427 Letnik 43 (2020), št. 2 Ključne besede: P er g ament , papir , slik arstv o, r esta vrir anje, k onzervir anje Key-words: P ar chment , paper , art of painting, r est or ation, conserv ation 1.04 Str ok o vni članek UDK 7.025.3:930.85 001.1:930.85 Pr ejet o: 22. 5. 2020 Dela na pergamentu in papirju z vidika humanističnih in naravoslovnih znanosti: misli o simpoziju in ob izidu zbornika razprav N A T A Š A GOL OB zasl. pr of. ddr . Upok ojena r edna pr of esorica na oddelk u za umetnostno zgodo vino, Filozof sk a f ak ult eta, Ašk er če v a 2, SI-1000 Ljubljana e-pošta: Natasa.Golob@ff.uni-lj.si Izvleček Junija 2019 je v Ljubljani v or g anizaciji Filozof sk e f ak ult et e Uni v erze v Lju - bljani in Ar hi v a R epublik e Slo v enije Ministrstv a za k ul tur o pot ek al medna - r odni znanstv eni simpozij » W or k s of Art on P ar chment and P aper«. V no - v embru 2019 je izšla monogr afija s 27 r ecenzir animi prispe v ki. V njih so str ok o vnjaki nar a v oslo vnih in humanističnih disciplin pr edsta v ljali s v oja do - gnanja, po v ez ana s t ehnik ami nastajanja spomenik o v , z njiho vim pomenom v času nastank a, r azgrnili so r azmerja med umetniki in občinstv om, na drugi str ani pa so pr edsta vili pr obleme, ki se nanašajo na v ar o v anje, k onzervir a - nje, r esta vrir anje in int erpr etir anje lik o vnih del na per g amentu in papirju. P oleg u v odneg a orisa t eg a simpozija je članek osr edot očen na po v ezanost humanističnih in nar a v oslo vnih znanosti t er je r azmišljanje o pomenu in ce - lo vit osti r azisk o v anja, zbir anja znanja in doseg anja znanstv enih cilje v . Abstract W or k s on P ar chment and P aper in the View of Natur al and Human Sciences: Thoug hts on the S ymposium and Pr oceedings In June 2019, the F aculty of Arts of the Uni v ersity in Ljubljana and the Ar chi v es of the R epubli c of Slo v enia or g anized an int ernational scientific s ymposium “W or k s of Art on P ar chment and P aper” . Pr oceedings with 27 peer-r e view ed articles w er e published in No v ember 2019. Experts fr om the field of natu - r al and humanistic sciences pr esent ed their r esults r elat ed t o t echniques of monuments’ cr eation and their place in the time of cr eation; the y pr esent ed r elationships among artists and their audiences and pr esent ed pr oblems of pr eserv ation, conserv ation, r est or ation and int erpr etation of art w or k s on par chment and paper . The article gi v es a brief o v erview of the s ymposium and then f ocuses on the int er connection among humanistic and natur al sci - ences and r eflects the author’s thoug hts on the meaning and w holeness of r esear ch, kno w ledge collection and achie v ement of scientific goals. 428 Nataša Golob: Dela na per g amentu in papirju z vidik a humanističnih in nar a v oslo vnih znanosti: ..., str . 427–440 Članki in razprave || Articles and Papers Uvodna opomba Od 6. do 8. junija 2019 je v or g anizaciji Filozof sk e f ak ult et e Uni v erze v Ljubljani in Ar hi v a R epublik e Slo v enije Ministrstv a za k ultur o odpr l vr ata med - nar odni simpo zij Works of Art on Parchment and Paper , ki g a je spr emljalo pri - bližno 120 udeležence v iz E vr ope in ZD A. Znanstv ena sr ečanja so dogodki, ki sla vijo znanstv eno delo in prizade v anja za no v a spoznanja, t or ej je bil tr enut ek nad v se primer en: let o 2019 je bilo za nas v se znamenit o let o, saj je Alma mater Labacensis pr azno v ala prv o st oletje s v ojeg a obst oja. T a jubilej je na Filozof ski f ak ult eti počastilo (v eč k ot) st o znanstv enih in k ulturnih dogodk o v , simpozij je bil eden od njih. V edno zno v a so se poudar ki strnili ob r azisk o v anju, r asti znanja in r azvi janju znanosti, ob tr eh med seboj po v ezanih delo vnih poljih, ki so vpisa - na v delo na Filozof ski f ak ult eti. Pri v se binsk em oblik o v anju simpozijsk eg a pr ogr ama so nas v odile misli, da so dela na per g amentu in papirju spomeniki sk upne int elektualne zgodo vi - ne. Pr a v per g amentni in papirni listi so mnogo st oletij ohr anjali zasnutk e stv a - rit e v , v njih so dok umentir ani nameni in delo vni pr ocesi marsik daj anonimnih tv or ce v . K er so dok umenti naše uni v erzalne zgodo vine, zaht e v ajo posebno skr b in občutlji v o pozornost . V sak zase je neposr edni izr az člo v ek o v eg a duha, in mi, ki smo dediči t e ustv arjalne poti, jih mor amo v ar o v ati: s t em smo tudi v aruhi zgodo vinsk eg a spomina. Pr ek s v ojih de l st opajo ustv arjalci v se od antik e dalje v dialog z br alci in g ledalci; njiho v a dela so bodisi dok ončana ali nedok ončana, v endar se z najr az - ličnejšimi oblik ami, barv ami in mat eriali r azkri v ajo v v selej enkr atnih podobah. T ak o smo se hkr ati znašli v d v eh v log ah, smo občinstv o ohr anjenih del iz minu - lih časo v in minulih ok olij t er na drugi str ani nadaljujemo naloge za tr ajnostno dobr obit t eh del; t o so pr a v tist e naloge, ki so jih v st oletjih pr ed nami opr a v ljali neznani r esta vr at orji in knjižničarji, ti pa so na s v oj način poskr beli, da se je ohr anil v saj del ustv arjeneg a. K o jemljemo v r ok e gr adi v o na per g amentu in papirju, se nam ob int elektu - alnih in est etskih r ezultatih pisnih spomenik o v r azgrinjajo inf ormacije o ok oljih in pogojih, ki so jih obdajali v času nastank a. V edno zno v a se pr ed nami znajde no v tip per g amenta ali papirja, k er se mat eriali r azlik ujejo g lede na sesta v o t er se - v eda čas, kr aj in namen, v k at er em je bilo delo zasno v ano, r azvit o in ur esničeno. Če je cilj r azisk o v alca est etskih in v sebinskih spor očil usmerjen v analizo duho v - ne podstati, pa je pr ed r azisk o v alca sno vne nar a v e spomenik a, pr ed r esta vr at orja in k onzerv at orja posta v ljena drug ačna nalog a, ki pomeni identifik acijo celotneg a spektr a upor abljenih mat erialo v , nosilce v zapiso v , pisal, barvil it d. T a simpozij je z v eč prispe v ki t emeljil na sodelo v anju humanističnih in nar a v oslo vnih str ok o v - njak o v , ki so obr a vna v ali izbr ane spomenik e. K er je v log a k onserv at orsk o-r esta - vr at orsk e str ok e in doktrine pomembno v ar o v alo v prizade v anjih za ohr anjanje spomenik o v , so pr edsta v ljene str ok o vne ugot o vitv e in diseminacija v tisk ani obli - ki t ehtna opor a pri bodočih posegih: naša želja je, da bi ta spoznanja postala del odločit e v tistih, ki imajo zadnjo besedo (in denar) pri r eše v anju spomenik o v . T o je samo del cilje v , ki smo si jih zasta vili. Sleherno ustv arjeno delo je samost ojna a vt orsk a stv arit e v , zat o ni bilo dilem g lede pozornosti in njiho v eg a vr ednot enja. Pričak o v ali smo, da bomo doži v eli pr edsta vitv e dotlej neznanih ali malo znanih lik o vnih del in tak o je bilo. Zat o nas posebej v eseli, da se z obja v o študij lahk o r azširi v est o njiho vi enkr atnosti, k ulturnem in umetnišk em znača - ju. Lik o vna in besedilna dela so v edno zgo v orni in nik oli po v sem odkriti dok u - menti naše pr et eklosti, k at erih t emelj je spor očanje lepot e in znanja. Ustv arjeni spomeniki na per g amentu in papirju zar adi t eg a bistv a bodisi določajo bodisi pr eseg ajo tak o čr k o vne k ot lik o vne sist eme, k er je v njih hkr ati vizualizacija jezi - k a, k o podoba in zapis int egr alno oblik ujeta spor očilo. Marsik daj pa spomeniki zar adi ok oliščin in časo vneg a odmik a pridobijo posebno, ik onsk o v elja v o, in so v ečplastna memorabilia . 