216 Doris Veselic, Petra Eva Forte Tavčer, Dejana Javoršek Univerza v Ljubljani, Naravoslovnotehniška fakulteta, Oddelek za tekstilstvo, grafiko in oblikovanje, Snežniška 5, SI-1000 Ljubljana Uporaba barvnega upravljanja za dosego ujemanja odtisov na bombažni tkanini s simulacijo na papirju Use of Colour Management to Achieve Matching of Prints on Cotton Fabric with Simulation on Paper Izvirni znanstveni članek/Original Scientific Article Prispelo/Received 03-2015 • Sprejeto/Accepted 05-2016 Izvleček Raziskava je osredinjena na analizo barvnih profilov in simulacijo barvnega tekstilnega tiska na papirju. Za izdelavo optimalnih odtisov na bombažni tkanini je bil narejen osembarvni profil za tiskalnik Mimaki Textile Jet Tx2-1600 s programom Ergosoft TexPrint 14. Za simulacijo tekstilnega tiska na papirju je bil izdelan dva-najstbarvni profil s programom Efi Fiery xf 5.0 za tiskalnik Canon iPF8100. Bombažna tkanina je bila impreg-nirana z dvema različnima impregnirnima raztopinama. Tako smo želeli ugotoviti, ali s pomočjo barvnega upravljanja lahko zmanjšamo ali celo izničimo vpliv različnih predobdelav tkanine na barvni odtis. Za tisk je bila uporabljena barvna tablica ColorChecker Classic. Barvni vzorci na bombažni tkanini so bili natisnjeni s percepcijskim upodobitvenim načinom, medtem ko je bila simulacija tekstilnega tiska na papirju izvedena z absolutno kolorimetričnim upodobitvenim načinom. Za simulacijo barvnega tekstilnega tiska so bili uporabljeni trije programi - komercialna programa Efi in TexPrint ter odprtokodni program Little CMS. Na podlagi izmerjenih CIELAB vrednosti smo v prvem koraku izračunali barvne razlike med odtisom na bombažni tkanini in originalno tablico ColorChecker Classic, v drugem koraku pa razlike med odtisom na bombažni tkanini in simulacijo na papirju. Raziskava je pokazala, da lahko s profiliranjem posameznega tiskalnika zmanjšamo barvne razlike med odtisom na bombažni tkanini in simulacijo na papirju. S programom Little CMS je bila narejena optimalna simulacija tekstilnega tiska na papirju. Ključne besede: barvni profili, barvne razlike, barvne preslikave, simulacija tekstilnega tiska, digitalni tisk na bombažno tkanino, Little CMS Abstract The research is focused on the analysis of colour profiles and colour simulation of textile prints on paper. For optimal prints on textiles an eight colour profile was created for Mimaki Textile Jet Tx2-1600 printer by using Ergosoft TexPrint 14 software. For simulation of textile prints on paper a twelve colour profile was made for Canon iPF8100 printer with Efi Fiery XF 5.0 software. Before printing a textile fabric was impregnated using two impregnation solutions. In this way, we tried to find out whether we can reduce or even negate the influence of various fabrics pre-treatments on a colour print by using colour management. For printing ColorChecker Classic colour test chart was used. Colour samples were printed on cotton fabric using perceptual rendering intent, while textile print simulation on paper was performed using absolute colorimetric rendering intent. The simulations of colour prin ts were performed using three softwares - two commercial (Efi and TexPrint) and one open source (Little CMS). In the first step, based on measured CIELAB values, colour differences between textile prints and original ColorChecker Classic chart, were calculated. In the second step, colour differences between textile prints and simulation on paper, were calculated. The results of the research show that by profiling each printer, we can reduce the colour difference between the print on textiles and the simulation on paper. With Little CMS we