, izobraževalne, spremljajoče in informativno-svetovalne prireditve na državni in krajevni ravni. Načrt TVU 2002 po že uveljavljeni praksi obsega pripravljalne, temeljne, vzporedne in sklepne dejavnosti, ki potekajo vse leto. Pripravljalne dejavnosti Pripravljalne dejavnosti TVU 2002 bodo temeljile na priporočilih, objavljenih v poročilu in analizi lanskega Tedna vseživljenjskega učenja. Poročilo in analiza TVU 2001 sta v slovenščini izšla v TVU-Novičkah štev. 3/2001 in bila razposlana na 2.850 naslovov v državi. Za mednarodno promocijo Tedna (v angleščini Lifelong Learning Week oz. LLW) pa bo gradivo izšlo v LLW-Novičkah štev. 1/2002, ki bodo skupaj s spomladansko izdajo angleških Novičk nagovorile okrog 1.100 prejemnikov po vsem svetu. Načrtovanje Tedna vseživljenjskega učenja 2002 Načrt Tedna vseživljenjskega učenja 2002 je letna izpeljava strateškega načrta TVU, sprejetega junija 1998. Glede na realne možnosti bo načrt Tedna vseživljenjskega učenja 2002 obogaten s pridobljenimi izkušnjami, spoznanji, kritičnimi stališči in predlogi do zdaj sodelujočih. Načrt bo predlagan v sprejem Nacionalnemu odboru za pripravo TVU in posredovan Vladi s prošnjo, da tudi letos prevzame pokroviteljstvo nad projektom. Rok za pripravo načrta TVU 2002: marec 2002 Obveščanje, spodbujanje in usklajevanje izvajalcev Obveščanje o pripravah na letošnji Teden vseživljenjskega učenja, spodbujanje potencialnih izvajalcev in njihovo usklajevanje bo kot vsa leta do zdaj potekalo predvsem prek TVU-Novičk. Te so informativni bilten izvajalcev izobraževanja in učenja ter vseh drugih organizacij, inštitucij, skupin in posameznikov v Sloveniji, ki jih projekt zadeva in zanima. V pripravljalnem obdobju predvidevamo izdajo dveh številk TVU-Novičk: • TVU-Novičke štev. 1/2002 (marec 2002); osrednje teme: načrt TVU 2002 in vabilo k prijavi dejavnosti v TVU 2002 (prijavnica), objava razpisa za podelitev priznanj Andragoškega centra Slovenije za posebne dosežke pri učenju odraslih v letu 2002 ter objava pričevanj izvajalcev TVU 2001; • TVU-Novičke štev. 2/2002 (september 2002); osrednja tema: zadnje informacije o pripravah na TVU 2002 ter predstavitev dobitnikov priznanj Andragoškega centra Slovenije za izjemne dosežke pri učenju odraslih v letu 2002. V mesecih, ko TVU-Novičke ne bodo izšle, bomo javnost obveščali na spletnih straneh TVU (naslov: http://tvu.acs.si) in s pomočjo okrožnic, rednih izdaj Novičk (rubrika Teden vseživljenjskega učenja 2002) in v osebnih stikih članov delovne skupine za pripravo TVU 2002 s tistimi, ki jih sodelovanje v Tednu zanima. Obveščanje najširše javnosti z namenom popularizacije Tedna ter obveščanje strokovne javnosti bo potekalo tudi prek javnih medijev. Z namenom, da okrepimo mrežo regionalnih in tematskih koordinatorjev TVU, bomo 9. maja 2002 organizirali delavnico, na kateri se bodo zbrali že uveljavljeni koordinatorji in pa tiste izobraževalne organizacije ali druge inštitucije, ki bi letos to vlogo želele prevzeti v svoji občini ali regiji. Rezultat delavnice bo usklajen akcijski načrt mreže koordinatorjev TVU, ki bo temeljil na spoznanjih iz lanskega leta. Načrtujemo tudi tradicionalni prvi sestanek izvajalcev TVU 2002 (12. septembra 2002), ki bo priložnost za izmenjavo zamisli in dilem, posredovanje zadnjih napotkov in distribucijo promocijskega gradiv. Medijska promocija V pripravljalnem obdobju TVU 2002 bomo predstavnike javnih občil vabili na prireditve, na katerih bo Teden predstavljen, jih sproti obveščali o poteku priprav in poskušali doseči čimveč objav še pred začetkom Tedna. Delo z mediji bo potekalo po načrtu promocije za leto 2002, ki predvideva aktivnejše in ustvarjalnejše načine vključevanja javnih občil, namenjenih najširši, strokovni in drugim ciljnim javnostim, v pripravo Tedna. Druga promocija Da bi čim širšo javnost ozavestili glede pomena TVU in strategije vseživljenjskega učenja, ki jo projekt promovira, in da bi potencialne izvajalce Tedna dovolj zgodaj opozorili na vseslovenski praznik učenja ter jih spodbudili k sodelovanju, načrtujemo sodelovanje na nekaterih prireditvah, ki so tematsko povezane s Tednom. Na teh prireditvah bomo predstavili koncept Tedna in vabili udeležence k sodelovanju. Tudi letos bomo k sodelovanju povabili vse župane slovenskih občin, jih prek TVU-Novičk sproti obveščali o poteku projekta in se v osebnih srečanjih s predstavniki lokalnih uprav zavzemali za to, da bi izvajalcem na svojem območju zagotovili moralno in gmotno podporo, jih spodbujali, koordinirali, v samem Tednu pa aktivno sodelovali pri odpiranju in izpeljavi prireditev. Prizadevali si bomo, da bi iz regij, v katerih je TVU najmanj zaživel, pridobili k sodelovanju vsaj tri občine. Druga ciljna skupina, ki ji bo v pripravljalnem obdobju Tedna namenjena posebna pozornost, so slovenska ministrstva, ki jim bomo pisno in v osebnih srečanjih ponovno predlagali, naj Teden prepoznajo kot priložnost za predstavitev in pospeševanje razvoja znanja na področjih, za katera so pristojna. Posebne aktivnosti načrtujemo v Ministrstvu za delo, družino in socialne zadeve, Ministrstvu za okolje in prostor in Ministrstvu za gospodarstvo z namenom, da bi ta ministrstva prevzela koordinacijo prireditev za njihova področja. Novost v letošnjem letu bo povabilo Uradu za znanost v Ministrstvu za šolstvo, znanost in šport, da izkoristi Teden za "promocijo znanosti prek Zveze za tehnično kulturo Slovenije, Ustanove Hiša eksperimentov" in da "v okviru ukrepov za popularizacijo znanosti med različnimi javnostmi" vključi tudi svoje prireditve v čas TVU. S promocijskimi dejavnostmi TVU 2002 si bomo prizadevali zagotoviti sponzorje, druge partnerje in "prijatelje" Tedna vseživljenjskega učenja. Rok za izpeljavo promocijskih dejavnosti: januar - september 2002. Skupno predstavitveno gradivo Skupno predstavitveno gradivo TVU 2002 bo pripravljeno na temelju uveljavljene celostne grafične podobe Tedna: • logotip TVU 2002 v različnih formatih, primernih za nadaljnjo grafično obdelavo in pripravo promocijskih gradiv na krajevni ravni; • dva plakata; prvi plakat - z logotipom in nazivom Teden vseživljenjskega učenja 2002 bo vnovič skupni imenovalec oz. zaščitni znak prireditev širom po Sloveniji, drugi plakat - s podobno grafično zasnovo, a z zabrisano podobo - pa bo omogočal izvajalcem, da bodo vanj vpisali svoje prireditve. Naklada bo določena v skladu s prijavami in potrebami izvajalcev ter s promocijskim načrtom TVU na državni ravni; • koledar prireditev s seznamom vseh sodelujočih. Internetni koledar bomo objavili na spletnih straneh TVU, omogočal bo poizvedovanja po različnih kriterijih. V primeru izdaje tiskanega koledarja bomo le-tega distribuirali prijavljenim izvajalcem, v skladu s promocijskim načrtom TVU pa tudi najširši javnosti; • v skladu s pridobljenimi finančnimi sredstvi si bomo prizadevali razviti še drugo skupno promocijsko gradivo. Rok za pripravo plakatov TVU 2002: maj 2002. Rok za pripravo koledarja prireditev TVU 2002: 30. september 2002. Teden vseživljenjskega učenja s pomembnejšimi podatki o dozdajšnjih šestih izpeljavah ima svojo predstavitveno stran v internetu, in sicer na naslovu http:// tvu.acs.si. V pripravljalnem obdobju bomo spletne strani posodabljali, dajali informacije o pripravah na TVU 2002 in prek TVU-razpravljalnice (http://tvu.acs.si/ razprava) komunicirali z obiskovalci. V času od 3. maja do 10. septembra bo omogočena prijava prireditev in potreb po skupnem promocijskem gradivu. Priznanja Andragoškega centra Slovenije V TVU 2002 bomo ponovno podelili priznanja Andragoškega centra posameznikom, skupinam in organizacijam za posebne dosežke pri razvijanju in pospeševanju učenja in izobraževanja odraslih ter pri uveljavljanju načel in strategije vseživljenjskosti učenja v Sloveniji. V TVU-Novičkah 1/2002 in v nekaterih javnih medijih bomo objavili razpis o zbiranju predlogov za dobitnike priznanj Andragoškega centra Slovenije za leto 2002, ki po svojih dosežkih pri učenju, pri bogatitvi lastnega znanja ali znanja drugih pomembno izstopajo. Rok za pridobitev kandidatov za priznanja ACS: 10. april do 10. maj 2002. Nadaljevali bomo tudi s pripravami za podeljevanje nagrad za dodiplomske in podiplomske naloge, ki pomembno vplivajo na razvoj teorije in prakse vseživljenjskega učenja. ^ Dejavnosti v Tednu V dneh od 14. do 20. oktobra bodo izvajalci TVU 2002 v svojih okoljih organizirali številne prireditve in tako izrabili priložnost za: • predstavitev in informiranje o svojih dejavnostih, • za ozaveščanje najširše in strokovne javnosti o pomembnosti in potrebnosti nenehnega izobraževanja in učenja, • počastitev učnih uspehov. Med prireditve Tedna bomo šteli tudi tiste, ki bodo iz objektivnih razlogov potekale zunaj uradnega termina, pod pogojem, da bodo uradno prijavljene in jih bodo izvajalci