429 Letnik 43 (2020), št. 2 V drugi polo vici no v embr a 2019 je izšel zbornik, v k at er em je obja v lje - nih 27 na sim poziju pr edsta v ljenih študij in nek aj kr ajših člank o v , r azvitih iz plak atnih pr ed sta vit e v . 1 Ob simpozijsk em naslo vu je dodan podnaslo v Interdi- sciplinary Approaches , ki je poudaril značaj t eg a sr ečanja, saj so pri obr a vna vi spomenik o v na per g amentu in papirju sodelo v ali str ok o vnjaki r azličnih znan - stv enih disciplin. Natisnjeni prispe v ki so strnjeni v štiri sk upine. Prvi sklop, »Pr edsta - v ljanje izk ušenj: po v ezo v anje pr et eklosti in sedanjosti «, r azgrinja skr bi g lede r azsta vnih politik do star ejšeg a gr adi v a pa tudi vpr ašanje o naših vr ednostnih standar dih, k adar gr e za majhne, lok alne ar hi v e, in po v ezuje zgodo vinski r azv oj r esta vr at orsk e str ok e z zapisi pr of esorje v , ki so bili še pr ed neda vnim eminent- ni str ok o vnjak i z našimi, zelo drug ačnimi možnostm i. Drug a sk upina študij ima izr azit o umetnostnozgodo vinski značaj: »Int erpr etir anje umetniških del in umetnik o vih nameno v «. Znotr aj časo vneg a lok a od r omanik e do sr edine 20. st o - letja, v k at er em so nastali obr a vna v ani spomeniki, so besedila pr edsta vila r edk o obr a vna v ane ustv arjalne pr ocese, pok azala no v e dok aze o pr eselje v anju lik o v - nih prvin, o t ehničnih domislicah, nepr ed videnih napak ah in celo ponar ejanju. V tr etji sk upini so študije, ki r azgrinjajo dileme k onserv at orje v , k o se je bilo tr eba odločiti med r azličnimi prist opi: »R azisk o v anje bistv a lik o vnih del: pr ezerv aci - ja in k onzerv acija«. Obr a vna v ane stv aritv e so zaht e v ale v elik o znanja, izk ušenj, saj je v sak o de lo nek aj posebneg a, bodisi zar adi v elik anskih f ormat o v , kr hk eg a pr esojneg a papirja, umetnik o vih k ombinacij r azličnih slik arskih mat erialo v in/ ali posebneg a pomena pošk odo v aneg a dela. V četrti sk upini so zbr ane študije, ki t emeljijo na nar a v oslo vnih spoznanjih, na primerjalnih ugot o vitv ah z r azličnimi post opki, kjer meritv e lahk o »vidijo« struktur e mat erialo v in jih analizir ajo, r e - zultati pa lahk o natančno pok ažejo delo vne pr ocese v nek em času in ok olju t er usmerjajo nadaljnje post opk e, zat o je ta sklop prispe v k o v naslo v ljen »Mat eriali in or odja v k onzerv at orskih post opkih.« T u je bila beseda dana tudi no vim po - st opk om in no vim mat erialom, ki so posebej r azviti z namenom, da bi ohr anili star ejša dela na per g amentu in papirju. Zbornik je pahljača r azisk o v anj, r azmišljanj, spoznanj in no v eg a znanja. T o je dobr o in t o vrstnih dogodk o v , odprtih za iskri v ost misli, ki se spr oža - jo v v seh disciplinah člo v ek o v eg a isk anja in r azširijo v no v e po v eza v e, ni nik oli do v olj. O raziskovanju, znanju in znanosti 2 … Znanost je nena v adna pokr ajina – nik oli ne v eš, k aj boš našel, k o boš prišel tja. Pr ed v sem je daleč, in k o v anjo v st opiš z mislijo na ciljno dognanje, 1 Works of Art on Parchment and Paper: Interdisciplinary Approaches (ur . Golob, V odopi v ec T o - mažič), 2019. – Za g ladek pot ek simpozija in izdajo zbornik a imajo zasluge št e vilni k olegi z obeh institucij in jim dolgujemo iskr eno zah v alo, saj so s podpor o zamisli o simpoziju omo - gočili sr ečanje starih in no vih r azisk o v alnih k olego v pri v sebinah, ki se jih lot e v amo že v eč let ozir oma desetletij. Nepr ecenlji v a je sr čna za vzet ost dek ana Filozof sk e f ak ult et e pr of. dr . R omana K uharja t er dir ekt orja Ar hi v a R epublik e Slo v enije dr . Bojana C v elf arja in njego v eg a namestnik a dr . Andr eja Nar eda, ki so st opili napr oti v slehernem tr enutk u in ob v seh prilož - nostih. Spr ejeli so tudi ob v eznost , da bosta Filozof sk a f ak ult eta in Ar hi v R epublik e Slo v enije k ot kr o vni instituciji pr e vzeli finančna br emena izv edbe simpozija in natisa zbornik a, ki se jim je pridru žil po zaslugi pr edst ojnice dr . Katje Mahnič tudi Oddelek za umetnostno zgodo vino. Izk ušeni ekipi Znanstv ene založbe Filozof sk e f ak ult et e z dr . Mat e vžem R udolf om in Jur et om Pr eg lauom pa gr esta poklon in zah v ala za r ealizacijo zbornik a r azpr a v . – Simpozij in natis študij sta po zaslugi obeh institucij prispe v k a k uni v erzalni znanosti. 2 Misli, ki sem jih pr ebr ala na tisk o vni k onf er enci 30. januarja 202 0 ob pr edsta vitvi simpozij - sk eg a zbornik a, so – zar adi r azlik med izr azom go v orjene besede, ki jo lahk o spr emlja poljub - no št e vilo ilustr acij, in zapisane besede – tuk aj nek olik o drug ače oblik o v ane. 430 Nataša Golob: Dela na per g amentu in papirju z vidik a humanističnih in nar a v oslo vnih znanosti: ..., str . 