KRALJEVINA JUGOSLAVIJA UPRAVA ZA ZAŠTITU RAZRED 72 (6) PATENTNI SPIS INDUSTRISKE SVOJINE IZDAN 1 JUNA 1940 ŠT. 15657 Tepas, komanditni společnost Harlas a spol. v Praze, Praha, Češko - Moravski Protektorat. Korektor za prisluškovalne aparate z uporabo delovnega časa. Prijava z dne 22. marca 1938. Velja od 1. julija 1939. Naznačena prvenstvena pravica z dne 25. marca 1937. (Č. S. R.) Naloga korektorja prisluškovalnih aparatov sestoji v določitvi kotnih koordinat aviona z uporabo akustično določenih kotnih koordinat, to je stranskega kota pa in kota lege ta ; akustična določitev se izvrši potom prisluškovalnega aparata, ki je mehanično zvezan s korektorjem. Ker je treba zasledovati premikajoči se cilj, je treba v prvi vrsti vpoštevati vpliv časa na vse operacije korektorja. Že pri vzajemnem delovanju korektorja z reflektorjem je čas velike važnosti v tem primeru, da odpove prenosna priprava poljubne vrste (večinoma električna prenosna priprava) iz poljubnega vzroka in se ne more uporabljati. Tak slučaj pri praktični uporabi v težki vojaški službi ni posebno redek in pomeni izključitev iz delovanja prizadete apa-ratske priprave, to je prisluškovalnega aparata in reflektorja. Možno je sicer, da uporabljamo v takem slučaju nadomestni telefonski prenos, toda čas, ki je potreben za povelje in za nastavitev kotnih koordinat na reflektorju, povzroča, da se sicer uzemajo na reflektorju nastavljene koordinate s koordinatami, ki jih je podal korektor, toda ne s koordinatami cilja. Navedeni čas hočemo v naslednjem imenovati delovni čas. Z ozirom na navedeno pomeni tehnički napredek tak korektor, ki omogoča s svojo konstrukcijo enostavni telefonski prenos ali pa celo prenos potom glasu na reflektor, ne da bi se uporabljale drage in občutljive prenosne priprave, če vpošteva-mo seveda delovni čas, ki je potreben za določitev koordinat cilja, in ki jo lahko poljubno volimo z ozirom na hitrost delovanja posluževalnega moštva. Tako pripravo predstavlja korektor po tem izumu. Bistvo delovanja korektorja po tem izumu se vidi iz sl. 1, ki kaže shematično prostorsko razporeditev. Od prisluškovalnega aparata N se določi v vodoravni ravnini orientacijska osnovna smer S (na primer proti severu). Premo v višini h v narisani smeri s konstantno bistrostjo v leteči avion se prisluškuje v točki A. Preden premaga zvok z znano bistrostjo c = 330 m/sek razdaljo AN = c. t (pri čemer je označen s t čas), se premakne avion do točke G, pri čemer je razdalja AG = v. t. Do sedaj znani korektorji določajo kotne koordinate točke G in prenašajo te koordinate kontinuirno na reflektor. Bistvo teh korektorjev je le v tem, da uresničijo trikotnik prehitevanja NAG, oziroma reducirani trikotnik NA’G’, ki nastane z delitvijo s skupno vrednostjo t. Pri tem ne smemo spregledati, da leži trikotnik Na’G’ v prostoru in ga tedaj ni e-nostavno mehanično uresničiti. Največji nedostatek pa je v tem, da v ta trikotnik ne moremo vnesti v naprej določeni delovni čas ©. Priprava po izumu nima tega nedostatka, kar sledi iz nižje navedenih teoretičnih razmotrivanj in njihove praktične uporabe: Predpostavljajmo, da se izvede prenos koordinat na reflektor v trenutku, v katerem se nahaja avion v točki G. Za prenos Din 25.