glasilo podjetja labod tovarne oblačil Novo mesto leto XXI, 08. 03. 1995, številka 2 Ella Vivaldi je prispela Z velikimi napori tako v prodaji in nabavi kot v pripravah dela in proizvodnjah je prišla na tržišče kolekcija Ella Vivaldi. Prodajnih mest za to našo blagovno znamko je v Sloveniji 41. Kolekcija je zahtevala veliko truda tudi zato, ker je morala priti na tržišče kompletna, torej z vsemi možnimi dopolnitvami in kombinacijami, kar je zahtevalo veliko usklajevanj in naporov. V prvi pošiljki je bilo 27 artiklov, kar pomeni okoli 3000 kosov. Težko breme se je s tem odvalilo Majdi Gosenca (pa še komu), ki je na prodajnem področju zadolžena za to znamko. Planiran rok odpreme na začetku februarja je bil sicer premaknjen, kar pa - glede na modele in ponudbo ni tako usodno. Kajti osnovni poudarek je na kompletnosti in trgovce je skrbelo prav to - ali bo vse naročeno prišlo skupaj. In večina tudi je. Poudarek znamke je na dopolnjevanju in trgovci so tako tudi zaključevali. Naročila je bilo treba barvno in velikostno uskladiti in zgodilo se je - tako kot pri vsaki kolekciji - da določenih modelov ni bilo moč izdelati v proizvodnji, ker so bila naročila premajhna. In če je prišlo do storna jakne, na primer, h kateri je bilo izbranih že nekaj kril, hlač in bluz, je stanje seveda precej zapleteno. To je seveda izjemen primer, saj je kljub velikim težavam nabavi, pripravi dela in proizvodnji uspelo, kolekcija je poslana naslovnikom in Majda pravi, da je pravzaprav zadovoljna. "Toliko težav je bilo, da si nisem upala verjeti, da bo konec vendarle tako dober." Z veliko pozornosti so nastajali prvi modeli-Elte Vivaldi, le končna gneča aodeli Elfe V ^ v\ 2 LJUBLJANA 3 j To >7 30®oT£ž.1 je zahtevala nekaj več popustljivosti pri posameznih artiklih bluzic, ki pa vendarle še zagotavljajo kakovost, kakršna gre blagovni znamki. Trgovine so naročale kaj različno -nekatere le par artiklov, druge večjo kolekcijo. V tej prvi skupini so izdelki v pretežno surovi barvi, pastelno zeleni in črni, pa tudi en komplet iz predvidene druge serije, ki ga je bilo tudi že moč kompletirati in je v rumeni barvi. Izdelki zajemajo kostime s kratkimi in dolgimi krili, hlačami in različnimi bluzami. Kombinacij je možno veliko, odvisne pa so seveda tudi od tega, kaj so posamezne trgovine izbrale. Druga pošiljka naj bi bila na trgu konec februarja oz. v začetku marca. Zajema manjšo serijo artiklov -15, kar pomeni nekje med 1500 in 2000 izdelkov. Torej zahtevna ponudba v blagovni znamki se še stopnjuje pri oblikovanju dokončnih pošiljk, saj je bilo v proizvodnjo težko količinsko zagotoviti barvno in velikostno paleto. Prihod Elle Vivaldi na tržišče spremlja tudi pospešena propagandna aktivnost. V prvem delu smo se odločali predvsem za tiskane medije (oglasi in zloženka), v drugem, jesenskem delu oglaševanja za to blagovno znamko pa pripravljamo dva krajša propagandna filma. Pogodba za to akcijo je podpisana z agencijo Luna, ki ima na oglaševalskem področju izredno visoke ocene. Akcija je začrtana stopenjsko in jo bo po vsebini in obliki moč z vsako novo kolekcijo nadgrajevati. Iz majhnega raste veliko, bi lahko rekli tako za samo Ello Vivaldi kot tudi za spremljajoče aktivnosti. PROJEKT ISO 9000 S simpozija v Dombirnu G. Jaeger, Viscosuisse AG Emmenbruecke, Švica Sistem zagotavljanja kakovosti v tekstilni industriji Sistem usklajenih standardov s prednostmi po EN 29001.EN 29002 ali EN 29003 (ISO 9001, ISO 9002 ALI ISO 9993) naj bi overovila neodvisna institucija. Naslonitev na standarde in overovitev neodvisne institucije je pogoj za široko uveljavitev sistema zagotavljanja kakovosti. Redna poročila organizacije tudi omogočajo, da sistem živi, ne da bi ostal "muha enodnevnica". Pogosto se zastavlja vprašanje, ali je sistem zagotavljanja kakovosti primeren tudi za tekstilno in oblačilno industrijo, oziroma ali je sploh potreben. Na to vprašanje je odgovor "DA". Čemu se sploh zastavlja tako vprašanje? Še vedno je precej ljudi, ki vidijo prednosti uporabe sistema zagotavljanja kakovosti samo na področju zmanjševanja varnostnega rizika. Zagotavljanje kakovosti za av-togume, varnostne pasove, medicinske izdelke - DA, toda kakšne naj bodo koristi pri smučarskih oblačilih, spodnjem perilu, nogavicah ipd? Odgovor je naslednji: Dosledna uporaba sistema zagotavljanja kakovosti pripelje k taki organizacijski obliki in podjetniški kulturi, ki sloni na dejstvu, da je lahko uspešna samo kakovostna in s tem strokovno na najvišji ravni proizvodnja izdelkov, ki jo spremlja tudi izvrstni prodajni servis. Uvajanje sistema zagotavljanja kakovosti z usklajenimi standardi v podjetje zahteva obravnavanje politike poslovanja in politike kakovosti s popolnoma novega vidika. Pri tem si mora biti poslovodstvo na jasnem, da je za oblikovanje politike kakovosti odgovorno samo, zato mora skrbeti za učinkovito organizacijo. Iz povedanega sledi, da omogoča ta sistem poleg varnosti tudi najvišjo kakovost proizvodov in storitev. Kakšni so dejanski učinki sistema zagotavljanja kakovosti "navznoter" in "navzven"? Za uporabnost sistema je odločilnega pomena srednja pot med dogmatičnim in pragmatičnim. Lepe besede na papirju ne pomenijo ničesar, kolikor sodelavci ne doumejo nujnosti in koristnosti učinkov in to izvedejo v praksi. Osnova za prepričljivost je obsežni koncept izobraževanja, ki mora zajeti vse sodelavce. Samo če nam uspe vsakega od njih prepričati, da mora na svojem delovnem mestu prispevati svoj delež k proizvodnji kakovostnega izdelka ali storitve, je možno nadaljevati do končnega cilja. Izvajati sistem zagotavljanja kakovosti pomeni med drugim tudi zagotavljanje kakovosti dela na posameznih delovnih mestih. Pomemben pripomoček za odpravo predvidljivih šibkih točk je "Interni AUDIT", ki kot kontrolni organ sposlovodstva pove, ali se njegova politika kakovosti ustrezno izvaja in živi. Ko znani slogan o