Daleč od doma, v Tobolsku v Sovjetski Zvezi, gradijo delavci GP Jesenice hotel z 200 sobami. Zaradi vojne je za nekaj časa prekinjena gradnja servisnega centra Cimos - Hvpo banke v Zagrebu. Na naslovnici: Viadukt Moste na Gorenjski avtocesti bo dolg 460 metrov. Lepotica ob mariborskem parku - tako bi lahko dejali poslovno-stanovanjski zgradbi v kateri bo 67 stanovanj in nekaj lokalov. / Alarmi onemogočali delo v Zagrebu "A Gradis na bojišču Pred samim vstopom v Zagreb, tik ob Ljubljanski aveniji, gradijo delavci Gradbenega podjetja Gradis iz Maribora modem objekt za koprski Cimos in trg. Večjih težav pravzaprav do dneva agresije na Slovenijo ni bilo, takrat pa so se pričele težave. Onemogočeno je bilo normalno oskrbovanje gradbišča iz Maribora, predvsem z fasadnimi ploščami v katere je bila vgrajena keramika. Objekt ni majhen, saj meri kar 11.000 kvadratnih metrov skupnih površin. V njem naj bi bil sodoben Cimosov servis, prodajni salon avtomobilov iz njihovega proizvodnega programa in prostori HYPO banke. V času agresije okupatorske vojske na Hrvatsko pa so se pričele velike težave. Večina hrvaških delavcev je šla branit domovino, nenehni alarmi, ki so napovedovali zračni napad Jugo-avijacije. pa je onemogočil kakršno koli delo. Zadovoljni bodo, če bo objekt ostal cel. »Kdaj se bomo lahko vrnili v Zagreb na objekt in nadaljevali delo, danes ne morem reči. Želim si, da bi bilo to čim prej. Morala hrvaških delavcev je močno načeta, saj ima skoraj vsak kakega sorodnika na bojišču. Pa še alarmi, v takih okoliščinah je res težko nadaljevati«, pravi vodja tamkajšnjega ghradbišča Viktor Mernik. Franj0 štromajer Dela na gorenjski avtocesti so zaradi pomanjkanja denarja več ali manj ustavljena. Nadvoz pri Vrbi je že v celoti zgrajen in prevozen, v ozadju levo pa se vidi vhod v galerijo pri Mostah. Odslej najmanj 4-krat letno Ponovno Gradisov vestnik Delavce Gradisa in vse bralce Gradisovega vestnika obveščamo, da bo naše, in seveda tudi vaše glasilo, ponovno pričelo izhajati. Do enoletnega neizhajanja je prišlo predvsem zaradi težkega finančnega položaja. Glede na nekoliko spremenjen način financiranja, ki je pripravljen za prihodnje, je predvideno, da bo Gradisov vestnik izhajal najmanj 4-krat letno, seveda z nekoliko spremenjeno vsebinsko zasnovo. Torej, bralci in dopisniki, pozor. Naslednja številka, prva v letu 1992, bo izšia v začetku marca. Do takrat vsem lep pozdrav, srečne in vesele praznike in vso srečo v letu 1992. Cveto Pavlin, urednik GORENJSKA AVTOCESTA - Viadukt z oznako 6-1, dolg 240 metrov, je prvi v nizu treh viaduktov, ki jih pod Mežaklo, po projektih našega Biroja za projektiranje Maribor, gradita G P Nizke gradnje Maribor in GP Ljubljana. Samo kakih 300 metrov naprej stoji drugi viadukt, podoben prvemu, pa tudi enako dolg je. Najdaljši je tretji viadukt, dolg 520 metrov. * S Gradisu srečno ’92Š % V Iztekajoče se leto 1991 je bilo leto usodnih preizku- ^ še n j za slovenski narod. Poleg vseh gospodarskih težav * smo doživeli tudi vojno, na obzorju pa je mednarodno ^ priznanje samostojnosti Slovenije, kar je zgodovinski > sen našega naroda. Tudi Gradisu v teh okoliščinah ni bilo prizanešeno, ^ saj smo morali v težkih gospodarskih razmerah, v bur- ^ nih reorganizacijskih časih, ob vse večjem pomanjkanju S dela in omejevanju