I Prečastitemu, visokoučenemu in svitlemu Gospodu Gospodu doktorju svetega bogoslovstva, častnemu korarju Lavantinskemu itd. itd. škofu Kerškemu in knezu Avstrijanskemu v slavni spomin nabral kateket in učitelj c. k. višje realke. V Celovcu. 1*5*. Natisnil Janez Leon. 45664 l'notiffl I. Pred 31 . Oktobrom. CferVs pop\ 7 XVsqVe GVrCensIs epIsCopo faro f Vnfta eXoptat Deo IVVante sef VnDa. Jan. Černič. Prašal sem kmete, mestjane okoli, Kdo da kej škof naš bo vsem zdaj po volji? Poslušam, poslušam, kaj se govori, Poslušam, poslušam, kaj močno doni: „Prbsimo, prosimo vsi zdaj Boga, Da nam za škofa le Wiery-a da!“ Prašal sem svetne, duhovne okoli, Kdo da kej škof naš bo vsem zdaj po volji? Poslušam, poslušam, kaj se govori, Poslušam, poslušam, kaj močno doni: „Prdsimo, prosimo vsi zdaj Boga, Da nam za škofa le Wiery-a da!“ Prašal sem Nemce, Slovence okoli, Kdo da kej škof naš bo vsem zdaj po volji? Poslušam, poslušam, kaj se govori, Poslušam, poslušam, kaj močno doni: »Prosimo, prosimo vsi zdaj Boga, Da nam za škofa le Wiery-a da! ft 1 * - 4 - 31« Oktobra. Prašal sem danas po mestu okoli, Kdo da kej škof naš bo vsem zdaj po volji? Poslušam, poslušam, kaj se govori, Poslušam, poslušam — že močno doni: „Mamca je prišla iz Solnogradd, Wiery-a, pravi, imate škofa!* Po 31. Oktobru. Prašam zdaj tudi povsodi okoli, Alj je dro Valentin res vsem po volji? Poslušam, poslušam, kaj se govori, Poslušam, poslušam — veselo doni: »Hvalimo, hvalimo vsi zdaj Boga, Da Valentina nam dal je škofa!* Rojenega Korošca nam je toraj Bog dal za škofa; le poslušajte ljubi Slovenci! hočem vam vse naravnost povedati, da vidite, kako čudovitno Jih je premodra roka božja vodila, da Jih je pripeljala do te narvišje stopinje v sveti katoljški cerkvi. Dr. Valentin Wiery, premilostljivi knezoškof naš, so se rodili na Koroškem, so toraj naš rojak. VLavantinski dolini je tekla zibika Njihova. Malo urico od št. Andraša, kjer so dosedaj La¬ vantinski škofi stolovali, vidiš si lepo belo cerkev nasproti smehljati; dva stolpa ponosno naviš molita in ti naznanujeta, da je tukaj precej velika fara. To je „Marain," farna cerkev posvečena rožni devici Mariji. Tukaj so prečastiti knezoškof naš zagledali beli svet. Oče Njih Franc Serafinski je bil celih 31 let učitelj in Cerkvenik pri tej fari, in že tretjič oženjen. 12. Februarja 1813 povije mu žena sinčka Valentina. Pa komaj je bil fantiček 4 leta star, kar nemila smert pobere skerbnega očeta 27. Januarja 1817. Ostane toraj uboga udova in troje otročič: Valentin, Ana, ki je zdaj v Celovcu, in Anton, ki je lončarski mojster v Velikovcu. Skerbna mati pošlje svojega Valentina v bližni št. Andraš v šolo, potem pa v Celovec, da se ondi izuči 4 nižje latinske šole. Valentinov stric in dobrotnik, visokočastiti gosp. Poš, predsednik c. k. deželne sodnije, so pa bili prestavljeni iz Celovca v Gorico; toraj se tudi Valentin ž njimi v Gorico preseli in tam dokonča 4 višje latinske šole. Leta 1832 stopijo Valentin po božjem poklicu kot bogoslovec lavantinske škofije v Celovško semenišče in dokončajo bogoslovske šole 1. 