zaznamovali s skupnim promocijskim gradivom Tedna. Prireditve na državni ravni Prireditve na državni ravni bo organiziral Andragoški center Slovenije, ki bo v ponedeljek, 14. oktobra 2002 ob 10. uri organiziral nacionalno novinarsko konferenco. Ob 11. uri bo sledilo slovesno odprtje Tedna. V okviru te prireditve bodo podeljena priznanja Andragoškega centra Slovenije 2002 posameznikom, skupinam in organizacijam za posebne dosežke pri učenju in/ali promoviranju koncepta vseživljenjskosti učenja. Na Andragoškem centru bomo v letu 2002 organizirali šesti andragoški kolokvij na temo Motivacija v izobraževanju odraslih. Prireditve na krajevni ravni Načrtujemo, da bodo tudi na krajevni ravni organizirana slovesna odprtja Tedna; v naslednjih dneh pa se bodo zvrstili številni dogodki predstavitvene in informativno-svetovalne narave. Med njimi bodo tudi taki, ki bodo predvidevali sodelovanje obiskovalcev. Izobraževalne in promocijske dogodke bodo kot vsako leto spremljali slavnostni, družabni in kulturni dogodki, predstavitve knjig in publikacij, literarni večeri, sprejemi, podelitve priznanj, novinarske konference in podobno. Izvajalci TVU bodo poskrbeli za ustrezno medijsko podporo svojih prireditev; pripravili bodo tudi lastno promocijsko gradivo. Vzporedne dejavnosti Ob naštetih dejavnostih Andragoškega centra bodo vse leto potekale še tele: Andragoški center bo v stalnih stikih z izvajalci in koordinatorji TVU z namenom, da jih po svojih najboljših močeh motivira k sodelovanju, obvešča, globalno koordinira, jim svetuje in v času Tedna obišče nekatere njihove prireditve. Prizadevali si bomo pridobiti čimveč izvajalcev TVU na državni ravni ter v sodelovanju z njimi organizirali tematske prireditve. Vse leto bo potekalo dogovarjanje z Vlado in drugimi upravnimi organi za pridobitev moralne in finančne podpore. Na tem področju bo v skladu s strateškim načrtom projekta odločilno vlogo odigral Nacionalni odbor za TVU, organiziran pri Ministrstvu za šolstvo, znanost in šport. Prizadevanja na tem področju vključujejo: • večje angažiranje vseh sektorjev v Ministrstvu za šolstvo, znanost in šport, tako vsebinsko kot finančno; • večje angažiranje Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve pri seznanjanju javnosti o izobraževalnih možnostih za brezposelne v Nacionalnem akcijskem programu zaposlovanja; • finančno podporo koordinatorjem prireditev na krajevni ravni; • finančno podporo izvajalcem prireditev na krajevni ravni; • priporočilo Vlade lokalnim oblastem, da podprejo izvajalce Tedna na svojem območju; • zagotavljanje večje prisotnosti predstavnikov oblasti na slovesnih odprtjih na krajevni ravni. Vse leto bo ena od prednostnih nalog vzpostavljanje in vzdrževanje stikov z javnimi občili, tako da bodo ta ne le promovirala Teden ter obveščala javnost o prireditvah, temveč se bolj aktivno vključevala v prireditve TVU prek kontaktnih oddaj, svetovanja o možnostih izobraževanja in podobno. Poleg medijske promocije bo vse leto potekala tudi druga promocijska dejavnost TVU. Nadaljnje stalno področje dela bodo mednarodni stiki z organizatorji podobnih prireditev v drugih deželah ter dejavno sodelovanje v mednarodnem gibanju za uveljavljanje festivalov učenja. ^ Sklepne dejavnosti Andragoški center bo vsem izvajalcem TVU poslal ankete in jih zaprosil za popis realiziranih prireditev in dogodkov ter oblik sodelovanja z javnimi občili, za kritična mnenja in predloge ter za primerke njihovega promocijskega in informativnega gradiva. Podatki iz ankete bodo osnova za poročilo in analizo TVU 2002. V okviru sklepnih dejavnosti predvidevamo izdajo nadaljnjih dveh številk TVU-Novičk: • TVU-Novičke štev. 3/2002 (december 2002); osrednja tema: poročilo in analiza TVU 2002; razposlano vsem izvajalcem TVU 2002, predstavnikom javnih občil, županom slovenskih občin, pristojnim strokovnjakom in širši javnosti; • LLW-Novičke štev. 1/2003 (januar 2003); angleška različica poročila in analize TVU 2002, razposlana našim tujim partnerjem, posebej tistim, ki v drugih deželah organizirajo podoben Teden. Obe gradivi bosta objavljeni tudi na spletnih straneh TVU. Načrtujemo tudi prednovoletno srečanje izvajalcev TVU 2002 (12. decembra 2002), na katerem bosta predstavljena poročilo in analiza, omogočena bo izmenjava izkušenj in razstavljena bodo promocijska in medijska gradiva TVU. Rok za izpeljavo sklepnih dejavnosti (razen objave LLW-Novičk): 31. december 2002. Pripravila: mag. Zvonka Pangerc Pahernik, nacionalna koordinatorica TVU Voditeljica projekta TVU 2002: Direktorica ACS: Olga Drofenik dr. Vida A. Mohorčič Špolar 4. poglavje: Razpis za prijavo dejavnosti v Tednu vseživljenjskega učenja 2002 Na temelju preliminarnega načrta TVU 2002 (dokončen postane s potrditvijo Vlade Slovenije) objavljamo razpis za prijavo dejavnosti v TVU 2002, ki teče od 3. maja do 2. septembra 2002 (v primeru prijavljanja prek interneta pa do 10. septembra). Vabimo vas, da v tem obdobju zasnujete vaše prireditve, natančno in v skladu z navodili izpolnite priloženo prijavnico in tako postanete član velike družine prirediteljev Tedna vseživljenjskega učenja v Sloveniji. Pravočasno oddane napovedi prireditev bodo upoštevane v koledarju prireditev TVU 2002, v poročilu in analizi TVU 2002, sporočilih javnosti in od podobnih priložnostih. Za koledar so pomembne čim natančnejše navedbe o nazivu prireditve, kraju in času izpeljave. Prireditelje vabimo, da v opombah na privlačen način opredelite vsebino dogodka in tako vzbudite zanimanje pri uporabnikih koledarja. Najavite lahko tudi nastope v javnih občilih, ki so vnaprej jasno opredeljeni, sicer pa so te informacije pomembnejše v fazi analize TVU. Da jih boste lahko zagotovili, vas prosimo, da sproti zapisujete osnovne podatke o prispevkih v javnih občilih, kot so naslov prispevka, naziv medija, datum izpeljave in drugo. Če svojih prireditev ne morete izpeljati v času TVU 2002 (to je od 14. do 20. oktobra), menite pa, da se vsebinsko povezujejo s Tednom, vas vabimo, da prireditve kljub temu prijavite in da na njihovem prizorišču uporabite plakat TVU 2002 kot naš skupni zaščitni znak. Pomembni so tudi podatki o potrebah po skupnem promocijskem gradivu, ki nam bodo omogočili določitev primerne naklade ter razpošiljanje skupnih promocijskih gradiv. O tem, kdo so dozdajšnji izvajalci Tedna na državni in krajevni ravni in s kakšnimi prireditvami privabljajo občane ter jih navdušujejo za učenje, smo vsako leto obširno poročali, nazadnje v TVU-Novičkah štev. 3/2001 (Poročilo in analiza TVU 2001). Za vse tiste, ki vas bo naše letošnje povabilo prvič spodbudilo k sodelovanju, pa si ne znate predstavljati, kako bi se umestili, naj navedemo nekaj primerov prireditev in dogodkov TVU, s katerimi izvajalci in udeleženci prestopajo krajevne, generacijske, statusne in druge meje, da bi se združili v manifestaciji svoje predanosti učenju. V naslednjem poglavju so izkušnje nekaterih lanskih prirediteljev podrobneje opisane. Želimo si, da bi vas njihove pripovedi navdušile za sodelovanje. V okviru TVU so najpogostejši predstavitveni dogodki, katerih vsebine so zelo pestre: od predstavitev formalnih srednje- in visokošolskih izobraževalnih programov, do računalniških programov, metod učenja tujih jezikov, dejavnosti društev in drugih interesnih skupin, študijskih krožkov, borz znanja, središč za samostojno učenje, naravovarstvenih vsebin, projektov za ohranjanje naravne in kulturne dediščine, načinov spodbujanja osebnostnega razvoja, zdravega življenja in podobno. Med predstavitvenimi dejavnostmi zavzemajo posebno mesto tiste, ki pritegujejo obiskovalce k sodelovanju; omenimo le nekatere: delavnice oblikovanja keramičnih izdelkov, slikanja na steklo ali svilo, klekljanja, rezbarjenja, likovne, glasbene in računalniške delavnice, kreativne delavnice za starejše in za otroke, praktične preizkušnje znanj in sposobnosti, testiranja, pogovori v tujih jezikih, organizirane razprave, omizja, predavanja z diskusijo na temo iskanja zaposlitev, samozaposlovanja, podjetništva..., srečanja, demonstracije kakovostnejših načinov življenja, učenje različnih spretnosti, na primer orientalskih plesov. V tretjo skupino dejavnosti pa se uvrščajo spremljajoče prireditve, kot so slavnostna odprtja Tedna, odprtja borz znanja, središč za samostojno učenje, odprtja novih učnih prostorov, družabni in kulturni dogodki, predstavitve knjig in publikacij, glasil in zbornikov, literarni večeri, koncerti, srečanja ob besedi in glasbi, lutkovne igrice, sprejemi, podelitve priznanj, novinarske konference, klubski sestanki, pokušine, ogledi znamenitosti, izleti, tekmovanja, športne tekme, seje občinskega sveta in podobno. Vse bolj se v Tednu uveljavlja informativno-svetovalna dejavnost, iz leta v leto pa se poglablja tudi vloga javnih občil, ki ne ostajajo več le na ravni