kakovosti "Kakovost je treba načrtovati in izvajati, ne samo kontrolirati" vzamemo zares, se ustvari tudi povezava navzven. Osnova za proizvodnjo kakovostnih izdelkov je znanje, to se pravi, da moramo vedeti, kakšne lastnosti končnega izdelka se zahtevajo. Kompleks produkcijske verige nujno zahteva večstopenjske razprave, ker se pomembna opažanja brez sodelovanja med dobaviteljem in kupcem ne morejo vgraditi v izkušnje. Prav na področju tekstila in oblačil, kjer je cela vrsta dejavnikov usklajenosti ali odstopanj odvisna od občutkov, je posebej pomembno, da je nastajanje izdelka zagotovljeno na več stopnjah proizvodnega procesa. Poleg tega bi se morali potruditi, da bi dejavnike po občutku nadomestili z merljivimi parametri ali pa njihovo število čimbolj omejili. Proizvodni oddelek, ki se zaveda odgovornosti, ne dela brez specifikacij, katerih vsebina se nadzira med proizvodnjo. Kot pripomoček se uporablja "statistično reguliranje procesa" (SPC). Samo nadziranje izbranih parametrov procesa in izdelka nam omogoča obvladovanje procesa in s tem kakovost izdelka. S SPC imamo v rokah sredstvo, ki nam daje signale, ali je izdelek možno SKB BANKA D,D, KAKO POSTANETE KOMITENT SKB BANKE? Spoštovani! Obračamo se na Vas z željo, da bi bolje spoznali tako našo banko kot tudi ugodnosti, ki bi Vam jih lahko nudili, če postanemo vaša banka. SKB banka nudi prebivalstvu mnogo različnih storitev na vseh področjih bančnega poslovanja. Mreža bančnih enot obsega 43 ekspozitur in agencij po vsej Sloveniji in 45 bančnih avtomatov. Denar lahko dvigujete in polagate tudi v vseh slovenskih PTT enotah brez provizije. IN ZAKAJ TEKOČI RAČUN PRAV PRI SKB BANKI? vaša sredstva na tekočem računu ali hranilni knjiZici dobro obrestujemo, trenutno z 80 % rasti cen na drobno; - Ze takoj po prvem prilivu sredstev na tekoči račun vam lahko odobrimo limit v višini priliva za dobo 6 mesecev; - pridobite lahko tudi ZLATE ČEKE, s katerimi poravnate kupnine in druge obveznosti do zneska 100.000 SIT; z bančno kartico in Eurocard kartico lahko dvigujete gotovino na 45 bančnih avtomatih po vsej Sloveniji, višina dviga je lahko po dogovoru tudi do 30.000 SIT dnevno; z brezplačno uporabo Bankotela imate vsak dan sveže podatke o vašem stanju na računu; - imetnik Eurocard kartice SKB banke lahko dobi limit v višini dvakratne plače za dobo 12 mesecev; imetniki tekočih računov lahko pridobijo kartico Magna, s katero plačujejo gorivo na vseh črpalkah Petrola; moZen je tudi nakup blaga in gostinskih storitev; Najugodnejša katkoročna in dolgoročna posojila so namenjena le imetnikom tekočih računov pri SKB banki. Pogoji so naslednji: * KRATKOROČNA POSOJILA - do 1 leta R+ 11 % * dovoljeni negativni saldo na tekočem računu ali kreditni kartici R + 11 % DOLGOROČNA POSOJILA s fiksno obrestno mero *stanovanjska posojila občanom R + 12 % * dolgoročna posojila za različne namene do 36 mesecev R + 13% * dolgoročna posojila za nakup novih avtomobilov do 48 mesecev R + 13 % * dolgoročna posojila na osnovi posebne ponudbe za uvoz R + 12 % *posojila za notranji odkup podjetij (na osnovi vezave sredstev) R + 12 % Dobro obrestujemo tudi vaša sredstva, ki jih nam zaupate kot vezan depozit. *vezani depoziti - od 31 do 60 dni - od 31 do 60 dni * devizna klavzula - od 61 do 90 dni - od 91 do 120 dni - od 121 do 180 dni - od 181 do 1 leta - nad 1 leto - nad 2 leti - nad 3 leta realna obrestna mera R + 7,5% R+ 10% R+ 8% R + 8,5% R+ 9% R+ 10% R +10,5% R+ 11 % R +11,5% Banka obračunava obresti na konformni način. Na vašo željo Vam organiziramo nakup ali prodajo vrednostnih papirjev. Kot vidite, tekoči račun pri naši banki ni kar tako. Pokličite ali obiščite nas v Vam najbližji enoti SKB banke d.d., PE NOVO MESTO in z veseljem se bomo z Vami pogovorili in Vam odgovorili na vaša vprašanja. Lahko pa za dodatne informacije pokličete tudi na brezplačni ZELENI telefon 080-15-15. SKB BANKA D. D. PE NOVO MESTO izdelati po zastavljeni specifikaciji in želeni kakovost, ali pa moramo računati na odstopanja v kakovosti. Proizvodnja po proizvodni specifikaciji pomeni proizvajati po izbranih kakovostnih parametrih, ki temeljijo na specifičnih zahtevah končnega izdelka. Prenašalci teh zahtev so običajno prodajalci, Pri kompleksnih tehničnih vprašanjih pa je nujno treba v sodelovanje vključiti tudi tehnično-tehnološke strokovnjake. O pravem partnerstvu v dialogu med kupcem, prodajalcem in tehničnim strokovnjakom lahko govorimo šele takrat, ko zastopnik ene produkcijske verige razmišlja celovito. Drugače povedano, treba je upoštevati tudi mnenje oz. stališče inženirja, tudi če ni prijetno. Samo po sebi se razume, da sistem zagotavljanja kakovosti v produkcijski verigi vpliva tudi v smeri dobaviteljev. Kakovostni izdelek se lahko naredi iz dobre surovine na dobrih strojih. Nabavna služba je na začetku sistema zagotavljanja kakovosti, zato mora poznati dobavitelje in njihove zmožnosti dobavljanja kakovostne surovine. Če je nujno, lahko uporabi tudi certifikate o kakovosti. Če je le možno, bi se morali z dobaviteljem dogovoriti o parametrih kakovosti -specifikaciji, s čimer bi odpadla potreba po vhodni kontroli. Tako bi lahko delali na podlagi podatkov svojega dobavitelja, katerega upravljanje proizvodnega procesa poznamo. SKLEP Dobro zastavljen sistem zagotavljanja kakovosti nam zagotavlja, da bodo v normalnem obratu proizvdeni kakovosti izdelki in opravljene kakovostne storitve. Pri realizaciji nam pomaga, če ugotovimo šibke točke in jih odpravimo. Zagotavljanje kakovosti ne sme biti samo sebi namen, temveč mora izhajati iz podjetniške politike kakovosti, to je zaradi nas in za dosego zastavljenih ciljev. Od takega pojmovanja kakovosti imajo korist kupci, ki se po možnosti vključujejo v partnerski sistem. S tem se ustvarja obojestransko zaupanje. iz TEKSTILA SKRB ZA KAKOVOST VGRAJENA V POSLOVNE CILJE V prvi številki našega glasila so bili