KER,5HAN5KU k’podvuzhenju, inu k’trofhtu sa vboshne, inu take ludy, ka¬ teri fe morejo sa fvoj shivefh terdu truditi. O D JOANNESA STROJA, v’ LUBLANSKI DUHOVNI HlfHI MAfHNIKA. V’ LUBLANI, PER JOAN. FRIDER. EGERJtf 1 7 8 3 * | Jeli imam slie dolgu zhaflTa en* %-o-d) veliku vfmilenje skitni del- lovnimi ludmy,inu sVfimi drugimi vbogimi, pak ne tolku sa njih vboshtva, ali njih teshavniga del- la volo, hoker sa to, kir oni ob- dvoje k’ fvojimu vezli nimu shiv- lenju flabu obrazhajo. Meni k’ ferzu grej, de oni pokoro della- Pojlufhajte ny le k’timu begati lejiva kateri kob. bratje ! fvtita v veri i kraj- ai/lim. Ja- 4 jo, inu vender nillo fpokorniki, de fe oni v’enimu fvetimu ftanu snajdejo, inu vender fe y’taiftimu ne pofvete, de oni sa isvelizhan- je dofezhi sadofti nadlog prefto- je, inu fe vender veliku is njih. per vfih njih revfhinah poguby. Satega volo fim jeft dolgu zhatfa skelel, de bi Bog eniniu to do¬ bro inifel noter dal, en naviik sa take ludy vkupej spifati, inu njim pokasati, koku fe oni imajo skus IVoje terdu, inu tesliku shivlen- je, ta nebeshki pokoj safltishiti, inu skus fvoje vboshtvu to neis- merjenu bogaftvu dofezhi, kate- ru je Jesus Kriflus na drugimu fvejtu obl ubil. Ali akii fe lih vezli koker try dejle ludy snajde, kateri 'li fvojo fhpendio, ali skus ta put fvojiga oblizhia saflushiti, ali taiftu od radodejlne roke tih bogatih zhakati morejo, taku fe venddr skorej obeddn nesnajde, kateri bi fi mujo pdrsadel, teifte podvuzhiti, koku bi oni fvoje ve> like =$£= S like nadlege, inu potrebe spenim kerflianskim ferzam prenefti ime¬ li. Morebiti nekateri menijo „ detakiifhne ludy slie lam ta lian k’Bogu pele, inu de taifti njim sa vfe navtike vela, kateri bi fe njim dati imeli. Ali koku fe to verjeti samore, kir fe ta rezil bol na tanku po¬ gleda, inu fe sraven vidi, de fe v’ timu grosnu velikimu shtivilu tih ludy vender fylnu malu do¬ brih kriflianov, inu refnizhnih fpokornikov snajde. Vfe prema- lu fe premifli to veliku spazhen- je tiga zhloveka; dokler on je po Adainovimu padzu tudi v’ tih nar bolfhih okulillavah hudoben, inu vfelej hudobnu della, aku ta gnada Jesufa Kriftufa njegovo sa- ft6pnoft nerefvetly t6 dobru spo- snati, inu njegovu ferze sraven mozhnu nevshge taiftu Buriti. Le¬ to je fizer refs, de to dellu, inu ta revfhina nafs na eno visho bli- shej k’Bogu perpele, ali my fe A 3 &- 6 —S£= fainy od njega skus nafhe ntStre- nje spazhenje prozh odmikamo, jnu my famy doftikrat naredimo, de sa volo nafhe sanikernofti, nevofhlivohi, inu godernanja le¬ to, kar bi iroelu lamu na iebi r.am khiebefsam pomagati, sa nafs ena perloshnoft vata, teille sgu- biti. Jeli bora tedaj do tiga zhifP- fa, de eden, ali drugi to dellu popolnoma na fe vsame, faj ene, ali druge spomine sa te dellovne, inu druge vbdge ludy naredil, inu skufhal teifte pregovoriti, de bodo oni fvoje ozhy na Jesufa Krihula, kateri je nafti pravi is- gled, vezhkrat vergli. Na le 'to visho bddo oni nar loshi fvoje grertku ddllu, inu fvojo teshko revfhino preterpčti samogli: oni fo nar vezhkrat sa to nejo- Tolni , kir fe oni vfe premalu spomnijo, kolku je Jesus Rriftus sa njih ter pel, inu kolku bi oni imeli is - kibesni pruti njemu ter- 7 pčti. O kokil bi mene veflellilu! aku bi jeft kaj mdgel k’isvelizha- nju tolkn ravnih pomagati, kate¬ re jeft liibim, inu katere je tudi Jestis Kriftus poffebnu liibil; kir taku pride naprej, koker de bi bil on le famu savolo njih na ta fvejt prifhal; sakaj le famu tim vbogim je on piiftil fvoje roiftvu skus eniga Angela osnanifl, inu on je od njih na eno tako visho -govdril, katera bi mogla te bo¬ gate taku rekozh nevothlive ftu- riti; sakaj on je rekel, de on je ta evangelium tim vbdgim osnd- niti pofjan bil. Jeft hozhem te- dai to dellu, kateru je JesusKri- ftus sazhel, naprejdellaii, koker- koli nevreden fim jeft, inu kir fe jeft na njega, koker tiga Sa- zhetnika, inu dokonzhavza vfi- ga dobriga terdnu sanelfem, taku jeft vupam, de on nebo tdlku na mojo nevreduoft, kok^r na to po¬ trebo tih vbdgih, katere on hibi, gledal, inu de nebo on meni td A 4 k’ 8 k’njih podvuzhenju potrebnu res- fvetlenje doli vdari]. Jeli fe ho- zhem njem« popolnoma zhes da¬ ti, de bo on mene s’Tvojim du¬ ham napolnil, inu s’ fvojo gnado vishal. On je meni to naprej- vsetje noter dal, on bo tedai tu¬ di , koker fe bo njemu polubilu, ta'ifhi dokonzha'1, sakaj per njemu lamu floy, to volo, inu to ispolne - nje po /vojmu dapadajenju Mlati ( na Fjlippensarje na 2 . 13.) Jeft nesaftopim skus te vboge famii teifte, kateri fi na obeno drugo visho is fvoje fylne potre¬ be vunkai pomagati nesamorejo, kokdr skus leto, de oni od hifhe do hifhe hodjo, inu njih nadlo¬ go tira bogatim toshjo, de bi oni taku vTerzah taiftih vfmilenje obu¬ dili, inu od njih pomozh sadobi- li. Skus te vboge jeft vfe taifte saftopim, kateri s’ fvojimi roka¬ mi , ali na eno drugo visho is vfe fvoje mpzhy dellajo, inu ven- der per vfim temu ta potrebni '-‘SČ— 9 shi vesli fi vkupej spraviti nesa- morejo; taku, de oni vezhkrat v’revfhini konz jemlejo, inu ve- liku pomankanja terpeti morejo. Lety fo ja taku dobru, koker ti pervi tiga imena tih vb6shnih vredni: inu, koker le meni fdy, imamo my njih fhe bol miluvati, koker le vrine, kir njih veduti terpeozhu dellu je vezhkrat s’ to nar vezlii potrebo vkupej skle¬ nem). Sadnizh aku lih jeft v’letimu podvuzhenju le farmi k’ tim vbo- gim, inu terdn dellovnim ludem govorim; taku jeft vendar v li¬ pam, de lety navtiki bodo tudi ta* iftim, kateri fe v’drugih revah, inu bridk6ftih snaidejo, veliku flushili. I. r . K’ isvelizhanju je ta pokora, inu tu terplenje bres v liga zvibla potrebnu. , ,Sedaj pak ti dellovni, iuu ti dnigi vboshni fo v’timu kanil te pokore , inu tiga terple* V A 5 nja; >o nja; ti bogati nasproti skus fvoje bogaftvu vezhi dejlu vfe, kar le pokora, inu terplenje pravi, le od febe odrivajo. Is tega fe t£- dai sklene, de ta lian tih dellov- nih, inu revnih ludy nar bol gvifhnu k’ nebeffam pele. De bo¬ mo pak my leto refiiizo bol sapo- padli, taku fe fpomnimo na te belfede Jesufa Krili uta: Isvelizhani fo ti vlogi, pravi on, sukaj njih je to loshje KrajleJlvit (S. Lukesh na 6. 20.) K’ tim bogatim nasproti vfe drugazh govori , rekozh : go¬ rje je vam tim bogatim! sakai vy Jle vajh trdfht she sadobiii. ( S • Lukesh na 6. 24 ) Jesus Kriflus poshegna fddai t6 lakot, te folse, t6 pre¬ ganjanje, inu sanizhuvanje, ka* teru narvezhkrat t6 vb6shne sa- dene; naspruti on preklina t6 o bilnofi, t6 veflelle, ta golufivi myr tiga ferza, inu t6 zhaft tiga fvejta, katere rdzhy fo taku re¬ kozh ta laltnina tih bogatih. Is sega fe ozhitnu vidi, de ti vbdgi II !<5sliej ti isvelizhanje fvoje dufhe dofeshejo, koker ti bogati. II. En kriftian nefinij fatnti po po- zhntkah, tudi ne faimi po lužiti te pameti fdditi, temuzli po vuku te vere, katera je ena b osli ja luzh, inu' katera nam vfe rezhy taku pokashe, koker fo one farne na febi, inu pred ozhmy boshji- mi. Ti pozliutki, nafs doftikrdt goliifajo, ta pamet fe doftikraf, inu lohku smoti, le famu ta ve¬ ra nam prau odkrije to refnizo; sakaj ona je vgruntana na beffe- di taiftiga, kateri fam febe ne¬ mire goliifati, kir je neismerjenn moder, tudi ne nafs, kir je ne- skonzhnu diber. De my tidai od vboslitva, inu bogaftva prau fo- dili bimo, fe miremo my fpom- niti, kaj je Bog, inu zhlovdk Kriftus zlies taiflu isrikel: on pak, kbkdr fino she flifhali, je to bogaftvu sa kaj hildiga ddr^ A 6 skal, 12 shal, namrezh : gorje vam bogatim: to vbdshtvu pak kokdr kaj dobri- ga: isvelizhani fo ti vbogi My te- dai moremo od tih dveh rezhy raven taku foditi, inu satbrej moremo my to potrebo koker ne¬ kaj dobriga, inu to oblilnoft pak nekaj hudiga imenovati. III. En fleherni, kateri le enu k61- ku vdre ima, more sposnari, de je ta fvejt Jesufo Kriftufo nardv- ■ noft fupdr pohavlen: on vidi na eni plati, k okli ti posvejtni lu- dje po bogaftvu, zhafti, vefTellu, raven koker de bi letu pravi fha- -zi bily, bres nehdnja hrepene; inu na drugi plati pak sposna, kolkajn Jesus Kriftus ta vezhna Modroft, inu refniza vfe te re- zhv koker prdvu htidu savdrshe. Aku je on v’ fhdli tiga boshjiga Mojftra podvuzhen, taku on zhes leto bres tiga narmajnfhiga zvi- I bla enako fodbo s’ njim ftury. Si* *3 5hivyon vVboshtvu, taku on rij* de vhaiftimu fvoj trofht, inufvo- je velfelle. Shivy on v’obi]no- fti, taku fe on pomtija fvoje fer- ‘ze odtaifte prožil odtegniti; to bogaftvu njemu navarnu