249 Album čeških žen. Božena Nemcova. Spisal A. Zaviidil. Mati Slavlja ! koliko Iskrenih želja In nežnih, domoljubnih ' čutov skriva le v sebi tvoje prelestno Ime ! Srce vtrlplje In prsi se širijo v otroškem spominu na te ! Oči se zalivajo, pa se tudi pest vzdiguje, ko se spominjamo, kako so te ljuti krvo- ločni sovragi trgali, želeč nasrebatl se tvoje žlahtne krvi. Mamica ! trpela si veliko, pa glej, imaš hvaležne, pogumne otroke, ki te bodo branili s slednjo srago srčne krvi. Imaš zveste sinove in hčere, ki z otroško radostjo žrtvujejo vse, celo življenje, da si le ti srečna in zadovoljna. Ali pretiravam ? Daleč od mene je vsako puhlo bese- dičenje, vsaj mi plemenito navdušenje slovanskih otrok dovolj potrjuje istinitost mojih besedi. Ena izmed najizvrstnejših otrok matere Slavlje je bila brez dvoma slavna Čehinja Božena Nemcova, ponos in dika naroda ; njeno slavno ime vgasne še-le smrtjo zadnjega Čeha. Sijajen uzor domoljubja. 250 A. Zavadil: Albuii čeških žen. celo V Otožnih dnevih njene revščine in zapuščenosti, bodi nam v spodbujo, da se enako zavedamo svojih dolžnosti do drage domovine. vS sledečimi črticami izvršujem nekoliko onih obljub, ki sem jih nekdaj šepetal poljubovaje z zamaknenjem hladni kamen na grobu Boženinem. Barbera, po očetu, ki je bil v službi vojvodinje Saganske, Panklova, rojena je bila 5. svečana 1820. na Dunaju iz češke ma- tere ; leto pozneje so se preselili njeni starši na Češko. Oče je bil redko kdaj pri rodbini doma. Genij češkega naroda je gotovo sladko poljuboval in zibljal drago, ljubko dete, ki je po svoji nadarjenosti postalp pozneje dika svojega naroda in domovine. Svoja mlada leta narisala je Božena z živimi barvami v večnokrasni «Babici«, in upam, da ga ni omikaneg-a Slovenca, ki bi se iz Cegnarjevega pre- voda «Babice« ne spomnil drobne Barbke, ljubčeka stare matere. V Chvalkovicih, kamor je zahajala v šolo, imela sta ondašnji učitelj s kapelanom blagodaren upljiv na njenega duha ; kar je dre- malo velikega v njenem srcu, razvijalo se je kakor cvetlice v mar- ljivo lepoto. Knjige — to je bilo veselje njenih mladih let, to je bil edini in ves njen svet. Poetičen duh in nežna prostodušnost obsijala je vse njeno bitje. Sama imenuje «krasny sen« svoje hrepenenje po samostanski celici, iz katerega sna je bila prebujena L 1837., kadar se je po očetovi volji omožila z Jož. Nemcem, finančnim komisarjem. Preselila se je v novi kraj, v Polno, kjer je zopet v ondašnem kape- lanu našla duševno podporo in spodbujo. Bila je že takrat včlove- čeno domoljublje. Sama poje v prvi pesmi svoje zbirke iz 1. 1843: Nejen muž buđ hrdfm na to, že da všecko prosvou vlast'; — — vzbiiru ženy, my tež chceme na oltar svou obet' klast'. (Ne le mož ponosen bodi, da vse oč'ni poda v dar; — kvišku žene ! dajmo tudi svojo žrtev na aitar.) Osobito pa je naroden duh slavnega Tyla, ki je odseval iz nje- govih spisov, zalo Čehinjo pridobil popolnoma za domovino, katero je od tistega časa goreče in navdušeno ljubila. L. 1841, se je preselila se svojim soprogom v zlato Prago, kjer je našla ognjišče narodnega življenja. Hiša Nemcovih je bila kmalu osredje narodnega cveta, in mlada, krasna, duhovita Božena je bila malikinja mladih sanjačev. Zlasti po spodbuji V. Nebeškega in zdravnika Čejke izišla je prva njena pesem «Češkym ženam« A. Zavadil: Album čeških žen. 251 1. 