e-novičke julij-avgust 2011 Dragi bralci, letošnja sedma, dvojna številka e-glasila ACS je spet vsebinsko bogata. Nekaj več prostora namenjamo predstavitvi novih publikacij ter povzetkom iz drugih virov, daljši pa je tudi seznam konferenc, ki bodo obogatile prihajajočo jesen. Prijetno branje vam želim, Nevenka Kocijančič, izvršna urednica e-Novičk Domače novičke..............................................................................................................................2-3 Izšla je spomladanska številka e-Novičk v angleščini......................................................................................2 Nove spletne strani izobraževalne dejavnosti ACS ..........................................................................................2 Projekti ESS ...................................................................................................................................3-4 Nadaljnje usposabljanje delujočih svetovalcev v središčih ISIO .....................................................................3 Povabilo na zaključno konferenco z naslovom Andragoško spopolnjevanje v prepletu različnih vlog.........3 Mednarodno sodelovanje ..............................................................................................................4-6 Poročilo z 8. svetovne konference ICEA..........................................................................................................4 31. sestanek Stalne skupine za kazalnike in ciljne vrednosti pri Evropski komisiji.........................................5 Forumu o prihodnosti izobraževanja odraslih 2011 .........................................................................................5 Pomembne publikacije...................................................................................................................6-8 SURS je izdal publikacijo ob 20-letnici samostojne Slovenije .......................................................................6 Razvoj učiteljeve poklicne poti ........................................................................................................................7 Vseživljenjsko učenje in socialna pravičnost ...................................................................................................8 Izšel je zbornik prispevkov 15. andragoškega kolokvija..................................................................................8 Iz drugih virov..............................................................................................................................9-16 Portal eUčenje z novimi funkcijami .................................................................................................................9 Geostatistični portal - vse na enem mestu.........................................................................................................9 Evropska komisija predstavlja načrte za nove ciljne vrednosti v izobraževanju..............................................9 Sistemi poklicnega izobraževanja in usposabljanja po Evropi.......................................................................10 CMEPIUS izpeljal tematsko delavnico Vrednotenje mednarodne mobilnosti učnega osebja .......................10 Nova spletna stran Lingu@net World Wide...................................................................................................11 Vlada je imenovala nove člane v Strokovni svet za izobraževanje odraslih ..................................................11 Vlada imenovala nove člane v Strokovni svet za poklicno in strokovno izobraževanje ................................11 Novosti in spremembe v izvajanju programa Mladi v akciji..........................................................................12 Letna konferenca Evropske mreže za temeljne zmožnosti .............................................................................12 Slovenska univerza za tretje življenjsko obdobje je postala ustanovna članica Foruma civilne družbe......13 Mednarodna raziskava računalniške in informacijske pismenosti .................................................................13 Izšla je letošnja peta številka glasila ADEES .................................................................................................14 in še vrsta drugih novic..............................................................................................................14-24 DOMAČE NOVIČKE Tgi la je spomladanska številka e-Novičk v angleščini V letošnji prvi angleški številki spletnega časopisa e-Novičke Spring 2011 kratko predstavljamo vse tisto, čemur smo v prvi polovici leta posvečali našo ustvarjalno energijo in zagon. Največ prostora namenjamo bogati mednarodni dejavnosti. Pozno jeseni bo izšla še ena številka e-glasila v angleščini. Nevenka Kocijančič ( nevenka.ko cijancic@acs.si), ACS Nove spletne strani izobraževalne dejavnosti ACS Zaradi sprememb na področju izobraževanja odraslih in aktualnih potreb potencialnih udeležencev smo konec leta 2009 objavili nove spletne strani izobraževalne dejavnosti Andragoškega centra Slovenije (ACS), o čemer smo pisali v lanski januarski številki e-Novičk. Sredi julija smo s pomočjo sredstev Ministrstva za šolstvo in šport ter Evropskega socialnega sklada obstoječe spletne strani prenovili. Poimenovali smo jih Andragoško spopolnjevanje — AS: http://izobrazevanj e.acs. si/. Strani smo vsebinsko dopolnili z dvema novima podstranema. Dodali smo programoteko andragoškega spopolnjevanja (Programoteka AS), kjer se nahaja zbirka programov andragoškega usposabljanja in spopolnjevanja, namenjena vsem, ki želijo spoznati našo ponudbo, se seznaniti z osnovnimi informacijami o posameznih programih usposabljanja in spopolnjevanja in se na podlagi tega odločiti za udeležbo. Programi so razvrščeni v dve skupini: • programi andragoškega spopolnjevanja so namenjeni izobraževalcem odraslih, ki želijo pridobiti in dopolniti svoja andragoškega znanja, se seznaniti z novostmi pri delu z odraslimi, pridobiti praktične spretnosti in izmenjati izkušnje; • programi v podporo razvojnim projektom ACS vključujejo spopolnjevanje strokovnjakov, ki sodelujejo pri izpeljavi in uveljavljanju razvojnih projektov ACS in njihovih rezultatov v izobraževalno prakso. Programoteko AS še dopolnjujemo z aktualnimi programi, zato v zgoraj opisani obliki za javnost še ni dostopna. Druga novost je podstran o priznavanju že pridobljenega znanja. Vsi, ki se nameravajo udeležiti katerega od programov usposabljanja ali spopolnjevanja na ACS, ki traja več kot 24 pedagoških ur, lahko zaprosijo za priznavanje že pridobljenega znanja. Posameznik prošnjo vloži na predpisanem obrazcu, ki mu priloži tudi ustrezna dokazila. Postopek priznavanja znanja na ACS poteka na podlagi presoje predloženih dokazil. Podrobne informacije o možnosti priznavanja že pridobljenega znanja najdete na spletni podstrani http : //izobrazevanj e.acs. si/priznavanj e. Spletno stran AS smo popestrili z rubriko Prispevki o izobraževalni dejavnosti ACS, kjer objavljamo članke o izobraževalni dejavnosti ACS, ki jih pišemo sodelavci ACS, pa tudi drugi (zunanji) avtorji in sodelavci. V fotogaleriji pa prikazujemo foto-utrinke z naših delavnic in usposabljanj, ki jih objavljamo v rubriki Izobraževalni dogodki. Neda Đorđević (neda.dordevic@acs.si), ACS PROJEKTI ESS Nadaljnje usposabljanje delujočih svetovalcev v središčih ISIO 16. junija 2011 smo na ACS izpeljali 3. delavnico nadaljnjega usposabljanja delujočih svetovalcev v središčih ISIO v letu 2011 z naslovom Vloga svetovalca pri odpravljanju učnih težav in razvijanju kompetence učenje učenja. Delavnica je bila posvečena odraslim z učnimi težavami in odpravljanju le-teh z razvijanjem kompetence učenje učenja, ki je danes ena od ključnih spretnosti za vseživljenjsko učenje. Predavateljica dr. Tatjana Ažman je