urejanje komunikacijskega prostora Uredniški zapis Spore med Evropsko unijo in Združenimi državami Amerike v okviru decembrskih sklepnih pogajanj GATT glede avdiovizualne industrije bi lahko označili samo za »vrh ledene gore« v globalnih transformacijah, ki zadevajo komunikacijsko in informacijsko dejavnost. Ob teh globalnih spremembah je treba posebej omeniti spremembe, ki se v komunikacijski sferi dogajajo v nekdanjih socialističnih državah - delno pod vplivom globalnih sprememb, delno |x»d vplivom avtohti)-nih političnih, ekonomskih in kulturnih (r)evolucij. In končno. Slovenija v tem času ni brez svojih lastnih specifik - njenega sodobnega razvoja gotovo ni mogoče preprosto subsumirati pod globalne in regionalne določenosti. Te tri vidike - globalnega, »regionalnega« in lokalnega oz. svetovnega, vzhod-no-srednjeevropskega ter slovenskega - postavljajo v ospredje članki slovenskih in dveh gostujočih avtorjev, ki smo jih povabili k sodelovanju pri oblikovanju tokratne tematske številke Teorije in prakse. Vprašanja preurejanja komunikacijskega prostora (morda bi bilo celo smiscineje govoriti o komunikacijskih prostorih oz. sferah) s pričujočimi članki še zdaleč niso izčrpno obdelana, gotovo pa je v njih dovolj tehtnih nastavkov za iskanje dogovorov na ključna vprašanja sodobnih komunikacijskih reform in transformacij. FRANC E VREG* Transnacionalno in interkulturno komuniciranje Integracijski procesi in interkulturni konflikt v Evropi Avtor ugotavlja da so tradicionalne teorije v interkulturnem komuniciranju videvale »srečevanje« kultur z različno zgodovinsko in kulturno tradicijo. Le redki teoretiki so poudarjali, da ne gre le za mirno srečevanje kultur in njihovih vrednostnih sistemov, marveč za »trčenje« dveh kultur, dveh osebnostnih, skupinskih. kulturnih in nacionalnih identitet, za spopad moči in interesov. * Dr Fraocv Vrcg. /aUotai protCMir Ifnivcric v Ljuhliani Sodobni komunikacijski teoretiki so na temelju teoretičnih spoznanj in empiričnih raziskav, pa tudi izkušenj z interkomunikacijskimi procesi v Evropi, Severni in Južni Ameriki ter na drugih kontinentih izoblikovali novo paradigmo interkultumega komuniciranja. V ospredju je misel, da interkulturno komuniciranje poraja različne oblike interakcije in da ga ne moremo presojati le kot kompetitivno. nekonfliktno soočanje različnih kultur in kulturnih entitet. Interkulturni konflikt latentno skriva v sebi korenine interesnih nasprotij, ki jih ni možno razreševati z idealnim modelom triadičnega procesa transkulturne mediacije. Interkulturno komuniciranje le redko vsebuje prvine racionalne komunikativne interakcije dveh komunikativno kompetentnih partnerjev, ki skuša dosegati (spo)razumevanje. Model komunikativne interakcije je celo v praksi pripadnikov iste kulture kontrafaktičen. medtem ko je v komunikacijski praksi pripadnikov različnih kultur utopičen. V interkulturnem komuniciranju prevladujejo prvine strateške interakcije, kjer se soočajo osebnostni, skupinski in nacionalni interesi. Komunikacijska situacija vzpostavlja napetost med obema komunikacijskima sistemoma. Vzpostavi se razmerje merjenja moči (politične, gospodarske, tehnološke in druge) in ohranjanja dominantnosti. Inierkttlturno komtmicirtinje v pričujočem spisu je definirano kot oblika strateške interakcije, ki vsebuje dva protislovna procesa: proces zbUievanja dveh kultur ter proces varovanja identitete, moči in interesov. Interkulturna strateška interakcija se ne odvija v odnosih enakopravnosti in strpnosti, marveč je oblika