PRIKAZI, RECENZIJE Zala VOLČIČ AlcS Dcbdjak Reluctant Modernity The Institution of Art and Its Historical Forms Rownian Ik I.ittlorieid Publishers. Inc. 1998. 209 .strani. Pri prestižni in znani ameri.iiki založbi Rownian & l.ittlefield Publishers. Inc. je nedavno izšlo delo Aleša IX-beljaka Reluctant ModentUy. V njem avtor |'K>nu|a o.sve?.uii>čo alternativo post modem Lstom. kot je Baiidri-llard. ki je oznanil smrt umetnosti. .spoCcte kot edino resnico fikcij. Navdahnjen s kri-tiCno teorijo Adorna in Benjamina. IX'beljak trdi. da je z vzponom moderne, umetnost I>ostala avtonomna - umetniška produkcija sc je učinkovito osvobodila nujno.sti vsakdanjega življenja in mota "namenske" racionalnosti. Preobrazba buržoaznega liberalnega individuali/ma v narcisizem moderne mno-žiCne družbe je spremljala razgradnjo uniet-no.sti v iHieno.stavljeno. množično umetno.st in komercializiran kič. Danes, pi.še Debeljak, je postmoderna umetnost podvržena ne-.skonCncmu reproduciranju, po[x)lni integraciji v nmožiCno družbo in politični apatičnosti. To pomeni, da umetnost preprosto ne predstavlja več alternativne rcal-no.sti. I'o.stmoderna in.stitucija umetno.sti ne more biti U)čcna od modernih struktur, namesto tega ji je dan kontinuiran odnos z moderno. Kar originalno ponuja Debeljak. je neke vrste povzetek institucije umetnosti in njenih zgodovin.skih oblik - raziskuje strukturne spremembe institucij avtonomne umetnosti v .sodobnih družlx;nih formacijah, ObolitiCnega novinarstva, s katerim je novtj me.^čanstvo formalno urejalo svoj opozicijski odnos do obstoječe moči. Habermas nadalje trdi. da .so mediji 18. .stoletja najprej oblikovali integralni del javne sfere, kasneje, ko .so postali zaradi masovne distribucije dt)Stopneji5i, privlačnejši /M ogla.ševalce. pa .s omogo-Cak) zaradi osvoboditve od tradicionalnih legitimacij, .str 59-60). Ključ ik> negativno-kritičnega potenciala umetnosti je torej v obstoju javne sfere, kjer se lahko odvijajo racionalne diskusije. Z razkrojem javne sfere (institucionali/.acija kritične lunkcije in rast množičnega ogla.ševanja, nKirketinga) je umetnost ostala prepuščena sami sebi -ponujala je alternativo fragmentiranemu vsakdanjiku modernega kapitalizma, vendar ni imela kritičnega vpliva na življenje, ker ni bilo javne sfere, znotraj katere bi lahko ■zanetila" racionalm>-kriiiCno debato. Umetnost se je tako v.se bolj umikala sama vase -nakljub vziMjnu poznega modernizma (mo-derni.stična umetnost se je obupano oklepala temeljnega odklanjanja .svojega obstoja v skladu z namensko racionalnostjo, ki je bila razumljena kot sredi.šče buržoaznega družbenega reda). Moderni.stiCna umetno.st je posledično Ix>o.sebljala namenski umik od repulzivnih nuhinacij kapitalisiiCnejiJ s\vta in "komodi-ficirancga jiiAi". TakScn konccpi uniolnosii pa jc po svojem lastncni naCrdi prisiljen dra-niatiCno omejili temo (predmet lastne oliravnavv) na samega sebe, k»)i piSe l)e-beljak (str 139). Želja po usmerjanju nega-tivnokritiCnega potenciala moderni.stiCne umetno.sti (ki pa je ostal le |x>tenciai) proti sami družbi jc pripeljala k evoluciji historične avantgarde. Cilj avantgarde je bil dvojen: estetizirati svet življenja in tako ure.s-ničiti kritiCen impulz modernizma s spodbujanjem radikalnih .sprememb v imenu neod-tujene eksistence (str 164). Le pol cilja pa je bik) uresničenega - vsakdanje življenje je bilo e.stetizirano, kritiCni potencial pa je izginil oz. "se razblinil" na trži.