Leto Vlil. Štev.gi27. Foitnln« platana v gotovini. V Krškem, v soboto 6. septembra 1924. Današnja Štev. 1— Din Izhaja razen ponedeljka in dneva po prazniku vsak dan. Uredniitvo in upravniitvo: KRŠKO. Naslov za dopise: »Naprej«, Krško. l* ^ekOvni račun: St. 13.807. *«*sno še tudi 13.321] NAPREJ Stane mesečno 25 Din, ža Inozemstvo 35 Din, Oglasi: prostor 1x87 mm 1 Din Mali oglasi: beseda 50 p, najmanj 5 Din Dopise frankirajte in podpirajte, sicer ae ne priobčijo. Rokopisi se ne yračaj0. Reklamacije za list so poltn. proste Glasilo Socialistične stranke Jugoslavije. Katoliška cerkev in socializem. Katoliki hočejo, da nai velja katoliška vera pred oblastmi več ko pa druge vere, Katoliška dnbovščina pravi, da je edino njihova vera prava in da ae ni apremenila rimska cerkev od prvih dni svojega obatanka pa do danes. Kdor pazno zasleduje zgodovino, ve, da zadnje ni rea, Prvi kristjani so blizu tristo let učili komuni* zem in živeli kot komunisti. Bili so proti zasebni laatnini zemlje, rudnin, lesa in 08talih javnih potrebščin. Vsakemu kriatjanu je bilo prepovedano jemati obreati, najemnino in profit. Propagirali so splošno bratstvo. Konataatin. okrvavljeni rimaki cesar, je videl, kako ae iiri krščanstvo med preproatim ljudstvom; spoznal je, da se bliža konec bogatim in korumpi-ranim vladarjem, če se ne omeje nauki krščanatva. Konataatin je bil prebrisan tiran. Znal je, kako je treba zgrabiti bika za rogove. .Spreobrnil" se je v kriatjana in proglasil krščanstvo za rimako državno vero. S tem je bilo konec krščanskega ko-munizma la aploh krščanstva, kakoršnega so učili prvi kriatjaai. Konstantin je odpravil komunistična shajališča in obrede; dovolil je, da kristjani lahko odirajo drug druzega potom obreati. najemnim in profita; dopustil je zasebno lastništvo zemlje in rud* ain. Konataatin ie vodil kristjane v mesarske vojne in iih navduševal za človeško klanje, zasužnje-vanje premaganih, oaečaščevanje — izkratka uničil je aleherni koren pravega krščanatva in ga na-domestil z dogmami, formami in ceremonijami rim-akega paganatva, česar dober del še danes živi. Sledila so stoletje mračne dobe. Šele pred kratkim ae je pričelo človeštvo dvigati iz mlakuže pagani-zirane vere. ki je mučila človeštvo atoletja in sto-letja a praznoveratvom, nevedo, progoni. sužnostjo in a krvavimi vojnami Duhovščina paganske rimske cerkve sicer taji to zgodoviaako resnico, ali s tem ne apremeni dejstva. Kakšno je bilo krščanstvo, preden je bilo pa-ganizirano, o tem piše zgodovinar doslovno tako-le: [Rollina' Ancient H’story (London Edition] Vol. IV., stran 312]: .Čez dve sto let so bili vsi kristjani komuni-ati, ki ao imeli zemljo, gozdove in drage kovine v aknpni poaeati. Med ajimi ni bilo višjih cerkvenih goapodarjev. Vaa vprašanja in neaporazumljenja v komuni je odločevala oziroma reševala večina, in če ae je aklep zdel komu krivičen, je vaa komuna vzela zadevo še enkrat v pretres in razaodila tako. da je bil vaakdo zadovoljen, To demokracijo so prvi kristjani podedovali od Židov in pagaai, ki ao trgovali z zemljo in delali dobiček z delom drugih, so bili temu nasprotni-" Skof Lambert je v avojem odgovoru Robertu Iageraollu zapiaal tudi to-le: (•Veliki agaoatik je pozabil, da ae je katoliška cerkev prvih dveato let potegovala za komuniatična prava in da je delavec tedaj imel aadove svojega dela«. Treaaua, eden zgodnjih cerkvenih očetov pravi [A. N. L. Div. 14, Sec. II): •Delo izvira od boga našega očeta. Proklet naj bo, kdor bo žal, česar ai sejal in kdor j< kruh, katerega al zaalužil, Bog je odredil, da morajo biti vai ljudje bratje in ne ame nihče izkoriščati drugega.