golega poročanja o TVU, temveč so njihovi prispevki vsebinski in angažirani, namenjeni obveščanju, ozaveščanju in celo svetovanju občanov. Našteti so le nekateri primeri, sicer pa velja načelo, da ustvarjalnosti in iznajdljivosti v TVU niso postavljene nikakršne meje. Šteje vsaka zamisel, ki jo je mogoče uvrstiti v široki pojem vseživljenjskosti učenja, pa najsi poteka v izobraževalnih ustanovah ali zunaj njih, v posebnih okoliščinah ali v vsakodnevnem življenju vseh generacij. Dozdajšnji izvajalci so Teden sprejemali kot priložnost za promocijo svoje dejavnosti in ga zelo zavzeto izpeljevali tudi zunaj svojih službenih programov in obveznosti ter z lastnimi sredstvi. Poleg tega naložbenega vidika je pri izvajalcih zaslediti tudi pristno veselje in navdušenje nad tovrstnim delovanjem v javno dobro, kar pri udeležencih povzroča podobno navdušen odziv. Postopoma se je uveljavilo povezovanje večjega števila raznovrstnih izvajalcev v občinah in regijah, ki smo ga lani formalizirali in okrepili z vzpostavitvijo mreže koordinatorjev TVU. Lanske in potencialne nove regijske in tematske koordinatorje TVU bomo tudi letos (9. maja 2002) povabili v delavnico, katere cilj bo priprava dopolnjenih priporočil za regijske in tematske koordinatorje TVU. Vse zainteresirane vabimo, da se prijavite na naš poštni ali elektronski naslov do 30. aprila 2002 s pripisom "Za delavnico koordinatorjev TVU 2002". Skupno promocijsko gradivo TVU 2002 bo temeljilo na celostni grafični podobi Tedna, logotip in nekatere druge grafične rešitve (dopisni papir, papirna kocka, plakat) bodo letos prvič na voljo na spletnih straneh TVU (http://tvu.acs.si/zarisce) za pripravo lastnega promocijskega gradiva. Potrebe po natisnjenem plakatu TVU 2002 (obe varianti) pa nam sporočite po elektronski pošti ali osebno, prevzeli jih boste lahko že v maju. Nadaljnje informacije o pripravah na Teden vseživljenjskega učenja 2002 lahko dobite na Andragoškem centru Slovenije, pri članih delovne skupine za pripravo in izpeljavo TVU. Nacionalna koordinatorica za TVU 2002 - Zvonka Pangerc Pahernik - sem vam na voljo po telefonu: 01 5842 567 ali po elektronski pošti zvonka.pangerc@acs.si. Sveže informacije ter elektronsko prijavnico lahko najdete tudi na spletnih straneh TVU: http://tvu.acs.si. V okviru spletnih strani TVU deluje tudi TVU-razpravljalnica (http://tvu.acs.si/razprava). kjer vam bomo rade volje odgovarjali na vaša vprašanja. mag. Zvonka Pangerc Pahernik, ACS 5. poglavje: Šesti razpis priznanj Andragoškega centra Slovenije za izjemne dosežke pri učenju odraslih Vstopamo v sedmo leto prirejanja Tedna vseživljenjskega učenja, v katerem bomo že šestič podelili priznanja Andragoškega centra Slovenije, namenjena skupinam in posameznikom za izjemne učne, strokovne in promocijske dosežke na področju učenja odraslih. Razpis priznanj Andragoškega centra Slovenije je prvo znamenje, da so se priprave na vseslovenski festival učenja nepreklicno začele! Z njim povabimo prebivalce Slovenije, pa tudi Slovence v zamejstvu in izseljeništvu, da se ozrejo okrog sebe in s predlogom za podelitev priznanja počastijo tiste, ki se odlikujejo v učenju, poučevanju ali zagotavljanju novih, sodobnih učnih možnosti. Bogata paleta dobitnikov priznanj ACS iz minulih let dokazuje, da Slovenci znamo opaziti dosežke svojih bližnjih in da se čedalje bolj zavedamo pomena kulture učenja. Priznanja ACS 2002 bodo podeljena v treh kategorijah - v vsaki je lahko podeljenih do 5 priznanj, skupno torej največ 15: • priznanja posameznicam/-kom za izjemne uspehe pri bogatitvi lastnega znanja; • priznanja skupinam za izjemne uspehe pri bogatitvi lastnega znanja; • priznanja posameznicam/-kom, skupinam, ustanovam, društvom, podjetjem ali lokalnim skupnostim za izjemne strokovne ali promocijske dosežke pri bogatitvi znanja drugih. Nad objavo razpisa, izborom kandidatov ter organizacijo slovesne podelitve priznanj bdi posebna komisija, ki jo imenuje Svet ACS. Doslej je bilo podeljenih 63 priznanj (36 posameznikom ali skupinam za uspehe pri bogatitvi lastnega znanja in 27 za strokovne in promocijske dosežke pri bogatitvi znanja drugih). Prepričani smo, da je ne le z vsakim podeljenim priznanjem, temveč z vsakim odposlanim predlogom, z vsako pozornostjo, ki jo namenimo kakovosti dosežkov v izobraževanju, posebno tistim, ki so doseženi v izjemnih okoliščinah, z veseljem in iznajdljivostjo, naša družba bližje cilju - Sloveniji, učeči se deželi. Razpis bo odprt med 10. aprilom in 10. majem 2002. Morebitna pojasnila in potrebne obrazce je moč dobiti na Andragoškem centru Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana (tel. 01 5842 560) ali na naši spletni strani: http://tvu.acs.si. Predloge oz. izpolnjene obrazce zbiramo na istem naslovu. Prepričani smo, da bodo življenjske zgodbe letošnjih dobitnikov priznanj svetli zgledi, ki bodo dvigali samopodobo učečega se Slovenca. Iz izkušenj vemo, da ti zgledi praviloma niso velika dejanja, temveč niz drobnih, odločnih korakov, usmerjenih k najpomembnejšemu cilju - k samouresničitvi. Zgodbe dobitnikov priznanj iz minulih let: ljudi, ki niso dovolili, da bi jih življenje potisnilo v slepo ulico, tistih, ki so se zavedali, da jim bo le novo znanje vlilo potrebno samozavest za prihodnost, pa tudi onih, ki so se počutili poklicani, da mnogim odprejo poti do znanja, objavljamo na že omenjenih spletnih straneh, enim v spodbudo, drugim pa kot pomoč pri odločitvi, koga predlagati za priznanje ACS 2002. Slavica Borka Kucler, ACS 6. poglavje: Kaj vse smo priredili lansko leto Vsem, ki ste nam poslali poročila in utrinke o dogajanjih v Tednu vseživljenjskega učenja 2001, se zahvaljujemo, žal pa zaradi omejenega prostora ne moremo objaviti vsega. Med mnogimi pričevanji lanskih prirediteljev raznolikih dejavnosti v času Tedna vseživljenjskega učenja smo izbrali zapise, ki pričarajo utrip Tedna, hkrati pa spodbujajo tiste, ki morda še oklevajo. eim, Sklad za razvoj in usposabljanje človeških virov Učenje postaja neprogrešljivo v življenju in delu človeka modernega časa Še nikoli ni bilo znanje tako pomembno kot zdaj, na pragu 21. stoletja. Na Skladu za razvoj in usposabljanje človeških virov se zavedamo, da učenje postaja neprogrešljivo v življenju in delu človeka modernega časa, zato smo letos že tretjič sodelovali v TVU, katerega namen je promovirati najrazličnejše oblike učenja v vseh življenjskih obdobjih. V Tednu smo organizirali dve prireditvi. V okviru prve prireditve, Poslovna uspešnost s pomočjo ljudi, so usposobljeni trenerji predstavili uspešen model razvoja človeških virov, ki temelji na principu in filozofiji standarda Vlagatelji v ljudi. Standard so razvili v Veliki Britaniji, uveljavljen pa je tudi v številnih drugih deželah. Že pred samo izpeljavo prireditve smo povabili podravska podjetja, da pripravijo prispevek o tem, kako razvijajo in motivirajo svoje zaposlene. Našemu povabilu sta se odzvali dve podjetji, in sicer Almont Aluplast, d.o.o., iz Slovenske Bistrice in Interles, d.o.o., iz Lenarta v Slovenskih goricah. Oba primera dobre prakse na področju razvoja človeških virov sta bila predstavljena na prireditvi, sodelujoči podjetji pa smo ob tej priložnosti tudi ustrezno nagradili. V okviru druge prireditve, Učenje bogati življenje, smo predstavili projekt Maribor - mesto znanja. Pobuda za nastanek projekta je prišla s strani Mestne občine Maribor. V sodelovanju s Fakulteto za elektrotehniko, računalništvo in informatiko smo pričeli oblikovati model sistematičnega informiranja širše javnosti o programih izobraževanja/usposabljanja odraslih. V okviru projekta je bila izdelana aplikacija Spletni Kažipot. Obiskovalcem smo predstavili način in delovanje aplikacije, ki potencialnim udeležencem nudi aktualne informacije o možnostih vključevanja v programe izobraževanja/usposabljanja, izobraževalnim inštitucijam pa omogoča predstavitev programov na spletnih straneh ter sprotno dopolnjevanje podatkov o programih, ki jih izvajajo. S pomočjo sodobne, računalniško podprte tehnologije, ki nam jo je sponzorsko zagotovilo podjetje Comtron, d.o.o., iz Maribora, so imeli obiskovalci možnost poiskati informacije o programih izobraževanja/ usposabljanja, ki jih ponuja Spletni Kažipot. Na koncu smo bili zadovoljni oboji - obiskovalci in organizatorji, saj smo v prijetnem in sproščenem vzdušju izmenjali mnenja ter pridobili veliko novih, zanimivih in oprijemljivih informacij, ki jih bomo lahko uporabili tako na poklicnem področju kot v osebnem življenju. Natalija Kojzek Osnovna šola Solkan Vključevanje v mednarodne projekte, ki potekajo po internetu Priprave na dan odprtih vrat, ki smo ga poimenovali Virtualni svet v osnovni šoli Solkan, so potekale ves teden. V njih je bila dejavna predvsem skupina učencev 8. razredov. Pripravljali so program tega dne ter vrsto