Katolišk cerkven list. Tefaj XI. V Ljubljani 14. kozoperska 1658._Li>t 21. Sveto teto. Poglavar naše svete keršanske katoliške Cerkve, sveti Oče Pij IX.. so tolikanj navdihnjeni z ljubeznijo do Boga, neskončno milostljiviga in dobroti jiviga. in z dobroserčnostjo do vsih ljudi, de vedno mislijo, kaj bi počeli, de bi bil Bog obilniši češen iu hvaljen, iu de bi se vsi ljudje na zemlji zakladov Njegove nezmerne dobrote vdeležili. Ko m» se bili lansko leto s svojiga popotvanja po Laškim v Kim ver-■•iii, jih je misel močno gua'a, kako de bi se Bogu pri-serčniši zahvalili za dobrote, ki jim jih je vnovič skazoval po njih apostoljskim popotvanji. Po drugi strani pa jih je ravno tako močno serce bolelo, de je med vernimi premalo 1 ubezni in žive vere, in pa de je še toliko duš na razpotjih in pušavah zunaj svete katoliške Cerkve. Zbrali so torej krog sebe svoje škerlatnike ali kardinale, so jim svoje naj priserčniši čutila razodeli. ter jih nagovorili, de naj časte iu hvalijo Boga za bogate milosti, ki so jih na tem potu na novo vživali; de naj pa tudi še prav priserčno in sta-novitno molijo za narode iu njih duhovske in deželske poglavarje, de naj bi jih Bog navdihnil z duham ljubezni iu žive ter djanske vere, iu de bi vse zmotene zavernil na pot resnice, pravice in večniga zveličanja. To so govorili sveti Oče 25. kimovca lanskiga leta. I»c bi pa Bog molitve svetiga Očeta in njih kardinalov tolikanj ložej uslišai, so obernili to vabilo na vso sveto Cerkev in so ji gorečo molitev v ta namen priporočili. Vsim patriarham, pervostolnikam. nadškofam in škofam so pripo-ločili. ako v Gospodu za dobro spoznajo, de naj očitne molitve napravijo po svojih škofijah, de bi se vse zapreke odpravile, iu de bi se Božja sveta Cerkev povsod po zemlji razširjala in srečno dojemala, in de bi se vsi narodi na zemlji zedinili v edini veri, časti in hvali našiga Gospoda Jezusa Kristusa. Sveti Oče po taki svetosti in gorečnosti v veri in po zedinjenji vsih narodov v katoličanstvu z neizrečeno pri-serčnostjo hrepene, in de bi torej verne keršanske ovčice za tako visoke darove s tolikanj večji prizadevnostjo iu vne-tostjo molile, so tudi sklenili, de hočejo zaklade nebeških darov odpreti, in so torej Sveto leto napovedali, namreč, po škofu odločeni čas do konca tekočiga leta, v kterim se zamorejo doseči popolnama odpustki, ter vse milosti in dobrote svetiga leta. Po takim priporočilu sv. Očeta so Mil. knez in škof ljubljanske škofije, prevzvišeni gospod Anton Alojzi, za-povedali, de naj se v naši škofii začne ta čas Božje milosti 26. ali poslednjo nedeljo po Biukoštih (21. listopada), in de naj se 23. grudna zvečer sklene. Pervi in poslednji dan svetiga leta bo v ta namen v vsih farnih in kuratnih cerkvah sveto Rešuje telo izpostavljeno, in pobožuost tistih dni bo sklenjena s sv. blagoslovam. Ves ta čas se bo vsak dan po farni maši molilo 5 očenašev in češenamarij, apo-stoljska vera z molitvami za sv. Cerkev, papeža, cesarja in za splošue potrebe keršanstva. Za odpustke tega milostniga časa je treba: 1. Zakramenta sv. pokore iu sv. Rešnjiga telesa v tem času vredno prejeti. 2. Svojo farno cerkev trikrat posebej obiskati, zunaj easa. ki je ob ncdcljih in praznikih za Božjo službo odločen, iu v cerkvi pet očenašev i n č c š e u a m a r i j ter apostoljsko vero v namen sv. Očeta moliti. s kte-r i in i naj se sklenejo tudi navadne molitve za odpustke. zlasti prošnje za povišanje svete Cerkve, hrambo svetiga rimskiga sedeža, spreobernjenje uevernikov. krivovereov iu grešnikov. za mir in edinost med keršan»kiiiii poglavarji, blagor drage domovine, za ohraujciije in hrambo našiga Ijubljcmga svitliga cesarja, de bi dolgo iu srečno vladal, pa tudi za ra/.svitljcnje in poterjenje vsih duhovskih in dezelskih vitjih k v>imu dobrimu. 