ANALI PAZU HD Let. 8, 1, pp. 43 64, februar 2022 https://doi.org/10.18690/analipazuhd.8.1.43-64.2022 Besedilo , 2022 G PANDEMIJE VIRUSA COVID - 19 Sprejeto 5. 1. 2022 Recenzirano 3. 2. 2022 Izdano 28. 2. 2022 STANISLAV R Nova univerza, , Kranj, Slovenija. E- rascans@hotmail.com DOPISNI AVTOR rascans@hotmail.com COVID-19, pandemija, Amerike, Ljudska Republika Kitajska, Evropska Unija, zahodni Balkan, multilateralne organizacije Povzetek virusu iz Wuhana konec leta 2019, so ga mnogi primerjali z izbruhi hudega akutnega respiratornega sindroma (SARS) od leta 2002 do 2004. Namesto izbruha SARS bi lahko pandemijo COVID- - -19 je, ali je to le huda recesija ali val gospodarske depresije. ANALI PAZU HD Vol. 8, No. 1, pp. 43 64 February 2022 https://doi.org/10.18690/analipazuhd.8.1.43-64.2022 Text , 2022 GEOPOLITICAL CONSEQUENCES OF THE COVID - 19 PANDEMIC STANISLAV R Accepted 5. 1. 2022 Revised 3. 2. 2022 Published 28. 2. 2022 New University, Faculty of Government and European Studies, Kranj, Slovenia. E-mail: rascans@hotmail.com CORRESPONDING AUTHOR rascans@hotmail.com Abstract As news and reports spread of the new virus from Wuhan at the end of 2019, many compared it to the Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS) outbreaks from 2002 to 2004. Instead of the SARS outbreak, we could compare COVID-19 to the Spanish flu. Similarly, to the Spanish flu, the COVID-19 pandemic did not single out a nation, infecting many and claiming millions of lives. The key economic issue with the COVID-19 pandemic is whether this is simply a bad recession or a wave of economic depression. Keywords: COVID-19, pandemic, the United States of America, Peoples Republic of China, the European Union, western Balkans, multilateral organisations COVID 19 45. 1 Uvod Leta 2021 smo -19, ki se je so ga mnogi primerjali z izbruhom hudega akutnega respiratornega sindroma (SARS) in najmanj 774 jih je umrlo po vsem svetu. organizacija (WHO) ni razglasila konec epidemije napredno tehnologijo, ki nam je na Namesto izbruha SARS-a bi lahko COVID-19 primerjal znana tudi kot gripa iz leta 1918, je bila nenavadno smrtonosna bolezen, ki jo je ratnega - naroda. Virus COVID katero se soc razkrila nekaj resnih pomanjkljivosti v mednarodnem sistemu in bi zato morali 46 ANALI PAZU HD . svoje razlike in prevlado. -19 je, ali je to le globoka recesija ali val poslovnega cikla. Gre pr Kriza med pojav Benita Mussolinija v f e gradil infrastrukturo in zaposloval delovno silo ter pomagal Evropi, Japonski in ZDA po drugi depresiji, tako kot tako imenovani strokovne nasvete. COVID 19 47. Svetovna ureditev in glavne sile, ki nekaj let pod hudim pritiskom. Napad 11. septembra 2001na Svetovni trgovinski kriza 2007 stoletje. Spremembe zaradi teh kriz so vidne v mednarodnih organizacijah in v sta zagotovo ustavila tesno sodelovanje Rusije z Evropsko unijo in ZDA, vendar je obvladovanje teh kriz a od druge, hkrati pa so Neuspehi pri doseganj izzivov segajo dlje od krize COVID- e, zato je bil odziv upravljanja Organizacija Severnoatlantske pogodbe NATO), da bi poiskali re itev za re evanje novih kriz. 48 ANALI PAZU HD . - darskem in de krizo, ki traja od leta 2016 in vzponom neliberalnih vlad na njenem obrobju. Vse tri Kitajsk