udeležencem predstavila kompetenco učenje učenja, kako lahko svetovalec ugotavlja, koliko so odrasli usposobljeni za učenje in načine za izboljšanje učinkovitosti učenja, orodja, ki jih pri tem lahko uporabijo, idr. Svetovalke iz treh svetovalnih središč za izobraževanje odraslih so predstavile svoje primere dobrih praks pri izvajanju delavnic za razvoj kompetence učenje učenja pri učečih se odraslih. Te predstavitve so bile dobra izhodišča za izmenjavo izkušenj svetovalnih središč na tem področju. Program poteka v okviru projekta Izobraževanje in usposabljanje strokovnih delavcev v izobraževanju odraslih od 2009 do 2011. Projekt, ki se izvaja v okviru Operativnega programa razvoja človeških virov za obdobje 2007-2013, razvojne prioritete Razvoj človeških virov in vseživljenjskega učenja in prednostne usmeritve Izboljševanje kakovosti in učinkovitosti sistemov izobraževanja in usposabljanja, financirata Evropska unija s sredstvi Evropskega socialnega sklada ter Ministrstvo RS za šolstvo in šport. Jerca Rupert (jerca.rupert@acs.si), ACS Povabilo na zaključno konferenco z naslovom Andragoško spopolnjevanje v prepletu različnih vlog izobraževalcev odraslih Ob zaključku triletnega projekta Izobraževanje in usposabljanje strokovnih delavcev v izobraževanju odraslih od 2009 do 2011 organiziramo 20. oktobra v Kongresnem centru Bernardin v Portorožu zaključno konferenco z naslovom Andragoško spopolnjevanje v prepletu različnih vlog izobraževalcev odraslih. Konferenco finančno podpirata Evropski socialni sklad in Ministrstvo za šolstvo in šport. Na njej bomo predstavili dosežene rezultate v projektu, ki jih želimo osvetliti in nadgraditi s pogledi v prihodnost. Iskali bomo odgovore na vprašanje, kakšno znanje še potrebujejo izobraževalci odraslih, da bodo lahko učinkovito prispevali k reševanju problemov sodobnega sveta (ekonomska in moralna kriza, demografski problemi, okolj ska problematika, problematika trajnostnega razvoja ipd.) in bili odlični podporniki odraslim na njihovi poti k znanju. Program konference in informacije o konferenci najdete na spletnem naslovu http://pro.acs.si/izo2011/. Vabimo vse, ki v taki ali drugačni vlogi delujete na področju izobraževanja odraslih. Slišati želimo vaše mnenje o opravljenem delu pri usposabljanju in spopolnjevanj u izobraževalcev odraslih in spoznati vaše poglede na prihodnji razvoj tega področja! Rezervirajte si čas že danes in si na koledarju označite 20. oktober 2011. Karmen Rajar (karmen.rajar@acs.si) in Neda Đorđević, (neda.dordevic@acs.si), ACS MEDNARODNO SODELOVANJE Poročilo z 8. svetovne konference ICEA Konference z naslovom Svet, v katerem je vredno živeti - učenje in izobraževanje odraslih: ključ za preobrazbo (A world worth living in - Adult learning and education: a key for transformation), ki je bila med 14. in 17. junijem 2011 v Malmöju na Švedskem, se je udeležilo več kot 670 udeležencev iz 79 držav. Konferenca je združila več dogodkov hkrati: v torek, 14. junija, so potekale: Generalna skupščina Evropskega združenje za izobraževanje odraslih (European Association for the Education of Adults - EAEA), na kateri so soglasno potrdili članstvo Andragoškega centra Slovenije v združenju, Nacionalna konferenca Švedskega Nacionalnega odbora za izobraževanje odraslih in Nordijski seminar NVL; v sredo in v četrtek, 15. in 16. junija, se je odvila 8. svetovna konferenca Mednarodnega sveta za izobraževanje odraslih (International Council for Adult Education - ICAE); v petek, 17. junija, pa je potekala še generalna skupščina ICAE. Program konference je vključeval štiri ključne teme: • Ugotavljanje uresničevanja milenijskih razvojnih ciljev (MDG), ciljev EFA (Izobraževanje za vse) in Belemskega akcijskega načrta (CONFINTEA VI), • Vseživljenjsko učenje za vzdržnost v svetu s spreminjajočo se klimo, • Primerno učenje kot pogoj za pravico do primernega dela, • Nordijsko ljudsko prosvetljenje in svetovni izzivi. Konferenca si je postavila dva glavna cilja: • vzpostaviti skupni prostor za močnejše uveljavljanje vseživljenjskega učenja (VŽU) za vse, zagovarjati vrednote VŽU in omogočati državljanom grajenje sveta, v katerem je vredno živeti; • identificirati prednosti VŽU in razvojnih predlogov za delovanje na globalni, regionalni in lokalni ravni. Podrobnejše poročilo s konference je objavljeno na spletni strani ACS. Mag. Andrej Sotošek (andrej.sotosek@acs.si), ACS 31. sestanek Stalne skupine za kazalnike in ciljne vrednosti pri Evropski komisiji Člani SGIB smo se sestali 16. in 17. junija 2011 v Bruslju, srečanje je vodilaMargarida Gameiro, od aprila 2011 nova vodja direktorata GD Izobraževanje in kultura DG EAC, Enote A-4. Predstavila nam je novosti na področju politike izobraževanja in usposabljanja, ki zadevajo postopek uresničevanja strategije Evropa 2020, in sicer gre za t.i. Evropski semester, za katerega so države članice v aprilu izdelale nacionalne programe reform, v juniju pa se je komisija ukvarjala z njihovo oceno in pripravo priporočil za posamezne države. V zadnjem času je bilo v okviru strategije Izobraževanje in usposabljanje 2020 (E&T 2020) objavljenih nekaj pomembnih dokumentov, med njimi tudi Poročilo o napredku 2010/2011 (Progress towards the common European objectives in education and training - Indicators and benchmarks (2010/2011), objavljeno 19. aprila 2011), gradivo za področje mobilnosti in zaposljivosti Commission staff working paper on learning mobility and employability in Priporočila Sveta o mladih, ki zgodaj opustijo šolanje. Naslednje Poročilo o napredku bo izšlo šele novembra 2012, kar pomeni prehod na njegovo dveletno izdajanje. Vrzeli, ki bodo nastale v vmesnih letih, bodo zapolnili s publikacijo Eurydice Key data on education, e-različicami poročila ter tematskimi poročili, ki bodo obdelovala posamezne vsebine siceršnjega Poročila o napredku. Komisija je na podlagi aktualnih političnih procesov dobila nalogo, da razvije kazalnike za področji učne mobilnosti in zaposljivosti ter opravi revizijo obstoječega seznama šestnajstih temeljnih kazalnikov. V ta prizadevanja bodo vključili raziskovalni inštitut CRELL, Eurostat, Eurydice, Cedefop, sodelovali pa bodo tudi z OECD. Napovedali so tudi večjo vlogo naše delovne skupine pri teh prizadevanjih. Na sestanku smo se seznanili tudi s tekočimi nalogami in rezultati prej omenjenih ključnih ustanov ter z napredkom pri razvoju novih kazalnikov za merjenje jezikovnih zmožnosti (raziskava ESLC), učenja učenja ter ustvarjalnosti, zmožnosti odraslih (raziskava PIAAC), računalniških in informacijskih zmožnosti (raziskava ICILS), strokovnega razvoja učiteljev (raziskava TALIS 2), mobilnosti in zaposljivosti. Podrobnejše poročilo je na voljo pri avtorici članka. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Forum o prihodnosti izobraževanja odraslih 2011 Na Dunaju je med 6. in 8. julijem Avstrijska zveza ljudskih univerz organizirala že tretji mednarodni Forum o prihodnosti izobraževanja odraslih s podnaslovom Vsak sam ali skupaj? Mreže in partnerstva v izobraževanju odraslih. Gre za redno srečanje predstavnikov avstrijskih ljudskih univerz (v obdobju 19582007 so ta potekala pod imenom Salzburški pogovori). Na povabilo organizatorjev pa smo se Foruma udeležili tudi strokovnjaki iz štirinajstih drugih držav; iz Slovenije Franja Centrih, direktorica UPI - ljudske univerze Žalec (UPI - LU Žalec), in avtorica članka. V uvodnem plenarnem prispevku je prof. dr. John Field iz Univerze v Stirlingu (Združeno kraljestvo) spregovoril o napetosti med lokalnim in globalnim, s posebnim poudarkom na izobraževanju odraslih in njegovih mrežah. Predstavil je pomen mreženja za pretok znanja, nastajajoče napetosti in konflikte pa označil kot sprožilce nastajanja novega znanja. Opozoril je na proces spreminjanja mrež v smeri njihove internacionalizacije in digitalizacije (social network sites - SNS, kot je npr. Facebook). Poudaril je, da bodo ustanove v izobraževanju odraslih nazadovale, če bodo delovale zgolj lokalno, zato se morajo vključevati v globalno kulturo, saj lahko na slednjo tudi bistveno vplivajo. Drugi dan se je začel s plenarnim referatom Franje Centrih iz UPI - LU Žalec o Centru vseživljenjskega učenja Savinjska. Predstavitev tega praktičnega primera mreženja in partnerstev, ki vključujejo številne člane s področja izobraževanja pa tudi drugih sektorjev, je vzbudila veliko zanimanje in živahno razpravo. Vprašanja so zadevala tako praktično delovanje Centra kot tudi njegovo sistemsko zasnovanost in predvsem financiranje. Forum je tretjega dne zaključil Harald Katzmair iz podjetja FAS Research z Dunaja, ki je predaval o kompetencah za mreženje in se pri tem osredotočil na socialne mreže. Opredelil jih je kot najaktualnejša množična občila, sposobna ustvarjanja novih vrednosti, merljivih z eno od štirih valut: denarjem, znanjem/informacijami/navdihom, stiki in/ali ugledom. V času med omenjenimi plenarnimi prispevki je bilo obilo priložnosti za delavnice, predstavitve primerov dobrih praks pa tudi za zanimivo panelno razpravo o dodani vrednosti mednarodnega mreženja. Prispevki so objavljeni na spletni strani http://www.vhs.or.at/416, na voljo pa je tudi daljše poročilo. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS POMEMBNE PUBLIKACIJE SURS je izdal publikacijo ob 20-letnici samostojne Slovenije Statistični urad RS (SURS) je ob jubileju samostojne Slovenije izdal tiskano publikacijo z naslovom Sloveniji za 20. rojstni dan - slovenski statistiki. V njej so v sliki in besedi predstavljeni podatki o tem, kako je v preteklih dveh desetletjih potekalo življenje prebivalcev - od rojstva, izobraževanja, delovnega obdobja in prehoda v tretje življenjsko obdobje do njihovega dokončnega odhoda. Tudi kakovost življenja prebivalstva so poskušali prikazati objektivno, s statističnimi podatki, ki odgovarjajo na vprašanja: v kakšnem okolju živimo, kako skrbimo za svoje zdravje in kakšne so v povprečju premoženjske razmere? Razvoj in stanje slovenske države in njenega gospodarstva zajema tretji sklop statističnega mozaika, predstavljenega v tej publikaciji; podatki v njem nedvomno kažejo ne le na razvoj, ampak tudi na težavnost prvih let po osamosvojitvi in krizno situacijo zadnjih let. Izdaja publikacije je bila uvod v okroglo mizo, ki je bila 13. junija 2011 na Brdu. Okroglo mizo z naslovom Verodostojnost strategij razvoja in zaupanje v dejstva statističnih analiz, modelov in kazalnikov je organiziral Statistični urad RS pod pokroviteljstvom predsednika Republike Slovenije, dr. Danila Turka. Vsebina, program in zaključki okrogle mize so podrobneje predstavljeni na spletnem mestu dogodka. Vir: spletna stran SURS, 10. junij 2011 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Razvoj učiteljeve poklicne poti V zadnjih desetletjih vse pogosteje naletimo na pojme, kot so: kariera, načrtovanje kariere, karierni razvoj, tudi ko gre za učiteljevo poklicno pot. Avtorica slovenske študije o razvoju učiteljeve poklicne poti, dr. Petra Javrh, se je oprla predvsem na izsledke švicarskega raziskovalca Hubermana in njegov model razvoja kariere učiteljev. V tem modelu je našla izhodišče za obsežno raziskavo o razvoju kariere slovenskih učiteljev, iz tega pa razvila S-model, ki upošteva slovenske posebnosti razvoja učiteljske kariere. Objavljena študija je predstavljena v štirih zvezkih: • V prvem zvezku - Splošne in andragoške zakonitosti razvoja - spoznamo pojme kariera, karierni razvoj, učiteljevo poklicno podobo, razvojne procese v posameznikovem življenju ter poglavitna obdobja razvoja kariere in njihove značilnosti. • Drugi zvezek - Poklicanost - nam najprej predstavi švicarsko študijo, zatem pa raziskavo med slovenskimi učitelji. Zanimivo je prebrati, kako kariero pojmujejo, doživljajo in ocenjujejo slovenski učitelji, kateri so pomembni dejavniki zadovoljstva v karieri teh učiteljev in ovire, med njimi presenetljivo tudi prisila k (njim neprilagojenemu) stalnemu strokovnemu izpopolnjevanju. • Tretji zvezek - Vzdržno načrtovanje kariere - nam najprej pojasni ta pojem, zatem pa navaja ukrepe, ki omogočajo spremembo poteka kariere v želeno smer, pojasni pojma karierna križišča in plato. Zadrži se ob vlogi direktorja pri načrtovanju vzdržnega kariernega razvoja zaposlenih. • V četrtem zvezku - Moč poklicne poti - so predstavljena videogradiva in v njih osebne zgodbe ljudi iz različnih obdobjih njihove kariere. Povezuje pa jih učenje, izobraževanje. Publikacija je nastala na Andragoškem centru Slovenije v sklopu projekta Izobraževanje in usposabljanje strokovnih delavcev v izobraževanju odraslih od 2009 do 2011, podprojekta Usposabljanje za andragoško delo. Služi lahko kot učno gradivo, pa tudi kot poglobljeno branje, namenjeno zlasti učiteljem in ravnateljem. Mag. Marija Velikonja (marija.velikonja@t-2.net), Ljubljana Vseživljenjsko učenje in socialna pravičnost V juliju je NIACE izdal publikacijo z naslovom Vseživljenjsko učenje in socialna pravičnost (Lifelong Learning and Social Justice), kjer predstavlja izzive, ki izvirajo iz poskusov usklajevanja vseživljenjskega učenja s socialno pravičnostjo, in stroške, ki temeljijo zgolj na znanju in gospodarskih dejavnikih. Knjiga ponuja dragocen vpogled v področja, kot so trajnostni razvoj in skupnost, učenje in delo, identiteta. S poudarkom na politiki, praksi in mednarodni vlogi tako širi bralčevo razumevanje tega področja in ponuja alternativne načine za razvoj in krepitev priložnosti za učenje. Vir: http://www.niace.org.uk/news/lifelong-learning-and-social-justice Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Izšel je zbornik prispevkov 15. andragoškega kolokvija V juliju je izšel zbornik prispevkov 15. andragoškega kolokvija z naslovom Gospodarstvo v recesiji in izobraževanje odraslih, ki je potekal v okviru prireditev Tedna vseživljenjskega učenja 26. maja 2011 na Gospodarski zbornici Slovenije v Ljubljani. Zapise je uredila mag. JasminaMirčeva. Avtorji prispevkov so vidni strokovnjaki s področja andragogike, sociologije, delovanja sistema in ekonomije, ki problematiko gospodarske krize in recesije v gospodarstvu dobro poznajo, in tudi zaposleni v podjetjih, ki se s posledicami gospodarske krize soočajo pri vsakdanjem delu. Publikacija je namenjena širši politični in strokovni javnosti, predvsem pa organizatorjem izobraževanja v podjetjih. GOSPODARSTVO U SECESIJI IN IZOBRAŽEVANJE ODRASLIH IfctrnU prUp«,Jtv IS- irdrigiluji »ejtfcviji V zborniku so predstavljeni vsebinski sklopi, ki so bili predstavljeni v plenarnem delu kolokvija, in sicer: Izobraževanje odraslih - ključ do izhoda iz gospodarske krize, Vpliv gospodarske krize na trg dela in pomen izobraževanja in usposabljanja, Gospodarska kriza, znanje in izobraževanje, Izobraževanje zaposlenih v času gospodarske krize - pravica, privilegij ali nujnost ter Kaj po krizi - delo ali domišljija. Prispevki iz delovnih skupin so naslednji: Izvajanje ukrepa Usposabljanje in izobraževanje v okviru aktivne politike zaposlovanja v letu 2010, Izzivi izobraževanja v Iskri Avtoelektriki v času krize, Izobraževalni proces v Revozu d. d., Izobrazbena struktura delovno aktivnega prebivalstva in brezposelnih ter vključenost v izobraževanje ter Manj izobraženi zaposleni in pridobivanje temeljnih sposobnosti v času krize. Vsi udeleženci 15. andragoškega kolokvija so izvod zbornika prejeli po pošti. Zbornik je na voljo v knjižnici ACS. Priredila: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS IZ DRUGIH VIROV Portal eUčenje z novimi funkcijami :elearningeuropa.info Evropski referenčni portal za izobraževanje in tehnologijo (elearningeuropa.info) je doživel nov zagon v povsem novem računalniškem okolju in z novimi funkcijami. Nova stran je zasnovana in zgrajena na uporabniku