m Za čerkev, šolo in dom. l'!-*9^ 4t jnoacn. „ H '.-Tui : v l«*. ,.,• . ... ."■' i.! ■ f , .15. junija 1865.,,. J* « iif jP^KŽffea • M-J^r • V pilil i . ■ '•'' •'••«' 'SffSI?' ■-■;<'.-'> Jflfsjl Pridiga za 3. pobinkoštno nedeljo. * ; (Varajte se pijanosti! Gov. J. A—st) , Bodite trcsni in iujte; ker hudič, vas lopemik, hodi kakor ijovei le? okeU, ■ *in isie, koga bi pozerl." I, Pet. 4, 8. Y v.o a njim vrelo, in večidel se niso mogli solz zderžati, ko so mladega mučenca vidili. Ko mladi junak na morišče pride, zagleda nBjpred truplo svojega ljubega očeta vse v kervi zraven unih dveh trupel. Tega se Peterček ne prestraši, limveč zraven očetovega trupla poklekne, si sam vrat odkrije, povzdigne svoje nedolžne ročice proti nebesom, in mirno čaka smertnega udarca. Žalostno in milo ga je bilo vidili, zatorej tudi ljudstvo velik jok zažene in brilko zdihovati začne. Tudi rabelj do solz ginjen meč od sebe verže in žalosten "odide. Dva njegovih pomočnikov zaporedoma pristopita, da bi kervavo delo dokončala, pa ne moreta. Na zadnje so morali nesrečnega sužnja pripeljali, ki je s trepetajočo in nevajeno roko malega mučenca, ki od bolečine le zinil ni, na glavo in na rame velikokrat mahnil, da ga je v drobne kosce razsekal. Ljubeznivi! kaj ne da se čudite nad serčnosljo toliko malega otroka? Kdo mu je dal moči, vse to prestati? Sv. Duh, ki ga je pri sv. birmi v svoje mogočno varstvo prevzel. b) Rekel sem, da sv. križma obstoji tudi iz balzama. Kakor namreč balzam diši in je človeku prijeten, ravno tako prijetna je Bogu tudi duša, klera je v gnadi božji, in kakor balzam telo varuje, da neslrohni, ravno tako nas varuje sv. Duh pred grehom, zato govori sv. Peler Damjan: „Pri sv. kerstu se nam podeli sv. Duh, da nam zbriše stare grehe; podeli se nam pri sv. birmi, da nas pred novimi grehi varuje." II. Pri sv. birmi škof tudi birmance malo na lice udarijo in rečejo: „Mir s teboj!" Zakaj neki to ? Zato, da se birmani spominja, da je prisegel h Kristusovemu banderu in da mora pripravljen bili, za sveto vero vse, sramoto, ječo in bolečino, križe in težave, rad prenašali. Zalo, moji bratje in sestre ! so vas škof malo na lice udarili. In kdo, ljubeznivi ! je brez križa in terpljenja na svelu ? Kristus sam, nedolžno jagnje božje, je naj več prestal, pot terpljenja je tudi nam zapustil, in le po tem potu pridemo k Očetu, ki je v nebesih. — Si morebiti le reven hlapec, vboga dekla. Daleč so tvoji starši in prijalli, ali pa jih že hladna zemlja pokriva, in ti na svelu sam stojiš in si silno žalosten; pa ali si morebiti res sam, nimaš nobenega, ki bi za tebe skerbel? 0 ja, eden je nad teboj, in ta je tvoj Oče; On te še ni zapustil, na Tega naj te opominja tudi škofov udarec. — Sonce že visoko stoji in skoraj bo poldan; pa ves vtruden pride po cesti popotnik. Že dolgo ni dela ali kaj jesti dobil, pa dobil je že na nogah žule in bolečine. Zdaj zboli med ptujimi ljudmf, in kako daleč je njegova očetova hiša. Oh, težko mu je zdaj pri sercu in ne vesele ga lepe hiše bogatega mesta. Pa ali je revež res tako sam in zapuščen? O saj nad njim je Eden, in ta je njegov Oce, na ktercga v svoji stiski kliče : ,,ftce naš; ki si v nebesih!" — Morebiti si vhoga vdova, ki si zgubila herzilega moža, ki ti pa ni premoženja, ampak le male otroke