427–440 Članki in razprave || Articles and Papers si r azpe t med r azmislek om o t em, k aj je bolj in k aj je manj pomembno, k aj je v elik o in k aj majhno, znajdeš se v primežu, k ak o v osuplosti spričo no vih pog le - do v ločiti med t em, k ar je str ansk a pot in onim, ki je v elik a pot , ki pelje napr ej: t olik o ne v arnosti pr eži in tr enut ek odločitv e je t ežak. – Nek aj tak eg a je zapisal Car l Sag an; knjig a The Demon-Haunted World: Science as a Candle in the Dark 3 je poklon znanstv eni sk epsi. Ni bil edini v eliki znanstv enik, ki je bil nezauplji v do r ok ohitrskih tr dit e v in je pr ed znanostjo čutil str ahospošt o v anje, je pa t o odlič - no zapisal. V bog at em naboru njego vih pogost o citir anih misli je zelo natančna tista, ki opr edeljuje znanost: znanost je način r azmišljanja, znanje pa je nek aj po v sem drugeg a. Gr e pr a v za t o, za naše pr emik anje pr oti znanosti, v elik emu cilju našeg a početja. V endar znanost br ez znanja ni ur esničlji v a in znanje se nabir a sk ozi r azisk o v anje, ki pr a v tak o ni znanost , v endar je nujna pot , ki ut egne pri v esti do hipot eze in iz t eg a izhajajočeg a natančneg a dognanja, izostritv e znanstv ene me - t ode, si st ematičneg a analizir anja, t eorije. Znanost je celo vit ost pog lobljeneg a u vida v cilje no vih odkritij. Znanost je pozna v anje dosežk o v na nek em podr oč- ju, je kritična in sk eptična obr a vna v a r ezultat o v , ocen in vr ednot enj; znanost je d vig nad neposr edne podatk e, ki so sesta vina k oher entneg a sist ema vr ednot . Znanstv ena misel je str og a, a hkr ati s v obodna. K o je Arist ot el r azisk o v al flor o in f a vno na Lesbosu, 4 je s sist ematičnim pri - st opom, z dobr o zasta v ljenim ciljem in natančnim r azisk o v alnim delom dosegel par adigmatsk o r a v en znanstv eneg a dela. Naslednjim st oletjem je izr očil načela, met odo in sist ematik o ciljneg a r azisk o v anja, na v sezadnj e pa je s s v ojim zapisom določil še nek aj v eč, t o sta pomen in v elja vnost upor abl jeneg a jezik a, za v edanje o nujnosti natančneg a poimeno v anja sleherneg a elementa v delo vnem pr oce - su. Aris t ot el je v bistvu ustv aril shemo znanstv eneg a de la, ki je ob v eljala za v eč st oletij; k enemu znanstv enemu cilju je prit egnil doseg lji v e vir e, spise in znanje ljudi, sopo v ezane misli in pr edmet e t er v se t o posta vil v čista r azmerja. O Arist ot elo vih znanstv enih dosežkih v emo k ar pr ecej. R azlog je pr epr ost: s v oje post opk e, opažanja, met ode, r azmišljanja in r ezultat e je – tak o k ot njego vi sodobniki in sotrudniki – zapisal, matično besedilo pa je bilo po t edaj v elja vnih knjižničnih in knjigotrških post opkih r azmnoženo in poslano v beli s v et . Br ez zapisa (ali bol je: ohr anjeneg a zapisa) poniknejo mnog a znanstv ena dognanja v plast eh pozabe; k adar ostaneta znanstv ena misel in znanstv eno spoznanje v ži - v ljenju eneg a sameg a, je t o last samo t e osebe in v si naokr og ostanejo nepos v e - čeni v no v ost , niso seznanjeni z ugot o vitv ami. P ot em je tr eba vpr ašanje odpr eti na no v o, poznejši r azisk o v al ec je spet pr ed neznano pokr ajino, ki jo mor a načeti s prvim k or ak om, s prvim v st opom v sist ematično obr a vna v anje. V Arist ot elo vih časih, v 4. st oletju pr . n. št ., je bila v eščina pisanja in obli - k o v anja misli znana in upor abljana v širših kr ogih: pr ecejšen del njego vih spi - so v je k sr eči ostal prisot en, pr e v ajali so g a in še dolgo, v ključno z Darwinom, upošt e v ali njego v e ugot o vitv e: zgodo vina g a ni pozabila. In tu je možen dotik s cilji našeg a simpozija – njego v a dela poznamo, k er so pr episo v alci upor abljali sor azmerno tr ajne, četudi mnogo vrstne nosilce zapiso v , les in platno, k o vino in k amen, usnje, papirus in r astlinsk e list e, ki so nek aj časa kljubo v ali pr opadu. Ne poz abimo, da nek at eri pr episi niso bili po v sem nata nčni, a tudi v takih, k on - taminir anih pr episih so ostale prisotne struktur e Arist ot elo v e znanstv ene pa - r adigme in tudi bistv o njego v eg a miselneg a post opk a. Ostal je prisot en s s v ojo met odo in, čepr a v ne mor emo tr diti, da je poleg zoologije napisal tudi botanik o, mu je njego v učenec T eofr ast sledil in v njego vi botan iki vidimo nadalje v anje Arist ot elo v eg a nar a v oslo vneg a dela. Ali je T eofr ast o v a botanik a posr k ala tudi 3 Sag an: The Demon-haunted World. 4 P eck: Aristoteles , od str . 11 dalje. 431 Letnik 43 (2020), št. 2 Arist ot elo v a spoznanja o r astlinah, 5 ni mogoče tr diti, a takr at je bila znanost int elektualna celota, pa tudi odnos do doseg lji vih spiso v je bil s v obodnejši, k ot je naš: pr ecej spr oščeno so v obst oječa besedila dodaj ali s v oje misli in tak o je marsik at er o ohr anjeno znanstv eno delo nasledek v eč a vt orje v . Opazo v ati, g ledati, videti, r azumeti: tak o zar adi nar a vnih danosti člo v ek o - v eg a uma k ot zar adi izšolanosti, čemur dolgujemo marsik at eri intuiti vni odzi v , gr e r azume v anje v seg a posr edno in neposr edno izr aženeg a, sno vneg a in ne - sno vneg a s v eta v pr esenetlji v e dimenzije. V endar se je v se začelo z g ledanjem in pr epr ostim vpr ašanjem, k ak o g ledam, k aj se z menoj, mojim umom v t em pr ocesu vizualneg a zazna v anja dog aja. Sr ednji v ek je pr enek at er o ugot o vit e v sam do gnal, marsik aj je pr e vzel iz antik e, a pr a v tak o iz znanja, pridobljeneg a v stikih z drugimi k ultur ami. 6 Ok oli leta 1000 je Sr ednjo E vr opo doseg lo A vi - cenno v o medicinsk o znanje in približno takr at se je r azširila v latinščini defi - nir ana tr dit e v , da se int elektualni pr ocesi od vijajo v možg anih in da se v se t o začne v očeh: iz njih pot ek ajo k anali – nervi –v r azlične pr edele možg ano v , ki so med seboj po v ezani. V možg anih je cent er za zdr a v o pamet (sensus communis ), cent er za f ant azijo (ymaginatio ) in zazna v anje zunanjih oblik (vis formalis ), za doži v ljanje spoznanja (vis cogitatiua ), pr esojanja (vis estimatiua ) in v zatilju je cent er za spomin (vis memorativa). 7 Izhodišče znanja, r azume v anja in int elekta (t er posledično umsk eg a dela) so oči, vid, vidna zazna v a. Mogoče bi si tudi mi mor ali pomag ati s skico, k o bi ob br anju A vicenno v e medicine pr enašali zapisano r azlago v nazorno r azpor edit e v mentalnih pr oce - so v . V t em početju ne bi bili dosti drug ačni od sr ednje v eških gener acij; od 13. st oletja dalje je v r ok opisih mogoče najti št e vilne ponazorilne risbe člo v ešk eg a t elesa, ki določajo območja, v k at erih se od vijajo obr a vna v ani pr ocesi. 