* Neovrgljiva reaaica je torej, da rimsko-katoli* ška cerkev — ia protestantska tudi — katera na-aprotuje socializmu in zagovarja današnji družabni aiatem, ae uči tega, kar je učil Kriatua. temveč uči to, kar je zapovedal pagan Konstantin. Rim pobija danea to, čeaar ao ae držali prvi kristjani, a na drugi strani dovoljuje to. kar ao prvi kriatjeni obsojali. Do daaea ae še ni porodil matematik, kateri bi mogel premeriti in preračunati ogromnost bede, aužaoati, krutoati, zločinov in krvolitja. v katerem je trpelo revao, zanemarjeno in zapeljaao človeštvo petaajat do šeataajat atoletij. odkar je pravo človeštvo poginilo v žrelu paganatva. Pagaaizirana. mamoaizirana ia aleparaka cerkev je od čaaov Koaataatiaa pa do danea aaaprotovala vaakemu naprednemu koraku, ki ga je atoril človek. Preklela je učeajake la filozofe; tožila iznajditelje in učite* lje, sežigala aa grmadah plemenite ljudi, ki jih je aasivala heretike (krivoverce); aežigala je knjige in zapirala refonaatorje v ječe; rodila iu vodila je kr. vave in brutalne vojae. plenila mesta in vasi. mučila in umorila miljone ljudi — vse v slavo božjo ali pa v zasebne koristi papežev, škofov ia drugih cerkvenih generalov. Kljub temu pa je rimska cerkev še tako nesramna, da trdi. da je prijateljica izobrazbe in svobode ter da je ona povzdignila človeštvo na sedanjo stopnjo civilizacije! Silna laž! Paganska cerkev, odeta v masko krščanstva, je preganjala vsakega naprednega misleca in reformatorja, kar jih ja porodil svet. Zvezdoznanec Galileo je bil zaprt v ječi. ker je učil, da se zemlja vrti okrog aolnca. ne pa narobe; Gutenberg, iznajditelj tiskaratva je bil preganjaa zaradi te 8voje iznajdbe. Giordano Bruno in Servetus sta zgorela na grmadi, in trpeli ao nešteti drugi, ki so se drznili javno kritizirati paganske dogme rimake cerkve. Ko so se bojevniki za 8Vobodo borili za republiko, so jih klerikalci obsuli s preklinjanjem in psovanjem. Kratili so jih za ateiate fbono-tajce), ki hočejo začeti brezbožno vlado. Veliki možje — Garrison, Phillips, Summer, Greeley. Wade, Piilsbury, Gerrit Smith in drugi, ki niao pripadali nobeni cerkvi, so iziavili, da je telesna sužnost zamorcev krivična. Toda duhovščina jih je pobalinako napadla, čaš da je sam Bog odredil sužnost. Današnja paganska cerkev toplo zagovarja vsakega tirana in deapota s kraljevsko ali cesarsko krono na gl8yi. Vsaka takozvana krščanska država je oborožena do zob in pripravljena vsak čas na človeško klanje, požiganje in rop, samo če more s tem ugrabiti novo ozemlje ali razširiti svoje trge. V imenu svoje paganske vere je ortodoksna duhovščina vsikdar zagovarjala in delala krivico, kjer je le mogla. Massachusetts Histo-rical Society ima v svojih shrambah skrbno shranjeno originalno pismo znanega reverenda Cottona Mathera. D. D„ puritanskega duhovna