tržišča, pristopiti k bistvenemu £ zmanjševanju števila zaposlenih v naših kolektivih, kar ^ je boleče za marsikaterega delavca, ki mu ni možno za- S gotoviti zaposlitve. Novoletne čestitke so vsa leta nazaj prinašale željo, ^ da bi skupaj oblikovali boljši, predvsem pa enoten Gra- ^ d is. Ker nam to še ni uspelo, naj se ta želja uresniči v % prihodnjem letu. Na tej poti iskanja nove oblike Gradi- ^ sove organiziranosti, ki jo v letu 1992 moramo najti, se ^ bomo srečali z izredno odgovornimi nalogami vredno- s tenja, delitve premoženja, lastninjenja in še česa. Te naloge bomo morali vsi opraviti pošteno in odgo- ^ vorno, sicer bodo posledice usodne za marsikaterega s člana kolektiva Gradisa in bodo tesno povezane z nje- ^ govim obstojem. Sistem Gradis, za katerega se bomo N dogovorili v prihodnjem letu. naj bo tak, da bo sposo- s ben odgovoriti na vse izzive konkurenčnega boja, obe- ^ nem pa mora ohraniti take medsebojne notranje odno- ^ se, da si bomo lahko ob vsaki priliki pošteno pogledali iz s oči v oči. V imenu vodstva podjetja želim vsem delavcem Gra- J disa v novem letu obilo uspehov pri delu, kot tudi veliko S Sindikat delavcev gradbenih dejavnosti Slovenije Panožna kolektivna pogodba od 1. maja 1992 Gradbeniki, ki v svojo dejavnost vključujejo, poleg visokih in nizkih gradenj, tudi montažerje in inštalaterje, zaključna dela v gradbeništvu, industrijo gradbenega materiala, vodno gospodarstvo, pro-jektivo in inženiring dejavnost, so v veliki večini vključeni v Sindikat delavcev gradbenih dejavnosti R Slovenije, ki deluje znotraj Zveze svobodnih sindikatov Slovenije. Pristopne izjpve je podpisalo 37.642 delavcev, kar je več kot polovica od nekdanjega skupnega števila gradbenikov. Sedaj je v gradbenih podjetjih zaposlenih okrog 53.000 delavcev, za pričakovati pa je, da bo to število krepko padlo pod 50.000 zaposlenih v gradbeništvu. O dejavnosti in akcijah, ki jih vodi Sindikat delavcev gradbenih dejavnosti Slovenije, smo se pogovarjali s sekretarjem Jernejem Jeršanom. Uvodoma je dejal, da sedanja zakonodaja ne ščiti več delavca in delovnega mesta v takšni meri, kot pred letom dni. Priznati moramo, hočemo ali ne, da se položaj delavca bistveno spreminja, in sicer čedalje na slabše. Ker delavca ne ščiti nihče drug, kot le sindikat (poslovodne strukture se z ozirom na pristojnosti iz zakonodaje obnašajo popolnoma suvereno, kot da so lastniki kapitala in tudi delavcev; delavski svet je izgubil vrsto pristojnosti na področju delov-no-pravne zaščite delavca; strokovni delavci pa izvajajo naloge, ki jim jih naloži poslovodstvo, te pa niso vedno v korist delavcev), je sindikat organiziran v večini • Ko je stari sindikat prenehal delovati, so se gradbinci skupaj z drugimi, ki sodijo v to branžo, organizirali v Sindikat delavcev gradbenih dejavnosti Republike Slovenije znotraj Zveze svobodnih sindikatov. Najvišji organ je skupščina, glede na dejavnosti, ki jih združujejo v tem sindikatu, imajo pet odborov, in sicer; odbor za gradbeno operativo, ki združuje visoke in nizke gradnje, odbor, za industrijo gradbenega materiala, odbor za monta-žerska in zaključna dela, odbor za vodno gospodarstvo ter odbor za projektivo in inženiring. Predsedniki teh odborov in'predsedniki petih komisij so člani Izvršnega odbora sindikata gradbenikov. I podjetij ne glede