— in za nastavitev je potreben delovni čas ©, v katerem se premakne avion naprej do točke F. Naloga korektorja je, da določi kotne koordinate točke F. Trikotnik prehitevanja NAF, katerega stranice so AN = c. t in AF = v (t + ©), se reducira z deljenjem z vrednostjo (t + ©) v trikotnik NA „F“, katerega ena stranica je NA” =- c . t t + © če se označi reducirana stranica z r, velja naslednja enačba: 1) r: C-t t + © 1 +■ t c . t Če je stranica pravega trikotnika NA h sin ta velja enačba: 2) t: c . sin 3 in kot zavrtenja točke b je odvisen od vrednosti Z. Če določimo iz enačbe 4) odvisnost višine h od vrednosti Z za posamezne delovne čase ©, nastane diagram krivulj (sl. 5), iz katerega lahko enostavno določimo vrednost Z. S tem je podana teoretična določitev reducirane stranice r (v sl. 1 razdalja NA”), katera stranica postaja začetna baza za določitev stranskega in kotnega prehitevanja. Stransko prehitevanje A? se določi iz vodoravnega trikotnika prehitevanja NAi” Fi”. Trenotni smerni kot <«a namerjalne proge se določi na znan način iz podatkov proge na površini krogle. Stranski kot akustičnega ciljanja oziroma namerjanja A + A^), se nanašajo vrednosti (konst + A^) za različne izbrane Y. Tako nastajajoči sistem krivulj se zamenja z zibalno krivuljo, ki gre vedno skozi točko q in katere konec se premika vedno v odvisnosti od vrednosti Y. Ker se tvorijo pri resnični izvedbi žarki potom odčitalne konice in potom zobate palice, ki se odvija po zobatem kolesu, so vrednosti na premici korigirane za od-vojno dolžino. Na ta način za vrednost A(5 = O krivulja ne predstavlja kroga, temveč evolvento. Premaknitev končne točke zibalne krivulje se vrši v odvisnosti od vrednosti Y, ki se je določila na že prej opisani način. Tako se točno reši enačba 8) in se določi stransko prehitevanje A^. Osnovo za določitev legovnega prehitevanja Ar tvori trikotnik NA”Fo”, ki je nastal potom zavrtenja točke F” v točko Fo” v vodoravni ravnini ki smo jo položili skozi žarek NA. Stanica NA” tega trikotnika je že znani r, druga stranica p pa ni znana. Kot pri N je iskano legovno prehitevanje Ar. Ta trikotnik se reducira še enkrat z deljenjem z vrednostjo r. Tedaj postane stranica NA’ ” = r : r = 1 (je tedaj enaka izbranemu merilu) druga stranica p : r pa je še neznana. Kot Ar je ostal neizpreme-njen. Kakor pripada trikotniku prehitevanja NA”Fo” v vertikalni ravnini trikotnik NA”F” s stranico v v ravnini letenja, tako pripada k reduciranemu trikotniku NA' ” Fo’ ” sličen trikotnik NA’ ” F’ ” s stranico v : r. Ta stranica je znana, ker ocenimo hitrost v. Določiti je treba stranico p : r kot tretji določilni element trikotnika prethiteva-nja NA’ ” Fo’ ”. Za to uporabljamo tlorisno projekcijo trikotnika NA’” F’” po sl. 2, kjer so znani kot A? pri točki N, kot pri Ai’ ” in stranica v : r. Razdalja p : r se dobi potom sinusovega stavka iz trikotnika Fi’ ” Ai’ ” Fo’ 9) P=^ r r sin (180° — toA A? — 90» + sin ^180° — 90° — iz česar sledi COS + it ) io) E=_r. v r r cos A(p A

cos — 1 . 007 in enačba 10) dobi naslednjo enostavnejšo obliko: 11) £ = v . cos (-+t) . 1 . 007 vrednost v . cos naj ozna- čimo z D po naslednji enačbi: 12) D = v . cos -f y^ in se lahko enostavno določi z enostavnim kozinusovim mehanizmom. Z uporabo enačbe 12) spremenimo enačbo 11) v obliko: 13) £ = - . 1 . 007 r r Ta enačba se reši potom pomnoževalnega mehanizma, katerega osnova je prikazana v sl. 7: Iz sličnosti trikotnikov sledi, da je 14) D + r ^ -f 1 . 