Političen list za slovenski narod. Pt polti prejeman Telja: Za celo leto predplačan 15 gld., za pol leta 8 gld., za četrt leta 4 gld., za en mesec 1 ftld. 40 kr. T administraciji prejeman veijd: Za eelo leto 12 gld., za pol leta 6 fld., za četrt leta I fld., za en mesec 1 jid. V Ljubljani na dom pošiljan velja 1 jld. 20 kr. več na leto. Posamezne številke veljajo 1 kr. Naročnino prejoma opravništvo (administracija) in ekspedicija, Semeniške ulice št. 2, II., 28. Naznanila (inserati) se sprejemajo in velja tristopna petit-vrsta: 8 kr., če se tiska enkrat; 12 kr. če se tiska dvakrat: 15 kr., če se tiska trikrat. Pri večkratnem tiskanji se cena primerno zmanjša Rokopisi se ne vračajo, nefrankovana pisma se ne sprejemajo. VredniStvo je v Semeniških ulicah h. št. 2, I„ 17. Izhaja vsak dan, izvzemši nedelje in praznike, ob ",6. uri popoludne. ÎiStev. 22±. V Ljubljani, v četrtek 2(5. septembra 1889. Letnik XVII. Vabilo na naročbo. Zadnje četrtletja je blizo: najuljudneje torej prosimo p. n. naročnike, da brzo ponoviti bla-govole svojo naročnino; one, ki so še na dolgu s svojo naročnino, opomnimo, da se podvizajo zaostalo poravnati; vse pa, ki še niso naši naročniki, iskreno vabimo, da nas podpirati izvolijo v našem toli požrtvovalnem podjetji s svojo naročnino prav v obilni meri. StVCIV, za hojo se borimo, je vredna žrtve vsakega slovenskega rodoljuba, da nas podpira gmotno in duševno z naročevanjem, kakor točnim in zanesljivim dopisovanjem. Hkrati usojamo si tudi opozarjati p. n. občinstvo, da nas počasti z raznoterimi naznanili (inserati), katere jamčimo prijavljati točno in kolikor možno po nizki ceni. Naročnina na „SLOVENCA" in cena naznanilom označeni sta na glavi lista. Vredništvo in opravništvo. Kruli in delo. v. Ni še poteklo stoletje v morje večnosti, ko je prvi stroj človeku poklonil naravne moči ter mu obljubil olajšanje dela. Vsako orodje ima pač ta namen, gotovo tudi stroj, da podpira človeško delo. Ali kaj se je zgodilo? Delo je sicer dobilo podporo, toda delavcu sta se pomnožila trud in beda. Dobiček od dela se je s strojem velikansko pomnožil. Tržišča so preplavljena z mnogovrstnimi izdelki, katere človek potrebuje, a tudi lahko pogreša; skladišča so polna, razkošje večje; toda večina ljudij tega vsega ne more rabiti ali uživati. In zakaj ? Potreba delavskih močij je sicer večja, ker ljudje povprek več potrebujejo, toda delavska moč stroja se je nepri- merno tako pomnožila, da človeška delavska moč nima več prave vrednosti. In to so sebičneži dobro uporabili, ker so delavca odpustili, ali jim znižali plače. Vsled preobile produkcije se je pričela neizmerna konkurencija, delo je zaostajalo, delavci so brez dela, plača se je znižala. Ves dobiček ali korist ima stroj, oziroma njegov lastnik, škodo pa delavec, ki si ne more omisliti stroja. Ko bi bila delavska moč in stroj združena v jednih rokah, potem bi bilo delavcu delo olajšano in bolje plačano. Ali pa je to krivica, da ima delavec roke, bogatin pa stroje? Nikakor ue! Vsi ne morejo biti bogati Krezi. Kdo pa bi potem še delal? Gospodarske razmere se pač tako razvijajo, da more človek le tedaj z raznovrstnimi stroji izkoristiti si naravne moči, ako ima velikanske naprave, kot tovarne: tu je treba mnogo delavcev za jeden in isti namen. Iz tega pa že izvira, da morajo biti delavci podložni voditelju industrijskega podjetja. Neposredna posledica temu pa je, da mora biti delavska plača vravuana, ker lastnik