managed to achieve an optimal simulation of textile print on a paper. Keywords: colour profiles, colour differences, colour transformations, simulation of textile prints, digital prints on textile fabric, Little CMS Korespondenčna avtoúca/Corresponding author: Izr. prof. dr. Dejana Javoršek E-pošta: dejana.javorsek@ntf.uni-lj.si Tekstilec, 2016,59(3), 216-225 DOI: 10.14502/Tekstilec2016.59.206-215 Uporaba barvnega upravljanja za dosego ujemanja odtisov 217 na bombažni tkanini s simulacijo na papirju 1 Uvod V zadnjih dvajsetih letih se prevlada konvencional-nega filmskega tiska za vzorčenje tekstila zmanjšuje, saj se čedalje bolj uveljavlja digitalna tehnika tiska. Primerna je za tiskanje manjših naklad in zmožna je slediti hitrim spremembam trendov, ki zahtevajo večjo odzivnost in prilagodljivost naročnikom [1]. Priprave na proces digitalnega tiska so bistveno hitrejše in cenejše [2, 3], končni uporabniki pa zahtevajo visokokakovostne in obstojne odtise, katerih cene so sprejemljive [1]. Digitalni tisk na tekstil s svojo fleksibilnostjo omogoča neomejeno uporabo barv, simulacije različnih učinkov (npr. učinek zmečkanosti materiala, 3D učinke) [1], tisk anaglif-nih fotografij [4, 5], tisk na panoje za notranjo in zunanjo uporabo [6], tisk reprodukcij umetniških del in vzorcev, pomembnih za ohranjanje kulturne dediščine [7]. Za tisk na celulozne materiale (bombaž, viskoza, lan itd.) se pri digitalnem tisku uporabljajo reaktivna barvila. Pred tiskanjem je treba na blago nanesti ustrezne kemikalije, ki bodo omogočile reakcijo barvil z vlakni. V ta namen blago po navadi impreg-niramo z raztopino natrijevega alginata v kombinaciji z natrijevim hidrogenkarbonatom (NaHCO3), ki je sicer potreben za dosego ustrezne pH-vredno-sti. Alkalni pH je namreč pogoj za poznejšo kemično vezavo izbranega barvila na vlakna, s čimer bo zagotovljena tudi ustrezna barvna obstojnost substrata. V obdelovalni raztopini so še druge sestavine, da se izboljša kakovost odtisa [8, 9]. Tiskanju sledi obdelava z nasičeno paro, s pomočjo katere barvilo prodre v vlakno in posledično reagira s hi-droksilnimi skupinami celuloze prek tvorbe kova-lentnih vezi [10, 11]. Zaključna faza tiskanja je spiranje, najprej s hladno in nato še s toplo vodo, da se s površine substrata odstrani nevezano barvilo. Pri digitalnem tekstilnem tisku je razumevanje barvnega upravljanja ključnega pomena, saj tako dosežemo kakovosten barvni odtis, ki je odvisen od natančnosti uporabljenih barvnih profilov. Barvno upravljanje pomeni sistematično vodenje barvnih pretvorb med barvnimi prostori naprav, uporabljenih pri barvni reprodukciji [12]. Za zanesljivo profi-liranje je treba napravo prej kalibrirati. S kalibracijo dosežemo stabilnost in ponovljivost rezultatov, s profiliranjem oziroma procesom karakterizacije pa opišemo barvne lastnosti naprave oziroma odziv naprave (CIEXYZ ali CIELAB) glede na podan signal, ki je glede na napravo lahko CMYK ali RGB. Za dosego dobre barvne reprodukcije na odtisu je priporočljivo pred vsako spremembo v nastavitvah na tiskalniku narediti novo kalibracijo in karakterizacijo. Na primer, že s samo zamenjavo materiala, ki ima npr. potencialno drugačno vpojnost, lahko dobimo povsem drugačne barvne odtise, ki pa niso nujno sprejemljivi. Barvni profil je opis barvnih lastnosti naprave, za njegovo izdelavo pa se uporabljajo neugebuerjeve enačbe, polinomske funkcije, nelinearne pretvorbe, interpolacija z uporabo LUT tabel [13] in umetne nevronske mreže ANN (angl. artificial neural network) [14]. Danes so tovrstni načini del programske opreme za izdelavo barvnih profilov. Za barvno preslikavo med dvema profiloma uporabimo t. i. upodobitvene