AR 2010/1 73 T adeja Zupančič VSEž IVLJENJSKO IZOBRAž EVANJE O GRAJENEM OKOLJU ZA TRAJNOSTNI RAZVOJ SLOVENIJE K l j u b t e m u , d a j e d e l i t e v n u j n a i n l o g i č n a , s e p o v e z a v e m e d njimi sčasoma izgubljajo (primeri: razcep predmeta spoznavanje okolje iz prvega triletja OŠ v predmeta naravoslovje in tehnika t e r d r u ž b a , v z a d n j e m t r i l e t j u p a v p r e d m e t e g e o g r a fi j a , z g o d o v i n a , d r ž a v l j a n s k a i n d o m o v i n s k a v z g o j a t e r e t i k a , fi z i k a , k e m i j a … ) . P r i s o t n o s t i n z a s t o p a n o s t , p r e d v s e m p a u č i n e k integralnih tematik kot je kulturna trajnost razvoja s tem slabi. P o s l e d i c a t e g a j e , d a s e k l j u b r a z v o j u o p a ž a n j a v n i ž j i h s t o p n j a h , iskanja vzrokov v srednjih in kasneje iskanja rešitev v višjih, ne izkoristi priložnosti večje zrelosti mišljenja in stališč učencev/ dijakov za obravnavo kompleksnih tem kot so kulturna trajnost razvoja. Probleme povezovanja najdemo tudi v samih zapisih pri posameznih predmetih: državljanska vzgoja in etika navaja npr . preobremenjevanje • ekosistema, ne pa tudi predmeta tehnika in tehnologija, za iskanje in zmanjševanje virov preobremenjevanja; med medpredmetnimi povezavami ni naveden niti en predmet iz likovnega področja umetnostna zgodovina pri medpredmetnih povezavah navaja • strokovne/znanstvene discipline, ne pa osnovnošolskih predmetov; pri filozofiji za otroke pa je povezava navedena z napačnim naslovom predmeta nekateri predmeti navajajo konkretne medpredmetne pov- • ezave v tabeli skupaj s cilji predmeta, drugi pa v posebnem poglavju v zaključku učnega načrta – primerljivost učnih načrtov je tudi zaradi tega deloma otežena Vertikalno so marsikateri obvezni predmeti osnovne šole, ki še zelo skromno obravnavajo vprašanja kulturne dimenzije trajnosti razvoja, nadgrajeni z zelo obetavnimi izbirnimi v s e b i n a m i . N j i h o v a i z b i r n a n a r a v a p a m o č n o s l a b i p o t e n c i a l n e učinke odličneje zastavljenih vsebin. Skromna je, z obravnavanih vidikov, tudi vertikalna povezanost o s n o v n e g a i z o b r a ž e v a n j a p o s t o p n j a h t e r o s n o v n o š o l s k e g a i n g i m n a z i j s k e g a i z o b r a ž e v a n j a . S p e c i a l i z a c i j a r a z l i č n i h s t o p e n j i z o b r a ž e v a n j a p o m e n i n a m r e č g r o ž n j o k o m p l e k s n i m horizontalno bolj bogato povezanim predmetom, ki bi ustrezali naravi obravnave kompleksnih, integralnih vprašanj, ki pritičejo obravnavanim vsebinam. Obličnost, zasnova, struktura in razdelanost učnih načrtov m e d o s n o v n o š o l s k i m i n g i m n a z i j s k i m i z o b r a ž e v a n j e m s e precej razlikujeta. Obširnejše razlage ponekod zamenjajo bolj skope alineje, ki se dotikajo posameznih poglavij in tematik, nakazovanje povezav z drugimi predmeti ali poglavji pa se v v e č j i m e r i o p u s t i . Č e s o t o r e j v o s n o v n o š o l s k i h u č n i h n a č r t i h povezave vsaj zapisane pri posameznih tematskih sklopih (operativne), jih v gimnazijskih najdemo le še med splošnimi cilji predmeta (načelne). Zato lahko predvsem na prelomu stopenj i z o b r a ž e v a n j g o v o r i m o t u d i o n a j v e č j i i z g u b i h o r i z o n t a l n e povezanosti z vidika kulturne trajnosti razvoja, zaradi vse večje diferenciranosti in specializiranosti obravnavanih tem pa tudi vertikalne povezanosti. R e š i t v e z a v e č j o h o r i z o n t a l n o p o v e z a n o s t s e k a ž e j o v (neformalnem) medsebojnem dogovarjanju pedagogov znotraj ene stopnje – ‘medpredmetni dialog’ za usklajeno podajanje integralnih vsebin, katerih del so tudi