komunikacijske in jezikovne prevlade velikih kultur in etničnih skupin, preglasovanja velikih narodov in držav. V tej strateški interakciji je govor »oropan« funkcije sporazumevanja, ugasne moč prepričevanja, kajti moč in interes močnejšega diktirata »sporazum«. Interakcijsko strateško komuniciranje vsebuje elemente oblastniškega komuniciranja, agresivnega prepričevanja, imperativnega ukazovanja. moralnih obsodb, ki lahko vzbudi strah pri adresantu (per-lokucijski učinki). »Kar se uveljavlja z zunanjim vplivanjem (gratifikacija ali grožnja. sugestija ali zavajanje), intersubjektivno ne more veljati za sporazum..,« (Habermas. 1988: 129). »Trčenje« dveh kultur sproži obrambne mehanizme osebnosti, skupine, naroda ali države, ker se podzavestno in/ali zavestno (tudi manipulativno) »prebudijo« potrebe (nagoni) po varovanju kulturne, nacionalne, verske in ideološke identitete. Nekateri teoretiki celo opozarjajo, da strateška interakcija vzbudi nasprotni učinek: ker postaneta intencionalnost in interesna kalkulacija transparentni, se okrepi medsebojno nezaupanje, zato sta sporazumevanje in ktx>periranje manj verjetni. Taka. na lastnem interesu utemeljena strateška komunikacija ne razgradi. marveč zaostri tujost, negotovost in nezaupanje, ki se vzpostavi med komuni-katorji kot predstavniki nacionalnih interesov, »Komunikatorji si drug o drugem ustvarijo predstavo, da je vsak zainteresiran samo. kako na najbolj učinkovit način doseči prednost pred drugim« (Bender. 1992: 189), Komunikacijska znanost je tradicionalno teorijo interkultumega komuniciranja gradila na premisah teorije simboličnega interakcionizma, zgodnjih socioloških teorij o komunikacijski interkaciji v skupinah ter strukturalno-funkcionalnih analiz množičnega komuniciranja. Kritične teorije so problematizirale medijsko »kulturno industrijo« (Adorno. Horkheimer) in opozorile, da človeško življenje obvladujejo negativitete: moč oblasti in nemoč ljudi, zato se družba kaže ljudem kot tuja moč. V družbah je ogromna koncentracija moči. v svetu pa težnja pstavi psihično ravnotežje, da doseže »duševni mir« in psihično stabilnost. V stanju notranjega in psihičnega neravnotežja je človekovo komuniciranje negotovo, depresivno; krčevito si prizadeva, da bi notranjo nestabilnost prekril s komunikacijsko »stabilnostjo«. Komuniciranje kot »nagon« po uveljavljanju Pri vzpostavljanju komuniciranja s sočlovekom se v raznih oblikah kažeta genetska in socialna težnja po uveljavljanju in dominantnosti. kot so avtoritativen nastop, agresivnost, polemična ironija in podobno. Človek si s tako dejansko ali igrano samozavestno (samozadostno) držo skuša ohraniti osebno identiteto in pokazati svojo superiornost (fizično, spolno, gmotno, psihično, vednostno, kulturno). Pri tem »nagonsko« presoja, kakšno korist bo dosegel s komunikacijsko interakcijo. Flumana etologija je v življenju živih bitij, zlasti visoko razvitih, razkrila zakonitost, ki sojo poimenovali koncept stroškov in koristi. Vsaka dejavnost (iskanje plena, spolna dejavnost) je povezana s stroški in koristmi; zato mora žival presoditi, ali neka dejavnost vodi k zvišanju ali znižanju njene življenjske u.sposobljenosti. vitalnosti, moči in učinkovitosti razmnoževanja. Pri tem mora upoštevati porabo časa in energije, pa tudi »stroške« komunikacijskega vedenja (McFarland. 