načine, ki definirajo pretvorbo med barvnima prostoroma. V naši raziskavi sta bila uporabljena percepcijski in absolutno kolo-rimetrični upodobitveni način. Za percepcijski upo-dobitveni način velja, da je eden najpogosteje uporabljanih, v okviru njegove uporabe pa se vse barve pri prehodu iz vhodnega v izhodni barvni prostor kolorimetrično spremenijo oziroma stisnejo na barvni prostor ciljne naprave, pri čemer ostanejo relativne razlike med njimi konstantne. V okviru absolutno kolorimetričnega upodobitvenega načina se barve iz vhodnega v ciljni barvni prostor pretvorijo tako, da tiste barve, ki so v ciljnem barvnem prostoru, ostanejo nespremenjene, druge barve pa se premaknejo na rob ciljnega prostora [12]. Najbolj ekonomičen način ogleda in preverjanja barvnih odtenkov je zaslonski način (angl. soft proof), podkrepljen s poznejšo izvedbo poskusnega odtisa na papirju (angl. hard proof) [15]. Pri tem omogoča kalibracija zaslona optimalen predogled na zaslonu, medtem ko omogočata postopka lineariza-cije in karakterizacije tiskalnika simulacijo barvnih odtisov [16]. Vendar zaradi različne velikosti barvnih prostorov na zaslonu in tiskalniku lahko še vedno nastajajo neskladja pri nekaterih barvnih odtenkih. V ta namen nekateri avtorji v svojih raziskavah poskušajo razrešiti omenjene težave, npr. z generi-ranjem prostorske barvne tablice na zaslonu, ki simulira barvna polja, odtisnjena na različne tiskarske materiale [17]. Z ekonomskega in tehnološkega stališča bi bilo smiselno pred digitalnim tiskom na tekstil pripraviti poskusni odtis vzorca na papirju, ki bi se barvno ujemal z odtisom na tekstilu, na podlagi katerega bi Tekstilec, 2016,59(3), 216-225 218 Uporaba barvnega upravljanja za dosego ujemanja odtisov na bombažni tkanini s simulacijo na papirju se naročnik odločal za potrditev naročila. V eni od raziskav je bilo ugotovljeno, da je simulacija tekstilnega tiska na papirju lahko uspešno izvedena tako na kapljičnem kot tudi na laserskem tiskalniku [15]. V praksi se, žal, vse prevečkrat soočamo s prevelikimi barvnimi razlikami med odtisi na različnih osnovah. Vse to pomeni, da bomo v pri primerjavi slike na zaslonu z odtisoma na papirju in tekstilu lahko opazili prevelika barvna odstopanja. Ujemanje odtisov na različnih medijih/osnovah je namreč težko dosegljivo, saj lahko že sama vrsta materiala in potencialna predobdelava tekstila vplivata na neskladje barvnega videza odtisnjenega motiva s pričakovanim. Zato je zanimivo barvno upravljanje, saj je z njim mogoče zmanjšati barvna odstopanja med barvami različnih medijev začenši od zajemanja fotografije z digitalnim fotoaparatom, prikazu na zaslonu in končni reprodukciji barvnega odtisa. Za merjenje barvnih vrednosti na tekstilu se po navadi uporablja spektrofotometer z difuzno geometrijo merjenja, vendar smo v naši raziskavi uporabili spektrofotometer EyeOne z ravninsko geometrijo merjenja, ker je podprt v uporabljenem RIP programu TexPrint. V eni od raziskav so posebno pozornost namenili barvnemu upravljanju pri tisku na tekstilni material, kjer so za eksperimentalni del uporabili spektrofotometer EyeOne (i1) in pripadajočo avtomatsko mizico iO (X-Rite), ki se po navadi uporablja za merjenje barv na grafičnem področju. S spektrofotometrom i1 so izmerili barve na različnih materialih, kot so: tkanine, pletenine, gumbi, čevlji itd. Rezultati so pokazali, da je omenjeni spektrofotometer podal meritve, primerljive tistim, ki so bile dobljene s spektrofotometrom, primernim za tekstil, ter da je barvno upravljanje nepogrešljiv vir prakse tudi v tekstilni industriji [18]. Namen raziskave je bil izdelati kakovostne barvne profile za digitalna kapljična tiskalnika