GRAFIČNA KRONIKA 10 Od 4. do 6. januarja letos je v univerzitetnem mestu Cambrid- ge potekala konferenca z naslo- vom Tiskanje & učenje. Orga- nizirala jo je Printing Historical Society, v sodelovanju s Cambrid- ge Bibliographical Society in Text- book Colloquium. V okviru kon- ference je bil organiziran obisk in ogled zasebne tiskarne Rampant Lions Press v vasi Over blizu Cambridgea. Anglija ima bogato zgodovino manjših zasebnih tiskarn. Po- membnejši razmah in veljavo jim je dal William Morris (1834­ 1896), ki je združil obrt in ume- tnost ter je poznan kot eden od ustanoviteljev gibanja arts and crafts (»umetna obrt«). Gibanje je bilo ustanovljeno v obdobju množične proizvodnje, s katerim so hoteli obuditi umetnoobrtno izročilo. Leta 1891 je Morris blizu Lon- dona ustanovil tiskarno Kelm- scott, ki je natisnila mnogo ume- tniških del. Tiskarna je delovala do leta 1898. V sedmih letih je izšlo več kot 150 prekrasnih knjig. Zanje so značilni razkošno okrašeni robovi okrog zrcala ter bogato okrašene inicialke. Knji- ge so bile tipografsko oblikovane podobno kot knjige 15. stoletja; med besedami je zelo majhen prostor. Morris je poleg tipograf- skega oblikovanja veliko pozor- nost namenjal tudi papirju, ki ga je uporabljal za svoje knjižne iz- daje. Uporabljal je kakovosten ročno izdelan papir. Njegove knjižne izdaje so sestavljene iz neobrezanih pol papirja, kar je bilo značilno za knjige zgodnjega obdobja. Morris je bil zelo na- tančen tudi pri knjižni vezavi. Za platnice je uporabljal belo svinj- sko usnje, kar je bilo zelo nenava- dno za tisto obdobje. Po vzoru Morrisove tiskarne Kelmscott s konca 19. stoletja so ANGLEŠKE ZASEBNE TISKARNE: Rampant Lions Press v 20. stoletju zlasti na območju Walesa in Anglije delovale števil- ne tiskarne, ki so dajale velik po- men oblikovni in tehnični kako- vosti. Tiskarna Eragny je delovala od 1894 do 1914. Vodil jo je slikar in tiskar Lucien Pissaro (1863­1944). Za njegove knji- žne izdaje so značilne ilustracije večbarvnih lesorezov ter ob osnovnih štirih še zlata barva. Emery Walker (1851­1933) je skupaj s Thomasom J. Cobden- Sandersonom (1840­1922) us- tanovil tiskarno Doves. Tiskarna je delovala od 1900 do 1917. Nobena njuna knjižna izdaja ni vsebovala ilustracij. Zanju je Ed- ward Johnston (1872­1944) iz- delal prekrasne kaligrafske inici- alke. Te so krasile Biblijo, ki je bila izdana v petih zvezkih med letoma 1903 in 1905. Knjige te tiskarne so bile oblikovno in ti- skarsko izdelane brezhibno ter natisnjene na najboljšem papirju tistega časa. Tudi za tiskarno Ashendene, ki je delovala od 1894 do 1935, je bila značilna visoka kakovost. Najprej so uporabljali Fellove pi- save iz oxfordske univerzitetne tiskarne, nato pa so jih naročili pri Walkerju. Značilnost tiskarne Golden Cockerel so zelo raznolike knji- žne izdaje. Vse pa so bile obli- kovno zelo privlačne. V zgo- dnjem obdobju je ilustracije iz- deloval tudi Eric Gill (1882­ 1940). Tiskarna je delovala od 1920 do 1961. Za tiskarno Shakespeare Head so značilne lepo natisnjene knji- ge, ki jih je odlikovalo raznoliko tipografsko oblikovanje. Tiskar- na je delovala od 1904 do 1942. Pomembni manjši zasebni ti- skarni sta še Gregynog (delovala od 1922 do 1940) in Nonesuch (delovala od 1923 do 1968). Slika zgoraj, naslovnica z zaščitnim znakom tiskarne Rampant Lions Press. Slika spodaj, umetnikov pogled na stavbo tiskarne. OGLAS 11 NOV oglas VIPAP TISKARSKA OBRT 12 Po angleškem vzoru sta na Ni- zozemskem delovali tiskarni Zil- verdistel in Kundera. V Nemčiji sta delovali tiskarni Cranach in Bremer, v Združenih državah Amerike pa Elston, Laboratory, Grabhorn, Spiral in Village. Manjše zasebne angleške tiskar- ne, ki danes delujejo po Morriso- novem vzoru ­ kakovost in estetika imata prednost pred kvantiteto, so združeno predsta- vljene na spletni strani Private Presses of the UK. Navedene ti- skarne so: Alembic Press, Celtic