prijazen način. Vsebuje orodja za komunikacijo, izmenjavo in razpravo. Novo okolje je rezultat skrbnega načrtovanja in oblikovanja. Cilj je bil razviti tehnološko rešitev, ki je najbolj primerna za zahteve uporabnikov in omogoča boljši pretok idej in povezovanje. Stran ponuja ustvarjanje blogov, kjer uporabniki lahko izrazijo svoje mnenje, in TV kanal, ki daje ljudem možnost najti ustrezen in najboljši video posnetek o izobraževanju in tehnologiji na enem mestu. Poleg tega bodo v prihodnosti uporabniki lahko ustvarili skupnosti in delovne skupine po zanimivih in uporabnih temah ter vsebino pokazali širši javnosti. Portal je na voljo v 21 jezikih in je postal ključni forum za ustvarjanje in predstavitev idej. Registriranih je že več kot 35.000 uporabnikov, povprečno pa v enem mesecu stran obišče 16.000 ljudi. Med njimi so raziskovalci, zdravniki, študenti in oblikovalci politik iz vse Evrope. Vir: spletna stran Evropske komisije, 13. maj 2011 Priredila: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Geostatistični portal - vse na enem mestu Na spletni strani Statističnega urada RS so objavili Geostatistični portal, kjer so podatki na različnih prostorskih ravneh dostopni preko različnih interaktivnih orodij. Na portalu je med drugimi zanimivimi podatki objavljena elektronska različica publikacije Slovenske občine v številkah, kjer je vsaka občina predstavljena s kratkim člankom, v katerem so opisani izbrani statistični podatki in kazalniki. Na portalu sta objavljena tudi Katalog regionalnih delitev, ki pregledno prikazuje različne teritorialne členitve ozemlja Slovenije, in Interaktivni statistični atlas Slovenije, ki omogoča prikaz izbranih kazalnikov po statističnih regijah in občinah, praviloma v daljših časovnih vrstah. Vir: spletna stran SURS, http://www.stat. si/geostatistike.asp Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS Evropska komisija predstavlja načrte za nove ciljne vrednosti v izobraževanju Evropska komisija je predstavila načrte za nove evropske cilje na področju zaposlovanja in mobilnosti študentov, ki naj bi spodbudili in vodili izobraževalne reforme v Evropi. Svet Evropske unije mora uradno sprejeti dve novi ciljni vrednosti, ki bosta predstavljali nabor skupnih ciljev, za katere so se države članice zavezale, da jih bodo dosegle do leta 2020. Ti vključujejo zmanjšanje zgodnjega opuščanja šolanja, povečanje deleža visokošolskih diplomantov in odraslih, vključenih v vseživljenjsko učenje. Nove ciljne vrednosti na področju mobilnosti študentov bodo merile delež mladih z učnimi izkušnjami, pridobljenimi v tujini, ciljne vrednosti na področju izobraževanja in usposabljanja za zaposljivost pa bodo spremljala uspešnost mladih z različnimi stopnjami izobrazbe na trgu delovne sile v letih po diplomi. Vir: spletna stran Evropske komisije, 25. maj 2011 Priredila: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Sistemi poklicnega izobraževanja in usposabljanja po Evropi Razumevanje nacionalnih sistemov poklicnega izobraževanja in usposabljanja (Vocational Education and Training - VET) - njihovih značilnosti, zgodovine in prednostnih nalog - omogoča boljše usklajevanje evropskih politik, služi pa lahko tudi kot vir informacij zaposlenim na tem področju. Na spletni strani Cedefopa so objavljena nacionalna poročila, med katerimi je tudi poročilo za Slovenijo. Vir: spletna stran Cedefop, 26. maj 2011 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS CMEPIUS izpeljal tematsko delavnico Vrednotenje mednarodne mobilnosti učnega osebja m Center RS za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja (CMEPIUS) je 2. junija 2011 na Fakulteti za družbene vede v Ljubljani organiziral delavnico z naslovom Vrednotenje mednarodne mobilnosti učnega osebja. Tematske delavnice, ki se je je udeležilo 43 predstavnikov osnovnih, srednjih, višjih in visokih šol ter drugih organizacij, je potekala v obliki moderirane razprave, kjer so gostje delili izkušnje s področja vrednotenja mednarodne učne mobilnosti. Udeleženci so dobili širši pregled nad pomenom in načinom vrednotenja mednarodne učne mobilnosti v različnih organizacijah. Več o vsebinskih poudarkih tematske delavnice bo možno prebrati v poročilu, ki bo objavljeno na strani CMEPIUSa. Vir: spletna stran CMEPIUS, 8. junij 2011 Povzela: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Nova spletna stran Lingu@net World Wide V Madridu so objavili novo spletno stran Lingu@net Worldwide, ki ponuja obiskovalcem informacije in povezave s kakovostnimi viri z vsega sveta za učenje in poučevanje katerega koli modernega tujega jezika. Stran omogoča večjezični dostop do več kot 3.500 katalogiziranih spletnih virov, od katerih jih je mnogo prav za učeče se. Ponuja tudi podporo odraslim učencem, kako se učiti jezika, kako oceniti svojo raven znanja in kako se sporazumevati z drugimi učenci jezika po spletu. Lingu@net World Wide je brezplačen. Na voljo je v 32 jezikih, tudi v slovenščini. Vira: spletna stran Evropske komisije, 14. junij 2011 in http: //www.linguanet-worldwide .org/ Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Vlada je imenovala nove člane v Strokovni svet za izobraževanje odraslih Vlada je na svoji 140. redni seji, ki je bila 16. junija 2011, imenovala nekatere nove člane v Strokovni svet Republike Slovenije za izobraževanje odraslih. 25. junija je mandat potekel naslednjim članom: mag. Brigiti Kruder, Marjanu Gojkoviču, Edvardu Kržišniku, Matiji Zorcu, mag. Dragu Bitencu, Ireni Vodopivec in Ireni Kuntarič Hribar. V Strokovni svet Republike Slovenije za izobraževanje odraslih so za dobo šestih let na novo imenovani: • Ema Perme, ki jo je predlagalo Ministrstvo za šolstvo in šport, • mag. Brigita Kruder, ki jo je predlagalo Ministrstvo za šolstvo in šport, • Irena Kuntarič Hribar, ki jo je predlagalo Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve, • Mirjana Šibanc, ki jo je predlagala Zveza ljudskih univerz Slovenije, • Bojana Sever, ki jo je predlagala Gospodarska zbornica Slovenije, • Marjeta Gašperšič, ki jo je predlagal Sindikat vzgoje, izobraževanja, znanosti in kulture Slovenije. Vir: spletna stran Vlade RS, sporočilo za javnost, 16. junij 2011 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Vlada imenovala nove člane v Strokovni svet za poklicno in strokovno izobraževanje Maja in junija je nekaterim članom potekel mandat v Strokovnem svetu Republike Slovenije za poklicno in strokovno izobraževanje. Vlada RS je na svoji 140. seji imenovala naslednje nove člane: • mag. Renato Zupanc Grom, ki jo je predlagalo Ministrstvo za šolstvo in šport, • mag. Edito Granatir Lapuh, ki jo je predlagalo Ministrstvo za gospodarstvo, • Ireno Kuntarič Hribar, ki jo je predlagalo Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve, • Hinka Jurgeca, ki ga je predlagal Sindikat vzgoje, izobraževanja, znanosti in kulture Slovenije, • Branka Kumra, ki sta ga predlagali Obrtno-podjetniška zbornica Slovenije in Gospodarska zbornica Slovenije, lingu@net worldwide • Majdo Filipič, ki jo je predlagala Kmetijsko gozdarska zbornica Slovenije. Mandat imenovanim traja šest let. Vir: spletna stran Vlade RS, sporočilo za javnost, 16. junij 2011 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Novosti in spremembe v izvajanju programa Mladi v akciji Program Mladi v akciji (MvA) nudi podporo evropskim in mednarodnim mladinskim projektom, ki spodbujajo mladinsko delo in neformalno učenje. V njem lahko sodelujejo mladi med trinajstim in tridesetim letom starosti. V letu 2012 napovedujejo novosti in spremembe pri izvajanju programa. Prednost pri sprejemu bodo imeli tisti projekti, ki bodo temeljili na zavezanosti mladih za vključujočo rast (nezaposlena mladina, revni in marginalizirani mladi - migranti, invalidi in Romi), spodbujali pobudništvo, ustvarjalnost, podjetništvo in večanje zaposljivosti