plakatov, na katerih so predstavili svoje delo v virtualnem svetu. Na sam dan so vse dejavnosti vodili sami. Najprej je udeležence prijazno pozdravila učenka Tanja in povabila ravnatelja, Marijana Kogoja, da je na stežaj odprl vrata v naš virtualni svet. Učenca Polona in Grega sta predstavila slovensko izobraževalno omrežje SIO, gospa Murovec pa Memorandum o vseživljenjskem učenju. Medtem ko so učenci v ENO klepetalnici, ki jo je za nas organiziral finski vodja projekta ENO, v živo klepetali z vrstniki po vsem svetu, sta učenca Eva in Grega predstavila projekte, v katerih aktivno sodelujemo. Za zaključek pa smo goste povabili na uradno razglasitev rezultatov projekta Art Gallery 2000/2001 in otvoritev klasične razstave izdelkov v šolski avli. Program je z violino popestrila učenka Damjana. Lahko rečem, da so bili učenci z delom zadovoljni, mi, mentorji, pa ponosni, da so tako samostojni in odgovorni. Viljenka Šavli Osnovna šola Šentjernej Teden vseživljenjskega učenja v Šentjerneju V Osnovni šoli Šentjernej smo se letos odločili, da se odzovemo povabilu Andragoškega centra Slovenije in sodelujemo v projektu, ki naj bi potekal kot festival učečega se prebivalstva. Želeli smo prispevati k ozaveščanju javnosti o pomenu učenja, ki poteka vse življenje, v najrazličnejših okoliščinah in oblikah ter na različnih zahtevnostnih stopnjah. Prebivalce naše občine smo hoteli seznaniti z učnimi možnostmi, ki jih ponuja domače okolje. Da bi zadane cilje uresničili, smo letos povabili k sodelovanju Društvo upokojencev Šentjernej, RIC Novo mesto, Milana Pavliča, samostojnega kulturnega ustvarjalca, Društvo tabornikov rodu Samotni hrast Šentjernej, Planinsko društvo Šentjernej, humanitarni organizaciji Rdeči križ in Karitas iz Šentjerneja ter domači Aktiv kmečkih žena. Izvedeli smo, kaj vse počnejo naši upokojenci (strokovno vodena rekreacija, vsakotedenski pohodi po bližnji in daljni okolici, delovanje skupine Kristal, organizirani izleti, različna predavanja ipd.). Razvojno izobraževalni center Novo mesto nas je seznanil z obsežno ponudbo različnih dejavnosti za odrasle, ki jih je mogoče izvajati tudi v Šentjerneju, če je skupina dovolj številčna. Milan Pavlič nam je predstavil možnosti izobraževanja na glasbenem področju (pevski zbor, oktet, solo petje, učenje igranja na klavir in sintetizator) in učenja tujih jezikov (tečaji nemškega jezika) za otroke in odrasle. Društvo tabornikov deluje po načelih Zveze tabornikov Slovenije, svoje člane pa izobražuje po različnih starostnih stopnjah (murni, medvedki in čebelice, gozdovniki in gozdovnice, pohodniki in pohodnice ter grče). Njihovo vodilo je: Z naravo k boljšemu človeku. Ljubezen do narave, kulturo druženja, vztrajnost pri pohodih v gore ter osvajanju vrhov doma in tujini so v besedi in sliki prikazali naši planinci. Člani alpinistične sekcije so predstavili plezalno opremo. Predstavniki humanitarnih organizacij Rdeči križ in Karitas sta opozorili na skupno težavo - slabo obveščenost naših občanov, ki pomoč družbe resnično potrebujejo, pa jih je sram prositi zanjo, ali pa je ne znajo poiskati (finančna pomoč Centra za socialno delo ali enkratna pomoč občine). Lepo je zazvenela himna Aktiva kmečkih žena, zadišale so dobrote iz domače kuhinje, Teden pa je zaključila poezija njihove članice, ljudske umetnice Jožice Kastelic s sporočilom mlademu rodu: Na nebu svetla luna sije in zunaj je že pozen mrak. Sedim na pragu domače hiše, ker truden je že moj korak. Pod hišo vnuk pa njivo orje, ravno je luči prižgal. Dan je bil že zanj prekratek, zato bo v noč nadaljeval. Spomini pa nazaj hitijo, ko oče večkrat je dejal: Tako kot jaz, kot sin in dedek še vnuk bo tu nadaljeval. Ženo pravo si bo našel, dal ji svoje bo srce. Ljubil zemljo bo domačo in spoštoval vse prednike. Zemlja nas je preživela, ker smo močno ljubili jo. Zemlja nas bo tudi odela, ko čas bo prišel za slovo. S predstavitvijo svojih programov dela, oblik sodelovanja in izobraževanja, druženja in kulture vseživljenjskega učenja so sodelujoči navdušili prisotne in pri marsikomu vzbudili željo po aktivnem vključevanju in zavezanosti vseživljenjskemu učenju. Marjanca Bratkovič, Mojca Kodelič Knjižnica Dravograd Teden, namenjen učenju, daje polet različnim idejam Kako prijetno je lahko druženje različnih generacij, če se odvija v prostorih, ki so zaznamovani s prijaznostjo, duhovno širino in sprejemanjem znanja, ki veje iz bližine posameznika. Današnji in jutrišnji dan obvezuje splošnoizobraževalne knjižnice, da so sodobna središča, kjer se zajema znanje za vsa življenjska obdobja. Knjižnica Dravograd ima v kraju samem izredno pomembno vlogo, saj je takorekoč edino središče, ki združuje znanje, kulturo in informacije, posreduje (prek različnih dejavnosti) osnovne človeške vrednote in s tem bogati posameznike, ki želijo živeti kvalitetneje. Teden, namenjen učenju na drugačen način, daje vsako leto posebej polet različnim idejam. Kako je potem z njihovim pristankom, kako plodna so tla in kako močne želje po novem, še ne dovolj poznanem, je zgodba zase. Za našo knjižnico lahko rečemo naslednje: • ko smo sestavljali program prireditev za TVU, smo poskušali izbrati področja, zanimiva širšemu krogu ljudi; • želeli smo, da izbrana dejavnost posamezniku ponudi dovolj zanimivega, kar bi v prihodnosti zagotavljalo, da bo tudi sam znal iskati informacije na pravi način; • o dejavnostih v knjižnici so bili uporabniki dobro obveščeni; • obisk ni dosegel naših pričakovanj, a smo kljub temu zadovoljni, saj je bil osnovni namen dosežen; • vzrok za manjši obisk je bil prav gotovo v tem, da se je na isti dan odvijalo več prireditev oz. dejavnosti hkrati; • "dan odprtih vrat" je bil zares odprt: knjižnica je dobila 61 novih članov! Knjižnica Dravograd bo v tem projektu sodelovala tudi v prihodnjih letih. Le malo več "posluha" bi bilo potrebnega pri dirigentih, ki so jim podrejeni tisti, ki odvezujejo vreče z denarjem. Marija Šegula Andragoški zavod Maribor - Ljudska univerza Teden, ki smo ga začeli slovesno Na Andragoškem zavodu Maribor - Ljudski univerzi se vsa leta vključujemo v Teden vseživljenjskega učenja. Teden, ki se vsako leto odvija v tretjem tednu meseca oktobra, nam ponuja možnost, da občanom Maribora in širšega okolja predstavimo možnosti za izobraževanje in učenje, aktivno udejstvovanje in še kaj. Vsako leto zapored nas v času Tedna obiščejo številni znanja željni obiskovalci (lansko leto smo zabeležili 160 obiskovalcev, v letošnjem letu pa kar 244). Letošnji program Tedna smo zasnovali na podlagi anketiranja obiskovalcev, ki smo ga izpeljali lansko leto. Pripravili smo sedemindvajset prireditev; prav vse so bile brezplačne. Letošnji Teden smo začeli zelo slovesno - z interno otvoritvijo Tedna vseživljenjskega učenja, ki je vključevala predvajanje videokasete Andragoškega centra Slovenije s portreti dobitnikov priznanj. Ponosmi smo, da je direktorica Andragoškega zavod Maribor - Ljudske univerze, Melita Cimerman, prejela častno priznanje Andragoškega centra Slovenije, namenjeno posameznici za izjemne strokovne dosežke pri bogatitvi znanja drugih. Pri utemeljitvi nagrade v TVU-Novičkah 2/2001 je bilo poudarjeno, da je življenjsko spoznanje naše direktorice sledeče: "Učenje brez razmišljanja je prazno, razmišljanje brez učenja nevarno!" (Lao Ce) Že lansko leto smo veliko pozornosti namenili računalniškim in informacijskim spretnostim, ki smo jih v letošnjem letu razširili v tri različne prireditve: krajši tečaj interneta za dve skupini obiskovalcev ter prireditvi Mobitel za vsakogar in Mobitel info, ki jih izvajamo v sodelovanju s podjetjem Mobitel, Poslovno enoto Maribor (na tem mestu velja zahvala Igorju Zemljiču iz podjetja Mobitel, ki je že drugo leto zapored z veliko vnemo popeljal v "svet mobifonije" starejše obiskovalce Tedna). Tovrstne prireditve so privabile skupno 25 obiskovalcev najrazličnejših starosti. Najstarejša obiskovalka tečaja Spoznajmo internet je bila 72-letna upokojena zdravnica, ki se je v času Tedna vseživljenjskega učenja prvikrat srečala z računalnikom. Torej res velja, da ni za učenje nikoli prepozno! V času TVU so bili na voljo krajši programi jezikovnega spopolnjevanja za vse starostne skupine. Odrasle smo povabili v diskusijsko skupino z naslovom Prvi stiki s poslovnim partnerjem v tujini. Vsak pomislek pred vključitvijo je bil odveč, saj za triurni "klepet" v tujem jeziku ni bila pomembna stopnja predznanja. Za otroke smo pripravili jezikovne igre v nemškem in angleškem jeziku, za učitelje nemškega jezika pa učno delavnico na vedno aktualnejšo temo Kako izbrati primeren učbenik, ki je pritegnila 13 učiteljic iz celotne podravske regije. Prireditve s področja jezikov so dale posebno obeležje Evropskemu letu jezikov, ki smo ga želeli počastiti tudi v Tednu vseživljenjskega učenja 2001. Izobraževanje