40 SODOBNIH UČNIH METOD Spremenimo informacije v znanje Priročnik za predavatelje, učitelje in trenerje Danic.la Rrefko I • * /V ^ * Ï) ^ k mMè I t M s< V uvodnem, spoznavnem delu svojih seminarjev in delavnic udeležencem pogosto zastavim nalogo, da sami zase - ne da bi to delili s komerkoli - premislijo o dejavnosti, pri kateri so po svojem mnenju najboljši (tarok, šah, posel, kuhanje itd.). Drugi del vaje izrabimo za to, da si udeleženci med seboj izmenjajo informacije o tem, kako so se svoje veščine, spretnosti, sposobnosti v resnici naučili. Izid je (zanje) presenetljiv, pogosto celo šokanten, saj praviloma nihče med njimi ne omeni - učitelja! Med najpogostejšimi odgovori so zgledi, vztrajnost, volja, posnemanje, vaja, izkušnje, eksperimentiranje ... in napake! Namen vaje je z metodo šoka, ki je pogostejša oblika učenja, kot si mislimo, spodbuditi udeležence k razmisleku, kako se učimo, koliko je pri tem procesu potrebnega samoučenja, motivacije, zakaj znanje samo po sebi še ne pomeni tudi "učenja", kaj vse vpliva na "učenje" in za kaj vse v resnici ne potrebujemo "učitelja"! Seveda bi težko trdili, da sploh ne potrebujemo "učiteljev". Vsi se, vsaj občasno, spomnimo svojih učiteljev, predavateljev, vaditeljev, trenerjev - z in brez narekovajev, slabih redkeje in izjemnih pogosteje. Toda tudi oni se morajo učiti. Mnogi med njimi so sicer talentirani nastopači in prisegajo na instinkt, osebni šarm ali improvizacijo, vendar pa je precej bolje, če vadijo in se skrbno pripravijo na svoj nastop. Priročnik "40 sodobnih učnih metod", ki gaje pri Inštitutu za izobraževalni management SOFOS izdala kolegica mag. Daniela Brečko, sledi cilju pomagati predavateljem, učiteljem in trenerjem do večjega mojstrstva v poklicu, ki so se mu zapisali. Upošteva specifiko učenja odraslih, ki je precej drugačno od učenja v šolskih klopeh. S pridom ga bodo zato lahko uporabili tako začetniki, katerih nočna mora so njihovi prvi javni nastopi, kot tudi veterani javnega nastopanja, ki jih bo opozoril na skrbnejše priprave za svoje predavanje, seminar ali delavnico. Zastavljen je praktično, kot uporaben priročnik in ne akademsko puhlo razmišljanje o posredovanju podatkov, informacij ali znanja. Navsezadnje mnogim tako informacij kot tudi znanja ne primanjkuje. Drznil bi si celo trditi, da nam prej manjka veščin in spretnosti, kako to znanje sploh uporabiti! Starosta mene-džmenta Peter Drucker trdi, da kar 80 odstotkov svojega znanja sploh nikoli ne uporabimo!? To, na kar opozarja priročnik, je, kako sposobni smo to znanje posredovati, prenesti na udeležence. Za to je potreben poseben dar - talent, ki ga premorejo le redki. Med njimi se najpogosteje spominjam dveh: profesorja Johna Gabarra s harvardske poslovne šole in dr. Sumantre Ghoshala z londonske poslovne šole. Oba sta znala izjemno kompleksno snov poslovnih strategij predstaviti na izjemno zapomnljiv in enostaven način, v celodnevnih ali celo večdnevnih delavnicah pa ohraniti strukturo, dinamiko in lok posredovanja znanja! Več se učim, več sreče bom imel na izpitu ... Tega hudomušnega reka se pogosto spomnim, ko se tudi sam pripravljam za svoje nastope. Kot mnogi drugi sem v poplavi tovrstne literature, ki jo beremo, pogrešal nekaj priročnih misli, idej ali "trikov", ki bi nam pomagali svoje predstavitve narediti privlačnejše, uporabnejše in bolj pisane na kožo udeležencem. Izbira 40 učnih metod omogoča, da se seznanimo s pomenom tako enostavnih (vendar usodnih!) spoznavnih vaj kot tudi strukturiranega skupinskega dela ali zahtevne igre vlog, z dinamiko dela v skupinah in uporabo meditacijskih metod. Skrbne priprave so vse. Z njimi ne smemo pretiravati, saj moramo biti pogosto pripravljeni na nepričakovane spremembe, ki jim ne bomo kos brez sposobnosti prilagajanja in improvizacije. Odgovor tudi ni skrit v dovršenosti, iskanju po zakladnici recimo nevrolingvistike. Je kombinacija zdravega razuma, odgovornosti do občinstva, ki vam bo začetno tremo navsezadnje zlahka odpustilo, ter izkušenj in integritete, namesto večnega nekritičnega prilagajanja dnevnemu okusu publike. Priročniku je v svoji prepričljivosti že vnaprej dano, da je le beseda. Vem pa, da besede predstavljajo le 7 odstotkov komunikacijske prepričljivosti (kaj je povedano), naslednjih 38 odstotkov je namenjenih načinu, kako je nekaj povedano (slišano!), "preostalih" 55 odstotkov pa je namenjenih nebesedni govorici (kako so vas doživeli). Zato priročnik o učnih metodah ne more prevzeti vsega bremena vašega uspeha kot predavatelja, učitelja ali trenerja. Ponuja pa vam nekaj iztočnic, temeljnih spoznanj in 40 praktičnih primerov, ki bodo vaše delo naredili profesionalnejše. Opozarja, da samo znanje še ni dovolj za učenje, da za uspeh v življenju in pri delu poleg znanja potrebujete še veščine, spretnosti, motive, lastnosti, vrednote, skratka sposobnost svoje znanje uporabiti. Priročnik "40 sodobnih učnih metod" je nepogrešljiv pripomoček v vaši karieri vrhunskega trenerja ali predavatelja ... Ostalo bodo naredile izkušnje. Priročnik lahko naročite pri podjetju GV Izobraževanje, izobraževanje in svetovanje, d. o. o., Einspielerjeva 6, Ljubljana, telefon 01 30 94 444 in 01 30 94 446, faks 01 30 94 445, e-naslov: izobraževanje@gvizobrazevanje.si, www.gvizobrazevanje.si. Brane Gruban, ABC