List za šolo in dom. —-ooeESKSisgEss»o - Izhaja 1. in 15. dne vsakega meseca, in veljil za celo leto 3 gold. 50 kr. za pol leta I gold. 3(> kr. Tečaj IX. v Ljubljani 1. oktobra 1869. List 19. «Saínenle® ira géra. h m. -^àift. 'jala nekdaj solnčnica je germu: »Bratec, pa zakaj mi delaš senco, Senco meni toliko škodljivo, | In me z vejami zakrivaš táko, Da ne sije solnce gorko name, Da ne morem lepo čversto rasti, Ne oziram se v rumeno solnce, Ki odpre glavico vselej mojo In krasoto mojo kaže svetu, Kaj tu nad menoj raztezaš veje, Da tak' v enem v gosti senci tvoji?» Germ pa ji prijazno reče táko : »Sestrica preljuba, nič ne misli, Da ti nalašč tukaj delam senco, Da ne sije solnce ljubo na-te, Nič ne misli, da so moje želje, Da bi žalostno ti kdaj zvenela, Ampak dobro vedi in zapomni, Da me vsadil je vertnar na mesto, Da po zemlji širim korenine, Da na kviško raste moje deblo, Da raztezam veje na vse kraje In človeku delam hladno senco. Vedi, vsadil me vertnar je simkaj, Čigar vert je vsa ta lepa zemlja, On oba je vstvaril tudi naju, Nama vkazal tukaj čversto rasti!« Táko se prepirata od jutra. Solnce svetlo se za goro skrije, Solnčnica pa več ne odgovarja, Noč pokrije tamna zemljo širno. Leto dolgo kmali je minulo, Prišla zopet pomlad je vesela, Ko vsi germi lepo zelenijo In cvetice vstajajo iz zemlje; Al' na mestu, kjer poprej sta rastla Germ košati, solnčnica rumena, "Videti nobenega ni bilo. Fr. Cimperman. Poterpežljivost. Raznoteri so človeški stanovi, raznotere so (udi lastnosti, ktere so temu in ununu stanu pred vsem potreba. Akoje sodniku pred vsem treba bistroumnosti, vladarju modrosti, vojaku izurjenosti, treba je pa ljudskemu učitelju pred vsem hasnovite — poterpežljivosti. Koristno je, da je učitelj sploh izobražen, posebno pa znajden za to, kar njegov stan tirja od njega, ali krona vsega tega je pa le poterpežljivost. Kakor je rekel tisti slavni vojskovodja, kterega je kralj vprašal, kaj je naj bolj potrebnega za vojsko, da pervič denar, drugič denar in tretjič denar, tako bi jaz rekel radovednemu na vprašanje, kaj je naj bolj potrebnega pri šoli, da pervič, drugič in tretjič — poterpežljivost. Prišel sem pa s tem svojim predmetom na široko polje, kjer vidim toliko potov pred sabo, da ne vem, kam bi jo ukrenil, pa da govorim po domače in umevno: ne vem, kako bi se lotil svoje naloge, ali kje bi učitelju naj prej priporočal poterpežljivosti ali v družinskem življenji, ali pri šolskem podu-čevanji. Pervo opuščam za danes, ker ta stvar je sedaj povsod na dnevnem redu in nočem ponavjjati, kar smo že stokrat in stokrat slišali; samo bojim se, da bi stvar ne ostala še leta in leta na dnevnem redu, ker na poslednje vprašanje: „kdo bo dajal, kje se bo jemalo", še ni nihče odgovoril! Govoriti hočem tedaj danes le od poterpežljivosti v ožjem delokrogu, ktere namreč potrebuje učitelj pri podučevanji. Dasiravno je pervi in naj zdatnejši pripomoček ta, kterega najdemo v kerščanski nravi in kteri je zapopaden v zveličar-jevih besedah: „V svoji poterpežljivosti si bote svoje duše ohranili", vendar ne bo od več, ako pogledamo na tančneje polje, ktero mora učitelj obdelovati, zemljo, ktero mora orati in prekopati, to je, poglejmo si otroško naravo, skušajmo si, dajo spoznamo, morebiti nas bo to bolj spodbadalo v nevtrudljivo delavnost in stanovitno poterpežljivost. 1. Spoznati moramo otroško naravo. Naši učenci so naj več nevedni in neumni otročaji; zdravi ne potrebuje zdravnika in učeni ne učenika. Ko bi se nad nevednostjo otrok pritoževali, je ravno tako, kakor da bi se kmet pritožil, da mora zendjo obdelovati, ali zdravnik, da mora bolnike ozdravljati. Naj več pa pomaga, da se učitelj spominja sam na svoja leta, kako se je on učil, kaj si je tačas od učenikov želel ali voščil. Ker se otrok ne more visoko vzdigniti, kakor odraščen učenik, se mora leta ponižati, in z otrokom ravnati po otročje; otrok ne more tako soditi, kakor odraščeni, njegove duševne moči še niso zadosti terdne, da bi mogel razumeti. Učenik si mora že naprej biti v zavesti, da bodo otroci slabeje napredovali, kakor si on misli, ali kakor se spominja od svojih mladih let nazaj. Se le skušnja pripelje učenika do spoznanja, da stopnja, na kteri so, je čisto naravna pot, ktero prehodi vsak človek, preden dozori njegov um. Od pervega mora učenik le terdno verjeti, da imajo otroci dobro voljo, da bi dobro storili, čeravno se dosti napačno vidi. Poglejmo poterpežijivega učenika v šoli! Poterpežljivost že razodeva v tem, da se ponižuje v svojem mišljenji do otroka, da z njim tudi govori po otročje. Zadovoljin je tudi, da otrok le napreduje, in le toliko tirja od njega, kar se pri njegovih letih tirjati more. On ve, da otroku pameti ne more notri vliti, da to pride vse o svojem času. Poterpežljivi učenik še ni razserden, če se otroci ne nauče toliko, kolikor je pričakoval, sej ga s tem niso hoteli razžaliti. Znabiti, da so še preslabi ali da so se le zmotili. Učenik tudi izgovarja otroka, ter rad pripisuje zamude ali pogreške pri otrocih domači izreji. Ne zapušča nevednega, kakor zdravuik ne bolnika. Če ga ne more veliko naučiti, ga nauči saj toliko, kolikor je mogoče. Povsod je miren in pohleven v svojem vedenji. Komu pa čem primerjati serditega učitelja? Bil je jasni večer meseca sušca. Pred neko spavnico imajo mački svojo ponočno godbo. Muren jo naprej gode in dva postarana mačka ga vbrano spremljata. — Bazkačen gospodar, ki ni imel pokoja vstane, v naglosti podere dva stola, zaleti se v mizo, ter jo 19* prekucne v stekleno omaro. Po sobi nastane liruš in truš, da se vsa hiša zbudi. — To je podoba učitelja, ki zgubi poterpež-ljivost. Škoduje sam sebi naj več. Otroci ne marajo zanj, pred Bogom in pred ljudmi zgubi zasluženje; njegov trud se ne priznava. Po pravici tedaj Sailer pravi: „Nevtrudljiva po-terpežljivost, nepremagljiva perzanesljivost — naj težja umetnost odgojiteljeva, je tudi naj potrebnejša pri nravnem izobraževanji. Če možu poterpljenja zmanjka, kaj bo še le pri otroku"! Naj več pa učenika poterpljenje zapušča ne zavoljo otrok, marveč preseda mu, ker eno in isto reč tolikrat in tolikrat ponavlja, in je stvar premalo zanimiva. Zato se večjidel učeniki naj prej naveličajo učenja pri začetnikih, ker tukaj mora učitelj naj bolj ponižati se, da ga otroci razumejo; vendar tako hudo in težavno pa to vendar le ni. Koliko je ljudi, kterih opravilo je še dolgočasnejše na svetu, kakor nauk pri začetnikih! Tukaj ne sme človek poslušati, kaj se mu prilega, marveč, kaj je dolžnost, in ko premaga pervo merzenje, ga delo čedalje bolj veseli. Ljubezen do podučevanja, premišljevanja o odgoji in lastna skušnja poterjuje tedaj učitelja v poterpežljivosti. Kdor pa po rokodelsko uči, sam naj več terpi; kdor pa v duhu in ne po čerki podučuje, najde zmirom nekaj, kar ga zanimiva; otroci ga radi poslušajo in se uče z veseljem. Naj več pa stori veren pogled na tistega, kteri je 33 let po zemlji hodil zgubljenih duš iskat. Pa kaj takega pisati, ni več moderno, tedaj se hoče tudi „Tovarš" o tej reči poboljšati in raji molči od tega; zagotovljam pa vendar, da je stara skušnja to sredstvo poterdila in da tistim, ki ga rabijo tudi še dan danes pomaga. X. Stari i« mladi Slovenec. Pro — prè; prozu — prezu. O. Pro praep. nçô prae 1) in fontt. psi. nonnisi in com-positione usurpatur, 2) snlum habes in fontt. russ. na pr. pro či t o cur, pro to ideo; prê particula composita cum verbis et nominibus: prebiti, prébaba, prêbogatu; saepe prê habes pro prèdu, ut o pro o tu; adde pré ad v. ante praep. ante cum gen. iungenda. Prozu praep. per cum acc., prêzu super, praeter cum gen. et acc.; serb. proz, prez; polj. prze, przez.