3. Kukrat se postiti, to je. ne le samo moiiih jedi se zderzati. temuč tudi v jedi si pritergali ter k vcciuiu enkrat >c nasititi. 4. Poslednjič. se do ubo/.ib in reveže v radodarniga skazovati, ter v duhu pokore iu iz čiste ljubezni do B»ga luilovšino ali aluiožujo dajati, ki bi jo siccr kdo ne bil delil. S t'.'ini malimi opravili pa Milostni vikši pastir ne menijo. de ni treba nič več storiti, temuč imajo zaupanje, de bodo verni, veseli tega časa in Božjih milost iu dobrot, pomnili svetiga namena, ko sveti Occ papež tudi njih molitve išejo. in si bodo torej prizadeli, se več dobrih iu bo-goljubiiih del opravljati, potem kakor imajo od Boga k temu darove iu gnade. He se ta čas Božje milosti posvečuje, opomnijo vikši pastir, naj slehern ve. de blagor ali sad tih spravnih dni ni v tem. de bi kdo le nektere pobožne dela tje poverhu opravil; de grehi ne bodo zbrisani, ako jih tudi res ne sovražimo: de nam mati sveta Cerkev daje pomočke za našo slabost, ne pa potuhe za uašo lenobo; ona nam hoče pot pokore odpreti, ne pa nas odvračati, de bi po li poli ne hodili; de kri Jezusa Kristusa, iz ktere izhaja vse zveličanje iu vsaka sprava, ima vselej nad seboj znamnje križa, ki ga moramo za Jezusam nositi; de je On sicer dal za nas predrago odkupnino, ta odkupnina nam pa ne odvzame dolžnosti, samim z Jezusam terpeti. temuč moramo za njim nositi križ svojiga poniževanja, premagovanja samiga sebe, nositi kriz s tem. de se popolnama v njegovo sveto voljo vdamo in se voljni vsiinu podvcrženio, kar koli On r. nami stori. 25. nedeljo po Biukoštih, to je. 14. listopada se bo po vsih cerkvah oznanilo sveto leto, ki se bo naslednjo nedeljo po tem pričelo. V ta namen bodo imeli tudi spovedniki ta sveti čas veči oblast, iu bodo zamogli odvezovati giešnike tudi od množili tacih grehov, ki so siccr višjim oblastim prideržani. kakor tudi odvezovati od obl|ub in jih v druge dobre dela spremeuovati. V asa teh. O naglo. najlo rasi nam minijo Ko ja-ni val domačija potoka, ki gledal v njem podobo si otroka: Očem — spominu dnevi tak zbežijo. Se čudiš nad spomladno lepotijo Ki zlita je ob siruzici potoka. Nad njo serre veselja se razjoka: Spoznaj, de «-\«-tja naglo oMedijo. Pač naglo umaknemo se vsim nadlogam, Ki vsaktnu so že zibel obdajale. In zadnjo po>teljeo mu bodo sllale. lilej . zvezdica na nebu se ti vterne. In v domovino se popotnik verne. Prijatla nnl pogled mu pra\i: Z Bogam! . .n. .*. .n. . Bralorsina s rele Mfsale za srečno zatlnfo aro za vse hersanslse lira je. PIUS PP. IX. \|| |»KKI>KTl AVI It KI MKMOUIAVI. Ftpo-itum Nobis est. iu Kcclesia F. F. Ordiuis M. M. S. Frami-c-i Capin-inorum nuiicupaiae Ccleac l.avantinae Diocccsis pium in bonorcm SS. I rsulae ct Sociarum M. .M. Sodalitium canonice evi-tere. t|tiod No-tris similibus l.illeris in Forma llrevisdatis subdicMI. Meiisis Marlii .MIM1CLVIII. Indiilgeutiis plin; 'iis uriiaiitliim n n-tiimus. — Helatuui quo-i|ue fuii. pluriino- eliam e\ aln- locis Chri-tilideles dieto Sodalitio nomeii dcdi*se. «|tii cum u mcmorata Kcclesia longe di-tcnt. sacpis-imc Ji t. ui Indiilgeiiliaruiii a \ol»is conces-saium participes c—e miiiime valeant. M ti are lin m i les p reče- Nobis addidcrunt. nt ijuorumcuun|ue adscriptorum bono spiriluali pro\idcamu-. No- igiiur htiju-modi siipplicationibus aiiiiueiites de Omnipotentis Dei mi.-erieortlia. ac BB. Petri et Pauli \p<»-i»dorHto ejus auetoritaie conli-i. omnibtis et s:n-gttli- uiriu-<|iie -c\us t In i-lilideltbu- pracfato Sodalitio ad-seriplis cvtra nppidum Cclcae commoraiitibus veniam tianius, nI -nam re-peciivam Fccle-iam Parochialcm tliebus et leiu-pure -latutis vi-ilante-. ac servatis servandi*. eelctaijtie uiiiiiia e\ prae.