1835. Da so se učili vse leta in po vseh šolah izverstno, in se obnašali prav lepo in izgledno, ni treba v misel jemati, ljubilo in spoštovalo Jih je vse, predpostavljeni in součenci. Radi bi Jih bili 5 rajni knezoškof Ignaci Zimerman že 1. 1834 v mašnika posvetili, pa so bili še premladi; zatoraj se je to zgodilo še le 4. Avgusta 1835. V mašnika posvečeni se podajo na Dunaj v višje šole, se učit doktorstva svetega bogoslovstva. Leta 1838 se vernejo kot doktor sv. bogoslovstva v svojo domovino in pridejo za kaplana v Šmarje na spodnjem Štajerskem. Pa že jesen perve dni mesca Oktobra Jih pokličejo kot špirituala v Celov¬ ško semenišče. Blizo 7 let so bili bogoslovcem ljubezniv duhoven oče; tako so si priredili in podučevali velik del tistih duhovnikov, kterim so zdaj škof in višji pastir. Še so pri vseh učencih v blagem spominu in vsi se še spominjajo živo Njih prelepih ogovorov in zlatih naukov. SIo- vencom so se posebno še pa bili prikupili; kajti še le kot bogoslovec so se bili začeli učiti slovenskega jezika, pa skoraj so se ga bili tako navadili, da so Oni — rojen Nemec — slovenske bogoslovce učili slo¬ venskega jezika. Toliko premore bistra glavica in terdna volja. — Pa Njih slavne lastnosti in prelepe dela ne ostanejo skrite. L. 1844 Jih rajni knezoškof Franc Ksaver Kutnar pokličejo kot stolnega korarja v št. Andraš. Tukaj so se trudili obilno, in zlasti kot višji šolski ogleda so mnogo mnogo delali za ljudske šole, — kar Jih leta 1851 višji knezoškof Maksimilijan Jožef k sebi vzamejo v Sol- nograd. Tukaj so bili korar pri višji stolni cerkvi, prosinodaljni spraše- vavec, škofijski komisar za fantiško semenišče in slednič vodja bogo- slovskega semenišča. Celih 7 let so tukaj pred očmi svojega nadškofa živeli in svoje mnoge in težavne dolžnosti zvesto spolnovali, so se obnašali pa tudi tako lepo in ljubeznjivo, da Jih spoštuje in ljubi celo mesto, pa tudi cela nadškofija Solnograška. Zatoraj so Jih pa tudi knezonad- škof Solnograški po svoji pravici, da vsako tretjokrat oni imenujejo Kerškega knezoškofa, 30. Oktobra 1858 za Kerškega škofa izvo¬ lili. Vse po celem Koroškem je želelo, je zdihovalo, je prosilo, da bi iz Solnograda dobili za škofa tam bivajočega Korošca, slavno znanega in občno ljubljenega gospoda. Že je bilo minulo troje mescov, pa od prihodnjega škofa kaj gotovega še ni vedel nihčer. Se ve, da je vse težko težko pričakovalo ! Bilo je 31. Oktobra — ravno sveta nedelja, — kar kočija priderdra iz Solnograda in nam pripelje mamkico, staro mamkico novega škofa našega. Oh srečna mati, da si doživela toli¬ kega veselja, srečni pa tudi mi, da si nam prinesla veselja tolikega. Bog ti daj uživati dolge dolge leta to veliko pa redko veselje! Sla je ta vesela novica kot blisk po celem Celovcu, in ko bi trenil, se je raznesla po celi deželi; razlegalo se je po dolinah in planinah: „Dr. Valentin Wiery je knezoškof naš!" — Malo dni potem so prišle uradne pisma iz Solnograda, ktere so poterdovale to veselo novico in zraven še naznanovale, da bo konfirmacija, to je poterjenje novega škofa 20. Novembra, konsekracija, to je posvečevanje 21. No¬ vembra v Solnogradu. Vsa škofija je bila zdaj po koncu, veliko ljudi se je spravljalo v Solnograd, — ali človek obrača, Bog pa oberne. Strašen mraz je pritisnil, snega