Glasilo slovenskih letnik XI. n a Štev. to »Slovenski Učitelj.“ ° Štev. 10. ° Letnik XI. (1910). /\vvvS/vvvvv5wwvvw^v^vPvvvvv Vsebina: Osemdeseta godovnica avstrijskega cesarja. . . . 217 Meditacija ob občnem zboru »Slomškove zveze“. (Konec.) ....................................... . 220' Djakovski tečaj. (Poroča katehet A. Čadež.) . . . . . 224 Šolski voditelj. (Piše nadučitelj Ivan Štrukelj.) (Dalje.) . 228 Katehetski vestnik: Katehetske beležke.....................................233 Zgledi, uporabni pri katehezi . . . , , . . . . . 235 Vzgojni utrinki........................................236 Slovstvo in glasba.......................... ., . . . 236 Raznoterosti ............................................ 238 Slovenski Učitelj Glasilo slovenskih krščanskih učiteljskih ::: in katehetskih društev. ::: Last „Slomškove zveze" in »Društva slovenskih katehetov". Letnik XI. V Ljubljani, 15. oktobra 1910. Štev. 10. Osemdeseta godovnica avstrijskega cesarja.* Predrage deklice! Vesel dan za vas je — god vaših staršev. Godovnega dne stopate pred svoje roditelje v praznični obleki, z voščilom in lepim darilom ali pa s kito cvetja, zahvaljujete se jim za skrb in trud, obetajoč jim pridnost in pokorščino, sploh vse kar jih zamore razveseliti; pa tudi iskreneje molite takrat za blagor ljubega očeta in mile matere. Kdo pa ima še poleg roditeljev mnogo skrbi za vas, za nas vse, mlade in stare, bogatine in siromake? Kdo posveča vse svoje moči za. blagor podložnikov že dolgo, dolgo vrsto let? To je naš presvetli cesar Franc Jožef I., dika Habsburžanov na avstrijskem prestolu, ponos napredne Avstrije, sreča vseh podložnih narodov, naš predobri deželni oče. Za 47 milijonov ljudi je današnji dan izredno imeniten praznik; cesar obhaja Svoj 80. god. V ta namen smo se zbrale danes v tej dvorani, pred okrašeno podobo milega vladarja, da obhajamo skromno, a slovesno slavje. Radostnega dne mi ni govoriti o prestani cesarjevi bridkosti in žalosti, o trnjevem vencu, skritem pod zlato, z biseri posuto krono, tudi ne o občudovanja vredni delavnosti vzornega monarha, pač pa o nekaterih vrlinah Njegovega zlatega srca. Le preglejmo lepo vrsto Habsburžanov-vladarjev, 25 po številu! Naš mili cesar je prvi, do sedaj edini izmed vseh kronanih glav, katerega je božja Previdnost izbrala, da je dosegel redko starost 80 let in je demantni jubilant. Stvarnik Mu je podaril močno, plemenito srce, da ume voditi milijone in milijone podložnikov in jih varuje s krepko a milo roko. To je velika milost božja, najjasnejši dokaz, da ga Bog ljubi, da ga vodi in ščiti Njegova mogočna roka. * Govoi- mestne učiteljice gdčne M. Šercove pri slavnosti, ki jo je priredila dne 4. okt. (šentjakobska) dekliška osemrazrednica v ljubljanskem Mestnem domu. Ila Moj duh plove več desetletij nazaj na bojišče v severni Italiji k sv. Luciji. Cvetoči majnik je, 1. 1848. Vroč boj se bije. Na čelu avstrijski armadi zapoveduje sivolasi hrabri junak Radecki, ob njegovi strani cvetoči princ, I71etni nadvojvoda Franc Jožef. V toči svinčenk, udari krogla iz topa pred Njim v zemljo, — ni Ga zadela. Bog je ščitil to mlado življenje. Prijeten februarski dan. Cesar je na izprehodu na dunajskih okopih. Napade Ga blazen mladenič. Božja roka je na neznatni ovratnikovi zaponki oslabila moč napadalčevo. Da Bog očividno čuva nad našim vrlim vladarjem, izpričuje pretresljivi dogodek