8 – V ang le - šk em r ok opisu je naslik ana miniatur a z nazorno posta v ljenimi lok acijami, kjer se v možg anih od vijajo int elektualni pr ocesi. Št eti jo smemo za zr calo znanja o možg anih, a t o ni nič drugeg a k ot zahodnoe vr opsk a pr edela v a vzhodnosr edo - zemskih, helenističnih in ar abskih znanstv enih r azisk a v . V jedru gr e za po v eza v o medicinskih spoznanj, ki sta jih zapisala Galen in A vicena, v endar nas ne sme pr esenetiti: miniatur a ima samo sr ednje v eški videz, v jedru pa je dolg antične - mu znanju. Sor odne antične upodobitv e se niso ohr anile do naših dni, k ar pa ne pomeni, da primer lji vih dok ument o v medicinsk e znanosti ni bilo. Sr ednje v eški učenjak je s v oje misli ponazoril s slik o in besedilom in ták o, na per g ament ali papir pr eneseno dognanje, je ostalo. Ob t em se je tr eba spomniti, da sta r azčlenje v anje člo v ek o vih k ogniti vnih sposobnosti in opr edelje v anje možg anskih funk cij zanimali v eč antičnih znan - stv enik o v . Glede na ohr anjene spise je ut emeljena misel, da je bistv eno delo opr a vil Plat on. V Timaju (45b–47) je spr ego v oril o zunanjem in notr anjem vidu t er poudaril pomen uma, dojemanja. Obe obliki vida se dopolnjujeta, a samo notr anji vid ustv arja mentalne podobe, med k at er e spadajo spomin, intuicija, f antazija, sposobnost k ombinir anja. V se znanje izv ir a iz r azume v anja nar a v e, bi r ek el r azisk ujoči um in ana - lizir al poja v e: sk or aj st o let pr ed ang lešk o miniatur o je R obert Gr osset est e na - pisal v eč izvir nih besedil o nar a vnih poja vih, posebej o s v etlobi in pr oblemih optik e, ki so v št e vilnih pr episih r azširila njego v a dognanja. R azlag alne risbe so 5 Gl. T eofr ast: Značaji [Her ondas: Mimijambi], str . 72–80. K pr e v odu in k omentarju Ant ona So - vr eta je Kajetan Gantar dodal s v oje misli; k omentar obr a vna v a nar a v oslo vno znanost posebej in se v ečkr at dotik a Arist ot elo vih del in T eofr ast o vih nadalje v anj. 6 Mary Carruth ers se je vpr ašanju pr oceso v , ki spadajo v domeno anat omije, pos v etila v pog la v - ju ‘The description of the neur ops y chology of memory ’ , str . 46–79. 7 Golob: O spominu in spominski podobi v sr ednjem v ek u, str . 252 –270; sl. 1 na str . 254. 8 Pr esenetlji v a je int erpr etacija vit ešk e pesnitv e Helmbr echt , kjer risba, ki spr emlja junak a, po v e, da je imel čepico, na k at eri so bili izv ezeni značilni moti vi iz r azličnih lit er arnih del – de - tajl, ki g a poznamo samo zat o, k er se je ohr anil r ok opis. Gl. Klar er: Ek phr asis, 1999, str . 34–40. 432 Nataša Golob: Dela na per g amentu in papirju z vidik a humanističnih in nar a v oslo vnih znanosti: ..., str . 427–440 Članki in razprave || Articles and Papers pomembno dopolnje v ale t eor etično besedilo in zanimi v o je v edeti, da je nemški mat ematik, filozof it d. Dietr ich iz F r eiber g a, študent Alberta V elik eg a in ne R o - berta Gr osset esta, obja vil študijo o lomu s v etlobe, sheme ma vrice pa je pr enesel na fiziološk o plat člo v ek o v eg a dojemanja barvneg a kr og a. T or ej je obr a vna v al lom s v etlobe in odzi v anje očesa: risba, ohr anjena v r ok opisu iz Basla, 9 k aže po - v eza v o z vzr oki za zazna v anje mnogot erih barv , ki so v nar a vi in jih slik ar potr e - buje; v t ej ana lizi je st oril – z znanstv eneg a vidik a – ogr omen k or ak v r azisk o v a - nju dojemanja optičnih poja v o v . 10 Dietrich iz F r eiber g a je pisal ok oli leta 1300 in ta iz r azita po v eza v a nar a v os lo vnih vidik o v z umetniškim izr ažanjem ni bila de - ležna zgr ažanja in odklanjan ja cer kv eneg a vr ha. S v oja dognanja je ut emeljil na najboljši možen način: bog je ustv aril s v etlobo (Fiat lux! ) in t emu je sledila stv a - rit e v s v eta v mnogot erih barv ah; k ak or je ži v opisna s v etloba iz slik anih ok en obarv ala božji hr am, tak o je pr a v , da se člo v ek o v o ok o v eseli barvneg a bog astv a. Zapisala sem samo d v e imeni in obe se po v ežeta pri misli nar a v oslo vneg a r azisk o v alca, da je barv e mogoče videti le takr at , k o sno vni s v et obsije luč. Fizi - k alno-mat ematične risbe Dietricha v on F r eiber g izhajajo iz nar a v oslo vne ana - lize, Le onar da da Vincija pa je k ot slik arja med mnogimi drugimi vpr ašanji tudi 9 Basel, Uni v er sitätsbibliothek, Ms F . IV .30, De iride III , 2,5, f ol. 33v –34r . R ok opis je datir an v prv o polo vico 14. st oletja in bi ut egnil biti k opija po a vt ogr afu Dietricha v on F r eiber g. 10 Gr e posebej za tr aktat e o s v etl obi (De luce), barv ah (De coloribus ) in o ma vrici (De iride ); Ope- ra omnia . 3, Hambur g 1983, str . 9–46. Dietrich v on F r eiber g je v lek sik onih zapisan k ot The - odoricus oz. T eut onicus de V rieber g. – Naslo v e De luce, De coloribus, De iride je mogoče najti pri marsik at er em a vt orju, k ar je tr eba r azumeti k ot pona v ljanje klju čnih besed, ki usmerjajo poznejše br alce sk ozi t ematsk o podobne spise, t or ej gr e za podpor o br alcu. Rokopis De iride Dietricha von Freiberg; v tretjem poglavju govori o lomu svetlobe in zaznavah v očesu, kar spremlja ta risba; Basel, Universitätsbibliothek, Ms F. IV.30, fol. 33v–34r. 433 Letnik 43 (2020), št. 2 zanimalo, k ak o sta slik arje v o delo in r ezultat od visna od k ota, pod k at erim pada s v etloba na »objekt«, ki g a slik a. S v etloba, ki sije iz nek eg a eno vit eg a vir a, vpli v a na s v etlobno-barvno f ormulacijo naslik aneg a objekta. Leonar do v o r azisk o v anje s v etlobe t or ej izhaja iz r azmislek a o slik arje vih pr oblemih in pog led na pr enek a - t er eg a njego vih portr et o v po v e, da je v ečletno nastajanje slik e spr emenilo nepo - sr edno, tr enutno r ealističnost portr eta v podobo, ki je zaznamo v ana z br ezča - sno ek sist enco, z imanentnostjo duha, ki obstaja v s v etlobi. Se v eda je Leonar do zapisal, da po vršino najbolje os v etljujejo v odor a vno padajoči žar ki, opr edelil je tudi kv antit et o in kv alit et o s v etlobe, ki se g lede na vpadni k ot spr eminja, in k ot slik ar je izbokline in v dolbine na osebi spr emenil v po vršino, ki jo ob v laduje - jo mnogot eri s v etlobno-senčni učinki. K ončni slik arski r ezultat , ki je ist očasno plod r azisk o v anja optičnih zak ono v , je znan, t o je enigmatični pajčolan polsenc na obr azu Mone Lise in na licih drugih portr etir ance v . Br ezčasnost je portr eti - r ancem podelil sk ozi psihologizacijo, ki se je odmaknila od tr enutnosti, zat o pa upošt e v ala dolgost izk ušenj, ki jih je pustil na obr azih k ot sledo v e mine v anja let . A t o so umetnostnozgodo vinski pr oblemi, ki so nenehno ži vi zar adi ohr anjenih Leonar do vih znanstv enih skic, kjer je tuhtal o nar a vnih danostih, t er pr elitja t eh spoznanj v slik arsk o delo. T o je samo dr obec iz dolgeg a zapor edja primer o v , k o so bili umetniki tudi nar a v oslo vni r azisk o v alci in so se prik opali do znanstv enih spoznanj, ki so jih ur esničili v s v ojih delih. K o bi imeli v eč risb znanstv enik o v , bi imeli priložnost spr ego v oriti tu di o risarski izpo v ednosti t eor etskih in pr aktičnih r azisk o v alce v: v pozne m 15. st oletju je risba postala lik o vni dok ument , ki g a je vr edno ohr aniti, in šele od sr edine 16. st oletja smemo go v oriti o načrtnem v ar o v anju skic, osnut - k o v , posk uso v k ompozicij