ostavil, o kako težko ti mora pri sercu hiti. Gotovo že želiš pri Bogu bili, pa smilijo se ti tvoji otroci. Glej, tvoja žlahla se ne zmeni za te, ne za tvoje otroke; pa vendar eden je, ki usmiljeno gleda na le. O saj ga dobro poznaš, ker vsak dan ga pozdravljaš: „Oče nas; kteri si v nebesih !" Pa, kdo bi vse temje in bodeče kamnjo izšlel, ki so nastlani po polu našega življenja? Ali kristjani smo, vlerjeni pri sveti birmi od sv. Duha, vojskovati se moramo, saj na lo nos opominja vdarec, kterega smo pri sveti birmi od škofa prejeli. Po tem, ko so škof že vsem sveto birmo podelili, še vzdignejo svoje roke čez njo in jih blagoslovijo; prosijo pa tudi usmiljenega Boga, da bi vse birmance v dobrem in v čednosti ohranil, da bi se nobeden ne zgubil, ampak da bi vsi enkrat prišli k nar višemu škofu Jezusu Kristusu v sveti raj. In lako sklenem danes razlaganje od svete birme, in vam h koncu z besedami sv. Pavla kličem : »Ljubeznivi ! nikar ne žalite božjega Duha (z grehom, posebno z grehom, ki je zoper sv. Duha), saj s sv. Duhom ste zapečateni za dan odrešenja; da bole enkrat časlito vstali in v večno življenje šli." Amen. L Govor za praznik sv. Mohora. -2* . (Govoril rajni F. J. Kafol.) - . _ ,. '< ~ „ Vedno smo izdajani v smert zavoljo Jezusa." II. Kor. IV. ll. V v o d. Slovenski bratje! ozrite se danes proti zapadu. Tam, kjer se bistra Soča in Nadiža v jadransko morje razlivate, stalo je nekdaj ponosno meslo Oglej na zglavji mičnih homcov. Bilo je to teržno mesto pervo za Bimom v zahodnih deželah,, in čeravno so njegovi prebivavci ^ začetku kristjanske dobe raznim narodom se prištevali, vendar*' okolične imena in še drnge znamke dajo soditi, da je Oglej utegnil biti slavjansko mesto. Pa bodisi za mesto kakor rado, gotovo je, da nebeška luč svete Jezusove vere je nam Jugoslavjanom v tem mestu pervič lisvetila in od ondod našo milo Slovenijo^ nježno razjasnila. Sveti evangelist Marka je namreč okoli leta 46 po Kristusovem rojstvu v Oglej pripridigoval. Sbovencov serca, ki so še vselej rahle za resnico bile, so se mil vdale; pred vsemi drugimi se pa pošten in moder meščap G6rmogoreč, klerega sedaj »sveti Mohor" zovefmo, edino-zvelič&nske vere poprejme; sveti evangelist Mark^ ima.nad njim serčno Veselje, pelje ga { v Rim, ondi ga soznani s svetim Petrom apostelnom, in sam sveti Peter, pervak apostelnov, posveti Mohora v škofa za oglejsko mesto in za vse okrajne dežele. Tako je sv. Mohor poslal pervi apostel Slovencom, ki so okrog Ogleja bivali. On je pričel verslo pobožnih in 'svelih škofov, nadškofov in patriarhov sloveče oglejske cerkve, klerih neprenehljivo število sega do 95. in zmed njih je katoljška cerkev že 7 za svetnike očitno spoznala. Leta 1752 je bila oglejska preveč razprostrana cerkev v dve — v Goriško in Videmsko — nadškoGjske cerkve razdeljena, in naš sedanji Goriški nadškof je 100. naslednik sv. Mohora v slovenski okrajni. — Tako milo je Gospod Bog za naš slavjanski narod skerbel, da kmalo Slor. Prijatel, ' 18 po dognanem rešenju na Golgati mu je že doposlal evangelistov in apostolov, naj bi se vdeležili tudi naši prededje Jezusove prelite kervi in se večno zveličali; in smem reči, da v^J/Rto* se imamo svetemu Mohoru zahvalili, da sveta kaloljška Vera po naših krajih tako mično cveti. Kdor