e-novičke februar 2014 Dragi bralci, pred vami je druga številka letošnjih e-Novičk Andragoškega centra Slovenije (ACS), ki prinaša vrsto informacij o projektih in dogodkih doma in v tujini. Ne prezrite pa tudi razpisa za nagrade RS na področju šolstva za leto 2014. Želim vam prijetno branje, Nevenka Kocijančič, izvršna urednica e-Novičk In memoriam.....................................................................................................................................3 Alenka Golob 1964-2014 .................................................................................................................................3 Domače novičke ............................................................................................................................3-5 Priporočila za uveljavljanje pravičnosti v vseh politikah..................................................................................3 Retorika in javno nastopanje - ogledalo naše poslovnosti................................................................................4 75. redna seja Strokovnega sveta za izobraževanje odraslih.............................................................................4 Projekti ESS..................................................................................................................................5-6 Bliža se zaključna konferenca projekta ESS .....................................................................................................5 Napoved zaključne konference Razvijamo temeljne zmožnosti odraslih in odkrivamo skrito znanje .............6 Teden vseživljenjskega učenja 2014............................................................................................6-8 Začenjamo s pripravami na TVU 2014 .............................................................................................................6 Zasedala je Slovenska nacionalna komisija za UNESCO.................................................................................7 Mednarodno sodelovanje...........................................................................................................8-10 Zaključna konferenca raziskovalnega projekta BeLL.......................................................................................8 Parada učenja bo širila navdušenje za učenje tudi v letu 2014 .........................................................................9 Tematske delovne skupine za izobraževanje odraslih pri Evropski komisiji....................................................9 Pomembne publikacije.............................................................................................................10-11 Ugotavljanje, vrednotenje in priznavanje neformalno in priložnostno pridobljenega znanja odraslih ...........10 Spoznaj sebe in druge .....................................................................................................................................11 Iz drugih virov...........................................................................................................................11-15 CMEPIUS je nova kontaktna točka programa Evropa za državljane za Slovenijo.........................................11 Osnutek Operativnega programa za izvajanje Evropske kohezijske politike v obdobju 2014-2020 .............12 Vlada je sprejela Jamstvo za mlade ................................................................................................................13 Izšla je 38. številkaglasila Cedefop Newsletter..............................................................................................14 Izšla je prva letošnja številka glasila ADEES .................................................................................................15 Kotiček je vaš ............................................................................................................................15-21 Odkrijmo skriti zaklad v Zimzelenu ...............................................................................................................15 Festival učenja v Švici ....................................................................................................................................16 Usposabljanje za medkulturne kompetence ter spodbujanje socinlnevključenosti priseljencev....................17 Zaključna tiskovna konferenca projekta CVŽU SAŠA ..................................................................................18 Člani mreže MINVOS so razpravljali o priložnostih za izob raževalne nevladne organizac ije ......................19 Izsledki raziskave o finančni pismenosti Romov iz šestih evropskih držav ...................................................20 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult Education Usposabljanje za delo z Romi z motnjo v duševnem razvoju ........................................................................20 Ne prezrite.................................................................................................................................21-22 Teden možganov 2014 ...................................................................................................................................21 Objavljen razpis nagrad RS na področju šolstva za leto 2014........................................................................21 Posveti, konference...................................................................................................................22-24 Knjižnica ACS ................................................................................................................................24 Uporabljene kratice........................................................................................................................25 Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | Izvršna urednica: Nevenka Kocijančič (T: 01 5842 595, E: nevenka.kocijancic@acs.si) | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567, E: zvonka.pangerc@acs.si) | Drugi člani uredniškega odbora: mag. Andrej Sotošek, direktor ACS, dr. Tanja Možina, mag. Tanja Vilič Klenovšek in mag. Margerita Zagmajster | Jezikovni pregled: Nevenka Kocijančič | Računalniška postavitev: Nevenka Kocijančič | Korektorja: Peter Monetti, mag. Zvonka Pangerc Pahernik | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 | Številke je mogoče prebrati na: http://www.acs.si/e-novicke. Izdajo glasila e-Novičke denarno omogoča Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti. 2 IN MEMORIAM Alenka Golob 1964-2014 V enem mesecu smo se poslovili od dveh vidnih članov našega društva. Slovesu od mag. Jožeta Valentinčiča je sledilo še slovo od mag. Alenke Golob. Podlegla je nepričakovano, sredi svoje plodne življenjske poti, stara komaj 50 let, za posledicami hitro napredujoče bolezni. Bila je na študijskem dopustu, v zadnji fazi pred oddajo besedila za zagovor doktorske teze za pridobitev naziva doktor pedagoških znanosti na področju andragogike z naslovom Načrtovanje tranzicijskih procesov in izdelava tranzicijskih programov za osebe s posebnimi potrebami v kontekstu inkluzije in vseživljenjskega učenja. S tem bi postala prva v Sloveniji, ki bi na tako visoki strokovni in akademski ravni povezala dve področji vzgoje in izobraževanja in pedagogike -andragogiko ter specialno in rehabilitacijsko pedagogiko, kjer je že prej dosegla magistrski naziv. Ljudi, ki bi tako povezali dve sicer dopolnjujoči se stroki, v Sloveniji nimamo in so izjemno redki tudi v svetu. Alenka Golob je svojo poklicno pot začela leta 1984 v Centru za usposabljanje, delo in varstvo Dolfke Boštjančič, Draga pri Igu (CUDV). Tu je kmalu postala vodja doma za odrasle v Škofljici, potem pa vodja organizacijske enote Center za institucionalno varstvo odraslih oseb. Svoje delo na obeh področjih (specialni in rehabilitacijski pedagogiki in andragogiki) je obogatila še z delovanjem na civilno družbenem področju - v prostovoljskih ali nevladnih organizacijah. Na specialno-pedagoškem področju je bila predsednica Društva specialnih in rehabilitacijskih pedagogov, na andragoškem pa predsednica Sekcije za odrasle osebe s posebnimi potrebami pri Andragoškem društvu Slovenije (ADS). Pri delu jo je vodila možnost, da pripomore k ustreznejšemu obravnavanju oseb s posebnimi potrebami - posebno odraslih - v naši družbi. V našem društvu je zasnovala in izpeljala projekte, kot so: andragog pri izvajanju učenja in izobraževanja odraslih s posebnimi potrebami, inkluzivno izvajanje izobraževalnih programov za odrasle s posebnimi potrebami, terminologija specialne in rehabilitacijske pedagogike, za katere je organizirala tudi strokovne posvete in konference. Poleg izobraževalcev odraslih so se jih udeležili tudi številni specialni in rehabilitacijski pedagogi. S tem je odpirala možnosti za tesnejšo vsebinsko in organizacijsko povezavo strokovnjakov obeh strok, ki je obetala, da bo ADS postalo mesto za organizirano delovanje doslej premalo povezanih strokovnjakov obeh strok v korist odraslih oseb s posebnimi potrebami. Vrzel, ki je v našem društvu nastala s smrtjo Alenke Golob, bomo težko zapolnili, vendar pa ji lahko obljubimo, da bomo njeno delo nadaljevali. S svojo zavzetostjo in pripravljenostjo za sodelovanje nam je lahko zgled, kako je mogoče delovati in vplivati tudi kot član nevladne organizacije. Dr. Zoran Jelenc (zoran.jelenc@guest.arnes.si), ADS DOMAČE NOVICE Priporočila za uveljavljanje pravičnosti v vseh politikah V letu 2013 je ADS v sodelovanju z ACS oblikovalo Priporočila za uveljavljanje pravičnosti v vseh politikah. 