odraslih postaja vedno bolj pestro in razvejeno, prav zato je v andragoški praksi vedno več vprašanj ljudi o možnostih izobraževanja in učenja. Nedavno odprto Svetovalno središče Maribor, ki deluje v okviru Andragoškega zavoda Maribor -Ljudske univerze, je vedoželjnim obiskovalcem predstavilo svojo dejavnost. Je eno izmed petih lokalnih svetovalnih služb za odrasle po Sloveniji, ki jih je razvil Andragoški center Slovenije (poleg svetovalnih središč v Kopru, Murski Soboti, Novem mestu in Žalcu). Odraslim pomagajo pri odločitvah za učenje in izobraževanje; pomoč pa nudijo tudi med samim potekom izobraževanja in tudi ob njegovem dokončanju. Dejavnost središč je za uporabnike brezplačna tudi med letom. V sklopu svetovalnih storitev smo izpeljali tudi krajšo delavnico o poteh uspešnega učenja. Posebnost letošnje ponudbe so bila prav gotovo splošnoizobraževalna predavanja z zelo različnih področij. V času Tedna se jih je zvrstilo kar sedem; o viziji uspeha, knjigah, osebni in lokalni varnosti, kakovostnem preživljanju prostega časa, zdravi prehrani, delovno pravni zakonodaji in Egiptu. Večina predavanj je nastala pod okriljem (vedno) aktivnih študijskih krožkov, ki jih na Andragoškem zavodu Maribor - Ljudski univerzi vodi Pepca Godina. V času Tedna se je predavanj udeležilo skupno kar 68 obiskovalcev. Sekretarka območne organizacije Zveze svobodnih sindikatov Podravja Vekoslava Kraševec je vodila pogovor na temo Kako ukrepam, ko so kršene moje pravice. Tema je pritegnila tako zaposlene kot brezposelne. Prav vsi, ki smo vsak dan v stiku z ljudmi, potrebujemo komunikacijske veščine. Delavnica z naslovom Komunkacijske veščine na delovnem mestu z izkušeno predavateljico Nadjo Flajs je bila s 33 obiskovalci najbolj obiskana prireditev v času Tedna. Živa razlaga in primeri iz prakse z veliko mero humorja so nam dali misliti o veščinah, ki jih je treba nenehno negovati in razvijati tako v zasebnem kot tudi v poklicnem življenju. Razstava zasebne zbirke Barbie punčk, Nine Bravar, ki je bila na ogled dva dni, je privabila številne ljubitelje "barbik". Med njimi je bilo kar veliko najmlajših iz vrtcev (npr. skupina "ribic" in "mišk" iz vrtca Ivana Glinška). TVU na Andragoškem zavodu Maribor je tako ponovno zajel ljudi vseh starosti. Na tem mestu se želimo zahvaliti našima sponzorjema Pekarstvu, d.o.o., in Gostinstvu Ročnik, ki ju sicer bolj poznamo pod imenom Pekarna Jager in Panda. Tudi letošnji Teden nas je kot izobraževalce odraslih postavil pred številne izzive za prihodnost. Že ob letošnji izpeljavi so nastajali načrti, kaj izboljšati v naslednjem letu, katere ciljne skupine pritegniti, katere vsebine dodati ipd. Alenka Sagadin Mlinaric Athena, d.o.o., Postojna Zajeli smo vse, od petega do osemindevetdesetega leta V jezikovni šoli Athena iz Postojne smo letos dosledno sledili rdeči niti vseživljenjskega učenja, saj je bila naša najmlajša udeleženka stara pet, najstarejša pa osemindevetdeset let. V Tednu vseživljenjskega učenja smo med drugim želeli ponuditi delček naših izobraževalnih aktivnosti tistim ciljnim skupinam, ki se zaradi različnih vzrokov težje odločajo zanje. Odmevni so bili predvsem tečaji tujih jezikov za iskalce zaposlitve ter družabno dopoldne ob pogovoru in preizkušanju v ročnih spretnostih, ki so ga članice študijskih krožkov preživele v Domu upokojencev v Postojni. Z nami pa so se učili tudi predšolski otroci in njihovi starši. V letošnjem evropskem letu jezikov smo na novinarski konferenci izčrpno spregovorili o možnostih jezikovnega izobraževanja v občini. Največji dosežek našega šestletnega aktivnega vključevanja v TVU na lokalni ravni pa je zagotovo dejstvo, da vse več ljudi pozna koncept vseživljenjskega učenja, mu pritrjuje in se aktivno vključuje v različna izobraževanja - ne samo v času praznika učenja, temveč vse leto. Flora Otoničar Doba Maribor Učenje je del nas na vsakem koraku Ponovno smo zakorakali v jesen, kar pa ne prinaša spanca, ampak rojstvo učenja, ki se mu vsako leto pridružujemo še bolj intenzivno v času Tedna vseživljenjskega učenja tudi na Dobi. Letos smo prireditvam in aktivnostim preteklih let, ki smo jih obdržali zaradi dobrih izkušenj, dodali tudi nekaj novih. Vsako leto z učbeniki, knjigami in revijami z naših polic znanja, pretežno za tuje jezike in v tujem jeziku, ki jih je v času TVU mogoče dobiti brezplačno, obogatimo prenekatero domačo knjižno polico. Že drugo leto smo v tujem jeziku klepetali prek interneta in z jezikovno klepetalnico vsem, ki so sodelovali, pomagali pri razrešitvi vprašanj, povezanih s tujimi jeziki. Največ jih je bilo s področja slovnice in fraz v angleškem in nemškem jeziku. Spopadanje z računalnikom je danes za marsikoga vsakdanjik - včasih nam povzroča večje, drugič manjše zadrege. Letos smo na temo računalništva pripravili kar dve delavnici. Namenili smo ju tistim, ki imajo manj možnosti, da bi spoznali prve korake uporabe računalnika nasploh, ali da bi uporabljali internet. Tako smo z brezplačnim učenjem prvih korakov v računalništvu motivirali za nadaljnje spopolnjevanje in uporabo vse tiste, ki so na teh dveh delavnicah sodelovali. Za začetek se jih bo kar nekaj od teh lotilo samostojnega učenja Worda in uporabe interneta ter elektronske pošte v našem Središču za spodbujanje učenja. V Mariboru je še vedno veliko brezposelnih. V zadnjem času je zaradi omejenih sredstev zmanjšan obseg delavnic zanje, zato smo se odločili, da jim v času TVU 2001 ponudimo brezplačno pomoč pri iskanju zaposlitve. Letos smo v času TVU prvič pripravili prireditev za naše najmlajše, Učimo se tujega jezika z babico in dedkom, ki je doživela dober odziv vseh sodelujočih. Otroci so z mamami in babicami spoznali veliko novih nemških besed iz vsakdanjega življenja in na koncu tudi prepevali. Vzdušje je bilo učno in veselo in vsi so si zaželeli, da bi se to dogajalo večkrat v letu. Študentom Pedagoške fakultete je Alžbeta Cergol, nagrajenka ACS 1998, predstavila delo andragoga v praksi. Sodelujoči študenti so v anketi ob koncu izrazili veliko zadovoljstvo. S predavanjem, Kako uresničiti svoje življenjske želje?, Franja Trojnarja, avtorja podjetniških delavnic in knjige Vizija uspeha ter človeka, ki vas varno popelje po ognjeni preprogi, smo dodali zanimivo vsebino ustvarjanja osebnih želja in njihovega uresničevanja. Udeleženci so pohvalili neposrednost, konkretne življenjske izkušnje in nazornost predavanja. Z brezplačnim testiranjem znanja tujih jezikov ter svetovanjem pred vključitvijo v jezikovne programe z dodatno promocijo v času TVU vedno naletimo na velik odziv, zato bomo s to dejavnostjo nadaljevali tudi v prihodnje. Kot vsako leto smo se odpravili v Trgovski center City v Mariboru, kjer pripravimo stojnico z informacijskimi materiali, zloženkami, knjižico z nasveti za učenje, delavnico na temo učenja itd. Vsako leto naletimo na veliko zanimanja za različne programe, vključevanje v srednješolske oblike izobraževanja odraslih, napredovanje pri jezikovnem znanju, samostojno učenje in Borzo znanja. V letošnjem letu smo spremljali število ljudi, ki so se dalj časa zadržali pri naši stojnici. Med 10. in 16. uro se je posvetovalo o različnih oblikah učenja in izobraževanja z našimi strokovnimi sodelavci več kot 150 ljudi. Kot zanimivost naj povemo še to, da so bili med njimi ljudje vseh starosti, poklicev in položajev, kar dokazuje, da smo posrečeno izbrali vse aktivnosti tega dne. Za nami je še eno leto, ko v Sloveniji ves teden posvetimo praznovanju učanja. Po mnenjih naših obiskovalcev ugotavljamo, da prispevamo k njegovi živosti in povečanemu doživetju učenja - početja, ki je del nas na vsakem koraku. Ema Perme Ljudska univerza Radlje Nenavaden uvod v Teden V Zgornjedravski dolini je Teden vseživljenjskega učenja potekal od 13. do 20. oktobra. Organizator, Ljudska univerza Radlje, projekta ni omejila le na Radlje ob Dravi, temveč je aktivnosti razširila tudi v Podvelko, Brezno, Ribnico, Vuzenico in na Muto. Namen Tedna vseživljenjskega učenja je pokazati ljudem, kaj vse lahko razumemo pod pojmom učenje, ter jih aktivno vključiti v različne oblike vsakdanjega učenja. Ljudska univerza Radlje je tako v tem projektu združila različne aktivnosti; z vsako posamezno je na svoj način približala udeležencem svojo široko vlogo in pomen v tem prostoru. Uvod v Teden je predstavljala otvoritev razstave (in TVU) ob skali pri Kalvariji v Radljah ob Dravi v soboto, 13. oktobra. Obljubljen je bil spektakel. Že čez dan so mimovozeči z radovednostjo opazovali dogajanja priprave na prireditvenem prostoru. Otvoritev je bila na prostem, v temi. Ljudje so se zbirali na prireditvenem prostoru, vse pričakovano dogajanje pa je bilo še skrito. Ogromna plezalna skala je namreč "gostila" slike avtorjev Monike Mravljak, Andreje Hribernik, Jureta Luzarja, Gorazda Markoviča ter Jerneja