Sveto leto 2000 - Bazilika sv. Petra, 25. oktobra. Ob vseslovenskem romanju v Rim je papež Janez Pavel II. takole pozdravil podobo Kraljice Slovencev Foto: Sluga BUENOS AIRES-LETO 68 +* + AVGUST 2001 1 m i i i ] ■' Sa^jPflfef Jtljj m|j 1 ; , 1 ■ IH j f« Od zgoraj in od leve: I. in 2. Pogreb prelata Jožeta Škerbca v njegovem rojs1' nem kraju (Foto: Janez Rihar. Notica na strani 223)- 3. Domobranska poslava v Našem domu v San Justu (Foto: Lučka Oblak). 4. Spominski koncert v Mendozi ob 40. obletnici smrti ravn. Marka Bajuka. 5. Praznovanje 10-letnice slovenske države v mendoškem Slovenskem domu. 6. Mendoščani so se spomnili državnega praznika tudi s sv. mašo, ki jo je daroval dušni pastir Jože Horn- 7. Dr. Milan Komar je predaval v Dvorani škofa Rožmana v Slovenski hiši (Foto: Stane Snoj)- v: uvodnik_______________________________________________________ DAR KRALJICE MIRU Ob deseti obletnici slovenske države Marko KREMŽAR X1 Teliko je bilo že povedanega o času, ko se je izpod \/ ruševin berlinskega zidu pričela oblikovati nova V podoba Evrope. Razpad Sovjetske zveze in razpad Jugoslavije sta zaznamovala konec dobe, ki se je pričela s prvo svetovno vojno in z boljševiško revolucijo. To je bila doba treh totalitarizmov, ki so povzročili največje Utorije v svetovni zgodovini. Vsi trije so neposredno prizadeli tudi Slovenijo. Naša domovina je bila deležna fašističnega preganjanja od 1922 do 1943, nacizem ji je stregel po življenju od leta 1941 do 1945 in pod komunizmom je ječala od leta 1945 do 1990. Vsi trije totalitarizmi so širili poleg zunanjeganasiljatudi globljo zmoto, ki je bila zmožna povzročiti Uotranji razkroj ljudstev, ki so se jim predala. Ko je zatonilo obdobje totalitarnega nasilja, ko seje pričelo na vzhodu daniti, je napočil tudi Slovencem nov, veliki dan. Ima pa omenjeno obdobje še drugačen, malokdaj omenjen °kvir, ki presega politične odločitve, vojaške zmage in celo ideološke premike. Ker se po naravi ali Po vzgoji počutimo bolje v mejah racionalnih dejstev, navadno spregledamo drugačne vidike. Morda Kas je sram. Bojimo se, da bi nam kdo očital sanjaštvo, če ne še kaj hujšega. Vendar, ali ni prav, da kristjan upošteva včasih tudi ono drugo realnost, v katero verujejo, pa jo tolikokrat prezremo? Leta 1915 so na Portugalskem trije preprosti pastirčki v bližini kraja, imenovanega Fatima, imeli prva nenavadna videnja. Ta so ostala neopaže-na> ker jih niso spremljala pretresljiva sporočila. V Evropi Je takrat še divjala prva svetovna vojna in Turki so izvedli Prav to leto nad armenskim ljudstvom prvi, do danes še ne obžalovani, genocid dvajsetega stoletja. Ko seje dve leti kasneje, leta 1917 pričenjala na vzhodu Lvrope doba razdivjanega zla, seje fatimskim pastirčkom, j so do takrat govorili le, da so videli angela, prikazala L°spa. Rekla jim je, da 'prihaja iz nebes’, naj 'molijo vsak C an rožni venec, da izprosijo svetu mir in konec vojne’. Kasneje se jim je predstavila kot 'Gospa rožnega venca’. zasejano seme omepjenih treh totalitarizmov, ki so v dvajsetem stoletju širili trpljenje, smrt in razdejanje. V Rusiji je izbruhnila boljševiška revolucija, kije rodila prvo ateistično državo modernega časa, Sovjetsko zvezo. Prošpja Gospe rožnega venca, naj papež+posveti Rusijo njenemu brezmadežnemu Srcu, da se bo ta