Unija ni bila pripravljena n pandemijo ni bil zadosti pripravljen. -19, bolj se zdi, da bo kriza dolgotrajna, merjena v letih in n znanstvenikov in farmacevtske industrije so bila cepiva na voljo kmalu po izbruhu prebivalstvo. Poleg tega se zaradi mutacije virusa nove, bolj nalezljive modifikacije 2 -19 na Kitajskem - jenega organizacijami. COVID 19 49. nizacije (SZO), dovolila omejen vstop v Wuhan. kar pomeni aktivno medijsko kampanjo, ki promovira njihove donacije mask in n, 2020). Zanimivo pa je, da je Kitajska v prvih mesecih pandemije prejela medicinsko opremo podoba Kitajske, ki je sposobna normalizirati razmere doma in pomagati drugim del osnovne medicin odnosa med ZDA in Kitajsko, obema velikanoma v svetovni politiki. Medtem ko so potrjenih aktivnih primerov in smrti zaradi COVID- do Japonsko in Ev 2020). Zanikanje lokalnih oblasti glede nove bolezni v Wuhanu ni moglo ostati skrito zdravstvenih delavcev, zlasti mladega in pogumnega zdravnika oftalmologa dr. Li 50 ANALI PAZU HD . n tujih medijih. tve niso sprejemljive. Vsi, tudi nujni ukrepi morajo skozi vladne procedure, parlamentarna sita in skozi uskladitev pristojnosti vseh vladnih in nevladnih doma, kakor predstaviti kot konstrukti ta. Glede na njene nenehne ozemeljske dnemu Nekateri analitiki trdijo, da je kitajska zunanja politika v zadnjih nekaj mesecih, pred in med krizo COVID-19, pokazala osupljivo raven samozavesti. Kitajska je odobrila nov zakon o nacionalni varnosti za Hongkong, hkrati se ukvarja z veliko mobilizacijo dogajajo kibernetski napadi na Avstralijo, ki so jim sledile uvedbe trgovinskih COVID 19 51. omejitev, potem ko je Avstralija pozvala k neodvisni preiskava o izvoru pandemije COVID- napadov kit Pacifika, je to naletelo na neodobravanje Kitajske (Bacon, 2020). m o neravnovesju v trgovini s 3 -19 Prvi odziv ZDA na COVID- medicino in znanostjo na svetu ni mogla zagotoviti osnovne medicinske opreme svojemu prebivalstvu in ni pomagala ne sebi ne drugim - telja svobodnega, Zdaj je trenutek, da ZDA izkoristijo svoj ogromen potencial svetovnega primata Skupaj z evropskimi in azijsk ne le za spopadanje s korona virusom, ampak tudi za oblikovanje jedra globalnega -19 i boriti proti prihodnjim pandemijama. Sredi - 52 ANALI PAZU HD . ene. prednost je demografija. Glede na raziskavo dr. Adele Hayutin z univerze Stanford izjemnim u -19 ako dolgo bo pandemija celem svetu. Administracija pod vodstvom predsednika Bidena se bo morala distribucijo cepiv proti COVID- imele merljiv vpliv na zaupanje nujen temelj za Zahoda v prihodnjih letih. vseh narodnosti. P ustanovili podjetja in dosegli svoja znanstvena odkritja v ZDA. Drugi, ki so se vrnili To je razlog, da imajo na posameznih medicinskih strokovnih in znanstvenih COVID 19 53. domovino, tja prinesejo znanje in opremo, pridobljeno v tujini. globalni zdravstveni varnosti. SZO in drugim mednarodnim institucijam morajo dati potrebna lni odziv na prihodnje morebitne pandemije. V nasprotnem primeru ugi svetovni vojni so mednarodne organizacije e organizacije za boj proti prihodnjim nestabilnostim in tudi pandemijam. 