objavljeni letošnji poslovni cilji, ki jim moramo dodati tudi CILJE IN USMERITVE POLITIKE KAKOVOSTI: Načrtovati moramo enotno politiko kakovosti podjetja Labod in z njo doseči tudi spremembo miselnosti, ki se mora pri slehernem delavcu odraziti kot prepričanje, da je kakovost najpomembnejša vrednota v poslovnem sistemu Laboda. Po izdelanem planu moramo najprej vzpostaviti takšen sistem upravljanja kakovosti, kot ga opredeljujejo mednarodni standardi ISO 9000. Preko projektnega tima in timov kakovosti bomo v projektu ISO 9000 aktivirali slehernega delavca, da bo projekt kakovosti potekal po zastavljenem planu. Izdelali bomo sistem spremljanja zastavljenih ciljev kakovosti in izvajanja ukrepov za odpravo pomanjkljivosti oziroma za izboljšanje stanja (rok: tretje četrtletje letošnjega leta). V sistem nagrajevanja bomo vgradili zahteve kakovosti dela. V sodelovanju z našimi poslovnimi partnerji bomo kakovost poudarili kot osnovno zahtevo. V drugem četrtletju letošnjega leta bomo izdelali sistem spodbujanja množične inventivne dejavnosti. Za Abrahama si je pa že treba vzeti nekaj časa tudi za praznovanje. S šopkom in prisrčno čestitko je Jožici Kukman zaželel vse najboljše glavni direktor. Letos naj bi prodajo na domačem tržišču povečali za 30 % - kako na to nalogo gledajo v prodaji - tokrat o krilih in hlačah, bluzah, moških srajcah, prihodnjič pa o VO programu Povečati prodajo na domačem tržišču Damjana Brajer - Hitreje se odzivati: Povečanje prodaje v programu kril in hlač ni lahka naloga. Zaskrbljujoč je podatek, da smo za naslednjo jesen in zimo - kolekcijo torej, ki jo sedaj zaključujemo -povečali cene za 20 odstotkov. To je veliko. Tudi sicer gre v kolekcijski prodaji ta program slabše, nadoknadimo pa prodajo v športni ponudbi. Ker so na primer krila tehnološko dokaj enostavna, jih veliko žensk šiva doma. In modne napovedi - enostavno mini krilo, ki se počasi širi, zares ni težak zalogaj. V kolekciji slabše prodajamo krila tudi zato, ker so trgovci še malo v zagati glede dolžin. Modne napovedi so eno, stil oblačenja strank je drugo. Torej, staviti je treba na sprotno prodajo, za to pa se je treba še kako potruditi. Vsi v verigi moramo enako misliti in imeti en cilj pred seboj - od nabave, preko kreacije do prodaje. Tržišču bo treba intenzivneje prisluhniti in hitreje reagirati na pričakovanja. Konkurenca je velika tudi zaradi uvoza kril, ki so atraktivna in poceni. Zaradi vsega tega se bomo morali še bolj usmeriti k ženskim hlačam. Zahtevnejše so od kril in tudi zelo iskane. Naši kroji so lepo sprejeti in ženske rade segamo po tem kosu garderobe, ki je - če je prav skrojen in lepo sešit - lahko tudi zelo ženstven. Vsak dan nova bluza Kolekcija je za nami, v programu bluz pa nastaja že dopolnilna ponudba, ki zajema kar 150 posameznih artiklov, kar pomeni polovica redne kolekcije. Torej bo vsak dan prišla lahko na trg nova bluza. Tine Juršič pravi, da smo prvi na slovenskem trgu v prodaji bluz, zavedati pa se moramo, da ne bo vedno tako, če ne bomo dosledno spoštovali rokov, če se ne bomo še poglobili v cene, ki so visoke, in če ne bomo skrbeli, da bodo modeli narejeni "na kožo" slovenskim potrošnicam. V teh treh postavkah je vsa modrost, kako zadržati oziroma povečevati prodajo na domačem trgu. Kolekcija je ponovno pokazala, da tendenčne bluze, torej bluze, ki zajemajo že najnovejše modne zapovedi in so ekstravagantne, na domačem tržišču ne gredo najbolj v promet. Kar dobra tretjina kolekcije je tako stornirana, kar je za 10 odstotkov storna več kot sicer. Res pa je tudi, da je bila kolekcija tokrat povečana. V dodatni ponudbi bo treba zato še toliko več prodati. To pa zahteva velike napore in predvsem veliko skupnega dela med nabavo, prodajo in kreacijo. Ti dogovori, ki so bili prejšnja leta že ustaljeni in so potrebni, dajejo prave rezultate - prodajne artikle. Kontakti s trgom so nujni. Dnevno dobivamo odmeve na posamezne artikle in to je najbolj neposreden pokazatelj naše uspešnosti. Seveda pa moramo ob tem posredovati tudi na domači trg modne, tendenčne izdelke, vendar mora biti obseg te ponudbe bistveno manjši, saj gre za butične in le redko prodane izdelke. Torej, prodajo na domačem trgu je še možno povečevati, kar pa najprej zahteva doslednost pri spoštovanju rokov dobave, vendar ne kar tako. Nemogoče je loviti zamujeno in če ne spoštujemo plana dela, je tako, kot se je zgodilo v januarju, ko je prišel le slab odstotek bluz iz proizvodnje in v februarju, ko bo odstopanje od plana še hujše. Če pa nimamo kaj poslati na tržišče, si tudi obetati nimamo kaj. Najprej torej rok, ki mora biti dosledno in v celoti spoštovan - potem pa še ostalo našteto, pa bo šlo. Toda ne brez truda. Stane Peče -V srajcah še zadržujemo prvo mesto Prva naša skrb ob zastavljenem cilju povečanja prodaje na domačem trgu bi morala biti oklestiti stroške. V srajcah smo sicer že lep čas v samem vrhu Ob minulem zaključevanju v naši vzorčni sobi - ga. Štefka iz Modne hiše in Stane Peče, vodja prodaje srajc. in to mesto za enkrat še ni ogroženo. Toda nevarna konkurenca prihaja iz Hrvaške, kjer je srajca lahko tudi zelo kakovostna in cenejša. Torej, delati bomo morali ceneje, zadržati pa enako kakovost oziroma jo še poviševati. Resno se bomo torej morali pogovarjati o surovinah, o časih izdelave in seveda intenzivneje razvijati blagovne znamke, ki edine prenesejo višjo ceno - za ustrezno višjo kakovost, seveda. Tudi roki so zelo pomembni in na področju nabave se bomo morali zato tudi bolje organizirati, saj je zamuda dobave tkanin pogosto vzrok za zamujanje v proizvodnji. Naše tržišče je doma majhno, zato MABOD s Q se moramo tudi v proizvodnjah prilagajati majhnim serijam, ki postajajo naša stalnica in niso več izjema, ki bi morala zahtevati bonifikacije. Prilagoditi se moramo danim razmeram in jih vzeti v "zakup". Torej z dodatnimi napori bo možno doseči zastavljen