teme kulturne trajnosti r a z v o j a . I z u č n i h n a č r t o v l a h k o r a z b e r e m o , d a s o i z b i r n i predmeti namenjeni predvsem poglobitvi predmetnih znanj, spregledan pa je njihov medpredmetni horizontalno povezovalni potencial. Pri vertikalnih povezavah znotraj osnovnih in znotraj srednjih šol gre za podobne rešitve. Institucionalni okviri med o s n o v n o š o l s k i m i n s r e d n j e š o l s k i m i z o b r a ž e v a n j e m s o t e ž j e premostljivi – prvi korak bi lahko predstavljal poenotenje o b l i č n o s t i i n s t r u k t u r i r a n o s t i u č n i h n a č r t o v z n a k a z a n i m i p o v e z a v a m i , n a s l e d n j i p a v e č j a v s e b i n s k a p o v e z a n o s t p r e d m e t o v v smeri spodbujanja integralnega pristopa pri spoznavanju, učenju in nenazadnje uporabi znanja. Matija Svetina ANKETA O 'TRAJNOSTNIH' ARHITEKTURNIH TEMAH ZA UČENCE IN DIJAKE V študiji je sodelovalo 2333 otrok in mladostnikov od prvega r a z r e d a o s n o v n e d o č e t r t e g a l e t n i k a s r e d n j e š o l e i z t r e h o s n o v n i h i n t r e h s r e d n j i h š o l . G r e z a o s n o v n e š o l e v L j u b l j a n i ( V i č ) , Kamniku (OŠ Toma Brejca) in v Stranjah, ter za gimnazije v Ljubljani (V ič), Kamniku in v Grosupljem. Šole so bile izbrane k o t r e p r e z e n t a t i v n e p r e d s t a v n i c e r a z l i č n i h s t o p e n j u r b a n o s t i , t a k o g l e d e a r h i t e k t u r n i h z n a č i l n o s t i , k o t g l e d e g r a v i t a c i j s k i h o b m o č i j p o s a m e z n i h š o l . V z o r e c j e s e s t a v l j a l o 5 3 % d e k l e t i n 47% fantov, njihova starost pa se je gibala med 6 in 19 let. 68% o t r o k i n m l a d o s t n i k o v j e v č a s u r a z i s k a v e ž i v e l o v e n o d r u ž i n s k i h i š i , 1 1 % p a v v e č j i h v e č s t a n o v a n j s k i h o b j e k t i h k o t s t a b l o k ali stolpnica. Sodelovanje v raziskavi je bilo prostovoljno, u p o š t e v a j o č e t i č n e i n z a k o n s k e s m e r n i c e r a z i s k o v a n j a v osnovnih in srednjih šolah v Republiki Sloveniji. S t o p n j o o s v e š č e n o s t i o t r o k o z . m l a d o s t n i k o v o t r a j n o s t n i h arhitekturnih temah smo ocenjevali na podlagi analize anketnega vprašalnika. Anketna pola je vsebovala 18 vprašanj izbirnega tipa in 7 vprašanj o demografskih podatkih kot so npr. spol, starost, kraj bivanja. Vsa vprašanja izbirnega tipa so bila slikovne narave, v barvnem tisku na polah v velikosti A4. Nanašala so se na otrokovo in mladostnikovo razumevanje trajnostnega razvoja v kontekstu grajenega okolja; nekaj primerov nalog j e p o d a n i h t u d i v p r i č u j o č e m p r i s p e v k u . V s e b i n s k o v e l j a v n o s t vprašanj smo zagotavljali z metodo ekspertnih ocen treh ocenjevalcev arhitekturne stroke. Testiranje je potekalo od m a r c a d o j u n i j a 2 0 0 9 . P r e i z k u š a n j e j e b i l o s k u p i n s k o , č a s r e š e v a n j a n i b i l o m e j e n , v p o v p r e č j u p a j e t r a j a l o d 3 0 d o 4 0 m i n u t . V č a s u r e š e v a n j a v p r a š a l n i k a j e b i l v r a z r e d u p r i s o t e n učitelj, ki je otrokom pojasnil eventuelne nejasnosti. Navodilo je bilo podano na vprašalniku. Zbrane podatke smo vnesli v Excel in jih obdelali s programskim paketom SPSS 16. Pri analizah smo uporabili statistične teste za analizo frekvenčnih distribucij. Kot mero povezanosti med spremenljivkami smo upoštevali vrednosti p < 0,05. Tomaž Novljan OSVEŠČENOST OTROK IN MLADOSTNIKOV O 'TRAJNOSTNIH' ARHITEKTURNIH TEMAH S t o p n j a o s v e š č e n o s t i u č e n c e v i n d i j a k o v i z o b r a v n a v a n e g a vidika s starostjo v večini narašča.