3 Objavljamo rezultate projekta Uveljavljanje pravičnosti v izobraževanju odraslih v vseh politikah, ki vključujejo: • priporočila za uveljavljanje pravičnosti v vseh politikah, • promocijsko gradivo za osveščanje politične, strokovne in laične javnosti o pomenu in razumevanju pravičnosti v izobraževanju odraslih, slabostih, prednostih in izzivih ter izbranih kazalcih pravičnosti in priporočilih, kako naprej (3 zloženke) v različnih politikah in • avtorske prispevke iz ekspertnih obravnav, na podlagi katerih so bila oblikovana priporočila. Celotno poročilo je objavljeno na spletni strani ACS, daljši članek pa si lahko preberete tukaj. Olga Drofenik (olga.drofenik@guest.arnes.si), ADS Retorika in javno nastopanje - ogledalo naše poslovnosti Za 18 strokovnih delavcev in notranjih predavateljev Instituta za informacijske znanosti (IZUM) iz Maribora smo 7. januarja izpeljali delavnico z naslovom Retorika in javno nastopanje - ogledalo naše poslovnosti. Glavna cilja delavnice, katere izvajalka je bila zunanja sodelavka ACS, Irena Potočar Papež, sta bila: • pripraviti udeležence na bolj suveren in profesionalni nastop ter • na ta način izbolj šati nj ihovo izpostavlj anje v j avnosti. Udeleženci so spoznali načine, kako izboljšati svoje retorične spretnosti. Praktično so se preizkusili v veščinah, s pomočjo katerih bodo lahko v javnem nastopu bolj samozavestno poudarili svoje prednosti in se zavestno izognili morebitnim pomanjkljivostim. Skoraj 90 odstotkov udeležencev je bilo s podanimi vsebinami zadovoljnih ali zelo zadovoljnih, nekateri bi si želeli še več praktičnega dela in nastopanja. Všeč jim je bilo, ker so lahko bili ves čas dejavni, predavateljica pa je vključevala veliko zgodbic in konkretnih primerov iz prakse. Delavnico so ocenili kot koristno, organizatorju izobraževanja, ACS, pa so se zahvalili za priložnost, ki smo jim jo ponudili. Podobnih usposabljanj in spopolnjevanj si želijo tudi v prihodnje. Mag. Zdenka Birman Foijanič (zdenka.birman.forjanic@acs.si), ACS 75. redna seja Strokovnega sveta za izobraževanje odraslih V četrtek, 30. januarja 2014, je bila v prostorih Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport (MIZŠ) 75. redna seja Strokovnega sveta za izobraževanje odraslih (SSIO). Ključne točke dnevnega reda so bile: • sprejem zapisnika 74. seje SSIO, • obravnava in sprejem mnenja v zvezi s predlogom dokumenta Letni program izobraževanja odraslih Republike Slovenije za leto 2014 (LPIO 2014), • predstavitev dela v tematskih delovnih skupinah za izobraževanje odraslih pri Evropski komisiji v obdobju 2012-2014. 4 Ključna tema seje je bil predlog LPIO 2014. Člani SSIO so po živahni in tvorni razpravi sprejeli mnenje, da je dokument korektno pripravljen. Za kakovostno oceno bi ga bilo potrebno primerjati s poročilom o realizaciji lanskega LPIO. Žal pa poročilo za leto 2013 ni bilo pripravljeno. Pomembna dodana vrednost LPIO 2014 je vključenost kar šestih ministrstev z njihovimi nalogami in projekti. V prejšnjih letih sta bili vključeni le dve ministrstvi. To pa je pomemben korak h krepitvi medsektorskega sodelovanja in usklajevanju razvojnih politik na tem področju. Enotno mnenje članov SSIO je bilo, da je predlog LPIO 2014 finančno zelo podhranjen in zato sploh ni razvojno naravnan. V nadaljevanju je Ema Perme, predstavnica MIZŠ, predstavila delo v tematskih delovnih skupinah za izobraževanje odraslih pri Evropski komisiji (EK) v obdobju 2012-2014. Predstavila je dejavnosti in rezultate dela v dveh ekspertnih skupinah, in sicer za kakovost v izobraževanju odraslih in financiranje izobraževanja odraslih. Na kratko je predstavila tudi rezultate dveh študij, ki jih je naročila in financirala EK, in sicer študije o kakovosti (Quality in the Adult Learning Sector: Final report, Annex_final report, Executive summary) in študije o financiranju izobraževanja odraslih (Financing the Adult Learning Sector: Final Report, Annex to the Final Report, Executive Summary). Mag. Andrej Sotošek (andrej .sotosek@acs.si), ACS PROJEKTI ESS Bliža se zaključna konferenca projekta ESS Ob zaključku projekta Izobraževanje in usposabljanje strokovnih delavcev v izobraževanju odraslih od 2011 do 2014 organiziramo zaključno konferenco. Projekt, ki je namenjen širjenju novega znanja in razvijanju zmožnosti izobraževalcev odraslih - tako tistih, ki načrtujejo in vodijo izobraževalne dejavnosti, kot tistih, ki delujejo v neposrednem izobraževalnem oziroma svetovalnem procesu -, bomo končali 31. marca 2014. Na konferenci, ki nosi naslov Izobraževalec odraslih in njegove raznolike vloge, bomo 4. marca 2014 v Austria Trend hotelu Ljubljana predstavili dosežke projekta ter spregovorili o vlogi izobraževalcev odraslih v sodobni družbi ter o nadaljnjem razvoju andragoškega spopolnjevanja. V delovnih skupinah bomo razpravljali o položaju, nalogah ter izzivih prihodnjega razvoja in usposabljanja izobraževalcev odraslih, ki delujejo kot: • vodje/organizatorji izobraževanja odraslih na srednjih šolah, ljudskih univerzah in zasebnih izobraževalnih organizacijah, • svetovalci v izobraževanju odraslih, in sicer v svetovalnih središčih za informiranje in svetovanje v izobraževanju odraslih - ISIO, središčih za samostojno učenje ter kot svetovalci za kakovost izobraževanja odraslih, • mentorji v izobraževanju odraslih, in sicer kot mentorji študijskih krožkov, v programu Projektno učenje za mlade (PUM) ter pri e-učenju. 5 Vse te vloge bomo spoznali s pomočjo pripovedi in osebnih zgodb izobraževalcev odraslih, ki v njih delujejo. V delovnih skupinah bodo predstavljene tudi kompetenčne zasnove spopolnjevanja za obravnavane vloge izobraževalcev odraslih. Zaključni plenarni del bo namenjen predstavitvi dela v delovnih skupinah in oblikovanju skupnih zaključkov. Podrobne informacije o konferenci najdete na spletnem naslovu http: //pro .acs.si/izo2014/. Neda Bordevic (neda.dordevic@acs.si), ACS Napoved zaključne konference Razvijamo temeljne zmožnosti odraslih in odkrivamo skrito znanje Marca 2014 končujemo projekt Razvoj pismenosti ter ugotavljanje in priznavanje neformalnega učenja od 2011 do 2014, ki ga izvajamo v okviru Operativnega programa razvoja človeških virov za obdobje 20072013, razvojne prioritete Razvoj človeških virov in vseživljenjskega učenja in prednostne usmeritve Izboljševanje kakovosti in učinkovitosti sistemov izobraževanja in usposabljanja in se izvaja kot nadaljevanje in nadgradnja projekta Razvoj pismenosti ter ugotavljanje in priznavanje učinkov neformalnega učenja od 2009 do 2011. Dosežene rezultate projekta bomo predstavili na zaključni konferenci z naslovom Razvijamo temeljne zmožnosti odraslih in odkrivamo skrito znanje, ki bo v četrtek, 20. marca 2014, v Hotelu Plaza v Ljubljani. Spregovorili bomo tudi o razvojnih dosežkih na obeh pomembnih področjih izobraževanja odraslih - razvoja pismenosti ter ugotavljanja in vrednotenja neformalno ter priložnostno pridobljenega znanja - ter hkrati odprli vprašanja nadaljnjega razvoja. Konferenca bo tekla v dveh delih: • v prvem, dopoldanskem delu bomo v plenarnih prispevkih sodelavcev ACS in zunanjih gostov predstavili