o brez sledu izgubljenem parobrodu. Cesar bi se moral nanj vkrcati v Pulju, a bil je zadržan po nepričakovanem opravku. Parobrod je odplul, se izgubil brez sledu med morskimi valovi, a cesar je ostal na kopnem — rešen. In naš vzorni vladar? Vdan ukloni venčano glavo volji Najvišjega. Pobožnost je ena naj lepših cvetk v vencu cesarjevih kreposti. Najkrasnejše svetišče na Dunaju — obljubljena cerkev in 500 cerkva po širni Avstriji javno priča o tem. Glej velikega monaidia! Zapustivši Svoj prestol, spoštljivo stopa v veličastni procesiji na Telovo v spremstvu Svojih prvih državnikov, ter globokoveren pripogne Svoja kolena pred Najsvetejšim. Velik izprevod — 1000 konjikov v spremstvu, se počasi pomika proti griču Elkuds. Na vrhu so. Najimenitnejši v izprevodu, zagledavši Jeruzalem — to mesto palm in solza — stopi raz k Prijazno je pozdravil zborovalce tudi navzoči pomožni škof dr. A. Voršak, ki je bil tudi pozneje večkrat navzoč pri referatih. Ko so se razni tuji zastopniki pozvali k predsedstveni mizi kot podpredsedniki in tajniki, je izvršil tudi prvi podpredsednik, ljubljanski katehet Smrekar svojo dolžnost ter kazal, kako pri nas in drugod preže nasprotniki na mladino, da bi jo preparirali za svoje zmotne ideje in jo prepojili s svobodomiselstvom. Prav z ozirom na to je katehetski in pedagoški tečaj temvečje važnosti, da se poučimo, kako varovati mladino, kako jo iztrgati iz pogubonosnih spon, kako voditi h Kristusu. Ne pozabimo resnice, da kdor ima šolo, ta ima mladino, kdor ima mladino, ima bodočnost. Govornik je vnel z navdušenim pozdravom srca zborovalcev, ki so mu gromovito pritrjevali. V imenu katehetskega društva slovenskega je izpregovoril tajnik katehet A. Čadež. Obrazložil je trojni namen, ki je privedel slovenske zastopnike med hrvatske sobrate prav ob tej priliki: »Prišli smo, da vrnemo lanski obisk, s katerim ste nas počastili v beli Ljubljani, ko smo imeli enako zborovanje; prišli smo, da manifestiramo medsebojno vzajemnost na polju šolskega dela in vzgoje; prišli smo, da se nanovo izpopolnimo in navdušimo v skupnem posvetovanju, z medsebojnim poukom za najvažnejše duhovnikovo opravilo, ki je brez dvoma kateheza v šoli«. — Zborovanju želi govornik mnogo uspeha ter opraviči predsednika D. S. K, profesorja A. Kržiča, ki se ni mogel udeležiti tečaja. Prebere pa njegovo pismo, ki se glasi: Velečastiti gospodje! Žal, da se ne morem osebno udeležiti katehetskega tečaja. Zadržujejo me stanovski posli. Dovoljujem si pa vsaj pismenim potom iskreno pozdraviti vse vrle gospode udeležnike. V mislih in s čuvstvom bom med Vami in z Vami, ker znam ceniti namen in pomen naših katehetskih tečajev. Tri reči me pa še prav posebno vesele. V prvi vrsti blagohotna in veledušna naklonjenost in podpora vladik, mil. g. dr. Ivana Krapaca in dr. A. Voršaka; drugič tako raznovrstno in spretno sestavljen spored iji tretjič to lepo soglasje, v katerem nastopa poleg svečeniškega, Itudi svetno, našo sveto nalogo umevajoče učiteljstvo. Naj Vas v Vašem veleimenitnem delu podpira obilni blagoslov božjega Učitelja in njegove presvete Matere! Prvi predavatelj je bil duhovnik djakovske biskupije gospod J. Črko vic, kaplan v Mitroviči. Imel je nalogo poročati o stanju katehizacije v domači, djakovski škofiji. Dasi je bil torej referat bolj lokalnega pomena, vendar pa je bil v sliki slavonske škofije skrit očitek, ki velja v