TO IN ONO. Avstrijski problem.1 V brošuri 56tih strani je Foerster spet povzel misli svojega poslovilnega govora z dunajske univerze. Razširil je sestavek, ki ga je priobčil v »Osterreichische Rundschau«, razložiti hoče svoja mnenja ter jih zagovarjati pred napadi in napačnim umevanjem, Državljanska pedagogika je komaj nastala, manjka ji, pravi, osnovnih in smotrnih vprašanj, manjka ji definicije za državljansko mišljenje. Definicija: »pravi državljan je pač tisti, čigar dejanje in nehanje se zlagata z državnim interesom,« ne drži, ker je nejasna in nesigurna ter ne daje direktive za vzgojo in samo-vzgojo. Vsak pač misli večalimanj: »l'etat c'est moi!« Zato potrebujemo definicije bistva državljanske kulture, ki nas natančneje pouči o načinu, kako mora resnično državno misleči človek delati za splošni blagor in se razločevati od izključnega strankarja, »Staat-liche Gesinnung besteht gerade darin, dafi ich nicht mich und die meinigen zum Staate aufblahe, sondern ehrlich nach Gemeinschaft mit Andersdenkenden und Anderswollenden strebe« (1, c. str, 7), Svoje interese moram tako zagovarjati, da delujem v boju za sebe istočasno državnotvorno in pomagam k sintezi bojujočih se nasprotij. Mnogo »politikov« nima s »jzokiieia«, državno življenjsko enotnostjo, ničesar opraviti, ker delujejo le za razdejanje, »,P olitiker' solite man immer nur diejenigen nen-nen, die sich mit der Einordnung eines Teiles in ein Ganzes beschaftigen und in diesem Geiste denken — reden — h a n d e 1 n« (1, c. str, 8). Ni treba pri tem brezzna-čajne in mehkužne tolerance, ampak vsak mora vse zastaviti, da premaga nasprotnika v duševnem boju in s pravičnimi sredstvi; dokler je sodržavljan, mora biti njegova pravica ravnotako sveta kakor lastna, Ne samo definicije, potrebujemo tudi nove inspiracije. Moderno človeštvo se individualizira, demokratizira in racionalizira, Mnogo motivov, ki so inspirirali lojalnost napram državi, izgublja svojo veljavo, Raditega je nastalo gibanje za državljansko vzgojo. Toda dosedaj se je zadovoljila samo s poučevanjem državoznanstva. Kdor pa hoče dušo pridobiti za državo, mora pokazati, kaj pomeni država za dušo, za osebno bistvo človekovo, Vera posvečuje državo s tem, da razodeva nujno odvisnost med zveličanjem duše in zvestobo napram državi, Raditega moramo pokazati, da ni vzgoja in samovzgoja za državljansko kulturo v zgoraj navedenem zmislu samo problem kolektivne organizacije, temuč tudi življenjsko vprašanje dušnega zdravja in duševne kulture. Kjer se posreči različne rasne elemente privesti do politično-kulturnega razumevanja, tam se uduši tudi v notranjosti slepa in trda enostra-nost. Vzbudi se želja po idealu univerzalne izobrazbe. Nasprotno rodi politična razdivjanost tudi desorgani-zacijo in razdivjanost duševnega življenja. 1 F, W, Foerster, Das osterreichische Problem, Wien 1914, Hugo Heller et Cie, Druck von Oscar Brandstetter in Leipzig, Radi nerazdružljivosti sociološkega in psihološkega problema ni mogoče ločiti države in notranjega življenja tako, da bi tam uveljavljali najbolj sirove instinkte, tu služili kulturi, V udejstvovanju sirovih političnih navad podivja tudi naša duša na škodo karita-tivnih in socialnih impulzov. Žal, je mnogo vernikov, ki si dovoljujejo ostro ločitev politične in privatne morale in dokazujejo tako, da ne razumejo religioznega posvečenja državnega življenja ali ga nočejo razumeti. Foerster citira mesto iz evangelija: »Preden stopiš k oltarju, spravi se z bratom svojim,« Božja služba brez odkritosrčne sprave s političnim nasprotnikom je farsa in blasfemija, sunek s kopjem v Kristovo stran. Avstrijski problem pa je providencialne važnosti za politično in versko-nravno kulturo celega sveta. Kakor pomaga človek, ki ima najmočnejša nasprotstva v sebi in jih premaguje, drugim, ki trpe na razdvojenosti, tako je tudi z Avstrijo, čeravno tega zunanji svet še ne ve. Samo organizatorični duh in konstruktivno politična vaja, ki se udejstvuje v avstrijskem državljanskem življenju, pričata, da bi druge države ob tako težkih nalogah razpadle. Tajne politične avstrijske sile pa imajo v evropejski zgodovini še veliko bodočnost. Vse je odvisno le od tega, da se te visoke kulturne naloge poprime elita mož in žen vseh ras in strank in začne resno s primernim delom, govorjenjem in pisanjem. Res je, da se pri sedanjih razmerah ne da takoj vzbuditi državljansko čuvstvo, slično v drugih državah, ravno vsled tega je nujno potrebno, da začne državljanska pedagogika z globokim umevanjem svetovno-zgodovinskega in duševnega pomena avstrijske državne misije; v avstrijski mladini se mora vzbuditi ljubezen do državne tvorbe, ki po-menja triumf duha nad naravo in zavedno kulturno udejstvitev, Raditega se mora mlada generacija oprostiti enostranske diktature plemenskih instinktov v zmislu glo-bokejšega razumevanja nacionalne naloge in kulturne obveznosti. Veselo dejstvo je, da že opažamo v avstrijski mladini željo po oprostitvi od hujskanja in ščuvalnega boja, želja po višji kulturni nalogi. Res, narodnost je nenadomestljivo kulturno dobro in nenadomestljiva kulturna sila; potrebna je bila razvojna faza, ki je odkrila in zbrala vse narodne pravice in moči, a te moči se zopet v narodnem boju razbijejo, če ne stopi v ospredje nova faza upostavitve resnične kulturne skupnosti med različnimi rasami. To bi bila faza nacionalnega življenja, kjer bi ne bilo samo krčevito uveljavljanje sebe dokaz političnega življenja in moči, temuč bi veljalo razumevanje in kooperacija z ostalimi narodnimi skupinami za največji nacionalni čin. Tega nam je treba že radi narodnega življenja in ne samo radi državnega interesa. Kjer ljudstvo ne pozna višjega pojma nego »narodni«, tu dviga in sankcionira kolektivni egoizem tudi vso privatno brezkulturnost in nestrpnost; posledica je, da se ne more razviti najglobo-kejša »narodna« vsebina. Prevladujejo sirovi občutki in sile boja za obstanek, dasiravno bi morali najpleme-nitejši kulturni življi, med njimi nacionalni element, <©> 377 379 <§p