na to, ali je novi ali stari, ali svobodni ali neodvisni, ali samostojni ali konfederacija sindikatov. Sindikalni pluralizem, ki se je začel porajati istočasno z demokratizacijo naše družbe, je bil dobrodošel tudi za svobodne sindikate, v katerih niso nikoli nasprotovali nastajanju novih sindikatov. Nasprotno, želeli so si jih, in danes tudi sodelujejo z vsemi sindikati, saj so združeni in enotni še močnejši. Tako močan sindikat pa bo tudi pri nas dobil klasično pogajalsko in zaščitno vlogo, to je vloga delavske opozicije. Težišče dejavnosti gradbenega sindikata je na terenu, kjer je organiziranih 14 območnih odborov. Njihova aktivnost je od območja oziroma od kraja do kraja različna, želijo pa si, da bi bila čim večja v središčih, kjer je več gradbenih podjetij, kar do sedaj ni bil primer. Najmočnejšo skupino predstavljajo v gradbeniškem sindikatu delavci iz gradbene operati-ve, in sicer 60 odstotkov, sledijo jim s 14 odstotki delavci iz mon-tažersko-inštalacijskih in zaključnih dejavnosti, s po 10 odstotki so zastopani industrija gradbenega materiala ter projektanti in inženiring dejavnost, najnižji odstotek, le 5 odstotkov, pa ima vodno gospodarstvo. Program dela Sindikata delavcev gradbenih dejavnosti Slovenije je v drugem polletju nedvomno zaznamovan s problemi gospodarske krize, ki bo v zimskih mesecih stanje v gradbeništvu še poslabšalo. Več kot prepolovljena investicijska dejavnost na vseh sektorjih, zlasti na stanovanjski gradnji, neplačevanje že opravljenega dela in nasploh prekinjeni plačilni tokovi, so osnovni vzrok za težko gospodarsko stanje večine podjetij gradbenih strok. Nič se ni zgodilo na področju sistemskih odločitev za oživljanje investicijske aktivnosti, tako da tudi peticija - Gradbeništvo 91, ki jo je pripravil gradbeniški sindikat, na žalost ni dala pričakovanih rezultatov, kljub temu pa sindikat ni odstopil od ukrepov, ki so v peticiji zapisani, podprl pa jo je tudi minister za industrijo in gradbeništvo Izidor Rejc. V peticiji sindikat še vedno zahteva sprejem programov za preprečitev nadaljnjega padanja investicijskih sposobnosti gospodarstva, oživitev investicijskega ciklusa pri javnih delih, infra strukturi in stanovanjski gradnji in obnovitvi, razbremenitev gospodarstva prevelikih dajatev, sprejem razvojnih, zaposlitvenih in socialnih programov, podpis panožne kolektivne pogodbe, ki je bil tudi zapisan v peticiji, pa je že uresničen. Prav uresničevanje panožne kolektivne pogodbe, ki je bila podpisana 31. maja, bo poglavitna naloga sindikata v prihodnje. Uvajalni rok za njeno uresničevanje je dolg, eno leto, tako da se bo začela uporabljati od 1-maja 1992. Sindikat gradbenikov bo v tem času deloval v naslednjih smereh: v času uvajanja in po sprejemu panožne kolektivne pogodbe bo z metodami pogajanj in spoštovanjem socialnega miru, bedel nad izvajanjem sprejetih ciljev v kolektivni pogodbi, pri razreševanju presežnih delavcev bo vztrajal na doslednem spoštovanju zakonskih določil za zaščito delavcev, nasprotoval bo nelojalni konkurenci, ki bi imela osnovo v nižjih izplačilih, kot so zagotovljena v kolektivni pogodbi. Tudi Gradis je nekoč imel močan in vpliven sindikat, danes pa so se v vsakem podjetju organizirali po svoje, kar ni nič narobe, pozabili pa so na skupno telo, ki bi nastopalo enotno v imenu vseh