Pedagogični pogovori. (Spisuje Jos. Ciperle.) 24. 1. ,,Učiteljinodgojiteljmoratabitienainistaoseba". Prav lahko umevno pravilo. Iz tega Rousseau-ovega stavka so izpeljali novejši pedagogi stavek: nPoduk mora biti odgojilen". Rousseau je zavergel mnogo principov, po kterih se je odgojevalo do njegovega časa^ na njihovo mesto vendar ni postavil vselej kaj boljšega; ali vložil je temelj, na kteri so zidati jeli novejši pedagogi. On je prav za prav oče novejše pedagogike. On je dal povod k temu glavnemu pravilu: »Poduk mora biti odgojilen". In to pravilo se mora imenovati velikansk napredek v odgoji. Vendar ni treba misliti, da se mora pri vsem, kar se uči, tudi gledati na poblaževanje otroškega serca. V berilih je pač mnogo povesti, ki hranijo zlate nauke za mladino, ali napačno bi delal učitelj, ako bi pri vsaki opozoril otroke na nauk, ki ga ima povest v sebi. Kam bi prišli? Samih lepih naukov bi ne vedeli otroci, kaj je prav. V moraliziranji moramo biti jako zmerni. 2. BOdgojitelj ne sme odgojevati za denar". To se da pač lepo pisati; ali spolnjevati ne. Vendar nobenega Rousseau-ovega pravila se ne derže" tako, kot ravno tega. Ker se od učitelja ne more terjati, da bi podučeval prav zastonj, mu je torej odmerjena tako pičla plača, da podučuje skoraj res zastonj. Koliko se tedaj rogovili v novejšem času „0 zboljšanji učiteljske plače!" Ali čudo! za vsako stvar se dovoli raje denar, le pri učiteljskih plačah se gleda toliko na krajcar. Učitelju izroči občina svoje najdražje, svoj bodoči up, svoje prihodnje moči; ali za izobraževanje teh moči se mu tako slaba odškodnina daje. Od učitelja se toliko terja, na njega se tako ostro pazi, in vendar kar se tiče Djegovega blagostanja, se mu nič ne zboljša. K vsemu temu prihaja še to, da ga malokdo spoštuje. Naj se govori proti temu, kar se hoče, jaz terdim, da učitelj je povsod na najnižji stopinji. Reklo se mi bo: ako ni učitelj spoštovan, je temu sam kriv, se že ne obnaša tako, kakor bi se moral. Na to odgovorim: ako bodo ljudje spoštovali učitelja, se bode tudi gotovo prizadeval svojemu stanu delati čast. Vprašam, ali je to prav, da se sme znositi vsak berač nad učiteljem, ker je enkrat njegovega malopridnega sina kaznoval. Mnogo se piše zoper despote; tudi jaz sem zoper take vladarje. Ali v šoli bi ne škodoval despotičen uCitelj. Seveda v tem obziru si ne raislim učitelja despota, da bi imel oblast čez življenje in smert svojih učencev. 3. in 4. točka: »Odgojitelj bi moral biti prav za prav otrok, da bi se igralssvojim gojencem", in: BOdgojitelj ne sme odgojati otroka Ie41eta, ampak mora biti krognjega do 25. leta", se dado tudi le pisati. Odgojitelj bi moral biti tak, to je res; ali to se ne da tako lehko izveršiti. Rousseau je postavil za izgled vzor učitelja; ali vzori so nedosegljivi, vendar se moramo truditi, da se približamo kolikor mogoče vzoru. Tako smo prišli do zadnjega letošnjega ,,Tovarišaa. Pisatelj teh pogovorov si šteje v dolžnost, javno izreči zahvalo za prijaznost, s ktero so sprejeli bralci to njegovo delo. To ga vspodbuja, da bode tudi v prihodnje pisal z enako pridnostjo. Bralci naj le nTovariša" verlo podpirajo; urednik bode že skerbel, da pride kaj tečnega v list, in jaz bodem tudi prihodnje leto tako filozofiral, kakor letos, seveda vse po domaču.