naprej- pride, inu fe on lih taku taiftiga pofliishi, koker de bi on taiftu ne imel, inu to vfe sato, de bi on tiga plazhila, kateru je nafh Isvelizhar tim vbogim obhibil, deileshen poftal. On prau dobru 'sapopade, de je ta obilnoft nekaj refnizhnu hudiga, kir je ena per- loshnoft k’ velikim pregreham , inu nafs v’lian poftavi vfe forte hudobye dopernefti; sakaj kdlku- krat fe nesgody, de my skus to bogaftvu po timu, kir je onu ta* krat nafhe ferze spazhylu, tudi dnige spazhimo, inu taku na eno gvifhno visho vfim zhednofthn eno voisko napovimo? Kir na ta¬ ko visho to bogaftvu te hude she- le redv, inu pomaga te nar ofttid- uiihi naprej vsetj a vun sp e lati.,, A j u iiiu“' 14 imi taku relikti 3udy v’ poguble- nje perpravi, kateri bi bily sizer v’ eniino revnimi! ftann, ali p£r enimo frednimo premdshenju fvo- je isvelizhanje dofegli. IV. Ta zhlovek od luzhi te vere refvetlen, raven skuš let6 Inzh fposnd, de ne farmi td vboshtvu, ampak tudi njegovi svefli tovar- Thi, to sanizhuvanje, inu snpii- fhenje fo refnizhni fhazi, kir nam fture, de my gvifhne pre¬ grehe, katere fe grehi tih boga¬ tih imenujejo, nesamoremo do- pernefti, inu kir oni te perlosh- nofti k’budimo odvsamejo, inu nafs bol perpravne k’dobrimona* rede. Ta potreba, ino t6 po- mankanje je sa eniga takiga Kri- ftiana, kateri od vere shivy, ne¬ kaj prau dobriga, kir vej, de b<5 Bog njega sato skus ispolnenje vlih njegdvih shela obylnu pid- zhal; on fe neboy tiga ponishanja; »5 sakaj taiftu je po oblubi boshji ta nar bol gvifhna p6t k’povik- fhanju; te"folse mffo sa njega nizh taku grenkiga, kir jih je B6g na vfelei oliriITati oblubil, inu to trudnu shivlenje, kateru on sedai pele, njemu ny britkii, kir on skus let6 v’ ta vezhni po¬ koj priditi saviipa. Sadnizh vfe supernofti, inu grenkofti pridejo enimu takimu Kriilianu dobre, inu nuzne' naprej, kir njemu 5 . Paul nameftuBoga terdnu oblubi: (X pifan: naKorintarje na 4.17 ) de te teshave tiga prizheozhiga shivlenja fe na obeno visho s’ t6 zhastjo , katera na nafs zhaka, p^rglihati nem^rejo, inu de td •Zelil malu zhaffa terpe6zhe nad¬ lege , katere na semli prepojimo, bčdo nam v’ nebeffih enu neis- rezlienu, inu vezhnu plazhilu perpravile. V. O! takti ttidai nedershimo vezh lete lizer revne ftany sa kaj hudi-. ga, i6 ga, kir fo, akti my njih skus gna- do JesufaKriftnfa k'dobri mo ober* nemo, bogati ftudenze refnizhnu dobrih fhazov: nikar ne fhtejmo vezhfaiftu med nefrezhe, kar nafs bo k’ri nar vikflii frezki per- peldlu. Kir nam je bog td ozhy odprel, de my lete refnize spos- namo; o! takti nrofpmo my njega tudi, de on nafho vero potdrdi, inu ftury, de my lete Hany, ka¬ teri fo nafhi naturi superni, inu v’katerih my vender oftati mo¬ remo, bdmo is ferza lubili, inu s , potdrpeshlivofljo v’duhu te pod- loshnofti, inu te pokore prenefli. Po timu, kir nam je Bog ozhy eniga Krifliana dodčllil: govory* mo my tudi, inu shivymo, k oker fe enimo Kriftiano spoddbi. Ni¬ kar neimenujimo vezh to vbdsh- tvu hudu , s’ katerim my nebefla kupiti samdremo; ddi;shymo fe veliku vezh sa frdzhne, kir my tudi per ti nar vezhi potrebi vfe- lej tolku. y’poli.eft vu imamo, kok 17 ker je sa ta nebeshki fhaz sado- biti potrebna. Nikar neimenuji- mo vezli to ponishanje huda, ka¬ tera nafhe duflie noter do nebefs pousdigne, kateru nafs s’Jesufam Kriftufam sklene, inu nam eno pravizo. k’ njegovimo krajleftvu perpravi, inu aku bi my lih fhe taku globoku doli poitavleni bily, taku vender imamo my ta fvet S. Jakoba gori vseti; veirellymo fe my zhes nafhu prava povik- flianje, kateru v’ ti enakofti s’ tim ponishanim Isvelizharrjam ob* ftoy. O11 je otil v’ eni fhtalli rojen biti , on je v’eni dellovni liifhzi eniga dellovza nar vezh dny fvojga shivlenja dopernelil, inu na sadne je on zelii na kri- shu vmčrl; tedai je on to po¬ nishanje zhaftil, inu poasdignil, pofvetil, inu povikfhal. Nikar my vezh hude neimenujimo te su- pernofti tiga shivlenja, katere nam vezhkrat solse van flifnejo, sakaj te solse, kat ere je Bog ob- i8 rifTati obMbil, morejo sa nafs n£- kai fladkiga , nekai perjetniga, inu nekai lubesni vredniga biti. Ifhimo my veliku vezh nafli ta nar vezhi trofht v’ taiftili, kir fo one ta nar bolfhi safldva tiga vezhniga veffella. Sadnizh nikar neimen-ujimo vezh hude vfe tai- fte grenkofti, katere nafs le fa¬ ntu na en majhin zhafs na krish Jesufa Kriftufa perbijejo, temuzh usemimo taifte koker eno majhi- no deleshnoft, katčro nam on od fvojga terplenja ftury, de nafs b6 on tudi potler fvoje zhafty, inu fvojga krajleftva na vekomaj deleshne fl uriti samdgil. VIL S’ eno befledo imenujimo my dobru vfe, kar nafs k’ B<5gu pele, inu nam td pdt k’ isvelizhanjti loshi ft\ity', inu imenujimo hudu vfe, kar nafs od Boga od verne, inu nafhe isvelizhanje v’ navar- noft pdftavi; Bog je nafha ta nar ve- vezli! Dobrdta, katero pak my le lamu v’ nebeffih popolnoma vshi- vali bomo; sa fedajnu shivlenje pak m6re v’ taiftih rezheh, kate¬ re liafs k’]etimu frezhniirfti vshi- vanju pelejo, koker namrezh v’ vbdshtvu , v’ pdnishnofti, v’ tru¬ du, inu v’drugih nadlogah, na- fha frezha obdati. Naspniti pak t6 bogaftvu veliku ftoy na pdti timu isvelizhanju; kir je fylmi teshku taiftu poftefti, pak ven- der ne t6 ferze k’ njemu perve* sati, ne njega lubiti, inu k’hii- dimu obrazhati. T 6 bogaftvu je tdlkajii nevarnu, de Jesus Kriftus poln ufmilenja pruti tim bogatim savpye: koku teshku bodo ti bogati v’ kraflejtvu boshje noter Jhli, (5. Marka na io. 13.) inu lete belle- de ta boshji Isvelizhar vezli ko¬ ker enkrat v’raven taiftimu navu- ku povej. Ta vffakdani vides bi nafs imel previshati , de to bo¬ gaftvu vezhi dejl td ferze spazhi, inu s’ taiftiga to kerslianftvu pre- 20 e=S£= shene; savdio tega tudi JesusKri- ihis taiftu timu ternu pergliha, ( S. Math. na 1 3. 22.) kateru to boshjo beffedo vmorv, inji nero¬ dovitno Špremiflimo li eniga meftniga zhloveka, dokler obene obilnofti nima; on fe per fvojimu opravilu spodobnu ponni- ja, on fvojo dersliino kersliansku visha, inu fvoje otroke dobru go¬ ri redy, on sveilu v 1 fvojo farro k’ flushbi boshji hodi, od . tiga prenioshenja, kateru je.-. Bog nje¬ mu dodelil, on med te vbdge vun dely, s’eno beffedo, yfe, kar fe dolshnoft imenuje, ,011 na to nar bdi fhi, inu nar sveftejfhi visho ispolni, Nej fe pak te okulifta- ve spreobernejo, nej rata on bo¬ gat; o! koku len 011 sazhne biti; on sapre fvojo delno liifho, on pele enu nedellovnu shivlenje, inu li ifhe enu bol perloslum prebivaifhe; on ozyra taifto s’vfe 1'orte dragimi rezhtny, on fe ime¬ nitno gvanta , de bi fe od drugih 21 r&slozhil; on fe le pomuja fvoje otroke v Bloku popraviti, inu' imenitnu presklrbdti, njegova dersliina, katero on od dneva do dneva pogmira, bo popolnoma sa- pufliena, inu on le sa luslitaini, inu veirellami hodi; njegova my- sa je s’ prali isbraiiimi shpyshami obloshena, njemu tolkajn gori grej, de sa te vboge n izit neofta- ne; -on fe fr a in uje to zerku obis¬ kati, kir meni, de fe to le sa gmajn ludy spodobi, inu aku on kje grej, tudi tamkai gleda, de fe njemuzhaft gody. Pollej koku to bogaftvu spremeni, inu spazhi eni ga zlilo veka, kateri, kokdr ta fvejt govory, k’ frezhi pride; ta obilnoft je to k^rfhanftvu v’nje- govimo ftrzu do konza sadufiii- la, inu eniga kriftiana v’eniga aida spremenila; on je taku de- lezh prifhal, de je taifte do¬ brote, katere je od Boga sadobil* supdr samiga Boga obernil. VII. 2* =S?f= VIL De pak eden taku delezli pri¬ de, raunu ny potreba, de bi fe ujegovu premoshenje taku slo pogmiralu. Leta , ali vuni del- lovz, kateri more vfefkusi pridnu dellati, de fvojo dersliino preslii- vy, fedai prau parnemu, inu ker- fiiansku sliivy; leta , ali vuni kmet, kateri fe terdu trudi, inu enu revnu shivlenje pele, Bogu sveftu fliishi; kader fe pak te okuliftave enu majhinu spremene, inu leta dva k’vezliimu premoshe- nju prideta , nevidimo my dofti- krat, de ona napihnena, inu prev- setna ratata, inu sazhneta t6 vef- felle, te igrazhe, inu te oslita« rye lubiti, inu ifkati ? aku fta ona dva doma per fvoji dershini, taku fta pufta, inu nejovolna; aku fe v’zerkvi snaideta, fta bres andohti, inu taifto le famu sa to obifheta, de bi ona sa bol bruni- na dershana bila, koker drugi. Bojimo fe tedai tiga bogaftva, ka- teru 2 i teni nafs od Boga odpeMje, nas¬ proti pak fhtimajimo my nafh del- lovni lian, inu naflie vboshtvu villoku, katero naflie hudu poshe- lenje nasai ddrshy* inu sklenimo my is letiga, de nizh, kar