gradisovcev, s čimer bi sindikat še bolj pridobil na moči. je na koncu dodal sekretar Sindikata delavcev gradbenih dejavnosti Slovenije Jernej Jeršan. C. Pavlin Gradisov počitniški dom na Pohorju vabi Razpis zimske sezone Za delavce Gradisa razpisujemo zimsko sezono 1991/92 v PD Pohorje od 14. do 28. decembra in od 4. januarja do predvidoma 7. marca 1992. Cena polnega penziona je 14 DEM na dan, za otroke do 10. leta starosti pa 10 DEM na dan in sicer v tolarski protivrednosti na dan plačila. Celotni znesek ste dolžni plačati ob prihodu pri upravniku počitniškega doma, po predložitvi potrdila o rezervaciji letovanja. Potrjeno rezervacijo boste prejeli pisno. Odpoved potrjene rezervacije bo možna samo iz utemeljenih razlogov: snežne razmere, bolezen ipd., vsaj tri dni pred nastopom letovanja. Izmene so sedemdnevne tako, da se pričnejo v soboto s kosilom in končajo naslednjo soboto, torej zadnji dan letovanja, z zajtrkom. Prijave pošljite na naslov: GRADIS, GP MARIBOR, Gosposvetska 29, 62000 Maribor, s pripisom SKS. Vse informacije o letovanju lahko dobite po telefonu: - 062/603-203, g. Franc Mesareč - PD Pohorje, in - 062/100-370, 102-550, g. Franc Čontala - Samski dom. ^ obratu v Neu Isenburgu pri Frankfurtu dela 60 gradisovcev. Letos eno najuspešnejših let Gradisa v Nemčiji 12 milijonov DEM realizacije Naša stalna delovna enota v Frankfurtu, kjer delamo že polnih 27 e*» Je bila tudi letos uspešna. V povprečju je bilo celo leto zaposlc-•h 275 delavcev, ki so opravili delo vredno 19 milijonov mark. Dela-' so pri dveh naših stalnih investitorjih, pri IMBAU - Industrielles »“en GmbH in pri Philipp Holzmannu AG. Dve tretjini jih dela pri MBAU, ostali pa pri Ph. Holzmannu. Največ delavcev je bilo zapo-slenih v dveh tako imenovanih »Werkih«, to je v industrijskih °bratih gradbenih izdelkov in Polizdelkov v Neu Isenburgu in Unterfahlheinu, skupaj 95 de-(avcev. Sicer je bil tudi v letošn-Jem letu značilen trend povečc-v' dročju več enotnosti in dogovarjanja ne bi škodilo. C. P Vodstvo projekta, i leve proti desni, Mladen Kneževic, Drago Brane in Alojz Luksa. V ozadju se že vidi del zgrajenega hotela. OP Jesenice gradijo v Sovjetski zvezi_ Hotel v Tobolslai Pomanjkanje dela v domovini sili gradbenike na tuje. Tudi v Gradisovem Gradbenem podjetju Jesenice so se zato odpravili v Sovjetsko Zvezo, natančneje v Rusijo, v mesto Tobolsk, ki je od Moskve oddaljeno tri ure letenja proti severovzhodu do Tyumna, in potem so tri do štiri ure vožnje z avtomobilom do Tobolska ob reki Irtiš. Tam gradijo hotel z 200 sobami, ki mora biti drugo leto do zime zgrajen. Manj dela za GP Nizke gradnje Maribor Ni denarja za ceste Če bomo v Sloveniji gradili osnovno avtomobilsko mrežo, za katero je treba zgraditi še 3M0 kilometrov ceste, s takšno hitrostjo, kot v zadnjih letih, potem bo končana čez 38 let. To, da letno gradimo le okrog deset kilometrov sodobnih avtocest, ki ustrezajo evropskim normativom, se še kako pozna pri poslovanju našega podjetja GP Nizke gradnje iz Maribora. Položaj jim dodatno otežkoča pomanjkanje del na energetskih objektih, predvsem ustavitev gradnje savske verige elektrarn, saj so naši Mariborčani pravzaprav edini pravi graditelji hidroelektrarn v Sloveniji vse od leta 1945 pa do danes. Delo v Tobolsku so pridobili Preko ljubljanskega Energoinže-n'r