Higijena doma in v šoli. Spisal primarij dr. V. Gregorič. (Dalje in konec.) Poleg tega so navedene še razne dolocbe glede oprave itd., katere pa preidera, ker bi me to predaleč zavedlo. Oglejmo si tedaj, v koliko zadostujejo ti predpisi zahtevane higijene. Kakor povsod, raorarao tudi tu med razraerami na kraetih in v raestih razločevati. Kmetiški otrok hodi že itak dlje Časa po cistem zraku v šolo in je tudi doma vedno zunaj. Drugače je pa z otrokom v mestu. Kolikokrat ne pride ves teden drugam, ko po zaprašenih ulicah z doma v šolo in nazaj, sedi torej takorekoč vedno v slabem zraku. Poleg tega so raestni otroci šibkejši. Kaj čuda, če imajo slabo barvo, če so telesno slabo razviti. Zatorej je treba pri mestnih šolah v prvi vrsti gledati na to, da se vsaj predpisi zakona strogo izpolnujejo, saj se gre tu za zdravje, in če so tudi stroški za take higijenične naprave od začetka visoki, se nam tisočkrat povračajo, saj se gre tu za bodočnost našo, za mladino, katero hočemo imeti zdravo na duhu in telesu. V prvi vrsti bi bila torej naloga vsakega šolskega vodje v posebno za to sklicani konferenciji z učiteljskim osobjern posvetovati se o higijeničnih razraerah šolskega poslopja ter v posebni sporaenici navesti vse nedostatke in pomanjkljivosti ter energično skrbeti, da se ti nezakoniti nedostatki odpravijo in v prihodnje zabranijo. Vzajemno z uciteljstvom bi pa raoralo tudi delovati zdravstveno nadzorstvo od za to poklicanih organov. Natančna poročila o nedostatkih pri zdravstvenem nadzorovanju bi se morala predložiti šolskira nadzorovalnim oblastim. Vsaj vsaka dva meseca naj bi se sklicala konferencija nalašc v to svrho, h kateri se tudi oficijelno povabi zdravstveni zastopnik. Razgovarjalo bi se o tem, kako funkcijonirajo higijenične naprave in katere nedostatke je treba odpraviti. Dela bi bilo seveda malo vec, a trud bi se stotero izplacal, zakaj merodajne oblasti gledajo le na taka uradna poročila, in če ta redno dohajajo, se tako nadzorovanje tudi vdomači in funkcijonira redno. Glavna točka vsega bi pa bila uvedba p o uka o h i g i j en i že v ljudske šole. Zakaj pa ne funkcijonirajo te zdravstvene naredbe v toliko slučajih? Zato, ker nimamo zadostno izvežbanega osobja. Slug je preraalo, in še ti niso dovolj inteligentni, da bi umevali izpolnjevati predpise. Kako naj bi en sluga toliko sob snažil, toliko sob ventiliral, ne glede na kurjavo, drugo snaženje in opravilo pri pouku? Koliko sto in sto goldinarjev se izmeče zaradi iracijonelne kurjave! Koliko peči se pokvari, da jih je treba vedno popravljati, ker dotični sluga niraa časa ali smisla misliti, kako bo kuril glede na vnanjo teraperaturo. Za ta proč vrženi denar bi lahko morebiti še dva pomagača nastavili. Kontrola bi pa raorala vedno biti, da dotični organi ne pozabijo svoje naloge. Glede funkcijoniranja ventilacijskih naprav in kurjav določuje ukaz iz leta 1879 v Wurtembergu, da jnorajo po dokončani stavbi dotični tehniki učiteljskemu osobju razložiti uporabo teh naprav, ker ni zahtevati, da bi bil učitelj tudi v toliko tehnik. Posebno glede uporabe elektrike pri ventilaciji bi bilo raogoče o naših šolskih poslopjih govoriti. Učitelj bi lahko v slučaju potrebe v nekaterih minutah prezračil sobo, ne da bi to pouku škodovalo. Isto velja za regulacijo pri centralni kurjavi, ki je povsod priporočati, ker potrebuje najraanj osobja, je snažna in se da spojiti z ventilacijo ter se da regulirati za vsako sobo posebe, Reasume te-\e razprave bi se torej glasil: Najvažnejša naloga praktične higijene je p r o f i laksa, to je prizadevanje na podlagi spoznanih vzrokov boleznij ona sredstva uporabljati, katera uni.ujejo provzročitelje boleznij, na drugi strani pa odvračajo škodljive vplive za začetek boleznij ter krepe človeški organizem, da se vsem tern škodljivostim tem ložje v bran postavi. V dosego tega namena ne zadostuje sarao delovanje posaraeznikov, masa ljudstva raora biti prepričana o potrebi teh profilaktičnih zahtev higijene. Treba je, da postane vednost in razuraevanje nalog higijene pri obvarovanju boleznij obče blago naroda. To izvršiti je naloga šole. Po razurnnosti učencev ljudskih, strokovnih in srednjih šol naj se poučujejo glavna vodila hjgijene. Dotični učitelj mora opustiti vsakršne suhoparne teoretične razprave in teorije, predavanje naj uravna po razumnosti svojih slušateljev v kemiji, fiziki in zomatologiji. Pred vsera se mora ozirati na razmere, ki so s šolo v zvezi. Da bo pa mladina razumevala nauke higijene in se po njih ravnala, se mora izobraziti pred vsem učiteljstvo v tej vedi. Dokler se pa kaj boljšega ne ukrene, naj se vsaj sedanji zdravstveni predpisi za šole strogo izvajajo.