Izhaja vsako soboto. Naročnina se plačuje vnaprej in stane letno Din 84'—, polletno Din 42 —, mesečno Din 7*—. Rokopisov ne vračamo. Uprava in uredništvo: Gregorčičeva ulica štev. 23, telefon štev. 2552. Poštni predal 169. Čekovni račun štev. 15.420. Leto III. Ljubljana, 18. aprila 1931. štev. 16. Podraževanje in pocenitve v nadrobni trgovini. (Konec.) Na obe možnosti: na možnost padanja cen, kakor tudi na možnost porasta cen mora trgovec misliti že ob vsakem naročilu. Od nenadnega padanja cen ima trgovec navadno vedno izgubo, vsaj začasno, dočim mu utegne naglo naraščanje cen ob veliki zalogi prinesti nenadejan dobiček. Uspeh je odvisen od trgovčeve kalkulacije ter predvsem od njegove informiranosti o položaju na svetovnem trgu. Soliden trgovec ne išče dobička pri enkratni prodaji blaga; on si želi trajnega uspeha, ki ga doseže s tem, da povečuje promet in neprestano širi krog odjemalcev. Uspeh je tedaj odvisen izključno le od mnenja, ki ga imajo odje-nialci o trgovcu in njegovi trgovini. V slučaju padanja cen so odjemalci kaj hitro o tem poučeni ter pričakujejo °d svojega trgovca, da bo takoj sledil novemu stanju in znižal cene. Če trgovec predolgo okleva in se odloči k znižanju šele potem, ko se je njegova konkurenca že davno prilagodila novemu stanju, si napravi s tem nepopravljivo skodo, ker izgubi njegovo podjetje pri velikem delu odjemalcev videz solidno-sti. Tej nevarnosti se trgovec ne sme izpostaviti pod nobenim pogojem. Rimani staro zalogo, ki sem jo naku-ml še po starih, višjih cenah,« je na-vadno trgovčeva utemeljitev na inter-Vencije odjemalcev. Utemeljitev je popolnoma logična za trgovca: ne gre, da bl si delal škodo in blago prodajal očit- no v izgubo ali pa vsaj z manjšim, nezadostnim zaslužkom. Ničesar ne sme trgovec presojati iz zgolj lastnega vidika; gledati mora z očmi svojih odjemalcev, čutiti in misliti z njimi, če hoče res trajno uspevati. Kaj bo napravil odjemalec po takem odgovoru? Največkrat se napoti h konkurenci. In če ima ta že znižane cene? Nedvomno ima trgovec od padanja cen trenutno škodo. Ta škoda pa navadno postane trajna, če se ne zna ali noče prilagoditi novim razmeram; predolgo oklevanje pri popuščanju cen je mnogokrat celo vzrok propasti trgovine. Kako se izogniti tem posledicam? Trgovec mora biti gibčen in poučen o razmerah na domačem in na svetovnem trgu. Strokovna poročila ga seznanjajo s položajem ter mu pokazujejo tendenco gibanja cen, da zamore na podlagi tržnih poročil precej sigurno sklepati o tem, je-li dotično blago v stadiju poce-njevanja, ali je nasprotno računati s podražitvijo. Ob naročilu mora trgovec upoštevati tendenco na trgu ter se omejiti v nabavljanju blaga, pri katerem pričakuje padanja cen. Tudi ob nejasnem razpoloženju so mala naročila in pogostejše obnavljanje zaloge priporočljivejše kot velika, prenatrpana skladišča, ki zaposlijo trgovčev kapital, preveč enostransko. (Priporočamo ponovno preštudirati članek »Obratna glavnica in promet« v deseti številki!) Splošna tendenca na svetovnem tržišču je še vedno v znamenju padanja cen. Primerjava cen v naši državi s cenami v inozemstvu pa nas poleg tega pouči, da so cene našega domačega trga poleg tega še visoko nad svetovno pariteto. Logično je tedaj računati s tem, da je naš indeks cen zlasti v nadrobni trgovini še bolj nagnjen k padanju kot svetovni indeks cen na debelo. To dejstvo ponovno narekuje trgovcu, naj bo pri naročilih previden. Majhna zaloga ob padanju cen trgovcu omogoči, da z razmeroma majhno škodo popusti. Enkratna, malenkostna žrtev se 'bogato poplača s pridobitvijo na dobrem imenu. Težje je popuščati cene ob veliki zalogi. Neredki so primeri, ko je velika zaloga uničila trgovca. Vendar, kaj storiti v tem slučaju, da škoda ne bo prevelika? Medsebojno tekmovanje, ostra in celo nelojalna konkurenca v največ slučajih ovirajo, da bi sklenili trgovci medsebojen, kolektiven dogovor in obdržali stare cene, ali jih vsaj znižali samo toliko, da bi škoda ne bila prevelika. Trgovec 