1843. Podpisale se je po takratni narodni šegi «Bozena« in tako jo pozna ves narod. L. 1845. Izišle so njene bachorky (basni), v ka- terih je pokazala nenavadno zmožnost pripovedovati, živo čuvstveno, ognjevito, z gladkim slogom, s priprostim govorom, pripovedujoča vse tako milo in nežno. H koncu leta 1845. preselila se je Nemcova z možem in deco v IDomažlice na bavarski meji. Trileten ostanek v Pragi jo je do dobrega spremenil, spopolnila se je vsestransko. Privadila se je pristni, češki besedi In pisavi, v občevanju z Izobraženimi možmi zrla je na življenje Iz bolj resnobnega stališča, nego je bila do slh- dob navajana. Prijateljski sestanki z duhovitimi češkimi ženami, ome- nimo le Johanko Tričovo, Bohuslavo Rajsko, Ano PIlavsovo, ollkali so marsiktero ostro konturo njene živahne in genijalne narave in pripeljali jo na novo pot življenja. — Postala je budlteljlca in uči- teljica čeških žen in dev, dosihdob malo Izobraženih in nezavednih. Njeno izobraženje je bilo, ko je odhajala Iz Prage, popolno, dovršeno, po vsem harmonično, tako da je bila Nemcova uzor izobražene češke žene. Nemcova je šetala slehern dan po okolici, da spozna kraj In ljudstvo v njegovem jedru. Prizadevala si je sprijazniti se s kmet- skim ljudstvom, pridno je opazovala njegove šege, navade, obleko, domači kinč In lišp — sploh bila je prva češka folkorl- s t inj a. In ko je spoznala, da je ljudstvo telesno in duševno sicer zdravo, nadarjeno in zavzeto za dobre uke, toda zanemarjeno, pre- bujala ga je ali se živo besedo in Izgledom, ali s knjigami, katere je po vaseh posojevala ter spodbujevala, naj pridno čltajo, posebno slavno češko zgodovino. Predobro je znala, da mora ljudstvo spo- znati najpoprej samo sebe, spoznati lastno visokost in vrednost, da potem čisla svoj jezik In domovino. To je bilo drugo njeno delo — bila je budlteljlca ljudstva. Izobražena žena iskala je priproste deve ter jih je vabila v svoje stanovanje in učila ljubiti jezik, narod, v obče spoštovati in čislati vse, kar je slovansko. In tako je postala učiteljica n a- roda. Ni se zbala, da je ljudstvo bilo iz začetka nezaupljivo in trdo; neutrudljivo je Izvrševala ono trojno nalogo, da je slednjič vendar doživela sad svojega požrtvovalnega, navdušenega delovanja. Ljudstvo se je oklenilo s vso ljubeznje svoje Iskrene prijateljice, ter je pozneje za njo trumoma vrelo, ko je odšla v sosednje mesto. Zares — zlato spričevalo njenega velikega srca. Nastopilo je 1. 1848. Genij slobode slavil je svoje zmagovalne veselice, oproščen nedostojnih verig radoval se je veselo, zastava 252 A. Zavadil : Album čeških žen. .svobode je zmagovalno vihrala nad češko kraljevino. V tem času je Nemcova s peresom ljudstvo podučevala o svobodi, konstituciji in tako celila rane češkega naroda. Žalibog — da je bilo to veselje le prekratko. — Nasprotno delovanje je kakor slana osmodilo krasen, lepo dišeč cvet svobode in prebujenja. Tudi Nemcova je obmolknila. Sovražna osoda preganjala jo je neprestano iz enega kraja v drugi. Leta 1851, je odšla za možem na Ogersko in zopet je med ogerskimi .Slovaki nabirala basni, pripovesti, pesmi, prebujala ter podučevala — pravi angel tolažnik za zatirano ljudstvo. Prišlo je najbolj nesrečno leto v življenju Božene Nemcove. Dasiravno je bil njen mož ves poštenjak, vendar so ga znani prija- telji Slovanov po svoji vražji naravi črnili ter mu za pregreho oči- tovali njegove prijateljske vezi s češkimi rodoljubi, da je dalje nje- gova žena češka pisateljica in deco svojo da vzgoja