Toplerja. Slike so bile skrite pod pregrinjalom, ki je zakrivalo celotno skalo. Množica je čakala. Ženski glas nas je povedel v dogodek. Glasba je bila usklajena s spuščanjem pregrinjala, kar je samo po sebi sprožilo aplavz občinstva. Še bolj bučno ploskanje pa se je razlegalo, ko se je razkrila celotna skala s pritrjenimi slikami v soju gorečih sodov. Sledilo pa je še večje presenečenje. Z vrha skale sta se začela spuščati plezalca Plezalnega kluba Martinček in prižigati bakle, ki so tako osvetlile razstavljene slike. Tematika je bila skladna - ogenj. Ko smo zrli v gorečo skalo, se je začela improvizirana igra; začetek je bil silovit. Na prireditveni prostor je pripeljala vsem znana "stoenka", iz katere so skočili člani tipične slovenske štiričlanske družine. Ponazorili so srečanje družine s policaji, iz katerega se je razvilo zanimivo odkritje vsake osebe posebej. Gledalci so obkolili igralce in skoraj sami postali del igre. Obrazi obiskovalcev so bili nasmejani ter zadovoljni. Likovno-dramska "infekcija" je še enkrat potrdila, da zmore zadovoljiti potrebe obiskovalcev po zabavi. Z igro se je otvoritev tudi zaključila, skala pa je še vedno gorela. Vsi so lahko uživali v veličastnem pogledu. Uvod v projekt je bil torej uspešen. Tako se je Teden vseživljenjskega učenja tudi nadaljeval. Sedmo in osmošolci na osnovnih šolah v Breznu, Ribnici in Radljah so pokazali izredno zanimanje za oba predstavljena programa: Odkrivanje poklicnega cilja in Beseda ni konj (prikaz pisanja in predstavljanja seminarskih nalog ter drugih nastopov). Ljudska univerza Radlje je v projekt vključila tudi najmanjše oz. njihove starše s Predstavitvijo nemškega jezika za vrtce v vrtcih na Muti, Ribnici in Breznu. Možnost preživljanja prostega časa je bila prikazana s programoma Aranžiranje daril in cvetja ter Slikanje na steklo in svilo. Obe delavnici sta potekali v Radljah. Zaključek pa je predstavljal Potopis Portugalske in Pakistana, ki je bil predstavljen v Vuzenici. Ljudje so se odzvali z zanimanjem. Potopis je bil pomemben predvsem zato, ker je ljudem predstavil deželo - Pakistan, o kateri v tem času dobivamo enosmerne (politične) informacije, ne vemo pa, kakšna ta dežela sploh je. Dejavnosti Ljudske univerze Radlje v Tednu vseživljenskega učenja so doživele velik odziv. Vse programe, delavnice in predstavitve je obiskalo preko 700 ljudi, ki niso bili le obiskovalci, temveč so bili aktivno vključeni v posamezna dogajanja. Pri tem lahko poudarimo, da je vloga in pomen te izobraževalne inštitucije na tem področju bistvenega pomena za nadaljnji razvoj tako formalnega pridobivanja izobrazbe kot aktivnega preživljanja prostega časa. Teden vseživljenjskega učenja je edina prireditev v letu (če odštejemo veselice ali rock koncerte), ki pritegne toliko ljudi ter jih poveže v aktivni udeležbi. Ob predpostavki, da so programi, delavnice in prireditve zastonj, ne moremo mimo dejstva, da se nekateri segmenti lokalne oblasti obnašajo do tovrstnih projektov, milo rečeno, mačehovsko. Ne moremo se znebiti občutka, da nekaterim to tako ali drugače ustreza. Zagotovo je lažje in kratkoročno učinkoviteje prirediti "folk koncert" ob jedači in pijači ter s trepljanjem po ramenih z besedami "Koliko mi naredimo za ljudstvo!". Te zgodbe so znane; upamo lahko le, da bomo prej opisan projekt lahko izvajali tudi v prihodnje. Danica Kotnik Osnovna šola Maksa Pleteršnika Pišece Vtisi ob predvajanju videofilma Dobitniki priznanj ACS Ob Tednu vseživljenjskega učenja smo izpeljali uro Rastem. Boljšam se. Prikazali smo vaš film o nagrajencih in se pogovarjali z delavko naše šole, ki je nedavno končala šolanje ob delu. Prilagamo misli naših osmošolcev, ki so se jim utrnile ob ogledu filma. S tem se vam želimo zahvaliti za dogodek in za filmski zapis zgodb, ki bodo marsikomu v spodbudo. Uro bomo ponovili tudi za starše na prihodnjem roditeljskem sestanku. Rut Zlobec "Najbolj me je prevzela zgodba gospe, ki je imela 4 otroke. Zgubila je službo, pa še šolala se je. To je občudovanja vredno. Gotovo je težko hoditi v šolo, ko je doma tako velika kmetija. Podobno je doletelo tudi mojo mamo." (Klaudija) "Film se mi je zdel zelo poučen, še posebno utrinek iz lesarske stroke. Vse zgodbe so hotele povedati, da s trdno voljo človek doseže marsikateri cilj in premaga prepreke, ki se mu postavijo na življenjsko pot." (Bernarda) "Zelo težko se je izobraževati ob družini in službi, zato moramo zdaj narediti čim več!" (Aleš) "Ob gledanju filma sem se zamislila. Zdaj vidim, da lahko vsakdo v življenju veliko doseže, vendar je najbolje, če jaz nadaljujem s šolanjem kar zdaj, ko pred menoj ni velikih ovir." (Jožica) "Najbolj se mi je vtisnil v spomin fant, ki je kljub slušni prizadetosti končal šolo. To je spodbudilo tudi mene, da bom kar vztrajala." (Katarina) "Mislim, da mi bo ta film pomagal pri odločitvi za moj poklic. Zelo mi je bila všeč predstavitev Janeza Mraka, mizarja in samostojnega podjetnika, in Gojke Pajagič, restavratorke tekstila." (Dijana, Tadeja) "Izobraževanje ob delu, ko imaš morda še družino, je zelo zahtevno. Gotovo je lažje sproti, takoj po osnovni šoli. Časa za ljubezen in družino nam ne bo zmanjkalo." (Davor, Marko, Jernej, Mitja, Aleš) "Šolanje je pomembno za vse. Možnosti nam same pridejo naproti." (Domen) Much Ljubljana Šelestenje trenutkov "Se še spomniš, marjetica? Tistega travnika, tam pred gozdom, nedaleč od bele gore? Se še spomniš, kako so oblaki razprli nebesa in nad naju poslali svoje sle? Dež je prepeval na ves glas, listje mogočnih dreves na robu jase pa mu je nazdravljalo dober dan. Stal sem tam, nemočen in prestrašen. Prepričan, da je ne bom nikoli našel. Veš, včasih grem tja, ko mi je hudo. In te iščem, čakam, marjetica. Se še spomniš, kaj si mi rekla, preden sem ti utrgal cvetke? Dejala si: "Ko boš vpletal ta trenutek svoje poti v nit brezčasja, nariši mene. Jaz bom podoba tebe in sveta, ki ga živiš. Skrij me na dno srca in vedi - ljubezen boš našel vsepovsod in ona tebe. Prisluhni ji." In potem je sonce obsijalo belo goro in ti si rahlo dvignila glavo in mi poklonila svoje cvetke. Doma sem te narisal. Čas ti že počasi barva cvetke rumeno, a še vedno šelestijo, če jim prisluhnem. Veš, včasih tudi šepečeš, tako nežno in iskreno. Pripoveduješ mi zgodbice o ljudeh, ki jih nisem nikoli srečal, a kot da jih poznam. Oh, marjetica, toliko ti imam še povedati, a zdaj moram oditi. Veš, našel sem jo." Resnično, ko se trenutki življenja ujamejo v niti časa, nastajajo čudovite podobe nas in sveta, ki ga živimo. Naše odseve najdemo povsod, tudi na dehtečih cvetovih Anke Hribar Košmerl, umetnice in ljubiteljice življenja. Šelestenju njenih šopkov smo prisluhnili v Tednu vseživljenjskega učenja. Trenutkom nekoč in nekje, morda že davno pozabljenim, a skrbno ohranjenim v njenih opojnih cvetovih. Ta teden pa niso pripovedovala le tihožitja s sten, temveč tudi roke nadebudnih ustvarjalcev, ki so pod okriljem umetnice risali svoje zgodbe. Medtem pa so ljubitelji modernega umetnostnega izražanja svoje zgodbe pripovedovali računalnikom. Računalnikom ne zaupajo le tisti, ki se želijo umetniško izražati, računalnikom bolj ali manj zaupamo vsi. Zakaj? Preprosto: računalniki = informacije, informacije = znanje, znanje = uspeh. In če so informacije pot do znanja in s tem pot do lastnega uspeha, potemtakem potrebujemo za dosego cilja predvsem dober vir informacij. Internet? Smiselnost, nujnost in ranljivost sveta, ki mu pravimo internet, smo iskali na delavnici Je svet (in je) internet. In kaj smo našli? Več poti do znanja in znanje, kako se pred internetom zaščititi. Za konec: Ankini šopki šelestijo še danes. Pridite in jim prisluhnite. Računalniki več pišejo kot rišejo, internet pa nam vsak dan pove kaj novega. Do naslednjič: Dober dan, znanje! Doris Kukovičič Vitra, Center za uravnotežen razvoj Cerknica Vseživljenjsko učenje za razvoj podeželja Učenje je vedno dvosmeren proces. Enkrat smo učenci, drugič učitelji, saj imamo ljudje veliko različnih znanj in spretnosti. Zato je TVU prava priložnost, da jih spoznamo (se jih naučimo) ali pa naučimo druge. Z brezplačnim izvajanjem aktivnosti v Tednu se najlažje prepozna pomen znanja. Za obiskovalce je to seznanjanje s številnimi možnostmi učenja, novimi tehnologijami in prednostmi konkretnih programov (izdelkov) ter pridobivanje veščin za uporabo le-teh. Za izvajalce pa je TVU zagotovo priložnost, ki nudi odmevno in brezplačno promocijo. Lepe in uporabne koristi vseživljenjskega učenja je treba preliti v življenje. Da je to na tradicionalno bolj zadržanem podeželju težje kot v mestu, je jasno vsem, ki se ukvarjamo z različnimi transformacijami znanja, izkušenj, informacij, priložnosti... Pa naj bodo te vpete v mednarodne ali domače okvire izmenjav in neformalnega učenja. Letos teče že šesto leto, odkar Vitra sledi svojemu