7, manjšo zalogo ni interesiran na tem; on lahko zniža cene, poveča svoj promet in pomnoži število svojih odjemalcev. Vendar se da tudi v primerih ostre konkurence napraviti vsaj lokalni sporazum med trgovci. Druga pot je, da skuša trgovec doseči popust pri svojem grosistu, kar se v nekaterih slučajih tudi vsaj deloma posreči. Večinoma pa je tudi to prizadevanje brezuspešno, ker ima navadno grosist sam vsled padanja škodo, mnogokrat relativno veliko večjo kot njegov (Odjemalec. Deloma se da poznejša škoda omejiti že ob naročilu samem, če gre za velike množine, na ta način, da trgovec zahteva in pogodbeno obveže grosista, da nosi on v slučaju padanja cen vsaj gotovi del izgube. Ob večjih kupčijah je pri sklepu mogoče doseči to boniteto. Pri nejasnih tržnih razmerah je precej v rabi tudi sistem obojestranskega jamstva, ali pa priračunanje gotovega odstotka za riziko, kar sicer nekoliko zmanjša trgovčev zaslužek, daje mu pa nasprotno več sigurnosti. V splošnem naj trgovec že ob naročilu upošteva načelo, da solidna trgovina ne špekulira, marveč kalkulira. — Trgovec, ki špekulira na padanje (bais-se) ali na poraščanje (hausse) cen, mora biti seveda pripravljen na vsako eventuelno možnost, tedaj poleg dobička tudi na nezaželjene, a prav tako nepričakovane izgube. Tudi ob naraščanju cen ne sme biti trgovec preveč ozkosrčen in podražiti blago v nadrobni prodaji, kakor hitro je bil obveščen o podražitvi, dasiravno je morebiti njegova zaloga tako majhna, da mu podražitev prinese le neznaten dobiček. Tudi v tem slučaju mora računati z mnenjem odjemalcev in paziti, da vsled želje po hitrem dobičku ne trpi glas solidnosti njegovega podjetja. Domneva, da velika zaloga ob času naraščanja cen prinaša trgovcu, zlasti v nadrobni trgovini samo dobiček, je zelo površna. Predvsem pa mora trgovec paziti, da v podraževanju ni na prvem mestu. En sam dan igra pri tem veliko vlogo, zato je tudi pri podražitvi umesten in potrebdn skupen korak vseh trgovcev v istem okolišu, sicer je trajno oškodovan tisti trgovec, ki je šel s cenami prvi navzgor. Prav ta razmotrivanja podčrtavajo dejstvo, da mora solidna trgovina večkrat obnavljati zalogo in se izogibati prenatrpanosti skladišča, kar ji daje na eni strani večjo gibčnost, na drugi strani pa zmanjšuje riziko za slučaj padanja cen. Uprava trgovine. (Nadaljevanje.) I Na račun blaga vpisujemo iz prima-note v debetni stolpec vse one zneske kreditnega stolpca (izdatkov) za račun produkcije v prima-noti, ki so bili iz- plačani za katerokoli obratovališče za blago (les), obdelano, neobdelano ali na panju. Po vpisu datuma in številke označimo zabeležbo obremenitve tako, da zamoremo iz vpisa dognati, za kaj je 'bil vkuj i ženi znesek izplačan (ali Prejet), n. pr.: 1. III. 1930 - PN 218 — Jožetu Urbančič — kupnina za kompleks Jesenovec — Din 30.000'—, ali drugi slučaj: 5. IV. 1930 — PN 336 — 200 m3 jelovih hlodov iz Jesenovca na žago v II. Bistrici — Din 34.000-— in slično. V kreditni stolpec pa knjižimo vse °ne vsote, za katere smo priznali račun produkcije med prejemki (debet v pri-ttia noti), v kolikor se ti dobropisi nanašajo na katerokoli vrsto rastočega, ne- obdelanega, polobdelanega ali obdelanega blaga (lesa). Tako bomo n. pr. v kreditni stolpec vpisali sledeče postavke: 5. IV. 1930 — PN 335 — 200 ms jelovih hlodov iz Jesenovca na žago v Bistrici — Din 26.000'—, ali: 19. IV. 1930 — PN 480 — 140 m3 jelovih desk z žage v Bistrici na oddajno skladišče — Din 47.600’— in slično. Ako iresumiramo vpise v objavljenih vzorcih računa produkcije v 7. in 11. številki, bo račun blaga v razdelniku produkcije izgledal sledeče: Račun blaga. Datum: 1930 T. št. P N Predmet Debet: Din Kredit: Din 1. 3. 218 Jož. Urbančič, kupnina za kompleks Jesenovec 30.000'— 5. 4. 335 200 m3 ijedoviih hlodov iz Jesenovca na žago v 'Bistrica 26.000-— »» 336 — Isto — 34.000- 10. 4. 312 100 m3 bukovih hlodov iz Jesenovca na žago v Bistrici 14-000 — 313 — Isto — 18.000’ — 15. 4. 