temeljne rezultate projekta ter premisleke o nadaljnjem razvoju, • v drugem, popoldanskem delu pa bomo v sodelovanju s strokovnimi sodelavci in praktiki iz izobraževalnih organizacij za odrasle, ki so bili naši dragoceni sodelavci v projektu, v okviru štirih delovnih skupin predstavili konkretne rezultate projekta, ki smo jih vpeljali v prakso.Informacije o zaključni konferenci bodo kmalu na voljo na spletnih straneh ACS. Urška Pavlič (urska.pavlic@acs.si), ACS TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA 2014 Začenjamo s pripravami na TVU 2014 Trn hip se zdi mesec maj še zelo oddaljen, a prve priprave na letošnji festival učenja že tečejo. Pri tem se opiramo tudi na izkušnje in pobude iz lanskega leta. Slednje so nam med drugim narekovale sklic sestanka o 6 razvojnih vidikih Tedna vseživljenjskega učenja (TVU). Srečanje predstavnikov mreže TVU, ki so že na lanskem sestanku izrazili zanimanje za udeležbo, ter mreže koordinatorjev TVU smo izpeljali 6. februarja. Razgibane razprave v štirih omizjih na teme: medijska in vizualna promocija TVU, vodilne teme TVU, sodelovanje mreže TVU ter osvežitev koncepta TVU so nam prinesle obilo dobrih zamisli. Ene bomo uresničili že letos, druge pa na nekoliko daljši rok. Oglejte si rezultate našega dela. Trenutno snujemo letni načrt TVU 2014, ki ga bo v kratkem obravnaval Nacionalni odbor za TVU, hkrati pa pripravljamo tudi druge napotke za koordinatorje in prireditelje, zato vas vabimo, da redno spremljate spletno stran projekta TVU. Že zdaj je na voljo tabela s pomembnimi datumi TVU 2014, katerega uradni termin bo letos tekel od 12. do 18. maja, razširjeni pa od 1. maja do 30. junija. Naj za konec vse, ki nameravate v letošnjem TVU dejavno sodelovati, povabimo na sestanek mreže TVU, in sicer v torek, 11. marca, s pričetkom ob 10. uri na ACS. Prejeli boste letošnje plakate in drugo gradivo - naročite ga do 1. marca! Koordinatorje TVU pa še posebej vabimo, da oddate vaša pisma o nameri za prevzem te vloge do 17. marca. Veselimo se vnovičnega srečanja in sodelovanja z vami, za navdih pa predlagamo novičke 2/2013! Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Zasedala je Slovenska nacionalna komisija za UNESCO Slovenska nacionalna komisija za UNESCO (SNKU) je na svojem plenarnem zasedanju, 5. februarja, obravnavala obsežno poročilo o delovanju njenih nacionalnih odborov, UNESCO ASP mreže, geoparkov in drugih članov v letu 2013 ter sprejela delovni načrt za leto 2014. Seznanili smo se z obiskom generalne direktorice UNESCA, Irine Bokove, aprila lani v Sloveniji. Minister, dr. Jernej Pikalo, nam je v svojem pozdravnem nagovoru povedal, da sta jo najbolj navdušila dva projekta: UNESCO Mladinska platforma ter VideoLectures.net. Z njo se je pogovarjal tudi o tem, da v UNESCU že dlje časa ni zaposlenih Slovencev, čeprav premoremo ustrezen kader in bi po načelu kvot bilo prav, da dobimo priložnost. Na sestanku smo obravnavali tudi častna pokroviteljstva SNKU. Izvršni odbor SNKU je že na svoji prvi redni seji, januarja lani, potrdil častno pokroviteljstvo nad TVU v letih 2013 in 2014. Lani smo ga uresničevali zelo dejavno, saj je bila med slovesnimi govorci na Nacionalnem odprtju TVU, 10. maja 2013 v Novi Gorici, gospa Magdalena Tovornik, predstavnica SNKU, UNESCO glasniki so nastopili na nekaterih prizoriščih Parade učenja (PU) 2013, naše promocijske projekte pa smo ob koncu leta predstavili koordinatorjem UNESCO ASP mreže in jih povabili k sodelovanju v TVU in PU 2014. 7 2 0 14 79^ 1996-2014 , da si ogledate TVU Zagotovo se bo letos izoblikovala še kakšna priložnost združevanja moči pri širjenju zavesti o pomenu vseživljenjskega učenja. Poleg navedenega bo ACS prispeval pobude za srednjeročno strategijo SNKU 2014-2021, zato da bo izobraževanje odraslih v še večji meri zastopano med dejavnostmi te organizacije. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS MEDNARODNO SODELOVANJE Zaključna konferenca raziskovalnega projekta BeLL Zeključna konferenca projekta Učinki neformalnega izobraževanja odraslih (Benefits of Lifelong Learning - BeLL) je bila 22. januarja v Bonnu. Udeležilo se je je približno 60 ljudi - od partnerjev v projektu, raziskovalcev, predstavnikov ministrstev ter druge zainteresirane javnosti do novinarjev. Namena tega srečanja sta bila: • razgrnitev rezultatov projekta, • iskanje odgovorov in sporočil načrtovalcem politike izobraževanja odraslih s pomočjo predstavnikov socialnih partnerjev in drugih deležnikov. Poleg konference je bilo v tem času izpeljanih več drugih dejavnosti, s katerimi so raziskovalci projekta seznanjali strokovno javnost in predstavnike evropske politike in odločevalce. Med drugim je bilo nekaj dni po konferenci tudi srečanje z visokimi predstavniki Evropskega parlamenta v Bruslju, ki so se ga udeležili tudi člani EK s področja izobraževanja in kulture, kjer so bile predstavljene ključne ugotovitve raziskave BeLL. Glavni cilji prve evropske primerjalne raziskave o učinkih splošnega neformalnega izobraževanja, v kateri je sodeloval tudi ACS, so bili: • analiza družbenih in individualnih učinkov vključevanja odraslih v neformalno izobraževanje, • raziskovanje učinkov na posameznika (na primer: izboljšanje samozavesti in motivacije za učenje), učinki v obliki socialne vključenosti, zdravja in družbene dejavnosti, učinki na področje dela in drugi, • preiskovanje razvoja učinkov in širši učinki na družbo v desetih evropskih državah. Skupna študija o učinkih neformalnega izobraževanja odraslih s posebnim poudarkom na splošnem neformalnem izobraževanju vključuje zelo različne partnerje oziroma organizacije desetih držav EU. Prav zato je bil pomemben dosežek projekta uskladiti in poenotiti razumevanja 'neformalnega izobraževanja odraslih' in 'učinkov', kar je na osnovi empiričnih podatkov vodilo k oblikovanju skupnih 'kategorij učinkov'. Vabimo vas, da preberete celotni članek, v katerem so predstavljeni tudi nekateri rezultati raziskave. Ema Perme (ema.perme@gov.si), MIZŠ, Urad za razvoj izobraževanja, mag. Estera Možina (ester.mozina@acs.si) in dr. Petra Javrh (petra.javrh@acs.si), obe ACS 8 Parada učenja bo širila navdušenje za učenje tudi v letu 2014 Tudi letošnji TVU bo obogaten s Parado učenja (PU), ki nam jo je omogočil evropski projekt Uresničevanje prenovljenega Evropskega programa za učenje odraslih 2012-2014 v Sloveniji. Do zdaj smo v njem izpeljali že vrsto dejavnosti, med njimi PU 2013, video-produkcijo na treh področjih izobraževanja odraslih, vzpostavili smo e-kotiček ter oblikovali opredelitev učeče se skupnosti. Več o izpeljanih dejavnostih lahko preberete v E-biltenu Parade učenja 2013. O projektu smo poročali na Letnem posvetu o izobraževanju odraslih 2013, oddali pa smo tudi vmesno projektno poročilo na ravni Evropske unije (EU), ki je bilo odlično sprejeto. Zanimanje za tak način promoviranja izobraževanja odraslih in vseživljenjskega učenja narašča in letos se lahko ponovno nadejamo obiska iz EK in morda še iz katere od držav članic. V projektu ta hip teče izdelava zadnje video-publikacije na temo učečih se skupnosti, z novimi sedmimi nosilci pa se že dogovarjamo o izpeljavi PU 2014. Eno od njenih prizorišč bo Prešernov trg sredi Ljubljane, in sicer v soboto, 17. maja, druge PU pa se bodo zvrstile po različnih krajih v uradnem terminu TVU. Najnovejše informacije o pripravah na PU 2014 spremljajte na spletni strani, srečanje koordinatorjev tokratnega zaporedja festivalskih in strokovnih dogodkov pa bo prav tako 11. marca na ACS, po sestanku mreže TVU. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Tematske delovne skupine za izobraževanje odraslih pri Evropski komisiji V tokratnem zapisu predstavljam zaključke poročila tematske delovne skupine za kakovost (Thematic Working Group on Quality in Adult Learning - Final Report) in priporočila oblikovalcem politike na področju zagotavljanja višje kakovosti izobraževanja odraslih na evropski in državni ravni. Ugotovitve študije o kakovosti (Quality in the Adult Learning Sector: Final report, Annex final report, Executive summary) lahko povzamem: • Države poročajo o zelo razdrobljenih sistemih. Gre za pomanjkljivo strukturo opredeljenih standardov ali zahtev (tudi smernic in določb) za zagotavljanje kakovosti v izobraževanju odraslih. V teh državah se kaže nizka vključenost v vseživljenjsko učenje in nižja povprečna stopnja dosežene izobrazbe v vseh starostnih skupinah. Za države severnega dela Evrope je značilno, da izpodbijajo te ugotovitve, saj je študija pokazala veliko število zanimivih praks, ki lahko služijo kot navdih za izboljšanje sistemov zagotavljanja kakovosti v drugih državah. Ključni izziv za vse države je uvedba spremljanja (monitoringa), saj bi le tako lahko zagotovili ustrezen in poenoten pregled nad učnimi rezultati in kakovostjo standardov, še posebej za neformalno izobraževanje odraslih. Prav zaradi pomanjkanja (primerljivih) podatkov pa je omejen vpogled v rezultate učenja odraslih in njihove učinke na socialnem in gospodarskem področju, ki temeljijo na analizi stroškov in koristi. To velja tudi za inštrumente merjenja stroškov in koristi za zagotavljanje kakovosti. • Pokazala se je potreba po evropskem referenčnem okviru za kakovost izobraževanje odraslih, pri čemer je potrebno oblikovati okvir za kakovost v izobraževanju odraslih na evropski ravni, ki bi služil kot referenca za države članice. Ta referenčni okvir bi v nacionalnih in regionalnih kontekstih 9 pripomogel k sektorskemu in institucionalnemu razvoju politik zagotavljanja kakovosti. Pri tem je pomembno razlikovati med različnimi področji izobraževanja odraslih (na primer: višje izobraževanje, poklicno izobraževanje, druga priložnost in splošno neformalno izobraževanje odraslih) ter med vrstami ukrepov (za formalne in neformalne programe oziroma dejavnosti). • Medsebojno povezovanje z obstoječimi evropskimi okviri kakovosti, ki obstajajo, je nujno. Razlog za celostni pristop na ravni povezovanja kakovost z drugimi evropskimi okviri kakovosti, je prinesel razvoj v zadnjem desetletju. Pri tem obstajajo močni razlogi, da se povežejo že razviti modeli za področje poklicnega izobraževanja in usposabljanja (EQAVET) in se tega nadgradi za specifični del, ki je povezan s področjem izobraževanja odraslih, namesto da se razvija popolnoma nov samostojen okvir. Nadgradnja in razširitev na tej ravni, predvsem za raven ponudnikov izobraževanja odraslih, sta smiselna, saj je mogoče uporabiti enotna merila, standarde, orodja, deskriptoije. Vabimo vas, da preberete tudi celotni prispevek. Ema Perme (ema.perme@gov.si), MIZŠ, Urad za razvoj izobraževanja POMEMBNE PUBLIKACIJE Ugotavljanje, vrednotenje in priznavanje neformalno in priložnostno pridobljenega znanja odraslih Decembra 2013 smo na ACS v okviru projekta Razvoj pismenosti ter ugotavljanje in priznavanje neformalnega učenja od 2011 do 2014, ki ga financirata EU iz ESS ter MIZŠ, pripravili priročnik z naslovom Ugotavljanje, vrednotenje in priznavanje neformalno in priložnostno pridobljenega znanja odraslih. V njem smo zajeli pregled razvoja področja vrednotenja in priznavanja neformalno in priložnostno pridobljenega znanja, zbrali in predstavili smo orodja, ki smo jih za vrednotenje in priznavanje neformalno in priložnostno pridobljenega znanja razvili v projektu, prepletli smo teorijo in praktične izkušnje v enajstih vsebinskih sklopih, in sicer: • Vrednotenje in priznavanje neformalno in priložnostno pridobljenega znanja v luči koncepta vseživljenjskosti učenja, • Slovenske in evropske strokovne in strateške usmeritve na področju vrednotenja in priznavanja neformalno in priložnostno pridobljenega znanja, • Nameni ugotavljanja in priznavanja neformalno in priložnostno pridobljenega znanja, • Ključne kompetence kot jedro poklicnih kompetenc, • Poklicne kompetence, • Kompetence vsakdanj ega življ enj a, • Proces ugotavljanja in priznavanja neformalno in priložnostno pridobljenega znanja, • Strokovna usposobljenost osebja, ki deluje v postopkih, • Metode in orodja v procesu, • Partnerstvo v postopkih, • Spremljanje in evalvacija v funkciji kakovosti. 10 Priročnik je namenjen vsem strokovnim delavcem, ki se srečujejo z vrednotenjem in priznavanjem neformalno in priložnostno pridobljenega znanja odraslih, zagotovo pa bo koristen vir informacij tudi drugim, ki jih obravnavano področje zanima. Urška Pavlič (urska.pavlic@acs.si), ACS Spoznaj sebe in druge Društvo za izobraževanje za tretje življenjsko obdobje je izdalo novo delo prof. dr. Ane Krajnc z naslovom Spoznaj sebe in druge. Knjiga je namenjena vsem, ki jih zanimajo odnosi med ljudmi, in tistim, ki poskušajo razumeti sebe in druge. Avtorica se v knjigi posebej posveča temi družbene narave človeka. Odnos z drugimi je temelj človečnosti. Tako tudi naše vedenje ne izvira le iz nas samih. Človek je družbeno in odnosno bitje in v odnosu do nekoga je lahko zelo drugačen, kot je v odnosu do drugega. V odnosu z mnogimi, še posebej zanj pomembnimi odraslimi, se je tudi oblikoval. Knjigo bogatijo avtentični primeri iz našega kulturnega okolja, s katerimi avtorica ilustrira svoje teoretične teze. Knjigo lahko naročite (naročilnica) pri Meti Žgur (T: 01 4332 090, E: meta.zgur@univerzatri.si) ali pa kar osebno na sedežu Univerze za tretje življenjsko obdobje Ljubljana, Poljanska cesta 6. Več o knjigi in avtorici lahko preberete tukaj. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Ana Krajnc SPOZNAJ SEBE IN DRUCE IZ DRUGIH VIROV CMEPIUS je nova kontaktna točka programa Evropa za državljane za Slovenijo Na spletni strani Ministrstva za kulturo so objavili novico, da je nova kontaktna točka programa Evropa za državljane od januarja 2014 Center RS za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja (CMEPIUS). Program Evropa za državljane je pomemben instrument spodbujanja večje vloge državljanov pri razvoju EU. Splošni in posebni cilji programa so: • prispevati k seznanjenosti državljanov z Unijo, njeno zgodovino in raznolikostjo; • spodbujati evropsko državljanstvo ter izboljšati pogoje za državljansko in demokratično udeležbo na evropski ravni; • povečati ozaveščenost o zgodovinskem spominu, skupni zgodovini in vrednotah ter namenu Unije; 11 H Evropa za državljane • spodbujati mir, vrednote Unije in blaginjo njenega ljudstva s spodbujanjem razprave, razmisleka in razvoja mrež; • spodbujati demokratično in državljansko udeležbo državljanov na ravni Unije z razvojem njihovega razumevanja procesa oblikovanja politik Unije ter spodbujanjem priložnosti za družbeno in medkulturno udejstvovanje in prostovoljstvo na ravni Unije. Predvideni razpisni roki v okviru programa za leto 2014 so objavljeni na spletni strani EK, vse dodatne informacije pa so na voljo na CMEPIUSu (T: 01 6209 450, E: info@cmepius.si, v kratkem tudi na W: http://www.cmepius.si). Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Osnutek Operativnega programa za izvajanje Evropske kohezijske politike v obdobju 20142020 Vlada RS se je 20. januarja na dopisni seji seznanila s pripravo osautka Operativrega programa za izvajarje Evropske kohezijske politike v oadoaju 2014-2020. V dokumentu so predstavljene osi izbranih prednostnih naložb, kamor bo Slovenija vlagala sredstva Evropske kohezijske politike v programskem obdobju 2014-2020. Dokument je izhodišče za nadaljnja usklajevanja na državni (ministrstva in drugi deležniki) in evropski (EK) ravni. Osnutek dokumenta vključuje: • povezavo med opredeljenimi specifičnimi cilji in rezultati, pripadajočimi kazalniki ter predlaganim naborom ukrepov za prihodnje izvajanje Evropske kohezijske politike v Sloveniji, • finančni načrt za obdobje 2014-2020, • okvirno opredelitev vsebin, ki se nanašajo na celostni pristop k teritorialnemu razvoju, posebna geografska območja oziroma ciljne skupine, ki jim grozi socialna izključenost ali diskriminacija, • posebne potrebe geografskih območij, ki so stalno prizadeta zaradi neugodnih naravnih ali geografskih razmer, • vsebine, ki se nanašajo na organe, odgovorne za upravljanje, nadzor in revizijo ter vlogo partnerjev, • povezave z drugimi skladi EU na posameznih vsebinskih področjih, • informacije o izpolnjevanju predhodnih pogojenosti ter • vsebine, ki se nanašajo na vključevanje horizontalnih načel v izvajanje Operativnega programa. Po zaključku nadaljnjega usklajevanja dokumenta med ministrstvi in drugimi deležniki ter po odzivu oziroma mnenju EK glede vsebine predlaganega osnutka bo Vlada pripravila drugi osnutek dokumenta. Predvidoma konec marca 2014 ga bo posredovala v Bruselj, končno potrditev EK pa pričakuje v maju 2014. Vir: spletna stran Strukturni skladi EU v Sloveniji, novica, 21. januar 2014 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 12 Vlada