dimo in kmalu vsi skačemo po gozdu, da Doberemo plen iz pasti in da si spet naložimo na hrbet skrinjice in skopee. Kmalu je ves vod obremenjen. Za- pojemo še veselo pesem, potlej pa krenemo domov. V duhu preštevamo, koliko nam vrže polhovina, in se ve- selimo slaslnega cvrtja. Nad nami šumi naš mogočni, pre- lepi gozd in sova nam skovika bud- nico. Velikonočni običaji v Brdih. Onstran Soče leži prelepa deželica briška. V bregovih Brd zelenijo braj- de (vinogradi), cvetejo črešnje in rož- nati šopi breskovega drevesa, vmes so tu in tam zamolklozelene oljke in gr- mi lavora. Vrhu gričev so cerkvice in vasice, v njih biva živahni, veseli bri- ški rod, ki ljubi pesem, godbo in svojo zemljo. Tod so se ohranile stare lepe nava- de. Dih velike noči se začuti že na cvetno nedeljo, ki ji pravimo oljčni- ca. Po bregovih ima gospodar oljčne grme, zdaj nareže šibe za snop. Kdor oljke nima, mu jo daruje sosed. V snop dekleta lepo povežejo oljčne ši- be in lavor. Na oljčno nedeljo si dečki navežejo velike snope na hrbet in jih nesejo v cerkev. Vsaka hiša, vsaka vas se hoče postaviti z največjim in naj- lepšim snopom. Blagoslovljeno oljko zatakne mati za zakonsko posteljo ali za sveto podobo. Veliki teden je resen in svet. Na veliko sredo pri večernicah čakajo dečki pred cerkvijo. Ko ugasne na ve- likem svečniku zadnja sveča, — zna- menje, da je umrl Kristus — začnejo dečki udrihati s palicami po deskah, ki so razložene pred cerkvijo. »Hodi- mo tuč žagance!» smo se vabili na ta žalni obred. Na veliki četrtek zadrdrajo <-kle- petci» (raglje). Takrat se začne veli- ki post, ki traja, dokler se na veliko soboto spet ne oglasi farni zvon. Ko ta zazvoni, matere brž umije jo otroke. To je najbrž spomin na tiste čase, ko so na veliko soboto krščevali odrasle. Prav kot pravi pesem: „ Sonce na oblije, grehe z nas izmije!" Na veliko soboto dečki nosijo sveti ogenj od hiše do hiše. Že poleti so si narezali z dreves gobe, jih dobro osu- šili in ohranili. Nabodeno na žico in žarečo nosijo zdaj gorečo gobo po hi- šah. V nedeljo je vstajenje, zelo zgodaj, navadno še v polmraku. Že ob dveh zjutraj se razlega od cerkve do cer- kve ubrano pritrkovanje, ki je paša posebnost. Fantje pritrkovalci znajo razne viže. Tako udarjajo Kozanci: «Tuci Tona, tuci Blaž, jest ne morem, ti ne znaš!» Pa tudi bolj hitro in poskočno: «Tam na placu je tentava...» Kakšna pa naj bo ta skušnjava na trgu pred cerkvijo, če ne sladki ko- lači, ki jih ponuja črnooblečena Fur- lanka, ki kliče in vabi: «Colasus, co- lasus!» Za velikonočni zajtrk postavi go- spodinja na mizo vse najboljše, kar hiša premore: slastni pršut, jajca, hren, zraven pa še pinco in gubanico, v kateri so orehi, rozine in pinole. Vso zimo so otepali polento, danes mora biti na mizi razkošje. Otroci dobijo «meniha», pleteno štručico, ki ima za glavo jajce. Popoldne po večernicah je vse ve- selo. Mladina se zbira v gruče in zbi- va z novci pirhe. Pevci zapojo, go- spodarji se pogovarjajo o časih in davkih ter pokušajo žlahtno vino, ki mu ga na svetu ni enakega.