482 250 m3 jelovih hlodov iz Jesenovca na žago v Bistrici 32.500-- M 483 — Isto — 42-500-— 19. 4. 478 140 m3 jelovih desk z žage v Bistrici na oddajno skladišče 47.600’- 481 65 m3 bukovih desk z žage v Bistrici na oddaijnio skladišče 24.050’— „ 482 Odpadki z žage v Bistrici 1.800-— 20. 4. 440 100 in3 bukovih hlodov iz Jesenovca na žago v Bistrici 14.000’ — 441 — Isto — 18.000-— 28. 4. 495 150 iprost. m drv iz Jesenovca na oddajno skladišče 12.000’— 30. 4. (530 150 m3 jelovih desk z žage v Bistrici na oddajno skladišče 51.000 — 033 65 m3 bukovih desk z žage v Bistrici na v izvoznem ..prometu na prvem unestu. Skupni izvoz po železnici je lansko leto znašal 184.146 vagonov. Preko slovenskih izvoznih postaj je šlo nad polovico (92.815 vagonov) izvoza, od tega preko Rakeka 59.317 vagonov (32-2%), preko Maribora 19.880 vagonov (10-8%) in preko Jesenic 13.618 vagonov'(7-4%). Na drugem mestu za Rakekom prihaja v poštev Subotica s 23.649, na tretjem Koprivnica z 20.022, in petem Djev-djelija s 16.600 vagoni. Gostilničarska pivovarna. Pripravljalni odbor s> Gostilničarske pivovarne« skliče v kratkem ustanovni občni zbor. Doslej je podpisanih že nad 12 milijonov Din delniške glavnice, a se deluje na to, da se delniški kapital pivovarne poviša še za nadalnjih 5—10 milijonov dinarjev, ker bo le tako za-mogla pivovarna popolnoma ustrezati in kriti vsa naročila. Stavbna dela so v teku ter se prične jeseni že z varenjem piva, spomladi pa prične delovati pivovarna s polno kapaciteto. Privilegirana izvozna družba za živino. Po vzorcu Priviligirane izvozne družbe za kmetijske pridelke se v ministrstvu za trgovino in industrijo vršijo priprave za ustanovitev Priviligirane izvozne družbe za živino, ki bo skrbela zlasti za pospešitev izvoza na Čehoslo-vaško. Za naše poljske delavce. Po poročilih, ki so jih dobili merodajni krogi v Beogradu, se bo v sezoni zaposlilo lahko okoli 15.000 naših poljskih delavcev v Franciji, kakih 20.000 pa v Nemčiji, ker so se izkazali že doslej za pridne in porabne moči. Naš paviljon v Budimpešti. Jugoslovansko - madžarska trgovska zbornica je podvzela potrebne korake, da se na letošnjem velesejmu v Budimpešti postavi in otvori tudi jugoslovanski paviljon. Naša trgovina s Švico. Švica spada v ozko število onih držav, s katerimi smo v svojem trgovanju aktivni. Aktivnost naše trgovine s Švico je znašala leta 1928 5 milijonov, leta 1929 pa 3-5 milijona švic. frankov. Lansko leto je znašal naš uvoz v Švico 14-6 milijonov šv. fr. (160 milijonov Din). Polovico našega uvoza (7-6 mil. šv. fr.) predstavljajo živila, surovin smo uvozili za 2-4 mil. šv. fr., fabrikatov pa za 4-6 milijona šv. fr. Ker znaša delež našega uvoza komaj pol odstotka celokupnega uvoza v Švico, bi se dali gotovo naši trgovinski odnošaji močno izboljšati. Naš uvoz pa je faktično mnogo večji, a imajo od njega korist samo italijanski posredniki, ki naše blago z dobičkom Preprodajajo v Švico, zlasti poljske pridelke, živino in jajca ter perutnino. Split kot madžarska izvozna luka. V Splitu se mudi te dni vseučiliški profesor dr. Kovacs iz Debrecina, ki Proučuje možnosti, kako bi se usmeril madžarski prekomorski promet preko Splita namesto po dosedanji poti preko Reke. Ker ima naša država voljo usmeriti madžarski izvoz preko naših luk, je verjetno, da postane sčasoma Split, ki ima vse pogoje za razvoj v veliko pristanišče, madžarska izvozna luka. Statistika delavskih plač. Pravkar objavljena statistika delavskih plač pri Mednarodnem urado dela izkazuje med drugim tudi indeks zaslužka delavcev pri nekaterih važnejših državah. Najboljše so plačani še danes delavci v Ameriki, kjer kaže indeks številko 190, v Kanadi 155, na Angleškem 100, ua Holandskem 82, v Nemčiji 73, na Poljskem 61, juhi j ana Zaloga sveže pražene kave, mletih dišav in rudninske vode Točna in solidna postrežba! Zahtevajte cenik! Lastnik: Konzorcij za izdajo strokovnega tednika >Mali trgovec«. Za konzorcij in uredništvo: Lojze Zajc. Za tiskarno »Merkur«; Otmar Michžlek, oba v Ljubljani.