-cripto e\-e«juente- easdem Indulgeutias pro Sol.iditio |am e«uiees-as lueiaii p»»>-int ae valeant. ac si me mora t a m F.erle-iam F. F. Ordiuis Minul imi S. Franeisci Capuciuoriiui vi-itarent. ibii|tie ju— a opera compleieni. Nun ob-tautibus in coiitiaiium laciviitibus i|tiihii-cumt|uc. Prae--cntibii- perpetui- luturi- lemporibu- valituri-. Datum Kolute a[ni je. du konca mc-ca avgu-ta I li popolnama odpu-tki v-aciga me-ca enkrat jio prejetih .-vetih zakramentih nav »/ain na kapuciiiar-ko eerkev v Celji. kjer se je ta bralorsina za« ela. iu -o se le oudi dobivali. Od /.da| za v-e ca-e napiej -o pa sv. ()» e iiin-ki papež le otl-pu-'ke vtu ponižne pio-nje ctdj-kiga kaput tiar-ki^a klu-tra na -podnjim Stajei-kim i^z-iiili na larne cerkve v.-ib krajev i:i ker-au^kih dc/.cl. k;ti k"!i -e napravi ta bratov-ina sv. I t -lile za ker-ari-ko podtieevanje iti opoiiiinovaiij'.- k lepimu pohozniiiiu / iv|i« tt;i| za sli CIlo Zudlijo UI"o. Ib -e pa leti o Ipti-thi v vsaki larni ccrkvi zunaj t elja zadobijo. je treba: 1. De se družbice po enajst oseb ali peršon eniga spola, to je. moški skupaj in ženske posebej skupaj nabirajo. Bolj goreči enajsterih je vladnik ali vižar, ali vladnica, vižarica ene družbice. in jih ima deset pod seboj. Kadar kdo iz družbe umerje, se ua njegovo mesto drugi dobi, de družbice vedno cele ostanejo, in se bratovšina stanovitna ohrani od rodu do rodu. 2. Vsaki moli na dan 1 očenaš, Cešena si Marija, čast bodi Bogu Očetu, Sinu itd. v čast sveti Uršuli in njenim tovaršicam za srečno zadnjo uro. To zamore moliti kadar ima čas, tudi med potam in delam, ako drugač ne more. Ako bi kteri dan pozabil moliti, nima zato greha, ako le iz lenobe in zaničevanja nalaš molitve ne opuša. 3. Cilje ene družbice naj bodo, kolikor je moč, blizo eden druziga, to je, iz bližnjih hiš nabrani, de se poznajo: leti naj posebno dobro skup deržijo, se med seboj sveto ljubijo, keršanskiga nauka učijo, sc nasproti pred hudiui, to je, preti grehaiu svarijo, k dobrimu opominajo. k srečni smerti pripravljajo; torej, ako kilo zboli, ga obišejo, in po-skerbe. de se o pravim času previdi s sv. zakramenti za umirajoče, de tudi o zadnji uri zatlohi popolnama odpustke, kakor so otl sv. Očeta rimskiga papeža leti bratovšiui podeljeni. 4. De se vsaki mesec popolnama odpustki zadohe, je treba dobre spovedi, vretlniga svetiga Obhajila, in molitve na papežev namen v svoji farni cerkvi. Vender mesečna spoved ni zapovedana, temuč je le pogoja, de se zamorejo mesečni odpustki zadobiti. 5. Posletlnjic se po farah nabrane driizbicc sv. I r-ule v zapis pošljejo v celjski kapucinarski klo-ter. kjer je pervi sede/, lete bratov šine. Oudi je namreč mati. drugod so hčere uršulinskiga društva, kakor je na pr. cerkev Marije zma-gtivavke v Parizu sedež ali mati bratov.-iue Marijuiga Serca. po drugod so pa nje hčere tu podružnice, de se udje nabirajo. Opomin. Dober pastir vodi svoje ovčicc na dobro pa-o. Omenjena bratovšina je gotovo tlohra. pricijočiiiiu času |irimerjeiia dušna pa-a: naj iii torej tlubovni pastirji svoje zročene ovcice nanjo zavlačevali: lahko bi obilniga tluhov-niga satiu obrodili, posebno ud mladih ljudi veliko pohtij->anja odvernili: in ttnli sebi bi težko butaro ituhovskih ilol/.no.-t pidaj-ali. liozjo ca-t pov ikševali. in svojim zroče-ii i m v nebesa pomagali. rr. »'.. Mi ali o tlohra )e bratorsian JMartJait/a presr. Serca. Marija je brez >te\ila velikrat nar večini grcsnikam zadobila gnatlo. dobro -poved opraviti. po-lednjih ca.