mladih. Sprejeti bodo tudi tisti projekti, ki si bodo prizadevali za zdrav način življenja in se bodo osredotočali na večanje zavesti mladih in spodbujanje njihove dejavnosti v odnosu do globalnih okoljevarstvenih izzivov in podnebnih sprememb. V naslednjem letu načrtujejo zmanjšanje števila prijavnih rokov (iz pet na tri v posameznem letu), spremenil se bo način izračuna zneska dotacije v mladinskih izmenjavah in podpornih dejavnostih. V Sloveniji je predvidenih 16 % več razpoložljivih sredstev. Na ravni celotnega programa bo tako v letu 2012 na voljo 112.500.750 EUR razpoložljivih sredstev v 33 programskih državah oziroma dobrih 8 % sredstev več kot v letu 2011. Več o novostih in spremembah, aktualnih razpisih, izdanih brošurah in še čem je objavljeno na spletni strani programa MvA. Povzela: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Letna konferenca Evropske mreže za temeljne zmožnosti Evropska mreža za temeljne zmožnosti (Basic Skills Network - EBSN) je neodvisna nevladna mreža, ustanovljena v juniju 2010. Nastala je spontano v delovni skupini Evropske komisije za pripravo akcijskega načrta izobraževanja odraslih. Registrirana je v Švici in združuje različne akterje raziskovalnega in razvojnega področja ter politike izobraževanja odraslih, pri svojem delovanju pa se povezuje z Evropsko komisijo. Članice EBSN so različne ustanove v posameznih državah v Evropi in zunaj evropskih meja, in sicer razvojne in raziskovalne ustanove, ministrstva in drugi akterji, ki delujejo v posameznih državah na področju temeljnih zmožnosti. Skupaj zdaj šteje več kot 64 članov. Iz Slovenije je v začetni fazi združevanja organizacij v Program „Mladi v akciji" mrežo k članstvu pristopil Andragoški center Slovenije, v letu 2012 pa načrtujejo vstop Ministrstva za šolstvo in šport. Temeljni namen in cilj mreže in povezovanja na tej ravni je slediti trendom, raziskovalnim rezultatom in primerjavam ter oblikovati ustrezne usmeritve v politikah posameznih držav za ustrezno urejanje razvoja temeljnih zmožnosti njenih državljanov. V letu 2011 je bilo nekaj organizacij povabljenih, da sodelujejo v delovni skupini za pripravo pregleda novejših raziskovalnih rezultatov z več področij, na primer: matematična pismenost, začetno opismenjevanja priseljencev, usposabljanje učiteljev, finančna pismenost in sposobnost reševanja problemov, učenje v družini, medgeneracijsko učenje ipd. Evropska mreža je konec junija letos organizirala letno konferenco zveze v Vaduzu, na kateri so izvolili člane predsedstva in potrdili statut. Več o programu, gradivih s konference ter o Evropski mreži za temeljne zmožnosti si lahko ogledate na spletni povezavi http://www.basicskills.eu/. Vira: NoviSIO - 6/2011 in http://www.basicskills.eu/ Priredila: mag. Estera Možina (ester.mozina@acs.si ), ACS Slovenska univerza za tretje življenjsko obdobje je postala ustanovna članica Foruma civilne družbe Podonavja V okviru projekta Podonavski sosedje na delu (DanubeNetworkers - Neighbours at Work - DANET) - projekt smo predstavili v marčevski številki e-Novičk - so se od 29. junija do 1. julija 2011 v gradu Esterhazy v Esenstadtu sestale članice Foruma civilne družbe (Danube Civil Society Forum). Članice foruma se bodo v prihodnje posvečale dejavnemu staranju in izobraževanju starejših, medgeneracijskemu izobraževanju, še posebej v povezavi z zaposlovanjem in integriranim lokalnim razvojem, razvoju avtonomnega socialnega učenja (študijski krožki, recipročno učenje, sodelovalno učenje) in splošnim spretnostim, kot so jezikovne in računalniške spretnosti. Več o forumu si lahko (v angleščini) preberete na strani http://www.danubestrategy.eu/participation/civil-society/. Vir: Novice U3 11-2011 Priredila: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Mednarodna raziskava računalniške in informacijske pismenosti V Ljubljani je med 27. junijem in 1. julijem 2011 v organizaciji Pedagoškega inštituta, Zavoda RS za šolstvo in Ministrstva za šolstvo in šport (MŠŠ) potekal delovni sestanek o mednarodni raziskavi računalniške in informacijske pismenosti (International Study of Computer and Information Literacy - ICILS 2013). Raziskava poteka pod okriljem Mednarodne zveze za evalvacij o izobraževalnih dosežkov (International Association for the Evaluation of Educational Achievement - IEA), vodijo pa jo priznani strokovnjaki avstralskega sveta za raziskovanje v izobraževanju ACER. V raziskavo, ki se bo na šolah s predraziskavo začela odvijati spomladi 2012 (glavni zajem pa bo leta 2013), je vključenih 21 držav, tudi Slovenija. V njej bodo sodelovali učenci in učenke 8. razreda, raziskava pa bo ugotavljala, kako dobro učenci poznajo in uporabljajo računalniško tehnologijo ter kako rokujejo z informacijami, pridobljenimi, obdelovanimi ter posredovanimi preko računalnika in interneta. Raziskava se bo ukvarjala tudi z razmerami v šolah, ki vplivajo na uporabo informacijsko komunikacijske tehnologije (IKT), usposobljenostjo in pripravljenostjo učiteljev, dejanskim poukom ter različnimi drugimi dejavniki, ki preko šole, doma in širše skupnosti, vplivajo na učinkovito rabo IKT. Vir: spletna stran MŠŠ, 1. julij 2011 Priredila: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Izšla je letošnja peta številka glasila ADEES Andragoško društvo Slovenije je na svojih spletnih straneh objavilo junijsko številko e-glasila, v kateri poročajo o usklajevalnem sestanku predstavnikov združenj, pogovoru z rektorjem Univerze v Ljubljani, novih spletnih straneh projekta razvoja kakovosti v izobraževanju odraslih na ACS; zanimiv je članek o obiskanosti spletne strani društva; bralce opozarjajo na neustreznosti pri razpravi o novi Beli knjigi o vzgoji in izobraževanju v RS; pišejo tudi o ključnih vsebinskih poudarkih in dogajanju na osmi svetovni skupščini ICAE; napovedujejo konferenco Dejavno staranje in prostovoljstvo v luči vseživljenjskega učenja. Vir: spletna stran ADS Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Zaključna konferenca projekta Odpiranje sistemov izobraževanja in usposabljanja v širše lokalno okolje V začetku juliju je Ljudska univerza Ajdovščina (LU Ajdovščina ) s partnerji na Zemonu pripravila zaključno konferenco projekta Odpiranje sistemov izobraževanja in usposabljanja v širše okolje ali na kratko Partnerstva. Konferenca je bila namenjena predstavitvi rezultatov, doseženih v zadnjih dveh letih. Projekt so na LU Ajdovščina izvajali skupaj z ICILS iL/j 2013 lEA^r Idrijsko Cerkljansko razvojno agencijo in Centrom za razvoj podeželja TRG Vipava, sofinancirala pa sta ga Ministrstvo za šolstvo in šport in Evropski socialni sklad. Več o konferenci lahko preberete na spletni strani LU Ajdovščina. Vira: spletna stran ZLUS, http://www.zveza-lu.si/index.php?newsId=27 in spletna stran LU Ajdovščina Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Šesta in sedma številka NoviSIO V juliju sta izšli kar dve številki novic Sektorja za izobraževanje odraslih pri Ministrstvu za šolstvo in šport: NoviSIO - 6/2011 in NoviSIO - 7/2011. CONFINTEA VI - dogodki v prvi polovici 2011 Izšla je druga izdaja e-biltena, ki spremlja uresničevanje Belemskega akcijskega načrta, sprejetega na svetovni konferenci CONFINTEA VI (Brazilija, 2009). V njej so predstavljene dejavnosti, izpeljane v posameznih državah pa tudi na meddržavni ravni, kot sta regionalni posvet za Latinsko Ameriko in Karibsko otočje (25.-27. maj 2011) ter v Sloveniji organizirani posvet za Jugovzhodno Evropo (2. junij 2011). Opisani so tudi rezultati: • sestanka mednarodnih strokovnjakov na Unescovem inštitutu za vseživljenjsko učenje v Hamburgu (25.