je padlo do kolena. Vendar se je - 6 - podalo v tem strašnem mrazu in globokem snegu črez visoke in ne¬ varne Turje na daljno pot v Solnograd devet duhovnikov iz Kerške škofije. Imenujejo se ti serčni visokočastiti gospodje (p. n.): Peter Adam Pichler, stolni korar in vodja Celovškega semenišča, Maks \Valner, konzistoralni svetovavec in fajmošter mestne glavne fare v Celovcu, Jan. Ra upi, dehant vBelace, Jan. Rauscher, dehant v Sovodju, Franc Stornik, začasni dehant na Bistrici, Ant. Ehrlich, mestni fajm. v Strassburgu, Ant. Mayr, fajm. v starem Dvoru, Nik. Rabič, fajm. v Lollingu in Jož. Gasser, fajm. v Kamerčah. Vsi ti gospodje ne morejo dosti pripovedovati in prehvaliti, kako milostljivo, prijazno in preljubeznjivo so bili povsod sprejeti, posebno od prečast. knezonadškofa Maksimilijana in našega novega škofa Valentina. Le slišati jih, svitle solze človeka posilijo. Kdo bi vesel ne bil takega škofa! — 20. Novembra, to je saboto pred poslednjo nedeljo po binkoš- tih so bili naš novi knez in škof konfirmirani ali poterjeni. O pol enajstih so jeli v stolni cerkvi vsi zvonovi peti, in v bogati opravi in iepi procesiji je stopala vsa duhovščina po sredi stolne cerkve pred veliki oltar. Pre'd ravno tem oltarjem so shranjeni sveti ostanki ško¬ fov sv. Ruperta in Virgilia; prelepo so bile svetinje okinčane in veliko sveč je gorelo okoli. Prečastiti knezonadškof Maksimilijan Jožef so se usedli na svoj prestol, novoimenovani knezoškof Kerški tudi na svoje odločeno mesto. Prokurator ali zagovornik novega škofa je začel svoj govor in prosil prečastitega knezonadškofa, naj da imeno¬ vanega škofa Valentina tudi poterdi. Zdaj se vzdignejo prečast. nadškof in poterdijo s prav pohvalnimi in ginljivimi besedami škofa Valentina. Slednič se vzdignejo poterjeni škof Valentin in se zahvalijo premilostljivemu nadškofu tako milo in serčno, da je vsem pričujočim duhovnikom se storilo prav milo pri sercu. Potem je pro¬ kurator čast. gosp. Dr. Lienbacher še enkrat nagovoril prečast. nad¬ škofa in novopoterjenega škofa — in ginljiva slovesnost je bila kon¬ čana. — Veliko nar višje gospode in mnogo vernega ljudstva se je bilo zbralo; serčno veselje se je vsem svetilo na licu. Pa še več ljudi se je bilo nabralo prihodnega dne, ko so izvoljenega in že tudi po- terjenega škofa Valentina posvečevali, to je: poslednjo nedeljo po binkoštih ali n. 21 . Novembra. TeCVM abhlnC al) Coeljestla Iter. j. č. Služba božja slavno se opravlja, Sveto opravilo se ponavlja V starem Solnogradu tam; — 7 - Valentin se v škofa posvečuje, Moč škofdvska Mu se podeljuje Daje nadpastir se nam. Truma, glej! duhovnov Ga obdaja, V stolno cerkev slavno Ga sprevaja, Pred allarjem Oil kleči: Višji škof nad Njim roke steguje, S križmo sveto Ga pomaziljuje, Škofje znamnja Mu deli. Rokavice zlate, paljca kriva Valentinu v roči se preliva, Perstan drag na perstu lesketa; Kniga evangeljska se Mu daje, Tri škofovi „brata K objemaje Zdaj solzč točijo veselja. Glej! v odsvitu večne božje slave Se tam Valentinu verha glave Mitra sveta zdaj blišči, Zlati križ na persih že Mu sije: Oh komu serce glasno ne bije? — „Novi škof naš tam stoji!