Deželna učiteljska skupščina v Ljnbljani. i. Zadnja dež. učit. skupščina je bila v letu 1891. Od tedaj do letos je minilo Tavno 14 let. Koliko je bilo v tem času izprememb pri šolstvu in učiteljstvu, to vedo tisti, ki so ves ta čas zasledovali razvoj šolstva in učiteljstva. Letos tedaj se bodo sešli naši zastopniki v deželni skupščini meseca septembra. V kakšen namen se skliče dež. učit. skupščina, pove § 12. min. ukaza z dne 8. maja 1872 : Dežel. konferenciji je naloga, mnenja izrekati o vprašanjih, katera ji podaje dež. šol. oblastvo, posvetovati se o pripomočkih v prospeh ljudskega šolstva, tudi o stvareh, katere se tiČejopravic, dolžnostiin razmer učiteljs t v a i. t. d. Zaradi tega se hočemo pomuditi pri t i s t i h s t v a r e h, ki se tičejo pravic, dolžnosti in razmer učiteljstva. Biti pa hočemo popolnoma stvarni brez vsakega pretiravanja! Pravic ima učiteljstvo po raznih §§ že nekaj, vendar se čestokrat prezro pravice učitelja. Glavna pravica učiteljev pa obstoji v tem, da smejo vsi opravičeni in neopravičeni krogi pometati ž njim. Idealno nadahnjen pride mladi kandidat in kandidatinja iz učit. pripravnice. Tam so mu naložili cele sklade teoretične učenosti. Mladi učitelj in učiteljica se spustita z najvzomejšim navdušenjem v tok učiteljskih dolžnosti. Zadeneta pa že v prvih dneh na različne ovire. Te ovire pozna vsak, zato jih ne naštevamo tukaj, dognano pa je: Čimbolj iščeš pravice, tembolj zadeneš ob krivico. Zato je dolžnost prihodnje učit. skupščine, da preskrbi učiteljstvu več pravic. Prva pravica naj bo ta, da imapripouku invodstvu šole učiteljstvo samo pravico brez jerobstva gotovih usiljiv i h 1 j u d i. Učiteljstvo najbolj pozna nedostatke pri šoli in pouku, zato jih le učiteljstvo more o d p r a v i t i in izboljšati. Pravica učiteljeva je, si svobodno izbirati metodo pouka, kije v raznih krajih pod različnimi okolnostimi lahko različna. Učiteljstvo naj ima pravico vpogleda v kvalifikacijske zapiske, da se ve v stvareh, ki se opirajo na kvalifikacijo, primerno ravnati. Pri razpisu javnih učiteljskih služb naj imajo pravico in prednost najstarejši prosilci, ako so dobro kvalifikovani. Vsako preteriranjeseima opustitiin se smatra krivično za prizadete učitelje. Tukaj pa dostavljamo, da veljaj to za vse učitelje, ki služijo pravemu namenu šoleinv prid izobrazbi, omiki in napredku. Učitelji, ki očitno in prikrito podpirajo gotove nazadnjaške ljudi, katerih slabi nameni in delovanje za propad šole in učiteljstvaso prozorni, taki učitelji ne zaslužijo nobenih ozirov, zakaj kdor zažiga sam svoj dom in pomaga zatirati stanovske tovariše, ta naj tudi sebi pripiše vse slabe posledice. Pravica naj se da učiteljstvu, da bo imelo r e d n o obiskovanje šol in nepopustno naj se nastopi proti tistim, ki na katerikoli način zadržujejo mladiao od izobrazbe in omike. Šolske oblasti naj v ta namen porabijo vsa dopustna sredstva in podpirajo učiteljstvo pri njegovem delovanju. Pravica naj se da učiteljstvu svobodno si voliti zastopnike v dežel. šol. svetu, da tudi v tej korporaciji pride do veljave učiteljstvo. Sedanji zastopniki niso legitimni zastopniki učiteljstva, ker jihni izvolilo učiteljstvo. Ker ni bilo dosedaj pravih zastopnikov učiteljstva v dež. šol. svetu, zato so se tudi kovali taki sklepi, ki s o, učiteljstvukratili pravice innalagalidolžnosti, ki niso opravičene. Učiteljstvo se mora neprestano dalje izobraževati, zato mora imeti p r i m e r n i h s r e d s t e v. Pri slabem denarnem položaju si učiteljstvo samo ne more pridobiti sredstev, zato ima pravico zahtevati, da ima brezplačno na razpolago razne strokovne knjige, da dobiva dopust in podporo za obiskovanje raznih poučnih tečajev. Ako se izpolnijo te in še mnoge druge zahteve učiteljstva, potem so odstranjena mnogo napotja, ki zadržu- jejo svobodni razvitek pouka, izobrazbe in napredka v šoli. Te stvariso dolžni pretresati zborovalci na deželni učit. skupščinil Ako se izpolnijo vse te stvari ali pa vsaj se nam obvezno zagotovi njih upoštevanje, potem bo rodila ta skupščina dobrih sadov, drugače pa samo nezadovoljnost. Razne nove odredbe ne bodo nič koristile, ako se v prvi vrsti ne zadovolji zgoraj navedenim zahtevam in pravicam. Ukazi in odredbe še ne rode uspehov, le zadovoljive okolnosti vplivajo na dobre uspehe. S tem pa še nismo pri kraju s predlogi, temveč hočemo še nekaj najperečejših zadev obravnavati v naslednjih odstavkih. Pred vsem mora priti v razgovor naše gmotno stanje. Kjer ni kruha, ni delavcev!