37 Iz prakse v prakso Mobilno in interaktivno uc ˇenje solfeggia z nadgrajeno resnic ˇnostjo Tjaša Zidanic ˇ Oddelek za glasbo, Pedagoška fakulteta, Univerza v Mariboru tjasa.zidanic@gmail.com Julija Fajhtinger Oddelek za glasbo, Pedagoška fakulteta, Univerza v Mariboru julija.fajhtinger94@gmail.com Povzetek Mobilna aplikacija MySolfeggio je nadgradnja tradicionalne tis- kane literature za učenje predmeta Nauk o glasbi v glasbenih šolah v Sloveniji. Literatura, iz katere smo črpali pesmice, vključene v aplikacijo, je Mali glasbeniki 3 (2014), Mali glasbeniki 4 (2015), Priročnik za solfeggio 3 (2008) in Priročnik za solfeggio 4 (2008). Z aplikacijo MySolfeggio lahko učenci poslušajo poprej zajete pes- mice, vadijo ritmično in melodično izvajanje pesmic in rešijo kviz o glasbenoteoretičnih znanjih. Ta jim sproti zagotavlja povratno in- formacijo o njihovi uspešnosti. V aplikacijo so za zajemanje pesmic dodani elementi nadgrajene resničnosti. Ključne besede: MySolfeggio, mobilna in tablična aplikacija, glasbe- na šola, Nauk o glasbi Mobile and Interactive Learning of Solfeggio with Augmented Reality Abstract The mobile application MySolfeggio is an upgrade of the traditional printed literature for learning Music Theory, which is used in mu- sic schools in Slovenia. The literature used for the application is Mali glasbeniki 3 (2014), Mali glasbeniki 4 (2015), Priročnik za solfeggio 3 (2008) and Priročnik za solfeggio 4 (2008). With MySolfeggio pupils are able to listen to a specific song from the above-mentioned litera- ture, practice rhythm and singing, and solve a quiz, which contains questions on music theory that are linked to a specific song. MySolfeg- gio shows pupils’ scores while they are solving the quiz. Elements of augmented reality have been added for capturing the songs. Keywords: MySolfeggio, mobile and tablet application, music school, Music Theory Uvod Živimo v dobi razširjene uporabe sodobne tehnologije, ki pa še ni povsem integrirana v javni glasbeni šolski sistem. Razlogi za to so najverjetneje v specifičnosti glasbe, v »glasbi kot umetno- sti in njenem muzikalnem momentu, ki je v danem trenutku in prostoru enkraten, neponovljiv« (Valant, 2009, 57). Sodobna tehnologija lahko zazna predvsem realne, objektivne kompo- nente glasbe, kot so višina, jakost, hitrost, trajanje, ne more pa zaznati nianse izražanja in doživljanja (Valant, 2009). Te ugo- tovitve držijo, in sicer predvsem takrat, ko gre za umetniško delovanje, izvajanje glasbe. Učenje samih glasbenoteoretičnih prvin in solfeggia, vključno z urjenjem točnosti ritma in into- nacije, pa naj bi bilo na začetku glasbenega razvoja posamez- 38 Mobilno in interaktivno uc ˇenje solfeggia z nadgrajeno resnic ˇnostjo vativnega in interaktivnega sistema za učenje Nauka o glasbi, ki je potekal med 1. februarjem in 30. junijem 2017. Osem študentov smeri glasbena pedagogika, medijske komunikacije, informatika in tehnologije komuniciranja ter računalništvo in informacijske tehnologije ter pet pedagoških sodelavcev fakul- tet je sestavljalo multidisciplinarno ekipo, ki se je dopolnjeva- la in v kateri je vsak s svojega področja prispeval k inovaciji v glasbeni pedagogiki. MySolfeggio je aplikacija, ki jo je mogoče uporabljati na pa- metnih telefonih in tablicah. Izbrali smo skladbe iz učbenikov Mali glasbeniki 3 in Mali glasbeniki 4 avtoric Brigite Tornič Milharčič in Karmen Širca Costantini, ki poučujeta Nauk o glasbi v Glasbeni šoli Postojna, saj je zbirka njunih učbenikov za pouk predmeta Nauk o glasbi trenutno najbolj razširjena v slovenskih glasbenih šolah. Izbrali smo še Priročnik za solfeggio 3 in Priročnik za solfeggio 4 avtorice Mateje Debevc, saj