007 r 1 1.007 Ta enačba predstavlja samo spremenjeno obliko enačbe 13). Pri znanem D in r se določi iskana vrednost p : r. Če se prenese ta vrednost neposredno na mehanizem, ki realizira trikotnik prehitevanja NA’ ” Fo’ ” in v katerem so znani: stranica NA’ ” = 1 (konstanta merila), kot rA , ki je dan z akustičnim namerjanjem in vrednost p : r, ki se je določila na baš opisani način, se lahko določi legovno prehitevanje Ar. S seštevanjem s kotom rA se določi kot lege tf skupne točke F po naslednji enačbi: 15) rp = 'rA-)- Ar V sl. 8 je prikazan izvedbeni primer priprave po izumu. Delovanje te priprave sestoji iz več operacij in sicer: 1) določi S in trenotni smerni kot A in legovne kote rA cilja. Kot se prenaša potom osi 3 in enega para čelnih zobnih koles 4 na zunanjo polkroglo 5 iz matiranega stekla. Kot rA se prenaša preko osi 6 in zobatih koles 7 na ročico 8, katera zaniha tedaj za legovni kot ta. Ročica 8 je opremljena s pisalom 9, ki zariše na polkrogli 5 centralno projekcijo letalne proge. V notranjosti polkrogle 5 je vrtljivo nameščena koncentrična polkrogla 10, ki je opremljena s sistemom glavnih krogov. Če se dovede eden izmed teh polkrogov v ujemanje z narisanim delom proge, se ga zavrti prav za prav za trenotni smerni kot uA. Ker pa velja iz vodoravnega trikotnika NA1F1 enačba 16) o>A = va + 8 se izvede zavrtenje polkrogle 10 potom ročnega kolesa 11, s katerim se uvaja preko samozaporne prestave 12 vrednost 8, to je, uvaja se kurz v diferencial 13, kateri slednji da vsoto va + 8. Ta vsota = ma preide preko zobatega gonila 14 na os 15 in od te preko prestave 16 na polkroglo 10. Vrednost kurza S se prenaša preko sklopke 17 ( s katero se nastavi pri orientaciji aparata ničelna vrednost kurza) na skalo 18. Z nastavitvijo kurza se producira pri premen letanju, to je tedaj, če se stalno ujema narisana proga na polkrogli 5 z glavnim krogom na polkrogli 10, stalno trenotni smerni kot preko samozaporne prestave 69 od osi 70. Potom osi 71 in prenosnih koles 72 in 73 se krmili od iste osi premaknitev zobate palice 62 za vrednost (konst + Ap). To pomeni, da se dovede s pomočjo ročnega kolesa 74 točka 61 od čitanja v ujemanje z zibalno krivuljo 59 in sicer z ene strani potom izvlečenja zobate palice 62, z druge strani pa potom vrtenja sunorta 63. Ker velia za stranski kot 9p presečišča F naslednia enostavna enačba: 17) fp = 9k + se prevede vrednost A? v prestavo 75 in iz tega v diferencial 76, kateri zadnji sledi vsoti po enačbi 17). Ta vsota prehaja preko prestave 77 in osi 78 na sklopko 79, ki ima isto nalogo, kakor sklopka 17, to je, služi za nastavitev ničelne vrednosti pri orientaciji. Rezultirajoča vrednost se pa premakne tudi istočasno za p : r. V to zobato kolo prime zobata palica 111, ki se da izriniti, in katere podajanje iznaša zato tf . To adicijsko podajanje se prenaša z zobatim kolesom 110 na skalo 109, ki se zavrti za vsoto rF-f- Ker se vrti kazalec 108 samo za p : r, pokaže kazalec na skali 109 ta kot rF direktno Do sedaj smo vpoštevali samo sodelovanje prisluškovalnega aparata, ki je o-premljen s korektorjem po izumu, z reflektorjem. Nadaljnji tehnični efekt korektorja po tem izumu obstoja v možnosti, da sodeluje vzajemno s poljubno na-merjalno ali vizirno pripravo, ki ima skale za stranske kote in legovne kote. Najenostavnejša priprava te vrste je daljnogled. Z njim se lahko vadimo po dnevi v zasledovanju aviona namesto dragocenega zasledovanja ponoči s pomočjo reflektorjev. Velika prednost te vaje obstoja v tem, da se lahko izrabijo odstopanja na nitnem križu daljnogleda, ki so nastala zaradi netočnega prisluškovanja. Korektor omogoča tudi sodelovanje s topom in uresničenje streljanja po zvoku na podlagi naslednjih predpostavk: 1) Ocenimo samo višino in hitrost aviona. 2) Kurz 8 dolača že korektor točno brez ozira na višino in hitrost aviona. 3) Te vrednosti, takozvane invariante (višina, hitrost in kurz), se nastavijo na vi-zirni pripravi topa običajne vrste za direktno streljanje. 