tovarne si najme delavcev in jih uporabi za svoje namene. Mogoče je pa še dvoje. Prvič, da se združijo delavci z delodajalci; drugič, da so delavci sami gospodje in voditelji podjetja, katsro vodijo s tujim ali izposojenim denarjem proti povračilu. Prvi sistem, da bi se namreč delavci z društvenimi pogodbami zvezali z delodajalci, je v teoriji sicer jako človekoljuben, toda splošno se ne da izvršiti. Tako nesebičnih delodajalcev iu delavcev v obče ni več mogoče dobiti v sedanjem brezverskem času. Koristi si nasprotujejo. Na ta način se torej skoro gotovo ne bode nikdar delavcem zboljšalo stanje, ker pri vsakem večjem podjetji so si delavci podredjeni, a ne jeden drugemu enaki. In to ni ne proti naravnim, ne proti krščanskim načelom. Enaka je bila tudi pri poljedelstvu vedno in povsod, da so bili neodvisni posestniki, odvisni najemniki in še nižji delavci. Ali pa ne bi mogla razmera biti nasprotna, posebno pri delavcih v raznih strokah industrije? To bi bilo mogoče pri sistemu delavskih korporacij. Ta način bi se še najbolje strinjal s pravo idejo o vrednosti dela. človeško delo je prvo, stroj je drugo. Akoravno je tudi človeško delo razdeljeno v duševno, ki ima prednost, in telesno, vendar je oboje nad strojem, tembolj nad mrtvim kapitalom, ker more ta le porabljen postati stroj in v pravem pomenu kapital. Posebno goreče zagovarja ta sistem marquis da Ia Tour-du-Pin. Navesti hočemo iz knjižice nekaj odstavkov: „Tudi taki, ki opravičeno trdijo, da bogatin živi od dela reveža, revež pa od kapitala bo-gatinovega, tudi ti premišljajo, ali se mora od tega kapitala vedno dajati le osebna dnevna plača. Ali ne bi bilo za kapitaliste in človeško družbo bolje, da bi kapitalisti naložili denar proti amortizaciji ua korist delavskih korporacij, ako morejo te jamčiti za posojilo. Te korporacije bi prevzele podjetja tovarne, celo promet, če treba s sodelovanjem delničarjev. S linaučnega stališča ne bi bilo nobene težave, da bi se na korist delavske korporacije naloženi kapital amortizoval, ki ga je dala delniška družba. To je oni način, na kateri so naredile pogodbe železniške družbe z državo. Ako sodimo z industrijskega stališča, dobile bi delavske korporacije s časom naloženi kapital v svojo last in to bi jih navdušilo, da bi se v tehniškem oziru kolikor moči spopoluile. In kar se tiče socijalnega stališča, imela bi v takih razmerah človeška družba boljše gospodarske garancije, kakor je sedaj mogoče. Družbe brez imen bi morale kmalu svoj denar nalagati proti amortizaciji." Na ta način bi v resnici obudili neodvisni rokodelski stan krščanskega srednjega veka, toda v obleki in s sredstvi novega časa. Ko bi bila družba popolnoma krščanska, mogoče bi bile take razmere. Morda bi se bila same tako razvile, ko ne bi bili LISTEK. Pisma iz Italije. v. Drugi ustav v Turinu imenuje se po svojem ustanovniku: Cottolango. Kolikor sem v naglici po-izvedeti mogel, je bila stvar taka: Kanonik Cottolango je nekega dne našel na cesti mrtvo ženo. Misel, da je morala ta uboga žena brez sv. zakramentov, brez vsake pomoči obležati na goli zemlji, pretresla je njega tako, da je sklenil nekaj storiti v olajšanje ubogih bolnikov. Milost božja pa je njega izvolila za velike reči. Kanonik Cottolengo je z malim začel, a iz malega je vzrastlo veliko. Našel je toliko podpore, toliko zanimanja, da stoji danes, ko je kanonik že davno umrl, v Turinu ustav za razne reveže, ki menda tudi po celem svetu nima