UVODNIK Spoštovane bralke in spoštovani bralci, kuho do konkurenčne prednosti? Z informacijsko tehnologijo? Morda z ustreznejšim strateškim pristopom k prenovi in informatizaciji poslovanja oz. menedžmentom poslovnih procesov? To so ključna vprašanja konference Management poslovnih procesov, kije potekala oktobra 2008 o hotelu Mons v Ljubljani. Prispevki te števili/v revije Uporabna informatika pretežno izhajajo iz ugotovitev te konference. Menedžment poslovnih procesov (MPP) je nova oblika organiziranosti in delovanja ter sodoben poslovni prišlop k upravljanju s spremembami pri prenavljanju poslovanja. MPP z usklajenimi ukrepi na področja organiziranosti, obvladovanja procesov in njihove informatizacije odpravlja nepovezanost oz. vrzel med strateškim in operativnim menedžmentom, ki povzroča težave v mnogih organizacijah. Obravnava ključna vprašanja dejavnikov sprememb v smeri zagotavljanja konkurenčne prednosti s procesno usmerjenostjo poslovanju. Procesna usmerjenost: modna muha ali »zveneča beseda« akademikov in raziskovalcev? Procesna usmerjenost je način delovanja in organiziranja, ki se je uveljavila v večini uspešnih podjetij - predvsem v srednjih in vseh velikih - kot odgovor na iatentno nesposobnost prilagajanja podjetij spremembam in posledično izgubljanju konkurenčnosti. Sodoben strateški pogled MPP nci konkurenčnost izpostavlja, da smo konkurenčni tedaj, ko smo sposobni predvidevali spremembe ter se prilagajati priložnostim in nevarnostim poslovnega okolja hitreje in ustrezneje od svojih konkurentov. Pri tem moramo (I) izrabljali in dodatno razvijati svoja ključna znanja ter sposobnosti; (2) se na tej osnovi, s ciljem zagotavljanja ustreznega deleža dodane vrednosti, povezovati z drugimi organizacijami in ne nazadnje (3) opuščati ali izločali aktivnosti ali procese, v katerih nismo konkurenčni. Projekti prenove poslovanja se začnejo najpogosteje kot odgovor vodstva organizacije na ključna vprašanja poslovne uspešnosti oziroma vprašanja o načinu in predmetu poslovanja (ali proizvajamo prave izdelke in/ali nudimo prave Storitve). Ko se organizacija loti prenove, mora torej najprej razmisliti o strateških vidikih, ustrezni poslovni strategiji ter poslovnem modelu, ki omogočajo uspešno in učinkovito izvajanje prenovljenih procesov. Gre predvsem za možnosti ter pripravljenost organizacije in zaposlenih na spremembe, menedžment in uvajanje teh sprememb ter zagotavljanje znanj, veščin pogojev, orodij in tehnologije, potrebnih za udejanjanje sprememb oz. prenove poslovanja. Prenove poslovanja torej ne gre obravnavati le s stališča kakovosti in optimizacije posameznih poslovnih procesov, kadrovskih in organizacijskih sprememb, ali samo uvedbe sodobne informacijske tehnologije, kar je pri nas žul kar pogosta praksa. Strateški projekti preoblikovanja, prestrukturiranja ali prenove poslovanja so uspešni le ob v spremembe naravnani poslovni kulturi organizacije ter usklajenem delovanju in razvoju ključnih dejavnikov sprememb: usposobljenih, motiviranih, stimuliranih in organiziranih kadrih, novemu poslovnemu modelu prilagojenih poslovnih procesih ter uporabi sodobne (informacijske) tehnologije. V naslednjih letih bodo torej lahko poslovno uspešne le organizacije, ki bodo temu primemo preuredile svojo organiziranost, procese in tehnološko infrastrukturo. Poslovno doktrino MPP lahko udejanjijo tako, da: . na novo opredelijo celovit poslovni model in modele poslovnih procesov, ki pokrivajo osa poslovna področja in pri tem omogočajo poslovanje, ki bo inavatimo in primerno novim izzivom: , vzpostavijo primerne in učinkovite strategije in mehanizme upravljanja sprememb; . sprotno rešujejo probleme, vezane na prilagajanje poslovnih pravil, tehnoloških standardov in kakovost izvajanja delovnih procesov (postopkov); . razvijajo pregledno in razumljivo načrtovanje iri spremljanje poslovnih izidov; , opredelijo razmejitve in področja poslovnega povezovanja, razvoja poslovnega omrežja (mreže) na vseh ravneh izvajanja poslovnih procesov; . zgradijo ustrezen sistem upravljanja znanja in mehanizme za stalno izboljševanje skupnega poslovnega znanju podjetja: . opredelijo strategijo in metode analiziranja, merjenja in upravljanja tveganja. Že malo obrabljena ugotovitev, ki jo pogosto zasledimo tudi v naši vsakdanji praksi, pravi, da postajajo spremembe stalnica v poslovanju organizacije. Večina organizacij jemlje to resnico preveč z lahkoto in kol nujno zlo, temu primerne so tudi težave z doseganjem sprememb. Poslovna strategija, poslovni procesi, kadri in informacijska tehnologija so ključni pri udejanjanju sprememb. Samo medsebojno povezana in usklajena uporaba teh dejavnikov sprememb omogoča skladen razvoj in dvig poslovne kulture organizacije ter učinkovito upravljanje sprememb pri prenovi in informatizaciji poslovanja. Andrej Kovačič, odgovorni urednik 2008 strelka i ■ letnik XVI i* p □ n * h h a informatika 199