in znamenitega krščanskega učitelja iz leta 1861. Vsebina tega pisma se glasi: .Preljubljenemu Johnu Higginsonu: Na morju ae zdaj nahaja ladja [naš prijatelj Elias Holtcraft me je informiral, da bo enkrat v avgustu dospelr] z imenom »Wellcome“, katera ima na svojem krovu sto ali več heretikov, ki se imenujejo .Quakera* in William Penn je glava te drhali. Glavni Dvor je skrivoma ukazal Malachi Hazettu, kateri poveljuje ladji »Porpoise", da naj preatreže .Wellcome" ia vlovi Penna ter njegovo krivoverako četo, s čimer bo Bog počaščen. Dobro bi se izplačalo, ako bi to drhal odpeljali v Barbadoes in jo tam prodali. Sužnji imajo tam dobro ceno; plačajo jih z rumom in sladkorjem. S tem bi stožili ne le Bogu dopadljivo delo, temveč bi tudi okoriatili duhovne in krščansko ljudatvo. Vaš v Kristusu Cotton Mather." Odkar je Konataatia Veliki osvojil krščanako gibanje, od tistega časa je avet brez organizirane krščanske cerkve Posamezni kristjani ao živeli tekom vaeh teh atoletij, toda cerkev kot u-stanova, ki se imenuje krščanska, je lainjiva in aleparaka. V obojem, v nauku in zgledih je bila in je še danea rimsko-paganska. Zagovarja vae tisto, kar je Krist obsojal in pobija tisto, kar je on učil. Socializem, ni versko gibanje, ali moje odkri-tosrčno mnenje je, da aocializem reprezentira več pravega krščanstva, kakor sedanja cerkev, bodisi katoliška, protestantska ali židovska. Socializem i-ma visoke ideje in njegovo geslo je: .Bolečina finega zadene vse. Vai za enega, eden za vse." Po vsem svetu uče socialisti Bvetovno bratstvo in ave* tovni mir »The Encyclopedia Britannica" pravi: .Nauki aocializma ao slični naukom krščanstva.* To je rea-niča. Da bi le akoraj prišel arečni dan, ko zavlada na razvalinah paganske cerkve pravo krščanstvo, na meato neznanja in krivice — pravičnost in avo-. hoda. .Proletarec". E Buržoazija v medsebojnem pretepu. Politično življenje v SHS je oživelo, oživelo a ni v proletarskih vrstah, temveč v buržoaznih, e zaveden proletarec to življenje opazuje, se mu pokaže nekaj zanimivega. Tista bivša vladna klika ki je izkoriščala ves jugoslovanski proletariat, ročni, kakor duševni, in ga spravljala v vedno globokejšo nesrečo, se postavlja danes na nekako čudno opo-zicionalno stališče, češ da sedanja vlada ne skrbi za proletariat in da ga vodi za nos, kakor ga je, recimo, baš ta sedanja opozicionalna in bivša režimska klika. Mi seve ,a na socialno čustvovanje sedanjega režima nič ne damo, imamo že dokaze v rokah, da mu je ljudstvo prav toliko mar kakor vsakemu režimu, ki je predstavnik buržoaznega si-stema in zasebnolastninske .pravice" — samo nekoliko bolj kakor prejšnji režim se ta režim razume na metanje obglodanih kosti lačnemu ljudstvu. Pravimo pa, da bas sedanja opozicija ni poklicana komurkoli nesocialnost očitati. Sa in Pribiččvičem za nič drugega ih kakor za korita ne morč Pašičem gajno, zlasti za z trgani iz rok. Mi - ■''O mmmmm Proletarci! Gostilne in kavarne, ki nočejo vašega lista, as najbrž tudi vašega denarja ne marajo. as Ustrezite jim! • \ v , . v »( v . ' -'.'v V ( \ j ministrske sedeže in državno b njene tajne fonde, ki so jim bili zavedni proletarci dobro vemo, zakaj se bije danes ta boj med dvema buržoaznima strujama. Za