poslanstvu izvajalca in regionalnega koordinatorja aktivnosti v TVU. Na - včasih misijonarski - poti vztrajamo, ker smo prepričani, da je znanje, prenos znanja in izkušenj osnova za vsak razvoj. Za razvoj podeželja toliko bolj. Prepričani smo tudi, da so prebivalci podeželja ravno tako dobri učitelji kot meščani, da pa znajo biti veliko bolj zanimivi. Ne v poznavanju novosti borznega poslovanja ali informacijsko-komunikacijske tehnologije, ne v znanju tujih jezikov. Tega se morajo naučiti. Znajo pa z življenjsko modrostjo prenesti znanje in spretnosti vsakdanjega življenja, subtilno znajo predstaviti naravo, znajo razdirati šale, znajo veliko, resnično veliko. Osebno sem se večkrat prepričal o tem. Prav tako pa sem večkrat doživel bojazen, strah ali nelagodje, ko so morali predstaviti bogastvo svojega znanja, izkušenj in spretnosti. Pomanjkanje retoričnih spretnosti in korajže javnega nastopanja je največja ovira za bogaboječe vključevanje, tudi v programe, kot je TVU. Dvojno vlogo Vitre - izvajalec in koordinator - je navadno vodil sodelavec, zaposlen prek javnih del. Letos je breme in slast organizacije slonelo na meni in nenehno sem bil pod pritiskom časa. Kljub temu smo pripravili in uresničili zastavljeni program. Trideset dogodkov smo razdelili v tematske dneve (turistični ponedeljek, podjetniški torek, energetska sreda, računalniški četrtek, mladinski petek). Odzvalo se je 87 ljudi, od tega jih je 34 res prišlo v naše prostore, z ostalimi pa smo se pogovorili po telefonu. Animirali smo tudi 39 podizvajalcev. Večino tradicionalnih, nekaj tudi novih. Preveč za naštevanje, saj so bili aktivni ob Kolpi (TŠD Kostel in Turistično društvo Poljanska dolina ob Kolpi), v Kočeju (ekološka drevesnica Pinus) pa vse do Črnuč, Moravč, Maribora in Nove Gorice, če izpostavim samo skrajne točke. Šli smo tudi na Hrvaško (Reka, Zagreb, Lošinj, Rovinj), kjer so naši stalni partnerji Eko Liburnia in Porin. Veliko energije smo vložili v medijske aktivnosti na lokalnih ravneh. Vsakodnevno obveščanje o dogodkih na celotnem območju Notranjsko-kraške regije je prevzel Radio 94 iz Postojne. Lokalne TV iz Postojne, Logatca, Loške doline, Velikih Lašč, Ribnice in Kočevja pa so na videostraneh brezplačno oglaševale lokalne prireditve. Bili smo tudi gostje v radijskih in TV studijih. Tako kot prejšnja leta se je tudi letos TVU pokazal kot preveč zgoščena prireditev. Zato je smiselno razmisliti o širitvi TVU na cel mesec. En teden je prekratek, preveč je vsega, izvajalci smo "priklenjeni" in ne moremo obiskati kolegov, koordinatorji ne podizvajalcev, mediji ne morejo "prebaviti" vseh aktivnosti, ljudje (uporabniki) pa imajo daljši odzivni čas kot en teden. Vsaj za Vitro lahko trdim, da bi letošnji program lažje in bolje organizirali v enem mesecu. Argument za razširitev na en mesec so tudi že potekajoče prireditve pred in po TVU. TVU raste, z njim tudi ACS, koordinatorji, izvajalci in uporabniki. Da konstruktivni komentarji pomagajo k boljšanju projekta, dokazuje mreža koordinatorjev, izjemno lepo oblikovane in logične spletne strani, internetni vnos ter povečano število izvajalcev in uporabnikov. Za boljše rezultate je smiselno usposobiti mrežo koordinatorjev in opredeliti finančna merila za uspešnost. Sredstva za vseživljenjsko učenje so na razpolago na ministrstvih in agencijah, ki lahko v javnih razpisih dodajo še to postavko. S tem se bo povečala tudi pestrost sodelujočih, saj se sedaj ne vključujejo velike interesne skupine, ki jih pokriva kmetijska svetovalna služba, kmetijska zbornica, energetsko svetovanje, žensko podjetništvo, sindikati, gospodarska zbornica (vključno z vsemi sekcijami), obrtna zbornica, regionalne razvojne agencije,... Verjetno bo tudi analiza TVU 2001 potrdila, da je število obiskovalcev prireditev najšibkejši člen. Zato bo treba pripraviti zabavne prireditve, pritegniti TVU ambasadorje, organizirati centralne dogodke izven Ljubljane. Prav tako lahko brez zadržkov izvozimo "Know how TVU" v (vsaj) države bivše Jugoslavije, da ne govorimo o državah JV Evrope. Prepričan sem, da je ACS sposoben realizirati tako nalogo, saj se je ekipa v preteklih šestih letih prekalila, ima pa tudi pomoč terencev. Vitra bo v TVU dejavna tudi v prihodnje. Nalog se bo lotil sodelavec, zaposlen v programu javna dela. Tako bomo lahko organizirali tudi "udarno" prireditev za povečano število obiskovalcev. Med izvajalce bomo vključili podjetnike in obrtnike, ki so se v anketi Spodbujanje inovativnega podjetništva (Notranjsko-kraška regija) odločili za sodelovanje v TVU 2002. S pomočjo krovnih sektorskih organizacij in Centra slovenskih NVO bomo vključili nevladne organizacije. Verjetno bomo razširili aktivnosti Tedna v sklopu BEN (Balkan Ecological Network, Drama, Grčija), ki povezuje 11 balkanskih držav, Vitra pa je ustanovni član. Predvsem pa bomo dejavnosti Vitre in podizvajalcev razširili na ves oktober. Bojan Žnidaršič Osnovna šola Simona Jenka Kranj, Podružnica Center Pritegnili smo starše Teden smo pričeli z venčkom narodnih pesmi, saj je naš učenec Blaž z igranjem na harmoniko izražal dobrodošlico udeležencem TVU-ja. V sredo in četrtek smo pripravili predstavitev preventivnega programa za preprečevanje nesocialnega vedenja dr. Roberta Reasonerja. Udeleženci naše predstavitve so bili predvsem starši naših otrok in vsi, ki jih ta tematika zanima. V sodelovanju z Inštitutom za razvijanje osebne kakovosti smo pripravili delovne liste iz omenjenega programa in vprašalnike za analizo mladostnikovega samovrednotenja - AMS, ki so jih potem na Inštitutu ovrednotili za vsakega udeleženca, ki je to želel. Program, ki smo ga predstavili, je rezultat dvajsetletnega raziskovalnega dela strokovnjakov - praktikov iz ZDA. Razvili so ga, da bi pomagali otrokom in mladostnikom, ki so malodušni, brez motivacije za delo, nasilni do sebe ali do drugih ipd. Program je sestavljen iz 150 vaj, ki pomagajo mladim doseči občutek varnosti, identitete, pripradnosti, smiselnosti in zaupanja v lastne sposobnosti. Udeleženci so bili s predstavitvijo zadovoljni. Spoznali so, da lahko otrokom pomagajo, da jih morajo znati poslušati in jim pokazati, da jim je mar zanje in da se jih dotaknejo njihove težave in radosti. Stanka Prezelj Srednje šole Centra slepih in slabovidnih Dan odprtih vrat Tudi letos - tokrat tretjič - smo se na naši šoli pridružili prijateljem vseživljenjskega učenja in Andragoškemu centru Slovenije. V okviru Tedna smo 17. oktobra 2001 odprli vrata naše šole. V dopoldanskem času so se obiskovalci lahko udeležili pouka skupaj z dijaki. Predstavili smo predvsem posebnosti pouka slepih in slabovidnih, uporabo pripomočkov in prilagojene računalniške opreme, načine komunikacije v razredu, metode učenja ipd. Hkrati je bilo predstavljeno delovanje učnega podjetja, delovno mesto telefonista in usposabljanje z delom. V popoldanskem času so obiskovalci lahko začutili ritem življenja v dijaškem domu. Dijaki so s strokovnimi delavci predstavili dejavnosti za razvijanje samostojnosti slepih in slabovidnih (učenje vsakodnevnih opravil, orientacija in mobilnost). Ves dan je bila odprta razstava tehničnih in študijskih pripomočkov, pripomočkov za vsakdanja opravila slepih in slabovidnih ter pripomočkov za prosti čas. Obiskovalci so lahko preizkusili simulacijska očala in hojo z belo palico. Predstavljena je bila tudi rehabilitacija kasneje oslepelih oseb in mobilna specialno-pedagoška služba. Ob zaključku ogleda ustanove so si obiskovalci lahko ogledali videofilm dejavnosti šole, poklepetali ob zakuski ter prejeli simbolična darila, ki so jih dijaki izdelali sami. Andreja Rešek ^ Zveza tabornikov Slovenije Vsak trenutek je priložnost za učenje V času letošnjega Tedna vseživljenskega učenja je na aktivnostih, ki so jih pripravili taborniški rodovi in Zveza tabornikov Slovenije (ZTS) sodelovalo več kot 1.000 udeležencev: tabornikov in tujih skavtov, šolskih in predšolskih otrok, mladine, staršev in občanov krajev in mest, kjer so bile naše prireditve. Taborniški rodovi iz Ljubljane, Cerkna, Il. Bistrice, Miklavža, Murske Sobote, Medvod, Postojne, Ajdovščine in Selnice ob Dravi so pri organizaciji prireditev sodelovali tudi s šolami, društvi, gasilci, Rdečim križem, ljudsko univerzo in različnimi sponzorji, ki so poleg občin (ne vseh) pomagali pri izpeljavi akcije. Udeleženci so akcije zelo pohvalili, taborniki pa ugotovili, da so take prireditve potrebne, ker še dodatno utrjujejo mesto in vlogo taborništva kot vzgojno-izobraževalne organizacije tudi v lokalnih okvirih. Akcije so spremljala nacionalna, regionalna in lokalna sredstva javnega obveščanja - časopisi, radijske postaje kakor tudi TV hiše in spletni portali. Vsi organizatorji so izrazili željo po sodelovanju tudi v naslednjem letu, od ZTS, koordinatorja projekta, pa pričakujejo napotke za