in risarskih opr edelit e v t ehničnih pr oblemo v , or odij in njiho v e upor abe it d. Hipnost domislice, pr eblisk a, ki g a je tr eba zabeležiti, da se ne izgubi, po vzr oča spontanost pot eze, ki jo pisalo pusti na podlagi, ta pa v saj vzbuja vtis tr ajnosti: vizualizacija zamisli je pr ekr etnica v dojemanju int e - lektualneg a sno v anja, r azvijajočeg a se t ok a misli. K er je ustv arjalnost nedelji v a entit eta, zaznamujejo septem artes liberales tudi s v obodo podajanja celo vit eg a znanja, dodajanja no v eg a k star ejšemu in prizade v anje za dosego zaželene vr e - dnot e, znanosti. Str emljenje k int elektualnemu napr edk u ni pr ehajalo z nar a v o - slo vne str ani br eg a na drugeg a, ki je humanističen ali obr atno. Zat o je bila misel o hr anjenju »dr obneg a mat eriala«, osnutk o v , idejnih utrink o v ipd. zgodo vinsk o pomembna: skicozno gr adi v o je prispe v alo dotlej nezaznano časo vno dimenzi - jo, ki jo k onzumir a ustv arjalni pr oces od zgodnje do k ončne f aze. Leonar do je bil eden med št e vilnimi umetniki, ki so g a mat ematične in druge r azisk a v e pot egnile v vrtinec isk anja. Šlo je za prizade v anje, doseči po - polnost , kjer tr adicionalne v aje v mojstr o vi dela vnici niso zadoščale: Masaccio, Dür er , Uccello, Pier o della F r ancesca, Mant egna – zapor edje umetnik o v , ki so si prizade v ali, da bi doseg li pr ost orsk o pr epričlji v ost s v ojih stv arit e v , je dolgo in v 15 . st oletju so bili št e vilni r azpeti spričo nezmožnosti, s v ojeg a neznanja, da bi upodobili g lobino na način, k o naslik ano ne bi bilo v disonanci z izk ušnjo. Dolgo časa je bilo vpr ašanje t ežk o in r ešit e v neulo v lji v a. 11 Naslik ana perspekti v a je ostajala skr ajno neugodno umetnostno podr očje, po os v ojitvi mat ematičnih pr a vil pa je postala ob v ladlji v trik, s k at er o so doseg li iluzijo g lobine. St oletja dolgo je bilo delo Pier a della F r ancesca par adigma spopado v s pr ost orskimi ug ank ami. Ni bil samo slik ar , ampak tudi a vt or v eč knjig o upor ab - ni mat ematiki in je z geometrijskimi r azčlembami odpr l pr oblematik o pr ost or - sk e g lobine v slik arstvu. Njego v e enačbe in skice, ki jih je združil v tr aktatu De prospectiva pingendi (O slik anju perspekti v e, ok. 1475), so po vzeli mat ematiki, ar hit ekti in znanstv eniki, ki so se ukv arjali z opr edelje v anjem in ustv arjanjem 11 Di T eodor o: Piero della Francesca , str . 112–122; Camer ota: Architectura ficta , str . 139–164. 434 Nataša Golob: Dela na per g amentu in papirju z vidik a humanističnih in nar a v oslo vnih znanosti: ..., str . 427–440 Članki in razprave || Articles and Papers »čist eg a«, »popolneg a« pr os t or a, saj je njego v o znanje se g alo g lobok o v antik o. 12 Naslik ani pr ost ori so na prvi pog led videti pr ed v sem k ot pr enos mat ematičnih pr a vil v izsanjane »pr ospekt e«, v endar so dosti bolj naslik ana definicija br ez - hibneg a, po mat ematičnih pr a vilih zasno v aneg a ur bani zma. Kje je k aj in zak aj? Kje k do st oji in k ak šna s v etloba pada na ar hit ekturne člene, na geometrično ur ejene tlak o v ce, na osebe? V naših int erpr etacijah njego vih slik arskih cilje v je sicer naj v ečja ne v arnost videti v njih v eč v sebinskih, si mbolnih postulat o v , k ot je Pier o della F r ancesca r azisk o v al. K er ni pri njem nič naključno, ne pr eseneča, da je eno naj v ečjih pr ost orskih ug ank njego v eg a slik arstv a Bičanje Jezusa (ok. 1465), ki zapeljuje ok o s pr ost orskimi pr ehodi in odmi ki, zado v olji v o pojasnila šele r ačunalnišk a čar o vnija. In spet sta se ujela d v a r azisk o v alna s v et o v a. 13 T a čas r enesanse, ki g a po neumnem imenujemo bolj r ado v edneg a od sta - r ejših st oletij, je zaht e v al tudi natančno opr edelje v anje v sebin: če v zapisanem ne upor abimo pr a vilnih besed, pot em besedilo ne spor oča tist eg a, k ar je a vt or hot el. Enak o je v slik arstvu: mimogr ede si ustv arimo napačne pr edsta v e. K ot slik arski ponazoritvi ist e t eme – gibanje v esolja – naj bosta d v a primer a iz sr e - dine 17. st oletja. R ezultat ne bi mogel biti na pog led bolj di v er gent en: r ok opisni k odek s iz črnogorsk o-her cego v sk eg a samostana pri Ple v lji nosi letnico 1649, ki jo je za - pisal zogr af Andrija R aiče vić, k o je k opistično nalogo dok ončal. K odek s na k om - paktnem papirju v sebuje tudi pr epis Krščanske topografije Kozme Indikoplevsta iz sr edine 6. st oletja, k o je k ozmologijo vzhodneg a Sr edozemlja še ob v lado v ala Pt olemaje v a astr onomija. Zat o je gibanje Sonca, Lune in zv ezd upodobljeno k ot kr ožno pr emik anje d v anajstih angelskih par o v , 14 ki z zv ezdami v r ok ah skr bijo, da se zv ezdna s v etloba na nebesnem obok u pr a vilno suče. 15 Pr epis dok azuje, da je bilo besedilo še v edno zanimi v o, v endar ni nujno, da so tak o r azmišljanje o gibanju v esolja v sr edini 17. st oletja imeli za v elja vno znanstv eno r esnico. T a r o - k opis je pr ed v sem imenit en dok ument o takr at v eč k ot tisoč let starih vizualiza - cijah v esoljneg a ritma: o t em v emo dosti po zaslugi nar očnik a, ki je dal pr enesti k ompozicije s per g amentne pr edloge vzor čneg a k odek sa na k ompakt en papir . Iz po v sem dru geg a miselneg a s v eta je knjig a Principia philosophiae R enéja Descart esa: izšla je celo nek aj let popr ej, leta 1644, in natisnjena v v eč st o izv o - dih bi se lažje ohr anila, se v eda k ot priče v anje drug ačne vrst e v t ehničnem po - g ledu in pr ed v sem k ot dok ument moderne znanstv ene analize. V tr etji knjigi, kjer go v ori o vidnem v esolju, je v 25. odlomk u zapisal, da nebesa (v esolje) niso pr azna, saj nič tak eg a ne obstaja v nar a vi – Bog ni ustv aril pr aznine. Če pa so nebesa fluidna, je t o posledica gibanja delce v , ki so v v esolju. Sno v , mat erija, obstaja v ek str emnih oblik ah, njeni delci kljub br ezmej ni majhnosti se v ajo s v e - tlobo, poleg v ečjih k osce v sno vi, iz k at er e so Zemlja in v si planeti, je še tr etja oblik a, t o je nebesna sno v , ki se nenehno vrtinči in je iz zelo majhnih, za gibanje, suk anje prikla dnih kr og lic. T e tv orijo dinamično, k ozm ično peno, ki zapolnjuje na videzno pr aznino med nebesnimi t elesi in je v stalnem gibanju. – Za prv o iz - dajo Filozofskih načel si je Descart es prizade v al doseči primerno vizualizacijo ne vidnih poja v o v , da bi ponazoril k art ezijansk o filozofijo o gibanju v esolja sk u - paj z mat ematičnimi pr edpo sta v k ami: fizik alne t eorije in takr atno znanje o me - haniki, načelih gibanja, vrtinčenja nebesnih mas je bilo tr eba pr enesti v nazorno 12 Nicco F asola: Svolgimento del pensiero prospettico . 