4 -19 in ni bilo niti enega, ki bi usklajevala novoimenovana Evropska komisija. EU in preostala Evropa nista bila javnih in zasebnih zdravstvenih sistemov. Toda tako kot v drugih regijah se njihovi javni in zasebni zdravstveni sistemi, po letih zanemarjanja in slabega zahtevami. - brnile na nacionalne odzive, da bi pomagale zajeziti virus in ohraniti stabilno gospodarstvo. svetovnem trgu kupovala medicinsko opremo posebej. Za odpravo izvoznih omejitev znotraj Unije je bilo potrebno intenzivno lobiranje in pritisk njihovih 54 ANALI PAZU HD . skupnih nacionalnih ukrep pokazal brexit. Bruslja do nacion en subjekt. P leta 2011. Vendar pa po skoraj - razprav, jugom ter, paradoksalno, celo znotraj severa in juga. Pomanjkanje enotnosti in gospodarstvi EU v prvih mesecih izbruha pandemije je privedlo do scenarija, ki je Evrope (Coratella, 2020). dolg 2027 skupaj z velikim paketom bah z LRK, ki je bil kasneje sicer zaustavljen v Evropskem parlamentu. Sredi pandemije COVID- COVID 19 55. vloge v mednarodnih zadevah. Unija izvaja vrsto obrambnih pobud (Evropski obrambni sklad, stalno strukturirano sodelovanje in usklajen letni pregled obrambe), prav tako pa razvija podlaga za te nove pobude (Burton, 2020). Izvolitev novega predsednika ZDA in ga kongresa ter novoimenovane administracije so 5 pandemiji Zahodni Balkan med prvim valom pandemije COVID-19 v prvi polovici leta 2020 ni b je bila kit kot skupni podporni sklad, migracijski dosje in slab gospodarski razvoj. Posledice COVID- je. Zahodni Kot taki bodo prejeli tudi 70 milijonov EUR posebnega financiranja za enostaven jo lahko porabi. 56 ANALI PAZU HD . 6 -19 radikalno novo 21. stoletja spet iskale zaveznike v boju proti terorizmu, so se druge sile, zlasti Rusija i za skoraj 70 milijonov beguncev in mednarodno razseljenih di Varnostni svet se je odzval pozno. Kitajska, ki je marca 2020 predsedovala Varnostnemu svetu po rotacijskem sistemu, tje pandemiji. - 19. Prizadevati si moramo za pozitivne prilagoditve v zvezi z globalnim zdravjem, SZO za zagotavljanje opozoril, smernic in zdravljenja ter zanesljivih informacij o izbruhih bolezni. COVID 19 57. Mednarodni zdravstveni predpisi so sklop smernic, ki jih je Svetovna zdravstvena je mednarodnimi zdravstvenimi predpisi, potreben je bil strog zunanji pregled. V odgovor je WHO razvila prostovoljni postopek zunanjega vrednotenja. Do danes ke Amerike. Ocena WHO je bila ponovno pod - Na sestankih 22. in 23. januarja 2020 je organizacija zavrnila razglasitev izrednih razmer, ker je trdila, da ni dovolj podatkov s Ki dovolila Pekingu vplivati na to, kar naj bi bil neodvisen, znanstveno voden proces -19, so lahko 7 "Nikoli ne zapravi dobre krize." Ta paradoksalen pregovor, ki ga pripisujejo - evali OVID-19, ki je neopazno trkal na svetovna vrata. Na to temo je imel irusa po SARS. 58 ANALI PAZU HD . Prvi odgovor na pandemijo COVID- zdravje, ncije Kriza COVID- et, bi to dosegla, sodelovati v dialogu, pa t Balkana namenila COVID-19 in politika sprememb od ZDA in administracije predsednika Bidena. Tako ZDA, kakor tudi COVID 19 59. ogljikovega dioksida bi sedaj morali tudi dejansko uveljaviti in ne samo o tem pisati in govoriti. infrastrukturnih projektov, ampak je s sprejetjem zakona o socialni varnosti delavcem dal tudi pravico do socialnega zavarovanja. Skoraj stoletje pozneje se - a z izbiro med postopnim na omejeno mednarodno vlogo, ki