svoje vrste. Ta hiša, ki je stegnjena na obe strani široke ceste, in je pod cesto zvezana s hodnikom, je prvič bolnišnica, v katero se sprejme vsak reven bolnik obojega spola. Prehodim oddelek možkih in vidim, da jim ravno prinešena jed dobro diši. Bili so nekateri že zunaj postelje, okrevajoči. Drugi so brali iz knjig. Sestre pa so tekale semtertje in na vse strani stregle. Stopim na balkon, o kak žalosten prizor! Spodaj zagledam kakih 15 kretčnov, otrok in odraslih. To so reveži, na duhu in telesu za- ostali; ne zavedajo se popolnoma, tudi daru govora redno nimajo. Z roko so nas navzgor pozdravljali, jaz pa sem dejal: Boga hvalimo, da nam je dal zdrave ude in zdravo pamet, vse drugo se na svetu prebije. Gremo dalje; peljejo nas v sobano, kjer se gluhoneme deklice vadijo v ročnih delih. Prijazno nas pozdravijo z rokami. Vprašam, je-li se ne uče govora, kakor pri nas v Šmihelu? Prejrnem pa odgovor, da so te govora popolnem nezmožne. One pa, ki so zmožne, nahajajo se zopet v drugem oddelku. Mimo nas pride sestra z malim otročičkom in pove, da tudi take sprejmo v zavod, če nimajo starišev, ali pa stariši zanje ne morejo skrbeti. Z eno besedo, v tem zavodu se skrbi za revne in bolne vsake vrste. Grem v kuhinjo in vidim velikansko kuhinjsko pripravo. Voda teče skozi ustav. Kruh pečo trikrat ua dan. Sester različnih vrst kar mrgoli po dvorišči in poslopju. Slednjič izvem, daje bilo v tem zavodu tisti dan preskrbljenih 4500 ljudi. Zdaj pa recite, dragi rojaki, da to ni svetoven zavod. Marsikdo bo pa vprašal, odkod se vsi ti prežive? Odgovor je prav kratek: Iz miloščine. Kaka je ustava zavoda? Zavodu na čelu je duhovnik, kateremu je vse podredjeno. Je pa notri dvanajst različnih ženskih kongregacij, krog 300 redovnic. So pa tudi možki postrežniki, večidel stari ljudje, ki so pa tudi udje posebnih bratovščin; vse torej ua cerkveni podlagi. Razume se po sebi, da ima vrhovni vodnik še druge duhovnike za pomoč. Kakor je pa 12 vrst kongregacij, tako je tudi 12 vrst bratovščin, v katere se sprejmo otroci. — Vse to pa stori „charitas christiana", ki se ne da prekositi od moderne humanitete. Obiskal sem tudi egiptski muzej, ki je meuda najznamenitnejši v celi Italiji. Tu se vidijo kipi, mumije, paganski bogovi, okostja, dragocenosti itd. Posebno zanimiva je zgodovina, pisana na papirus, ki je pa semtertje malo poškodovana. Tudi razne slike; na pr. kako so si Egipčani predstavljali posebno sodbo. Smešno je sicer, vendar priča, da v vseh časih je človeštvo verovalo v neumrjočnost duše in v povračitev dobrih in hudih del. Tertul pa pravi: To, kar jo pa človeštvo v vseh časih in krajih verovalo „non est erratum, sed traditum". Blizu muzeja je tudi orožnica. Tukaj se vidi orožje, staro in novo. Posebno me je zanimal meč sv. Mavricija. V orožnici visi tudi zastava, katero je avstrijska armada zgubila v boji 1. 1848, vendar se vidi, da ni šlo tako lahko, kajti malo da ni sama palica, drugo je skoro vse odstreljeno. Po obedu se vsedem v prijetni družbi na tramvaj (z vaporom) in se peljem na hrib, ki se imenuje Superga. Kake pol ure se vozimo po ravnem, potem pa odprežejo stroj od naših treh vozov iu jih pripnejo žici, katera nas vleče ua zajez li vpliva krščanskih idej; imeli bi prost, premožen obrtniški stan. Toda v sedanji^ razmerah ^e to skoraj nemogoče. Vodstvo takih korporacij morali bi vendar imeti v rokah višje izobraženi možje. VsletJ tega bi si morali tudi dobiček deliti po