-ili je Ona to milo-i po-ebu<» v elikrat skazala po bratov-ini svojiga pre-v. iieomailezauiga Serca. Nt ki tlubovni |iaame radovednosti poslušala, iu od tistihiual sini šla vselej zamišljena, ginjena in prcsunjena domu. Zlasti me je pridiga od zgubljeniga sina 17. sušca pripeljala k spozuanju mojiga nesrečniga stanu. Takrat je silna bolečina moje serce prevzela, vest me je globoko v dušo spekala, in prisegla sim, de hočem te pogubljive in pohujšljive verige pretcrgati. in k Bogu se verniti. Ali kako uiarsikteri boj sim imela še s sovražnikani, ki me je dosihmal imel vklenjeno! Delali so mi priliznjene obljube, lepo prihodnost obetali; vse se je počelo, de bi bila zopet zapeljana. Todc zdaj je bila premagala gnada, in vaše priserčue opouiino-vauja v zvezi z gnado so v meni sklep dozorile, de hočem svoje naj skrivniši misli, svoje britkosti in skesanja Vašimu oeetovskimu sercu razodeti. Iz Vaših Ijubeznjivih naukov ( v spovedi j sim od tistihiual zajemala serčnost in vdanost, česar sim potrebovala, de sim prestala poskušnje, ki so mi bile (pri tem spreobernjenji) po previdnosti Božji pripravljene". „Zdaj mi je zopern svet in njegovo veselje. Ne čutim nikakoršniga veselja več za kaj druziga, kakor le za opravila sv. vere, ter za molitev, ki ini deli tolažilo in vselej novo moč. Večkrat se v molitev mešajo solze, iu niso li le solze edini, Bogu dopadljivi dar? Oh! kako srečna bi bila na kolenih pred Marijo, ko bi mi ne bilo žalovati zavoljo zgube tiste nedolžnosti in čistosti, ktere podoba je ravno Marija, in za ktero bi polovico svojiga življenja hotla dati". H o ti i serce n v skuša far ah. (Ludovik Blo/.i.) Te hudobni duh zalezuje, ali z gerdobo tvojiga duha martra; moraš zdaj nerad terpeti, kar si nekdaj radovoljno dopernašal; ne pusti se tedaj zmotiti. Kar nerad terpis. te ne bo nesrečniga, tudi ne Bogu nedopadljiviga storilo. Le tvoje privoljenje stori greh, kar je čez tvojo voljo, ni greh. Vojskuj in ustavljaj se, vari se privoliti, potem ti nar hujši skušnjava ne škoduje. Ko bi tudi občutil preveliko žalost v nesreči, ali ko bi častiželjnost, ali druga pregreha v tebi vstala; to vse tvoji čednosti ničesar ne odvzame, če je le tvoja volja Bogu vdana, in te skušnjave zaničuješ. Kar te sv. vera uči, ti mora bolj gotovo biti. kakor to, kar z očmi vidiš; se vzdignejo čez tvojo voljo dvomi ali cviblji, pribeži k Bogu in kliči ponižno: rGospod! terdno verujem, podpiraj mojo slabovernostu. (Mark. 23.) Ce ti satan hude misli navdaja, sovraži ga. Postavi mu nasproti zveličansko znamnje svetiga križa, od verni svoje misli proč od njegoviga navdajanja. in jih oberni na kaj dobriga. \e odgovori nič na njegove zvite besede. Ce imaš vender čas iu hočeš odgovoriti; tedaj reci sam pri sebi: Obmolkni prekli-njevavec! poberi se proč ti hudobni s svojo hudobijo, s svojo gerdobo! jez te ne poslušam, ti nesrečnik! jez nimam nič s teboj opraviti. Reci tudi k Bogu: Gospod! pomagaj mi; zakaj rajši bi hotel tavžentkrat umreti, kakor v hudo privoliti, rajši tukaj ne živeti, kakor brez tvoje gnade hudobno živeti. Ce te skuša zapeljiva kaea k prevzetnosti in hrepenenji po časti, spomni se velikiga števila svojih grehov: ti svetuje k obupanju. se spomni globočine Božjiga usmiljenja, in njegove ljubezni proti tebi. Te naganja z mislimi: ali si štet med zvoljene. ali. kaj jc sv. Trojiea. česar ne smemo preiskovati, sovraži to kakor lajanje ne-marniga psa. oberni sc k Bogu. in prepusti vse njegovi naredbi iu dobroti s to terdno vero, de on ničesar tako ne želi. kakor tvojiga zvcličanja. Tisti se v nevarne zanjke zapletajo. kteri se prederznejo. Božje sklepe preiskovati. Kai Bog stori ali pripusti, to je dobro. To terdno veruj, iii bodi miren. Ce sc ti v spanji kaj nespodobniga zgodi, ne bodi nepokojin zato. Ce le. kadar se zbudiš, kar je nespodobniga. zaveržeš. ti ne bo zarajtano. ko bi ravno s svojim poprejsiiim. nečistim življenjem priložnost k temu bil dal. kar se ti zdaj zgodi. Zakaj, saj si butaro poprejšnik grehov s skesano spovedjo od sebe vergel, poprejšnje življenje si ze obžaloval, in išeš vse popraviti. Xe pusti .