je ne- ftanovitnu, nesamore to frezho eni ga ferza, katero je k’vezhno- fti ftvarjenu, fturiti, inu de {6 pravu bogaftvu tiga Kri {liana ne- obftoy v’ tih sprembneozhih rd- zheh, katere fe na semli usliiva- jo, ampak v’ taifbili ftanovitnih, katere fo nam v’ nebeflih perprav- lene. VIII. Jesus Kriflus je nafh vuzhe* nik, od kateriga my te regdlze uafhiga dianja, inu nafhiga sa- ciershanja fe vuzhiti moremo, on je ta isgled, p6 katerimo fe my iu6remo per tih zhednoftih, ka¬ tere je on na febi imel, vishati, inu le famii is njegoviga exem- pdlna fe imamo my vuzhiti, kaj imamo sa reffnizhnu dobre rdzhv ddr- 24 dershati. Kir fmo my kriftian?, to je, jogri Jesufa Kri rtu la, poj¬ mo tedai vTholo njegovo, inu tankaj nafh navuk ifhimo; sakaj en kriftian more sveftu po ftop* lijak kriftufdvih hoditi, on te more taku rek&zh v’ta ftan, v* katerimu je Krirtus bil, poftaviti, inu te skrivndfti, katere je on ispdlnil, naprejdellati, on ima te rane Jesufa Krirtufa noffiti, inu fe njegoviga terplenja deleshen fturiti; njegdvu shivlenje more timu sili vienju Jesufa Krirtufa po- dobnu biti. 5’ eno beffedo po ti¬ mu kir fmo my kriftiani, mdre- mo my tudi taku fe sadershati, koker ,fe je Krirtus sadershal, on nam letd ja fam perporozhy, kir pravi: jejt Jim vam en 'isgled, ali exempel da!, de bi leta, kar Jim jejl ■ fiuril, tudi vy Jturili, (S. Joannes na 13. 15.) My moremo tedai ter- peti, koker je 011 terpel, leto nam S. Peter ta pervi med nje¬ govimi Apoftelnami naprejpofta- vi, *5T ,vi> rekdzh: Jesus Krijlus je sa nafs terpel , im je vam en isgled sa - pujlil, de imate vy po njegovih ftop¬ ajali hoditi. ( i. Piiran. S. Petra na '2. 21.) My pak nimamo famii ta- ku dellati, kokdr je on dellal, inu terpeti, kokdr je on terpel, ampak my mdremo tudi obdvoje s’ravnu taiftim pdroravlenjam ti- ga sdrza fturiti, s’ katerim je on letd fturil. S. Paul nafs na letd spomni, bodite v raum taifti perpra- vi tiga sena, v’ kateri je Krijlus Ul. (na Filippensarje 2. 5.) to fe pra¬ vi : f6dite od. ufiga taku, kokdr je on fodil, lubite t6 kar je on liibil, skelite letd, kar je . 011 shelel, inu fhtimajte vfe taiftu viffoku, kar je 011 viffoku fliti¬ ni al. ,/'• IX. Vy ja dobru saftdpite, h’komu nafs ta dolshnofl, sa Kriftufam ho¬ diti, saveshe, inu kir vy vejfte, de je on td vbdshtvu, td poni- shanje, inu te teshave sa njegdvo B er- 26 erbdfhino vsel, t,aku vy is tiga lohku sklenete, de vy koket Kri* ftiani imate t6 vboshtvu timu bo- gaftvu, iuu t6 ponishanje ti vif- lbkofti naprejpollaviti, inu de vy imate bol gorezhe sliele po timu vboshtvu, inu timu terplenjo, ko* ker po veffello, inu pdrloshnimu shivlenju imeti; sakaj ti vudi eni* ga shivota, koket S. Bernard fa* merka, morejo eno podobnoft s’ fvojo glavo imeti; koku spazhenu, inu nespodobnu bi bilu viditi aku bi en vud, kateriga glava je s’ ternam kronana, na mehkih r<5- shah pozhival, t6 fe pravi, aku bi en Kriftian, ali en vud tiga kri* shaniga Odrdfhenika enu mehku shivlenje pelal, inu fvojim lufh* tamftregil? 5. Paul, ki l* pravi * de tailli, katere je B6g lubil, fo bli odlcSzheni njegdvi podbbi ena¬ ki ratati, nafs vuzhy skus ravnu taifte bellede, de to nar majn go- lufivu snaminje nafhiga isvdlen- ja h’zhafti Jesufa Kriftufa je leto. de my njemu v’ timu ponishanju, enaki"poftanemo. Po timu, ku¬ to isvdlenje Jesufa Kriftufa, ko- k£r edyniga 5ynii boshjiga je tat podoba tiga isvdlenja tih Kriftia- nov k’ boshjim otrokara, taku my liemoreino k’nafhi zhafti priditi po drugi poti, hoker po ti, katero nam je"leta prelubleni 5yn boshji pokasal, inu leta je ta p 6 t tiga vbdshtva, te potrebe, inu tiga tdrplenja: sakaj ny li potreba bilu, pravi on fam od febe, de ima Kri- Jtus terpeti, im taku. v'Jvojo zhajl no¬ ter jiti ? (5. Lukesh na 24 . 2 6 .) X. Aku bi my vezhkrat Jesufa Kriftufa nafhiga Gospuda, iuu Odreflieuika spremifhluvali, ta¬ ku bi my na njemu try pollebne laftnofti samerkali, katere sadobi- ti fe pomujati mdremo. My bi vidili, de je Jesus Krillus vefs gorezh bil sa t 6 zhaft boshjo, de je on eno fylno shejo, inu grosnii B 2 vro- 28 vrdzhe shele po timu isveTizha* nju tih diifh imel, inu de on skus Želu 1'voje shivlenje je eno prau veliko lubesen k’ krishu, to je k’ Vboshtvu, k’ponishanju, inu ter- plenju imel; s’ eno beiledo, on je vfe, kar tiga zhloveka more re- shaliti, prau viffoki obrajtal. Vfa- ki pravi kriftian koker en vud, lete boshje glave more leto per- pravo tiga ferza enukolku imeti, leta duh more v’njemu shiveti , on more p6 ti zhafti nebeshkiga ozheta, p6 timu isvelizhanju Tvo- jih bratov, inu pd timu krishu shive shele imeti; inu kateri koli td zhaft, katera famimu Bogu flifhi, Tam sa Te ifhe, kateri kčli t6 isvelizhanje fvojiga blishniga lieporajta, inu kateri koli fe tiga vbdshtva, tiga ponishanja, inu tih supbrnofti boy, leta fe narav- lioft tirno duho Jesufa Kriftufa fuperpoftavi, inu tedaj on ny Je- sufovi Kriftufovi jogdr; sakaj ta Veliki Apoltel liafs vuzhy, de tai- !=$»= 29 jli ,■ kateri nima duha Jesufa Kriflufa, k’ Jesufu Krijlufu nejlipii. (na Rim- larje 8. 9 O O! zhegav je pazil taifti, kateri ny Jesufov Kriftu» fov, v’katerimu fe vfe rdfnizhne dobrdte po obilnofti snajdejo ? trepetajimo pdr tih mifhlih 1 en taki sa refnizo k’ timu vaj vodu tiga (Vejta flifhi, kateri fvoje jo- gre skus prasne zhafty, skus go- lufivu perlisvanje, inu neftano- vitnu bogaftvu sldpv.; sakaj vfe leto on njim oblubi, aku lih vfel- lej ne da, inu dati nesamdre, aku Bdg neperpufti; td pak fe vezh- krat takim ludem kTlitrafingi per- Ta urshah, sakaj my eniga zhlovdka, katdri je bogat, pdr ludeh v’zhafti ftoy, inu po fvo- jeh shelah shivy, sa frezhniga ddrshimo, je letd, kir my nobe* niga praviga saftdpka od te prave srezhe tiga zhloveka nimamo^ My nemiflimo na to, de tajfta B 3 'le a 6 r^SSt= le famu v’B6gu, inu v’timu, kar k’B6gu pele, obft6y, my imamo vfe nafhe mifli, inu skerby le famu na td prizhe^zhu shivlenje ©bernene, kir bi le na to p6rh6d- nu gledati mogli; namrezh my prenjalu preminimo, de koker fmo my nagi na ta svejt perfhli, taku bomo tudi taifliga sapiiftili, inu bres vfiga ti ga v’semlo fhli, iar fmo my s’veliko miljo vku- pej shirali, inu fhe s’vezhim Bra¬ li a m varovali, Ali m6re kaj bol perpnSBiga biti, koker sovolo Bo¬ ga , inu nafhiga Isvelizharja tč pomanfcanje faiftih rezhy fedaj ne preneBi, katere yender ta finert zhes nafho v61 o odvsela b6? ali nevejmo my, de ti nar imenitni- fhi, inu nar bol bogati m6shje na sadno uro vfe t6, kar fo oni ♦’fvojmu shivlenju polTedli, inu sh tim ali, ali kaj obrajtali, sgubiti morejo? oni fe taku rekozh per fvoji frrArti od spanja isbude, inu želu njih pretezhenu shivlenje jim - J S£“- : 31 jim koker ene fanje naprejpride, vfi bogati, pravi David, fo spali, inu kir fo fe isbudiH, tiiffo nizh vfvo - jih rokah najdili. (v’ Kraj levih pes- mah. 75. 6.) XII. Ja ty velik Prerok! ti bogati nenajdejo vezli ob zhafu fvoje fnierti fvoje bogaftvu v’ rokah» ali oni najdejo ravnu lete roke s’ ©ftudnimi pregrehami omadeshva- ne, katere fo oni per v’ kupej spravlanju taiftiga dopernefli. Ta zhashty shelni zlilo vek nenajde vezli na fvoji fmertni pbfteli fvo- jo mogbzhnoft, inu vilTokoft, ali 011 sagleda na eni plati te ftrafhne kervize, h’ katerim je njega t6 kudu poshelenje febe zhes druge pousdigniti per pravilu na drugi plati pak vidi. koku pregrefhnu je on fvoj vilfok ftan k’hudi mu obernil. Ta v’ pofvejtne lufhte samifhleni nenajde per fvoji fmer- £i vezh taiflu reslufhtanje, kate- B 4 rimu 3 2 =$£=5 rimu fe je on poprej zlies dal, am¬ pak on najde enu veliku flitivilu pregrefhniga djanja, skus kateru ie ta dufha omadeshje, aku ta zhlovdk timu reslufktanju tiga meffa ta zungel pufly. Gorje vam tedaj vy bogatzi! kir fte vafli trdfht she prejeli, kateri pak bo S r yafhim shivlenjam sginil: gorje vam, pravim jeft, kir fe sa frezli- lie fhtejete, de fte bogati, inu sa volo tiga veffella, kateru fe vy pdr vafhimu premoshenju do- mifblujete, na taifto frezho posa- bite, po katere bi fe vy nar bol pomujati imeli, inu njo popolno¬ ma sgfibite. Naspruti pak isve- lizhani lte vy vbdshni! kateri fe jdkate, inu sanizhvanje, lakot, inu vfe druge liadldge tiga vbosli- tva preftati imate; sakaj td bosli- je krajleftvu je vafhu.. Vy ima- le urshah fe veffelliti, kir sa vafs je td pravil bogaftvu, td ftano-* vitnu veffelle, ena obilnofl brds mere, enu veffelle bres konza, =iS£= 33 inu ena vezhna zhafl v’ nebeflih ; )£rpravlena: ja vy imdte