CELoSTNA REHABILľTACUA BoLNIKA s sToMo M. Strojín Uvod po anketah javnega mnenja postavljamo slovenci zdtavie na sam vrh lestvice łrednóst' Na prvi pogled se zdi, da pomeni zdtavje odsotnost bolezni, vendar že sama definicija Svetovne zdravstvene organizacije poudarja mnogo bolj kompleksno, kvalitetnejše pojmo- vanje-celostnô usmerjenost h kvaliteti, blaginji življenja' Zlasti dveh dejavnikov ni mogoče razdvojiti: telesnega in duševnega zdtavja in dobrega počutja. Nehvaležno je odpirati razpravo. o tem, kje se zdravje ,ićně, na telesnem ali duševnem podľočju. Pripadniki enega in diugega nazora so oboľoženi z množico dokazov, ki naj uĺ pótraila pńóńeto enega ali drugega' osebno izhajam iz prepričanja, dale obojamočno prepleteno, soodvisno in v nenehnem medsebojnem delovanju. Na seminarju za vzgojiteljice s tematiko duševnega zdravja otrok sem vprašala pľibližno 90 vzgojiteljic, kaj je po njihovem mnenju kazalec duševńega zdravja. Pestľost odgovorov je pokazala, da se zaVedamo razseżnosti pojma "zdtaÝ1e". V nekoliko skrčeni obliki navajam odgovore: zdrava telesna osnova' sposobnost mišljenja in čustvovanja, komuniciľanja, biti aktiven, se znati sprostiti in spočiti, biti samozavesten, uravnovešen' se biti sposoben obvladati' imeti pogum do oblikovanja lastnih sodb, imeti veselje do življenja, inté.".", biti pošten, imeti pozitivno mišljenje, biti sposoben kompromisa, znaÍi lzrabljati pľosti čas, znati zadovoljevati osnovne življónjske potrebe' sprejemati sebe in dľuge, veseliti se drobnih radbsti, bití sposoben dajati in sprejemati prijateljstvo, miľno spati, biti vzdržljiv, skrbeti za svoj videz, biti strpen... Zdi se mi pomembno, da se ustavimo še za trenutek ob pojmu celostnosti, kar pomeni, da posameznik ni seštevek posameznih elementov' umpuk v enkľatno osebnost integrirana celota, ki je sposobna ne samo nadomestiti manjkajoči element' ampak ustvarjati 62 z reintegracijo novo kvaliteto, ki jo igľadijo nove izkušnje, nove pobude. Manjkajoči del je lahko vzľok neobvladljivega stľesa, lahko pa izziv za poglobljeno zavedanje sebe in življenja, videnje novih peľspektiv, iskanje drugačnih vrednot in sploh spodbuda aktivnosti. Clovek izbiľa na koncu koncev sam' svet okrog njega pa mu pomaga pri izbiri. V tem svetu so najpomembnejši pri zdravstveni rehabilitaciji: zdravstveni tim, družina in najbližji, delovno okolje' SPREMEN.IENA TELESNA SHEMA IN SAMOPODOBA Ko govoľimo o posameznikovi samopodobi, s tem vedno mislimo na človekov odnos do sebe, ki vključuje vrednotenje; tako govorimo o dobri samopodobi, če je človek zadovoljen sam s seboj in slabi' če'se počuti nevľednega' Zase in dľuge nespľejemljivega. Samopo- doba se oblikuje na subjektivno pomembnih področjih in je odvisna od individualnih ľazlik na eni strani in sociokultuľnih dejavnikov na drugi. V liteľaturi Se pogosto razlikuje več nivojev doživljanja samopo_ dobe. Splošna, celostna samopodoba označuje odgovor' ki bi ga dobili na vprašanje: "Kako ste zadovoljni sami s set'loj?''. Samopodoba pa se oblikuje tudi na drugih področjih kot n.pr. telesnem, na področju sposobnosti, zlasti inteligentnosti, na podľočju uveljavitve, poklicne, dľužbene itd. Na oblikovanje samopodobe vplivajo nekoliko priľojene razlike, zlasti v občutljivosti, ľanljivosti posamznika' močno pa se oblikuje v procesu socialnega učenja' osnova se oblikuje v dľužinski dinamiki, kjer so zlasti pomembna vrednotenja staľšev (istospolnega in dľugo spolnega), ustvarjanje pogojev za identifikacijo, ki olajša ali otežuje spĘemanje kriterijev in vľednot. Tako imajo družinski kriteriji vpliv na oblikovanje osebnih. Ce družina visoko ceni zunanjost ali uspešnost' bo otľok praviloma prevzel iste kriterije za samovrednotenje. Lahko pa bo zaradi specifičnosti v dľužinski dinamiki odklanjal ľavno te kriteľije' oblikovanje samopodobe se sicer začnę v družini' nadaljuje pa se skozi ľazlične življenjske izkušnje: uspešnost v šoli, prijateljstva, vtisi zunanjosti, očaľljivosti, poklicne uspešnosti itd' Vendar je pomembno, da vemo, da gredo vsi ti doživljaji skozi prizmo lastnega sprejemanja 63 I in njeno selektivno naľavnanost. Samopodoba je lahko "bolna", popuč"ou v tem smislu, da selekciclnira le slabe vtise, ali daje ipóročilom pľeveliko težo in pomen. Pomembno je, da vemo, da se jô mogoče iudi kasneje v življenju učiti holj stvaľnega' pa tudi bolj iozitivnega samovrednotenja, kaľ je zelo pomembno za človekovo zadovoljstvo in konstruktivno delovanje. Preden se osredotočim nir probleme samopodobe bolnika S Stomo, naj omenim zelo pomemtren clejavnik pľi lastnem oblikovanju saäopodobe. To je olrčutek lastne moči ali lokus kontrole, kot ga imenuje stľokovnir liteľatuľa. Lokus kontrole irli moč lastnega upľavljanja je pľi posamezniku pretežno v njem samem' kar 'pomeni"' "äa imam " 1ŕ fljur oo svoje hiše' da pomembno vplivam ali sovplivam ná dogajanje, ki je zame pomembno, da lahko z lastnim truäo* stvarĺ ŕbóljšim..' "ali pa izven sebe, kar pomeni"" "da drugi manipuliľajo , *ono, dľugi odločjo o meni, sam nimam moči, da.:oi stvaii spľeminjal'.. sem pirpirnati čolniček ntt oceanu...''. V drugem primJru je lokus kontrole izven subjekta. PomembÍ|o Za o.päšno telostno ľehabilitacijo je doživet'ie sebe kot upravljalca a1i soupravljalca pomembnega dogajanja' oľugi däjavniĹ, ki je pomemben za uspĺ:šno ľehabilitacijo, je načelo aktňosti, povezano ś pľejšnjo ugotovitvijo' Avtorji (Pope' A' w') poudarjajo,' cla je znerk dobľe samopodobe tudi spoznanje svojih iĺtto*ti ĺo nopoĹ (ľealitetni odnos) in pripravljenost nźr tľdo delo, s katerim napredujemo in se koľigiľamo. CELOSTNA REHABILITACIJA BOLNIKA S STOMO Cilj dobľe ľehabilitacije naj bi bil zadovoljno in aktivno življenje ozäravelega. Kadaľ je vzľok ľakasta bolezen, je prvo obdobje povezano s prilagajanjem na negotovost, življenje med upanjem in itľahom p'"ä .-itjo' Pomoč naj bi veljala načinom, kako ustvarjati kvaliteto življenja v okviľu možnega, zastavljanja kratkoľočnejših in dolgoročnejšiľ' óĺ1"u ter doživljanjem, ki jih bolnik morda prej ni poż"nal. Naj bi se ob pľejemanju pomoči počutil vľednega, se učil veseliti *ujhn"go napredka' Strpno poslušanje, omogočanje' da izrazi svoj štrah, kľetnja, ki nakazuje - čutim s teboj - občutek za povľatnĹr "sporočila tihega pogumä ali stvarne informacije o problemu' ti ga potihem pesti naj bi dobil od zdľavstvęne osebe. Pogosto so svojci enako potrebni informiľanja in čustvene podpoľe' 64 -l- Živeti s stomo pomeni sprejeti trajno lte|esno spľemembo za svojo' fizično, razumsko, zlasti pa čustveno s1lrejeti dľugačnost' o kateri človek verjetno nikdar ni razmišljal. Izločala so po eni strani povezana z globoko utiľjenimi higienskimi predstavami, po drugi pa s spolnostjo, povezano s tabuji, samovľednotenjem, sramom' pľedstavami o "normalnosti''. Po eni strani naj bi bolnik dobival čim.več informacij o ljudeh, ki živijo.s stomo delovno in srečno, s tem, da ima seveda pravico, da si oblikuje svoj stil - lahko ohrani popolno diskretnost, ali pa se odločí, da o svojih vprašanjih spregovori in se pogovori. Spoznal naj bi tudi možnost, da se sľečuje v klubih bolnikov s stomo, imel naj bi tudi možnost, da se pogovori z dobro rehabilitiľanim posameznikom, če mu skupinski način ni blizu' Načela vedenjske terapije govoľijo o desĺ:nzibilnaciji z izkušnjo. Za bolnika s stomo je pomembno, da se čim prej začne ukvarjati z lastno nego, da se dotika svojega telesa,;da navezuje z njim prvotni stik' ki je bil z boleznijo porušen. Učinkovite so tudi določene metode in tehnike, n.pľ. avtogeni trening, zlasti vaja toplote, miru in specialno trebuha' Sedanji pravilno izbrani pripomočki za nęgo stom omogočajo mobilnost, športno udejstvovanje, kopanje, zlasti pa higiensko Värnost. S spoznavanjem svojih izločevalnih navad in stila najpľimeľnejšega hranjenja lahko živi bolnik povsem varno in aktivno življenje. Za ponovno pľilagajanje potrebujejo različni ljudje različno količino časa. Za različne ljudi so učinkovite r:zlične Vrste pomoči' Nekdo mora sam s seboj razčistiti, pľedelati tľavmo; dľugemu je v opoľo partnęr, cĺružina, prijatelji. Tretjega rehabilitira, delo, żleti v naravo... Sedaj pa obstajajo tudi razne vrste "življenjskih šol'', laičnega in verskega porekla, ki vključujejo 'u*,rpo-oč, učenje premagoíanja stresnih situacij, ustvarjalne delavnice itd. Moľda bi kazalo vsaj obvestiti okľevajočega, da so tudi takšne možnosti' Skoraj nujno bi bilo vsaj osnovne informacije strniti v zgibanko, ki bi jo dobil vsak bolnik s stomo. Posebna skrb' zlasti moških bolnikov, je spolno življenje po operaciji' Tudi če bolnik o tej tematiki ne sprašuje (kar ponavadi ne), moramo predpostavljati, da človeka v obdobju aktivne spolnosti ravno ta vprašanja globoko prizadenejo. ohranjanje spolne moči, 65 vrečkĹr kot ovira pri spolnem odnosu, za žensko pa tudi možnost zanositve in rojstva zdľavega otroka, za moškega možnost oploditve in posledice pľi otroku so vprĺršanja', ki moľda niso aktualna za vsakega bolnika, Zä posalneznika pa so to življenjska vprašanja. Socialna psihologija je uvedla v učenje metodo modela' imenovano tudi pogojevi'tnje z zgledom (vicaľious conditioning). Tako so ugotovili, da je bil film na temo, kako se otroci spoprijateljijo, uspešen za spľemembo vedenja otľok, ki so težje nervezovali stike. Menim, da bi bilo clobro v manjših skupinah predvajati kasete s posnetki vsakdanjega življenja ljudi s stomo. Tujih je źe nekaj (tudi naših), verjetno pa bi se dalo posneti tudi še kaj domačega. Vsi pa nič ne koristijo' če ne organiziľirmo načinov, da jih bolnik lahko enkľat ali tudi. večkľat vidi. Morda bi želel posameznik tudi sam svojo kaseto, posebno z navodili za nego. Sijajno bi bilo tudi vključevanje ľazkošja pogovora s Sestľo stomaterapevtko ob rednih kontrolah. Osebno menim, da bi bil to pľej prihranek kot razkošje. Dobrodošla je pľipravljenost zdravstvenih delavcev, da to storijo ob pľodajji sanita'rnih pľipomočkov, verjetno pa je vzdušje zaupanj zl \aźje ustvaľiti v okolju, ki ga je bolnik navajen. 66