^ Mislite se Ije v starodavni Solnograd v stolno cerkev; kakor vesela nevesta je prelepo okinčana hiša božja, vse živo je ljudi. Tam so 21. Novembra, ravno na god Marijnega darovanja posvečevali na¬ šega novega škofa. Ob osmih zjutraj stopijo najpred prečastiti kne- zoškofLavantinski in slavno znani govornik Anton Martin na lečo ali prižnico. Vse gleda in posluša, kaj bo. Prečastiti pridigar vzdi¬ gnejo svoj glas in začnejo : Sveti Duh je rekel: „Odločite mi Savla in Barnaba v opravilo, za ktero sem ju izvolil. Tedej so se postili in so molili, ter položili na nju roke in ju poslali." Dj. apost. 13, 2 — 3. V v od. Tri mesta po celi Evropi so mi nar ljubše, nje vi¬ soko spoštujem in posebno rad imam. Rim, večno mesto, kjer po¬ čivata apostoljška kneza in pervaka Peter in Pavl, Rim, terdna skala naše sv. vere, ktere vrata peklenske ne bojo premagale, Rim, pravo serce, iz ktcrega se raztaka na vse strani vse katoljško življenje. Poln spoštovanja in ljubezni pozdravljam mesto Rim, sveto mater ve¬ soljnega sveta katoljškega, s prelepimi besedami škofa Fenelona: „Moja roka naj mi odreveni, in jezik moj naj mi zastoji, preden tebe pozabim, in ne oznanujem slave tvoje, o sveto mesto!" — 8 - Moje drugo mesto, ktero posebno rad imam, je stari in častit¬ ljivi Oglej, perva zibel keršanske vere in naj starejše semenišče tistih slavnih mož, ki so sv. katoljško vero nesli med tiste rodove, ki so prebivali od sinjega morja jadranskega do bistre Donave in od visokih Tiroljskih planin in snežnikov noter do prostornih planjav stare Panonije, Oglej, kjer je sv. Marka bil pervi škof, kjer sta pokopana slavna mučenca sv. Mohor in Fortunat, in kjer počiva toliko mučencev in svetih škofov. Skoda, da je to nekdaj tako slavno mesto že nektere sto leta do konca razdjano, le velika groblja je, ki nam glasno pri¬ čuje, kako mine in zgine vsa čast in imenitnost posvetna. Tretji ljubej mojega serca si ti prijazni Solnograd, ti visoko počeščeni grob, v kterem počivata obadva sveta apostoljška škofa Rupert in Virgili, in danes tamle pod velikim oltarjem gledamo in visoko častimo njune svete ostanke; ti Solnograd, rodovitna zemlja, ki že več kot tisuč let velike škofe in goreče oznanovavce sv. vere po¬ šiljaš daleč in široko okoli. Iz strašnega spanja žalostne ajdovske vere te je zdramil sv. Rupert; na podertinah stare Juvavije je ta veliki apostel stvaril novo mesto, od kterega so dobivale svojo keršansko vero, svojo umetnijo in vso omiko svojo prostorne krajine stare Ba- varije, Noreje, Panonije in posebno naše staroslavne Gorotanije. Iz Solnograda je prišlo dvanajstero apostoljških mož, ki so sv. Rupertu pomagali in kot močna trobenta oznanovali sveto evangelje po dolinah in planinah med Dravo in Donavo. Tukaj je sveti in visoko učeni škof Virgili osnoval keršansko šolo, kjer sta se keršanske vere naučila gorotanska vojvoda Korast in Kotmar, in odtod tudi svoji do¬ movini prinesla pravo luč svete keršanske vere in življenja pobožnega. Od Solnograda so prišli na Gorotansko in Panonsko pervi zidarji in te¬ sarji , in stavili so šole in cerkve. Po stopinjah, po kterih je hodil veliki in sveti škof Virgili, so slavni nasledniki njegovi sto in sto let naprej hodili in tako