urshah mau fe velfelliti,sakaj vafh trdfhc )6 na vezhne zhaffe terpel. XIII. Kar je ta evangelium resglaf- fen bil, fe je sa eno terdno refni* zo dershalu, de ti vbčshni fo blisifhi k’ nebeshkimu krajleft- vu, koker ti bogati. Is tiga zill, inu konza fo taifli, kateri fo sa fvoje isvelizlianje v’ refnizi skr¬ beti hotli, ali fvojmu blagu zčhi odpovedali, inu od taiftiga fe po¬ polnoma obrdpali, kir fo letd koker en sadershik fvojga naprej- vsetja dershali, inu aku fo oni taiftu fhe obdershali, taku fo to fturili, de bi oni perlcslinofl imd- li, taiftu skns zel zhafs fvojga sliivjenja po zbaflu sapuftiti, inu de bi oni fhe v’flanu bily, fvoje vfinilenje pruti tim vbcshzhikam skus vundelenje tiga premoshenja nffaki dan skasdti: inu na eno ta- B g ko 34 ko visho fo oni poffčdli t<5 blagit ravnu koker bi oni taiftu ne pof- fedli. T6 je ta pot, katero nafs je JesusKriftus vuzhil, k’ti nar vezhi frezhi priditi. Inu vfi fvet* niki taku dobru te ftare, koker te nove pofta've fo t6 prau sapo- padli, de fe te nebeffa le skus sa- nizhvanje, inu sovrashenje tiga pofemelskiga bogaftva kupiti sa- m<5rejo. Poflufhajmo zhes letd S. Berndrda, kateri refnizhnu ko¬ ker en joger Jesufa Kriftufa go¬ vori : to bogaftvu , pravi on, ti Jiijhti , ta zhajl, inu drugi takkshni iobizhki , po katerih ta fvejt s’veliki¬ mi shelami hrepeny, fo sa mene ref nizhne nadloge , ali teshave , katere jejl prenefti nesamorem : kar pak ta Jvejt sanizhuje, koker to ponishanie , tdvboshtvit , to preganjanje, ta kri/h, inu terplenje, to vfe jefl Itibim, jejl shelym to, inu jejl'to is zeliga Jena rad gori vsdmem. XIV. 35 XIV. Kir tedaj fo te supernofti, t6 ponishnnje, to dellovnu shivlen- je, inu to doliterjenje tiga meffa lih koker svefte poti, katere nafs k’ timu vezhnimu isvelizhanju pe- lejo: taku bi ja tudi imeli taifti, kateri fo v’enimu n iškim u Hami rojeni, kateri v’ potrebi slove , inu ti, kateri sa fvdj sliivefh tefhku dellati morejo, Bogii veli¬ ko hvalo ddti, de je on njih v’en takiifhen ftan poftavil, kateri je fvet, inu ravnu k oker ena arra, ali saftava ene frezhne vezhnofti: sakaj aku bi my v’ bogaftvu r6je- ni bily, taku morebiti my nebily sadofti mozhny naflie ferze od tai- Ibiga odtergati: aku bi my fe v’ zhafti snefhli, taku morebiti my neimeli sadofti ferza', inu mozhy fe ponishati, ali fe timu napuhu, inu ti prevsetnofti ubraniti: inu aku bi my premoshenje imeli na- fhe lufhte ispolniti, taku bi my indrebiti preflabi bily taiftim fe B 6 od- 26 odpovedati, inu nafhe resvus- danju mehu nafajdershati. My fmo tedaj frezhni, moji lubesnivi brat- zi! de nafs je Bog v’en ftan po¬ javil , kateriga my shiher eno krajlevo p^t imenujemo, po kate¬ ri je fam Kriflus hodil, my fmo na ti peti, katero my morebiti nikdli radovblnn nebily sbra'li, katera je pak vender ta edyna, inu potrebna pdt; leta je taifta vbfka, inu terda p6t, katero jih taku malu iflie, inu najde, fhe aiajn pak zelo prehodi. XV. Premiflihijimo na jesufu Kri- fhifu s’fvytim Paulunt trv rezhy, katere nam te dolshnbfti eniga Jtriftiana ozhitnu pokashejo. Le¬ ta Apoftel pravi pervfah (k’Filip- pensarjam na e, 6.) de je Jesus Kriftus, aku lih je on v Tvoji zha- iti bil, inn enaku bitje, inu naturo s 7 fvojim .Ožhetam imel, vender to fiitaut, inu natdro eni' ga =$£=5 37 ga lilapza liafe vfel, inu fe želu oo fmerti, ja do fmerti tiga kri- sha ponishal. On je leto iluril, de bi on to veliko ra'no, katero nam je nafha prevsetnoft vtisni¬ la, sazelil, inu to vboshtvu skus enu taku globoku ponishanje vu- zhil. Drugizh vy vejile, pravi on, koku velika je bila ta dobro¬ ta nafhiga Gospuda Jesula Krillu- fa, kateri, aku je lih bogat bil, je is liibesni pruti nam vboshen ratal ( 2. pifa'n: h’kdrintharjam na 8. 9.) Njegov zill , inu konz je bil, nafs skus let6 pregovoriti, de bi iny to bogallvu tudi sanizh* vali. Tretjizh pravi ta i\ p o 11 el: 'Versimo nafhe ozhy na Kriflufa, katere je nameltu eniga pokojni- ga,' inu lohkiga shivlenja to fhpot* livo lWrt tiga krisha febi isvo- lil (k’Hebrearjam na 12. -2.) on je leto Iluril; de bi nafhimu nag¬ li enj n pruti timu veffellu tiga fvejtd taku rekozh en sadershik poftavil. Ali kolut m'alu krillia* B 7 nov 38 liov fe snajde, kateri po kriftufo- vih ftopnjah hodijo, inu kateri fe v’leti rezki takti skashejo, k oker fe na njegove jogre spodobi! ali fe pazit vidi veliku bogatih, ka¬ teri bi radovolnu vboshni ratali? ali fe vidi veliku imenitnih, inu mogozhnih tiga fvejta, de bi fvo- jo zhaft, inu mogozhnoft is lu- besni pruti timu ponishnimu Je- sufu saptiftili? ali sakaj jeft tol* ku pogerijem? faj je she veliku, aku bi le ti vbogi fvojo revfhino volnu prenefli, aku bi le ti vbč- gi fvojo potrebo , inu ti dellovni te teshave fvojga Hami s’spodob¬ no podloshuoftje pruti voli bosh- ji prenefli, inu tim bogatim tiga fvejta sa volo njih zhafty, vilfo- kdfti, inu leniga shivlenja nebi- ly nevofhlivi. XVI. Po timu grehu, kateriga fmo my v’iAda'mu Hurili, fmo vfi k’ pokore obfdjeni, inu to fodbo je 39 je Bog takrat isrekel, kir je on k’naThimo pervimo ozhetu , inu v’njegovi perfhdni k’vfun sa njim prideozhim otrokam taifte ftrafh- ne beflede djal: ty bofh tvdj kruh Vputu tvojga oblizhja jedil, inu ty bofh vmerl (v’pervih bukvah Moysefovih na 3. 19.) ravnu ko¬ ker bi hotil rezhi: ty bofh tvoje shivlenje v’ trudu , inu v’ dellu dopernefil, ty nebdfh vezh tukaj na semli en paradifh tiga velfella nefhil, inu le skus pokoro, del¬ lu , inu supernofli bofh ty vfmi- lenje dofegel, de bofh po tvoji fmdrti v’ta nebefhki paradifh go¬ ri vfet. Leta fodba, katera dvoj¬ no fhtrafingo v’ febi sapopade , ndmrdzh tiga tdrplenja, inu te fmerti, vfe ludy sadene, na tako visho, de nam je ravnu taku rad¬ iu mogozhe vfnn teshavam fe vog- niti, lih koker ti fmerti odjiti, lih enu, koker to dnigu nam guifhnu naprej ftoy. Mdrebiti pak vy to nebofte liotili verjeti, 40 =*S£= de je ravnil takti nemogdzhe tim supernoftim, kokdr ti fmerti od- jiti: vy vidite morebiti, de jih vezh v’obilnofti zhivy, de vfe- forte veflelle vshivajo, inu de njim nizh nemanka, kar njih fre- zho fturiti samore. Yy bofte morebiti rekli, ali niflo leti lud- je eno skrivno visho snefhli, vfirn teshavam, tefhkim dellarn, inu nadlogam odjiti, h’katerim, koker fino poprej flifhali, bi ime¬ li vfi ludje obfojeni biti. XVII. Krdtku tnalu nikar , lubesnivi bratje! kratkumalu nikar. Leta bo* gatiz, kok dr vy njega vidite, ne¬ bo na obeno visho tim teshavam, inu nadlogam odfhal. On fe po- muja na vfe fdrte vishe timu boshjimu fklepu odjiti, inu te nadldge od febe odverniti, ali leto k’vezhimu le do konza nje- goviga shivlenja terpy (aku lih je tildi refs, de nobeniga ny, ka- =$£= 4 ? teri bi v’fvojmu shivlenju tesha* ve, inu supernofti ne imel) Bog, kateri vezhnu shivy, njemu ne- ftury to gnado, de bi njega tu* kaj ojftru dershal; on njemu pu- fty v’shivlenju to veflelle ushi- vati, sa to, kir je njemu sa t<3 dolgo vezhnoft to terplenje per- pravil. Aku my tedaj terpeti mo¬ remo ali tukaj na semli, ali tam¬ kaj na vezhne zhalfe, taku fe dershimo fa frezlme, de frao v- boshni, de pod to biitaro nafhiga tefhkiga della sdihujetno, inu v’ revah konz jemlemo: vsemimo gori leto koker eno miloft, ka¬ tero nam Bog skashe, kir te vezli- ne fhtrafinge pdrhodniga shivlen- ja, katere lino my saflushili, v’ tesliave, inu nadloge tiga- fvejta spreoberne: inu objokajino my taifte , katere Bog s’tim zhafnim blagam pred fmertjo obylnu ob- dariije, kir jih bo morebiti v’ kratkimu fvojo ftrafhno jeso, inu ferd obzhutiti puftil. XVIII, 4 * XVIII. To bogafivu ny tolku vrednu, k oker fi vy morebiti domifhluje- te , onu je nekaj taku mdliga, de taiftu Bog vezhkrat fvojim fo« vrashnikara podely, tim pravizh- nim pak, inu fvojim priatelam Bi- ska'nje, superuoBi, teshaVe, nad¬ loge, s’eno beifedo, kar fe more v’timu shivlenju revfhina imen- vati, p6fhle. My imamo od tiga en lep isgled nad tim Bari m To- biasam: ta zhaBy vredni fiarzhik je Bogu s’ veliko sveBobo flushil, on je bres nehanja poffebne sna- •minje te lubesni pruti fvojmu blishnimu skasal, kir je on fvoje •blagu ja želu fvoje sliivlenje sa taifiiga v’nevarnoB pofiavil, inu vender je on v’fvoji viffoki fid- rofli ob fvdj pogled, inu ob fvoje premoshenje prifhal, inu taku t6 nar flipotlivifhi sariizhuvanje pre* Bdti mogel. O mdj Bog! kokti pazh ty andlafh s’ letim svefiim flushabnikam ? kir med tim veli¬ ke !