spreobrnila, kaže na neposredno povezanost prikazovanj z dogodki, ki so pretresali svet. Ko seje krvavo dvajseto stoletje nagnilo v zaton, ko se je doba, ki seje pričenjala v znamenju fatimskih videpj, proti vsemu pričakovanju bližala koncu, so se začeli širiti glasovi o podobnih, nerazumljivih prikazovalcih 'Gospe’, daleč od portugalske Fatime, na hercegovskem Balkanu v vasici Medjugorje. Bilo je 24. junija leta 1981, na god svetega Janeza Krstnika, ko je skupinica mladih deklet in fantov prvič videla na hribu Črnice blizu Mecljugorja prikazen Gospe z vencem dvanaj stih zvezd. Ta dan je bil nekaka priprava. Naslednjega dne, 25. junija, se je pričel pogovor med vidci in med Gospo, ki se je kasneje predstavila kot 'Blažena Devica Marija’ pa tudi kot 'Kraljica miru’. Mala hercegovska vasica je postala v nekaj letih za ves svet močan vir duhovnosti, ki do danes ni usahnil. Desetletje, zaznamovano z dogodki v Medjugorju, je prineslo zlom komunističnega imperija po vsej Evropi. Obe državi, ki sta bili nosilki nasilnega ateističnega družbenega sistema, Sovjetska zveza in Jugoslavija, sta razpadli. Iz razvalin so pričele vstajati nove države. Natanko deset let po prvem pogovoru nebeške 'Gospe’ z mladimi vidci, 25. junija 1991, je Republika Slovenija oklicala svojo samostojnost. Tudi ko je slovenski parlament odločal o naši državni osamosvojitvi, seje v okviru takrat še skupne države Gospaprikazalaljudem, kot vedno na ta dan, ob tri četrt na sedem zvečer. Marija je med tem izrazila željo, da bi postal 25. junij praznik Kraljice miru. Na ta praznik naj bi se ljudje pripravljali že 24. junija, ko je god Janeza Krstnika in tudi dan njenega prvega prikazovanja. Verni Slovenci smo ^°jna seje naslednje leto končala, vendar je za njo ostalo potemtakem v junijskih dneh, v dneh, ko se spominjamo | Duhovno življenje • AVGUST 2001 193 LJUBLJANSKI NADŠKOF IN SLOVENSKI METROPOLIT GOVORI___________________ EVANGELIJ MORA VZNEMIRJATI Franc RODE ™W" 7" o me je poleti obiskal nekdanji dunajski nadškof kardinal Konig, JL JLme je opozoril na eno izmed zadnjih knjig kardinala Ratzingerja ,,Salz der Erde” (Sol zemlje) kot na zelo primerno branje za škofa, ki je pred nekaj meseci nastopil svojo službo. V njej sem v resnici našel marsikakšen koristen napotek. Med drugim sem si podčrtal tole: ,, Danes veliko govorimo o preroškem poslanstvu Cerkve. Morda, v tem nekoliko pretiravamo, vendar je res, da se Cerkev ne more kar preprosto strinjati z javnim mnenjem. Opozarjati mora na zablode in nevarnosti časa. Apelirati mora na vest mogočnih in izobraženih, kot tudi na vest tistih, ki žive grdo in lahkomiselno in se ne menijo za stiske časa. Na misel mi prihajajo besede obsodbe proti pastirjem, ki se izogibajo vsakršnim konfliktom in pustijo, da se strup širi. Sveto pismo in cerkveni očetje jih imenujejo nemi psi. Ne vznemirjati ni prva civilna dolžnost. Škof, ki gleda samo na to, da se izogne nevšečnostim in si zakriva oči pred konfliktnimi situacijami, se mi zdi strašen. Pustiti, da stvari tečejo tako, kot tečejo, se mi zdi najslabši način, kako izvrševati svoje poslanstvo. ” Morda je tudi med nami razširjeno mnenje, daje najbolje pustiti, da stvari tečejo, kot tečejo, in da se moramo izogibati vsemu, kar bi vznemirjalo javnost, češ ta narod je ranjen in