vzbujajo pozornost: enako pa tudi sTepe doline in še posehej zagatine doline oh iz,-irih večjih kraških voda: :\fočilnik. \falenoe. ki so pogosto zvezane še z , hodom (ali izhodom) kraških jam. Tudi t e so zato privlao.nc točke za turiste. Prostrane goli- ča,·e v pol)Ocjih ],raških gora so v višjih legah pozimi rnarsikje zaninu, e kot smučarski tereni: od Gorjance,· pa do Trnovskega gozda in Banjščic najdemo terene, ki iih turisti že setlaj izkori;čajo :r.a rimske šporlle. Tista v bližini Trsta in (}oric,e (pa. Ludi že sey,crno istrskih mest), kjer je sneg le redek pojav, so se, eda še posebej zanimh a. (Trno,·o na Trno, skem gozdu ali Cm1i , rh se že razvijajo Y majhne centre zimskega. turizma.) Prav tako so te vzp•etine zaradi zelenja in s, e- zine za obmorske 11rhanske aglomeracije poleti še posebej pri, lačne. \fan,ikje hodo postale neka- tere lege, ki imajo tudi drnge pogoje - zlasti pitno n>do - zanimi"e tudi za ~rae 111amreč , clik del .. leLo,iščarjcv" onih. ki gredo ,.,na dc:,,c]o·'_ da prdi,ijo s, oj letni dopust ali počitnice pri svojcih, -v krajih. od ko- der so se 1m10gi sieer odselili v mesta. Ta najce- ncjfa oblika lctoYiši=Rrsfoega turizma goto,o ne prh1aiia nmo~o koristi g:ospodarst,·u teh u1si in področij , omogot"a pa , rndarle, da se yzJržujejo hiše in stad>e. ki bi sicer propadle. Posebej , elja t o še za zidanice po Dolenjskem. Ko bo nrntori- zacija bolj masonJa i11 prava, nova weefoencl hi- Marjan Zagar šica večji Tuksus, bodo stare kmečke hiše gotovo pridobile na zanimirn-;ti kot turistična l,i, amča (ali celo I~ot st..alna hi, aJi:::ra hliž,e , ečjih mest!'·. Področja faselje,anja so ohifo_j, o tucli poclročjn. ki jih je modernizacija najma:1j cloc;cgla. a so zaradi tega najbolj ohrlržala podckbki amhient, tišino in preprostost. Glede na thkaj gosto cestno omrežje tudi , dinarsk,1-lra~T..em s,ctu ~o 1ia ob- sežnem oremlju pogoji za t..akšno turistično reha- hilitacijo rnsi dokaj dobri. l\Tnogo slab;i so pogoji za stacionarni. leto,,i- šč.arski turi7,em. Ogled 7 .anitni, osli kra;keg.1 s, ela. pred, sem pocl1,emeljskegii krmill. lahko le izje- moma zadrži turista , eč kot neT,aj ur ali en elan. Sicer pa to področje nima onih pn in. ki f,i priH1bljalc lujtie k , ,eč- dne, ne11111 bi, anju. Tzjenrn so se, cela Oolenj,;ke Topliee. 1-.jrr pa gre precl - ,sem za zdnl\ ilišl-e. Drugafo pa toplic tu ni. ,ronla utegne postati z:_mimi,a Kolpa in spodnji tol~ Krke. dn se ob njih niz, ijejo eampiJ1gi ali "eckcnd n:1selja. ki hi jih pri,abila topb ,oda obeh rel,. Do neke mere pa hi mogla tudi manjša umetno zaje1.it, e•rn jezerc.1 nadomestiti pomanj- kanje možnosti za f..opanje. Vsekakor pa , ečjih 1111,žnosli ,· kra;T..ern tcrem1 aikal,or ne bo mo- goč-c w,t, ariti. Razen Postojne !>C more kn1~ko-dinarsko ozem- lje , SJO\ ,cnjji l,omaj primerjali ✓, na primer alp- skim s, etom. ,Je. in lw n·1jhrž,e , ghn nem tudi ostalo. hrazito podwčjc izletni~kega turizma 7.H izlete in za rekreacijo ob koiwu ted1rn ("eekencl\ T11ristič-na poži, it c,· t,ega o~cm lja ho , scknl,or ochisna od rasti ži, ljenjskc:ca slnmlarda na splo;- 110 in po,;;ehej ::::c od rasti ,erjih mestnih aglome- racij. ki hodo to ozendj" oskrh'lrnle s tunisli: iz Trsta in Gorice pa tu(li iz Kopra in z Hekc na primorski s trani. iz Zagreba na panonski strani. prethscm pa iz Lj11hljanc in njenega urbanizira- nega zaledja ,:,e od Kamnika in Kranja. Nekatere današnje in bodoče geografsko - prometne in turistične karakteristike Postojne Tzustni promeLnj položaj ob Postojnskih ua- tih odločilno , pliva na ra.zrnj turizma , Postojn- ski jami in , Postojni. Zc oh zaoetkih turizma je , Postojnski jami v preteklem stoletju vrednost