jo tradicionalno igra v zadnjih letih, v upanju, da irnice. Vendar pa in akcije v iskanju izhoda iz pandemije (Jacobs, 2021). Predsednik Biden in njegova administracija ne bosta mogla le vztrajati pri vrnitvi Trumpove politike nazaj na Obamovo. Potreben je novin globlji pristop, ki se bo ukvarja z Ameriko in svetom -19. avtoritarnega odgovora na zdravstveno krizo in pandemijo je predvidljiva, saj se in viden, ne samo za centralne oblasti v svetovno skupnost. V zadnjih desetletjih je soodvisnost bo omejila meje preglobokega oddaljevanja med Washingtonom in lastnim interesom. 60 ANALI PAZU HD . Sovjetsko zvezo po drugi svetovni vojni je tekmovanje med ZDA in njihovimi nega boja s ana. - pol zmogljivosti niti interesa za to. svetovne skupnosti. so bolj pripravljeni sprejeti ZDA in Zahod z njihovo ideologijo demokracije in kulture in komuni tistim v Indo- Koreja, Avstralija in Nova Zelandija). COVID 19 61. oblikovanju svetovne ureditve po COVID- uspele svoja gospodarstva prej kot drugi. V tem primeru so vzhodnoazijske sile, kot so -1 Hong Konga (Hosoya, 2020). Jasno je, da ne moremo izvajati vseh preventivnih Ameriki. Tako je tudi cepljenje, ki je tradicionalno sprejemljivo bolj v Aziji kot v Evropi. Kriza COVID- Po "Diplomaciji maske" zdaj vidimo "Diplomacijo o cepljenju" z Rusijo in Kitajsko, prvih dveh letih i svetovni red. Literatura in viri Bacon, P., (2020). Competition, cooperation, and connectivity: How the Indo Pacific can shape transatlantic relations. (pp. 92 105). In S.R. Soare (2020). Turning the Tide: How to rescue transatlantic relations. European Union Institute for Security Studies. Paris. Burton, J., (2020). Rejuvenating transatlantic strategic culture: Towards a new Atlanticism. (pp. 75 88). In Soare, S.R. (2020). Turning the Tide: How to rescue transatlantic relations. European Union Institute for Security Studies. Paris. Chaundhry, A.A. (2020). Global Governance in the Post Covid 19 Era. In Y. S. Kiran, & all (Eds). The World after COVID 19: Cooperation or Competition? (pp. 26 62 ANALI PAZU HD . 32). Ankara: Center for Strategic Research (SAM). Chen, A. (2020). Mask Diplomacy: Chinese Narratives of COVID Era. Freeman Spogli Institute for International Studies. Stanford. U.S. Pridobljeno 16.1.2021 iz: https://fsi. stanford.edu/news/covid-mask-diplomacy Coratella, T. (2020). Covid 19 and Europe: Lookong for a geopolitical Megaphone. In Y. S. Kiran, & all (Eds). The World after COVID 19: Cooperation or Competition? (pp. 33 37). Ankara: Center for Strategic Research (SAM). Doran, M. (2020). How will the World look after the Covid 19 crisis? In Y. S. Kiran, & all (Eds). The World after COVID 19: Cooperation or Competition? (pp. 38 41). Ankara: Center for Strategic Research (SAM). Eiran, E. (2020). Covid 19 and Great Power rivalry. In Y. S. Kiran, & all (Eds). The World after COVID 19: Cooperation or Competition? (pp. 46 50). Ankara: Center for Strategic Research (SAM). Falk, R. (2020). Global Governance in the Post Covid 19 Era. In Y. S. Kiran, & all (Eds). The World after COVID 19: Cooperation or Competition? (pp. 57 62). Ankara: Center for Strategic Research (SAM). Fraihat, I. (2020). No paradigm shift in Post Covid 19 World order. In Y. S. Kiran, & all (Eds). The World after COVID 19: Cooperation or Competition? (pp. 63 67). Ankara: Center for Strategic Research (SAM). Friedman, G. (2020). Depression, Recession and global reconstructing. In Y. S. Kiran, & all (Eds). The World after COVID 19: Cooperation or Competition? (pp. 68 72). Ankara: Center for Strategic Research (SAM). Fukuyama, F. (2020). The Pandemic and Political Order: It Takes a State. Foreign Affairs, July/ August 2020, 26-32. New York. USA. Furman, J. (2021). The Crisis Opportunity: What It Will Take to Build Back a Better Economy. Foreign Affairs, January/February 2021, 25-35. New York. USA. Hosoya, Y. (2020). The post Covid-19 World order and Japan's Foreign policy: the emerging "three worlds". In Y. S. Kiran, & all (Eds). The World after COVID 19: Cooperation or Competition? (pp. 71 78). Ankara: Center for Strategic Research (SAM). Huang, X. (2021). One Year after Li Wenliang's Death, Whistle blower, Relatives Still Feel the Heat Radio Free Asia. Washington. USA. Pridobljeno 15.1.2021 iz: https:// www.rfa.org/english/news/china/heat-01042021092038.html Ishinger, W. (2020). Covid 19: Deepening the fault lines of Geopolitics. In Y. S. Kiran, & all (Eds). The World after COVID 19: Cooperation or Competition? (pp. 79 - 83). Ankara: Center for Strategic Research (SAM). Jacobs, M. (2021). Desperate Times, Desperate Measures: The Lessons of the New Deal. Foreign Affairs, January/February 2021, 60-67. New York. USA. Kiran, Y.S., in ostali (2020). The World after COVID 19: Cooperation or Competition? Ankara: Center for Strategic Research (SAM). Mohan, R. (2020). Towards competitive multilateralism. . In Y. S. Kiran, & all (Eds). The World after COVID 19: Cooperation or Competition? (pp. 99 104). Ankara: Center for Strategic Research (SAM). Nuzzo, J. (2021). To stop a Pandemic: A Better Approach to Global Health Security. Foreign Affairs, January/February 2021, 36-42. New York. USA. Nye Jr., J.S. (2020). No, the Coronavirus Will Not Change the Global World Order. Foreign Policy. New York. USA. Pridobljeno 10.1.2021 iz: https://foreignpolicy. com/2020/04/16/coronavirus-pandemic-china-united-states-power-competition/ Patric, S. (2021). When the System Fails: COVID 19 and the Costs of Global Dysfunction. Foreign Affairs, January/February 2021, 40-50. New York. USA. Power, S. (2021). The Can Do Power: America's Advantage and Biden's Chance. Foreign Affairs, January/February 2021, 10-24. New York. USA. Rebegea, C. (2020). Beyond (dis-) information contagion: Democratic resilience and the future of transatlantic relations. (pp. 189 205) In Soare, S.R. (2020). Turning the Tide: How to rescue COVID 19 63. transatlantic relations. European Union Institute for Security Studies. Paris. Shared Vision, Common Action: A Stronger Europe. A Global Strategy for the European Union's Foreign and Security Policy. June 2016. Pridobljeno 17.1.2021 iz: https://eeas. europa.eu/archives/docs/top_stories/pdf/eugs_review_web.pdf Soare, S.R. (2020). Turning the Tide: How to rescue transatlantic relations. European Union Institute for Security Studies. Paris. Ulutas, U. in ostali (2020). The Post - COVID 19: Global System: Old Problems, New Trends. Ankara: Center for Strategic Research (SAM).