-c tedaj po nobeni teh reči od svoje stanovitnosti Imgabojeciga zaupanja premakniti. .Vf naveličal se vojskovati. (Luih strani zagraditi. Ce se ne ustavimo, dokler nismo vjeti. nam bo potem se veliko težej. kadar bomo ze od vsih strani zagrajeni. ko bi se bili pa ravno od kraja leno zaderzali, se vender ne smemo tudi tacaš sovražniku vdati, kadar nas je že vjel. ampak se mu iz vse moči braniti, in zaveze serčno s sebe stresli. Pa ustavljaj se hitro od kraja iz vse moči. ne v zaupanji na svojo skerb iu prizadevanje, ampak na Božjo milost. Zakaj če on mesta ue obvaruje. zastonj čujejo, kteri varujejo. (Ps. 120. 1.) Ce te on zmirej ne derži, ue boš obstal: če svojo roko utegne, boš urno padel. Me bo pa on s svojo gnado pri tebi. ne odtegni se tudi ti samimu sebi z lenobo. Stori tudi sain. kolikor zamoreš. Ko bi vender v kaki skušnjavi padel, ne zgovarjaj se ne na Iloga, ne na hudiča, tudi ne na kako primero. Nič se ne primeri. Ce te tedaj skušnjava premaga, ne toži Boga, ampak samiga sebe, ker si v hudo privolil. Nihče bi te ne bil mogel prisiliti k privoljenju. ko bi ti sam ne bil hotel. Samiga sebe tedaj obdolži iu hitro vstani. Kakor se rana od kraja lahko zaceli, težko pa. če je že zastarana, tako boš tudi li lahko odpu-šenje od Boga /.adohil. če hitro svoj greh obžaluješ in se poboljšaš, če pa po padu dalje ležiš, potem se boš težko vzdignil, ker bo teža greha in slaba navada tvojo moč premagala in oslabila. I>e te tedaj hudič ne premaga, pribeži vselej k Bogu, kliči ga na pomoč, skri se pod perute nje— goviga varstva, žaluj iu zdihuj pred njim. Ce to storiš, lic boš lahko premagan, in ko bi že vender bil. se boš zopet vzdignil. Ako te nobene hujši skušnjave ne primejo, spoznaj to dobrotljivo milost Božjo in bodi hvaležiu. Misli, de jih zato ue pripusti čez te priti, de bi ti zavolj svoje slabosti premagan ne bil. Pofjleti r #akri#tifo. Pri tem pogledu bi se dalo marsikaj viditi. ali dansi vender vidim le samo mašne strežeje skorej po vsih sakri-stijah in cerkvah, ki so velikrat pri altarji, pa malokrat pri sv. maši in njih veliko blezo nobenkrat ne. Ti fanta-lini. če k sv. maši strežejo, velikrat nič ne molijo, razun uuih latinskih molitev, ki jih jim pa naj veči del med zobmi ostane; tudi nič svetiga ne premišljujejo, razun de po tlačansko opravijo in pripravijo, kar je treba. Svoje roke malokrat lepo sklenjene po koncu derže, kakor angelci, temuč jih poključene v tla obračajo ali pa se z njimi igrajo. Pridige in keršanskiga natika skorej nikoli ne poslušajo, ainpak se pri kadilnici igrajo, med seboj šeptajo. ali še tudi iz cerkve letajo. Ako kteri v cerkev pride, de bi k sv. maši stregcl. in mu drugi bukve prevzame, noče v cerkvi ostati in pri sv. maši biti .temuč zopet skoz vrata gre. če tudi pri nobeni maši ui. Ako pa ostane, sloni brez molitve, kjer si bodi, ali pa še z druzimi šepta in nepokoj dela. Tako se rado zgodi, de taki otroci ne ob nedeljah ne ob delavnikih nikoli v resnici in prav pri sv. masi niso. Velikrat tudi mežnarji ravno tako delajo. To je prav velika in močno razširjena napaka, torej sc rado zgodi, de so ministranti velikrat pra\ poredni in zanikerni otroci in de ni nic prida iz njih. Poslušajte tedaj ministranti ali masni strežeji. kaj vam povem: - poslušajte iu spolnujte. de časni in večni nesreči odidi lt\ I. \k-» k »v. maši strežetc. moraie v«.c latinske molitve dobro znali, jih razložim moliti, in namen imeli, de bi Bog to dopolnil, kar z mašnikam vred prosite, desiravno besed ne razumete. Skusite pa, se naučiti, kaj de besede pomenijo, ki jih govorite. 2. Boke vselej sklenjene po koncu deržite. 3. Molite, kolikor imate časa, sv. rožnikranc, ali sv. mašo na bukvice, ali pa sicer kakor nar lepši premorete; mislite na Jezusovo terpljenje. 4. Sem ter tje hodite tiho in spodobno, ue pa pre-derzno iu z ropolanjem. 5. Kadar ste v sakristii, molite kaj, nikar nepokoja ne delajte, in spoštljivo se obnašajte; kadar je v cerkvi sv. maša, tudi vi molite, saj pri povzdigovanji pokleknite, in pri pridigi in keršanskim nauku zvesto poslušajte. 