je sprejela Jamstvo za mlade Jamstvo za mlade - izvedbeni načrt 2014-2015 opredeljuje način izvajanja, vlogo javnih organov in drugih organizacij, način financiranja, način spremljanja napredka in časovni okvir. S sprejetjem dokumenta so zagotovili izvedbeni načrt za slovensko Jamstvo za mlade, vključno z ukrepom, ki bo sofinanciran v okviru evropske Pobude za zaposlovanje mladih. Ključni cilji jamstva so: izboljšati prehod iz izobraževanja v zaposlitev, hitrejša aktivacija mladih brezposelnih in zmanjšanje same brezposelnosti. V obeh letih bo za Jamstvo za mlade namenjenih več kot 157 milijonov evrov: 74 milijonov evrov za 63.000 vključitev v letu 2014 in 83 milijonov evrov za več kot 63.000 vključitev v letu 2015. Izvedbeni načrt na enem mestu združuje ukrepe vseh resorjev, ki vplivajo na večjo zaposljivost mladih in aktivirajo mlade na trgu. Dokument sledi strukturi, ki jo je predlagala EK. Gre za 36 različnih ukrepov, ki so razporejeni v štiri stebre: • prvi steber (preventivni ukrepi): štipendiranje, napovedovanje potreb na trgu dela, praktično usposabljanje že v času izobraževanja, vseživljenjska karierna orientacija itd., • drugi steber (ukrepi takoj po nastanku brezposelnosti): priprava individualnega načrta, svetovanje, vključevanje v ukrepe Aktivne politike zaposlovanja (APZ), nacionalne poklicne kvalifikacije, PUM itd., • tretji steber (po treh mesecih brezposelnost): mentorske sheme, podjetniško svetovanj e, oprostitve plačil prispevkov (gre za bolj ciljane ukrepe: od poglobljenega svetovanja do vključevanja v dodatne ukrepe APZ za povečanje zaposljivosti), • četrti steber (po štirih mesecih brezposelnosti): vključevanje v dodatne ukrepe APZ, sofinanciranje pripravništva, javna dela idr. S sprejetjem Jamstva za mlade Slovenija jamči, da bo vsaki mladi osebi v starosti od 15 do 29 let v štirih mesecih po prijavi v evidenco brezposelnih oseb pri Zavodu RS za zaposlovanje (ZRSZ) ponujena zaposlitev (tudi s pripravništvom), usposabljanje na delovnem mestu, vključitev v formalno izobraževanje ali krajša oblika institucionalnega ali praktičnega usposabljanja. 13 Vir: spletna stran MDDSZ, 30. januar 2014 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Izšla je 38. številka glasila Cedefop Newsletter Vabimo vas, da preberete letošnjo januarsko številko glasila Cedefop Newsletter. V njej povzemajo dogajanje zadnjega meseca: • Osrednja zgodba je namenjena predstavitvi dosežkov Evropskega centra za razvoj poklicnega izobraževanja in usposabljanja (Cedefop) v letu 2013 in načrtih za leto 2014 (Cedefop at the interface of training, skills, qualifications and employability); • v rubriki Novice iz Cedefopa pišejo o vrsti intervjujev novega direktorja Jamesa Calleja v evropskih medijih (Cedefop Director outlines VET priorities to European media); poročajo o januarskem obisku poslanca Evropskega parlamenta Hannesa Swobode na Cedefopu (Hannes Swoboda at Cedefop), o nastopu namestnika direktorja Cedefopa, Christiana Lettmayrja, na konferenci, ki sta jo organizirala Evropski center delodajalcev in podjetij, ki opravljajo javne storitve (CEEP) in Evropska zveza za izobraževanje delodajalcev (EFEE) 24. januarja v Bruslju (Cedefop's employer survey 'a tool to explore changes in skills needs'), o vlogi Cedefopa pri razvoju in napredku Grškega ogrodja kvalifikacij (Cedefop's role in Hellenic qualifications framework process); pišejo o tem, da so starogrški 'prenosnik' testirali strokovnjaki poklicnega izobraževanja in usposabljanja (Ancient Greek 'laptop' gets tested by VET experts); predstavljajo nove publikacije (Macroeconomic benefits of vocational education and training, Spotlight on VET Norway, Spotlight on VET Latvia, Spotlight on VET Finland, Spotlight on VET Estonia) in pisno informacijo (New briefing note: At the interface of learning for employability); • v rubriki Sodelujte z nami objavljajo razpis za prosto delovno mesto namestnika direktorja (Deputy Director) in pišejo o merjenju uspešnosti sistema spretnosti in neustreznosti kvalifikacij v državah članicah EU (Measuring Performance of EU Member States Skills Systems and Prioritising Skill Mismatches); • rubrika Politika EU je tokrat namenjena zapisom o javnem posvetovanju o evropskem področju znanj in kvalifikacij (Public consultation on a European area of skills and qualifications), pregledu zaposlovanja in socialnih gibanj v letu 2013 (2013 review of employment and social developments), predlogu EK o ustanovitvi mreže EURES (Commission proposal for a regulation on the European job search network EURES), mobilnosti mladih delavcev (Youth employment: mobility of young workers), pozivu EK državam članicam, naj izboljšajo preverjanje kakovosti v izobraževanju (European Commission urges Member States to improve quality checks in education) in prednostnim nalogam grškega predsedstva EU na področju izobraževanja (Greek EU Presidency's education priorities); • v zadnji rubriki (Agenda) napovedujejo Cedefopov zeleni forum znanja (OECD LEED - Cedefop Green skills forum 2014), dogodek z naslovom Spretnosti in zaposljivost: možnosti na trgu dela za mlade (Skills and Employability: labour market opportunities for youth) in dvodnevni dogodek (24. in 25. februar) s povabljenimi strokovnjaki o anketi in načrtu vzorčenja za raziskavo delodajalcev o 14 potrebah po strokovni usposobljenosti v Evropi (Employer survey on skill needs in Europe: Survey instrument and sampling design). Vir: spletna stran Cedefopa Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Izšla je prva letošnja številka glasila ADEES Andragoško društvo Slovenije zdaj že peto leto izdaja e-glasilo ADEES. Pripravili so novo, februarsko številko, v kateri: informirajo o raznolikem društvenem dogajanju; napovedujejo dejavnost Sekcije za kakovost izobraževanja odraslih z naslovom Pomen izobraževanja za svojce bolnikov, ki so na zdravljenju ali rehabilitaciji (13. marec 2014 ob 17. uri v prostorih ACS); poročajo o zadnji seji SSIO; pišejo o uspešno izpeljanem projektu v programu PUM, kjer so pripravili dokumentarni film Hočem živeti; predstavljajo zloženke projekta Uveljavljanje pravičnosti v izobraževanju odraslih v vseh politikah; informirajo o aktualnem mednarodnem dogajanju; predstavljajo Evropsko združenje za izobraževanje odraslih; spominjajo se dveh uglednih članov - mag. Jožeta Valentinčiča in mag. Alenke Golob, ki sta pred kratkim umrla; povzemajo poročilo s konference o pravicah starejših v evropskem parlamentu; vabijo na sejem programov neformalnega izobraževanja Zavoda BOB in ogled Cankarjevega doma, ki ga ADS pripravlja za svoje člane; predstavljajo najnovejše delo prof. dr. Ane Krajnc z naslovom Spoznaj sebe in druge; vabijo na konferenco z naslovom Izobraževalec odraslih in njegove raznolike vloge. Vir: e-sporočilo ADS, 11. februar 2014 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS KOTIČEK JE VAŠ (m krijmo skriti zaklad v Zimzelenu V PV INVEST d.o.o., OE Center starejših Zimzelen (v nadaljevanju Zimzelen) sem se z veseljem vračala. Vračala sem se zaradi ljudi, ki so tam zaposleni. Nimajo visoke izobrazbe, a imajo mnogo kompetenc. Vračala sem se zaradi sodelovanja v projektu Uvajanje modela ugotavljanja in vrednotenja neformalno pridobljenega znanja. Skupaj z zaposlenimi smo začeli orati ledino na tem področju. 