v češkem jeziku. Prišel je ob službo in je dobival le polovico svoje prejšnje plače. Nemcova se je pa slednjič, telesno uničena, duševno pa vedno še čila, preselila v Prago, ki je za njo bila res slovanska Meka, kraj hrepenenja in utehe. In dasiravno je nemila osoda z ledeno roko uničevala vse cvetke njene sreče, ugrabila" jej je ljubega otroka iz naročja, njen genijalen duh vendar ni ohromel. Se spominom na svojo srečno mladost se je v najhujši nesreči tolažila in krepčala, in iz tiste dobe izniknila je njena nedosežna «Babica«. V otožnih urah pomanjkanja je sama vzdihovala : «Ne godrnjam zoper Boga — toda preveč nalaga name. Moj duh sicer vse to voljno prenaša, pa truplo «hira«. Njen mož jej je mogel pošiljati k večjemu 15 gol- dinarjev na mesec, in ob tem je imela živeti vsa rodbina. Najhujše pa je prišlo 1. 1854., ko se je možu plača popolnoma odtrgala. Za knjige ni bilo takrat upanja kaj dobiti, prijatelji pa so v revščini le nehvaležni in redki. Imela je iti za tovaršico neki melanholični gospej v norišnici, toda ta je začela tako divjati, da ni bil nihče varen pri njej. Ne morem brez ginjenja napisati, da je genijalna žena in ponos češke književnosti morala delati kakor dekla, da je kaj zaslužila — ena iz najbolj zvišenih hčera češke kraljevine morala je beračiti za vsakdajni kruh. Mož je podal pritožbo zoper krivico pred višjo oblast, kjer so vendar spoznali, da ni panslavist (enaka misel se je mogla poroditi le v gnjilih možganih ljudi, ki nimajo čiste vesti), ampak zvest in pošten uradnik. Obljubili so mu boljšo službo in tako je prišel v Beljak na Koroško. Toda nesreča nerada ostavlja človeka — mesto obljubljenih 800 gld. dobival je komaj polovico, kar ga je tako vža- lilo, da je že čez leto zopet odšel. Na Koroškem se je soznanil se A. Zavadil : Album čežkih žen : 253 slovečim župnikom M. Majarom, ki mu je za Boženo izročil popis slovenskih veselic na Koroškem in nekaj narodnih pripovestl o stvarjenju sveta, kar je Izišlo v njenih zbranih spisih. Dnevi trpljenja od 1. 1853. sojo oplemenili še bolj. Privadila se je svoje revščine, preudarjala vzroke vboštva ter Iskala sredstev rev- ščino si lajšati In ne obupati. Zato je tudi z ubog-imi najbolj občevala in našla je med njimi čiste, nesebične značaje, požrtvovalne reveže, kakoršnih bi zastonj iskali med bogatini. Tako je postala Božena ognjevita zagovornica ubogega, delavskega pa poštenega ljudstva. Ko je po dolgem pregnanstvu 29. malega srpana 1856 umrl veliki Ceh Havliček, je edina Nemcova iz čeških rodoljubov položila lavorov venec, prepleten s trnjem, na njegov grob — zato je pa njen mož dobil 8 dni zapora ! ! Pred svojo smrtjo jela je izdajati svoje zbrane spise pri založniku Augusti v Litomišlu. Dasiravno bolehava, šla je vendar tlja urejevat vse delo. Založnik je ž njo trdo ravnal, za 32 tiskanih strani jej je plačal komaj 12 goldinarjev. V gostilni je prepovedal dajati jej hrano na njegov račun, kar je bilo vendar v pogodbi, tirjal pa je težko delo. Ob suhem kruhu je živela takrat, lačna je bila žena, slava In ponos češkega naroda ! Pričakovala je od moža iz Prage pomoči in vsi njeni stroški so bili 4-6 k večjemu 8 krajcarjev na dan. Kako žalostno ml tukaj v spomin silijo Stritarjeve besede v « Koprivah« : «S solzami kruh, to je grenka jed, kosilo tako ne mika jeduha ; oh! koliko ima pa tacih svet, ki solze požirajo same brez kruha«. Nemcova, ki je oblaževala in tolažila toliko