6. Nikar med sv. mašo iz cerkve ne letajte, temuč bodite pri sv. maši. T. Nikoli ne pozabile, de je cerkev hiša Božja, in de s svetimi rečmi se mora sveto delati. Se veliko bi bilo treba vam povedati, kar bodo pa vaši častitljivi gospodje duhovni po posebnih potrebah nadomestili. Srariio pijancam. Pijanec se takrat spreoberne, Kadar se v jaino zverne. Iz Smarije v Ipavski dolini 2. kozoperska 1838. F. K. Žalostno novico, ki jasno spričuje, de je. Bogu se usmili! ta pregovor le večidel resničen, ti hočem povedati, draga ^Danica", de jo razglasiš: Pride v naše kraje, kakor je večkrat že prišel, neki popotni rokodelec, od kteriga se pa nič druziga ne ve, kakor de je Lah. Mož je bil neznieriiosti v pijači tako pod-veržen, de je vse, kar si je pridobil, skoz gerlo pognal, in večiga veselja na svetu ni imel, kakor, kadar je pri bokalu sedel. Ali vino. ki ga je. če je le mogel, vsaki dan do gerla imel, je tega navajeniga, zastaraniga pijanca pred časam silovito pod zemljo spravilo. Veliko jih je, piše sv. Ambrož, pijanost pomorila, tako tudi našiga rokodelca. Po navadi se ga ta dan prav nalije iu še pred poldnem, k temu ves blaten, ker je bilo poprejšnji dan deževati začelo, oprimši se komaj komaj privleče do bližnje pile (kapelice) in zaspi. Ali kaj? Dolgo spi. terdno spi. mračiti se začne, že tema velika zemljo pokriva, bliska se iu germi.— pa pijanec se v ender le ne zbudi. Nanaglama se obiln dež vlije, vse teče pod streho, in kar hitro gredo po vinopivca, ki ves omamljen pod milini nebam leži. Ali. o strah! moža več ni... Kam je prišel?... Mislili so sploh, de je že tu ali tam v kaki hiši shranjen, torej ta misel nas nekoliko vtolaži. Ali drugo jutro, ko se je danilo, ga zagledajo... pa o joj! m e r 1 i č j e... brez vsake pomoči. brez presvetih zakramentov je konec vzel! — Zverne se namreč, mislijoč v tisti strašni temi, de gre po ravnim, čez zid, ne ravno globoko z glavo na kamen pade, si jo razbije, in kar ganil se ni več po padu. kakor zdravnik spričuje. (vinjeni smo ga vidili na tleh mertviga ležati, in zraven smo premišljevali strašne sodbe Božje, in kako se pravično mašuje nad vsiini tistimi, ki imajo trebuh za svojiga boga. Marsikteri. ki bo mislil. de se sme z letašnjim vinam norčevati, bo šel prezgodej pod zemljo, ker je bolj močno in ognjeno, kakor druge leta, in utegne se mu zgoditi, kakor iinenovaiiimu možu. de si bo glavo razbil in tudi žalostno smert storil. Bog daj, de bi ne! Kaj pa unkraj groba? Sodba jc sklenjena, de pijanci ne bodo Božjiga kraljestva posedli. marveč bo peklenski brezen svojo golt od-perl in požerl vse tiste, ki se v pijančevanje podajo. Tako govori sam Bog pri preroku Izaiju 5. 11. Strašne so te besede, iu vredne, de bi jih vsi tisti, ktere zadenejo, pogostama premišljevali. Z Bogam! Ogled po Slovenskim in dopisi. Iz Ljubljane. 10. t. m. so bili novi prost, prečastitljivi gospod Anton Kos, poprejšnji dekan v Krajnu, po Njih milosti prevzvišenim našim škofu, gospodu Antonu Alojzi i, v stolni cerkvi v svojo novo čast slovesno utne-steni, in ravuo ta dan so bili izvoljeni tudi v predsednika knežje-škofijske sodnije ljubljanske v zakonskih rečeh. — Njih naslednik v Krajnu so v. č. gospod Janez lieš, poprej dekan v Idrii, ki je zdaj razpisana. Iz Ljubljane. Ob svojim času smo rekli, de hotno to jesen skušali zopet nekaj suhiga sadja, zlasti češpelj, poslati v Afriko našim ljubljenim iu od žeje terpeženim misijonarjem. Kdor je voljan, kej k temu pripomoči. prosimo, naj blagovoli take reči v Ljubljano poslati. Dolenci pa naj skusijo sadje pri visokočastitirn gospodu proštu v Novim mestu oddati, ki ga bodo nadalje v Ljubljano odpravili. Iz Ljubljane. 