Mimaki Textile Jet Tx2-1600 za tisk na bombažno tkanino in Canon ImagePROGRAF iPF8100 za poskusne odtise na papirju. Pri tem smo ugotavljali, ali lahko z uporabo barvnih profilov zmanjšamo ali izničimo vpliv sestave impregnirne kopeli za predobdelavo bombažne tkanine na končni odtis. V ta namen smo uporabili impregnirni kopeli, ki se v praksi najpogosteje uporabljata. Za ugotovitev vpliva različnih programov na samo izdelavo simulacije tekstilnega tiska na papirju smo postopek simulacije izvedli v treh programih Efi, TexPrint in Little CMS [19] na kapljičnem tiskalniku Canon iPF8100. 2 Eksperimentalni del 2.1 Material V raziskavi smo uporabili 100-odstotno bombažno tkanino (preglednica 1) in polsijajni papir Efi Offset Proof brez dodanih optičnih osvetljevalcev (preglednica 2). Preglednica 1: Specifikacija uporabljene bombažne tkanine Surovinska sestava 100-% bombaž Vezava platno Površinska masa 300 g/m2 Table 1: Specification of used cotton fabric Material Cotton 100% Weave Plain Mass per unit area 300 g/m2 Preglednica 2: Specifikacija uporabljenega papirja Lastnosti papirja Efi Offset Proof Paper 9200 Semi Matte Površinska masa 200 g/m2 CIELAB vrednosti L* = 96,7; a* = 0,7; b* = -1,2 Opaciteta 97 % Table 2: Specification of used paper Properties of paper Efi Offset Proof Paper 9200 Semi Matte Grammage 200 g/m2 CIELAB values L* = 96.7; a* = 0.7; b* = -1.2 Opacity 97% 2.2 Oprema V raziskavi smo uporabili spektrofotometra Eye-One (X-Rite) za izvedbo meritev in profiliranje tiskalnika Mimaki in Efi ES-1000 (Efi) za profiliranje tiskalnika CANON iPF8100. Oba spektrofotometra imata enako geometrijo merjenja 45/0 in se uporabljata za merjenje barv tako na tiskanem mediju kot tudi na zaslonu. Tekstilec, 2016,59(3), 216-225 Uporaba barvnega upravljanja za dosego ujemanja odtisov 219 na bombažni tkanini s simulacijo na papirju Priprava bombažne tkanine za tisk Pripravili smo dve impregnirni kopeli po različnih recepturah (impregnirna kopel 1 - preglednica 3, impregnirna kopel 2 - preglednica 4). Bombažno tkanino smo najprej impregnirali v impregnirni kopeli na dvovaljčnem fularju (Mathis) s 100-odstot-nim ožemalnim učinkom. Pogoji impregniranja in sušenja so bili naslednji: - hitrost ožemalnih valjev: 1 m/min - tlak ožemalnih valjev: 1 bar Nato pa smo tkanino pustili 12 ur (čez noč) sušiti v zatemnjenem prostoru. Preglednica 3: Impregnirna kopel 1 Sredstvo Masa [g] CHT Alginat EHV 3% (CHT) 400 Sečnina 50 Ludigol (BASF), organski oksidant Na-metanitrobenzensulfonat 10 NaHCO3 25 Demineralizirana voda 515 Skupaj 1000 Table 3: Impregnation bath 1 Agent Weight [g] CHT Alginate EHV 3% (CHT) 400 Urea 50 Ludigol (BASF), organic oxidant Na-m-nitrobenzene-sulfonate 10 NaHCO3 25 Deionised water 515 Sum 1000 Preglednica 4: Impregnirna kopel 2 Sredstvo Masa [g] Migrasol MV (CHT), sintetično gostilo 100 Sečnina 150 Pepelika K2CO3 40 Lyoprint RG (CHT) 20 Demineralizirana voda 630 Skupaj 940 Table 4: Impregnation bath 2 Agent Weight [g] Migrasol MV (CHT), synthetic thickener 100 Urea 150 Potassium carbonate K2CO3 40 Lyoprint RG (CHT) 20 Deionised water 630 Sum 940 2.3 Tiskanje Kalibracija in karakterizacija tiskalnika Mimaki Textile Jet Tx2-1600 Tiskalnik Mimaki Textile Jet TX2-1600 smo uporabili za tisk na impregnirano bombažno tkanino. Za tisk smo uporabili osem barv izdelovalca Huntsman Advanced Materials (C-cian (Novacron Blue MI-600), M-magenta (Novacron Red MI-400), Y-rumena (Novacron Yellow MI-100), K-črna (Novacron Deep Black M-2000), rdeča (Novacron Red MI-500), turkizna (Novacron Turquoise MI-700), oranžna (Novacron Orange MI-300) in rumena (Novacron Golden Yellow MI-200). V prvem koraku smo v programu Ergosoft