dogodivščine oglej-'-skega mesta prebira, mora obslati, da posebna roko božja je čula nad oglejsko cerkevjo ler jo je pogina varovala. Mesto Oglej je bilo večkrat grozOVitno razdjano in ljulo razrušeno v groblje (sadaj ondi še vas stojf, ki nam kliče, da vse preide, kor je posvelnego), oglejska cerkev pa je vselej slovela in se zmagavno zoperstavljala viharjem vseh d6b, in še sedaj sloveča obstoji pod novima imenoofa, ter se ponosno ozira na svojih škofov nepretergano rajdo. Gotovo se ne motim, če terdim, da mogočna priprošnja sv. Mobora, kleri jo je s prelivanjem svoje kervi utemelif, jo je vedno pred poginom zavarovala; on sam rojen Slovenec vedno za Slovence v nebesih prosi in na njegove prošnje nam luč svete vere jasno sveti. Slovenski katoličani I mi danes obhajamo god svojega apostelna svetega Mohora; pristojno se mi dozdeva z vami se nekoliko pogovarjati od njegovih čednost, naj bi si jih kar mogoče v posnemo vzeli in pa tako svojemu narodskemu besedniku v nebesih se prikupili. V tem svetem namenu bom dveh jako važnih čednost iz blazega djanja današnjega svetnika omenil, ter rečem: * / >« <. 'j^f .-t. ,i A ■• 1. Sveti Mohor je v Kristusa vse svoje slavjanske brate preserčno ljubil; 2. pn je za voljo Jezusa za svoje ovce mučenstvo preterpel. To bom vam razložil. — Sveli Mohor I ti se v nebesih v % večne dike veseliš, pa milo na naš po svelu razkropljeni slavjanski narod gledaš in serčno želiš, da bi se vsi pod Jezusovim banderom zedinili ler večno srečni bili; sprosi nam milost, da bi tvojo svete čednosti posnemaje listi blagor dosegli, kojega potrebujemo za dušo in telo 1 — Poslušojle 1 Razlaga. Kdo ljubi svoje brate ? Tisti, ki jim v njegovih telesnih težavah po mogočnosti pomaga, lačne nasituje, žejne napaja, nage oblači, popotnike pod streho jemlje, bolnike obiskuje ter jim streže; tisti, kteri za poštenje in dobro im6 svojih bližnjih sberbi, le dobro od njih govori, obrckovavcov in opravljivcov ne posluša, in pa sobratov slabosti izgovarja in pokriva; tisti, ki premoženje svojih bratov pred škodo varuje, krivice jih otme, jih žalostne tolaži, dobre svete jim daje ter v sledni nesreči miloserčno priskoči; kdor s svojimi brati tako dela, ž njimi se odkritoserčno in rad pogovarja, z veselimi se veseli in z jokajočimi joče, pravimo, da jih ljubi. Vendar pa ta ni še popolna ljubezen; kajti vije se le okoli telesa in pozemelj-skega blagostanja: prava ljubezen do svojih bratov se mora še kaj više dvigniti in tudi dušno zveličanje obsegati, mora nevednega in grešnega brata njegove velike nesreče oteli, k pravemu poklicu ga naganjati in pa zavoljo Jezusa v Jetusu mu večno srečo kazati. In fako ljubezen je imel naš slovenski apostel, zatorej pravim : 1. Sv. Mohor je v Kristusu vse svoje slavjanske brate priserčno ljubil. — Bom spričal. Odkar so bili človeški otroci pri stavbi babilonskega stolpa na Boga pozabili, jih je bil napuh v velike zmešnjave zapletel; stvarnika so bili namreč overgli in stvari po božje častili začeli: molikovali so. In kakor se vselej godi, da kdor na Boga pozabi, vsak dan se bolj v greh lopi, tako so se človeški otroci skoz 2204 let do Kristusovega rojstva čedalje bolj in bolj v gerdo molikovavstvo topili. Zdrava pamet stermi, kedar basnoslovje raznih narodov čitamo, in