1989:391). Podobno zakonitost so komunikologi uveljavili z modelom nagrade in kaznovanja, ki temelji na ekonomski metafori plačila. Človek b pokazal, da je močnejši, da je njegova vrednost za preživetje večja kot pri tekmecih. Koncept »vrednosti za preživetje« zadeva tudi kondicijsko sposobnost prilagoditve na izzive okolja (fil-ness), ki je mera genetskega gradiva, da se ohrani v evolucijskem razvoju. Komunikacijsko vedenje samca izraža »fitness«, zaradi tega pa tudi dominantnost in agresivnost. Socialna osamljenost lahko vodi do povečane agresivnosti. V tem primeru agresivnost pomeni stopnjevani obrambni nagon živali (ali človeka), da preživi v okolju. V kategorijo agresivnosti pa ne štejemo občasnega (fiktivnega) »agresivnega vedenja«, s katerim želi žival ali človek potrditi svojo avtoriteto (v krdelu) in ohraniti vodilno mesto v skupini. »Kot agresivno lahko definiramo tisto vedenje,« ugotavlja etolog Eibl-Eibesfeldt, »s katerim ljudje (ali živali) zoperstavijo svoje interese nasprotovanju drugih, torej žele doseči dominantnost. Pri tem jc agresivnost instrumentalno vzpostavljena v zelo različnih funkcionalnih zvezah: za izsiljevanje virov, za uničenje rivalov in podobno. Agresivnost ima za cilj, da odstrani ovire, ki se zoperstavijo k cilju stremečemu vedenju« (Eibl-Eibesfeldt, 1986:470). Dominantna komunikacija (z latentno agresivnostjo in grožnjo po represiji) je sestavni del komuniciranja človeka v skupini, zlasti pa v velikih, hierarhičnih sistemih. Politični in gospodarski sistemi zavestno in načrtno uvajajo agresivno strategijo petosti med pripadnikoma različnih kultur in odpreti kanale (spo)razumevanja. Mediator je lahko pripadnik ene izmed kultur, ki se soočata, vendar mora razumeti obe kulturi. Mediacija terja procesc razjasnjevanja, identifikacije, prepričevanja in pogajanja, zato mora mediator razviti tele lastnosti: empatijo. senzitivnost. fleksibilnost, strpnost, visoko motivacijo, multikultume izkušnje, multi- ali bilingvistično znanje. Inierkuliurno komuniciranje pomeni sposobnost gibanja skozi kulturne ovire (Vreg. 1990:286). Avtor zato posebej obravnava vznikanjc identifikacijske in solidarnostne zavesti, oživljanje etničnosti in zavesti o sebi kot narodu. Skupnosti ljudi iste kulture se začno vse bolj zavedati, da imajo »zgodovinske in sedanje spomine in/ali izkustva, predstave o tradiciji in s kulturo prenašane mite o svojem izvoru« (Heckmann, 1992:2). K temeljni značilnosti nastajanja skupnosti z občutkom »Mi« identitete sodi tudi nativizem. t.j. tisto kolektivno in zavestno organizirano staliiiče. da posameznik demonstrativno poudarja in uveljavlja svoj lastni prispevek k »Mi« zavesti. Etničnost je v svoji ekspresivni obliki kot nacionalna in zgodovinska zavest, kot sredstvo za sociopolitično opredeljevanje delujočega subjekta in kot identiteto določujoča instanca orientacijskih in pripadnostnih vzorcev osrednji parameter, ki določa hitrost, kakovost in rezultat integracijskih procesov sociopolitičnih sistemih (VVenturis, 1993:11). To teoretično izhodišče nam lahko kritično osvetli interkulturne procese v evropskih državah in v Evropski skupnosti. Empirične raziskave in politična stvarnost v Evropi kažejo, da etničnojt v evropskih državah sodi k osrednjemu strukturalnofunkcionalnemu in sociopoli-tičnemu dejavniku. Najznačilnejšo etnično pluralno sestavo ima Švica, kjer je ustavno zagotovljena enakopravnost treh temeljnih nacionalnih skupnosti. V stvarnosti pa lahko odkrijemo različne oblike interkulturnega konflikta - zaradi jezikovne, kulturne, politične in ekonomske majorizacije večjega naroda (kar je objektivno povzročeno s številom velikega naroda). Prevlada se ne kaže le v statusu narodov, marveč predvsem v