4) Delovni čas © se voli večji v svrho tempiranja in nabijanja izstrelka. 5) Kotne koordinate točke F, katera predstavlja v tem slučaju vizirno točko, se nastavijo na vrtilnih oseh daljnogleda vi-zirne priprave. 6) Potrebno balistično prehitevanje in tempiranje izstrelka določa vizirna priprava topa sama na znan način iz invariant in kotnih koordinat vizirne točke. Patentne zahteve: 1. Korekcijska priprava za prisluškovalne aparate, označene s tem, da se vrši izrabljanje stranice (r), ki tvori osnovo za deljeno rešitev trikotnikov prehitevanja s pomočjo ravninskih mehanizmov, potom izrinjenja zobate palice (25), ki izniha v le-govnem kotu (rA) in nosi kolesce (32), ki prime zakrivljeno vodilo (30), katero je izoblikovano po obliki nihalne krivulje in se suče v odvisnosti od višine (h) in delovnega časa (©). 2. Korekcijska priprava po zahtevi 1, označena s tem, da se prenese izrinjenje zobate palice (25) potom obdržanja kazalcev (36) in (37) na roko v skladnosti na enak način izrinljivo zobato palico (26), pri čemer premakne s to palico zvezano kolesce (44) kuliso (45) za vrednost (r . COS ta ). 3. Korekcijska priprava po zahtevah 1 in 2, označena s tem, da se določi stransko prehitevanje (A?) potom takega izrinjenja zobate palice (62), dokler ne prihaja z njo zvezani kazalec (61) v soglasje s krivuljo (59), ki se premika po funkciji (r . cos ta ) in hitrosti (v). 4. Korekcijska priprava po zahtevah 1 do 3, označena s tem, da se izniha zobata palica (62) po funkciji vsote trenotnega smernega kota («) in stranskega prehitevanja (Aco). 5. Korekcijska priprava po zahtevah 1 do 4, označena s tem, da se določi legovno prehitevanje (Ar) potom mehaničnega realiziranja trikotnika prehitevanja (NA” ’ Fo” ’), katerega ena stranica se uresniči potom okoli kota (rA) zavrtenega vzvoda (116) konstatne dolžine, katerega čep (115) prime v vzvod (114) ki je vrtljivo vležajen na konzoli (113), ki je premaknjena za vrednost (p : r). 6. Korekcijska priprava po zahtevah 1 do 5, označena s tem, da se določi vrednost (p : r) potom pomnoževalnega mehanizma v obliki pravokotnega trikotnika, katerega hipotenuza je dana, potom okoli fiksne točke (99) vrtljivega vzvoda (98), v kateri vzvod (98) prime čep (97), ki je pritrjen na zobati palici (96), ki prime istočasno z zobato palico (91) v skupno zobato kolo (95) pri čemer se premika zu-bata palica (91) za vrednost D in ležaj (94) kolesa (95) za vrednost r. 7. Korekcijska priprava po zahtevah 1 do 6, označena s tem, da je nameščena z vzvodom (98) okoli iste točke (99) vrtljiva ročica (103), v katero prime čep (104), ki je pritrjen na zobati palici (105), katera slednja se izrine s pomočjo prestav (106) . p . in ročnega kolesa (107) za vrednost ( - -j- 1,007) v slučaju, če se ujemata nagnjenosti ročic (98) in (103). 8. Korekcijska priprava po zahtevah 1 do 7, označena s tem, da se prevede vrtenje vzvoda (114) v legovnem kotu (tf ), s pomočjo zobatega kolesa (112) v premikanje zobate palice (111), ki leži na konzoli (113). 9. Korekcijska priprava po zahtevah 1 do S, označena s tem, da se prevede premikanje zobate palice (111) za vsoto (- + rp) na vrtljivo skalo (109), kjer se izvede s pomočjo kazalca (108), ki se vrti okoli vrednosti (p : r), ločitev vsote (- -r rF) in s tem izraba legovnega kota r (vp ) točke zadevanja. F~ IG-. //, .r / S. S. • faocc FIS. /. F / G. S. v ' .......................................................................................................................................................... . , / ... - . ■ ' {; : . J