Kako nam bodo utripali semaforji Že stara resnica Je, da Ijubllanakl semaforski »zeleni val« ostaja zgolj nastneh na ustih voznlkov. Stlrje sematorski sistemi, ki Jih imamo v Ljubljani na trenutno 47 semaforiziranih križiščih, se med seboj ne dajo povezatl, in kot nam kaže praksa, še manj uskladiti. Do 1985. leta na/ bi bilo na IJubljanskih ulicah 107 semaforiziranih kriiišč, polovlco že obsto-ječih semaforjev pa bo treba zaradi dotrajanosti In nesodobne tehnike seveda zamen/ati. Želja po avtomatskem vodenju prometa seveda nl prisotna le med »uporabnlki« cest In križišč.ampak tudi v službah, ki naj bi bdele, da bi promet potekal kar ae da normalno. Brez sodobne mikro-računalniške tehnike v semaforakih napravah pa si danea takšnega vodenja prometa ne znamo zamlalltl. Prav zaradi tega sedaj pred vsemi v Ljubljani stoji odločitev, katere aemaforake sisteme izbrati, da bi naj-bolj ustrezali pogojem prometa v meatu. Zagrebški Nikola Tesla je za ljubljanska križišča naredil po li-cenčni pogodbi z nemško firmo Huber že 17 semaforizirnih na-prav. Tudi ljubljanski PAP (Po-djetje za avtomatizacijo prometa) se pripravlja na izdelovanje sema-forjev na podlagi kooperacijske pogodbe s Huberjem, Iskra pa je ponudila lasten razvoj teh naprav. Casa za globokoumne razprave o tem, kateri sistemi in kateri proi-zvajalci imajo prednosti pred dru-gimi, ni več. Že februarja potrebu-jemo v mestu 10 semaforskih na-prav. 1979. leta (prav tako v začet-ku leta) pa še nadaljnjih 20. Da pa se nam ne bi primer Drenikove ceste, kjer smo pred kratkim po-stavili 4 semaforizirana križišča, kjer semaforji sicer lepo delajo, a se jih v nobenem primeru ne da povezati z drugimi sistemi, pono-vil, moramo pač začeti gledati tudi za nekaj let v naprej. Končno smo namreč spoznali, da se moramo tudi z denarjem 10-letnega progra- ma izgradnje cest obnašati racio-nalno. Glede na dejstvo, da danes ni več pomembno, kdo izdela sema-forski drog in privije žarnice, am-pak, da je važno kakšno »srce« semaforskega sistema, bi bilo naj-pametneje, če bi PAP in Iskra združila »pamet« in skupaj izdela-la semaf orski sistem, ki bi ustrezal našim razmeram. Iskra namreč obljublja v svoji ponudbi, da lah-ko v treh mesecih izdela takšno »srce« semaforskega sistema, v kar seveda ne gre dvomiti, glede na izkušnje, ki jih ima Iskra na področju mikrotehnike. Takšen skupen razvoj bi bil pomemben tudi s tega stališča, da v prihod-njih letih Ljubljana ni edino me-sto v Sloveniji (da o Jugoslaviji ne govorimo), ki bo potrebovalo mo-derne semaforje. Po drugi strani pa bi bilo neumno kupovati tuje licence, ki niti niso kdo ve na kakšni tehnični višini... M. S.