razporeditvi moči: večji, nemški narod obvladuje vse institucije države. gospotlarstvo in kulturo. Interkulturni konflikt je zaradi socialne stabilnosti in kulturne strpnosti sicer omiljen, ni pa odpravljen. Etničnost je izrazit povezovalnik etničnih manjšin. Nacionalna država v načelu sicer priznava bogastvo multikulturalizma. v stvarnosti pa krepi nacionalni položaj države. Namesto da bi opuščala nacionalnost in krepila načela pravne države, ohranja nacionalistično bistvo. Interkulturno komuniciranje zlorablja za utrjevanje svoje oblastniške dominantnosti in kulturne superiornosti. Tako je slovenska manjšina v Italiji in Avstriji izpostavljena latentnim asimilacijskim pritiskom (zaradi gospodarske in socialne odvisnosti), občasno pa celo sodno administrativnim diskriminacijam, pa tudi terorističnim napadom neofašistov in heimatdienstovccv. Posebna oblika asimilacijske politike nacionalne države je tudi spodbujanje medetničnih konfliktov med pripadniki etnične manjšine. V nasprotju z avtohtonimi manjšinami so imigrantske skupine v evropskih državah potisnjene v status tujcev in ponekod nastanjene v novodobnih getih. Zaradi strme rasti nezaposlenosti v Nemčiji, Franciji. Avstriji in drugih evropskih državah se pritisk na imigrantske manjšine stopnjuje do odkritih sovražnosti. Imigrantske skupine se v boju za preživetje oklepajo različnih oblik komunikacijskih in solidarnostnih kohezijskih silnic. Določene oblike multikulturalizma in strpnega interkulturnega komuniciranja z manjšinami so uveljavljene v Angliji, kažejo pa se tudi v poskusih dajanja določenih pravic etničnim manjšinam v Franciji. Model »talilnega lonca« v ZDA se je dokončno izkazal kot neuspešen in ZDA kot svetovni »varuh« človekovih pravic so morale začeti razmišljati o evropskem modelu multikulturalizma. Interkulturno komuniciranje z izrazitimi političnimi, gospodarskimi, kulturnimi in socialnimi konflikti ter celo z vojaškimi spopadi se pojavlja v Španiji (Katalonija, Baski), v Kanadi (Quebec), na Irskem in drugje. Najusodnejši pa so konflikti v nekdanjih evropskih federacijah. Če sc je konflikt v češkoslovaški državni skupnosti razrešil še dokaj racionalno, se je v nekdanji Jugoslaviji in Sovjetski zvezi sprevrgel v strahovita »plemenska« pobijanja in etnična čiščenja. Tudi vzorne evropske demokracije pretresajo etnični konflikti med državami. Evropska politika kulturne integracije se nam vse bolj kaže v luči »pogostosti in intenzivnosti etničnega rivalstva in konfliktov« (Smith, 1981:12). V evropskih 1151 Tcori)! in pnkva. Ici ]U. it. 11-13. IjuMiiinj Ištevajo teh dezintegracijskih trendov. Njihova vizija velike F.vrope se ne sooča s stvarnostjo etničnosti. nacionalnih in verskih razlik. Etničnost se ne kaže kot v smislu utemeljena instanca, marveč kot motivacijska spodbujevalka delnih interesov in nacionalnih egoizmov. Meddržavni odnosi evropskih držav latentno zrcalijo glavne cilje državnih interesov evropske skupnosti. Bolj ali manj manifestno kažejo na prakso, da se implementirajo interesi velikih narcxlov (NVcnturis. 