napravili Gospodu velik in lepo cveteč vino¬ grad ; cela Bavarija in Avstrija se še zdaj razveseljuje žlahtnega sadja, ki je veselo in obilno rastlo v tem obširnem in prijaznem vinogradu Gospodovem. Okoli leta 700 pošlje sv. Virgili svojega pomagavca pobožnega Modesta iz Solnograda na Gorotansko za pervega škofa, in od tistih mal že več kakor 600 let dobivajo tri škofije: Kerška, Lavantinska in Sekovska svoje višje pa¬ stirje iz staroslavne metropolije Solnograške. In ravno danes se tukaj na pokopališču svetega Ruperta ponavlja tisto sveto apostoljško opra¬ vilo, ktero se je nekdaj opravljalo v Antiohii. Nekdaj je sv. Duh govoril: ,,Odločite mi Savla in Barnaba v opravilo, za ktero sem ju izvolilravno tako govori po višjem škofu, ki današnji dan na imenitnem stolu svetega Ruperta sedi, govori po visokočastitem in visokovrednein višjem škofu Maksimilijanu Jožefu sv. Duh tudi dans tukajle: „Odločite mi zvestega sina svete cerkve Valen¬ tina, ki obetuje toliko lepega sadu, ki je toliko gorečega duha, - 9 - in je poskusil že toliko, odločite mi ga, položite roke na njega, pomazilite ga, posvetite ga za apostoljškega škofa in pošljite ga v slavno cerkev sv. Heine, ki kot uboga udova žaljuje, pošljite ga, naj da kot 56. škof Kerški slavno nosi pastirsko palico svetega Modesta in kot skerben pastir pase spet celo Koroško. Danes za¬ doni novoizvoljenemu pastirju Kerške škofije imenitna beseda Jezu¬ sova: „Kakor je mene Oče poslal, tako pošljem tudi vas. Niste vi mene izvolili, ampak jaz sem vas izvolil in vas postavil, da greste in sad obrodite, in da vaš sad ostane." Jan. 15, 16. Visokočastiti! čujte in poslušajte: I. Za škofa poklican biti, je veliko čudo od Boga: zatoraj je vsak škof vreden, da ga spoštujemo. II. Težavne so pa tudi dolžnosti in ojstra rajtenga vsakega škofa; zatoraj tudi vsak škof zasluži, da ga podpiramo. I. del. „Čudovitne in premodre so pota, po kterih Oče nebeški cele ljudstva pa tudi posamezne ljudi, ki njegov glas poslušajo, vodi do tistega cilja in konca, kamor jih je bil namenil. Kdo ne premiš¬ ljuje svojega življenja od mladih nog do zadnje ure in ne zdihuje s sv. apostolom Pavlom Rimlj. II, 33: „0 visokost bogastva, božje modrosti in znanja! kako nezapopadljive so njegove pota ! Kdo je spoznal misel Gospodovo, ali kdo je bil njegov svetovavec ? Ali kdo mu je pred kaj dal, da bi se mu povernilo ? Saj je vse iz njega in po njem in v njem; njemu bodi čast in hvala vekoma za vse, — tudi za novega višjega pastirja, ki se dans tukaj posvečuje ! Po milosti božji je škof postal, kakor vsi njegovi po pravici po¬ svečeni sobratje, vsi predniki in nasledniki njegovi. Tako se spolnu- jejo besede Jezusove: „Niste vi mene izvolili, ampak jaz sem izvo¬ lil vas, in sem vas postavil, da greste, in sad obrodite, in da vaš sad ostane." Jan. 15, 16. Tako si je Jezus za svoje apostole izvolil uboge ribiče, — je poklical Simona Petra, ki je ribe lovil, Matevža, ki je mito prejemal, Matija, ki je ovce pasel, Pavla, ki je tkal in tako si kruha služil. Čudovitno je toraj v pervih dneh Jezus izvolje- val in zbiral svoje apostole; kakor od začetka tako vselej in še tudi dandanašnji. Bog pokliče za škofa Aleksandra