cilj, toda vsi se moramo zavzemati zanj. W ^ W ^1^ ZW ^ Letos se je tudi Labod udeležil sejma mode v Pragi. Tako kot večina tujih razstavljalcev je tudi Labod dobil razstavni prostor v Piramidi V Pragi pa je Labod tudi sicer prisoten. Naši izdelki so naprodaj v trgovini Selma, v najožjem središču Prage poleg Dior-ja, Nina Ricci itd. Naše kreatorke v pogovoru z novinarji Del naše ponudbe na Češkem wv:ipi tt*** ,.r±tl I f 1 * ■ II i ill lir |p 111111II11 !l ■Sli is F Jubilant]'e v letu 1995 TOVARNA LOČNA Novo mesto 10 LET: ERBIDA DIJANA ERPE RENATA FINK JELKA GOLOBIČ MAGDA KLOBČAR VIDA PRAH BRIGITA ŠURLA PAVLA TRAMTE SUZANA URŠIČ ANICA VODOPIVC MARTINA 20 LET: GRABNAR MARIJA GRAŠA MARICA KAVČIČ JOŽICA KLOBČAR STANKA KRALJ SLAVKA PREŠERN JOŽICA ZAJC AMALIJA 30 LET: BOBNAR ZLATA GOLOBIČ VIDA KOLEGAR JOŽICA KORASA JOŽA LJUBI JOŽICA PAVLIN DARINKA POVŠE ANTONIJA ŽAGAR SLAVKA TOVARNA LIBNA, Krško: 10 LET: BOGOVIČ ZDENKA GORENC SONJA JEKE JOLANDA KLAVŽAR MARIJA MATJAŠIČ NUŠKA POVHE BREDA STREL ANICA UNETIČ MARJAN URBANČ ANICA UREK BERNARDA VOVK SUZANA ŽIVIČ ANDREJA 20 LET: ČEBULAR SILVA MALINO VIČ DURDA 30 LET: ARENŠEK SILVA BAZNIK MARIJA BRAČUN MARIJA KORETIČ ALOJZ MAVSAR SLAVKA MURN ANA PACEK ANA PIRC NADA PRAH MARJANA REBSELJ VLADO VOLK MARIJA ŽITNIK MARIJA ŽOKALJ ZDENKA TOVARNA DELTA Ptuj: 10 LET: BEZJAK HELENA CESTNIK DRAGICA ČUŠ OLGA DAJČMAN MARIJA II HAJDINJAK JULIJANA HERGA MARIJA HERGA MIRAN HRENKO IRENA KLAJDERIČ MARJANA KNEZ KRISTINA KOROŠEC HELENA KOZEL ELIZABETA KUKEC MINKA LETONJA SONJA MERC JOŽICA MLAKAR DRAGICA OGRINC SONJA ROJKO MARJAN ŠIRC IRENA ŠENKIŠ ZDENKA ŠERUGA CECILIJA ŠTRUCL MARIJA ŠTUCL ZDENKA VESELIČ MARIJA ZIMET LJUBICA ZORKO BRIGITA ZUPANIČ OLGA 20 LET: ARNEČIČ ANICA ARNUŠ MARIJA BEZJAK MARIJA II BEZJAK SILVA DREVENŠEK BRIGITA FRIDAUER SILVA HORVAT MARIJA II KOSI MARIJANA MARKEŽ IRENA MEZNARIČ ALBINA MLAKAR IRENA MLAKAR SONJA MURŠEC MAJDA PILINGER SONJA POLANEC IVANKA PROSENJAK SILVA PUKŠIČ IRENA ŠTUMBERGER ŠTEFKA ŠUMENJAK VERA VALEK TEREZIJA ZORMAN PAVLINA 30 LET: BRATUŠEK ALOJZIJA KRAJNC MARIJA TOVARNA TIP-TOP Ljubljana: 10 LET: GUBANEC ŠTEFKA KRŽIČ LILIJANA ŠIRCELJ DARINKA 20 LET: BIRČAKOVIČ BOSILJKA HRIBERSKI JELKA KOVAČEVIČ JULKA LAZIČ SLAVKO SEFERAGIČ ESMA 30 LET: BERČON VIDA HABIČ LADISLAVA SOPOTNIK FRANČIŠKA TOVARNA TEMENICA Trebnje: 10 LET: CESAR SLAVICA FLORIJANČIČ MARIJANA MATOH MAJDA MLAKAR VIDA STARINA VANJA STROJINC BRIGITA ŠTEPIC MARJETA VIDMAR MAJDA 20 LET: GROZNIK MARTINA MEŽAN LUDVIK 30 LET: BREZOVAR TEREZIJA GOREČ TEREZIJA PODLIPNIK TEREZIJA POŽESJOŽEFA ŠRIBAR IVANKA UHAN FRANČIŠKA TOVARNA ZALA Idrija: 10 LET: BEGIČ FATA 20 LET: ERJAVEC MARIJA 30 LET: PETERNEL METKA STROKOVNE SLUŽBE: 10 LET: BERČAN MARIJA JANČAR ZLATKA PIRC MIHAELA PRAŠNIKAR IRENA RETELJ BRIGITA TERŠAR GREGOR TURK BERNARDA ZALOKAR BRIGITA ZAVEC NADA 20 LET: FERENČEK MARTA HROVAT BOŽIDAR KINČIČ BOJANA KOŽUH NUŠKA MOHAR ROZA ŠUŠTERŠIČ NADA VOGRINC FANIKA 30 LET: CESAR JOŽEFA JESIČ MIROSLAV NOVAK LJUDMILA OSMANAGIČ JELKA ŽAGAR BORIS ŽNIDARŠIČ MARIJA UPOKOJILA STA SE Boris Vogrinc, dolgoletni tehnični direktor Laboda, je začel delo v Kostanjevici kot vodja proizvodnje. Potem ga je pot peljala v Novo mesto, kjer je bil daljše obdobje vodja priprave dela za program srajc in bluz. V teh letih si je nabiral izkušnje, ki jih je dodajal teoretičnemu znanju in tako rastel v strokovnjaka na svojem področju. Ves čas pa so ga pestile zdravstvene težave, ki jih je - ob obilici dela in zadolžitev - kar zanemarjal. Kot otrok je doživel vojno s trajnimi posledicami, ki so mu grenile sicer njegovo vedro naravo. Kljub bolečinam pa je vedno znova zdržal, saj mu je delo pomenilo največ. Zato je kar pozabljal nase. Zadnje poslabšanje zdravja pa ga je resneje opozorilo, da se ne sme več zanemarjati. Želimo mu, da bi se v zasluženem pokoju lahko veliko več posvečal samemu sebi in da bi premagal zdravstvene težave ter zaživel veselo in sproščeno. Stane Vesel , prvi Labodov kreator, ki je začel sicer kot vodja proizvodnje, pa se kasneje lotil tudi drugih del. Kljub obilici dela se je vseh opravil v verigi nastajanja srajce loteval sam. Kot kreator, ki se je potrdil z mnogimi priznanji, med katerimi je največ najvišjih odličij za kreacijo, je svoje ideje tudi realiziral, saj je modele tudi sam krojil in jih pripravljal za proizvodnjo. To je bilo seveda v času, ko delo še ni bilo tako razdrobljeno in ko se je lahko posvečal ob risanju krojnih slik tudi maksimalnemu izkoristku materiala, za kar, pravijo njegovi dolgoletni sodelavci, je imel še poseben smisel. Tudi Staneta so pestile zdravstvene težave, toda delo zaradi tega ni nikoli trpelo. Za seboj pušča neštete modele v našem prvem programu, torej v srajcah, kjer smo se potrdili kot najboljši. Tudi po Stanetovi zaslugi. 0OQDES SPOZNATI NAPAKO Za dobro kakovost smo potrebni vsi, za slabo je dovolj eden - smo napisali v prejšnji številki časopisa. In na temo o kakovosti se kar takoj lahko v današnjih bucikah zbodemo kar sami... Vladimir Škrinjar, ki je v Labodu zadolžen za izpeljavo projekta ISO 9000 je opozoril, da med cilji, ki jih letos še posebej poudarjamo (predstavili smo jih na prvi strani omenjenega Laboda), ni kakovosti. Lahko bi se izgovorili in rekli, da je skrb za to tako sama po sebi umevna in naša stalna naloga, da je nismo posebej izpostavljali kot novost ali poseben poudarek... Pa vendarle ne bi bili v celoti prepričljivi. Kajti številne vsebine v nadaljevanju opozarjajo na kakovost. Delavci in še posebno odgovorni opozarjajo, vsak s svojega stališča, na nujnost kakovosti, doslednost in na to, da nam to "še ni zlezlo pod kožo". Torej bi le bilo treba posebej poskrbeti za to. Saj končno - ob navedeni skrbi za zniževanje stroškov in še posebno navedeni skrbi za zniževanje cene nabavljenih materialov -manjka tudi navedba skrbi za kakovost tega materiala. Cena ni vedno vse... Z višjo stopnjo kakovosti