6. t. m. je v. č. g. provikar Kirch-ner zapustil naše ljubljansko mesto in se je podal skoz do-lensko stran proti Dunaju. Vidil je visoko spoštovani popotnik lepe dolenske kraje: Smarjo. Višnjo goro. Zatičino, Šent-Vid, Trebno, Novo mesto, Šent-Jernej. Kostanjevico , Leskovec, Kerško, Videm , Šent - Kocjan , Sent - Ru-pert, Šent-janško dolino in Radeče. Od tod se je poda! 11. t. m. po železnici od zidaniga mostu v Celje, in od tam v Šent-Andrej, od kodar pojde dalje skoz Maribor in Nemški gradeč na Dunaj. Veliko plati bi se napolnilo, ako bi kdo hotel popisovati veliko in priserčno, prav keršansko gostoljubnost, s ktero je bil apostoljski mož sprejeman po Slovenskim, in obilne darove, ki jih je za misijon prejemal. Vse to v osebnostih zamolčim, ker se bojim, de bi blaziga serca in lepe duše visokočastitih gospodov in dobrotnikov ne žalil, ki ne išejo očitnosti. Rečeni pa, de po Slovenskim popot-vati je veselo in lepo. Tukaj se kaže keršanski duh, tu se katoliško življenje vidi v djanji, tukaj živi spomin za afri-kanski misijon, za kteriga se je darovalo že lepo število slovenskih sinov. In kako drage so bile vladniku tega misijona vse njih sledi na sedanjim popotvanji! V Višnji gori je vidil v. č. gosp. fajmoštra Ciglarja, kerstnika našiga ue-pozabljiviga gosp. Knohleherja; v Sent-Jerneji domačijo g. Martina Dovjaka; v Vidmu na Štajerskim mesto, kjer je bil gosp. Oton Trabrant poslednjikrat duhovni pomočnik; v Šent-Kocjanu pa rojstno hišo. starše, in kerstni kamen ranjciga provikarja Ign. Knohleherja. Gorke solze so oblivale Knobleherjevo staro mater, ko je vidila pred seboj v domači hiši namesto svojiga ljubiga Načeta le pa njegoviga naslednika M. Kirchnerja, in roke so se tresle starimu očetu, ko iz ust po ptuje oblečeniga popotnika ni bilo več slovenske besede kakor pred T leti, ampak nemški glasi. Zares, na svetu vse le kmalo mine! Na vprašanje, kje bi se ranjcimu gosp. provikarju kak spomin v njegovim rojstnim kraji napravil, so ondotni g. fajmošter svetovali, de naj se poleg kerstniga kamna v zid vdela kamnita ploša s primernim napisani iz življenja ranjciga provikarja. Boljšiga in primernišiga bi blezo ne mogel kdo svetovati. Enak napis na rojstni hiši ranjciga bi bil manj stanoviten, ker se take poslopja večkrat predelujejo in prihajajo iz roke v roko; tudi jc duhovuimu možu spomin v cerkvi bolj primerili, kakor pa na kakim drugim kraji. Zares lahko si mislimo, de to popotvanje apostoljskiga provikarja po slovenski zemlji se bo ncpozabljivo v njegovim spominu ohranilo, kakor je tudi sam rekel, in mi naročil, de naj vsim skupaj očitno zahvalo naznanim v njegovim imenu za toliko prijaznost, dobroto in keršansko ljubezen, kakoršno je povsod našel, skusil in vžival. Se prav posebno veselje, pravi, mu je to. tle se s suiertjo slo-venskiga spreduika tega misijona slovenske serca za misijon niso ohladile. — Zraven tega naj še opomnim, kar na-rocujc gosp. provikar za take. ki bi se od kodar koli v ta misijon poklicane čutili. Potreba jim je posebno laškiga jezika in arabšine, ktere bi bilo dobro se hitro poprijeti, de bi zamogli poprej kej delati, ko v skorej zapušeui misijon pridejo. K temu pa bi bilo potreba misijonarju. de bi vse rokodelstva vedil in znal, ker mora vsim vse biti. Zlasti pa morajo biti rokodelci v svojih rokodelstvih res /.najdeni, n. pr., v zidarstvu, mizarstvu, in ne samo mojstri — skazi, ker tacih tudi tam ni treba. Nekaj /.najdenih zidarjev iu mizarjev bi misijon (udi za plačilo sprejel, ko bi ravno želeli, ko bi bili pošteni, pobožni in dovoljno spretni. Ker se poslednjic vselej iu povsod znajdejo dobrotniki, ki bi radi za misijon kej storili, naznani gosp. provikar.de to dobo je posebno potreba: Mnogoterih večih podob ( vmes opomnimo de lepi podobi sv. Jožef in sv. Magdalena i z Sin. pod Siii. g. ste v hartumski novi kapeli prav priprav no mesto našle}, bander. pozlačenih oklepov ali romov. zlatih in židauih port, mnogoterih rob in tkanin za v cerkev (le blazin ne. ki jih obilno imajo), večjih svečnikov itd. V Noviui mestu je 4. t m. umeri v. č. O. Kngcl-bert Kuific, iz reda sv. Frančiška. Častiti ranjki |e Inl učenik na ondotni giinnazii in čez ti let tudi vodja laiin-skiga šolstva. 