oglarja, ki je ravno kopo ku¬ hal, pokliče sv. Ambroža izza sodniške mize, sv. Avguština z leče, na kteri je učil, pokliče sv. Martina izmed vojšakov, pokliče Patricija od živin¬ ske črede, ktero je pasel. Sv. Ruperta nehvaležni Wormčani iz mesta spodijo, mi Avstrijanci ga sprejmemo kot apostola ; sv. Bonifac pride čez morje iz daljnih dežel in prinese v nemške dežele svetlo luč zve- ličanske vere. Oh, velike reči je Bog delal po poslancih svojih, ki so slišali njegov glas in zvesto po njem se ravnali, po svojih poslan¬ cih, „ktere je poprej odločil, ktere je tudi poklical, tiste pa, ktere je poklical, je tudi opravičil; ktere pa je opravičil, te je tudi pove¬ ličal ," Rimlj. 8, 30. Tako čudovitno in zvesto skerbi božji ženin ne¬ beški za svojo preljubo nevesto, sveto katoljško cerkev, in pošilja jej - 10 - že celih osemnajst sto let do današnjega dne svete škofe, da jo va¬ rujejo, jo učijo, in kot skerbljivi očetje lepo za njo skerbijo. Tako se natanjko spolnuje obljuba njegova: „Glejte! jaz sem pri vas do konca sveta!" Tukej pokliče si škofa iz kake preslavne in visoke rodovine, tam pa spet iz nizkega kmetiškega stanu; tega višjega pastirja si Bog izvoli izmed kake rokodeljske hiše, za novega Kerškega knezoškofa si Bog pa izvoli sina revnega šolskega učenika." — Zdaj začno prečast. govornik praviti življenje novega škofa Valentina, kakor je zgoraj popisano, in slednjič pristavijo: „Iz nar nižje cerkvene službe, od ministranta ali mašnega strežaja, je Bog Valentina povišal na nar višjo stopinjo cerkvene oblasti, postavil ga je za apostoljškega škofa: „Dans je toraj dan, kterega je Gospod naredil. Ker je bil v malem zvest, se mu zdaj veliko izročuje!" Ja! kdo bi na kolenih ne hvalil in molil prečudnih potov previdnosti božje! Kdo je kakor Gospod, Bog naš, ki v višavah stanuje in pogleduje na to, kar je nizkega? Nizko iz praha poteguje, in reveža poviša, da ga posadi' v versto visokih knezov, zraven knezov ljudstva svojega, Ps. 112, 5, da se nobeden človek ne hvali pred njegovim obličjem; kdor se pa hvali, naj se v Gospodu hvali, I. Kor. 1, 29.; kajti on razdeljuje svoje darove in službe, kakor se mu po njegovi neskončni modrosti dopada, da se vse godi v razširjenje in v čast sv. katoljške cerkve. Ravno tako modro je Bog vodil našega Valentina od stopinje do stopinje in danes ga posaja na preslavni pastirski sedež Kerške škofije, da čreda Kristusova ne ostane brez pastirja, in ovčice in jagneta ne padejo derečim volkom v oblast. Zatoraj raduj se, ti prelepa dedščina svete Heme, sleci svoje Černe žalostne oblačila ! Glej jaz pošljem svojega angela, da hodi pred teboj, da te varuje na potu in te pripelje v kraj, kterega sem ti pripravil. Pazi na njega, poslušaj njegov glas, zakaj moje ime je v njem, II. Moz. 23, 26. — Raduj se Solnograd, ki rodiš in razpošiljaš toliko aposloljških višjih pastirjev: danes pošiljaš svoji žalostni hčeri, revni udovi, spet enega svojih ljubejev za 56. pastirja Kerške škofije; — raduj se pa tudi ti novoizvoljeni, ti ljubi brat moj, da te je Bog vrednega spoznal, toliko imenitno in slavno službo ti izročiti. Tudi sv. Franc Salezi se je veselil, ko je bil za škofa izvoljen, da bi namreč