-27. januarja 2011) - razpravljali so o pristopih in metodah za spremljanje uresničevanje sklepov CONFINTEA VI in potrdili dva pomembna dokumenta: Strategijo za integriran pristop k spremljanju Belemskega akcijskega načrta ter splošnega razvoja izobraževanja odraslih in vseživljenjskega učenja (Overall Monitoring Strategy) ter tehnično orodje za spremljanje, ki se nanaša na ključna področja akcijskega načrta na operativni ravni (Monitoring Matrix). Strokovnjaki so se ukvarjali tudi z opredelitvijo skupnih kazalnikov; • drugega sestanka posvetovalne skupine CONFINTEA VI (28. maj 2011), ki se je prav tako ukvarjala s procesom spremljanja, konkretneje z vprašalnikom za pripravo prvega vmesnega poročila (Global Report on Adult Learning and Education - GRALE 2012). Bilten vsebuje še druge zanimive informacije. Vabljeni k branju! Vir: CONFINTEA VI Follow-up News No. 2 Priredila: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.panger@acs.si), ACS Nadaljnje izobraževanja v Sloveniji v šolskem letu 2009/2010 Statistični urad RS je na svoji spletni strani objavil končne podatke o nadaljnjem izobraževanju v Sloveniji v šolskem letu 2009/2010. Med 366 izvajalci nadaljnjega izobraževanja, ki so vrnili izpolnjene vprašalnike, je največ avtošol (30 %), sledile so specializirane organizacije za izobraževanje (27 %), enote za izobraževanje pri podjetjih, enote za izobraževanje pri šolah in ljudske univerze. Izvajalci nadaljnjega izobraževanja so izvedli 28.206 različnih izobraževalnih programov usposabljanja, izpopolnjevanja in specializacije ter programov splošnega izobraževanja za splošne potrebe in prosti čas. V opazovanem obdobju so zabeležili skoraj 320.000 udeležencev različnih izobraževalnih programov. Ker podatkov o nadaljnjem izobraževanju ne spremljajo na individualni ravni, podatki o udeležbi niso natančni. Nekateri obiskujejo več dejavnosti hkrati, zato so v skupnem številu zajeti večkrat. Med udeleženci izobraževanj je bilo največ zanimanja za izobraževalne programe brez javne veljavnosti, in sicer za potrebe poklicnega dela (80 % udeležb), 16 % udeležb je bilo v programih za splošne potrebe in prosti čas. Zanimanje za jezikovno izobraževanj ne upada. V šolskem letu 2009/2010 so izvajalci izobraževanj izvedli 3.794 jezikovnih tečajev in zabeležili 22.962 udeležencev. Največje je zanimanje za učenje angleškega in nemškega jezika, povečuje pa se zanimanje tudi za učenje ruskega jezika. Spodbuden je podatek, da se tudi več tujcev želi učiti slovenskega jezika. Vir: spletni strani SURS, 12. julij 2011 Povzela: Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS Izdatki za formalno izobraževanje, Slovenija, 2009 - začasni podatki SURS je objavil začasne podatke o izdatkih za formalno izobraževanje v Sloveniji v letu 2009. Javni izdatki za formalno izobraževanje v Sloveniji so v letu 2009 presegli 2 milijardi EUR (5,7 % BDP). Največji delež sredstev od celotnih javnih izdatkov za formalno izobraževanje je bil namenjen osnovnošolskemu izobraževanju (44 %); tem so po obsegu sledila sredstva za terciarno (24 %), srednješolsko (22 %) in predšolsko izobraževanje (10 %). Neposredna poraba za izobraževalne ustanove je tudi v letu 2009 obsegala največji delež od celotnih javnih izdatkov za formalno izobraževanje (92 %); transferji, plačila gospodinjstvom in drugim zasebnim entitetam pa so obsegali 8 % celotnih javnih izdatkov za formalno izobraževanje. Vir: spletni strani SURS, 21. julij 2011 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS KOTIČEK JE VAŠ Študijski obisk v Španiji SV okviru evropskega programa Vseživljenjsko učenje sem se od 28. marca do 1. aprila letos v Almeriji udeležila študijskega obiska Inovacije v vseživljenjskem učenju in e-učenje. Udeleženci smo na & r jug Španije, v Andaluzijo, prišli iz Francije, z Irske, iz Italije, s Portugalske, iz Romunije in Slovenije. Gostiteljska ustanova, Centro del Profesorado de Almeria, opravlja naloge regionalnega Zavoda za šolstvo. v V sklopu programa smo se seznanili z učinkovitimi pristopi izobraževanja na daljavo na različnih stopnjah formalnega in v neformalnem izobraževanju. Na osnovni šoli Aguadulce tudi najmlajši učenci pri pouku uporabljajo prenosne računalnike, ki jih dobijo v trajno uporabo. Na univerzi smo se seznanili s poučevanjem agronomije na daljavo. Prav za te potrebe je nastal obsežen e-herbarij, ki je tudi skeptike prepričal, da je učenje na daljavo primerno za zares širok spekter vsebin. Ogledali smo si pridelavo zelenjave v ogromnih rastlinjakih. V rastlinjaku Climasol so se odločili, da bodo svojo osnovno dejavnost dopolnjevali z izobraževalno dejavnostjo, saj je sodobnemu človeku pridelava hrane postala precejšnja neznanka. Španci so tako naš obisk izkoristili tudi za predstavitev te za lokalno gospodarstvo izjemno pomembne dejavnosti, ki jo je dobra dva meseca kasneje močno prizadel izbruh afere E.coli. Spoznali smo še dva primera dobre prakse: uporabo družabnih medijev pri pouku in primer srednješolskega izobraževanja odraslih na daljavo. Za prebivalce vasi, ki so oddaljene od urbanih središč, je možnost izobraževanja na daljavo izjemnega pomena. V pogovorih smo opozorili tudi na točke, kjer se pri e-izobraževanju v praksi še vedno zatika - pri nas, v Španiji in praktično povsod. Za generacije, ki prihajajo, pa bodo oblike izobraževanja, ki so danes nove in inovativne, nedvomno običajen del njihovega vsakdana. Špela Jurak (spela.jurak@cdi-univerzum.si), CDI Univerzum PUMstival »Ko verjamete v ljudi, lahko ti naredijo nemogoče.« (Nancy Dornan) Ravno zaradi takega odnosa in vere mentorjev v nas približno 70 odstotkov udeležencev programa PUM v Ljubljani nadaljuje redno šolanje ali najde zaposlitev. Ni kaj, zares pošten delež. Pa je statistika res edini rezultat, ki nas zanima? »Izviren družaben dogodek, poln vloženega dela in obrojenih sadov.« (Polona, PUM Ljubljana) »Dobro zamišljen in kvalitetno izpeljan dogodek. Želel sem si samo več učinka ... Občutek imam, da je doživel manj odmeva, kot bi si ga zaslužil.« (Anže, PUM Ljubljana) »Bilo je zabavno, sproščeno ... V glavnem - bilo je super!« (Jan, PUM Ljubljana) Smo mladi od 15 do 25 let, ki smo opustili redno formalno šolanje, vendar pa bi vseeno radi dejavno in ustvarjalno preživljali svoj prosti čas. PUMstival je eden izmed takih javnih dogodkov, kjer lahko dokažemo, da vseeno zmoremo in da lahko najdemo pravo pot v življenju. Tako smo se PUMovci iz ljubljanskega neprofitnega zavoda Bob na festivalu popeljali z recikliranimi starimi kolesi, ki smo jih v okviru letošnjega projekta polepšali in vrnili v uporabo. PUMstival ima več namenov: okoljevarstvo, inventivnost (oziroma dodana vrednost znanja in s tem povečevanje možnosti za zaposlovanje), varčevanje z dobrinami in denarjem, samopomoč in pomoč v družbenem okolju. Svoje talente smo lahko pokazali na odprtem odru, ki je bil namenjen vsem, ki so se hoteli predstaviti ali pokazati. Poleg tega so si mimoidoči lahko ogledali lutkovne predstave in udeležili številnih delavnic. Ogledali smo si tudi film Šus adrenalina, ki je poln adrenalinskih posnetkov in ima jasno sporočilo - adrenalinski športi in zdravo življenje so boljši kot droge. Videli smo lahko tudi projekte drugih PUMovcev: Celjani so predstavili svoje ustvarjalne delavnice, Novomeščani so pozirali v svojih izvirnih maskah in imeli fotografsko razstavo, PUMovci iz Murske Sobote so nam pokazali tradicionalne izdelke domače obrti, Radovljičani so zavrteli film z naslovom Z ladjo okoli sveta, Mariborčani pa so se predstavili s fotografijami. Za zabavo so poskrbeli člani Mladih zmajev, Cirkokroga in Transformatorja, ki so ustvarjali dobro vzdušje. Namen festivala je javna in medijska predstavitev PUMovskih projektov v tekočem šolskem letu. Obenem je to tudi predstavitev dejavnega in kreativnega preživljanja prostega časa, s poudarkom na izkušenjskem učenju, kjer ustvarjamo predstavljive, tematsko aktualne, socialno odgovorne in družbeno angažirane projekte. Polona Lombergar in Anže Erjavec, udeleženca programa PUM Ljubljana, Mojca Fajdiga (info.zikboblj@guest.arnes.si), mentorica programa PUM