^Cu. Tako je estetizacija postala model za pt)tro.^njc) in ogla^-vanje. T() pomeni, da moC negativnosti. zavraCanje rutine, slogi radikalne kritike, (v)vezane z nenehno re-evaluacijo zgodovine modernistične umetnosti. niso bili veC (iomembni (str 153). Tako torej Debeljak suijo knjigo imenuje -in tt) je nadvse relc\'antno za na.-nance in kontinuirane transgresije, v katero jc za.šel. čeprav je v svx)ji avtonomiji. I^oleg tega je estetska avtonomija zaalna refleksija tržne avtonomije. Kot zaključek naj na-pi.Sem, da je bila umetni.Ska avtononiija potrelx.'n pogoj in logičen rezultat za vzpon instrumentalnega razuma. Ce se Oebeljak v tem primeru / Adornom strinja, potem jio-stane nostalgija za vladavino estetske avtonomije jasno pr«iblcnwtiCna. Kakorkoli, Debcljakovo delo je napisano sveže, provokativno ter predvsem dobro in utemeljeno argimicntlrant> s predstavitvijo institucije umetnosti in njenih zgodovinskih oblik - ko raziskuje strukturne spremembe institucij avtonomne umetnosti v sodobnih družbenih formacijah. Gre za izjemno •Stvaritev v tako ameri.^kem (mednanxJneni!) kot slovenskem prostoru, ki presega marsikatere po.sku.se teoret.ske .sinteze na temo in.^titucij umetno.sti in njenih zgtKiovinskih form. Pričujoča knjiga je neprecenljiv prispevek k razumevanju procesov, ki .so pripeljali do tega, da umetno.st dobi status n:Lsprt>tnega pola glede na kapitalsko trži.Ve in nadalje, kaj .se dogaja v luči zahteve po esteti/aciji družbenega življenja. Knjiga nam pomaga pri vpra.^anju. kako razumeti simbolno kulturo medij.skih podob in ogla-.^evanja, ki sta poslala doU)čiteIja realnega sveta, v katerem Zivinu)? Magični svet ogla-.^evanja je namreč prekril odno.se blagovne produkcije - v tem smi.slu je pt>tro.iini.ška družba uspela prikriti pravx) ekonomsko strukturo in družbene odnose, ki .so potrebni za njen obstoj. Pogled na estet.sko perspektivo potroSni.4ke kulture je pripeljal do .svojevrstnega izkori.^čevanja, v katerem potro.^niki aktivno .st)delujcjo na področju potroSnje, da bi csieii/ir.
  • d zvezdami" v Gori.^ïkeni muzeju, ki je bila odprta aprila 1997. Obema aMorskima deloma je skupno dej.stvo, da predstavljata bližnjo preteklost, ki .sega v .sedanjo.st, ki pa hkrati izredno naglo izginja in je v .spominu starej.lj kot pričevanje ča.s;i. ki je nepreklicno za nami. Morda z izjemo ječmenove kave! Kot .se-■stavino jutranjega in pogosto tudi večernega obroka. si> jo ljudje "po.sodobili" tako, da so praženemu zmletemu ječmenu dodali tri dt> Štiri zrna zmlete prave kave. Za dve jajci je bilo v trgovini moč dobiti 20, 25 zrn pravv kave (s. 66), Z viišanjem življenjske ravni je prava kav~a pov,sem izpodrinila ječmenovo, ki pa .se prav zadnje Čase S|X't vrača na na.še jedilnike kot zdrava jutranja pijača. Ali bo v življenje sodobnikov mogoče pripeljali ,iSe kak,šno drugo tradicijo, in tako povezati sedanjost z bližnjo preteklostjo, pa je že drugo vpra.^anje, V tem zapisu je nekaj vtisov, ki mi jih je zapustila predstavitev in pt)znejše prebir.i-nje knjige Ivanke Počkar "Iz č;lsov ječmenove kave". Zavedam .se namreč, da knjige v vsem njenem boga.stvu ni moč predstaviti. Treba jo je enostavno prebrati! Prav /.;ito mi je bik) knjigo težko brati s .svinčnikom in listom papirja v roki, kamor sem sproti zapisovala misli za pisanje predstavitve I5odatkovno izredno bogatega in vsebinsko pestrega be.sedila "o C:tsih ječmenove kave". Knjigo .sem namreč želela hniti zgolj v užitek in ne kot .s