ozaveščanje in širjenje ideje vseživljenjskega učenja, koordinacijo priprav na TVU in čim več propagandnega materiala o delu na področju vzgoje in izobraževanja mladih in odraslih v ZTS. Tadej Pugelj Študijski krožek Svibno Veliki dan za majhen kraj Študijski krožek Svibno uspešno deluje že drugo leto. Pod okriljem Zavoda za gozdove in Andragoškega centra Slovenije ter v sodelovanju s člani DPM Laško-Radeče je zadnji dan Tedna vseživljenjskega učenja pripravil zelo odmevno predstavitev obširnega, s pisano besedo in fotografijo bogatega vodnika po turistično-zgodovinsko-gozdnih učnih poteh po Svibnem. Skupaj z izvrstnim mentorjem, Jožetom Prahom, smo člani po uvodnem nastopu Moškega pevskega zbora Papirničar - Jagnjenica predstavili naša plodna srečanja, na kratko opisali sam kraj Svibno in vse tri variante turistično- zgodovinsko-gozdne učne poti, ki so opisane v vodniku. Ob koncu uradnega dela je kmetijski sekretar, Darko Simončič, s prerezom traku in s spodbudnimi besedami, namenjenimi lokalnemu razvoju, svečano otvoril poti. Sledile so številne pohvale, zahvale in čestitke. Zadovoljni in srečni smo bili tako člani ŠK Svibno, kot ostali krajani in vsi, ki so se te prireditve udeležili. To veselje in navdušenje smo si delili v prijetnem, domačem, sproščenem vzdušju ob domačih dobrotah svibnskih gospodinj, ob moštu in kostanju ter ubrani slovenski pesmi. Za vsakogar se je našlo kaj prijetnega: ogled fotografske, lovske ali čebelarske razstave, prijeten sprehod okrog gradu, kjer je bilo možno potešiti še vso kipečo radovednost. Kljub temu da je bil nosilec nalog študijski krožek, se je na samo predstavitev pripravil ves kraj. Svibno je s tem še enkrat dokazalo, kako so ljudje v svoji pristni podeželjski preprostosti v resnici zelo bogati. Tatjana Potrpin ^ Glotta Nova, Ljubljana ^ Dolgotrajne priprave - uspešen Teden Na Teden vseživljenjskega učenja smo se v Glotti Novi začeli pripravljati že maja, konec avgusta pa je bilo že pripravljeno informativno gradivo o naših dejavnostih, v katerem smo napovedovali dogodke Tedna in povabili vse, da nas obiščejo. Septembra in oktobra, smo pripravili predvsem različna informativna gradiva za tuje jezike, retoriko, središče za samostojno učenje, učno pomoč ipd., objavo razporeda dejavnosti Tedna na naši spletni strani, oblikovanje animacijske zloženke ter razpošiljanje vabil in informacij vsem potencialnim udeležencem. V oktobru je med drugim potekalo tudi seznanjanje javnosti z delovanjem Središča za samostojno učenje. V samem Tednu smo izpeljali 81 tem, predvsem v obliki pedagoških delavnic, katerih cilj je bil, naučiti udeležence vsaj ene spretnosti. Teme so bile razporejene po dnevih, in sicer: v ponedeljek smo izpeljali 14 dejavnosti na temo NLP in DHE, v torek smo v 15 aktivnostih spoznavali temo vodilni in vodstveni delavci, v sredo smo izvedli 14 aktivnosti na temo pedagogi-andragogi, v četrtek smo se v 7 delavnicah ukvarjali z retoriko in komunikacijo, v petek in soboto smo izpeljali 20 delavnic, v katerih smo se učili tujega jezika, v nedeljo pa smo izpeljali 6 dejavnosti na temo šola za starše, med katerimi je bila tudi likovno-jezikovna delavnica za otroke. V tem času so tekle tudi dejavnosti Središča za samostojno učenje, testiranja, dejavnosti Svetovalnega središča; mnogo ljudi pa je le iskalo informacije v zvezi z izobraževanjem, ki ga izvajamo v naši inštituciji ali izven nje. Poleg delavnic, ki so predstavljale večino dejavnosti Tedna, je bilo izpeljanih tudi nekaj promocij, predstavitev oz. informativnih srečanj Letos smo sodelovali s 53 predavatelji, s katerimi smo skupaj izvedli 180 ur dejavnosti. Med nami sta bila dva udeleženca iz Finske, ki sta sodelovala ves teden, ter dva udeleženca iz Filozofske fakultete v Beogradu, ki sta sodelovala le nekaj ur. Dejavnosti v času Tedna se je skupno udeležilo 1.002 udeležencev (654 žensk, 301 moških in 47 otrok), kar je nekoliko več kot prejšnje leto. Največ ljudi (200) se je udeležilo predavanj na temo NLP in DHE, ki so potekale prvi dan. Z izpeljavo Tedna smo v Glotta Novi zelo zadovoljni. Obisk je bil večji, kot smo pričakovali, in hkrati večji kot prejšnje leto, kar nas je presenetilo. Pestrost izobraževalnih oblik in vsebin je bila velika. Le malo sprva načrtovanih vsebin (predavateljev) je odpadlo oz. smo jih zamenjali. Tudi to je pripomoglo k zadovoljstvu udeležencev in predavateljev. Glede na to, kar smo doživlajli letos, bomo Teden verjetno organizirali tudi v letu 2002, tokrat sedmič. Andrejka Štenkler 7. poglavje: Organizacija dela za projekt Teden vseživljenjskega učenja 2002 na Andragoškem centru Slovenije Direktorica ACS: dr. Vida A. Mohorčič Špolar (in kolegij ACS kot posvetovalni organ) Voditeljica projekta TVU 2002: Olga Drofenik Nacionalna koordinatorica za TVU: mag. Zvonka Pangerc Pahernik Koordinatorica TVU za prireditve ACS: Slavica Borka Kucler Delovna skupina: Skupina za delo z izvajalci: Zvonka Pangerc Pahernik s sodelavkami in sodelavci Delovne skupine: - Skupina za otvoritvene slovesnosti: Slavica Borka Kucler s sodelavkami in sodelavci. - Skupina za podelitev priznanj ACS: Melanija Končina s sodelavkami in sodelavci. - Skupina za strokovne prireditve naACS: Marko Radovan, odgovoren za strokovne priprave, s sodelavkami in sodelavci in Mateja Pečar, odgovorna za organizacijo dogodka, s sodelavkami in sodelavci. Naloge: - konceptualne naloge, - delo z izvajalci na državni in krajevni ravni, - promocija TVU kot celote, - mednarodni vidiki TVU 2002. Naloge: - priznanja ACS, - slovesno odprtje, - andragoški kolokvij, - promocija dobitnikov priznanj in prireditev ACS. Nacionalni odbor za pripravo TVU: Načrtovanje in izpeljava Tedna vseživljenjskega učenja potekata pod nadzorom Nacionalnega odbora za TVU, ki ga je 1997 imenovala Vlada Slovenije in deluje pri Ministrstvu za šolstvo, znanost in šport. Nacionalni odbor sestavljajo: mag. Mirko Zorman (predsednik), mag. Jože Miklavc, (oba Ministrstvo za šolstvo, znanost in šport), Betka Skuber (Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve), Ciril Baškovič (Ministrstvo za kulturo), Janez Dekleva (Gospodarska zbornica Slovenije), Irena Lipovec (Sindikat vzgoje, izobraževanja in znanosti), Vlada Navotnik (Občina Dravograd, predstavnica izvajalcev TVU), dr. Vida A. Mohorčič Špolar, Olga Drofenik in mag. Zvonka Pangerc Pahernik (vse ACS). 8. poglavje: Pomembni datumi Razpis za dobitnike priznanj ACS 2002 10. april do 10. maj Razpis za prijavo dejavnosti v TVU 2002 po pošti ali prek e-maila* 3. maj do 2. september prek interneta* 3. maj do 10. september Delavnica za mrežo koordinatorjev TVU 2002 9. maj ob 10. uri Prvo srečanje izvajalcev TVU 2002 12. september ob 10. uri Teden vseživljenjskega učenja 2002 14. do 20. oktober Novinarska konferenca 14. oktober ob 10. uri Slovesno odprtje TVU 2002 na državni ravni 14. oktober ob 11. uri Šesti andragoški kolokvij 15. oktober ob 10. uri Prednovoletno srečanje izvajalcev TVU 12. december ob 10. uri Opombi: *Prijavnica bo od 3. maja dalje na voljo na spletni strani TVU, na naslovu http://tvu.acs.si/ zarisce. **Za prijavo prek interneta (http://tvu.acs.si) izberite menijsko možnost Prireditve, nato Internetni vnos; na temelju vašega zahtevka vam bomo sporočili uporabniško ime in geslo. 41 m V naslednjih TVU-Novičkah preberite: zadnje informacije o TVU 2002 več o šestem andragoškem kolokviju zgodbe dobitnikov priznanj ACS 2002 Povežite se z nami prek TVU-razpravljalnice: http://tvu.acs.si/razprava ZA IZJEMNE DOSEŽKE PRI UČENJU ODRASLIH V SLOVENIJI ZA LETO 2002 Andragoški center Slovenije vabi vse morebitne predlagatelje, da se med 10. aprilom in 10. majem 2002 udeležijo razpisa za podelitev priznanj Andragoškega centra Slovenije za izjemne dosežke pri učenju odraslih za leto 2002. Priznanja Andragoškega centra Slovenije podeljujemo: 1. posameznicam/-kom za izjemne uspehe pri bogatitvi lastnega znanja; 2. skupinam za izjemne uspehe pri bogatitvi lastnega znanja; 3. posameznicam/-kom, skupinam, ustanovam, društvom, podjetjem ali lokalnim skupnostim za izjemne strokovne ali promocijske dosežke pri bogatitvi znanja drugih. Vsako leto podelimo največ 15 priznanj oziroma do 5 v vsaki kategoriji. Predlagatelji dobitnikov priznanj ACS 2002 so lahko državljani Republike Slovenije, Slovenci v zamejstvu in izseljeništvu, skupine, društva, ustanove ali družbe v Republiki Sloveniji, zamejstvu in izseljeništvu, lokalne skupnosti v Republiki Sloveniji. Predloge za podelitev priznanj Andragoškega centra Slovenije 2002 naj predlagatelji oddajo na posebnih obrazcih, ki jih dobijo v tajništvu Andragoškega centra Slovenije, Šmartinska 134a, Ljubljana, lahko jih naročijo po telefonu: 01 5842 560, na voljo pa so tudi na spletni strani: http://tvu.acs.si. Izpolnjene obrazce z zahtevanimi prilogami pošljite na isti naslov.