ljudi, bila je sama nesrečna. «Es ist leichter andere glücklich zu machen, als glücklich zu sein«. Radi tega ie tako opešala, da je zdaj tudi duh hiral in se je vrnila v Prago vsa potrta. Iz bolniške postelje ni več vstala. Dne 21. prosinca 1862 izvršila je svojo trnjevo pozemeljsko potovanje — ko je ravno večer pred svojo smrtjo gledala prvi zvezek svojih zbra- nih spisov, ki so začenjale z « Babico«. Ugonobljeno je bilo to zlato srce — trpelo je, dokler ni dotrpelo. Narodu, domovini je žrtvovala vse srce — sama pa je umirala v revščini, uboštvu ! «To se ne sme ponavljati!« sklenili so češki domoljubi in izrastlo je sedaj bogato podporno društvo za pisatelje «Svatobor« — toda, Božene ni bilo več! Kar se tiče društvenega delovanja Božene Nemcove, je zmiraj iskreno spodbujala k novim idejam, nikdar pa ni zabredla v preti- rane in včasi celo smešne skrajnosti. Zahtevala je svobode za ženo. 254 A. Zavadil : Album čeSkih žen. borila se je za njeno povzdigo, toda le .vedno v mejah ženske na- rave. Zlata vredne so njene besede: «Žena mora biti povzdignjena na vladarski sedež poleg- moža, ne da sodi, ne da kaznuje, temveč da kot angel sprave posreduje med možem in svetom. V roke žene je Bog vložil palmovo vejo vere in bakljo' ljubezni, da ju nosi pred možem, kadar koraka v dušni boj. Žena ima ljudstvu vrniti zgubljeni raj, ta žlahten biser — prej seveda mora znati, da ta biser počiva na dnu njenega srca, ondi ga mora iskati«. In na drugem kraju piše: «Skrajni čas je že, da žene jenjajo si domišljevati, da so na svetu le zarad parade in gizde«. To so zdrave mish o ženski osvo- boji in zato zvesta si poklica in dolžnosti žene, Nemcova kliče : «Zeny češke, matky češke, jedina nam budiž slast' : vychovati naše deti — pro tu slavnou, drahou vlast!« (Češke žene, češke matere, edino nam bodi veselje : vzgojiti svojo deco za to slavno, drago domovino.) V domaći pisavi ter priprostem pripovedovanju je Nemcova nedosežna, zraven pa ustreza vsem zahtevarn moderne estetike. Njeni spisi so po obliki dovršeni, karakteristika oseb je mojsterska. Gladek govor je prepleten s poučnimi sentencijami, pregovori, podobami, živahnimi dovtipi, zdrave domače šale slajšajo že itak mično pripo- vest. Osebe v povestih so res tipi iz ljudstva, naslikane s psiholo- gično pristnostjo. Med vsemi je pa «Babica« zares najkrasnejša in najdražja dedščina po dražestni Boženi — to je katekizem ljudstva; čimveč jo čitaš, tembolj ti ugaja. Babica je prestavljena ne le v vse slovanske jezike, temuč tudi na francosko, rumunsko, angleško in večkrat že na nemško. Nemcova sama je drugo povest «Pphorska vesnice« («Planinska vas«) smatrala za najbolj dovršeno svoje delo, katero je spisala v bulskem narečju. Krasne so njene drobne pripo- vesti in ne bilo bi zanje škoda slovenskega oblačila. .Svoja opazo- vanja na potovanju nacrtala je v potopisnih spominkih. Velike reči so bile le po velikem naporu storjene in slava ni bila še nikdar plačilo lenuhov. Nemcova si je svojo slavo krvavo pridobila. A'elike so zasluge Božene Nčmcove za češko književnost, njena znamenitost pa se še pomnoži, ako pomislimo, kakošen upljiv so imeli spisi Nemcove na nadaljno prebujo češkega ljudstva. O da bi v obče slovanske žene izpoljnjevale sveto dolžnost, katero jih je Nemcova v svojih spisih tako iskreno učila : ljubiti drago domovino, delati za njo po svojih močeh in narodu vzgojcvati pogumen, za- veden, rodoljuben zarod.