občutljiv, ljudje si želijo predvsem, da jih pustimo pri miru. S tem nikomur ne pomagamo. Nikomur ne koristimo, če ga pustimo v njegovih zablodah. In izneverjamo se svojemu poslanstvu. Konflikt je bistvena sestavina evangelija. Evangelij mora vznemirjati. Nas in ljudi, h katerim smo poslani. Samo tako je lahko zdravilo za človeka in družbo. Samo tako nas vodi k novim obzorjem pravičnosti, resnice in svobode. Jezus sicer govori o miru vendar ne o kakršnemkoli miru. To je mir, ki ga svet j ne more dati. Svet daje le lažni mir, ki temelji na moralni nezahtevnosti in na nečastnih kompromisih s kapricami človeškega srca. V ta svet Jezus prinaša | razdor, dobesedno meč (prim. Mt 10,34). V jasni zavesti svojega poslanstva govorimo torej o stvareh, ki jih slovenska javnost nerada sliši, opiraje se na Božjo besedo, ki je ,,živa in dejavna, ostrejša kakor vsak dvorezen meč in zareže do ločitve duše in duha, sklepov in mozga ter presoja vzgibe in misli srca.” (Heb 4,12) In nihče nam ne bo mogel očitati, da smo ,,slepi čuvaji in nemi psi, ki ne mo- | rejo lajati” (prim. Iz 56,10). (Beseda sobratom. Sporočila slo-venskih škofij 2,1998) pomorjenih domobrancev in vseh žrtev komunističnega terorja med nami, lahko resnično praznično razpoloženi. Praznovanje slovenske državnosti je in bo vedno neločljivo povezano s spominom na slovenske mučence in s praznikom Nje, ki je kači glavo strla. V luči teh dogodkov postane še bolj pomembno, daje bil papež Janez Pavel II., ki ima v svojem grbu Njeno ime, prvi, ki je v mednarodnem svetu javno priznal obstoj slovenske države in ji s tem utrdil mesto v družini državnih narodov. Minila je doba, ki sojo zaznamovali trije totalitarizmi. Ni pa se še razkrojila zmota. Zloba v svetu je pričela spreminjati svoj zunanji izraz. Pred nekaj desetletji mi je dober prijatelj svetoval, naj v gospodarskih in političnih spisih ne mešam naravnega z nadnaravnim. Tega modrega nasveta sem se navadno držal. Med naravnim in nadnaravnim je meja, ki je v vsakdanjem življenju ne kaže lahkomiselno preskakovati. Postavljeni smo v naravo in v njenem okviru moramo živeti in rasti na poti v transcendenco. Res pa je, da sta narava in nadnarava del iste stvarnosti. Meja, kije resnična, je namenjena stvarem, ne Stvarniku. Vsak čudež je poseg nadnaravnega v naravo. Taki posegi dokazujejo, da meja obstaja, pa tudi, daje na drugi strani skrivnost, ki ni manj realna od našega sveta. Če je Gospodar zgodovine v tem stoletju na nam nerazumljiv način posegel v dogajanja v svetu in tudi v življenju našega naroda, ali je prav, da bi mi ostali ob tem skeptično ravnodušni? Meja je namenjena nam, a kadar seže dobrotna roka čez mejo narave in nam ponudi pomoč, je prav, da to priznamo in smo zanjo hvaležni. Nevernemu bodo ta razmišljanja nerazumljiva, mno- ' gim vernim odveč, a če bi ostala nenapisana, mar ne bi upravičeno pogrešali širšega pogleda na našo slovensko stvarnost? Res, ne Lurd, ne Fatima, ne Medjugorje vernemu niso potrebni za verovanje. Zato mnogi verniki o teh temah ne želijo govoriti. Čudeži jim niso potrebni. Vendar, ali nismo vsi potrebni pomoči? Priznati, da potrebujemo pomoč, pa je prva stopnica na poti k ponižnosti in prvi znak naše naravnanosti v hvaležnost. NA BRANIKU VERE Franc RODE T 7" o seje sv. Pavel leta 58 na poti v