==$£== 43 Jce grefhnike pak v’obilnoBi, v’ zhafti, inu v’ myru siliveti pu- Bifh. Poflufhajimo te bellede ne eniga zhloveka , temuzh eniga Angela, kateri je k’ietiinu fveri* mu ftarzkiku od Boga' poflan bil, inu je njemu te skrivne sklepe, po katerih Bog fvoje flushabnike visha, resloshil: kir fi lil ty Bogu ferjeten, pravi on k’njemu, taku je lilu potrehm tebe na skujhnjo pofia - viti skus nadloge, (per Tobiasu na 12 . 13.) on je hotil skus leto re¬ zili: tvoje dobre della T6 Bogii dopadle, sa to je on tebi ene pollebne gnade te grenkoBi, inu supernoBi poflal, de bi tebe sku- flial, inu taku tebe eniga vezhi- ga plazhila, inu zhaBy vredniga Buril, inu kir je on tebi na fmert- ni poflili Tvojo milofl skasati ho¬ til, taku je on tebe ob zhaffu ri¬ ga shivlenja ozhiBil. XIX. Ja v’ reflhizi taku Bog andla ±3 44 =$»= s’ taiftimi, katere on hibi. Poglej« mo le Jesufa Kriftufa sazhetnika, inti dokonzhavza nafhiga- isveli-' zhanja, premiflimo le, v’kaj sa eniniu vboslitvu, inu 1'rofliini je on v’ bethlemitarski flitalizi rojen bil, kaj sa enu revnu, inu tefhav* nu shivlenje je on pelal v’ti del- lovni hifhi eniga dellovza, inu kaj sa eno grenko, inu fhpotlivo fmert je on sadnizh na krishu preftal? on je bil pak per vlim timu taifti preiti besni vi fyn/, nad katerim je Bog vfe Tvoje dopada- jenje imel. Ravnu taku fe Bog saderslty pruti tim vudam letiga boshjiga poglavarja; on jih na semli letimu moshu tih bolezhin poddbne naredy, de bi on njih njegdvi zhafti v’nebeffih poddbne lluriti samogel. »Samti is tiga zill, inu konza nam Bog odvsame, ko* ker en dobrdtliv ožita nekatere rezhy, katere my sa dobre fhti- mdmo, inu nam druge pdfhle, katere ta fvejt sa hude porajta, 45 'de bi nafs taku vredne fturil njega vshivati. Ali nedellajo, koker S. Paul sprizhiije, (k’hebrejarjam na 12. 7.) ti ozlietji tiga fvejta uffaki dan ravnu taku? oni odvsa- mejo fvojim otrokatn taiftu, kar bi njim samoglu flikodlivu biti; oni pofhtrafajo faifte sa to , de bi oni taku is njih vredne erbizlie fvojga premoshenja fturili, kate- ru bodo oni vender le skus ta kratki zhafs fvoiga shivlenja vshi- vali. Nezhiidimo fe tedaj, kader nafs nafli nebefliki ozha v’rev- fhini, inu v’potrebi shiveti pu- fty, on nam prati dobru liozhe, lievftrafhimo fe, ki«r nam revfhi- ne, inu bolesni pofhle, 011 to ftury, de bi nafs skus leto ozhi- ftil, inu vrčdne fturil, erbizhi njegovi ga krajleftva, inu d Rešil¬ ni njegove zhafty biti. XX. Nezagiijimo t£daj, aku fino vbishni, aku nafs je boshja pre¬ viti" 46 vidnoft v’en reven ftan poftavi- la, temuzii vseinimo li ferze, iuu fpoinnimo la na beffedo nafhiga Boga, kateri enu neisrezhenu ve* liku plazhilu taiftim obhibi, ka¬ teri lo bruni ni vboshizi, kateri veliku sdihiijejo, kateri sedaj la¬ kot, sanizliuvanje, inu pregan¬ janje terpe. Ta ftan takih ker- shanskili vboskzikov je v’ozheh te vere v’ refiiizi velik, inu vif- fok. Oni fo she sa naprej sag- vifhani tiga krajleftva, kateru ni¬ koli nebo nehalu, inu sa to imajo t6 boslijo beffedo sa saftavo. Inu kir njim Jesus Kriftus povej, ,de fo frezhni, inu de b6do to nebefh- ku krajleftvu poffedli, taku fo, uku oni te ozhy te vere na te perhodne velike fhaze, obernejo, skus to premifhluvanje reffnizhnu she sedaj, inu sa naprej frezhni. Ja reffnizhnu frezhni fo; sakaj oni imajo to frezho, de t6 ter- plenje JesufaKriftufa vhijih koker v’njega duhovniniu shivotu na- prej g vera , inu fe dokonzha. Oni fo frezhni she sedaj, kir,bo¬ do na vekomaj frezhni poftali; inu kir taiftu, kar oni viipajo, njim bol k’ferzugrej koker taiftu, kar oni terpe, taku fo v’ fvojinu fta- nu velfeli, oni imajo zehi vfmi- lenje sktaiftimi ludmy, kateri v* lijih obilnofti vfe vefielle tiga shivlenja vshivajo; na tako visho nafs ta vera popolnoma spremdny, dokler ona ftury, de my taiftu, kar drugi sa hudu dershe, sa kaj dobriga sposnamo , inu nasproti, kar drugi sa dobru imenujejo , my koker kaj hudiga savčrslie- mo. XXI. Ta p6t, po kateri ta vbdshni, inu dellovni zhlovek hodi, je ft- zer terda inu tefhka, ali ona je kratka, inu nafs pele k’ vezhnimu myru, inu k’isvelizhanju. Ta zefta pak, katero ta bogati nafto- pi, je perjetna, inu lohka^ ali ona je Ihe bol kratka, dokler to res- •48 -“ J S2 U - ■resrujsdanu shivlenje hitrifhi. nii- ne, inu pele k’ vez lini nefrezhi, inu tžrplenju. To nafs vuzliy fam Jesus Kriftus skus to pergli- ko tiga bogatiga mosha, inu tiga revniga Lazarusa , katero nam na tako visho naprej pofta vi: kadar je she ta bogati mojh v’ terplenju bil, je fvoje ozhy gori pousdignil, ter je oi delezh vidil Abrahama, inu Lazarusa v njega narozhju: tedaj je on savpil, inu rekel: ozha Abraham vjmili fe.zhes mene, inu pojhli Lazarusa, de f'voj perji v vodo pomdzhi, inu moj jejik chlady r sakaj pejl terpym veliko mar - tro v’timu plemenu. . Abraham pak'je njemu rekel : Jyn pomifli, de Ji dobra she v tvojmu shivlenju prejel, inu La - žaru s v glih vishi hudu: sedaj pak je on potrojhtan ty pak bosh mar tram (S. Lukefh na 16.) Satorej pravi en flushabnik hoshji fedajnih zliaf- fov: - ta urshah, savolo kateriga je ta bogati mofh pogublen bil. more taifte oftrafhiti, kateri nizh tčrpeti nozhjo, te vb6ge pak, kateri na vlimu potnankanje t (tr¬ pe, inu te shaloftne., kateri veli- ku preftoje, s’ trofhtam napol¬ niti. XXII. Moji prelubesuivi bratje! ne- bOdite nevOfhlivi tim bogatim sa volo njih veffella, inu sa v 61 o njih obilnofti; sakaj njih veflelle fe bo v’ eno vezimo shalo.fr , inu njih bogaftvu v’to nar vezhi lro- fhino spremenilu, na tako visho, de njim nebode ne ena farna ka- pelza vode pžrpufhena, po ka¬ teri bodo is frede tiga plemena sdihvali. Premiflite vy vezhkrat lete trofhta polne belfede: La- zarus vjvojmo shivlenju ny nizh dru- giga, koker hniu prejel, fa to bode on sedaj potrojhtan. Spomnite fe na to govorjenje Jesufa Kriftufa k’Tvo¬ jim jOgram, kateru je nikateritn taku velfellu, drugim pak taku ftrafhnu: rejfnizhm, refjnizhnu vam povejm, vy fe bojte plakati , inu jo - kali , ta fvejt pak fe bo vefellil: vy C bo' 5 » bojte shahoflni, ali vafha shalnft fe bo v’vejjelle spreobernila (S. Joannes na 16. 20.) On je hodi tolku re¬ zili: vy, kateri 11 e moji lubesni- vi jogri, vy bolte folse tozhili, ti drugi pak od tiga fvejta bodo v^ellellu, inu v’lufhtah plavali: ali potrofhtani bodite, vafhe fol¬ se bodo skoraj obrilfane, vafs zha- ka sa to v’krajlellvu vafhiga Bo- ga enu vellelie bres konza: na¬ sproti fe bo pak to vellelie tiga fvejta', kateru le en majhin zhafs ter p v v’ kratki mu v’ to Brafhivu plakanje, inu jokanje, kateru nig- dar ne bo nehalu, spremenilu. Meni fe sdy, de ti bogati, po- fvejtni ludje leto ftrafhnu spre- menenje, kateru njim naprej iloy, siie sdduj , inu sa naprej obzhuti- jo; od tod pride, de fe te fmerti grosovitau boje, kir oni njo sa ta konz 1'vojga velfella , inu sa sazhetik fvojga terplenja dershe. Ta pravizlini vboshiz pak, inu ta kerfhahski dellovz najde fvoj troflit s=S £= St trdfht v’ fpominu te fm&rti, on sliellv taifto s’ eno lveto nepotčr- peshlivofljo, inu njo s’ vetiellam objame, dokler on na nji taku re- k6zh ta metrik sagleda, kir fe ima njegova revfhina konzhati, inu njegova frezlia sazheti. XXIII. Ta bogati je skus vfe r£zhy, katere on lubi, k’Temle pervesan. To fo.sgol ketene, skus katere bode k’taifte perklenen, na tako visho, de kir bi imel on njo pof- fefti, ona njega poflede, inu taku rekozh na fhrikih ima. Zatorej je njemu ta fmert, katera njega od vlili rezhy s’fylo ldzhi, fylnu grenka: ali ta vbogi, kateri je prof!: od tih saves, vidi bres ftra- ha to fmert fe perblishati. Koku fo pazh te mifli od te fmerti per timu bogatimu, inu tiiflu vbosh- nirnu naspniti poftavlene, kir ta bogati po beffede tiga Isvelizhar* ja fvoj troflit na temu fvejtu naj- C z de, 5 * de, ta vbdgi pak na timu drugi- mu fvejtu zhaka. Sa tiga bogati- ga je ona fylnu ftrafhna, dokler ona njemu vfe njegovu blagu, inu sa vfelej odvsahne; sakaj ko- k^r pravi ta krajlevi prerok; ka¬ dar kode ta begati vmerl, nebode na obeno visho fvoju boga/Ivu s'Jaboj vfel, inu njegova zhaft ne pojde sti njim v ta grob. (Vkrajlevih pesrnah 48* 18.) Timu vboshniinu pak je ona zeli! perjetua, kir ona njega sa vfelej od vfili nadlog refhi. Gvifh- nu je, de en fleherni, pred, ali po fmerti taku dobru pravizo ko- ker inilolt boshjo obzhiiti. Sakaj Bog ne pufty tudi to narmajnfhi inu nar nepopolnomafhi dobru dellu bres plazhila, kateru ti hu¬ dobni is eniga natirlih dobrigi nagnenja, kateru fe flie v’ njih snajde, fture: inu naspruti pak tu¬ di on te narmajnfhi grehe tih pra- vizhnih pofhtrafa, katere fo oni is naglofti skus te fkufhnave ali tih vundjnih rezhy, ali tiga sno- 53 trajniga hudiga poshelenja pre¬ magani dopernefli. Pazil frezh- ni ib taifti, kateri ojftroil te pra- vize boshje skus volilu poterple- nje eniga revniga, inu tefhkiga shivlenja tukaj obzhutijo: sakaj. oni nebodo v’vezhnofti drugiga, koker dobrote te inilofti prejeli. Nefrezha pak sa taifle, kateri fo she vitemu shivlenju vfe plazhi- lu sa to majhinu dobru, kateru fo oni morebiti Utirili, prejeli; sakaj oni nimajo drugiga v’timu perhodnimu shivlenju dozhakati, kok^r martre, inu terplenje sa njih ddpernefhenih pregreh volo. XXIV. Bddite tedaj potrofhtani, moji lubi bratje! v’ vafhimu vboshtvu, inu vafhih teshavah. Veffellite fe, je djal S. Peter k’ tim novu- sprevernenim kriftianam, kir fle deleshni tiga terplenja Jesufa Kriftufa, de bojte tudi ob zhajju tiga resodenja njegove zhajly fe vejfellili (is s. pifma 54= !