poslovanja se bodo zmanjšali tudi stroški poslovanja. Ker se pač poznamo, moramo priznati, da naša zavest in naše delovanje ni na tako visoki ravni, da bi brez opozorila kot "biča" delali kakovostno, odgovorno. Zato bomo morali med letošnje posebne poudarke zapisati skrb za kakovost in odgovornost za realizacijo te naloge. Če se hočemo na napakah učiti, bomo to popravili (zaenkrat) kar poceni. Huje bi bilo, če napake ne bi priznali... Mojca Mohar, Ločna: Zanesemo se lahko le nase Ločna doživlja ta čas velike spremembe. Skupina delavk se v Temenici priučuje za izdelovanje programa vrhnjih oblačil, druga skupina pa v Ločni na programu kril, hlač in lažjih kompletov. Že lansko jesen se je ena brigada preusmerila s srajc na bluze, ostale pa ostajajo na srajcah. Torej, v naši tovarni zajemamo ves Labodov program. Za to smo delno že strojno opremljeni, zadnje selitve (likalnica) pa so tudi prostorsko omogočile vse te spremembe. Ko bo zaključena garderoba, bo v staro likalnico preseljena brigada za bluze in lažje komplete, tako da bo delo vsebinsko zaokroženo. Nismo še opremljeni za šivanje težjega vrhnjega programa, vendar upamo, da bo to postopno urejeno. S priučevanjem šivilj in ostalih del v proizvodnji smo že začeli, gotovo pa te novosti zahtevajo daljše obdobje. Tako v enem letu dni še ni pričakovati polnega rezultata. Rezultati Ločne so bili pred nedavnim slabši, ker smo se spoprijemali z najrazličnejšimi deli, sedaj se popravljajo, vendar bomo lahko dosegli željeno šele čez kakšno leto. Spremembe težko zajedajo v ustaljenost, zato jih tudi delavke različno sprejemajo. Zahtevajo velike napore pa tudi nova znanja. Zavedamo se namreč, da ni kaj pričakovati izven nas samih, da se lahko zanesemo predvsem le nase. Medfazno likanje v Libni Ivan Žoher, Libna: Delati z ljudmi Težave, s katerimi se trenutno srečujemo, so vezane na majhne serije, ki so za domači trg zares zelo razdrobljene, s problematičnim blagom. Sicer se moramo sprijazniti z dejstvom, da velikih serij ne bo več, treba pa je poskrbeti, da bodo vzporedni dejavniki tekli nemoteno. Za primeren rezultat je seveda velikega pomena tudi strojna oprema. V Libni je trenutno največji problem likalnica, kjer imamo nekaj miz naposodo, da je lahko cela tovarna začela delati v eni izmeni. Upam, da bo - kot je zapisano v planu - do aprila tudi to vprašanje rešeno in da bomo za centralno paro dokončno rešili tudi likalnico. Tudi enoizmensko delo mora dati pozitivne učinke, seveda pa se moramo zavedati, da prestrukturiranje v naši tovarni še ni zaključeno, da še vedno teče, kar pomeni tudi še določene probleme. Največje vprašanje pri doseganju žel-jenih rezultatov pa so ljudje. Če imamo denar, lahko nemudoma nabavimo nove stroje, ni pa denarja, da bi lahko dobili takoj strokovnjake. Nenehno usposabljanje in izkušnje, ki jih pridobivamo z delom, zahtevajo svoj čas, delo z ljudmi pa tudi posebno pozornost. Kajti - samo odločba za, na primer, dodatno delo ni dovolj. Potrebno je poprejšnje usklajevanje, dogovarjanje. Vsi moramo razumeti težave tega časa in se skupaj dogovoriti za dodatne napore. Teh se ne da samo zahtevati, sicer rezultata ne bo. Prav v ljudeh pa je največja moč. Torej, kako letos do boljših rezultatov - potreben je ustaljen in pravi program dela, sodelovanje celega kolektiva pri prizadevanju za doseg planiranih delovnih obveznosti. Še več - sodelovanje celega podjetja, kjer je tudi povezanost in informiranje večjega pomena, kot si včasih priznamo. Torej, dnevno se dokazovati, vedno znova si prizadevati za skupne -predvsem pa jasne cilje. Cvetka Gaiser, Delta: Kako doseči zastavljene cilje Ko teče beseda o Delti in ciljih, ki jih moramo letos doseči, je treba najprej ponoviti to, kar je že bilo napisano, in sicer da poteka v naši tovarni sanacija preteklega stanja. Ob tem je treba kar na začetku izreči priznanje in pohvalo mnogim delavcem, ki z razumevanjem sodelujejo pri sanaciji. Ta zajema različne ukrepe, med katerimi je tudi postopen prehod na enoizmensko delo. Poudariti je treba postopek, saj je odvisen od mnogih pogojev. Osnovna sta strojna oprema in pa prostor. Zavedamo se, da bo določen čas del proizvodnje še potekal v dveh izmenah, saj ne moremo preko danih zmožnosti. Med ukrepi je tudi spremenjen delovni čas, in sicer začenjamo ob 5.45 v prvi izmeni in 13.45 v drugi, kar pomeni dovolj vmesnega časa za umirjeno pripravo dela, da ne pride do izgubljanja dragocenih minut in zapletov takrat, ko bi delo moralo že teči. Več problemov je vezanih na menjavo programa. Ena od brigad je, kot smo že pisali, začela z delom bluz, kar je zahtevalo precej napora in dolg čas uvajanja, pa se nam kaže že grenka izkušnja s tem, da se ponovno obeta tej brigadi šivanje srajc, kar ponovno prinaša enako verigo težav in zapletov. Druga brigada, kjer šivajo jersej, pa kaže, da bo pokrita s tem programom, dogovoriti pa se bo treba o enegm od tujih partnerjev, ki ne pošilja dovolj kakovostno pripravljenega dela in ima manjše serije. Pravzprav je ogromno število tujih partnerjev v Delti zelo velik problem. Kar z 12 tujimi partnerji sodelujemo, to pa pomeni tudi zelo različno proizvodnjo. Šivamo srajce, bluze pa tudi krila in obleke. Kot prikaz neenakopravnega položaja z drugimi Labodovimi tovarnami naj navedem januarski podatek, ko smo realizirali kar 232 delovnih nalogov (več kot manjša VO tovarna v celem letu). Tudi dejstvo, da je računalniški izpisek mesečne realizacije po delovnih nalogih v Delti dolg 4 strani, drugje pa največ slabi 2, pove svoje. Naša proizvodnja je zelo drobljena in zelo zahtevna. Oddaljenost od centra Laboda in potrebnih strokovnih služb je še dodatno problematična, vendarle bi pomoč teh služb nujno potrebovali. Kajti ob stanju, kakršno že nekaj časa velja za Delto, je težko bolj obetajoče gledati na letošnje leto in na letošnje zadolžitve. Oklestiti bo treba število tujih partnerjev, pri