se prav za prav sramuje, da je sama za sd takim neumnostim in norostim podveržena. —Tako nesrečen je bil tudi naš slavjanski narod. Iz Azije je svoje bogove na ramah prinesel v Evropo, tukej se je soznanil še z moliki Rimljanov, Gerkov in druzih narodov, tudi ti so mu bili všeč, ker so njegovim strnslim in napčnemu nagnjenju stregli, osvojil si jih je, in tako so naši slovenski preddedje kupe raznih bogov po svojih staniščih in seliščih imeli. Oh kako so bili nesrečni I Nikdar jim ni bilo serce pokojno; kajti če so enega molika častili, pa se jim dozdevalo, da drug se utegne togotiti, če so dežja prosili, so^ se pa solncu zamerili, da se jim je skrilo. In kako so bili še le nesrečni na duši! Molikovanje je bilo hudičeva služba, in satan jih je vse v. svoji oblasti imel, , peklenskemu zmaja to nekteri starši že v življenju svoje otroke darovali in po smerti pa so mu ludi starši zapadli. Oh naši vbogi prededje I kje ste sedaj ?! Solze so mi iz očes vtrinjajo, ko na to mislim in na večno osodo svojih nekdanjih slavjanskih bralov se spominjam! Ko so reči tako stale z našim slavjanskim narodom v Ogleju, po sedanjim Primorskem, Kranjskem, Koroškem. Štajerskem, Horvaškem, Dalmatinskem in Ogerskem, glej pride sveti Mohor iz Rima, kjer ga je bil, kakor sem že omenil, sveti apostel Peter v škofa posvetil, za sv. Jezusovo vero ves vnel nazaj v Oglej; v sercu se mu smilijo njegovi v terdi temi molikovavstva zdihajoči slavjanski bratje; on dvigne svoje solzne oči do nebes, prosi iz globočine serca od milostljivega Jezusa pomoči lo predrago ljudstvo iz hudičevih krempljev iztergati, mu razjasniti um s sveto vero, osladnosti gerdega molikovanja ga prepričati, serce mu s svetim Duhom omečiti, za pošteno pobožno življenje ga vneti, ga pokrisljaniti in zveličati. In usmiljeni Bog je njegovo prošnjo blagovolil; kajti „nifc bolj ne dopade Bogu, in On ničesar tako ne blagovoli, kakor evangeljskih oznanovavcov prizadetje, da bi se Ijndje poboljšali", pravi sveti Justin. Težko je sicer bilo tačasnim škofom njih dolžnosti o^pravtjati in sveto vero širiti, ker niso smeli očitno učiti; pa ljubezen do Boga in do njegovih bratov je sv. Mohora neprestrašenega storila, kot dobro razumen nadpaslir je v Ogleju po družinskih hišah okoli hodil in kjerkoli se mu je priložnost ponudila, na skrivšem je skerbno učil, kerščeval in božje kraljestvo razširjal; lepo je ozelenelo tersje v gospodovem vinogradu, ki ga je on obdeloval, in sveta vera je tako mogočno v mesta cvetela, da v dvajsetih letih se je tretjina Oglejanov pokristjanila, molike overgla, in molikovavske tempelne popustila, edinemu pravemu Bogu služila in božjega Sina Jezusa Kristusa molila. Zmed druzib ovčic svetega škofa so posebno štiri device omenitve vredne : Evfemija in Rotila, hčeri terdovratnega ajda Valencija, in pa Tekla in Erazma, hčeri pokristjanjenega Valencijana. Strašno so bile mučene te med seboj braterne device, kervavo so jih raztepli, z železnimi grebeni raztergali, jim persi odrezali, in na povelje sodnika tako razmesarjene in nage po mestu gonili; toda na njih molitvo kar naravnost jim je ongel iz nebes bele oblačila prinesel, in vse rnne ozdravil., Ljudstvo to čudo vidili, Boga hvali in veselo device sprejemlje. Sodnik Servast jih poslednič v