Odšel sem iz Ljubljane s trdno zavestjo, da je postalo božično zborovanje mejnik v razvoju na5e organizacije. Mejnik, ki kaže nazaj in vodi naprej, mejnik z Janusovitn obrazom. Ni zborovanje satno rodilo mi te zavesti, ker ta zavest je bila v meni že trdna, preden sem prestopil prag ljubljanske mestne dvorane. Potek zborovanja me je v veri potrdil, bolj še po tem, kar se ni zgodilo, kakor po onem, kar naj se imenuje pozitivnost dneva. Učiteljska delegacija je doživela svoj Balaamov čudeži znevela je v besedi blagoslova, v visoko pesem harmonije realnosti in idealov. Bila je tudi ona otrok svojega čaša, časa sinteze vseh sil, ki so še v polpreteklosti posamezne tavale po samotnih potih in iskale torišča svojega udejstvovanja. Bile so kot svetle veše v črni noci našega življenja, ki so vzbujale v dušah še močnejšo željo po stalni luči. Po/sod klijejo na dan nove misli, porojene iz razvalin preteklosti. Kar nam je prostost ustvarila na trdnih in življenja zmožnih dobrinah, sprejemlje se v novo duhovno zgradbo, ki se postavlja na temelju naukov najstrašnejše preiskušnje človeštva. Tej elementarni zapovedi časa se ne more nihče zoperstav"jati, ako noče, da ga zdrobi kolo zgodovine. Tudi naše delegacijsko zborovanje je stalo popolnoma pod tem vtiskom. Duh spravljivosti in konciliantnosti mu je dajal obilježje, odkrita voija posameznikov po sodelovanju mu je narekovala potek. Nočem trditi, da je s tem že vse doseženo, a mnogo je brez dvoma. Tudi naša organizacija tnora iziti iz teh časov presnavljanja in prerajanja ojačena. Naloga mladih moči je, da izstopijo iz svoje pasivne uloge, da posvetijo svoje najboljše moči naši organizaciji, da krepko zastavijo plodonosno delo tam, kjer so se snovali zanj že desetletja premišljeni iii nepremišljeni načrti, da vdihnejo že dograjenim organizacijskim ustanovam novega duha. Slovensko učiteljstvo stoji pred ogromno nalogo. Na rešitvi te naloge bo moglo delovati le, če se živahno zaveda s/oje kulturne misije v narodu, če si jasno predoči polje svojega delovanja, če složno izbere najboljšo pot v dosego svojih ciljev, če se oprosti vsakih morebitnih predsodkov, ki so do zdaj hromeli njegovo energijo in gre na delo smotreno, z mla. eniškim navdušenjem, polnim realnega optimizna in trdne vere v boljšo bodočnost našega naroda. Potrebujemo predvsem pravega sociološkega spoznanja, razumevanja faktičnih družabnih organizacij našega ljudstva, ter psiholoških momentov, kot kulturnih vzmeti v narodu. Nad opustošenimi evropskimi poljanami, preko katerih stopa militarizem s svojo trdo peto, na katerih pušča kapitalisten imperializem sledove svoje brezobzirne ekspanzivne sile, plava kot naravna reakcija te laži knlture visoka ideja splošne, vseobsegajoče demokracije. Demokracija nas bo vodila pri našem delu, in če smo se vživeli v njeno bistvo, ni nevarnosti, da bi zgrešili pravo pot. Nova doba zahteva prenovljene učiteljske generacije. Človek in njegove institucije so problerai, ki stavi današnji čas na sodobne kulturne delavce. Naravoznanstvo in tehnika, oboževane vede 19. stoletja morajo izgubiti svoj božanstveni sijaj, dobrodošle so nam, v kolikor služijo človeški družbi, v kolikor se podrede pravi demokratični kulturi. Čas, v katerem so novi tehnični Izumi donašali tudi nove vrste suženjstva nad človeštvo, se mora umakniti novi dobi. Ne pozabimo: zadnji smoter vse kulture je človek; čim večje garancije nudi družba posamezniku, da razvije vse svoje individualne zmožnosti, tem višja kultura, Ali vstrajamo še na castnem naslovu -kulturnih pionirjev"? Torej: spoznavajmo ljudsko zgodovino in njene gonilne vzmeti, družaben razvoj, dvigajmo svoj narod čuvstveno, umstveno in socialno, bodimo demokratje v pravem, najcistejšem pomenu besede! To je naloga »mladih" in BstarihB. Podrobno kulturno delo med narodom, organizacija tega dela in uciteljske samoizobrazbe, to je geslo, s katerim stopa slovensko učiteljstvo v novo dobo razvoja svoje organizacije. To je Janusov obraz s pogledom v bodočnost; trdna organizacija, delo starejših marljivih tovarišev in bogat zaklad izkušenj iz preteklosti so pogled nazaj. Božicno delegacijsko zborovanje je sinteza obeh pogledov. V tera pomenu tvori za nas mejnik in družnik obenem, zato ga pozdravljam v imenu nmladih in mu želim splošne sankcije v imenu »starih". Lokev, 18. I. 1918. A1. Hreščak.