postojnskega - nara,no kraškega fenomena ~e prav posebno eh ignilo p1· :rn Sredozemlje (, smeri proti: Reki. Opatiji. Tr-.t•1, oziroma Slo,e111,kem11 primorj11. , . t11ri-;ti~11c111 pog:lcdn _je preth sem zani111i, :1 smer pol<•tn"f.'' turi„tične~11 toka od &e,·,en pr,,t i ju~u. to je· iz t-rednje in se, er11e C, rope- proti Sredo:t:emljtt. ki pa obenem , 1-ljučuj e alpsl,;c- 1~.,f-rajine 11a s, oji poti k morju. \ . mednarod 1i t uri~tii':1i Lok pa e že močno m r;l"a tudi do111·1 i· i t:1ri7.:•111. Skrni Po- stojnska ,rala (609 m -c pr::'. ·1\a 111n .. ~·:e;.1 t111i- stcl\ iz najholj industr ia'.i7.irr c·~a in 11r:11.1izir·1- ,w ~a d 0 lu naše d6a,e. iz pre,'t' ,,. kj ·r sf.t kupna mol' prebi, alst rn in avt~mobili1~:11 relati \IH> fo na dsoki stopnji, proti morju. Zaradi bližnjih. Yeč-jih ttrbanizinrnih središ;:. se .. ui,a·' med turiste. ki potujejo na letni oddih. ;e , isoko šte, ilo izletni- kov (" eekennovno nakladanje prtljage toliko ,obremenjuje -· turiste, da 111ajraje opuscaJO preldnitev Yožnje. Saj nanezad11je železnica sploh ni prime1111a za tako imQllornni prehodni turizem. Lep dokaz. Ja so obisko,·alci Postojnske jame pred\'sem tut·isti prehodnega značaja. je tudi izraziui seoo.nska koncentracija 01Jisk-0rnke,. ki je v bist,·u zelo podobna sami koncentraeiji glavnih tujih i11 cfo- mač-ih turističnih tokov Y Slo\'eniji fo fo prav posebno aia postojnski cesti. Vfaoka in hitra rasi motoriziranega turizma na naših cesuih j e Postojnski jami tudi ,. :naj- večjem olJsegu pripomogla. da iz leta ,· leto šte- \'ilo obisko,·a lcev tako mogoiino narašča. V sedmih letiJ1 : 1957 do 1963 je ;te\'ilo obisko valcev jame naraslo za 670/o (,· letih 19.'i? do 1960 za 3,50io). V istem razdobju pa s e je tudi na vpadnici jz Ljubljane tik pred Postojno po,· eč.:ilo Šle\'i(Q pre- YOŽenih potnikov s oest111imi motornimi y,ozil i oclo za 37 1'0/o (, letih 1957 do 1960 1.a 1990lo), na '1)adnici iz PiYke tik pred Post-0jno za 322 O/o (v letih 1955 do 1960 za 9G O/o). iTlll oni iz Kopra pred Postojno pa za 163010 ( , · letih 1957 do 1960 za 19-! odstotkov). Zaradi enakomenne tempcra11ur,e v Postojnski :jami skozi vse let.o. bi lahko bil obisk jame hrez izrazitih sezcxnskih koleba11j. Jamo obišoe poleti 88,60/o , ·seh letnih gosto, . kar je močan dokaz, da gre l e za prehodne goste, ki potujejo skozi Postojno. in , , eliki meri tudi za stacionanne turiste jz bližnjih turi.stiČJ1ih središč (Portorož, Opatija, Bled itd.), za kateve organizirajo turi- stične agencije izlete v Postojno. Cc primerjamo oelotno povprečje dJ1en1ega šte,ila pomikov z o ebnimi motornimi vozili na cestah vpadnicah Y Postojno s poletJnim povpr~č­ jem, se poka:re. da so ceste poleti mnogo holj obremenjene, pa tudi letno povefanjc obremenitve oost je mnogo hitrejše na dveh ,paclnicah (ljub- ljanski fo koprski) kot na ti·etji (ph ~ki). Med potniki v Postojno je se,·,eda mno~ tako imen~- va.nih poslomih ljudi, ,endar lahko vsaj razliko med oelolel.nim in poletnim dnev1J1im povprečjem štejemo za tmi.stifoi promet (glej tabelo!). V resnici pa še y,eč. Sklepamo. da je po lomi pro- met hrnn poletne sezone nekoliko rnoencjhi kot v poletnih mesecff1, ki so zaradi letnih do1>ustov poslorno vsaj do neke mere na slabšem. Povprefoo število potniT,ov v ,osebnih motor- :nih vozilih na cestah vpadnicah v Postojno.