večji ali manjši meri vsem, ki se bavijo s šolo in s poučevanjem verskih resnic, da je vsaj on del verske brezbrižnosti pripisovati na rovaš premajhne brige za versko vzgojo v šoli. V Sla- voniji imajo težkoče osobito s takimi otroki, ki stanujejo v daljnih selih, kjer ni šole ne cerkve. Taka mladina, ki ne pozna verskih resnic, mora zaiti v verski indiferentizem, posebno če v rodni hiši ne najde nadomestila šoli, če starši niso trdni v veri in zgledni v krščanskem življenju. V Slavoniji tira mladino v versko mlačnost tudi raznoterost verskega izpovedanja med ondotnim prebivalstvom. Saj je znano, kako se utrjuje ondi židovski živelj; skoraj vsa večja trgovina je v rokah priseljenih ogrskih in nemških Židov. Poleg Židov je pa skoraj v vseh večjih krajih naselbina pravoslavnih kristjanov, ki imajo svojo cerkev in svojega svečenika. Pastirovanje v djakovski škofiji je torej mnogo težavneje nego pri nas, prav zato bi se katelieza morala negovati z največjo vnemo . . . »Ivo tožimo o verski mlačnosti, ko vidimo, da se ljudstvo pogrezuje v verski indiferentizem,« tako je nadaljeval gospod govornik, »se pa moramo tudi vprašati, če ne pade krivda tudi na nas!« Priporočal je nato zanimanje za katehezo v teoretičnem in praktičnem oziru. Katehetsko delo se ne sme zapostavljati; ne smemo dati prednosti drugim opravilom, ki morda niso tako nujni. Kdor spozna važnost kateheze, se 'bo tudi potrudil, da bo postal goreč katehet. »Qui non ardet, non accendit.« II. predavanje je imel svetni učitelj Žerav Josip iz Vrpolja pri Djakovem. Za snov si je izbral »U č i t e 1 j in šol a«. V uvodu je hvalil slavonsko učiiteljstvo, da se za izobrazbo šolskih otrok veliko prizadeva in da ,z uspehi nadkriljuje šolstvo v Srbiji in Bolgariji. V svojem referatu se je Žerav večinoma bavil z vprašanjem, kako deco vzgajati? Kot prvi vzgojni moment pride v poštev iskrena ljubav do dcce. Ljubezen je tisto ogrevajoče in oživljajoče solnce, ki brez njega zastane rast srčne in notranje naobrazbe. — Učitelj, ki hoče vzgajati, mora biti sam zgled čednostij, mora imeti vse take lastnosti, da si ga mladina izbere za svoj ideal. Kar otroci vidijo, to izkušajo oponašati, posnemati. Ako otrok doma, pri starših viidi lepe zglede, bo to silno dobro vplivalo nanj; isto velja tudi o učitelju. Pomanjkljivosti, slabosti in napake njegove bodo otroci takoj opazili, še bolj pa, če je vdan kaki strasti, če se ne meni za sveto mašo in za izpolnjevanje verskih dolžnosti. Otrok sklepa po svoje pravilno in dosledno češ, »kar je dovoljeno staršem in učiteljem, to smem tudi jaz storiti; česar učitelj ne izvršuje, zakaj bi se meni zapovedovalo?« Kar velja za bližnjo okolico otrokovo, taisto trdimo tudi o daljnih vplivih in vtisih, ki jili dobiva otrok z ulice, s potov, pašnikov itd. Dostikrat vidi in sliši otrok v družini in v šoli le dobro, le lepe zglede, kljub temu se kmalu pokvari, ker starši in odgojitelji niso dosti pazili, kam otrok zahaja, s kom občuje, kdo nanj vpliva! Ni malo takih staršev, ki se v zgodnji mladosti otrokovi nič ne pobrinejo za vzgojo, ampak puste, da se otrok slobodno razvija, ter si mislijo, »saj bo jel kmalu v šolo hoditi, bodo že tam storili, kar jc potrebno, mi se ne utegnemo z otroci ukvarjati.« Kaj bi dokazovali, kako nezmiselno in kvarno je tako ravnanje! Škodljive vtise iz nežne dobe nosi otrok dostikrat neverjetno živo v spominu