TexPrint 14 določili nastavitve tiskanja in natisnili prvo li-nearizacijsko tablico brez nastavitev za barvno upravljanje. Treba je bilo definirati: - format tiskanja (150 cm), - smer tiskanja (v obe smeri), - vrsto kakovosti tiskanja (srednja kakovost), - vrsto barvila (reaktivna barvila) in - tiskarsko glavo (sprednja). Po tisku prve linearizacijske tablice je sledilo fiksiranje barvil na vlakna. Vzorce smo parili v laboratorijskem parilniku (DHE 20675, Warner Mathis AG) 10 minut v nasičeni pari pri temperaturi 100102 °C ter normalnem zračnem tlaku. Po fiksiranju je bilo treba odvečno nevezano barvilo odstraniti, zato smo natisnjene vzorce izpirali: - s hladno vodo (3 min), - nato z vročo vodo (T = 70 °C, 3 min), - izpiranje z vročo vodo večkrat vse do prenehanja krvavenja tkanine, - vroče miljenje (1,5 g/l Cotoblanc NSR (CHT), T = 98 °C, 15 min), - izpiranje s hladno vodo (3 min), Tekstilec, 2016,59(3), 216-225 220 Uporaba barvnega upravljanja za dosego ujemanja odtisov na bombažni tkanini s simulacijo na papirju - izpiranje z vročo vodo (T=70 °C, 5 min) in - izpiranje s hladno vodo (3 min). Bombažno tkanino smo sušili na zraku pri sobni temperaturi. Nato smo s spektrofotometrom izmerili barvne vrednosti CIELAB na linearizacijski tablici in določili maksimalni nanos posamezne barve po kanalu. V drugem koraku smo natisnili testno barvno tablico ink limit Version 9, s katero smo določili maksimalno pokritost površine (250 %). Nato smo v programu definirali kakovost barvnega profila (medium 4), ki vpliva na število barvnih polj na barvni tablici. Pri tem smo izbrali privzeti način nadomeščanja barv CMY s črno - GCR3. Testno barvno tablico smo izdelali v programu Measure Tool (programski paket Profile Maker, X-Rite) in jo natisnili. Sledilo je fiksiranje barvil na vlakna, parjenje in izpiranje po postopku, opisanem zgoraj. Po sušenju tkanine smo izvedli meritve barvnih polj na testni barvni tablici. S pomočjo izmerjenih CIELAB vrednosti na natisnjeni tablici in referenčnih vrednosti naprave smo nato izdelali osembarvni profil. Z barvnim profilom, izdelanim za tiskalnik Mimaki, smo na impregnirano bombažno tkanino natisnili barvno tablico ColorChecker Classic s percepcij-skim upodobitvenim načinom. Sledilo je fiksiranje barvil na vlakna, parjenje in izpiranje natisnjene tablice po postopku, opisanem zgoraj. Kalibracija in karakterizacija tiskalnika Canon iPF8100 Tiskalnik Canon iPF8100 je bil uporabljen za simulacijo tekstilnega tiska na papirju. Za tisk smo uporabili 12 barv izdelovalca Canon Lucia (Cyan, Photo Cyan, Magenta, Photo Magenta, Yellow, Black, Matte Black, Red, Green, Blue, Gray, Photo Gray). V prvem koraku smo v programu Efi Fiery xf 5.0. določili nastavitve tiskanja in natisnili prvo lineari-zacijsko tablico brez nastavitev za barvno upravljanje. Treba je bilo definirati: - napravo, s katero bomo merili: spektrofotometer Efi ES-100, - vrsto barvila (Canon Pigment), - vrsto papirja (Photo Semi Matte 250 g), - blagovno znamko papirja (Efi Proof 9200), - vrsto kakovosti tiskanja (visoka kakovost), - smer tiskanja (v obe smeri), - barvni prostor (RGB). V drugem koraku smo natisnili linearizacijsko tablico in jo izmerili s spektrofotometrom. Postopka tiska testne barvne tablice in izdelave barvnega profila sta bila enaka kot pri tiskalniku Mimaki. Na tiskalniku Canon iPF8100 smo izvedli simulacijo tekstilnega tiska na papirju z absolutno kolorime-tričnim upodobitvenim načinom. Postopek simulacije Postopek simulacije smo izvedli v treh programih: Efi, TexPrint in Little CMS na kapljičnem tiskalniku Canon iPF8100. V nasprotju s programi Efi in TexPrint je Little CMS odprtokodni in z uporabo funkcije