* • Podatki o povprd·11<'m štr , il11 potnikov v cestnem prometu so močno pav,alirani. Gre namreč za podatke e štirikratncm štetju prometa na odscl-ih cebt v SRS. Sicer trdijo domači in tuji Rlrokovnjaki. da pokažejo dobro izbrana 1,j.kral.na in celo stirikrntnu štetja zelo realno sliko (glej lit. 4), relativno pa so podatki uporablji, i tembolj, ker so štetja v na, edenih letih iz,·edcna ,•ečkrat na i5tih ,tcvnih mestih , v istih dne, ih in tudi z upoštevanjem vedno istih dni v tednu. Za motorno kolo smo Šteli 1,5 oseh, na osebni avtomobil 2,7 oseb, 1111 a, tolms pa po,·prcčno 24 oseb, povprečje je izručonano na osno,·i ,·seh motornih vozil, ki bO v l. 1963 ,ozil;i tudi preko mc~nih prehodqv y Sloveniji, Ceste vpadnice Celoletno Poletno v Postojno Leto poYprečjl' po, preč je iz Ljubljane 1957 2 733 1960 8170 1963 12882 iz Kopra 1957 2312 1960 .f 752 1963 6087 lZ Pivke 1957 123,) 1960 2-117 1963 5 21-1 ravedicni podatki za preteklih seclem let (19.37 do 1963) so m1111 ohencm doher kažipot, kafrn hi Fe po dosed,mj ih turistič.nih raz,ojnih tendencah, sc,edn če ostanejo , eč ali manj ne premen jene cestno-prometne smeri. 11rechidoma r.az, ijal pro- met ,. naslednjih sedmih letih. to je , razrlohju na;e/?:'l euemfeL'1ega gospli Postojni se razdeli (, rednost smeri Poslojna- Trst- l"{opcr ,ie 61.2 0'o proti ,rdnosti s1neri Poslojn:.1- nck'I 38.80.0): skupna obremenite, obeh na, edenih cest doseže obremenite, do, odniec iz ljubljanske sme- rj. (Smer Ljubljana--Postojna je olll1cmenjena 97.9% od ·lrn_pne obremenit, e cest Post(ljna- Hcka in Postojna- Razdrto.) Clm na nadaljnja smer proti Kopru in Trs tu se pt·i rlazdrt,cm pn- no, no 1"1z, rji proti Vipm·i. C()riC'i. Trstu i,, Kopru (Hc28 (611 O/o) (100 0/o) 2;>16 (100 O!o ) (20,') O/o) 7158 (28-1 O/o) .(263 O/o ) 19995 (794 0/o) (100 o,o) 2287 (100 o o) (19'6 O'o) 4098 ( 180 O'o) (422 Oio) 7 651 (33-1 o,o) kotl ine 01i t,orej Z-\·, tem,eč po s,ojem izvoru S - .T, reg'i,malno pa y · tem cklu SV- JZ in obralillo. Prometni tokod osebnega cestnega pro- meta z zahoda, to je iz Italije, se vključujejo oziroma sečejo to mer in prihnjajo p1·cdvscm jz Trsta in čez Trst. Tudi za osebne potnike iz te smeri je zn::ičilna tendenca usmerjenosti proti jugu. torej mer SZ - .J\' in obratno. Cesta Kozina- Reka služi izključno takim tendencam, deloma tudi cesta DiYač.a-Jlirska Bistrica, pred- ,·sem pa cest.a Skofije-Koper (glej karto!). Brez ch-om1 bo tudi Y bodot\Cm razvoju tu- rizma , Postojni in Postojnski jami igral cestni promet zelo rnžno , logo. Razwlj in modernizacija prometa in p1,cdddena sprememba prometnih smeri pa so od ločilne , ažnosti ne le za Lurizem , Postojni. te1m cč za ,,es ~rnš. tako slovenski kot jt1goslo, anski, turistični raz, oj. V zvezi per- spekthno prometno problematiko c je potrebno seznaniti z n ekaterimi, za Postojno še posebno Yažnimi težnjami. 1. Zmoglji,o t današnjih gla'11ih cest, ki vo- dijo skozi Postojno. je ie elane:,. ,·saj ob lonicah. izkoriščena do kraja. Ce pričakujemo. da se ho promet ,. nasled11jih sedmih letih razvijal z e-na- k.un tempom kot do sedaj. si je iluzorno pred- st.a, ljati na postojnski cesti -! do 5-kratno po, e- čan promet , poletnih mesecih. Da bi se 11am posrečilo obdr½a ti dosedanjo rast ocstncga p1,o- meta in s tem tudi turizma (na ohoje račun:1 7-leLni načrt z določenimi climcnzijami). bodo potrebne no, c gradnje. rekonstrukcije, rizširitH~ oest, modernizari ja in prech ;,cm o ... da je obif-k jame ~unkcija turističnega prom :-ta , .Ju~l)sla, ij i (2). Ko je mi osno,i doc;e H ' 1 1 ' · temvec turo za ostale turJSte 1z tega deta Evrope. Nov,a smer cestišča pa bu pomembna tudi za tkte turiste, ki ob pra71nildh potujejo na morje, saj ho zaradi veli!-ie propw,lnosti in brzine pomak.:1ila ralrij- sko cesto pod Gr,tzom, ali blizu njenega kolena pri Cleisclorfu. Le il1il ta način si lahko obetamo s te oesLe tudi " bodoče turistični priliv v Jugo- sla\ijo. Za turiste iz gra;ke smeri bo to najkrajša pot do Zagreba, dalje pa imajo že ugodno cesto