izkoriščane sloje se ta boj ne bije, temveč samo za žepe dveh kapitalističnih konkurentov, za njune pristaše in podjetja; za proletariat vseh slojev in stanov pa nimajo vsi skupaj nobenega smisla, samo lepe obljube — na papirju in nekaj obglodanih kosti. Mi vemo, da je za to gospodo, ki se ne more in noče svojih besed in zakonov držati, od sklepa do izvršitve predolga pot, ki je njih nežne noge ne prehodijo. Kje so že tako dolga leta obljubavani pravični zakoni, invalidni, sodnijski, železničarski, javnonameščenski itd? Gospodje, če jih nestrpno ljudstvo vprašuje po njih, ti samo odgovarjajo, da jih pregledujejo in izvršujejo, popravljajo in dopolnjujejo in — odlašujejo od dneva v dan, Ljudstvo, ne čakaj več s prekrižanimi rokami samo solidarnosti ti manjka in organizacije v tem času, ko si zdaj ena zdaj druga gospoda reže platno za svoje žepel Če se pri tem med seboj ne tepejo, ne daj se varati. Ob prvi priliki bodo spet združeni, v tem, da naj gre ves njihov prepir samo na račun državljanov tlačanov, o tem so si pa itak od vekomaj enotni. Proletarci, baš kadar se buržuji tepejo, naj vam bo to v opomin, da ste vi šibki — drugače bi si buržoazija tega tepežnega luksuša ne privoščila — in da vam je treba z združenjem o-krepiti svojo moč! — Rc. Razno. Potem, ko so drugo komunistične propagande J obtožene Lemeževce oprostili, so v sredo razprav-j ljali tudi proti znanemu vrhniškemu neodvišaežu Hermanu Delpinu, Obtožili so ga sličnih dejanj kakor dan prej njegove tovariše in sicer jih je bil baje izvršil istotako pri obhodu vrhniškega delavstva na Prvega maja. Tudi pri tej razpravi ae je obširna obtožnica omejila končno na en sam dr* žavo rušeči vzklik — .Dol z zakonom kapitalistične države", namreč z' zakonom o zaščiti države, o ka* terem je bilo že neštetokrat zapisano in nezaple* njeno, da je samo zakon za zaščito kapitalistov, Še hujše stvari so bile že o njem napisane in ni nobenemu državnemu pravdniku niti od daleč padlo na misel, da bi zato kritike gnal pred aodni dvor. Pripominjamo še, da obtoženec odločno zanikuje. da bi bil on tiste besede izrekel kakor tudi druge, n, pr. »Živela Rusija", .Živio Ljenin" itd,, kar so mu pa milostno odpustili, češ da s tem ai širil komunistične propagande in hotel državo zrušiti. Sploh je aodišče reklo, da poveličevanje III. internacionale, Ljenina in Rusije nič hudega ni — to ai je ireba dobro zapomniti, Pač pa pomeni vae kaj drugega klic .Dol z zakonom . , ." zakoa je treba namreč spoštovati, Delpin pa je s tem klicem izrazil zaničevanje zakona in izjavljal, da je ta zakon krivičen in nepravičen, radi čegar ai je Delpin zaalužil dva meaeca »zašitosti". Tako ja torej raz* sodil ljubljanski aodnik, Mi imamo dovolj pametne čitatelje, da si lahko sami ustvarijo aodbo o sod* bab. Rečemo pa la eno. če razlogi, a katerimi ja sodišč« utemeljilo svojo razsodbo, držijo, potem j« nujno potrebno, da se pozapre nekaj nad 12 mili* jonov jugoslovanskih državljanov — vse. kar jih v tej driavi iivi. Kajti ni aa državljana, ki bi si ne bil kdaj o tem ali onem zakonu mislil in tudi na glas povedal, da je krivičen in nepravičen. Vi* deli smo »6, da so na vseb koncih in Utirajih to javno izrekali — zlasti v listih — n. pr.