je vseh šest priročnikov prof. Debevčeve navedenih med priporočljivo literaturo učnega načrta Nauka o glasbi (Učni načrt). Za ciljno skupino smo določili učence 3. in 4. razreda, saj so že dovolj zreli, da znajo uporabljati mobilne in tablične naprave, a hkra- ti morda še nekoliko nevešči ali nemotivirani za samostojno nika objektivno dejanje, ki mu je sodobna tehnologija lahko v veliko pomoč. Z bliskovitim razvojem tehnologije narašča tudi količina zna- nja, ki so ga učenci primorani pridobiti. Šolstvo mora učencem posredovati znanje kar najbolj učinkovito, kvalitetno in hitro. Učenci pa si potrebnega znanja in sposobnosti pri solfeggiu ne morejo v celoti pridobiti le pri pouku v šoli, ampak je treba te nadgrajevati tudi doma (Pančur, 1997). Srečevanje z vsebinami Nauka o glasbi enkrat na teden za časa pouka v glasbeni šoli ni- kakor ni dovolj za kvalitetno posedovanje znanj. Sistematično delo v šoli in vsakodnevno utrjevanje doma pa ima za rezultat lahko odlično obvladovanje solfeggia. Izr. prof. dr. Bogdana Borota v svojem članku opozarja na naslednje dejstvo glede sodobne tehnologije. Za mlajše učen- ce so primerna učna okolja, ki podpirajo intuitivno glasbeno mišljenje in omogočajo ustvarjalno iskanje novih rešitev (Bo- rota, 2007). Intuitivnost in ustvarjalnost sta lastnosti, ki zahte- vata posebno pozornost in premislek, kako ju vzpodbuditi pri učencih, hkrati pa sta izjemno učinkoviti za integracijo znanj. Pri sodobni tehnologiji je potrebna tudi pozornost glede vzpo- stavitve interakcije z vsebino in ne s tehnologijo. Izgubljanje časa z obvladovanjem tehnologije negativno vpliva tako na interes za glasbo, kot tudi za samo tehnologijo (Borota, 2007). T solova in Angelova navajata, da je bila v raziskavi, ki so jo sicer opravljali s študenti na Akademiji za glasbo v Sofiji, zaznana re- lativno visoka preferenca za uporabo učnih sistemov na mobil- nih napravah. Glede na pozitivne rezultate raziskave navajata, da je treba razvijati in uvajati elektronsko in mobilno učenje v izobraževalni glasbeni sistem (Tsolova in Angelova, 2014). Za- radi njihove majhnosti in mobilnosti pa tudi razširjenosti ter priljubljenosti so pametni telefoni in tablice najpriročnejši za uporabo. Med projektom je bila tako naša naloga na podlagi študije do- mačih in predvsem tujih virov o sodobnih tehnologijah in nji- hovem vključevanju v glasbeni pouk izdelati aplikacijo, ki bi popestrila uporabo šolske literature za učenje Nauka o glasbi. Aplikacija naj bi vsebovala možnost za interaktivno in dina- mično učenje, namenjeno učencem osnovnih glasbenih šol za utrjevanje vsebin Nauka o glasbi: izboljšanje ritmičnega in me- lodičnega posluha ter razvoj glasbenoteoretičnih znanj. Predstavitev in uporaba aplikacije MySolfeggio Fakulteta za elektroniko, računalništvo in informatiko (FERI) in Pedagoška fakulteta (PEF) Univerze v Mariboru sta pod men- torstvom red. prof. dr. Jerneja Weissa in asist. dr. Tjaše Ribizel ter izr. prof. dr. Matjaža Debevca in asist. dr. Ines Kožuh skupaj zasnovali projekt z imenom Mobilno in interaktivno učenje solfeggia s pomočjo nadgrajene resničnosti 1 v nadgradnji ino- 1 Projekt sofinancira Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport in Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada. Vstopna stran aplikacije MySolfeggio 39 Iz prakse v prakso izvaja ritem skladbe, aplikacija pa zaznava njegovo točnost in posreduje povratno informacijo z obarvanjem note v rdečo ali zeleno barvo. Enako je z izbiro možnosti »petje,« kjer aplikacija zaznava učenčev ton, preverja njegovo intonacijo in posreduje povratno informacijo. Učenec lahko izbere še možnost »kviz,« kjer se mu izpiše kviz z