tem pa seveda upoštevati velikost naročil, ceno in način priprave dela. Gotovo je varneje sodelovati z večjim kot z manjšim številom tujih partnerjev, toda 12 jih je vendarle odločno preveč! Naročila so problem zase, kajti delati od 20 do 50 kosov posameznega artikla (pri nas kril) je zares malo. Tudi organizacija invalidskega podjetja je ena od točk, ki bi pomagala sanirati naše stanje. Kajti v danem stanju, ki že nekaj časa traja je doseg zastavljenih rezultatov precej nejasen. Januarska realizacija se je sicer nekoliko dvignila, toda treba je poudariti, da z velikimi napori. Da bi bilo vse lažje, se trudimo v sami organizaciji dela, pričakujemo izrazitejšo pomoč strokovnih služb, sami pa precej vlagamo tudi v izobraževanje. Brigadirski in tehnološki kader ne pozna več 8-urnega delovnika, saj dnevno sega le-ta za pol čez. Skratka, trudimo se vsi po vrsti, ni pa dovolj, da se trudimo za boljši rezultat le v Delti. So tudi službe prej in potem, ki morajo enako veliko truda vložiti v naš skupen rezultat. Le tako lahko govorimo, da so načrtovani cilji tudi zares uresničljivi. w W ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ W ^ ^ Zaposlovanje Število zaposlenih se je v primerjavi z decembrom 94, ko je bilo v podjetju zaposlenih 1935 delavcev, zmanjšalo za 6, tako da je bilo konec meseca januarja v podjetju 1929 delavcev. V podjetju je 1830 delavcev zaposlenih za nedoločen čas (1324 v proizvodnji, 197 v proizvodni režiji in 309 v splošni režiji) in 98 delavcev za določen čas (58 pripravnikov ter 40 ostalih delavcev). V mesecu januarju ni bilo novih zaposlitev, iz podjetja pa je odšlo 6 delavcev. DELTA Murko Genovefa -1. stop., na delov, mestu šivilja II - družinska upokojitev Zavec Milena - V. stop., na delov, mestu mojster brigade I - v drugo podjetje Kodrič Helena - V. stop., na delov, mestu šivilja I - določen čas ZALA Vidmar Renata - IV. stop., na delov, mestu šivilja I - v drugo podjetje Tušar Albina - V. stop., na delov, mestu direktor tovarne - polna starostna upokojitev STROKOVNE SLUŽBE Žagar Milena - V. stop., na delov, mestu inokorespondent - predčasna upokojitev Pripravila: Silva Pezelj -•#- ^ -ate. Jedilnica v Delti služi tudi za zbor delavcev in sindikalna druženja Pariška moda pri nas Pariški sejem mode Pret a portier ima - obratno kot sejem Premier Vision - namen ocene že narejenih kolekcij -koliko so bile "zadete", koliko so na liniji svetovnih modnih zapovedi. Naše kreatorke, ki so se sejma udeležile, zadovoljne ugotavljajo, da so s kolekcijo uspele zajeti to, kar narekuje svetovna moda in so zadovoljne. Sicer pa je omenjeni sejem mode prinesel na površje štiri osnovne stile: New age, Jazz-coctail, Klasiko in Folk rock. New Age - je svoboden stil oblačenja, ki pa vendarle poudarja nežnost in ženskost. To so udobna in mehka oblačila, ki ne utesnjujejo in so prijetna tako za nošenje kot tudi na pogled. Jazz-coctail je skupina oblačil, ki so napadalnejša. Veliko je minijev in izrezov, ki poudarjajo erotičnost. V tem stilu so tudi barve in materiali. Klasika zajema skupino oblačil s poudarkom na starih motivih, razkošju v materialih in kreaciji. Dolžine so dolge ali pa tudi zelo kratke. Folk rock pa je skupina oblačil predvsem za mlade. Napaja se v narodnih izročilih s priokusom ek-zotike, zajema pa veliko pletenin in strukturiranih materialov. Veliko je oblačenja v plasteh - torej "naložena" oblačila, ki pomenijo skrajno udobnost. Barve tokratnega pariškega sejma so umirjene, če pa so že močne, so zelo zatemnjene. Tako je skupina tonov od bordo, lila, zelenkaste in modre v zatemnjenih oblikah. Druga skupina barv je pastelna s pudrastim efektom. Torej nežna. Precej je tudi temnejših sivih tonov in veliko je rjave barve. Pravzaprav je le majhna skupina živahnejših in odprtejših barv, ki pa je primernejša za športna oblačila in za oblačila, ki so narejena iz umetnih materialov - polivinil in mnogi sintetični jerseji. Sicer pa se vrača tudi pliš, ki ga je zaslediti v vseh skupinah oblačil. Torej, moda je široka, svobodna in vendarle znotraj posamezne skupine, ki pa se med seboj zelo razlikujejo, tudi stroga. Mi pa ji z veseljem sledimo. V dveh delih vam socialna delavka Brigita Zalokar pojasnjuje novosti na področju prostovoljnega zdravstvenega zavarovanja: Prvi del govori o spremembah, prihodnji pa konkretneje o njegovih posameznih sklopih: NOVOSTI V ZDRAVSTVENEM ZAVAROVANJU NOVA VIŠINA PREMIJE: Premije za prostovoljno zdravstveno zavarovanje so se s 1.1.1995 povišale za 20 %. Tako znaša letna premija za paket popolno zdravstveno zavarovanje (za katerega se je večina odločila) 17.280 SIT. Prav tako je v letošnjem letu novost ukinitev bonusa za skupinska zavarovanja, kar pomeni, da vsi tisti delavci, ki so v letu 1994 imeli dodatni 5 % popust, ker niso koristili nobenih zdravstvenih uslug, tega nimajo več (takih delavcev je bilo 151). Ker Zavodu za ZZ plačujemo premije en mesec v naprej, še nismo mogli upoštevati povišanja za januar, zato bo pri plači za januar odtegnjen višji obrok in še razlika 20 % povišanje. Odtegljaji so razvidni iz naslednje tabele: Cena za dec. 94 Cena z bonusom Nov cena jan. 95 Odteglj. pri Cena brez OD za Jan bonus-nova nova cena+razl. cena+razlika paket PZZ 828 768 993,60 1.159,20 1.219,20 paket PZZ zl0% pop. KRV., AKT. 708 648 849,60 991,20 1.051,20 PREMIJE PZZ PRI ADRIATICU - januar 1995 1. Paket vseh doplačil = 984 SIT 2. Paket vseh doplačil s 5% popustom za za krvodajalce = 835 SIT Novosti v letu 1995 V oktobru 1994 je Državni zbor RS sprejel Zakon o zavarovalnicah, ki s 1.1.1996 določa tudi poslovanje Zavoda na področju prostovoljnega zdravstvenega zavarovanja v skladu s tem zakonom. To pomeni, da čaka Zavod v letu 1995 vrsta aktivnosti za prilagoditev poslovanja na področju prostovoljnega zdravstvenega zavarovanja temu zakonu. Tako so pri ZSSS v Zavodu pripravili tudi spremembe oz. novosti