1'merl je v svojih zgodnjih letih, v L">. letu za mertvudam. Hvaležni giinnazialci so svojimu Ijubljenimu učeniku in vodju še pri pogrebu vso mogočo vasi ska/.ali, kar tudi njim samim v čast in spoštovanje slu/.i. Iz Cirklliee nam je dospel obiln dar za afrikauski misijon. spremljen z lepimi besedami, kar je v posebno east ondotni prečastitljivi dekanii in goreči občini, iu našitim mi-sijonu v velik prid; torej prosimo za zamero, de se pre-derznemo tudi pisanje razglasiti, ktero pravi: Kakor sim bil visokočaslitimu prepoštovanimu gosp. provikarju o njegovi pričujočnosti pri nas obljubil, sim pre-tečeno, rožeukransko nedeljo v tukajšnji farni ccikvi darovanje ali ofer napravil -/.a afrikauski misijon. pri kterim se je dobilo "*.» gold. 30 kr. Ta dar vam pošljem, ki ga dalje odpravite, in prosim, de naj bi v. č. gosp. aposto!j>ki provikar za-iuc iu za moje fariuaiie v llartumu eno sv. mašo brali, ako jih vse vladajoča previdnost Božja srečno zopet tje pripelje. Kako de nas je tukaj pričujočnost gosp. Kirchnerja razveselila, in kako serčno se nam je ta apostoljski mož priljubil, priča znesek pri darovanji, kteriga so se moji farmam prav veseli vdeležili; torej nam bo pa tudi vedno v živim spominu ostal dan. ko je afrikauski apostel v naši farni cerkvi sveto mašo obhajal. F. A. V Fari pri Kostelu se je v praznik rojstva pre-čiste Marije Device. Matere Božje, posebna slovesnost obhajala. Ta Fara je že okoli pet sto let stara, imela je (udi staro farno cerkev, klera je bila že tako slaba, de se v nji ni smela več služba Božja opravljati, in so mogli hoditi duhovni pastirji v bližnjo podružnico, ki jc komej okoli tri sto farmanov zamogla obseči, in tainkej duhovne opravila imeti. Po mnogih prošnjah so dosegli v. č. gospod fajmošter Ignaci Jerin privoljenje, novo farno cerkev zidati. Duhovski in deželski spredniki so prav pripravno odločili praznik Matere Božje, de sta bila za novo farno cerkev temelj iu vogelni kamen posvečena, ker Mali Božja je patrona te fare. 9. k i m ovca so mislili farmani s smoduikam zjutraj zgodaj častitljivost dneva naznaniti, pa Bog vsigamogočni jc začel v oblakih streljati, iu rekel bi, de On sam je naznanil vernim, de se bo ta dan slovesnost godila za Božjo hiso. za njegovo prihodnje prebivališe. Ako ravno je zjutraj deževalo, se je bilo vender okoli desete ure obilno ljudstva zbralo k svelimu opravilu na kraj. kije bil za novo farno cerkev oduieujeu. Okoii desete ure s« šli iz duhovske hiše v versti. pervie duhovni \ duhovnik oblačilih napravljeni, namreč: dva duhovna pastirja iz llioda. domača dva gospoda, potlej v v. tč. sz.: Anton Zeleznik, Juri Steurer. Jakob J.-tin. Mihael \V«df. ko m i s 1 i j ah malikovav skiga liasnoslm ja. *•) Kadar kuka teh sl- di-nih siren s >\ojim prijem j.o-lii^a\em: posebno vstrež''. ji sprinije jo s\oj gold. 24 kr. Gospod Stef. Perjatel. kaplan v Sent-Vidu ... 2 „ — „ „ Tomaž Lenarčič v Ljubljani .....1 „ — n r dr. Leonh. klofutar. bogosl. profesor . . 3 — „ v Martin Prevc. fajmošter v Mozelji ... 1 — n r Jak. V—r. kaplan.........2 ., — n r Kr. W. iz Teržiča.........1 «, — „ Jan. Poklukar. bogosl. profesor .... 5 „ — „ „ Jož. Poklukar. fajmošter v Sent-Vidu . . 5 „ — „ „ Stanislav Sranc. kaplan v Sen'-Vidu . . 5 ,, — „ „ Tom. Greznik, benef. v Sent-Vidu ... 1 „ — „ „ Lor. Štupica. fajmošter v Godoviču ... 5 „ — ., „ Jak. Marolt. kaplan na Raki.....2 „ — „ n M H..............1 „ - ., Skupaj: 34 gold. — kr. S poprejšnjim: 4 cekini in G90 „ 24 v Opomba. Po zmoti je postavljeno v posled. listu med zneske za spominek 3? gold. 30 kr. iz raške fare, kar pa gre med mile darove za afrikanski misij on. Vred. Odgovorui vrednik: Luka Jeiail. — Založnik: Jožef Blaznik