Cross Press, Chepman & Myllar Press, Chimera Press, David Es- slemont, Fleece Press, Gregynog Press, Gruffyground Press, Incli- ne Press, Jericho Press, Old School Press, Old Stile Press, Pa- trick Press, Previous Parrot Press, Simon King Press, Stra- wberry Press, Tabard Press, Whittington Press, Windmill Hole Studio, Workshop Press, Yellow Fox Press in Rampant Li- ons Press. Lastnik tiskarne Rampant Li- ons Press je Sebastian Carter, av- tor znane knjige Twentieth centu- ry type designers. Tiskarno je usta- novil njegov oče Will Carter leta 1924. Slednji si je pri osmih letih ogledal tiskarno Oxford Univer- sity Press, kar je spodbudilo nje- govo željo po tiskarski dejavno- sti. V šestdesetih letih prejšnjega soletja se je očetu pridružil Seba- stian, ki od leta 1991 tiskarno tu- di vodi. Tiskarska delavnica je bila vedno del družinske hiše; najprej v Oxfordshiru in Berks- hiru, nato v Jordan’s Yardu v Cambridgeu, kasneje so jo prese- lili v samo mestno jedro (Che- sterton Road), leta 1991 pa jo je Sebastian preselil v svojo hišo v vas Over. Knjige te tiskarne so tiskane v tehniki visokega tiska. Besedilo je stavljeno ročno ali strojno (uporabljajo stavni stroj mono- type). Pri tem je treba poudariti, da Sebastian dobiva besedila v elektronski obliki (lahko tudi po elektronski pošti). Ustrezen pro- gram mu omogoča, da besedila ni treba ponovno staviti, ampak lahko neposredno ulije svinčene vrste besedila na sistemu mono- type. Če se naročnik odloči za ročno stavljeno besedilo, se seve- da stavljenju ni mogoče izogniti. Za tisk ilustracij uporabljajo lese- ne bloke, ki jih z gravuro* izdelu- jejo različni umetniki. V števil- nih knjigah so ilustracije odti- snjene tudi v tehniki globokega tiska, nekateri slikovni material pa tudi s pomočjo litografije. Pa- pir njihovih izdaj je večinoma ročno izdelan in neobrezan. Pov- prečne naklade knjižnih izdaj so okrog 200 izvodov, nikoli pa ne presegajo 500 izvodov. Kljub te- mu lahko kupite tako rekoč (sko- raj) v celoti ročno izdelano knji- go po zmerni ceni, na primer Twenty two lions že za 12 angle- ških funtov ali bogato ilustrirano večbarvno knjigo Vegetable gar- dening, ki stane 25 funtov. Seve- da pa nekatere izdaje dosežejo astronomske cene, na primer The very rich hours of Le Boulvé je na voljo za 600 funtov. Če ne nakup, že obisk tiskarne, kjer je vsakemu izvodu, ne samo knjižni izdaji, namenjena poseb- na pozornost in je izdelan s potr- pežljivostjo ter natančnostjo, nas navdaja z veseljem. Pravzaprav je »črna umetnost« tudi s pomočjo sodobne tehnologije lahko še ve- dno »umetnost« in ne le brezo- sebna masovna proizvodnja, ki si samovoljno dovoljuje številne napake in pomanjkljivosti. * Gravuro v les je izumil Tho- mas Bewick (1753­1828). Lese- ne bloke, ki se uporabljajo za gra- vuro, iz debla režejo pravokotno na smer rasti. To je ravno na- sprotno, kot režejo bloke za leso- rez ­ vzporedno s smerjo rasti drevesa. Klementina MOŽINA Univerza v Ljubljani LITERATURA IN VIRI Dreyfus, J. Into Print Boston: David R. Godine, Publisher, 1995 Gascoigne, B., How to Identify Prints London: Thames and Hudson, 1996 Livingston, A., Livingston, I. The Thames and Hudson Dictionary of Grap- hic Design and Designers London: Thames and Hudson, 1998 Morris, W. The Ideal Book. Berkeley in Los Angeles: University of California Press, 1982 Možina, K. Knjižna tipografija Ljubljana: Filozofska fakulteta in Naravoslovnotehniška fakulteta, 2003 Parry, L., ured., William Morris London: The Victoria and Albert Museum, 1996 Private Presses of the UK , 15. 2. 2004 Steinberg, S. H. Five Hundred Years of Printing London: The British Library, 1996 The Rampant Lions Press Over: The Rampant Lions Press, 2003 The Rampant Lions Press , 15. 2. 2004 Vzorec knjigotiska na ročno izdelanem papirju za knjigo Five poems, ki jo je napisal Wilfred Owen. Držalo za sušenje odtisnjenih pol papirja v Rampant Lions Press.