Jeruzalem ustavil v Miletu, , je A A-poslal sporočilo v Efez in poklical k sebi cerkvene starešine” (Apd 20,17). Apostol se zaveda, da ga v naslednjih tednih čakajo „vezi in stiske”. Vendar ostaja ravnodušen:,,Mislim, da moje življenje ni omembe vredno, samo da dokončam svoj tek in dovršim službo, ki sem jo prejel od Gospoda Jezusa, da izpričam evangelij o Božji milosti (Apd 20,24). Ne vznemirja se zaradi tega, kar ga čaka. Edino, kar ga skrbi, je vera tistih, ki jim je oznanjal evangelij. Starešinam iz Efeza priporoča: „Pazite nase in na vso čredo, v kateri vas je Sveti Duh postavil za škofe (nadzornike), da bi pasli Božjo Cerkev, ki si jo je bil Pridobil s svojo krvjo.” (Apd 20,28) Cerkev, ki jo Pavel gradi, ni sad človeške volje, ampak raste iz krvi Jezu- sa Kristusa: vsak član Cerkve je odkupljen s krvjo in je po Božji milosti pridružen ljudstvu nove zaveze. Vsak vernik je torej neskončno dragocen; storiti moramo vse, da ga ohranimo v občestvu vere. Odgovorni smo za njegovo vero in zvestobo Jezusu Kristusu. Moramo pa ga tudi varovati pred nevarnostmi, pred ,,grabežljivimi volkovi, ki ne bodo prizanašali čredi” (Apd 20,29), kot opozarja apostol. Zdi se mi, da vernike premalo opozarjamo na nevarnosti, ki ogrožajo njihovo vero. Govorimo jim, kot da živimo v lepih in mirnih časih, kot da vera ni izpostavljena, kot da ji na tem svetu nič ne nasprotuje. Vendar bi jih morali pripravljati na težave, na preizkušnje in nasprotovanja, kijih bodo doživeli zaradi svoje vere. Krvoločni volkovi, o katerih govori tudi Jezus, so podoba nevarnosti. Preds- Prošnja pesem h Kraljici Miru Premija KALIN doški oktet in Los Chanares v Našem domu v San Justu. p^endoški oktet, od leve: Dirigent Tone Štirn, Ernest Bajda, avel šmon, Matjaž Grintal, Tine Šmon, Jože Štirn, Andrej Šmon in Vladi Triep. ' Mendoški Los Chanares, od leve: Tomaž, Boris, Roman, anez in David - sinovi Jerneja Bajda in Angelce Šmon ter Darjana Bajda in Bernardke Šmon (Foto: Lučka Oblak). 3- Člani Rasti Vlil., ki so se letošnjega 1. maja zbrali v Našem domu. 4. Rast Vlil. z zakonskimi drugi. 6- S; 5. Njihovi otroci. (Beri notico na strani 223) anmartinska šola je pripravila slovesnost svoji dolgoletni ^'teljici in nazadnje voditeljici ge. Saši Hartman Golob. 7- Sl ovenska pristava. Nekdanji zavodarji na zlati maši dr' Alojzija Kukoviče SJ, ki je bil v adroguejskem zavodu tudi nrpfpkt (Fntrr M Čer) , 5 * s aL.j, Od zgoraj in od leve: 1. Na Alojzijevi proslavi v Slovenski hiši: Javno priznanje Francetu Vitrihu za 28-letno delo, ki ga je vršil kot šolski referent Zedinjene Slovenije. 2. Folklorna skupina Maribor iz Carapachaya na prazniku slovenske države v SH. 3. Marjan Loboda prejema odličje Zedinjene Slovenije in Medorganizacijskega sveta za svoje delo v skupnosti. 4. Andrej Selan prejema odličje Zedinjene Slovenije in Medorganizacijskega sveta za svoje delo v skupnosti. 5. Balantičeva šola iz San Justa ob svoji 50-letnici. 6. Nogometna ekipa Zedinjene Slovenije, ki je 20. julija odpotovala na turnejo v Slovenijo. 7. Pesnik in gledališčnik Tone Kuntner z gospo soprogo na obletnici Slovenskega doma v San Martinu. (Foto: Marko Vombergar) S* f! gg u 82 C zL ŠS CD < DC O C/5 , fj 5 5 S, •o | O <4 "S UJ LL J j ro 3 ■= a UJ rt o cE ^ |? g, S sd to TJ (O -i w D « s "2 S Sr sl 5 'S