Ljubljana Stališča in predlogi iz razprave v Andragoškem društvu Slovenije rOADSI V , ANI Andragoško društvo Slovenije (ADS) je konec junija organiziralo strokovno razpravo o osnutku Zakona o spremembah in dopolnitvah zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja (v nadaljevanju Osnutek ZOFVI). Na podlagi razprave je v juliju ADS zbralo pisna stališča in predloge, ki jih je posredovalo predlagatelju osnutka. Pri pripravi stališč so poleg članov ADS sodelovali še člani Društva za izobraževanje odraslih v srednjih šolah, Združenja izobraževalnih institucij G.I.Z., Zveze ljudskih univerz Slovenije (ZLUS) in predstavnik Zveze svobodnih sindikatov Slovenije, g. Marjan Urbanč. ANDRAGOŠKO DRUŠTVO SLOVENIJE Andragoška drušho Sloveniji - ADS Siovtuian Adull Educiliin Associai u u - SAEA Z izjemo ZLUS, ki nekaterih stališč ne podpira, so se udeleženci razprave strinjali, da se naj: • predloženi Osnutek ZOFVI v celoti zavrne, saj ne prinaša sprememb za odpravljanje slabosti dosedanje zakonske ureditve, na katere so pokazala strokovna gradiva, in sicer: Strokovne podlage za pripravo osnutka Zakona o izobraževanju odraslih, ki jih je decembra 2009 pripravil ACS, Predlog Zasnove izobraževanja odraslih v Beli knjigi o vzgoji in izobraževanju, ki jih je v juniju 2011 pripravila Posebna strokovna skupina za izobraževanje odraslih, in izidi raziskave, ki jo je v letu 2010 pripravilo ADS; • za nadaljnje celovito urejanje zakonodaje za izobraževanje odraslih oblikuje delovna skupina, v kateri naj bodo tako predstavniki zainteresirane strokovne javnosti (ACS, ADS, CPI) kot tudi predstavniki socialnih partnerjev. Menimo, da Osnutek ZOFVI ni primeren za nadaljnjo obravnavo. Udeleženci razprave v ADS smo svoja stališča in predloge podrobno opisali na devetih straneh (v celoti jih objavljamo na spletnih straneh ADS), v nadaljevanju članka pa si lahko preberete le nekatere. Dr. Zoran Jelenc (zoran.jelenc@guest.arnes.si), ADS NE PREZRITE Poziv za oddajo poročil Sektor za izobraževanje odraslih na Ministrstvu za šolstvo in šport poziva vse izvajalce programov in dejavnosti izobraževanja odraslih (financiranje oziroma sofinanciranje programov po razpisu za sofinanciranje programov za izobraževanje odraslih v letu 2011, dejavnosti TVU 2011, študijskih krožkov, središč za samostojno učenje, borz znanja, programov in dejavnosti združenj in asociacij) k oddaji poročil za vse opravljene programe in dejavnosti v aplikacijo za spremljanje uresničevanja ReNPIO. Račune oziroma zahtevke je potrebno poslati na Ministrstvo za šolstvo in šport. Vir: NoviSIO - 7/2011 Priredila: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Objavljen je Razpis za vpis odraslih v šolskem letu 2011/2012 Ministrstvo za šolstvo in šport ter Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve sta v juliju objavila Razpis za vpis odraslih v šolskem letu 2011/2012 za program poklicnega in srednješolskega izobraževanja ter posebne programe izobraževanja odraslih, v katerih se pridobi javnoveljavna listina. Prosta vpisna mesta razpisuje 178 organizacij za izobraževanje odraslih. Razpisanih je 56.911 vpisnih mest. V Razpisu so poleg programov, ki so javno veljavni, vključene tudi informacije o možnosti vključitve v programe priprav za preverjanje in pridobitev NPK in v dejavnosti v podporo izobraževanju odraslih. Odrasli se lahko vpišejo v nižje in srednje poklicne, srednje tehniške in druge strokovne šole ter gimnazije, ljudske univerze in druge organizacije za izobraževanje odraslih. Tudi letos so objave natisnjene v posebni publikaciji, ki bo na voljo v organizacijah za izobraževanje odraslih, v območnih službah in uradih za delo Zavoda RS za zaposlovanje, v lokalnih informacijskih in svetovalnih središčih za izobraževanje odraslih (ISIO), v lokalnih središčih za samostojno učenje (SSU), borzah znanja (BZ) in lokalnih centrih vseživljenjskega učenja (CVŽU). änp mirm Vir: spletna stran MŠŠ, 6. julij 2011 Povzela: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Najava konference Staranje in prostovoljstvo v luči vseživljenjskega učenja Zveza ljudskih univerz Slovenije (ZLUS) v sodelovanju z Andragoškim društvom Slovenije (ADS) in ob podpori Ministrstva za šolstvo in šport organizira konferenco, ki bo 13. in 14. septembra 2011 v kongresnem centru Portus, LifeClass hoteli, Portorož. Tema konference bo dejavno staranje in prostovoljstvo v luči vseživljenjskega učenja. Cilji konference so predstavitev stanja in usmeritev na področju dejavnega staranja in izobraževanja odraslih za prostovoljstvo ter vključevanja starejših odraslih v izobraževanje. Prav tako bomo predstavili pomen učenja in prostovoljstva v starajoči se družbi ter pomen medgeneracijskega sodelovanja. Nastopajoči na konferenci bodo predstavili tudi pomen in povezavo med izobraževanjem starejših, oblikovanjem socialnih omrežij in sodelovanjem v skupnosti. Drugi dan konference bomo pripravili moderirane delavnice, v katerih bodo lahko udeleženci aktivno sodelovali pri iskanju možnosti za izboljšanje strokovnega dela pri izobraževanju starejših in za prostovoljstvo. Kot vsako leto doslej bomo na koncu konference poskušali oblikovati zaključke in priporočila ter razvojne smernice glede nadaljnjih dejavnosti na področju izobraževanja in učenja starejših odraslih ter prostovoljstva v izobraževanju. Program konference je še v pripravi, vse informacije o konferenci bodo pravočasno objavljene na spletni strani ZLUS in spletni strani ADS. Mag. Igor Kotnik (zveza.lu-slo@guest.arnes.si), ZLUS UTŽO Ljubljana vabi k vpisu v novo študijsko leto Univerza za tretje življenjsko obdobje Ljubljana (UTŽO) vabi k vpisu v njihove programe v novem šolskem letu. Vpis bo potekal vsak delovni dan od 1. do 15. septembra 2011 na sedežu UTŽO v Ljubljani, Poljanska cesta 6, v 1. nadstropju levo od 9.00 do 12.00 ure. Vpis bo možno opraviti le osebno (vpis preko spleta ne bo možen), saj bo študentom nudena učno in drugo svetovanje. Spoznali bodo poslanstvo UTŽO ter se hkrati seznanili tudi z novimi programi. Nove programe so razvili skupaj s skrbno izbranimi strokovnjaki in mentorji. Nekateri med njimi so: Bilo je nekoč: slovenski prostor skozi zgodovino z mentorico zgodovinarko Narodnega muzeja Slovenije dr. Majo Žvanut, Ne čakaj na maj - moja/naša preteklost ob popevkah v letih 1945-1980 z radijsko glasbeno urednico in pevko šansonov Meri Avsenak, Kaj se nam dogaja? Urbana in demografska geografija z mentorjem dr. Damirjem Josipovičem, ki ga poznate že s konference o migracijah, Dedek in babica za današnje čase z mentorico psihologinjo Andrejo Kotnik Trček, Astronomija z mentorjem fizikom prof. Zorkom Vičarjem, ki se po nekaj letih vrača v naše vrste, Vrtna umetnost in oblikovanje vrtov z mentorjem agronomom ing. Andrejem Hrenom v podporo tudi vrtnemu prostovoljstvu v Botaničnem vrtu Ljubljana itd. Vir: Novice U3 11-2011 Povzela: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Mednarodna konferenca in kontaktni seminar Odrasli s posebnimi potrebami v vseživljenjskem učenju Med 6. in 9. oktobrom 2011 bo v hotelu Larix v Kranjski Gori mednarodna konferenca ter Grundtvig in Leonardo da Vinci kontaktni seminar, namenjen povezovanju in mreženju ustanov, ki se ukvarjajo z odraslimi s posebnimi potrebami. Ukvarjali se bodo izključno z naslednjimi ciljnimi skupinami: vidno, slušno, duševno in fizično prizadeti. Cilj konference je prikazati dogajanja na tem področju v nacionalnem in evropskem kontekstu ter predstaviti primere dobrih praks. Na kontaktnem seminarju bi želeli pripraviti čim več novih, inovativnih in uporabnih projektov za odrasle s posebnimi potrebami. Več o prijavi na seminar in sofinanciranju udeležbe preberite na straneh CMEPIUSa. Prijave zbirajo do zapolnitve mest. Priredila: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Povabilo k oddaji prijav v okviru programa