Dr- Jakob Zupan. Po gazelah Ilermannsthal-Zupanovih zložil je Prešern gazele svoje, natisnjene poscbej k Ilirskemu Listu in v Kr. Čbelici 1. 1833 Bukv. IV., v kterih se poleg narodaih staročeskih, ruskih, nahajajo str. 71—74 naslednje ,,Serbske poslovenjene" meuda še iz peresa Zupanovega: 1. Poserci zima (Sarajevska). 2. Skerb. 3. Dekliška kletev. 4. Deklica rožici. 5. Roža sim dokler nimain moža. L. 1832 spočne se mu sitna pravda z višo duhovščino, in vsled nje doktor Jakob liudo oboli ter omolkne v književnosti. ,,Illyr. Bl." 1. 1833 prinese v št. 20 naznanilo o knjigi: Episcopi ecclesiarum Tergestinae atque Justinopolitanae, insertis notitiis historicis de Patriarchatu Aquilejensi, Comitatu Goritiensi, aliisque provinciis adfinibus. Cura et studio Stephani Terpin, Prof., Tergesti. 1833. pod naslovom: ,,Ein vvichtiger Beitrag zur Kirchengeschichte des Konigreichs lllyrien". — Kaže se v njeni, kolikc pomembc je omenjena knjiga za vso Ilirijo, in posebej povc, da je verJi kranjski rojak Matej Ravnikar bil 91. škof Teržaški pa 43. Koparski (Capo d' Istria, Justinopolis). L. 1834 v št. 24 pa prinese: ,,Nekrolog", v kojem se ob kratkem opisuje umerli Goriški nadškof Walland. Oba sostavka sta podpisana s Pr. S. Dr. Zupan polagoma okreva in koj prične spet svoje znanstveno preiskovanje in potovanje, kar se najbolje kaže v posebnem spisku: ,,Dr. Jakov Supan", kteri je bil pretiskan iz ,,Horvatzke, Slavonzke y Dalmatinzke Danicze, br. 15, leta 1835". Pri Franyi Supanu u Zagrebu. — Ker je spis ta jako znamenit z ozirom na Zupanovo prejšnje delovanje in poznejše namerovanje, in ker je prav labko mneti, naj se ponatisne v pervotni besedi toda v novejši Gajevici. Glasi se: ©p. Jifeoiv f upam. »Pred nekolikimi dnevi bil je u našom glavnom varošu visokovučeni slavijanski domorodac, gospon Jakov Župan, doktor i profesor bogoslovja u c. kr. vekšom učilišču u Ljublani. Ov velikim naiodoljubjein i nenavadnum znanostjum odičeni Slovenac je, uzbudjen Slavinom pokojnoga opata Dobrovskog, vre leta 1817 u jeseni pervikrat putoval na naše horvatske otoke Cres (Cherso) i Kerk (Veglia), da glagolsko slovstvo i knjižestvo onde na mestu obilneje spoznati može. Taj isti put jo ponovil u letih 1818 i 1819, da može takojer na otok Rob (Arbe) dospcti, što u letih 1817 i 1818 zbog kontumacie dopuštjeno bilo nije. 1820 je do Zemlina potoval, i to vse na svoje stroške, največ pešice, z vnogimi težkočami, večkrat i z pogibeljum živlenja. V Zagrebu je več bil najmanje šest put, a vu občinskoni u Horvatskoj, u Primorju i Slavoniji preko dvanajst putah, i vsigdi je polag mogučnosti vsakojačke knjige pokupoval tak, da njegova osebna slavenska knjižnica za velikum slavenskurn knjižnicum negda barona Zoisa, koja je sada z občinskum vekšega učilišča u Ljubljani zjedinjena, u celom gornjem Ilirju pervo zaisto mesto uzimlje. On negledeč na trude i troškove vse udilj nastoji z razširavanjem horvatskih i serbskih knjig, ljubav k horvatskomu narečju i slovstvu povsuda razprostraniti. Njegova tcrsenja za obdelavanje i izobraženje slavenskoga jezika vu občinskom, ilirskih pako narečjih vu osebnom jesu zaisto nasleduvanja vredua. Ako izdo, tak zaisto ov verlo vučeni Slovenac previdi potreboču duhovnoga zjedinenja vsih ilirskih Slavijanov, ali premdar vnogi možbit nemanje ovu istu potreboču spoznali su, malo se ih je vendar žalibog dosada našlo, koji bi tak pomnjivo, tak neutrudljivo vu činu k tomu velikomu poslu štogod doprinesli bili, kak gospon doktor Župan. — Znajuči, da je težko razumno obdelavati ono, što človek zevsema nepozna, putuje po celom Ilirju, da vidi tlubovno i telovno živlenje naroda, na kojega korist dan i noč svoja niiJlenja ravna. On pobira oposred prostoga puka starinske reči, izgovore, prirečja; on si zabiležuje običaje — i posluje vu razredjenju zeiuljozpisa i krajobraza (mape), da s tim bolje utemlji svoja pisma, koja sverhu dogodovščine ilirske spravlja. Samo ako vnogi toga putnika nasledovali budu, samo onda duhovnim načinom podkopati se mogu ružne zidine, koje bratju od bratje lučiju, i koje se samo na sramotu našega stoletja jošče kano ostanak stare predsudje od koga podpirati mogu".