smert obsodi, in lastnemu očetu in slricu Valenciju umoriti da. Ta jih v svoj stolp pelje, jim z lastno roko glave odseka, trupla pa skoz lino v reko Nadižo pomeče, ki je memo zidovja tokla. Sveli Mohor in Valencijan, mučenicam oče in stric, gresta po noči svete Irupla iskat; glejte, dva mladenča jima jih v čolniču na proli pripeljeta in izročivši jih zgineta; ona pa jih spodobno v poslopje Valencijana pokopljeta in na njih pokopu allar postavita, na kterem se je potem sveta maša služila. Se kažejo na tem mestu čedno kapelico svetim devicam in mučenicam posvečeno. Pa ne samo v mestu, marveč tudi v okolici in celo pO daljnih slovenskih deželah se je Jezusova vera razlagovala. Deloma je terštvo kaj pristojno priložnost dajalo; pokristjanjeni kupčevavci so namreč nauk od edinega Boga med deželane razširjevali, ter jim od čudežev pravili, ki so jih v Ogleju vidili; deloma pa je sv. Mohor gorečih pomočnikov, kakoršen je bil njegov dijakon sv. Fortnnal, si oskerbel ter jih razpošiljal med slovenske narode, kakor Kristus svoje učence; da! še sam je pastirsko palico v roke vzel in potoval po Primorskem, Kranjskem, Koroškem, Štajerskem, Horvaškem, Dalmatinskem in Ogerskem, Slovencem nebeškega kruha lomil, altarje molikov poderal," pravo službo edinega Boga vpeljaval in neumerjoče duše nebesom pridobljal, ker vedel je, da duše so toliko več vredne memo vsega posvetnega, kolikor nebesa presegajo zemljo. Jezusove besede je v spominu imel: „Jaz sem vas izvolil, in sem vas postavil, da greste, in sad obrodite, in da vaš sad ostane" (Jan. 15.16.); ter premišljeval je, da naj bogatejši v božji ljubezni je tisti, kdor naj več ljudi Boga ljubiti pregovori. Veliko sprememb se je med Slovenci godilo: Primorsk naselnik je doma na ognjišču zariefil^ potem iz vseh kotov svoje koče lesene molike vknpej nanosil, ter v ogenj jih pometal rekoč: „Zgorite vragi". Sam nad seboj se je čudil, kako da je mogel take bogove za srečo prositi, kteri sami - m - sebe ognja oleti niso v stanu. — GčrotanskLpIaninar je miroč za svojo čedo hodil, njega nista več strašila blisk in tersk, ker se je pod očetovim varstvom edinega vseg8mogočnega Boga vedel; tudi ni več trepetal, ko je na nebu gromelo, misleč da bogovi so se med seboj sperli in eden proti drugemu vojskovati začeli, marveč pokrižal se je z Jezusovim križem in v sercu pokojen si krovja poiskal.—Dolenski seljan je v sredi svoje njive na enkrat jenjal kopati, na lopato se je naslonil, do nebes oči dvignil in jel premišljevati, kako srečen da je, ker edinega Boga pozna, kteri vsako potno kapljico obilno poplačuje, če jo njemu v čast posvetimo. Z eno besedo — molikovanje je začelo po slovenskih deželah onema-govati in našim bratom po sveti veri nova zarja zašije; kakor iz terdega spanja so se budili, verske mrake iz očes si brisali, sužnjih sp6n gerdih molikov se otresali in novo življenje se je nad njimi budilo — življenje, ki je začetek večne sreče; kajti „to je večno življenje, da spoznajo tebe, samega pravega Boga, in Jezusa Kristusa, kterega si poslal." (Jan. 17. 3.) In laka sreča je Slovencem došla po sv. Mohoru; zatorej uprašam : kaj se vam zdi, ali ni sv. Mohor vse svoje slav-janske brate v Kristusu preserčno ljubil ? On jim je zavoljo Jezusa v Jezusu večno življenje pokazal, jih je k takemu življenju nnpotoval, jih je k pravemu poklicu naganjal, jih je budil iz spanja gerdega molikovanja, jih je v svetem kerstu grehov omival, s sv. Duhom krepčal in po Jezusu dediče postavljal nebeškega kraljestva. Oh sv. Mohor 1 naši prededje so že kdaj v Gospodu zaspali, pa mi njih vnuki se ti danes mesto njih ponižno zahvaljujemo za blago prizadelje, da si naše nekdanje Slovane pokristjanil, ter te serčno zaprosimo, sedaj ko tudi ti v nebesih kraljuješ in s svojimi priprošnjami pri trojedinem Bogti veliko premoreš, sprosi nam milost, da bi mi vsi po Jezusovi veri prav zvesto živeli. Glej med Slovani na svetu so žalostne razpertije; ni je med nami edinosti v veri ; veliko jih je, ki zunej Petrove barke po viharnem morju plavajo, in se nočejo Petrovemu nasledniku v Rimu vkloniti; mili svetnik I sprosi jim nebeškega razsvetljenja, da, kakor si ti od sv. Petra škofovsko palico za pokristjanjenje Slovanov sprejel, bi tudi današnji slavjanski razkolniki spoznali, da ni ga pravega krisljanstva med njimi, ako jih Pelrov naslednik ne blagoslovi in za svoje zveste ovčice ne spozna. Smemo zaupati, da ta peryi apostel Slovencov naših želj ne bo zaničeval, ker še vedoo naš narod ljubi, in pa nadjati se je, da Gospod Bog bo njegove priprošnje miloslljivo blagovolil; zakaj ....;,.. 2. Sv. Mohor je zavolj Jezusa za svoje ovce mučenstvo prelerpel. — Preglejmo še to. ■ Peklenšček vkljubuje vsakemu dobremu delu, in če sam bogoljubnih naprav razdreti ne more, si pa služabnikov za to poišče. Taka se je v Ogleju godila. Častita smert omenjenih oglejskih devic se je daleč okrog razslovila, njih prelita kri je bila seme kristjanov. Molikani to vidili se togotijo in moli-kovavski duhovniki oglejskega poglavarja Sebesta zoper sv. Mobora podpihujejo. On ukaže sv. škofa v vozo djali in pred svoj sodni stol prignali. Ali svetnik se ne prestraši, marveč brez tajbe- mu pove, da že nad dvajset let pravemu Bogu služi, po tem ko je slepoto molikovanja spoznavši zmoto in hudobijo molikov zavergel. Se ve da to je sodnika razkačilo. Ukaže aposloljskega moža kervavo razlepali, z železnimi grebeni tezati in z gorečimi bakljami po malem žgali. Na to ga še veli konju na rep privezati in po mestu vlačiti. Svetnik pa stanoviten ostane, Kristusa hvali in sodniku naravnost povč, da ž njim nič kaj opravil ne bo, da njegova živa vera in goreča ljubezen do Jezusa je veliko močnejša od vseh še tako grozovitnih muk lega sveta. — Oh sveta vera! ti predragi nebeški biser! Vse nam ta svet vzeli zamore, ali vere nam nikdar ne vzame, če je sami ne zaveržemo, in mi je zame-čavati začnemo, kedar v ljubezni do Jezusa pojemljemo. Kdor Jezusa goreče ljubi, ima živo vero; kdor ga malo ljubi, ima majhno vero; kdor ga nič no ljubi, je veren brez vere, in takih je tudi med Slovenci strašna množica. Da bi vsi na svojega apostelna pogledali, in nad njim se razgledovali. Nad sv. Mohorom so se dopolnile besede sv. Pavla: „Vedno smo v smert izdajani zavoljo Jezusa." Sodnik Sebast reče svetega škofa v ječo zapreti in mu jetničarja Poncijana v varha dri. Ali kaj? Terda tema je zemljo pokrivala, ko svetnik v ječo stopi, pa poklekne, Boga hvali in nekoliko pomoli, kar se vsa ječa osvetli, s prijetnim (Ttihom napolni in naenkrat se mučenca vse rane čudno