SLOVANSKA KNJIŽNICA LJUBLJANA STATUTI Po naročilu krokarskega zbora uredil in izdal J. R. Mukolovecky. Tiskala „Narodna Tiskarna“ v Ljubljani. Križevački lova, za slovenske dijake prikrojena Izdaja. Po naročilu krokrarslcega društva, uredil in izdal J. R. Mukolovecky. Tiskala „Narodna Tiskarna“ v Ljubljani. i S-fii L Pojem in smoter „Križevačkih statut“. § I- „Križevački statuti“ so zakonita, iz tisočletne navade izvirajoča, od slovanskih pradedov podedovana pravila, katerim se imajo upokoravati slovanski dijaki, kader in kjerkoli se zbirajo v veselej družbi v večjem številu in po katerih se razsojajo mejsebojni prepiri. § 2. > V veselej družbi vladaj v prvej vrsti potrebni red. „Križevački statuti“ niso izmišljotina posameznika; one izvirajo iz neke srčne potrebe, ki je uže slavne prednike naše napotila, da so si po naravnem nagonu ustanovili zakone, po katerih so se v svojih beznicah veselili, peli in pili. — „Križevački statuti“ so izcrp družbinskega življenja starih Slovanov, pravo zrcalo in ogledalo njihovega veseljaškega značaja. — „Križevački statuti“ so častitljiva tradicija naših praočetov, katero spoštuj in posnemaj ter si vdölbi v srce in glavo vsak pravi slovanski dijak. § 3. „Križevačkim statutom“ morajo se uklanjati brez izjeme vsi dijaki sedeči pri krokarskem omizji, bodijo 1* si stare hiše, redni krokarji ali bruci. Ista velja tudi ostalim gostom, ki so slučajno zašli v dijaško družbo ter ne spadajo v gore naznačene predele. § 4. S pričujočo izdajo „Križevačkih statut“ se razveljavijo vse druge' krokarske navade in razvade, ki so se morebiti tii in tam ukoreninile mej slovanskimi dijaki. _________ II. 0 krokarskih dostojanstvih in krokarskej pijači. § 5. Po nekem prirojenem nagibu se zbirajo slovanski dijaki, kaderkoli jim dopuščajo časne in gmotne razmere, v kolikor mogoče ogromnem številu okrog jed-nega omizja, da se skupno radujejo pri petji in pitji. To lepo navado imenovali so uže stari Slovani „krok“. Vsi oni, kateri negujejo ta starodaven običaj so torej, „krokarji“ v najširšem pomenu te besede. § 6. Vsak „krok“ imej svoj tituluš. — Sleharni krokar vedi ter bodi si v svesti, zakaj da kroka. § 7- Udeleženci „kroka“ delijo se v tri rede ali vrste, v: a) stare hiše, b) redne krokarje, c) bruce ali brucuže. — 5 — Ostale pri omizji sedeče, oziroma vpeljane goste (nedijake) prištevati je glede krokarskih pravic bru-cužem, ako jih ni kaka stara hiša ali krokar vzel v svoje osobno varstvo. § 8. „Stare hiše“ ['(wz Upi po Aristotelu] so oni bivši redni krokarji, ki so uže dokončali nauke svoje a navzlic temu še radi bivajo v dijaškej družbi. Krokarji vzlasti pa brucuži imajo se jim nasproti spoštljivo in spodobno vesti, poslušati njih svete ter paziti na njih modre besede. § 9. „Redni krokarji“ [‘(