glasbenoteoretičnimi vprašanji zaprte- ga tipa, ki se navezujejo na zajeto skladbo. Zaradi slikovitosti, dinamičnosti, enostavnosti uporabe in vključenosti sodobnih tehnologij, pametnega telefona ali tablice je učenje solfeggia tako bolj zanimivo. Predstavitev na mednarodni konferenci, spletna stran in spletni dnevnik Aplikacijo MySolfeggio smo 19. maja 2017 predstavili na 4. mednarodnem forumu študentov glasbene pedagogike, ki je potekal v sklopu 5. mednarodnega simpozija glasbenih pe- dagogov v Pulju med 18. in 20. majem 2017. Predstavili so se študenti številnih držav – Črne gore, Srbije, Hrvaške, Sloveni- je, Avstrije, Poljske in Litve – in prispevali svoje referate. Imeli smo powerpoint predstavitev v angleškem jeziku. Po koncu smo pozvali sodelujoče, ali je kdo pripravljen poskusiti apli- kacijo MySolfeggio. Prijazna študentka glasbene pedagogike iz Akademije za glasbo v Ljubljani se je javila in uspešno preizku- sila aplikacijo. V sklopu projekta smo zasnovali spletno stran (https://medij- ske.um.si/mysolfeggio/), na kateri je mogoče pridobiti osnovne informacije o aplikaciji. S spletne strani je mogoče dostopati tudi do spletnega dnevnika (https://medijske.um.si/mysolfe- učenje. Aplikacija obsega širok nabor funkcij – poslušanje skladbe, va- denje ritma, vadenje petja in glasbenoteoretični kviz. Za pope- stritev so dodani elementi nadgrajene resničnosti, s katerimi zazna skladbo v fizični obliki. Mogoče jo je uporabljati na pa- metnem telefonu ali tablici. Aplikacija MySolfeggio je enostavna za uporabo. S kamero na pametnem telefonu ali tablici učenec fotografira skladbo iz tiskane literature, ki je predhodno zajeta v aplikaciji. Učencu se po fotografiranju notnega primera pri- kažejo štiri možnosti – »poslušanje«, »ritem«, »petje« in »kviz«. Z izbiro možnosti »poslušanje« lahko učenec posluša glasovno (tonska abeceda, solmizacija ali besedilo) ali klavirsko izved- bo skladbe. Če izbere možnosti »ritem« ali »petje«, pa lahko preverja samega sebe. Z izbiro možnosti »ritem« učenec z rit- mičnim pritiskanjem na ekran pametnega telefona ali tablice Glasbenoteoretiˇ cni kviz aplikacije MySolfeggio Spletna stran aplikacije MySolfeggio 40 Mobilno in interaktivno uc ˇenje solfeggia z nadgrajeno resnic ˇnostjo Na vprašanje, kaj jim je bilo najmanj všeč, pa so odgovorili, da bi si želeli, da bi aplikacija ponujala več kot le dve skladbi za vajo solfeggia. Zanimalo jih je tudi, ali je dostop do aplikacije že omogočen. V izvedbi raziskave se nam je kot donator mobilnih telefonov priključil Telekom Slovenije, ki nam je posodil pametne telefo- ne, s katerimi smo lahko hitreje in učinkoviteje testirali apli- kacije MySolfeggio. Brez mobilnih telefonov bi bila izvedba raziskave zamudnejša in manj kvalitetna, torej v realnosti ne- mogoča. Njihovo dobrodelno gesto smo sporočili na spletnem dnevniku. Sklep Aplikacija MySolfeggio je eden uspešnejših poskusov, kako lah- ko objektivne prvine Nauka o glasbi približamo učencem glas- benih šol. Pri tem pa ne gre le za približanje, ampak predvsem za poglobitev glasbenoteoretičnih znanj, ki skupaj s poukom inštrumenta tvorijo celostne profile mladih glasbenikov. Apli- kacija podaja znanje na način, ki je časovno racionalen in učin- kovit z vidika povratne informacije o znanju učencev. Tako po- nuja možnost učenja solfeggia doma ali kjer koli drugje, kadar učenci ne morejo ali ne znajo vaditi solfeggia z inštrumentom. Pri izdelavi aplikacije smo bili posebej pozorni na enostav- nost uporabe, tako da se učenci hitro navadijo na vsebino in ggio/), na katerem smo sproti vnašali objave dogodkov, pove- zanih s projektom. Eden takšnih je etična odobritev raziskave; potrdila jo je komisija za etičnost raziskovanja Filozofske fakul- tete v Mariboru. Z odobritvijo študije smo dobili prosto pot do testiranja aplikacije. Raziskava in prvi vtisi V okviru projekta smo opravili raziskavo, s katero smo želeli preveriti uporabnost aplikacije MySolfeggio v praksi. Zanimalo nas je, ali je aplikacija dovolj razumljiva in enostavna za upo- rabo, pa tudi kako učenci doživljajo učenje Nauka o glasbi z aplikacijo. Raziskava je potekala 30. in 31. maja 2017 v Glasbeni šoli Ljubljana Vič - Rudnik, na Konservatoriju za glasbo in balet Ljubljana in v Glasbeni šoli Ljubljana Moste - Polje. V raziskavi so sodelovali učenci 3. in 4. razredov, študenti glasbene peda- gogike, medijskih komunikacij in muzikologije ter asistentki. Učenci so v raziskavi zavzeto sodelovali. Opazili smo, da ne potrebujejo veliko usmeritev pri uporabi aplikacije. Z zanima- njem so poslušali glasovne posnetke skladb, se urili v ritmizira- nju in intonaciji. Po uporabi aplikacije smo jih vprašali, ali jim je bila aplikacija všeč, kaj jim je bilo najbolj všeč in kaj najmanj. Povedali so, da se je bilo enostavno znajti, ugotoviti, kako se aplikacija uporablja. Prav tako so bili navdušeni nad tem, da so na svoje petje dobili odziv glede na pravilnost odpetih tonov. Donirani telefoni Telekoma Slovenije V prihodnosti je naš namen izboljšati aplikacijo na vseh nivo- jih. Treba je razširiti literaturo, ki jo aplikacija zajema in tudi nabor posameznih glasbenih primerov, na podlagi katerih lah- ko učenci vadijo. Posvetiti se želimo vizualni podobi aplikacije in jo primerno modernizirati. Njen doseg nameravamo razši- riti, da bo dostopna tudi uporabnikom iOS in Windows opera- cijskih sistemov, ne samo uporabnikom Android sistema. Apli- kacija MySolfeggio je pregledu trenutnega stanja na področju učenja solfeggia svetovno novost, zato se zdi nadaljnji razvoj s primerno obogatitvijo, razširitvijo in kar najširšim dostopom do uporabnika primeren in smiseln. 41 Iz prakse v prakso jih sama uporaba pri tem ne zavira, hkrati pa spodbuja intu- itivnost in ustvarjalnost. Aplikacija je namenjena pametnim telefonom in tablicam, saj so preprosti za uporabo, priročni in mobilni. Po uspešno opravljeni raziskavi smo ugotovili, da je aplikacija za učence zanimiva in da so bili nad njo navdušeni. Otroci kar precejšen del prostega časa uporabljajo pametne te- lefone. Z aplikacijo MySolfeggio lahko dosežemo, da je njihov čas porabljen bolj funkcionalno, s prispevanjem k napredku v znanju solfeggia. Z odličnim projektom smo naredili korak bliže temu, da v svetu tehnologije in informacij otrokom pribli- žamo možnost za zanimivejše učenje solfeggia. Viri in literatura 1. Borota, B. (2007). Nekateri vidiki vključevanja sodob- ne tehnologije v pouk glasbe. Glasba v šoli in vrtcu, letnik 12, št. 3/4, str. 28–31. 2. Borota, B., Brodnik A. (2006). Učenje glasbe podprto z IKT tehnologijo. Organizacija, letnik 39., št. 8, str. 532–573. 3. Pančur, R. (1997). Računalnik pri glasbenih dejav- nostih. V Glasbeno-pedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani. Ljubljana: Akademija za glasbo, str. 129–141. 4. Tsolova, S. in Angelova, K. (2014). E-learning and M- -learning System at Higher Academic Musical Edu- cation Institution - Specifics, Challenges and Results. 56th International Symphosium ELMAR-2014. 5. Učni načrt, Nauk o glasbi. Dostopno na http://www. mizs.gov.si/fileadmin/mizs.gov.si/pageuploads/pod- rocje/glasba/pdf/nauk_o_glasbi321-340.pdf (13. 5. 2017). 6. Valant, M. (2009). Opremljenost glasbenih šol z IKT ter njena uporaba pri pouku nauka o glasbi. V: Glasbe- no-pedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani. Ljubljana: Akademija za glasbo, str. 56–70.