Jože A, Hočevar JESENSKI ČAS V KOSvOVELOVI PESMI Kras zaobssga y Kosovelovem pesniškem delu gotOTO eno ismed najintiionejših doživetij. Niti ljubezen, ki je tako pogosten, lahko bi rekli običajen del vsake pesniške govorice, niti upor== no iskanje družbenih in socialnih rešitev, ne morejo prekriti tega enkratnega, ICosovelu lastneca odnosa do kraške pokrajine. Kras j® pravzaprav izhodišče njegovega celotnega doživljajskega sveta, je njegovo jedro, podlaga, na kateri je pesnik zidal svojo pesniško zgradbo. To nam jasno dokazujejo kraške impre-^ sije, ljubezenske pesmi, pesmi« v katerih razmišlja o sebi in ^svojem poslanstvu ter naposled tudi pesmi upora. 158 Do živetjs Krasa j© ¥ Koacvelovi poesiji lanogostranslco: Kras doživlja tu, in tam optiiaističnoj vedro t "..« kakor i:ralj bi šel po Kresu, ¥ duši silo in bogastvo» " ), včasih otroško =-- tajiustveno C "" Jlocoj smo poslušali burjo»-«e " ), najiečKrat pa kot laelaniiolično podobo svojega lastnega razpoloženja« Zlasti je tw poDeraben "jesenski čae", ki daje osnoirni toB Kosovelovim kraakiK iapresijam. i/lelanhollja? ki se raateaa po sivem kraškem skalovju, sive kraške poti, temni bori, Tasice^ ki se stiskajo, in ljudje, ki jih otožnost prižema k sebi, vse t© so pesniku podobe njegovega liastnega občutja in njegove usode« O tam nam najlr^raziteje spregovorita pesmi Premišljevanje in Balada« FCraška vas je v jeseni tiha, o¥ita v ra@gl5, le tis in tam se ^asvita lučka v temo. Tam za črnim ognjiščem svetlika se ojrnja sijaj --po mrzlih poljih hodim in vse m@ kliče nazaj. Ko da je V8@ izumrlo je tiha kraška vas, ob ogiaju rdečem sedijo; tako bi sedel i j a?.. Tako bi sedel sa ognjiščem, obraz v dlaneh^ bi molčal, tihoJ vs® tiho za oknom, 1b ogeiij bi px"asketal. Tu vidiiao, kako preide pesnik od jesenske podobe krašk© vasi k "črnemu ognjišču", kjer ljudje sede z rokami w dlaneh in kamor bi pesnik rad pritJedelj, saj adaj hodi "po mrslih poljih"« Kosovelova pes^m razodeva tri občutja? tesnobo, ugudje in pa lastno beganje. iJSegla, temaj črno ognjiščej mrzla polja, tihota vzbujaj© tesnobo; ločka, ki se zasvita, ogenj in ognji-SčBf ob katerem se ljudje grejejo, vzbujajo prijetnost in domačnost« Tretje občutje se skriva v pesnikovem beganju po "mrzlih p0ljih'% Y tavanju iri iskanju. In prav tu j@ akrita najgloblja ispoved. Toda kakšna j© ta izpoved? G@ je v Prešernovem sonetu o Vrbi pesnik jasr;© razodel svojo Življenjsko tragiko, ¥ Kosovelovi pesmi ne moremo iskati tega* Prešernu j@ žal za idiličnim krasčkin življenjem, čeprav se dobro zaveda- da nI povratka? in prav sato mu je šal, je Kosovel pa zrasel z oko-lj®mj g naravo J skalami, z vasjo in ognjiščem^ kamor bi rad prisedel, vendar ne more, ker ga žene naprej do nesnanega? nejasnega oilja. Res da j@ tudi v tem nekaj tragike^, vendar j® treba tn v prvi vrsti iskati pesrdkovo volj©, organsko slastj, ki je p©dobna askezisr samo trpinčen jUj da bi naposled le prišel do svojega jaza. Zato torej postavlja sebe v kraški avetj v "Jesenski čas", ki najbolj odgovarja njegovemu notranjemu rasi-pole3enJu. 159 v Baladi - eni najpretresljivejSi Kosovelovih pesiai -= pa za sledimo simboliko lastnega umiranja. Jesenski čas je tu spet "tihi" in vendar v tera pomenu časj ko se je narava mairila, ko je aemlja oddala svoje sadove in plodove in ko j@ pokrajina pripravljena na boj z »iiaskiini burjacii in viharji. To z&kvkn^eno in /rrozljivo tihe to razburjata dva momenta: prilet brinovke in strel. Življenje in smrt^ nagla^ nepričakovana^ ei sledita v tem okolju tako dramatične in razburljivo, da ostajamo zaprepa-= ščenij in vendar je vse to same preblisk v tej demonifini grozljivi tihotio Os®bnoif.povedna nota fit. umetnine je jasna: mlado življenj® je tu pretrgano ravs.o v trenutku, ko začenja Živeti. Pesem ni zgolj slutnja smrti s ampak je globoko spoznanje njene nepojasnjene nujnostij je protest proti temu nenadnemu, nepričakovanemu posegUj ki ga tu sicer sproži člc -ekj v prenesem smislu pa usoda« Ta protest je pri Kosovelu večkrat izpovedan^ SV03 vrh pa doseže v predamrtnicjs, kjer pravi: "Vsi bodo dosegli svoj cilj^ le ja^ ga ne bora dosegel..= Ognja prepoln, poln sil neizrabljen k pokoju bom legel. Ogenj lae v prsih b© žgal in me ne bo mogel Izž/^atij neutrujen jaz bi rad spal takrat in ne bom mogel spati. Spet se nam vtsiljuje primera s Prešernoviu Neistrohnjeni^i sxx©aj kjer pravi pesnik: ''.., svetost n®, pesmi večne mu branijo trohnet" . Čeprav je izhodišč© Prei>ernove pesmi drugje, je vendar sorodnost Kosovelovega občutja očitna«. Ob©ma je skupna neizpovedanost, oba teži zavestj da ostaja "ogenj v prsih"^ Toda v obeh primerih je smrt dejstvo^ ki ga ni mogoč® z ni&msr odložiti ali celo zanikate.. T© ugotavlja tudi L-ino Legiša, ko pravi: "Smrt pa ne pomeni Kosovelu samo telesnega uničenja^, ampak predvsem duhovni zastoj in negibnostj zaničevanje vsega višjega v človeku - in ravno to je življenje, vredna svojega imena." (Srečko Kosovel, Moja uesem« založba Obzorja, ^"laribor 1964? stro235). Jesen je ž@ sama na sebi simbol umiranja in odmiranja, sat© ni čudno, da je Kosovel postavil prav sea s^ojo. najgloblja občutja in življenjska vprašanja, vendar pa odigra kraška priroda pri njem prav posebne vlogo; v Krasu vidi pesnik ailavost, obupen življenjski boj, celo vir zdravja in življenja* Kad vsem tera pa je razprostrta melanholija, ki j@ pogojena ¥ pesnikovem mladostnem iskanju samega sebe in v slutnji neizprosno bližajoče se smrti« i.n prav to nam, najjasneje rar.od^Tata pesmi Premišljevanje in Balada« 160