v prostovoljnem zdravstvenem zavarovanju za leto 1995. Bistveno pri teh novostih je dvoje: 1. ločitev prostovoljnih zavarovanj za doplačila v obveznem zavarovanju od ostalih prostovoljnih zdravstvenih zavarovanj, in 2. širjenje ponudbe ostalih, tj. dodatnih prostovoljnih zavarovanj. PRAVICE IZ OBVEZNEGA ZAVAROVANJA Pravice iz obveznega zavarovanja so razdeljene v šest skupin, ločijo pa se po višini stroškov, ki jih je potrebno pokriti. Popolno pokritje Pri popolnem pokritju so zajete pravice do sistematičnih in drugih preventivnih pregledov ter zdravljanja otrok, šolske mladine in študentov, pravice žensk do pregledov v zvezi z nosečnostjo in pregledi drugih odraslih oseb v skladu s programom. Ženske imajo poleg tega še pravico do brezplačnih storitev svetovanja pri načrtovanju družine, izbiri kontracepcije, med nosečnostjo in pri porodu. Tudi storitve preprečevanja, odkrivanja in zdravljenja okužbe z virusom HIV (aids) in nalezljivih bolezni, za katere so ukrepi za preprečevanje širjenja zakonsko določeni, sodijo v to skupino. Prav tako je brezplačno zdravljenje malignih bolezni (raka), mišičnih in živčnomišičnih bolezni, paraplegije in še nekaterih bolezni. Brezplačno so zagotovljeni še: zdravljenje in rehabilitacija poklicnih boleznih in poškodb pri delu, zdravstveno varstvo v zvezi z dajanjem in izmenjavo tkiv in organov za presaditev drugim osebam itd. Pravices 95-odstot. pokritjem V to skupino sodijo storitve v zvezi s presajanjem organov in z drugimi najzahtevnejšimi operativnimi posegi, ne glede na razlog, zdravljenje v tujini in storitve v zvezi z intenzivno terapijo, dializo in drugimi nujnimi najzahtevnejšimi diagnostičnimi, terapevtskimi in rehabilitacijskimi posegi. Pravice s 85*odstot. pokritjem Ta skupina obsega storitve v zvezi z ugotavljanjem in zdravljenjem zmanjšane plodnosti in umetno oploditvijo, sterilizacijo in umetno prekinitvijo nosečnosti, specialis-tično-ambulantno, bolnišnično in zdraviliško zdravljenje, vključno s stroški nastanitve in prehrane, če gre za nadaljevanje bolnišničnega zdravljenja, razen za poškodbe izven dela, itd. Doplačilo posameznika za to skupino znaša 15 % (v prvem letu 5 %, razen za zdravljenje ustnih in zobnih bolezni, za katere velja že v prvem letu doplačilo v celoti). Pravice s 75-odstot. pokritjem Gre za specialistično-ambulantne, bolnišnične in zdraviliške storitve kot nadaljevanje bolnišničnega zdravljenja, vključno s stroški nastanitve in prehrane, ter stroški ortopedskih, or-totičnih in drugih pripomočkov v zvezi z zdravljenjem poškodb izven dela ter zdravil s pozitivne liste za vse druge primere. Doplačilo posameznika za to skupino znaša 5 % (v prvem letu 20 %). Pravice s 60'odstot. pokritjem Vključujejo pravico prevoza z rešilnim vozilom v primerih, ki niso nujni, in zdraviliško zdravljenje, ki ni nadalejvanje bolnišničnega zdravljenja. Doplačilo posameznika za to skupino (že v prvem letu) znaša 40 %. Pravice s 50-odstot. pokritjem Ta skupina obsega pravico do zdravil z vmesne liste, zob- noprotetično zdravljenje odraslih in očesne pripomočke za odrasle. Doplačilo posameznika za to skupino znaša 50 % tudi v prvem letu, razen za zobnoprotetično zdravljenje, kjer je že v 1. letu doplačilo posameznika okoli 55 %. DODATNA PROSTOVOLJNA ZAVAROVANJA ZZZS Dodatna prostovoljna zavarovanja pomenijo dopolnitev obstoječih zavarovanj izven obveznega zavarovanja, s temi dodatnimi zavarovanji pa se skuša že tudi pokriti nekatere storitve, ki so po uveljavitvi Pravil obveznega zavarovanja s 1.1.1995 izvzete iz obveznega zavarovanja. Za leto 1995 ponuja ZZZS naslednja dodatna zavarovanja: - Nadstandard A - Nadstandard B - Zobna protetika - celotna - Dnevna odškodnina - Pomoč na domu - Bivanje v zdravilišču po poškodbi - Preventivno zdravljenje v zdravilišču - ZdravDiški oddih - Koristno bivanje v zdravilišču - Vključitev v obvezno zdravstveno zavarovanje.' Posamezna zavarovanja imajo na izbiro tudi več variant. Natančneje poglejmo samo zavarovanja, ki so nova: Zavarovanje "Dnevna odškodnina" To zavarovanje obsega dnevno odškodnino v času prejemanja nadomestila iz obveznega zavarovanja in bivanja zavarovanca pri otroku v bolnišnici ali v zdravilišču. Lahko izberete med dnevnimi odškodninami 800, 1.000, 1.200, 1.500 in 2.000 SIT, od česar je odvisna tudi letna premija (najnižja je 4.560 SIT, najvišja je 24.480 SIT). Višina premije je odvisna tudi od tega, ali zavarovanje zajema karenco ali ne. Zavarovanje "Bivanje v zdravilišču po poškodbi To zavarovanje obsega v eni zavarovalni dobi (eno leto) 14-dnevno bivanje v zdravilišču B kategorije in določen obseg zdraviliških storitev v primeru poškodbe zavarovanja. Letna premija znaša 8.520 SIT. Preventivno zdravljenje v zdravilišču ponuja širok sklop zdraviliških storitev ob 10-dnevnem bivanju v zdravilišču (izbirate lahko med štirimi variantami) za vsako zavarovalno leto. Prejšnje zavarovanje "nadstandard" so pri ZZZS razdelili na dve nadstandardni zavarovanji: nadstandard A (uveljavljanje storitev iz obveznega zavarovanja ob višjem standardu ali obsegu ali drugačnem uveljavljanju storitev) in nadstandard B (ki nima povezave z obveznim zavarovanjem, zato ga je tudi možno skleniti in ga uveljaviti za bolezni in poškodbe). Pri ZZZS vsem, ki sklenejo zavarovanja, nudijo naslednje popuste: -15 % popust vsem, ki se individualno zavarujejo za doplačila in plačajo ob sklenitvi celoletno premijo, -10 % popust vsem, ki se individualno zavarujejo za dodatno zavarovanje in plačajo ob sklenitvi celoletno premijo, - poseben promocijski popust 10 % za sklenitev vsakega dodatnega zavarovanja do 15. marca 1995 in - poseben popust 5 % za istočasno sklenitev najmanj treh dodatnih zavarovanj s skupno zavarovalno premijo najmanj 90.000 SIT. ADRIATICOVA ZAVAROVANJA ZA DOPLAČILA Prostovoljno zdravstveno zavarovanje je Adriatic uredil v treh skupinah. Zavarovanja za doplačila