transform omogoča barvno pretvorbo med profili tiskalnikov z več kot štirimi barvnimi kanali. Pri simulaciji tekstilnega tiska na papirju smo s pomočjo izračunanih barvnih razlik AE*ab primerjali odtise, natisnjene z uporabo programov Efi, Tex-Print in Little CMS. Pri simulaciji tiska je pomembno, da je izhodni barvni prostor tiskalnika, na katerem simuliramo odtis, večji od vhodnega. Na sliki 1 je prikazana izvedba barvnih pretvorb v programu Little CMS. CfELAB peroaptuBI re-nde:lnn CJELAB ssadine. Tekstilec, 2016,59(3), 216-225 Uporaba barvnega upravljanja za dosego ujemanja odtisov 225 na bombažni tkanini s simulacijo na papirju 4. ZAKRAJŠEK, Špela, ŠTULAR, Danaja, VASIČ STEPANČIČ, Špela, TOMŠIČ, Brigita, GOR-JANC, Marija, SIMONČIČ, Barbara in FORTE-TAVČER, Petra. Vizualne in funkcionalne lastnosti digitalno natisnjenih in apretiranih anaglifnih slik na bombažni tkanini. Tekstilec, 2014, 57(1), 32-42. 5. ŠTULAR, Danaja. Digital printing of anaglyph images on textile : diplomsko delo. Ljubljana : Univerza v Ljubljani, Naravoslovnotehniška fakulteta, 2012. 6. Digital Printing Guide [dostopno na daljavo] Morgan Adhesives Company MACtac, 2014 [citirano 1. 3. 2016]. Dostopno na svetovnem spletu: . 7. PLAJH, Lara. Design process and transformation of pattern of blueprint textiles: doktorska disertacija. Ljubljana : Univerza v Ljubljani, Naravoslov-notehniška fakulteta, 2014. 8. BABIČ, Dušanka. Vpliv sečnine in vrste zgostila na digitalni tisk z reaktivnimi barvili : diplomsko delo. Ljubljana : Univerza v Ljubljani, Naravo-slovnotehniška fakulteta, 2007. 9. WEIGUO, Chen, SHICHAO, Zhao and WANG, Xuangai. Improving the Color Yield of Ink-Jet Printing on Cationized Cotton. Textile Reserch Journal, 2004, 74(1), 68-71, doi: 10.1177/ 004051750407400112. 10. YANGA, Yiqi. Effect of steaming conditions on colour and consistency of ink-jet printed cotton using reactive dyes. Coloration Technology, 2004, 120(3), 127-132, doi: 10.1111/j.1478-4408.2004. tb00218.x. 11. KAIMOUZ, Wassim. Ink-jet printing process for lyocell and cotton fibres. Part 2: The relationship of colour strength and dye fixation to ink penetration. Coloration Technology, 2010, 126, 342-347, doi: 10.1111/j. 1478-4408.2010.00267.x. 12. GOLOB, Gorazd. Barvno upravljanje v sistemih za barvno reprodukcijo. V: Interdisciplinarnost barve, 1. Del v znanosti. Maribor : Društvo kolo-ristov Slovenije, 2001, 335-336. 13. JOHNSON, Tony. Methods for characterizing colour printers. Displays, 1996, 16(4), 193-203, doi:10.1016/0141-9382(96)01013-X. 14. KOSE, Erdogan, §AHINBA§KAN, Türkün and GÜLER, Inan. The investigation of effects of digital proofing systems used in colour management on print quality with neural networks. Expert Systems with Applications, 2009, 36(1), 745-754, doi:10.1016/j.eswa.2007.10.025. 15. JAVORŠEK, Dejana, JAVORŠEK, Andrej. Colour management in digital textile printing. Coloration Technology, 2011, 127(4), 235-239, doi: 10.1111/j.1478-4408.2011.00304.x. 16. LIVENS, Stefan, MAHY, Marc. Quality managed proofing: The road to visual consistency [dostopno na daljavo], 2002 [citirano 1. 3. 2016]. Dostopno na svetovnem spletu: . 17. PATIL, Rohit A., FAIRCHILD, Mark D. and JOHNSON, Garrett M. 3D Simulation of prints for improved soft proofing [dostopno na daljavo], Rochester Institute of Technology RIT Scholar Works, 2004 [citirano 1. 3. 2016]. Dostopno na svetovnem spletu: . 18. WILLIAMS, Susan. Practical colour management. Optics & Laser Technology, 2005, 38(4), 399-404, doi: 0.1016/j.optlastec.2005.06.001. 19. MARIA, Marti. [dostopno na daljavo]. Little CMS [citirano 1. 3. 2016]. Dostopno na svetovnem spletu: . Tekstilec, 2016,59(3), 216-225