=SS= S. Petra na 4. 13.) Ta zhafs te fladkofti, inu tiga trdfhta bo ja gvifhnu prifhal. Zhakajte le s’ poterpeshlivoftjo ta zhafs njego¬ ve milolli, inu vy bofle famy sposnali, kok d rednizhne fo te belTede tiga spokorjenima krajla: Bog nebo vfjelej na tiga vbogiga poša¬ lil, inu to vupanje tih shdloftnih nebo vednu prasnit, (v 5 krajlevih Pefmah tj. tq.) En zhafs bo prifhal, inu to bo ta zhafs te fmerti, kir bd Jesus Kriftus fvoje fhaze, fvoje 1’ladkdfti, inu fvoje zhaft taiftim podelil , kateri fo njegdviga v- fcoshtva, njegovi ga terplenja, inu njegdviga ponishanja deleshni bi- ]y. S. Paul.,, kateriga je Kriflus lam V’letih reilhizah podvuzhil, fi je sa refs sa zhaft, inu velfelle dershal, is lubesni proti njemu kaj terpeti. Jejlfe resvej]e"i r, pra¬ vi oh , kar S. Ambrosh pravi: de my vemoremo nobeniga sa taku bogatiga derskati, ko - ker je en brumni vboshiz, kateri to krajlejhii boshje poflede; sakajjaijlu k tim vbdgim JHJhi. Aku njemu po- malika na vblazhilu, taku fe on s’ Jesufam kriftufam obležite, do¬ kler fe on slf nijm sklene, inu na shivotu *to doliterjenje, v’ferzu pak to podloshnoft, inu td pokdr- fhino tiga lubesniviga Odrefhe- nika n 61 Ti. Aku ima on en po- mankanje v’ flipendji, takn fe on potrbfhta s’ savupanjam, de neb6 na fhpishi te dtifhe pomahkanje terpel. On je dobru previs ha n , de fe ta praviza k’timu zhaffitli- vitno shivlenju Jesufa Kriftufa le taku sadobiti sainčre, aku fe on, koker Jesus Kriftus, boshji pre- vidnofti is lubesnijo podvel*she, inu taifto moli , inu na tako vi- sito vTredi tih tesliav fvoje shiv- lenje gori 6fra. Njegdvu savd- panje je ta obluba boshja, njegd- va shpendija ta boshja beifeda, Qn fe shivy s’ reflnizo, inu nje¬ gova fpisha je fant Bog. ” Ravnil v’ti saftdpnoili pra'vi ta prerok, taifiim , kateri fe Bega boje, nizh vemdnka, (v’ krajlevih pefinah. 33, «4 io.) Kir oni t6 popolnoma!! tih refnizhnih fiiazov pofledejo, inu kir fe lohku rezhe, de je v’ njih tč boshje krajleftvu, dokler Bog na eno popolnoma visho v’njih ctufliah gospddvuje. XXIX. Ta bogati je, pak v’ eni mu zehi naspruti poltavlenimu ftanu. On je vTredi fvojga bogaftva vboshn, inu per vfi fvoji obilnofti ima on enu pomankanje vVeliku rezheh. To bogaftvu , kateru je njemu pomagalu le njegove lufhte ispol- niti, je sraven tudi v’njemu neis- rezhenu veliku drugiga poshe- lenja obudilu , kateru njega sa Hran taiftih rezhy, katere on ni¬ ma, inu katere fi vofhi, vbogiga ftury. Is tiga zill, inu konza pravi ta krajlevi prerok: ti boga¬ ti fo vTrofhino pa'dli, inu terpe lakot: taifti pak, kateri tiga Go- spuda ifhejo, nebodo na nobeni rezili en pomankanje imeli, (v! krajlevih pefmali. 33. nrj Le ta kruh, kateri od nebefs pride,, sa- mdre ti ga zlilo veka, kateri je sa nebeifa it varjen, nafititi, inu le ta voda te gnade samore njegovo veliko shejo ogalliti, inu njego¬ ve shele ispolniti, taifta voda , katere fvirk fe v’Bogu sttajde, inu katera, aku fe v’nalil e ferza islije, k’ lludenzu tiga vezhniga shivlenja pollane. Vfa liafha skerb, vfe iiafhe pomujanje bo prasnu, aku nima Boga sa fvoj zill, inu konz. Ta proftar tiga zhloveshkiga ferza je taku velik, de le fam Bog samdre taifliga na¬ polniti. S. Augushtin, kateri je' tvojo irezho v’ufira timu, kar bi in oglu sa njegovu truplu, inu sa njegovo duflio perjetniga biti, sapltojn iskal, sposna pred Bo- gam, de bomo iuy smeraj vTie- pokoju sa nafhiga poshelenja vd- lo, dokler my nebomo ta inyr v’Biigu nefhli; sakaj le sa njega, fmo my livarjem bily. Leta nar- vik* 66 =$£= vi k flii Dobrota ima leto poffebni- g& nad feboj, de my njo najdemo, koker hitra my taifto reilhizhnu ifhemo, de my njo slie poliede- mo, koker hitra my taifto s'že¬ lim ferzam shelitno, inu de no-, bena rezil ny v’ftanu, nam taifto ’ bres nafhiga pervdlenja odvseti. Ali na gody fe taku s’drugimi rezhmy: taifte vofhiti fhe ny, sadofti, de bi taifte sadobili, inu kader fmo jih lih, s’veliko fkerb- jo, inu mujo dofegli, taku nam snajo taifte na mnogotero visho ali supet odvsete biti , ali pak bres tiga farne od febe k’nizh pridejo. XXX. Aku my s’enim kerfhanskim ozhefam to vboshtvu, inu to bo- gaftvu premifliluvati hdzhimo, taku bomo jirevishani, de tdshiv- lenje eniga froma'ka, iii dellov- niga moslia je veliku bol myrnu, koker pak to shivlenje eniga bo- gatiga kriftiana. Jeft saftopim eni- 67 eniga takiga fromaka, kat6ri imd vero, inu kateri le m a nje te fmer- ti tiga trupla skus to 'lakot, ko- ker te fmerti te dufhe skus ta greh boy; sakaj veliku 16shi je bres bogaftva biti, inu t6 revfhi- no preterpeti, koker pak taiftu poflelti, inu k’dobrimu obrazka ti. En bogat ima veliko unijo tč is- velizhanje sadobiti, on more ved- nu fkerbeti, de 011 to, kar je po¬ treba, od tiga, kar le k’zartlan- ju flushi, reslozlii: on more zhti- jezh biti, de 011 timu poshelenju tiga metla prevezh neperpulty, de fe na imenitno fhpendijo, ali na offertne gvante nepoda. Inu letd pomifliluvanje, kaj fe ima fturiti, ali ne, ny le lamu fylnu nadleshnu, temuzh tudi vezlii dejl per taiftih dufhah , katere Bogd ifhejo, zvible te vejfty, inu te- sha've sa febdj pulty. Ta bogati rnore fhe zhes t<3 ziniti, kir fe ima' vezh bati, de fe njegovu fer- fce k’timu bogaftvu neperklene, «58 ali de fe on per ti zhafti ne prevsame, ali de on skus te p ;, r- loshnofti tih lufhtov, s’katerimi je od vlili firany obdan, inu kate¬ re fe zhes njega vfe skusi vojsku¬ jejo, v’kakefhno sm-čto ne pade. O! kokii tefhku je pazh, de fe en zhlovek v’fredi tolku svu* najnih fovrashnikou vbrani, kate¬ ri fo s* temi siiotrajnimi, inu do¬ ni dkhimi saflbpleni, to je s’na- fhirn spazheniin poshelenjam, inu hudobnim nagnenjani, s’katerimi vred fe zhes nafs vojskujejo. XXXI. Ta Brumni fromak, inu ta ker- fhanski dellovni zhlovek fla od vlili letih skufhnav popolnoma prolta: sakaj ta fromak je pertnd- ran fvoj potrebni shivefh per vf- milenih ludeh iskati, ta dellovni zhlovek pak s’vfo mozhjb dellati, de fi taifiiga safliishi. Inu ny le* t<5 en velik myr sa taiftiga, ka¬ teri fvoje isvelizhanje sa lubi ima, 6* de je od tolku nevarnih, mogozh- nili, inu vednih souraslmikou. prolt? Ta vbogi, kateri je bres odlege s’ dellam obloshen, inu kateriga truplu je popolnoma u- trudenu, ima le eno farno rezil fturiti, de fe fvojga isvelizhanja sagvifha: namrezh on ima le v* timu ftanu, v 7 kateriga je njega Bog poftavil, radovolnu obftati, inu perpravlen biti raku dOlgu v’ taiftimu obftati, dokler (e nebi. Bogu polubilu njega vunspelati, Ny potreba s 1 drugim doliterjen- jam fe martrati, tudi ne fvoj shi- vot ojftru tepfti, njegov Han je slie bres tega sadofti terd, de le on taiftiga s’podldshnim, inu spo¬ kornim duham prenelfe, fvoj po¬ gled vezhkrat na Jesufa Kriftufa vershe, inu fvoje teshave s’ter- plenjam letiga boshjiga Odrefhe- nika sklene, inu na tako visho k’ dolisbrilfanju fvojih laftnih pre¬ greh te britkofti te glave, inu ri¬ ga v uda goridfruje. XXXII. 70 XXXII. ( ( k Sil kaj ray mdremo terpeti, ne f le kir fino vudje Jesufa Kriftufa,, t kateri je nafh isgled, ali kir fino , t zhloveki, kateri ne shive de bi 1 k leni bily , ampak tudi kir fmo j grefhniki. Adamu je bilu po 1 njegovimu padzu le na tako visho 1 to shivlenje puflienu, de bi po* ] koro dellai, fvojga ftvarnika po* 'i tolashil, inu njegovi pravizi sa- ) dofti fturil. My lino otrozi tiga sadolsheniga ozheta, my fmo nje¬ govo pregreho poerbali, iny fmo, koker on, permdrani pokdro della- ti, inu to shivlenje, kateru nam je v^esufo Kriftufo supet danu, v’taifti dopernefti. Leta dolsh* noft eniga kriftiana en spokorim, inu krisliov pdlnu shivlenje pel- lati, je perloshnoft dala tim zer* kovnim ozhakam taku govoriti: de to shivlenje eniga kriftiana je to shivlenje eniga. krishaniga, enu vednu terplenje, ena dolga mar- tra, inu taku rekozh, ena fin er t, kir 7i kir eniinu kriftiaim je le perpu- fhenu fa nebefla sdihvati; pruti tim flatkčftim, inu britkoftim pak tiga prizheozhiga shivlenja rndre koker mertuv biti. Jesus Kriftus je skus želu fvoje shivleuje po- kdro dellal, leta Jesus Kriftus, kateri je na fvejt prifhal, nam to pdt pokasdd, po kateri bi fe niy 'supet mogli k’ Bogu nasaj pover- iiiti, od kateriga nafs je ta greli odpelal. Njegdvu terplenje fe je s’shivlenjam sazhelu , inu supet s’ shivlenjam konzhalu. Inu my fmo morebiti she ta vezhi dejHia- fhiga shivlenja doperriefsli, bres, tiga de bi vejdili, de fmo taiftu le k’ terplenju prejeli, bres tiga de bi fe spdmnili, de fe ima tai¬ ftu le v’duhu, inu v’dellah te pokčre dopernefti. XXXIII. Prelubesnivi brat! kateri fi v- bdshn, ty shivifh v’dellah te po¬ kore, ali povej meni, fturifh ty 7 z =$£= let<5 v’duhu, kateri je k’timu po¬ treben, od kateriga v le s a flu sli cil¬ je eniga takiga sliivlenja pride? sakaj aku t6 ny, vfe tvoje ter- plenje neb6 tebi nizli pomagalu, I inu nameftu de bi tebe tvoji kri- shi, tvoj vbogi, inu dellovni ftan od tvojih grehov ozhiftil, inu na tako vislio vredniga fturil Bo¬ ga vshivati: tokii fe imafli le ba¬ bi, de vfe leto bi ne bilu she tu¬ kaj na semli en sazhetih ti ga pek¬ la , kateri nikoli nebo konz vfel. De li ty nejovolen, de fe bosli- jim fklepam superftavifh, tebi nizh nepoinaga: ty sa to nebofh nizh majn ter pel, kir Bog je vfe- lej ta mpzhnejfhi, ali ty bofli sabftdjn terpel, inu li t6 terplen- je tiga perhodniga sliivlenja ve* zhi fturil, kir te teshave tiga prizhedzhiga shivlenja k’tvojmu pridu ne obernefh. Pojdi enu malu fam v’ febe, premifli bol na tanku tvoje ferze, isprafhuj fe, ali imash ty tiga duha te pokore, n fi pazh tv fnotraj v’ e voj mu ferzu previshaii, de tv to teshavo tiga vboshtva, inu della po saflushe- nju noffifla? Ali fe obrajtafh sa ne vredni ga vlili dobrot, katere Bog drugim dodely, tebi pak doli vdari ? fe pazh ty hvaleshen ska- shefli ti milofti boshji, katera te* bi t6 vezhnu tetpleuje v’ te zhas- ne fhtrafinge, katere ty preftati inoresh, premeny ? li pazh ty perpravlen fhe vezh, aku bi Bo¬ gu dopadlu, terpeti, inu to ne* vfmilenu sadershanje tih bogatih s’ potdrpeshlivoftjo prenefti ? li pazh ty v’ferzu taku perpravlen, rajfhi v’nadlogah, inu potrebah konz vseti, koker v’ tih narmaja* fhih rezheh tvoje dolshnofli pre¬ lomiti? S’eno befledo, shivifh ty pazh bres godernanja zhes Bo¬ ga, bres nevofhli volti pruti timu blishnimu, inu bres nejovdle ▼* tvojih supernoltih? Prelubesrii- vi bratez! aku je tvoja dufha v* enimu takimu Itanu, taku fi spo* D ko* 74 koren, ty imafh tiga duha tiga doliterenja, inu terpifh kerfhan- sku na eno tako visho, katera je eniga vuda Jesufa Kriftufa vred¬ na. K’tebi je on rekel: isveii- zhani [te vy vbogi, sakaj vajhu je to boshje krajleftvu. Tebe tudi to sa- dene, kar je on k'tim bogatim od tih vbogih djal: refjnhhnu jejt vam povejm, kar bojte vy enima is letih mojih namajnlhih brdtzov Jturili , to ji e vy meni Jturili. (S. Math. na 2g : . 40.) Inu sa refs ali samore kaj Je- sufu Kriftufu bol podebniga biti,' kokdr en frornak, kateri ta krish, koker je on Utiril, spokdrnu, lioffi, XXXIV. O! kokti majnhinu je vender to fhtivillu tih vbdgih, inu tih dellovnih ludy, katerim fvoje vboshtvu, inu fvoje delPu ta fad, koker bi imelu biti, pernefle. Ta nejovola, inu ta nevofhlivoft vfe spazhijo; inu nameftu de bi fi ta¬ ki ladje skus frofhino, skus ter- r fer j * ‘ plen- 75 plenje, inu skus trud v’letimo shivlenju to vezhnu isvelizhanje, s’katerim je Bog take nadloge pla- zhati oblubil, kupili, taku ii oni veliku vezli skeplejo eno globo^ zhino tih teshav; inu ta linert, katera bi njih od tih nadlog refhi- ti imela, njih v’taifle na vezhne zhalfe pogresne. Leta vbogi, ka¬ teri more bres tolku potrebnih re- zhy shiveti, koku bi on ne bil bogat pred Bogatil, aku bi on pred njim odkritoferzhnu sposnal, de fe njemu vfe let6 po saflushenju gody? O koku velik bi on ne bil pred Bogam, aku bi on te grosovitnofti, inu t6 sanizhvan- je tih bogatih ponishnu preneffil! aku bi le ta oflaben, inu reven zlilo vek previshan bil, de njego¬ ve pregrehe fhe vezhi fhtrafinge, kok dr fo lete, katere on preftoy, saflushijo, bi on bil enu zhudu tih Angelov ravnu takrat, kader njega ti ludje fhpotlivu sapufte, vfi leti ludje bi bily per vlih njih D 2 te- 7 6' 5=!saf= teshavah frezhni, kir bi Jesus Kriftus v’njih bil, sh’ njimi ter- pel, inu njim skus pogoltu dode- lenje fvoje gnade ta jarra sladik, inu lohik naredil. Ravnu sa to fe je David v’fredi fvojih supčr* lioftih Bogu hvaleshen skasal; sa* kaj on pravi: tvoje potrojhtanje je mojo dujho s ’ vejjellam napolnilu po ve- likojli tih teshav mojga ferzd. (v’ Krajlevih pefinah. 93. 19.) XXXV. Popravimo, prelubesnivi brat¬ je! kar naftii pokori fhe malika, fturimo fi my nafhe teshave sa to p^rhodnu shivlenje k’nuzu, gledajmo, de ne b< 5 mo na veko¬ maj revni oftali, ampak de bomo s’ eno kerfhansko fmdrtjo nafli revni fian konzhali. Perblishuj- mo le my k 5 Jesufo Krillufo, ka¬ teri je ta veliki spokornik letig* fvejta, kateri je ta svirk tiga du¬ ha ti ga doliterenja, kateri je ta vaiyoda>ta isgl«d, inu ta poglavar 77 tih vbdgih, inu tih spokornikov. Ofrajiino niemu gori vfe kar fe nam superniga pergody, ja tudi to finert. En s’veliku otrok oblo- slien dellovni mofh, kateri fi s’ vedno niujo, inu trudam ta po¬ trebni kruhik saflushiti more, fe snajde v’ nevarnofti te nar vezhi revfhine, inu potrebe, aku bi Bog njega s’ eno dfilgo bolesnjo obiskal. O! de bi pazh she fedaj fvoje ferze perpravil, o! de bi fe she sedaj vfim supernoftim, kate¬ re bi fe njemu pergoditi samogle, aku lih morebiti fe nik 61 i nebodo pergodile, v’ ferzu podvergel! Vsemimo rajfhi vfe teshave she sa naprej radovolnu gori po e- xempelnu Jesufa Kriftufa, tudi to finert, naj she zhes nafs pride, na kaj sa eno visho, ali kir she hdzhe; sakaj morebiti b6mo my v’ vbcjshtvu, inu v’revfhini liafhe shivlenje konzhali: morebiti v’ eni mu shpitalu, inu morebiti je she ta zhafs blisu. Leta finert', D 3 naj 7 § naj she bo k oker hozlie, bo va™ fhe odrefhenje, inu fhe le per- vizh ta sazhetik vafhiga shivlen- ja. Kar vafs amtizhe, fe samote v’refnizi ta fvejt ta dushella tih vmereozhih imenuvati, kir to sli vi Tlenj e taiftik, kateri terpe, je veliku vezh ena vedna fmert, k oker en shivlenje; kVfiivlenju pridete vy fhe le na ti fmertni pofteli, od taifle grejfte vy fhe __ le k’ti frezhni vezhnofti. XXXVI. Kaj imate vy tedaj per vafhi- niu vboshtvu fhe Utiriti ? ženi nizh drugi ga, k oker de fe ti mi- lofti nebcshkiga czheta zhes da- fte, rde vafhe teshave v’njegovo nardzhje poloshite, vfe vafhu sa- vupanje na njegovo dobroto, ka¬ tera nobeniga nesavershe, pofta- vite, inu to krajleftvu boshje, inu njegovo pravizo ifhete, to je, njegdvo gnado, skus katero <911 v’nami gospddvuje, inu nafs pra- ■=$£= 79 pravi zime ftury; sakaj vy fteshe previsliani, de fe v’ Bogu tudi vfe to druga najde. Taijti pak , kate¬ ri bogajivu ijhejo , pravi S. Paul, pa¬ dejo v’ skujhnavo, v.Jhtrike tiga hudi • zim, inu v veliku nepotrebnih, injt shkodlivih sheld, katere tiga zhlove- ka vpogublpijs vershejo, (Vpervimu pill-iiiju k’Tliimotlieusu na 6. 9.) Inu giih kokbr ti bogati v’pogub- lenje padejo, aku na fvoje bo- gaftvu to ferze perveshejo, takti fe tudi ti vbogi .pogube, akti po timu .zhalTniiiiu blagu fylnu shele; inu kil* oni po timu goiiifivrmu bogaftvu, katsru morebiti nikoli dofegli nebodo, prevezh hrope- ne, Boga, inu vfe refnizhne fha- ze sgube, katere bi bily oni loh- ku na vekomai vshivali. Pomd- jajimo fe v’timu Banu, v’kateri¬ ma nafs je Bog ppftavil; ne oppu* Birno nizli, de bomo na eno pra- vizhno visho nafh potrebni shi- vesh sadobili, vupajimo, de bo Bog naflie pomtijanje bogatu po- D 4 sheg- So <-$£— shegnal; inu napdlnymo nafhe ferza s’taiftim želu lepim navu- kam, kateriga je Tobias fvojmu fymi dal: moj Jyn! nizh je nebo}. 2 VIy fino fizer vb&shni, ali my bomo velike /kaze vsbivali, okuje bomo my ‘Boga bali, v figa greha varuvali ,, inu dobre Mia iopernajhali. (Tobias na 4. 23.) Ta fveti ftarzhik je do¬ bra vejdil, de ti svefti boshji flu- shabniki fo obylnu bogati, sakaj sraven tiga de Bog njih dufhe s’ fvojo gnaoo, inu lvojimi darova* mi ozyra, bddo njim v’nebefffli Jieismerjeni fliazi perpravleni. XXXVII, S. Jakob hdzhe, de en poni- shen kriftian, t <5 je, en taki, ka* tdri je vbdshen, in 11 pred ozhmy tiga fvejta' sanizliVan, imd fvojo zhaft v’fvojmu vbdshtvu poflavi* ti , koker v’eni rdfhižhni viiTo- kdfli; sakaj to je to vboshtvu pred Bogam. Nizh s* Nizh nemore raku vifloku biti, koker to boslije vboshtvu. Kate¬ ri fo vbogi, koker je Jesus bil, inu fvoje vboshtvu s’spokornim ferzam, sMubesnijo , inu s’poter- peshlivoftjo preneffo, bodo tudi njegove vilfokofti, inu njegoviga bogaftva deleshni. Na te vboge ima’ B6g fvoje 6- zhy obernene, kateri, koker pra¬ vi David (v’pefmah. io. v) s’enim imloftlivim, inu lubesnivim o- blizhjam na taifte na semli gleda, kateri fo refnizhnu vbbgi. On jih s’fvojimi gnadami bogate ftu- ry, on jim resodene fvoje ref ni¬ ze, inu jih visha s’fvojim du¬ ham. Bog vflifhi to molitu tih vbo- gih, pravi raven ta prerok, (v’ pefmah. 68. 34.) oni fo ravnu to v’ zerkvi na semli, kar fo ti fvet- niki v’nebeffih, katere Bog vfe* lej vflifhi. En ponishen, inu poterpeshliv vbbshzhik je en fyl* nu raozhen pomozhnik per Jesu* D § fo 82 ==$£== fu Kriftufu, kateri fe lam vezh- 3[rat v’krajleviga preroka peiTmali sa. eniga berazlia , inu sa eniga vbbshzliika imenuje. Jesus Kriftus je eno poffebno frezho tim vbogim, kateri lakot tčrpe oblubil, (per S Lukesliu na 6. 21 .) namrezh de bodo po* polnoma naiiteni vhiebe/Tih. Aku bi my enu majhinu vere imeli, taku bi fe my tiga pomankanja tih k’shivlenju potrebnih rezhy taku nebaii, kir Bog taiflu toku obylnu plazhuje. Le taifti, kateri, je refnizhni vboshen, sam6re od febe rezili: ta gnspud me visha , inu redy. (v’ krajlevih Peirinah. 22. i.) On po- ftavi fvoje želu savupanje na Bo¬ ga, on verije, de le famii njega potrebuje, on hozhe le njemu flifhati, le skus njega shiveti. On vej, de je Bog njegov ozha, inu to je njemu sadofti. Ta vbogi neb<5 vupanje sgubil, dokler fe bb spomnil, de je Je¬ sus §3 sus Kriftus fvoji zerkvi try kru¬ te, katere ona fvoji m otrokam lomi, sapuflil, njegovo beffedo, katera fe more poflufhati, nje- gdvu telu, kateru fe more pre¬ jeti, inu njegoviga duha', sa ka- teriga fe more profliti. Inu aku bi lih ta krtih te betfede, ali tu¬ di tiga teleffa Jesufa Kriftufa imel pomankati, taku vender na kruhu njegoviga duha taiflim, kateri od vere shive, nikoli nebo poman- kalu. XXXVIII. To popolnoma vbdshtvu, kate- ru nafs ob vfe blagu perpravi, nam more tudi te shele po taifti- niu is nafhih ferz odvseti. Ka¬ teri taku sili ve, de nimajo blagi, inu tudi taiftu ne poshele, fo pra¬ vi vbdgi boshji, Naspruti pak taifti, kateri fizer nizh blagi ne polfedejo , vender pak vTvojih ferzah taiflu poshele, fo vbdgi ti¬ ga hudizha: D č Is $4 i=Stf= Is’tih vbogih fe vidi ta gnada, tabrumnoft, inu to sliivlenje Je- sufa Kriftufa vunfvetiti, ali le is taiftih vbogih, kateri fo ponish- ni, krotki, inu poterpeshlivi, kateri Bogu, inu njegovimu vi* shanju popolnoma pod ver sli eni shi ve. En flushabnik boshji pravi: de fe nialu bogatih snajde, katbri, i aku lih v^gnadi boshji vmerjo, bi tim vyzam odfhli; kil* pak na- spruti ta vezhi dejl tih vbogih, kateri fo Bogii podversheni, inu v’fvojrnu vboshtvu bres nejovole shiveli, is terplenja letiga shi v* i lenja sdajzi v 3 ta vezhni paradifh notergrej. B6g le eno farno rezh od tiga vbogiga shely, katera v’ tira ftoy, de on t6 dellu fvojih rok, inu fvojga Banu v’duhu ti¬ ga vboshtva naprej della; tč je; de on te teshave, t(5 dellu, inu te nadlbshnofti fvojga ftanu po- terpeshlivu, inu spokornu pre- nelle, Ta *= 5 »= 85 , Ta bogati nebo isvelizhan, aku on veliku deli te lubesni ne ftu- rv: ta vbogi b6 pak 1'voje isve- lizhanje doTegel, aku Boga' pred ozhmy ima, inu is lubesni pruti B6gu Tvojo revThino terpy. K’ timu Te more perftaviri, de ta ftan letiga TrdTliniga je s’tim majn nevaren, kir je pred tim Tiapuham dobru obvaruvan, ka¬ teri Te per tih dellah te lubesni, katere ti bogati Bure, le preve* j likukrat snajde. Per timu vbdgimu ny nizh, kar bi njegovimu isvelizhanju na poti bilu, sa to je pak on tudi vezlii Thtrafinge vreden, aku Te on poguby. Ta bogati naspruti ima velike saderThike to isveli- zhanje doTezhi, inu ravnu sa to, kokerKriftus Tam pravi, je glih koker enu zhudu , aku on Tvojo duTho od pogublenja reThi. Aku my bogati biti hozlimo, taku my negledajmo na to bogaft- kateru Te en zdlu krati k zhafš D 7 vsili- 86 vsiliva, ampak ponujajmo fe ve- liku vezli taiftu dofezhi kateru ho m o na vezhne zliaffe vsili vati samogli. To bomo pak nar loshi dofegli, aku naflie vboshtvu po kerfiiansku prenesemo. XXXIX. Morebiti bodo nekateri vbdgi menili, de oni nimajo tolku rob telnov pred rokami to isvelizhan- je doilezhi, koker ti bogati, kir oni nizli nimajo , de bi samogli vbdgejime dati, kar je vender Je- sus Krifhis taku poilebnu perpo- rozliil, kar ima to mdzh, grehe dolisbriffati, iii-u je to nar dopad- livifhi dellu pred Bogam. Mdre- biti bo leta miffil per nekaterih en ursliah, s’katerim fv.pje hudu poshelenje skrivajo, inu menijo, de je perpufhenu to bogaftvu skeleti. Ali oni fe goliifajo; sa- kaj Bog ja ne pogerije raitingo od tiga, kar nam ny isrozhil, on ndzlie, de bi taliti, katerim zliaf- niga 87 liiga blaga' ny dodelil, almosb.no dajali, ampak on hozhe, de bi fi ti bogati skus to dobrbtlivo lubesen, katero pruti tim vbogiin sktishejo, ti vbogi pak skus po- terpeshlivoft, inu ponishanje, s’ katerim oni ta potrebni kruhik per tih bogatih ifhejo , te ne- belfa saflushili. Per vfim timu vender tudi samorejo ti vbbgi na duhovno visho almoshno dati, kar je timu blishnimu to narpo- trebnifhi, inu Bogu nar perjetni- fhi; k’ timu je njih Ban bol per- praven koker ta Ban tih bogatih, Ti navtiki eniga bogati ga, kate¬ ri, koker fe sdy, nima nizh pre- Bati, nebodo kaj obrojtani. On more vTvbjo mofhno lezhi, inu skus fvojo darbtlivofi ti revfhini, inu nadlogi tiga vbbgiga k’ po¬ voziti priditi. Ali ta vbbgi, ka¬ teri fam terpy, inu fvojga brata vezli skus fvoje sadershanje ko¬ ker s’ beffedami k’poterpeslili vofti opomina, kateri njemu pred o- 88 =3B= zhy poflavi, kaj sa ene liekre- zhene fhaze v’perhddnimu, inu kaj sa ene obylne trofhte v’timu prizheozhimu shivlenju vfi taifti dozhakati imajo, kateri sedaj jo¬ kajo, inu pomankanje terpe, aku le v’duhu te pokore s’ponishnofl* jo, inu s’lubesnjo terpe. Leta vbogi nar bol fvojga brata pre- tiska, on njega gvifhnu omezhy, inu k’ dobrimu perpele. XL. Jeft fhe vezh rezhem: ta vbd* gi, kateri je vfmilen, vezli da, koker ta bogati, kateri bi bres sndtrajne lubesni, inu vfmilenja, jeft nevejm kolku dal. Ne rav- nu, koker de bi ta almoshna ti- ga vbdgiga to potrebo tiga blish- niga bol pomajnfhala, kokdr ta almoshna tiga bogatiga; temuzh kir to , kar leta vbogi da., je famti na febi veliku vezh vrednu, koker ta dar tiga bogatiga. Vezh- krat fe da almoshna ne is vfmilenja, * $>ra* pravi S. Grogar Papefh, ne tolkli is ‘Mesni, ampak le famii sa to, kir [e denar ima. Aku my najhe blagu resdejlimo , taku le to damo, kar je svunaf mfs, aku- f no pak my vfmilem, im s'folsami najhih bratzov 'tudi na¬ jhe Jblse me/hamo, ,taku damo m v to nar shlahtnejshi rezh, katero imamo, namrezh najhe ferze. Taku je tedaj to vfmilenje, s'katerim my to almosh- no damo, en vezhi dar, kok er ta al- mshna farna na fehi, kir taifli, kate¬ ri ena taku miloftlivu ferze ima, fvoj- m blishnimu vfe podely, kar samore , inu vender sraven tiga meni, de ny nizh dal. To vam ja more sadofti biti, moji bratje! de samo rete, inu de fte dol slini po vaf hirau fta- nu almoshno dati , inu de vafh fhaz fe nikoli ne smajnfha; kir naspruti te skryne tih bogatih fe isprasnijo. Perftopite vafhimu blishnimu na vfe vishe, katere fo v’ vafhi mozhi; imejte vfmi¬ lenje s’njegovimi nadlogami, flu- silite njemu, kar samore te, per- vo- *=st= vofliite njemu ,vfo poindzli, ka¬ tero famy dodeliti ne sa more te, proffite Boga , proffite te bogate sa to, inu bodite sagvifhani, de vy vezli dafte, kokerpak en ta¬ ki bogatiz , kateri fizer 1'vojo m.oshno odpre, ne pak fvoje fer z e. J e Ji imam enu ter dnu vupanje si vafs , moji prelubesnivi bratje ! kir ve/m, ds v v glih 'koker fle dele-rbii li¬ ga terplenia Jesufa Krijtufa, taku bo¬ jte tudi deleslini tnjegovtga trojka, z pifmu h' KoriiiUiarjam na i. J.