so razvrščena v skupino "A", zavarovanja za večji obseg pravic ali za višji standard storitev v skupino "B" in zavarovanja za dodatne pravice v skupino "C". **************************************** " C; i iEET- USI k .1 \ 't F"" UlCTž I H Ir, T . Sfc; f-f ^ jj IMMl IH m j* ' 99Sk Jj : K; V Tip-topu je odmor za rekreacijo dosegel svoj namen, saj se vse več tudi mladih delavk razgibava v ritmu spremljajoče glasbe in ob navodilih za vaje. SKUPINA "A" Adriatic nudi štiri različne zavarovalne pakete za prostovoljna zdravstvena zavarovanja, ki se nanašajo le na zavarovanje doplačil zdravstvenih storitev: 1. Vsa doplačila (A01), 2. doplačila zobnoprotetičnega zdravljenja (A02), 3. doplačila pri zdravljenju poškodb izven dela (A03) in 4. doplačila pri zdraviliškem zdravljenju (A04). Temeljna značilnost zavarovanj za doplačila je v tem, da v vsebinskem pogledu zavarovancu ne zagotavljajo širitve obstoječih pravic oziroma uporabe kakovostnejših storitev in nikakršnih dodatnih pravic. V SLOVO Zadnjič in za vselej smo se 25.2.1995 poslovili od prijateljice in sodelavke, naše drage Milene Zaletel. Ko se je potem, ko je rodila tretjega sina, vrnila v službo, smo opažali, da njene misli begajo, da so njene oči nemirne, kot da ji je tovarna pretesna, kot da ji je pretesen ves svet. Prej odprt, vsakomur naklonjen nasmeh, je postal trpek, nekako skrivnosten, kot bi v sebi nosil vedenje o poslednji rešitvi in hkrati o nečem, česar ni mogla ali znala živeti. Skoraj petindvajset let je bila med nami in je z nami delila dobro in hudo našega dela. Vendar tožba ni bila njen spremljevalec, za premagovanje težav je raje izbrala šalo, in ko se je spominjamo, vidimo njen smeh, ne njenih solza. Samo tisti, ki smo ji bili najbližji, smo opažali, da je smeh vedno bolj redek in bolj grenak. Če bi opisovali njeno življenje, se opis ne bi v mnogih potankostih razlikoval od življenja vseh nas; poznamo ga, ker ga živimo. To je življenje, ki ni okusilo radosti, ampak je dekle potisnilo naravnost za stroj. Prvi del usode je bil dopolnjen. Sledil je drugi, prav tako naporno življenje žene in matere. In nato sleherni dan isti, utrujajoči, nikoli končan krog. Prav zato je želela, da bi se njeni sinovi šolali in njen najstarejši, Uroš, je že odprl vrata univerze - da bi mu bilo lažje. Ponosna je bila nanj in če bi doživela, bi bila verjetno ponosna tudi na druga dva sinova. Pa se je njena pot sklenila, preden je lahko užila plod svojega trdega dela v tovarni in dela matere. Čemu, je zaman ugibati. Del odgovora morda lahko najdemo samo v Cankarjevih Podobah iz sanj: "Tukaj je konec, odpočijem si... Iz dna, prav iz dna bi se rad izpovedal ljudem, da bi slišali na svoja ušesa in videli na svoje oči, - ali poslednjega dne ni, zadnje, za vselej odrešilne besede ni, še nihče je ni slišal, ne izpregovoril; vse je zgolj blodnja in pot, je brezkončno romanje po tihih katakombah srca." In Milena je imela veliko srce. Taka bo ostala tudi v nas. Marija Tratar Vsega skupaj se nas je 46 labodovcev odločilo za MAGNO kartico. Zanimanje za to je bilo predvsem v Novem mestu in v Ljubljani, v drugih mestih pa odziva ni. Je iskati vzroke v premajhnem poznavanju brezgotovinskega plačevanja ali v premajhnih plačah :_____ Šopek modrosti Kolikor visoko je do neba, tako globoko je do človeka. *** Če bi bila domišljavost bolezen, bi bilo zelo malo ljudi zdravih. Mnogim ne uspeva postati človek - opici je ... Zahvala Ob nenadni izgubi mojega dragega očeta se iskreno zahvaljujem vsem sodelavcem in prijateljem za izrečeno sožalje, prekrasni venec, sveče ter za številno spremstvo na njegovi zadnji poti. Prelep je občutek, ko spoznaš, da v svoji bolečini nisi sam. Vaša Mira Koljanin Zadnja odprema za firmo Delmod v Temenici. Staro ■ novo Nikoli ni prav. Delavke, ki imajo nove stroje, tarnajo, da jim gre delo slabše od rok, da so bile na stare "mašine" bolj navajene. Tiste, ki imajo stare stroje, tarnajo, da so v slabšem položaju, saj lahko z novim strojem več in lažje dosežeš... Če bi prišlo ponovno do zamenjave, bi bila slika gotovo zrcalna... Raček in labod Začasno je zaključevanje programa vrhnjih oblačil tokrat potekalo v provizorični vzorčni sobi v nekdanjem arhivu, ki se je čez noč spremenil iz grdega račka v lepega laboda... Toda, nova vzorčna soba že nastaja in stalno domovanje bo dobila tudi kolekcija VO. Hkrati pa povsem svoj prostor tudi naša Ella Vivaldi. Modna revija V cerkvi pri Laškem so si prisotni ogledovali modo (predstavil se je tudi Labod). Prireditev je odmevala tudi na televiziji, žal pa sta vedno dve plati. Sedaj pravijo da je tovrstna prireditev za cerkev nesprejemljiva. Se vedno ne moremo iz kalupov. Certifikati Dve investicijski družbi sta povabili k sodelovanju tudi labodovce, pa ni bilo kaj dosti odziva. Zanimanje je bilo sicer v Krškem kar precejšnje, zgleda pa, da je ostalo le pri tem. Nepredvideno srečanje V istem dnevu so bili na pogovorih v Delti kar 4 različni tuji partnerji. Direktorica je imela precej dela, da jih je uspela porazdeliti - časovno in prostorsko - takoO da se niso med seboj srečali. Vendar pa z vsemi le ni mogla "do konca", tako je šla na kosilo le z enim od njih. Toda v gostilni se je srečala tudi z ostalimi. ..” Huda situacija", če ne bi bila tako spretna, kot je - prišla jih je pozdravit in jim zaželela vse najlepše. Gotovo so ugibali - vsak zase - kako je vedela, kje so. Med toliko gostilnami na ptujskem koncu je očitno še vedno ena, ki je najboljša in katere dober glas daleč seže. ■■ _ <■ _ V je glasilo delavcev tovarne oblačil iz Novega mesta. Izhaja mesečno v nakladi 2500 izvodov. ■ špNSf Glavna in odgovorna urednica Lidija Jež, tehnični urednik Stane Cimerman. Grafična j K 1 n « B fj priprava: CS Novo mesto d.o.o. TISK: Opara Novo mesto. Glasilo se šteje med proizvode ■■ iinformativnega značaja, za katere se plačuje davek od prometa proizvodov po stopnji 5%.