13 R ačunalnišk a analiza je delo Ant onia Criminisija iz leta 1999, g l. Criminisi: Bringing pictorial space to life , str . 77–99. 14 Pr a vilneje, v smislu poznohele nistične k ozmogenije, bi mor ali go v oriti o genijih, v nar a vi bi - v ajočih pr aduho vih. Opr edelit e v , da gr e za angelsk e par e, je nasledek sr ednjebizantinsk eg a krščanstv a, ki je na duho v e nar a v e pozabilo, a jih je upor abilo, jim dalo peruti in do v olilo opr a v ljati star ejše naloge. 15 F ol. 215 r , miniatur a je splošno dost opna tudi v Molet o vi knjigi Umetnost južnih Slovanov , 1965, str . 184. 435 Letnik 43 (2020), št. 2 podobo. Mik a vnost in odprt ost poja v o v v v esolju in zak ono v , ki jih ži v ljenje na Zemlji ne do v oljuje, sta bili br ezmejni. K o g ledamo t e upodobitv e, se je tr eba spomniti na star ejše pr edsta v e o v eso - lju: obakr at je Sonce posebej zaznamo v ano, pri Descart esu v sr edini k ot S(ol) sr edi t esno prile - g ajočeg a se v esoljneg a mr golenja; ilustr acija, ki je nek olik o pr esenetlji v a, v seeno izpolnjuje s v ojo nalogo, saj je Descart eso vi hipot ezi dala v slik o pr etv orjeno r esničnost , ki je besede niso mog le izr eči. 16 Nepotr ebno je izgubljati besede, k ak o r az - lična so besed ila t e ali one znanstv ene discipline in k ak o r azlične so ponazori lne ilustr acije: v sak o delo je imelo s v oj zak aj in zat o, s v ojeg a a vt orja, ustv arjalno in int elektualno ok olje t er br alstv o. Da se je ohr anil le k ak šen odst ot ek r ok opiso v – in s t em mislim na r ok opis Krščanske topografije iz Ple v lje – je že dolgo znana r esnica, a tudi De - scart eso v a prv a ilustrir ana izdaja je postala r ed - k a. Natisnjena je bila na sor azmerno nečist em papirju, ki hitr eje pr opada, pri br alcih pa so jo »pr eg lasile« poznejše k omentir ane izdaje. Junijski simpo zij je pr edsta vil tudi pr et eh - tano spor očilo f ot ogr af o v . Mehansk o ok o ne vidi v edno ist eg a, k ot vidi člo v ešk o ok o in »sfing a« je ime za zastr ašujočo lepot o De vinsk eg a gr adu na sk al o vju, k ar je ujel A v gust Berthold: um v e, k aj je dano enemu in drugemu očesu, k ak o ok oli f ot ogr af sk e objekti vnosti ustv ariti no v o celot o. Simbolistična nota v sklopu slo v ensk eg a impr e - sionizma je bila »sesta vina« Bertholdo v eg a f ot o - gr af sk eg a slik arstv a, 17 on pa je izr abil možnosti t ehničneg a post opk a, gumije v eg a bik ar bonata, ki omogoča natančno obdela v o izbr anih detaj - lo v in tak o do seže vtise, ki niso nujno identični s posnetk om samim. K er so f ot ogr afije enkr atni izdelki, ki jih je v odila njego v a umetnišk a misel (in r ok a), k er so njego v e bikr omatne f ot ogr afije nepono v lji v e, so unik atne mojstr o vine. K o se je poja vila f ot ogr afija, so bili posnetki zar adi s v oje objekti vnosti cenjeno dok umentacij - sk o sr edstv o: še pr ed sr edin o 19. st oletja je Wil - liam He nry F o x T albot pisal Siru Johnu Hersch- lu, da pr ed vid e v a, da bo lahk o s pomočjo sonče - v eg a mikr osk opa f ot ogr afir al najmanjše kristale – ti so tak o majhni, da jih ni mogoče ustr ezno na - risati. 18 Obolo s znanosti je v elik in pri nek at erih f ot ogr af skih opusih so dela tudi obolos umetno - 16 K emp: Bilderwissen , str . 65–65 ; Baigrie: Descartes’s sci- entific illustrations , str . 86–134. 17 Buh, Smr ek ar: Berthold’s gum bichromates, str . 113–116, sl. na str . 115. 18 T albot: Der Zeichenstift der Natur , 26–39. Krščanska topografija Kozme Indikoplevsta, samostan sv. Trojice pri Plevlji, 1649, reprodukcija po objavljeni disertaciji Vojeslava Moleta 436 Nataša Golob: Dela na per g amentu in papirju z vidik a humanističnih in nar a v oslo vnih znanosti: ..., str . 427–440 Članki in razprave || Articles and Papers sti: tr enutne omejitv e ne dopuščajo obja v e po - snetk o v amerišk e f ot ogr afinje Ber enice A bbot , ki je s k amer o isk ala »absolutno« v poja vnosti stv ari in pr oce so v . In t eh pr ost o ok o pogost o ne mor e ulo viti, zat o pa je f ot ogr af ski apar at lahk o ujel mehansk o dog ajanje v nar a v oslo vnih ek s - perimentih, npr . v dinamiki tr dnih sno vi, lomu s v etlobe it d. Ne Galilej ne Descart es t eh pr odo - r o v v nar a v o pr oceso v nista mog la pr ed videti, če - pr a v sta oba v edela za nek at er e možnosti, ki jih je obetala camera obscura . Moderna t ehnik a je omogočila f ot ogr af sk o dok umentir anje f enome - no v , o k at erih so popr ej obstajale r azlične pr ed - sta v e, r ecimo o pr enosu ener gije, o int erf er encah v alo v , o pr ost em padu, tr k u t eles it d. F ot ogr afije Ber enice A bbot so est etsk o zlitje nar a v oslo vne - g a ek sperimenta in mehansk eg a očesa k amer e v popolnost mat ematične poetik e. T o je samozado - st en umetniški dosežek, ki nas pr e vzame s s v ojo sublimno čist ostjo, tudi če ne poznamo fizik al - nih zak ono v tist eg a, k ar je f ot ogr afir ala. 19 Njene f ot ogr afije so črno-bele in zat o dosti stabilnejše od barvnih, ki jih je čas po drugi s v et o vni v ojni že u v elja vil; k ak o v ost emulzij, papirje v it d. je po - membno prispe v ala k ohr anitvi njenih del. Ali zamisel os tane domena ene osebe ali ima možnosti, da se r azšir i, je pogojeno tudi z izbir o nosilca: če bi f ormule Johna Nasha o t e - oriji igr e ostale zapisane samo s kr edo na tablo ali flomastr om na okna, bi izgubili njego v e misli in dognanja. H v aležna mise l mor a biti namenje - na njego vim k olegom, ki jim je uspelo pr episati množico f orm ul, ki so se r azr aščale v njego v em isk anju zak onit osti mat ematičneg a r a vno v esja med ak t erji z r azličnimi cilji. Z vidik a, da so pr e - pisi na papir – ki pogost o niso Nasho vi a vt ogr afi – v endar le objekti, ki jih je lažje shr aniti in v a - r o v ati t er obr a vna v ati in diseminir ati k ot metr e st eklenih po vršin, je vpr ašanje nosilca zapisa še k ak o pomembno. Mi si r azbijamo g la v o, k ak o ohr aniti st eklene f ot ogr af sk e neg ati v e in st ekle - ne diapoziti v e pr ed izločanjem in uničenjem »ne - v ednih«. V endar se še iz s v ojih študentskih let dobr o spominjam (k er je od delek za umetnostno 19 Npr . Otta w a, National Gallery of Canada: Art-ok (Pr enos ener gije), 1958: https://www .goog le.si/sear ch?q=ber enice+abbott+photos&sour ce=lnms&tbm=isch&sa=X &v ed=2ahUKE wiu_KPV3pjqAhVWEncKHW wKDQsQ_ A UoAX oECB wQ A w&bi w=1093&bih=479 (dost op: 23.6.2020) ali: What no one sees : https://www .icp.or g/ br o w se/ar chi v e/constituents/ber enice-abbott?all/all/ all/all/0 ali New Y or k, Moma: f ot ogr afija br ez natančne - g a naslo v a, gr e pa za posnet ek dinamičneg a odsk ak o v a - nja kr og lice v v ed no manjših lokih: https://www .moma. or g/artists/41 (dost op: 5.4.2020) René Descartes, Principia philosophiae, Amstelodami: apud L. Elzevirium (Amsterdam: Elsevir), 1644, 3. knjiga, 25. odlomek 437 Letnik 43 (2020), št. 2 zgodo vino hr anil v eč tisoč st eklenih diapoziti v o v iz časa med obema v ojnama), k ak šno tr esa vico mi je po vzr očalo nar očilo pr of esorja, k at er e st eklene diapozi - ti v e naj pripr a vim za pr eda v anje. Ljubi bog – k aj pa, če se okruši, k aj, če mi pade na tla …, in t olik o jih je že bilo oškr bljenih, špr anje, ki so diagonalno t ekle pr ek njih, so bile zalepljene z lepilnim tr ak om (in v zadnjih pet desetih letih se je tudi ta že postar al). Sr ečne ok oliščine, ki so ohr anile Nasho v e enačbe, nas spomnijo na legen - darne izgube, npr . Ar himedo v e r ačune in geometrijsk e lik e, zapisane v mi v k o. Priznati pa je tr eba, da nas podobno k ot pr episi Nasho vih f ormul z ok enskih po vršin, kjer ne bi imele v ečneg a ži v ljenja, r azv eselijo no vice, s k at erimi izv e - mo za vzpor edne, v endar poziti vne dogodk e – r ecimo za r ešit e v Kafk o vih be - ležnic, k ar imenitno pr edsta v lja članek v simpozijsk em zbornik u. 20 Max Br od je pr elomil obljubo, dano prijat elju F r anzu Kafki, da bo pr etihotapljene not ese uničil. Usoda pomečk anih zv ezk o v , ki so Kafk o vi a vt ogr afi, je sedaj zagot o v lje - na s hr ambo v o xf or dski knjižnici. P oleg r azisk o v anja lit er arneg a pr ocesa, k ak o se je v post opk u pisat elje v eg a ustv arjanja spr eminjala v sebina, lahk o sklonjeni nad beležnicami tuhtamo o kinetiki Kafk o v e r ok e, o nedok ončanih mislih, ski - cah nek e zgodbe. T o je v st op v pot ek ajoče r azpr edanje r deče linije, v sebo v ane od prv e pot eze osnutk a do zadnje pik e. A k sr eči so Kafk o vi r ok opisi ohr anjeni. T o je eden izmed dobrih dogodk o v , k o smo v si pridobili v elik o z r ešitvi - jo beležnic izjemneg a pisat elja. A g ledano v celoti, se je nag lo zapisanih zami - sli ohr anilo malo, čepr a v so osno vni, izhodiščni dok umenti v r azvijanju ideje; pogost eje so se ohr anili zapisi lit er arnih ustv arjalce v in drugih umetnik o v k ot znanstv enik o v iz nar a v oslo vnih v ed. P ogr ešamo beležk e, ki bi pojasnile zasnutk e ek sperimentalneg a pr ocesa; pr ejšnje gener acije so t o počele s s vinčnik om v r oki, na k osih papirja, ki so bili pri r oki. V emo, da tak e na vržene misli, ta v ajoče med g la vnimi in str anskimi potmi, niso bile v edno posebej cenjene. In tisti osnutki, ki so se nek ak o od druge polo vice 19. st oletja v seeno ohr anili – dostikr at zar adi blageg a spomina v estneg a ar hi v arja na v elik o osebnost – so pomembna priče v a - nja o poti k r azr ešitvi nek eg a pr oblema. K sr eči se je u v elja vilo stališče, da dajejo zasebne, neur adne notice in k oncepti f ascinantne vpog lede v delo posameznih znanstv enik o v in tak o k ot skice umetnik o v r azkri v ajo poti nastajanja. Marsik do pozna občut ek, k o se nenadoma utrne misel, pomembna misel, ki v odi k r azr e - šitvi. Car l Sag an je t o opisal k ot »izr ačun na hr btni str ani k u v ert e: domisliš se r azjasnitv e pr oblema, iz žepa pot egneš star o k u v ert o … načečk aš nek aj pribli - žnih enačb, jim določiš bistv ene vr ednosti in pr et ehtaš, ali si blizu možni r azlagi s v ojeg a pr oblema…« 21 – Thomas Al v a E dison je s v oj slo v es genialneg a izumit elja nego v al in iz njego v e »in v ention f act ory « se je ohr anilo pr ecej gr adi v a, prvinskih zamisli za mikr of on, za t elef onsk e izboljša v e, f onogr af, žarnico, šestf azni t ele - gr af ski pr enos in celo vrst o ne v erjetnih t ehničnih domislic. T ak e skice, za k at er e pričak ujemo, da bi zar adi a vr e mat ematične ur ejenosti tudi same mor ale biti v s v oji gr afični podobi zr calo popolne ur ejenosti, a t o niso, so imenitna dok umen - tacija o posameznem znanstv enik u in celoti znanstv eneg a polja. K o je Leonar do da Vinci risal vrtinčenje v ode in spir alno gibanje zv ezd, je bila dinamik a elementarnih sil njego v a pr eok upacija, ki jo je r azložil z učink o v a - njem si lnic na r azlične osi in dodal, da v majhnih dimenz ijah t o vidimo tudi v v a - lo v anju las, ki se podr ejajo gr a vitaciji in na drugi str ani ne uidejo dinamiki s v o - jih k od r o v . Sir John Hersche l je t o dinamik o opazo v al na nebu, v medzv ezdnih oblakih plino v , v pr ocesih, ki so zibelk a naše g alak sije. P et st oletij je minilo med njima, še eno st oletje pa je bilo potr ebno, da je po njem imeno v ani Herschlo v v e - soljski observ at orij poslal posnetk e e v olucij in r e v olucij v zv ezdnem pr ost oru. Ne v erjetno, k ak o je pri Leonar du in Herschlu jedr o misli o pr emik anju amorfnih 20 McLees: From Author’s Draft to Select Library Holding , str . 181–1 90. 21 Sag an: The Demon-haunted World , str . XIV . 438 Nataša Golob: Dela na per g amentu in papirju z vidik a humanističnih in nar a v oslo vnih znanosti: ..., str . 427–440 Članki in razprave || Articles and Papers mas vzpor edno: intuicija o bistvu poja v a in hipot eze o dinamiki mas so po v ezale nek aj st oletij r azmaknjeno r azmišljanje. Risbe na papirju in posnetki na boljših nosilcih, k ot je papir klasične k ak o v osti, so most med obema. Ne, junijski sim pozij ni načenjal takih »g alaktičnih« vpr ašanj. Šlo je za bi - stv ena vpr ašanja, k ak o se odzv ati na star anje per g amenta in papirja, ki imata s v oje ži v ljenje in v elik o r azličic mat erialne sesta v e. Čep r a v br ezpogojno podpi - r amo v ar o v anje sleherneg a pisneg a dok umenta, je naše delo usmerjeno v njiho - v o sedanjost , t or ej gr e za naše v st opanje v ži v ljenje oh r anjenih spomenik o v in zaht e v a pozorno opazo v anje v seh f enomeno v . Od nas zaht e v a znanje, intuicijo, k oncept dela in u vid v r ealizacijo. V endar je t o pot do znanosti, ki je odprta za f antazijo in omogoča pobeg v oddaljeno deželo v ečjih vr ednosti, k at erih meja ne poznamo, in seg a pr ek sedanjeg a časa. T a oddaljena dežela pa ima v eč vr at , v anjo v odijo st eze sk ozi umetnost in ustv arjalno znanost . Bistv en je um, in ta naj bo s v oboden, delujoč v dobr o v seg a. K dor k oli je že izr ek el sta v ek »Nekje nek aj ne v erjetneg a čak a na nas, da r azjasnimo«, je imel pr a v: hoja za neznanim je nalezlji v a, pot pa nesk ončna. Simpozij je bil priložnost za izgo v arjanje spoznanj, natis zbornik a pa daje priložnost za br anje. Enkr at , v ečkr at . Baigrie, Brian S.: Descart es’s scientific illustr ations and »la gr ande mécanique dela natur e«. V : Picturing Knowledge. Historical and Philosophical Problems Concerning the Use of Art and Science (ur . Brian S. Baigrie). T or ont o: T or ont o Uni v ersity Pr ess, 1996, str . 