15 A VPNZ Vrednotenje in priznavanje neformalnega znanja V maju 2013 smo projekt predstavili našim socialnim partnerjem in izbranim zaposlenim v Zimzelenu kot naši sodelujoči gospodarski organizaciji. Pri zaposlenih smo z ustreznimi orodji vrednotili neformalno pridobljeno znanje. To je tisto znanje, ki ga zaposleni imajo, a zanj nimajo dokazila ali spričevala, saj so ga v življenju pridobili z delom, s hobiji, tečaji, prostovoljstvom ali v družini ... - kjerkoli. Znanje imajo in je njihov zaklad. To znanje smo želeli narediti vidno. Poleg teh znanj smo vrednotili poklicna znanja, izkušnje, spretnosti in vrednote. Vse tisto torej, kar posameznik na določenem delovnem mestu zna. Ta znanja smo vrednotili za poklic gospodinja oskrbovalka, receptor, strežnica in strežnica v zdravstveni oskrbi v socialno varstvenih zavodih. V projekt je bilo vključenih trinajst dejavnih in motiviranih zaposlenih (na fotografiji), ki so izdelali zbirno mapo vseh svojih dokazil, tisti, ki so želeli, pa tudi elektronski portfolijo. Z direktorico Zimzelena sva pripravili minimalne standarde znanja za poklic gospodinja oskrbovalka, ki lahko veljajo za vse socialno varstvene zavode. Vsi sodelujoči so prejeli potrdila in mnenja o kompetencah. Iskreno upam, da jim bodo v življenju koristila. Biserka Plahuta (biserka.plahuta@lu-velenje.si), Andragoški zavod Ljudska univerza Velenje Festival učenja v Švici Festival učenja (Lernfestival) v Švici je eden od festivalov, ki jih izvajajo v 50 državah po vsem svetu. Od leta 1996 ga koordinira Švicarska zveza za nadaljnje izobraževanje (Schweizerischer Verband für Weiterbildung - SVEB). Kampanjo financira Državni sekretariat za izobraževanje, raziskave in inovacije (Das Staatssekretariat für Bildung, Forschung und Innovation - SBFI), pokroviteljstvo nad festivalom pa sta prevzeli Švicarska nacionalna komisija za UNESCO in Švicarski forum za nadaljevalno izobraževanje (Forum Weiterbildung Schweiz). Vseživljenjsko učenje je enostaven, a pomemben princip, ki dobiva v teh časih vedno večjo težo. Gre za učenje v vseh življenjskih obdobjih. Bistvena pa je trajnost in uporabnost znanja, na kateri gradijo posamezniki - mladi in stari - svojo prihodnost. Naloga vsakoletnega festivala učenja je, da s svežimi idejami, z novimi koncepti, z novimi izobraževalnimi programi in mednarodnimi povezavami okrepimo zavedanje družbe o pomembnosti vseživljenjskega učenja. V letu 2013 je švicarski festival učenja potekal 20. in 21. septembra s sloganom Učenje z glavo, srcem, rokami in nogami (Lernfestival'13 - Lernen mit Kopf, Herz, Händen und Füssen). Udeležil sem se ga v idiličnem kraju Einsideln, in sicer da podprem Ljudmilo Schmid (na fotografiji druga z desne), ki je igrala ključno vlogo pri organizaciji in vodenju dogodka, spoznam koncept in udeležence ter prispevam k razpravi o bistvenih praktičnih ali teoretičnih izkušnjah pri učenju. Veseli me, da mi je uspelo izpeljati vodenje skozi mestece k zgodovinskemu spomeniku velikega vsestranskega učenjaka Paracelsusa, ki kot osebnost idealno simbolizira namen dogodka. 16 ^^m Fes 1 Fe Lemfestival Festival de la formation Festival della formazione Festival da furmaziun Festival učenja bo tudi v letu 2014 (19. in 20. september) pomemben dogodek za izobraževalce odraslih, ki v Švici izhajajo iz šole Klubschule Migros. Trenutno se tudi sam udeležujem tečaja za izobraževalca. Morda bom lahko že letos bolj konkretno prispeval k vsebini festivala učenja, saj me kot diplomiranega kemika in certificiranega farmacevtskega referenta zanimajo znanstvene in zdravstvene teme. Mnogo je aktualnih polemik, pri katerih bi lahko s svojim strokovnim znanjem sodeloval, na primer novi energijski viri (Metanhidrat), problem tople grede, novi finančni in ekonomski koncepti (Wissensmanufaktur iz Nemčije), biološko-energetska reciklaža, pedagoške tehnike spodbujevalnega učenja znanosti ali pa zgodovinske in zemljepisne polemike 20. stoletja. Slovenija in Švica, v širšem obsegu pa tudi EU, lahko svoje sodelovanje nadgradijo prav s festivali učenja. Eden od projektov švicarsko slovenskega povezovanja je čebelarstvo, točneje študijska čebelarska potovanja pod okriljem Franca Šivica, podpredsednika Čebelarske zveze Slovenije. Z zanimanjem spremljajmo in podpirajmo razvoj na tem področju! Andrej Hladnik (andrej .hladnik@gmail.com), Basel, Švica Usposabljanje za medkulturne kompetence ter spodbujanje socialne vključenosti priseljencev Od 18. do 22. novembra 2013 je v Hannovru v okviru programa Grundvig IST potekalo usposabljanje z naslovom Spodbujanje socialne vključenosti s krepitvijo aktivnega državljanstva priseljencev in medkulturnih kompetenc strokovnjakov za izobraževanje odraslih, ki sem se ga udeležila kot svetovalka v Svetovalnem središču Novo mesto. Usposabljanje, ki je bilo hkrati zaključek mednarodnega projekta Step in! Z aktivnim državljanstvom gradimo vključujoče družbe (Step in! Building Inclusive Societies through Active Citizenship), je bilo razdeljeno na sedem različnih modulov, ki so bili sestavljeni iz kratkih teoretičnih uvodov v posamezno temo, praktičnih smernic za učitelje oziroma mentorje in praktičnih vaj: • prvi trije moduli z naslovi Kulturno ozaveščanje, Nezavedni vzorci percepcije ter Empatija v medkulturnih srečanjih so pokrivali različne vidike medkulturnih kompetenc in kažejo na to, da so medkulturne kompetence kompleksen skupek različnih znanj, veščin, stališč in sposobnosti; • v modulu z naslovom Vplivajmo na vključevanje! Ključne kompetence in motivacija smo spoznali različne strategije za dvig in ohranjanje motivacije nižje izobraženih ljudi z namenom povečevanja možnosti za vključevanje v izobraževanje odraslih, trg dela in aktivno državljanstvo; • modul Prostovoljstvo migrantov: Prakse za participacijo je bil namenjen predstavitvi inovativne metode 'odprtega prostora', ki je namenjena iskanju rešitev ter idej za vključevanje migrantov, beguncev in ranljivih skupin v življenje lokalne skupnosti; • modul Vključevanje priseljencev ob podpori vzajemnega verskega razumevanja je predstavil strategije krepitve socialne vključenosti s spodbujanjem medverskega dialoga v lokalnih skupnostih; • v zadnjem modulu z naslovom Mentorstvo: Vodnik za večjo participacijo smo spoznali metodo mentorstva pri vključevanju migrantov ter drugih ranljivih skupin. Mentorstvo jim pomaga, da okrepijo svoje ključne kompetence za sodelovanje v družbenem in političnem življenju v lokalnih skupnostih in hkrati povečujejo svojo zaposlitvene zmožnosti. 17 V programu usposabljanja smo sodelovali predstavniki različnih ustanov, ki se pri svojem delu srečujejo z migranti, iz Anglije, Cipra, Češke, Italije, Nemčije, Slovenije in Švedske. Poleg teoretičnih in praktičnih usmeritev ter znanj, različnih praktičnih vaj, ki jih bomo lahko uporabili pri svojem delu, so neprecenljive tudi izkušnje, ki smo si jih udeleženci izmenjali med seboj. Za udeležbo na usposabljanju sem prejela finančno dotacijo programa Vseživljenjsko učenje. V projektu je nastal tudi priročnik, ki je na spletni strani objavljen v angleščini, nemščini in slovenščini. Pri izdaji priročnika v slovenskem jeziku je kot partner sodeloval Inštitut za slovensko izseljenstvo in migracije pri Znanstvenoraziskovalnem centru Slovenske akademije znanosti in umetnosti (ZRC SAZU). Ana Granda Jakše (ana.granda.jakse@ric-nm.si), RIC Novo mesto Zaključna tiskovna konferenca projekta CVŽU SAŠA Leta 2008 je bilo na podlagi razpisa takratnega Ministrstva za šolstvo in šport ustanovljenih 14 centrov vseživljenjskega učenja (CVŽU), med njimi tudi CVŽU SAŠA. Centre sta financirala ESS in MIZŠ. Njihov glavni namen je bil spodbuditi in povečati vključevanje odraslih v vseživljenjsko učenje. Projekt je bil izjemno uspešen, saj je v obdobju 2008-2013 storitve Centrov koristilo več kot 240.000 ljudi v Sloveniji. Koordinator projekta v Šaleški in Zgornje Savinjski dolini je bil Andragoški zavod Ljudska univerza Velenje. V petek, 13. decembra 2013, smo na zaključni konferenci (na fotografiji) predstavili rezultate našega šestletnega projekta. Projekt CVŽU SAŠA je bil razdeljen na štiri osnovne dejavnosti: • informiranje in svetovanje v svetovalnem središču: načrtovali smo, da bomo v tem času v svetovalno središče privabili približno 4.800 ljudi, vendar nas je odziv presenetil in danes beležimo 6.600 svetovancev; • delovanje točk vseživljenjskega učenja: v tem času so delovale 4 točke, število udeležencev na posameznih izobraževalnih delavnicah je bilo 4.750, kar je trikrat več kot smo načrtovali; • delovanje portala znanja in promocija vseživljenjskega učenja: na portalu, ki ga je oblikoval partner, podjetje Invel, so bila objavljena zanimiva gradiva za samostojno učenje ter informacije o dejavnostih, ki smo jih pripravljali v CVŽU SAŠA; • specifične dejavnosti regije: delovali sta dve središči za samostojno učenje, in sicer v Šoštanju, kjer se je s pomočjo mentorja izobraževalo 475 Šoštcnjčcnov, in v Nazarjah, kjer smo zabeležili obisk 787 posameznikov iz Zgornje Savinjske doline. Center vseživljenjskega učenja SAŠA 18 S CVŽU SAŠA smo se poskušali približati tudi ranljivim ciljnim skupinam (brezposelnim, starejšim odraslim, osebam z manjšo motiviranostjo za učenje, kmečkemu prebivalstvu, osipnikom idr.). Z različnimi dejavnostmi smo jim skušali približati možnosti vseživljenjskega učenja ter tako rešiti problem slabših prometnih povezav