Vseživljenjsko učenje - Študijski obiski m CMEflUS Obveščamo vas, da je odprt drugi prijavni rok za oddajo prijave za udeležbo na študijskih obiskih v akademskem letu 2011/2012 (od marca do junija 2012). K prijavi na študijski obisk ste vabljeni vsi, ki delujete in sprejemate odločitve na področju izobraževanja in usposabljanja v sodelujočih državah (direktorji, predstavniki lokalnih, regionalnih in nacionalnih oblasti, svetovalci, ravnatelji in pomočniki, predstavniki izobraževalnih služb, uradov za delo ali svetovalnih centrov in drugi). Rok za oddajo prijave je 14. oktober 2011 (do 12. ure), podrobnosti pa objavljamo na spletni strani program. Hkrati ste vabljeni, da kot organizacija v akademskem letu 2012/2013 izvedete študijski obisk v Sloveniji za udeležence iz drugih upravičenih držav. Evropska komisija zagotavlja finančno pomoč izbranim udeležencem obiska, Nacionalna agencija pa ustanovi organizatorki sofinancira stroške, ki nastanejo z organizacijo obiska. Rok za oddajo prijave za organizacijo študijskega obiska je 1. oktober 2011, razpisno dokumentacijo in prijavnici pa najdete na spletni strani: http://www.cmepius.si/razpisi/so11.aspx. Na CMEPIUSu pripravljamo delavnici, namenjeni prijaviteljem (pomoč pri izpolnjevanju in oddaji prijavnice), ki bosta 31. avgusta 2011 in 9. septembra 2011 ob 13. uri v sobi 107 (1. nadstropje). 21 Prijave zbiramo na spletnem naslovu studij ski .obisk@cmepius .si. Za dodatne informacije smo vam na voljo (W: http://www.cmepius.si/, E: maja.godejsa@cmepius.si). Maja Godejša (maja.godejsa@cmepius.si), CMEPIUS Programa Institucionalno usposabljanje in NPK/TPK Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve je skupaj z Zavodom RS za zaposlovanje pripravil programa, katerih namen je povečati zaposljivost brezposelnih oseb z dvigom izobrazbene ravni, usposobljenostjo in temeljnimi veščinami (ključne kompetence) ter izboljšati pogoje iskalcev zaposlitve in neaktivnih oseb za vstop na trg dela in v zaposlenost. V okviru izvajanj usposabljanj in izobraževanj brezposelnih in neaktivnih oseb so predvidene tudi akcije ozaveščanja o pomenu dvigovanja izobrazbene ravni in usposobljenosti ter novo pridobljenih znanj, veščin in kompetenc za vsakega posameznika. Iskalci zaposlitve lahko dobijo več informacij na spletnih naslovih obeh programov: • Institucionalno usposabljanje: predstavitev programa; • Nacionalne in temeljne poklicne kvalifikacije (NPK/TPK): predstavitev programa. Vir: Kohezijskega e-kotiček, št. 33 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Sofinanciranje šolnin za zmanjševanje izobrazbenega primanjkljaja v šolskih letih od 2007/2008 do 2012/2013 Namen javnega povabila je večja dostopnost izobraževanja, povečanje splošne izobraženosti odraslih do zaključene srednješolske izobrazbe ter zaposlitvenih možnosti posameznikov. Program je namenjen odraslim, ki so v dopolnjeni starosti 25 do 64 let pridobili višjo raven izobrazbe do vključno V. stopnje v šolskih letih od 2007/2008 do 2012/2013. Skupna okvirna višina sredstev, ki so na voljo za ta program, je 7.360.610 EUR. Od tega je za šolnine namenjeno 6.923.610 EUR. Vlagatelji lahko vloge oddajajo od dneva objave povabila do porabe razpoložljivih sredstev oziroma do 15. julija 2013. Več informacij in vsa dokumentacija javnega povabila je na voljo na spletni strani Javnega sklada RS za razvoj kadrov in štipendije. Vir: Kohezijskega e-kotiček, št. 33 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS POSVETI, KONFERENCE Staranje in prostovoljstvo v luči vseživljenjskega učenja Portorož, Slovenija, 13. in 14. september 2011 Povabilo na konferenco objavljamo na strani 20, vse informacije o konferenci pa bodo objavljene na spletni strani Zveze ljudskih univerz Slovenije in Andragoškega društva Slovenije. 24th ICDE World Conference (24. konferenca ICDE) Bali, Indonezija, 2. do 5. oktober 2011 31. marca se je iztekel rok za oddajo povzetkov za 24. konferenco Mednarodnega sveta za odprto izobraževanje in študij na daljavo (International Council for Open and Distance Education - ICDE). Več informacij je objavljenih na konferenčni spletni strani http://www.ut.ac.id/icde2011/. Mednarodna konferenca in kontaktni seminar Odrasli s posebnimi potrebami v vseživljenjskem učenju Kranjska Gora, Slovenija, 6. do 9. oktober 2011 Cilji konference in kontaktnega seminarja so na kratko predstavljeni na strani 21, več o prijavi in sofinanciranju udeležbe pa si preberite na straneh CMEPIUSa. Andragoško spopolnjevanje v prepletu različnih vlog izobraževalcev odraslih Portorož, Slovenija, 20. oktober 2011 Povabilo na konferenco je objavljeno v tokratni številki e-Novičk (str. 3-4), program in dodatne informacije o konferenci pa najdete na spletnem naslovu http://pro.acs.si/izo2011/. Bralna pismenost v Sloveniji in Evropi Brdo pri Kranju, Slovenija, 25. in 26. oktober 2011 Uradno vabilo je objavljeno na spletni strani Zavoda RS za šolstvo, dodatne informacije o konferenci pa najdete na spletnem naslovu http://www.zrss.si/bralnapismenost/. 13th EPEA Conference 13. konferenca EPEA Manchester, Velika Britanija, 27. do 30. oktober 2011 Pod okriljem Evropskega združenja za izobraževanje v zaporih (European Prison Education Association -EPEA) bo potekala evropska konferenca o izobraževanju odraslih v zaporih z naslovom Free to Learn. Več informacij o konferenci in prijavni obrazec najdete na konferenčni spletni strani. 7th International Conference on Researching Work and Learning (7. mednarodna konferenca o raziskovanju dela in učenja) Šanghaj (Shanghai), Kitajska, 4. do 7. december 2011 Konferenca bo potekala na šanghajski East China Normal University. Vsi podatki o konferenci so na spletni strani http://www.rwlecnu.org/en-us/Home.aspx. NOVOSTI IZ KNJIŽNICE Sporočamo vam, da bo knjižnica ACS zaradi dopusta zaprta do 15. avgusta. Želimo vam prijetno počitnikovanje! NEVLADNE organizacije kot prostor učenja : zbornik izobraževalnih vsebin, programov in metod / [avtorji prispevkov Miha Bejek ... [et al.] ; uredniški odbor Miha Bejek ... et al.]. - Ljubljana : Zveza tabornikov Slovenije, 2010. - 180 str. : ilustr. ; 21 cm OHIDY, Andrea Lifelong learning : interpretations of an education policy in Europe / Andrea Ohidy ; with a foreword by Ursula Sauer-Schiffer, translated by Enikö Györffy ... [et al.]. - 1st ed. - Wiesbaden : VS Research, 2008. - 117 str. : ilustr. ; 21 cm POTOČNIK Slavič, Irma Endogeni razvojni potenciali slovenskega podeželja / Irma Potočnik Slavič ; [kartografi Gregor Heberle ... [et al.] ; fotografije Špela Guštin, Nataša Kramar, Irma Potočnik Slavič ; angleški povzetek Jean McCollister]. - Ljubljana : Znanstvena založba Filozofske fakultete, 2010 ([Ljubljana] : Birografika Bori). -131 str. : ilustr. ; 24 cm. - (GeograFF ; 7) PRAŠTALO, Radojka Kompetencije i karijera [Elektronski vir] / Radojka Praštalo. - El. knjiga. - Ljubljana : Glotta Nova, 2010. - 1 optični disk (CD-ROM) ; 12 cm Peter Monetti (knj iznica@acs.si), ACS Knjižnica ACS je za obiskovalce odprta • v sredo in petek od 10. do 12. ure • v ponedeljek in četrtek od 14. do 16. ure Fond knjižnice je uvrščen v COBISS/OPAC kooperativni online bibliografski sistem. Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | Izvršna urednica: Nevenka Kocijančič (T: 01 5842 595, E: nevenka.kocijancic@acs.si) | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567, E: zvonka.pangerc@acs.si) | Drugi člani uredniškega odbora: mag. Andrej Sotošek, direktor ACS; Sonja Klemenčič, mag. Tanja Vilič Klenovšek in mag. Margerita Zagmajster | Jezikovni pregled: Nevenka Kocijančič | Računalniška postavitev: Klemen Zajec | Korektorica: Ajda Turk | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 | Številke je mogoče prebrati na: http://www.acs.si/e-novicke. Izdajo glasila e-Novičke denarno omogoča Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve.