URN_NBN_SI_DOC-CHGARAAA

Bibliotekarz. Warszawa, 41(1974). Zaradi precejšnje zamude v iz­ hajanju (ali prihajanju v Ljub­ ljano?) osrednjega glasila poljskih knjižničarjev lahko o letniku 1974 poročamo šele sedaj. Pred nami je dvanajst številk, od tega tri dvoj­ ne, s kot vedno zelo bogato in pe­ stro vsebino, iz katere bomo pose­ bej omenili tri skupine člankov, najznačilnejših za ta letnik: pogled v prihodnost poljskega knjižničar­ stva, vprašanje šolskih in vpraša­ nje občinskih knjižnic. J. Burakowski piše o knjigi, knjižnici in bralcih v Prognozi raz­ voja poljske kulture do leta 1990, ki jo je izdelala komisija, sestav­ ljena iz več kot sto znanstvenikov, sociologov ter teoretikov in prak­ tikov kulture. Od 49 elaboratov so knjigi in knjižnicam posvečeni trije: J. Andukowicza Družbena razširjenost branja in bralne kul­ ture ter J. Kolodziejske Glavne razvojne težnje sodobnega knjiž­ ničarstva v svetu in Sedanje sta­ nje poljskega knjižničarstva. Prog­ noza predvideva dinamični razvoj kulture v prihodnjih letih; vloga tiskane besede, knjižnic in branja se ne bo zmanjšala, nasprotno, predvideva se nadaljnji razvoj in povečanje sedanjega obsega. To temelji na naslednjih predpostav­ kah: 1. branje bo še nadalje eden glavnih virov informacije; 2. šole vseh stopenj so osnovane na be­ sedi, tisku, pisanju in branju; 3. v sedanjem tipu umetniške kulture prevladuje literarna kultura; 4. so­ cialistična kulturna politika teži in bo težila k uporabi tako tradi­ cionalnih kot sodobnih komunika­ cijskih sredstev, ki bodo služila vsestranskemu razvoju osebnosti posameznika in kulturni aktiviza- ciji družbe. Prognoza predvideva, da bodo imele zaradi cene in ome­ jenega števila izvodov izdanih knjig knjižnice še nadalje po­ membno vlogo pri branju. Ob vsem pomenu, ki ga poljski knjiž­ ničarji tej prognozi pripisujejo, pa imajo nekatere pomisleke: premalo je v njej govora o kon­ kretnih ekonomskih in organiza­ cijskih ukrepih; tudi se v njej ve­ liko več govori o drugih sredstvih množičnega obveščanja kot o knjigi. Tudi S. Jezynski v uvodniku Pred dnevi prosvete, kulture in tiska optimistično ugotavlja, da danes bere knjige neprimerno več ljudi kot nekdaj in da bo knjiga tudi v bodoče osnova izobraževa­ nja. Knjiga ima pred drugimi sredstvi množičnega obveščanja to prednost, da utrjuje rezultate učenja, omogoča stalnost procesa učenja in ga podaljšuje prek dobe rednega šolanja; razširja obseg pridobljenega znanja in daje mož­ nost za samostojno interpretacijo; branje vzbuja zanimanja, širi po­ glede in usmerja zmožnosti; prav tako je branje osnova za poskuse samostojnega razreševanja prob­ lemov, začenši od srednje šole; branje je, nazadnje, v visokih šo­ lah nujni pogoj za študij. J. Woj- ciechowski piše o Programu raz­ voja branja in knjižnične dejav­ nosti v krakovskem vojvodstvu do 158 Knjižnica 20(1976)1-4

RkJQdWJsaXNoZXIy