86–134. Buh, Tina – Smr ek ar , Andr ej: Berthold’s gum bicr omat es in/as artistic pr actice. V: Works of Art on Parchment and Paper: Interdisciplinary Approaches (ur . Nataša Golob – Jedert V odopi v ec T omažič). Ljubljana: Znanstv ena založba Filozof sk e f ak ult et e – Ar hi v R epublik e Slo v enije, 2019, str . 113–116. Camer ota, Filippo: Ar chit ettur a ficta. V : Nel segno di Masaccio. L ’invenzione della prospettiva (ur . Filippo Camer ota). Fir enze: Giunti – Fir enze Musei, 2001, str . 139–164. Carruthers, Ma ry: The Book of Memory: a Study of Memory in Medieval Culture . Cambridge: Uni v ersity Pr ess, 2008. Criminisi, Ant onio: Bringing pict orial space t o lif e: comput er t echniques f or the anal y sis of paintings. V : Digital art history, 2005, str . 77–99. Di T eodor o, F r ancesco P aolo: Pier o della F r ancesca: il disegno d’ar chit ettur a. V : Nel segno di Masaccio. L ’invenzione della prospettiva (ur . Filippo Camer ota). Fir enze: Gi - unti – Fir enze Musei, 2001, str . 112–122. Dietrich v on F r eiber g: Opera omnia. Schriften zur Naturphilosophie und Me- taphysik, Quaestiones (v . a.: Cor pus Philosophorum T eut onicorum Medii A e vi), 3, H am - bur g 1983. Golob, Nataša: O spominu in spominski podobi v sr ednjem v ek u. V : Ars et huma- nitas – Spomin/Memory I. 12 (2018), št . 2, str . 252–270. Golob, Nataša: Od helenistične do sr ednjebizantinsk e umetnosti: Molet o v a diser - tacija in druge študije, I. V : Zbornik za umetnostno zgodovino (2020, v tisk u). K emp, Martin: Bilderwissen. Die Anschaulichkeit naturwissenschaftlicher Phäno- mene . K öln: DuMont , 2003. Klar er , Mario: Ek phr asis, or the ar cheology of hist orical theories of r epr esenta - tion: medie v al br ain anat om y in W ernher de Gart enaer e’s ‚Helmbr echt’ . V : Word and Image 15/1 ( January -Mar ch 1999), str . 34–40. K omink o, Maja: The World of Kosmas: Illustrated Byzantine Codices of the Christi- an Topography . Cambridge: Uni v ersity Pr ess, 2013. McLees, Fiona: F r om A uthor’s Dr aft t o Select Libr ary Holding : The Metamorpho - sis of F r anz Kafk a ’s Manuscripts. V : Works of Art on Parchment and Paper: Interdiscipli- VIRI IN LITERA TURA 439 Letnik 43 (2020), št. 2 nary Approaches (ur . Nataša Golob – Jedert V od opi v ec T omažič). Ljubljana: Znanstv ena založba Filozof sk e f ak ult et e – Ar hi v R epublik e Slo v enije, 2019, str . 181–190. Molè, V ojesla v: Umetnost južnih Slovanov. Ljubljana: Slo v ensk a matica 1965. Nicco F asola, Giusta: Svolgimento del pensiero prospettico nei trattati da Euclide a Piero della Francesca . Fir enze: Le Monnier , 1943. P eck, Arthur Leslie: Aristoteles: Historia animalium, I. Cambridge (Mass.): Har - v ar d Uni v ersity Pr ess – London: W . Heinemann, 1965. Sag an, Car l: The Demon-haunted World. Science as a Candle in the Dark . New Y or k: Ballantine Book s, 1997. T albot , William Henry F o x: Der Zeichenstift der Natur . Bestimmungen eines neu - en Medi ums. V : Die Eroberung der Bilder: Photographie und Presse. 1816–1914 (ur . Char - les Gri v el, Andr é Gunthert , Bernd Stieg ler). München: Wilhelm Fink V er lag, 2003, str . 26–39. T eofr ast: Značaji.[Her ondas: Mimijambi] . Ljubljana: Mladinsk a knjig a, 1971. Works of Art on Parchment and Paper: Interdisciplinary Approaches . (ur . Nataša Golob, Jedert V odopi v ec T omažič). Ljubljana: Znanstv ena založba Filozof sk e f ak ult et e – Ar hi v R epublik e Slo v enije, 2019. INTERNETNI VIRI Moma: https://www .moma.or g/artists/41 (dost op: 5.4. 2020) Ber enice A bbott: https://ww w .goog le.si/sear ch?q=ber enice+abbott+phot os& sour ce=lnms&tbm=isch&sa=X&v ed=2ahUKE wiu_KPV3pjqAhVWEncKHW wKDQsQ_ A UoAX oECB wQ A w&bi w=1093&bih=479 (dost op: 23.6.2020) W ORK S ON P AR CHMENT AND P APER IN THE VIEW OF N A TURAL AND HUMAN SCIENCES: THOUGHTS ON THE S YMPOSI UM AND PR OCEEDINGS In June 2019, the F aculty of Arts of the Uni v ersity in Ljubljana and the Ar - chi v es of the R epublic of Slo v enia or g anized an int ernational scientific s ymposi - um “W or k s of Art on P ar chment and P aper” . Pr oceedings with 27 peer-r e view ed articles w er e published in No v ember 2019. Experts fr om the field of natur al and humanistic sciences pr esent ed their r esults r elat ed t o t echniques of cr eat - ing w or k s of art on par chment and paper . The y discussed changes caused b y mat erials, st or age and aging and dr ew att ention t o the place of monuments in the time of their cr eation and t o the r ole of artists and their audience. The y also f ocused on pr eserv ation, conserv ation and r est or ation. The article gi v es a brief o v erview of the s ymposium and then f ocuses on the int er connection among hu - manistic and natur al science s and r eflects the author’s thoug hts on the meaning and w holeness of r esear ch, kno w ledge collection and achie v ement of scientific goals. The per specti v e that w or k sh ould be set br oadl y and that pr oblems should be consider ed in the perspe cti v e of diff er ent scientific fields, r eminds us of past achie v ements, w hen artists sol v ed pr oblems, pertaining t o natur al sciences, w hich t oda y w e w ould place int o other fields, such as mathematics or optics. Some gr eat think ers among artists intuiti v el y opened questions, w hich could be scientificall y r esear ched and e xplained centuries lat er . A chie v ements fr om the fields of natur al and t echnical sciences and natur alistic achie v ements also aff ect ed the fine arts (e.g. phot ogr aph y , comput er t echnology) and aesthetics in SUMMAR Y 440 Nataša Golob: Dela na per g amentu in papirju z vidik a humanističnih in nar a v oslo vnih znanosti: ..., str . 427–440 Članki in razprave || Articles and Papers e v ery sense. Ho w e v er , w e can discuss documents or documentation of art and scientific cr eation as an int ellectual pr ocess onl y w hen the y ar e pr eserv ed on t o a suitab le carr ier . Besides the car e f or the w ellbeing of kno wn monuments, w e must al so k eep in mind the importance of pr eserving dr afts, sk et ches and other documents indicating the de v eloping stages of cr eati v e scientific or art thoug ht .