pocelijo. To vidili ajdovski jetničar Poncijan stermf, pred svetega škofa na kolena pade ter ga prosi za poduk v keršanski veri in za sv. kerst. Se zgodi. Poncijan po vsem mestu milost božjo, ktera ga je došla, glasno oznanuje in ljudje iz mesta v ječo k svetniku hitijo, tako da ječa se je v cerkvico spremenila, kjer se je sveta vera učila. Ne bom pravil, kolikanj molikovavcov je sv. Mohor še v ječi spreobernil, čeravno so nam jih cerkveni listi mnogo zaznamovali in med njimi Gregorja slovitega Ogle-jana in pa Alcsandrijo, žlahtno gospo; tudi ne bom čudežev našteval, s kterimi se je on posebnega prijatla božjega spričal, čeravno vemo, da hudobni duhovi so pred njim bežali, in slepci so na njegovo prošnjo pregledovali; s8mo tega pa ne smem zamolčali, da lahko bi bil iz ječe pobegnil in življenje vnesil, pa ni hotel; da celo resnično je, da za čas je vozo zapustil, in v Gregorjevo hišo šel, ondi vso njegovo družino kerstil, pa prostovoljno se je potem nazaj v ječo podal; in to iz ljubezni do Jezusa in svoje čede, kajti temna voza mu je bila rodovitno polje, seme Jezusove vere sejati, in veselilo ga je zavoljo Kristusa vklenjenemu biti. Želel je zavoljo Jezusa za svojo čedo mučenstvo prestali in življenje dati, ker mu je bilo znano, da prelita kri nadpastirja čedo v sveti veri uterduje in še novih ovec Kristusu pridobljuje. In želja se mu je spolnila. Ko je sodnik Sebast zvedel, da sveti škof je Oglcjanom nasvetoval, naj mu dijakona Forlunata naslednika izvolijo, ukaže tudi njega v železje djati in k sv. Mohoru vječiti. Oglejanom se to preveč zdi in zagrozijo se sodniku. Sebast se zboji, po noči pošlje trinoga v ječo, ki zvestima spoznovavcema glave odseka in jima vrata nebeške odpre. Oba sta postala mučenca za sveto vero. Pokristjanjeni jetničar Poncijan ohrani nju sveti trupli in žlahtna gospa Aleksandrija ju s pomočjo Gre^ gorja v svojo bližno njivo častito pokoplje. Tako je bil sv. Mohor s svojim zvestim dijakonom vred zavoljo Jezusa v smert izdan in je za svoje ovce mučenstvo prelerpel. Veliko lepih cerkev zdaj jima v čast pozidanih stoji v visokih planinah in na veselih gričih po vseh jugoslovenskih krajih; one nam pravijo, da sveli Mohor je bil pervi apostel Slovencem in je še sedaj v nebesih nas pervi priporočnik. Za Sočo na tominskih Pečinah stoji majhna cerkvica ponižno olepšana in snažno okinčana — v čast sv. Mohoru in porlunatu posvečena. Ustmeno sporočilo od te cerkvice sledeče donaša: Pred tremi slo letMiii so se tukaj neki pla-pinčarji vselili. Mašniki so v te kraje čas za časom iz starega Ogleja dohajali, pa pomanjkovalo jih je, Jn naši planinčarji naenkrat celo zimo niso duhovnika vidili. Milo so se na Oglej ozirali, in v sv. 3Iohora klicali, naj bi gospod Bog na njegove priprošnje omečen zapuščenim planinčarjem učenikov in mašni-fcov doposlali blagovolil. Še le bolj se prikupiti priprošnjam pewega apostelna SlOvencov, si v sveti priprosti izmislijo, poleg svojih stanov na homcu v lesu sv. Mohorn v čast kapelico sozidati. In nebesa %> to pobožno prizadetje blagoslovile. Osem družin je delo dognalo; kapelica se je pozneje razširila in sedaj ondi stoji vpastirjena cerkvica, v kteri se vsakdan na altarju sv. Mohora in Fortunata nekervava daritev svete maše opravlja in pa sveto evangelje