Sistem javnega izobraževanja na Ceškoslovaškem (Iz češčine prevedel V. K.) Javno prosvetno delo na Češkoslovaškem ima namen pritegniti vse prebivals-tvo k izobraževanju: enako mestno, kakor podeželsko; kulturno uravnovesiti prebivalstvo v posameznih pokrajinah in najrazličnejših narodnostih s sistcmaitičnim delom; povsod enako širiti prosveto. Vsakdo mora imeti isto pravico do prosvete in kulture. Cilj te prosvetne akcije naj bo najvišji dosegljiv kulturni ideal, >prav tako kakor ideal državljanskega sožitja .državljanov v češkoslovaški republiki. Vodilne misli so izražene z naslednjimi gosli: Izobrazbo vsem. S prosveto k demokraciji. Z zdravo vzgojo k duševnemu življenju vseh državljanov. Za ljudstvo najboljšo knjigo. S predavanjem, knjigo, časopisom, gledališčem, filmom in radiom k srcu, razumu in volji vseh državljanov. Z moralno silo posameznikov k sili naroda in idržave. Za zdravje ljudstva! Zdrav posameznik — zdrava družina, zdTava družina — zdrava država. Z vzgojo ljudstva h gospodarski harmoniji. Z vzgojo ljudstva k dobri upravi občin. Z vzgojo ljudi k socialnemu občestvu. Z vzgojo k višji kulturni stopnji. Izobražena mati — zdrav in kreposten naraščaj. Brez izobrazbe ni demokracije, niti svobode. Naloge Ijudske vzgoje. Ljudska vzgoja temelji na najrazličnejših principih ter ima zaradi tega tudi najrazličnejša imena. Ta imena so naistala z ozirom na končni cilj, oziroma smoter, na podlagi duševne sile in ambicije rz katere izhaja in po svetovnem nazoru, v čigair mejah se gradi in brani — ljudska vzgoja. Humanitarna vz,goja izhaja iz one psihične resničnosti, da je človeku prirojen čut človečanstva (človekoljubja), da ima človek v duši iskro človečanske (vseljudske) 6impatije, da sočustvuje z usodo sočloveka, da je človeku s prirodo podarjeno darilo dobrote in čut ljubezni do bližnjega, kar je potrebno z najprikladnejšimi metodami razvijati. Humanitarna vzgoja hoče na temelju te duševrie sile vzgajati dovršenega človeka in zgraditi kar najlepše razmerje med ljudmi, brez razlike na njihovo stanovsko pripadnost, brez razlike na narodnost, religio in druge temu podobne zapreke. Ideal hurnanrtarine vzgoje je humanitarnost in človečainstvo polno lju^ beznivosti do človeka in stvarstva v obče. To smer ljudske vzgoje imenujemo humanitizem. Nacionalna vzgo.ja izhaja iz tega temelja. Človeku je z naravo dan čut rodbinske. krvne in duševne sorodnosti, ki se da z uspehom in načeloma prav dobro 'kreprti in utrditi. Narodna vzgoja hoče vzgojiti pametnega ter fizično in nravstveno krepostnega pripadnika g^otovega naroda. oziroma države. Človeka nc smemo šele vzgajati v plemenitega in nrav- stvenega človeka vobče, marveč mora biti plemenit in moralen potom notranjega živIjeniskega stanja narodne celote. To smer Ijudske vzgoje imenujemo nacionalizem. Državljanska vzgoja temelji na prepričanju, da je nujno potrebna občinska in državna organizacija za obrambo določenega ozemlja in zaradi skupnih interesov določene ljudske celote, oziroma določene človešike družbe. Samo narod, oziroma gotova človeška družba, še nista zadostna poroka za pravo državljanstvo. Zato ne zadbstpje samo vzgoja k pravilni narodni zavesti in vzgoja v ljubezni do predpostavljenih. Narodne pripaidnike je treba vzgajati v pravilnem razumevanju in jim predočiti državo in njene ipredstavnike v taiki luči, da jih bo mogila mladina: vzljubiti z vsem svojim srcem in da je vselej pripravljena žrtvovati ¦tudi lastne osebne koristi za dobrobit skupnosti. Ako je najboljša misel narodne vzgoje močan narod, je prva misel državljanske vzgoje mogočna, urejena, dtibro organizirana, dobro upravljana in nerazdružljiva država. V tej mora biti zagotovljeno uresničenje vseh družabnih idealov, ki se dado v danih razmerah v gotovi državi uresničiti. Žarišče državljanske vzgoje Je upravno močna občina in država, moralno pa močna državotvornost in Ijubezen do države. Državljanska vzgoja nima tako močne psihične korenine, kakcr narodna vzgoja. Ne more vselej navezati na prirojenosti, kakor je n. pr. krvno sorodstvo, kajti v eni državi so najčešče ljudje, ki so pri.padniki raznih naaodov in raznih veroizpovedanj. Zato je nujno potrefono z državljansiko vzgojo vcepiti najprej prepričanje, da ie določena država nujna in praktična potreba vsem državlja- nom. Z državljansko vzgojo mora biti izklesana skupna volja k uspešnemu sodelovanju pri zgradbi, vzdrževanju, razmahu in obrambi države. Pri državljanski vzgoji se ne sme računati s podzavestnim narodnim čutom, marvcč je potrebnO' sodelovati iz prepričanja, da jamči država za življenje svojih pripadnikov in da jim nudi mnogo pravic. Po poti razuma je treba združevati ljudi k sodelovanju in za uresničenje moralnih in gospodar»kih teženj, ki morajo biti skupne vsem državljanom. Osebni, narodni, religiozni ali gospodarski individualizem osamlja ljudi in skupine, dtžavljanstvo pa jih moTa usposabljati in zbliževati za iskupno koristno delo. Narod, kot priroiena družba ljudi, ne more prisiliti svojih pripadnikov k rairnemu delu, h kazni, k pravnemu redu, aiko tudi hoče, često ne more goseči niti. da otroci izpolnjujejo zapovedi. Za dovršenejše in sigurnejše sožitje je treba države. njenih zakonov in moči, ki skrbijo za izvajanje teh zakonov; država skrbi za upravo. ki vzdržuje med državljani ene države red in vzdržuje tudi z drugimi državami mednarodne določbe. Državljanska vzgoja mora brti objektivna, stvarna, ne isme imeti agitacijskih tendenc ali strankar&ko-političnega ozadja, i. t. d. Ona je vzgoja za življenje brez predsodkov, je vzgoja, ki uči spoznavati in razumeti ljudi in svet, je vzgoja k državljanski in verski strpljivosti. To je vzvišen moralni ideal, ki jc vredcn isodelovanja vseh onih, ki imajo srce in ljubijo narod. Religiozna ali verska vzir_foja izhaja iz verskega čuta in vzgaja Ijudi v prepričane pripadnike določene cerkve: katoliške, pravoslavne, evang