oziroma povečati dostopnost do izobraževalnih možnosti. Vabimo vas, da preberete izjavo za javnost, kjer smo nanizali podrobnejše rezultate šestletnega projekta. Brigita Kropušek Ranzinger (brigita@lu-velenje.si), Andragoški zavod Ljudska univerza Velenje Člani mreže MINVOS so razpravljali o priložnostih za izobraževalne nevladne organizacije Namen razprave z naslovom Priložnosti za izobraževalne NVO, ki je bila 22. januar 2014 v prostorih Fakultete za upravo, je bil dobiti pogled sektorja na priložnosti za izobraževalne nevladne organizacije (NVO) v programskem obdobju 2014-2020. Organizatorji so se navezali na sprejeto Resolucijo o Nacionalnem obdobje 2013-2020 (ReNPIO 2013-2020). Dogodek je s pozdravnim nagovorom začel Peter Cokan, ki je razložil potek programa in uporabljene metode. Na razpravi, ki jo je povezovala Alenka Blazinšek, so sodelovali strokovnjaki iz NVO in Katja Dovžak z MIZŠ. V prvem delu razprave je Tadej Pugelj predstavil ReNPIO 2013-2020 skozi perspektivo NVO. Pomembno je, da se NVO pojavljajo kot pomemben akter v družbi, širijo pozitivne izkušnje in dobre prakse ter so povezovalni člen med posamezniki/skupinami družbe in javnimi ustanovami. Prav zato je z vidika NVO pomembno, da se uresničuje: • LPIO s sooblikovanjem predlogov s strani NVO, • raziskovalno delo (opredelitev področij izobraževanja odraslih v NVO, oblikovanje metodologije za zbiranje podatkov) in • profiliranje NVO kot deležnika v izobraževanju odraslih. V nadaljevanju je Katja Dovžak predstavila ReNPIO 2013-2020 ter vpliv družbenih sprememb v Evropi na spreminjanje naše družbe. Govorila je o zakonskih okvirih, ki jih je potrebno prilagoditi spremembam v družbi (zato pripravljajo javno mrežo izobraževalnih organizacij). Na MIZŠ vidijo NVO kot infrastrukturo in pomoč javnim izobraževalnim ustanovam pri izvajanju programov (komunikacijski in informacijski sklopi). V zadnjem delu posveta so izvedli kratko delavnico po metodi svetovne kavarne. V treh skupinah so opredelili ključne ukrepe in instrumente za krepitev zmogljivosti izobraževalnih NVO, spodbujanje razvoja NVO in civilnega dialoga. Vir: portal Mlad.si, 30. januar 2014 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS programu izobraževanja odraslih za 19 Izsledki raziskave o finančni pismenosti Romov iz šestih evropskih držav V okviru projekta FINALLY - Finančna pismenost za Rome, katerega nosilec je Razvojno izobraževalni center Novo mesto (RIC Novo mesto), objavljamo izsledke slovenske raziskave (Poročilo raziskave o finančni pismenosti Romov : slovensko poročilo) in skupno raziskavo vključenih partnerskih držav (Transnational report of the Finally project needs assessment). Poročilo raziskave in poročila sodelujočih držav (Bolgarije, Grčije, Italije, Slovenije, Slovaške in Srbije) si lahko preberete na: http://finally.blog.arnes.si/wp2-needs-research. V vseh partnerskih državah smo po enotni metodologiji ugotavljali, kakšno znanje o finančni pismenosti imajo Romi. Izpeljali smo vodene intervjuje s posameznimi Romi, preučili pisne vire ter v dveh fokusnih skupinah s strokovnjaki, ki se srečujejo s problematiko te manjšine, in vidnejšimi predstavniki romske skupnosti, raziskovali, kako uspešno obvladujejo družinske finance. Na podlagi spoznanj bomo razvili izobraževalni program za odrasle Rome in ga dopolnili z učnimi gradivi, pripomočki, ki bodo prilagojeni potrebam romske manjšine. Program in učna gradiva bomo pilotno preizkusili, izpopolnili in ob koncu projekta objavili v jezikih vseh partnerskih držav. Če želite prejemati elektronske novice, ki izidejo vsakih šest mesecev in obveščajo o dogajanju in napredku projekta, vas vabim, da mi pišite. Mag. Gabi Ogulin Počrvina (gabi.ogulin.pocrvina@ric-nm.si), RIC Novo mesto Usposabljanje za delo z Romi z motnjo v duševnem razvoju Center za izobraževanje in kulturo Trebnje (CIK Trebnje) je v letu 2013 začel z izvajanjem projekta Usposabljanje strokovnjakov za delo z Romi z motnjami v duševnem razvoju (Exp-Rom: http://www.exp-rom.eu). V projektnem partnerstvu poleg CIKa, ki je 0_ koordinator projekta, sodelujejo še partnerji iz Grčije, Litve in ^^ Madžarske. I i I Rdta . „. . . Professional education of experts for better Namen projdrta je s p°m°qj° iz°braževanja usposobiti strokovnjake |uUi,.t, (/im,||eajJnv a„h|eH Ron-, - b:[>Rom za ustrezno • podporo Romom z motnjami v duševnem razvoju in njihovim družinam ter • svetovanje in ozaveščanje Romov o motnjah v duševnem razvoju. V vseh državah partnericah smo izvedli raziskavo, s katero smo želeli pridobiti čim bolj ši vpogled v trenuten položaj Romov z motnjami v duševnem razvoju. Analiza je med drugim pokazala, da obstaja veliko znanja o romski kulturi in njihovem življenju na splošno, manj pa je vedenja o Romih z motnjami v duševnem razvoju. Analiza je tudi opozorila na šibko komunikacijo med večinsko in romsko družbo ter med strokovnjaki s področja motenj v duševnem razvoju in romskimi družinami s takšnimi člani. Na podlagi teh spoznanj razvijamo program usposabljanja, ki bo udeležencem omogočil poglobiti znanje in razumevanje posebnosti Romov z motnjo v duševnem razvoju, ter jih usposobil za učinkovito načrtovanje, 20 izvajanje in vrednotenje svetovanja in izvajanja podpore tem ljudem. Program usposabljanja in gradiva bomo pilotno preizkusili, izpopolnili in ob koncu projekta objavili v vseh jezikih držav partneric. Projekt Exp-Rom, ki ga bomo končali konec oktobra 2014, sofinancira EU s programom Vseživljenjsko učenje. Več o projektu si lahko preberete na http://www.exp-rom.eu. Patricija Pavlič (patricija.pavlic@ciktrebnje.si), CIK Trebnje NE PREZRITE Teden možganov 2014 Slovensko društvo za nevroznanost - SiNAPSA organizira od 10. do 15. marca že enajsti Teden možganov, tokrat pod naslovom V omrežju. To je mednarodna prireditev, namenjena približevanju nevroznanstvenih spoznanj širši javnosti. Na prireditvah si bodo udeleženci zastavljali vprašanja, ki se nanašajo na razvoj nevronov in sinaps v možganih, kakšno vlogo pri tem igrajo hormoni ter kako lahko okolje vpliva na razvoj možganov. Letošnji program Tedna možganov bo pregovorno pester - na raznolike načine bodo 'pokrili' zelo različne vsebine, dogodki pa bodo namenjeni udeležencem vseh starosti. Prisluhnili boste lahko zanimivim tematskim predavanjem, ki jih bodo pripravili priznani slovenski strokovnjaki s področja nevroznanosti. Slišali boste, kako delujejo omrežja v zdravih možganih in tudi o tem, kaj se zgodi, ko pride do kratkega stika oziroma se v njih pojavijo nove povezave. Izvedeli boste, katera so najnovejša in najpomembnejša odkritja nevroznanosti. Udeležili se boste lahko poučnih interaktivnih delavnic, na okrogli mizi prisluhnili zanimivemu tematskemu soočenju strokovnjakov. Vzporedno bodo tekle projekcije izbranih filmov, ki jih bodo spremljali zanimivi komentarji. Teden možganov bo tekel na dveh lokacijah: v Atriju ZRC SAZU ter Slovenski Kinoteki. Skladno z osrednjo temo bodo organizatorji tudi letos mrežo širili v številna druga slovenska mesta. Vir: spletna stran SiNAPSA Povzela: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Objavljen razpis nagrad RS na področju šolstva za leto 2014 Na spletni strani MIZŠ je objavljen Javni razpis nagrad RS na področju šolstva za leto 2014. Nagrade se podeljujejo za najvišje dosežke v vzgoji in izobraževanju: predvsem za pomembne prispevke h kakovosti vzgojnoizobraževalne prakse ter razvoju organizacije vzgojnoizobraževalnega procesa, za uveljavljanje človekovih pravic, temeljnih svoboščin in humanizacije odnosov v šoli, za uveljavljanje pozitivnih vzgojnih vplivov ter za utrjevanje ugleda šole v okolju. 21 ©REPUBLIKA SLOVENIJA MINISTRSTVO ZA IZOBRAŽEVANJE, ZNANOST IN ŠPORT Kandidate za nagrade lahko predlagajo fizične in pravne osebe. Predlagatelji ne morejo predlagati podelitve posmrtne nagrade. Nagrado lahko prejme posameznik (-ica), skupina, zavod ali druga organizacija s področja predšolske vzgoje, obveznega osnovnega šolstva, osnovnega glasbenega šolstva, izobraževanja in usposabljanja otrok in mladostnikov z motnjami v razvoju, srednjega šolstva, izobraževanja odraslih, višjega in visokega šolstva, dijaških in študentskih domov, šolstva pripadnikov madžarske in italijanske narodnostne skupnosti in Romov, šolstva pripadnikov slovenske manjšine v Italiji, Avstriji in na Madžarskem ter dopolnilnega pouka slovenskega jezika in kulture za Slovence po svetu. Nagrade podeljuje Odbor za podeljevanje nagrad RS na področju šolstva, ki bo podelil največ 11 nagrad, od tega največ 6 za življenjsko delo. Predloge z utemeljitvijo in dokazili naj predlagatelji pošljejo ali osebno prinesejo v zaprti ovojnici in z označbo pošiljatelja na naslov Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport RS, Masarykova 16, 1000 Ljubljana, s pripisom: »NE ODPIRAJ - RAZPIS ZA NAGRADE NA PODROČJU ŠOLSTVA«, do petka, 23. maja 2014, do 13. ure. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS POSVETI, KONFERENCE Ij dacta 2014 Stuttgart, Nemčija, 25. do 29. marec 2014 Povabilo na sejem učil in učnih pripomočkov Didacta 2014 smo objavili že v januarski številki e-Novičk, v tokratni pa sporočamo, da udeležencem iz Slovenije obisk organizira agencija GALILEO 3000. Več o tem boste našli v vabilu, ki mu je dodan tudi prijavni obrazec. didacta die Bildungsmesse 5th EQAVET Annual Forum (5. letni forum omrežja EQAVET) Atene, Grčija, 26. in 27. marec 2014 <2 EQAVET (M'Sfitf Qvtliiy Attwuiy t Dodatne informacije o letnem forumu omrežja Evropsko ogrodje za zagotavljanje kakovosti v poklicnem izobraževanju in usposabljanju (European Quality Assurance in Vocational Education and Training - EQAVET) lahko dobite pri Clari O'Neill (E: coneill@eqavet.eu, T: + 353 1 905 8144). 22 9th EFQUEL Innovation Forum / Learning Innovations and Quality 9. forum inovacij EFQUEL / LINQ 2014 Kreta, Grčija, 7. do 9. Maj 2014 - LINQ 2014 EIF 2014 in conjunction with UNQ 2014 Forum inovacij Evropske fundacije za kakovost v e-učenju (European Foundation for Quality in e-Learning - EFQUEL) bo obravnaval enega največjih izzivov v sedanjem razvoju kakovostnega izobraževanja in usposabljanja. Letos se povezuje z letno evropsko in mednarodno konferenco o učnih inovacijah in kakovosti v učenju (Learning Innovations and Quality - LINQ 2014). Skupni dogodek bo s svojim interaktivnim pristopom združil vodilne strokovnjake iz vseh področij evropskega in svetovnega izobraževanja in usposabljanja, da bi skupaj ocenili sedanje in prihodnje izzive na področju razvoja kakovosti in inovacij na področju e-izobraževanja. Informacije o dogodku so objavljene na spletni strani foruma in spletni strani LINQ 2014. Konferenca SIRikt 2014: Na poti k e-kompetentni šoli Kranjska Gora, Slovenija, 26. do 30. maj 2014 Tema konference, ki je namenjena vzgojiteljem, pomočnikom vzgojiteljev, učiteljem, laborantom, ravnateljem, informatikom, računalnikarjem, visokošolskim učiteljem, knjižničarjem, učencem, dijakom, študentom in drugim uporabnikom IKTja, je Učencu naproti. Posvetili se bodo spremembam, ki jih prinaša sodobna tehnologija (predvsem tablice in sploh vse mobilne naprave) z uporabo e-vsebin, e-učbenikov in e-storitev v učenje in poučevanje. Spremembe bomo zasledovali na šestih področjih: učenje, poučevanje, vrednotenje, varnost, prostor in podpora. Več o konferencah si lahko preberete na spletni strani http: //www .sirikt.si. 2014 EDEN Annual Conference: From Education to Employment and Meaningful Work with ICTs (Letna konferenca EDEN 2013: Iz izobraževanja v zaposlitev in smiselno delo z IKT) Zagreb, Hrvaška, 10. do 13. junij 2014 Letna konferenca Evropskega omrežja za e-učenje (European [ScSytKSS Distance and e-Learning Network - EDEN) je namenjena znanstvenikom in strokovnjakom, da razpravljajo o raziskavah, projektih in izkušnjah, povezanih s temo konference, in se povezujejo v nova partnerstva. Med vabljenimi predavatelji so letos Alan Tait (The Open University, Združeno kraljestvo), Blaženka Divjak iz Univerze v Zagrebu, Jeff Haywood iz Univerze v Edinburgu, Terry Anderson, direktor kanadskega Inštituta za raziskave izobraževanja na daljavo (CIDER), Olaf Zawacki-Richter iz Univerze Oldenburg (Nemčija) in Jim Devine, ravnatelj irske ustanove DEVINE: Policy, Projects, Innovation. 23 Več o dogodku najdete na spletni strani konference. 6th Future Forum 2014 6. Forum o prihodnosti izobraževanja odraslih Bolcano, Italija, 2. do 4. julij 2014 Avstrijska zveza ljudskih univerz (VÖV) skupaj s partnerji, med katerimi je tudi ACS, razpisuje mednarodni 6. Forum o prihodnosti izobraževanja odraslih. Udeleženci bodo obravnavali temo Ljudske univerze - pripravljene na naslednjo generacijo? Kateri bodo udeleženci in učitelji jutrišnjega dne? Aspiracije, pričakovanja, upanja (Volxhochschule. Ready for the next generation? Who are tomorrow 's participants and teachers? Demands. Expectations. Hopes.) Več o dogodku in možnosti sodelovanja je objavljeno na spletni strani: http://www.vhs.or.at/506. KNJIŽNICA ACS Knjižnica ACS bo v prihodnje odprta po prilagojenem urniku, in sicer v: • sredo od 10. do 12. ure ter • četrtek od 14. do 16. ure. Rezervacija in podaljšanje izposoje sta mogoča po mailu in telefonu med uradnimi urami (E: knjiznica@acs.si, T: 01 5842 575). Fond knjižnice je uvrščen v COBISS/OPAC kooperativni online bibliografski sistem. 24 UPORABLJENE KRATICE ACS - Andragoški center Slovenije ADEES - e-glasilo Andragoškega društva Slovenije ADS - Andragoško društvo Slovenije APZ - Aktivna politika zaposlovanja BeLL - Benefits of Lifelong Learning (projekt Učinki neformalnega izobraževanja odraslih) Cedefop - European Centre for the Development of Vocational Training (Evropski center za razvoj poklicnega izobraževanja in usposabljanja) CEEP - The European Centre of Employers and Enterprises providing Public services (Evropski center delodajalcev in podjetij, ki opravljajo javne storitve) CIK Trebnje - Center za izobraževanje in kulturo Trebnje CMEPIUS - Center Republike Slovenije za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja CUDV - Centru za usposabljanje, delo in varstvo Dolfke Boštjančič, Draga pri Igu CVŽU - center vseživljenjskega učenja EAEA - European Association for the Education of Adults (Evropsko združenje za izobraževanje odraslih) EDEN - European Distance and e-Learning Network (Evropskega omrežja za e-učenje) EFEE - The European Federation of Education Employers (Evropska zveza za izobraževanje delodajalcev) EK - Evropska komisija EQAVET - European Quality Assurance in Vacational Education and Training (Evropsko ogrodje za zagotavljanje kakovosti v poklicnem izobraževanju in usposabljanju) Erasmus+ - EU programme for education, training, youth and sport (program EU za izobraževanje, usposabljanje, mlade in šport) ESS - Evropski socialni sklad EU - Evropska unija EURES - Evropski portal za zaposlitveno mobilnost (The European Job Mobility Portal) Exp-Rom - Professional education of experts for better future of intellectually disabled Roma (projekt Usposabljanje strokovnjakov za delo z Romi z motnjami v duševnem razvoju) FINALLY - Financial Literacy for the Roma (projekt Finančna pismenost za Rome) IKT - informacijsko-komunikacijska tehnologija (Information and communications technology - ICT) ISIO - Informativno-svetovalna dejavnost v izobraževanju odraslih IZUM - Instituta za informacijske znanosti LPIO - Letni program izobraževanja odraslih MDDSZ - Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti MINVOS - mreža izobraževalnih nevladnih organizacij Slovenije MIZŠ - Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport NVO - nevladne organizacije OE - organizacijska enota PU - Parada učenja PUM - program Projektno učenje za mlajše odrasle ReNPIO - Resolucija o Nacionalnem programu izobraževanja odraslih RIC Novo mesto - Razvojno izobraževalni center Novo mesto RS - Republika Slovenija SBFI - Das Staatssekretariat für Bildung, Forschung und Innovation (Državni sekretariat za izobraževanje, raziskave in inovacije) SiNAPSA - Slovensko društvo za nevroznanost SNKU - Slovenska nacionalna komisija za UNESCO SSIO - Strokovni svet za izobraževanje odraslih SVEB - Schweizerischer Verband für Weiterbildung (Švicarska zveza za nadaljnje izobraževanje) TVU - Teden vseživljenjskega učenja UNESCO - United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation (Organizacija Združenih narodov za izobraževanje, znanost in kulturo) UNESCO ASP - Mednarodna mreža združenih šol (UNESCO Associated Schools Project) VÖV - Verband Österreichischer Volkshochschulen (Avstrijska zveza ljudskih univerz) ZRC SAZU - Znanstvenoraziskovalni center Slovenske akademije znanosti in umetnosti ZRSZ - Zavod Republike Slovenije za zaposlovanje 25