1993:13). Protagonisti združevanja Evrope se naslanjajo na zg(xlovinsko-politične državne tvorbe evropske integritete, ki je temeljila na cesaropapistični dominaciji in na temeljih zahodnorimske cerkve. Ta koncept predvideva stvaritev »nove pentarhi-je«. ki jo sestavljajo Nemčija. Francija. Velika Britanija. Italija in Španija. Iz tega kroga močnih in pravovernih je iztisnjena Turčija zaradi islama, Ciper. Romunija, Bolgarija, Rusija, Belorusija in Ukrajina pa zaradi prevladujočega pruvoslavja. Grčiji so v tej evropski hiši vendarle ohranili sedež, ker se je pač vse »evropsko pomembnega« tam začelo. Nekateri trdijo, da je to z^ivestna politika, s katero naj bi ohranili načela rimske pravne misli, vključno s katoliškim cerkvenim pravom in kulturnimi dosežki zahodnorimske civilizacije. Če pogledamo na načrtovano karto Evropske unije (glej shemo), vidimo, da gornje trditve potrjuje arhitektura prihodnje Evropske skupnosti: v osrčju je šest ustanoviteljev (Nemčija. Francija, Italija, pa Nizozemska, Belgija in Luksemburg). v drugem krogu so Velika Britanija, Irska. Danska. Grčija, Portugalska. Španija, pa še Finska, Norveška, Švedska. Nekatere evropske države čakajo v prvem predverju, v drugem preddverju pa Kohlove možne kandidatke: Poljska. Češka. Slovaška in Madžarska. Na obrobju tega evropskega heliosa se stiska vrsta slovanskih in drugih držav, med njimi tudi Slovenija. V Dantejevem peklu ostajajo Rusija. Ukrajina, Bolgarija. Srbija in še nekatere. Očitno je. da so temu scenariju botrovale politične, ideološke, nacionalne in verske razlike, ki imajo korenine v zgodovinskih konfliktih in vojnah. Velike nacionalne države uveljavljajo genetska načela politične, gospodarske, kulturne in verske prevlade. Vladajoče elite mobilizirajo vse svoje vire, da bi ohranili vzpostavljeno ravnotežje moči v Evropi. Ta kompleks prevlade in moči je tudi dejavnik ogrožanja političnih, gospodarskih in kulturnih avtonomij majhnih narodov. LITFRA-aiRA BARSLVND. D.. C.. «mmwiinmiY Styles of Japanese nad Ametkam: Imafet and Realaiei. Wadtwonh. Belmom /M« BELL. D.. .EOmlcin and SocM Chanite-. r: Chzer. S In Mmniham. P P.. lur.t. Elhnitin. Theon and Etpenence. Cambrtdfe 197}. BESDER. CH., Inierkulturelle Kommunikation, kulturelle IdenniiH und Ralionalilit. v. Zotter. .M tur. K 1992 GRABNAR. B . Rttonka :a nakofar. DZS. LiuNiam 1991 HABERMAS. J., XachmeiaphyuMches Denken Philiaophache Auftilze. .Suhrkamp. Frankfurt I9M HALL £. r in Hall M . R.. L'nderuandinf Cultural Differtncet. Intermbural Prest. Yarmouth. Maine 1990 HALL S.. .Culturalstudies two paradigms-. vnn.G^ Mmderhetntenfrafen m Stidoueuropa, München 1992 HOFSTEDE. G.. Cubure's Consei/umees: Intemtuional Differences in Work-Related Values. Sage. Beverly Hills 19110 HOFSTEDE. C.. Cultures and Otpinisations. MciJran HilL London 1990 HUNTINGTON. S.. P.. Pie Zeit. Hamhurjt I99S. cil. Delo. Sobotna prdoga. 2B. S. 199}. sir. 2S-29 McFARLAND. D . Biologie des Verkaltem. Ex-olulton. Physiologie. Psyxhobiologie. VCH. Weinhem. Cambridge. New York mv JVŽNIC. S. Identiuta. FDV. Liubliana 199} .»EAD. G. H.. Mind. Self, and Society. Chicago. London 1972. prsif I9}4 OKABE. R . 'Cultural Assumptions of the East and West: Japan and the United States', v: GudykunsL It'.. A., lur ). Iniercultural Commumcaaon Theory. .Sage. Beverly Hills. I9S}. 21-H SMITH. A.. D.. The Ethnic Reviialln the Modern World. Cambridge /««/ SOVRE. A.. Predsokraiiti. .Sloxfnska matka. Lßubljana 1946 VREG. F., Demokrantno komumctran/e. Ob:or)a. Maribor 1990 WENTURIS. M. 'Elhnizitit. Nationalsiaaal und EG Integranon'. ref na simpcni/u .Föderale Perspektiven für Erro-pa: Probleme - Bedingungen-Konzepte.. Munster. H.-H. marca 199} WILLIAMS. D.. E.. Business Communicanon as Reflectors of Diversified Cultures, r: Business Communicatian and Mass Medui Alinea. Zagreb 1992 ZOLLER, M lur.l. Europdische Integration als Herausforderung der Kultur Pluralismus der Kuburen oder Einheil der Biirokralitn'. H M SehUyer-Stlftung. Essen 1992