slovenskim srenjčanom razklada. —Glejte, lakošne zaupe so naši prededje v priprošnje sv. Mohora stavili, in njih zaupi niso bili prazni; tako so nekdanji Slovenci svojega apostelna častili, in dosegli so na njegovo priporočenje, česar so najbolj vpotrebovali —učenikov in mašnikov. In sv. Mohor je še vselej pomočnik zoper verske Imine in duhovno slepoto; kdor se mu ponižno priporočiije, razjasnil ga bo v svetih resnicah in mu pomagal, da se duhovne mračnosti otrese — grešnega življenja oprosti in v sveti luči edinozveličavne kaloljške vere živi. Predragi bratje! Ali ne vpotrebujemo tudi mi razsvetljenja v verskih zadevah? Morda nesloga v veri nobenega rodu na svetu tako ne tlači, kakor slavjanskega. Pa opustimo za danes to postransko osodo in ne ogledujmo zaostale omikanosti solznih otrok naše mile matere Slovenije; marveč le sami na se se ozrimo in obstali bomo, da nam je v svetih rečeh še jako napredovali potrebno. Sklep. In pervič je gospod Bog tako milostljiv nam bil, da od dobe sv. Mohora sem sveta vera skoz vse veke med nami cveti; pa čeravno sedanji zarod je po naših krajih zlo merzel v veri, in čeravno Boga poznamo, ga pa premalo častimo: Slov. Pry»tel. 19 •■« - - ' V--'. -- 228 - greh se množi in po naših slovenskih deželah kot strašna povodenj poliva. Mi 9mo v nevarnosti, da gospod Bog bi se vtegnil razserditi, zaklad svete vere nam vzeti in drugim narodom ga podarili, kž njim boljše kupčevati znali. — j Pri poročujmo se sv. Mohoru, da bi nam nebeškega rnzjasnjenja j sprosil ne samo vernim biti, ampak tudi po veri pobožno živeti j in s svetim naukom pridno in zvesto hiševati, da bi nebeški Gospod s tako nesrečo nas ne vdaril. Drugič mi sicer več učenikov in inašnikov imamo, kakor so jih naši prededje imeli, pa yendar sem ter tje po Slovenskem jih še le pomanjkuje. Tudi se vtegne med sedag^jmi duhovniki marsikteri nojli, ki se ni iz pravega namena duhovščine lotil, in veste, da kakor Ji dober duhoven naj veča sreča duhovnije, tako je slab duhoven naj Veča nesreča soseske. Že zdaj je to dosto žalostno in nsm še žalostnejo prihodnost obeta. Priporočnjmo se sv. Mohoru, da bi slovenskej mladeži svetega razjasnjenja sprosil, naj bi se mladenči obilno in vsi le iz pravega namena duhovščine lotili, da bi mi dokaj mašnikov in učenikov pobožnega serca in vedrega duha vselej imeli. Zadnjič čeravno skorej vsi Slovani v Jezusa verujejo, vendar pa vsi niso katoličani, vsi rimskega papeža za svojega vidnega poglavarja spoznali nočejo. In to je naj veča nesreča našega naroda. Bratje se med seboj pikajo in otroci edine matere se med seboj preganjajo. V tej razperliji so jih drugi narodi podjarmili, jim narodnost morč, in pot do omikanosti gradd. Priporočnjmo se sv. Mohoru, da bi vsem razjasnjenja sprosil, naj bi se vsi slavjanski bratje v naročju svete rimske fcaloljške derkvo zedinili in listo srečo dosegli, za ktero smo vsi vstvarjeni kot zemljani1 in namenjeni kot prihodni nebeščani. O Bog ! dodeli nam, ki dans praznik svetih mučencev Mohora in Fortunata obhajamo, da nas s svojo sveto brambo vselej varujeta in s svojo priprošnjo podpirata. Po Jezusu Kristusu, Gospodu našem. Amen. ffF* Pridjan je danes 45. list »SLOVENCA". OdgoYorni_iidaj. in vred. Andr. Einspieler.— Natisnil J. & F. L eon v Celojco,