mnoge in velike reči mogel storili za sv. cerkev Gospodovo! Res, Valentin! visoko si povišan, pa ne žabi imenitnih besed, ki jih je govoril sveti škof in mučenec Adal- bert: „Res, lepa reč je, sveto mitro na glavi, pastirsko palico v roči, in zlati perstan na perstu nositi; pa veliki sodnji dan se bo po¬ kazalo, kako težke da so bile vse te reči." Zatoraj potrebuje vsak škof posebne pomoči, da ložej spolnuje svete dolžnosti svoje." — Od teh so govorili v II. delu svoje pridige. II. del. (/ PogIejte in premislite, so djali presv. škof Anton Martin dalej, prelepe obrede ali ceremonije, ki se pri posvečevanju novega Škofa opravljajo; iz teh bote spoznali, da so dolžnosti apostoljškega 11 - škofa težka butara, ja pretežka za angeljske rame!" Potem so celo posvečevanje jasno in ginljivo popisovali, in po ceremonijah kazali na dolžnosti apostoljškega škofa, skoraj ravno tako, kakor se vse to nahaja malo spodaj bolj. Na koncu svojega prekrasnega govora so pa djali: „0 Valentin, nekdaj moj ljubi učenec, sedaj moj brat v sveti službi, oh koliko visoko vrednost in čast ti je Bog podelil! Pač res iz prahu te je povzdignil in te je na stran postavil nar višjim kne¬ zom svojega ljudstva, na svetilnik slavne Kerške cerkve te je Kristus postavil kot angela. — Sedaj tretjič* moj naslednik, kot škof, kajti veliko trumo keršanskih ovčic, ktere sem jaz dozdaj pafel, bom sko¬ raj tebi prepustil. Kako težko butaro je Bog na tvoje rame naložil! Pet talentov ti je izročil, da zvesto, modro in marljivo ž njimi go¬ spodariš in si ž njimi še pet novih talentov pridobiš!" O Valentin, priserčni brat moj! kolike stanovitnosti, pomoči in milosti potrebuješ, da pod toliko težo ne oslabiš, da zamoreš od 317,000 duš 317,000krat odgovor dajati tistemu Gospodu, ki jih ti danes izročuje, pa tudi spet iz tvojih rok tirjal bo! Pa serčnost velja, — ne boj se na svojem novem visokem mestu. Danes, ko obhajamo nar lepši dan tvojega življenja, danes pošilja 317,000 duš s svojimi duhovniki vred goreče molitve in prošnje pred sedež milosti božje, da bi Bog novemu škofu podelil potrebne luči in pomoči obilne; — danes za-te povzdiguje svoje roke obilna truma do- sedajnih učencov tvojih in prosi za te Očeta luči, od kterega pride vsak dober dar; — spremljajo te tudi danes želje in prošnje tvojih ljubih Solnogradčanov, pojdejo s tebo črez visoke hribe in planine na lepo njivo tvojega novega delovanja in ti bojo sprosile od Boga usmiljenega, da dolgo in srečno paseš novo čredo svojo. Zavetniki ali patroni višje škofije Solnograške stopijo dans pred tron božjega jagneta, da bi tebi, svojemu duhovnemu sinu, sprosili ob : lno sreče in blagra nebeškega. Z njim se pa družijo zavetniki in varhi Koroške dežele: sv. Modest, Domicijan, sv. Hema in Lihart, da bi usmiljeni Oče nebeški obilno blagroval novega škofa, da njivo, ktero so oni pripravili, lepo obdeluješ, skerbno polijaš, pa tudi bogato ženješ. Mo- litva združena pa sila sila veliko premore. S terdnim zaupanjem mo¬ reš toraj danes reči kot sv. Pavl: „Vse premorem v Tem, ki me močnega dela." Fil. 41, 13. Veselega serca toraj primi za pastirsko palico, in nastopi svoj novi pot. Sveti angel Kerške cerkve te bo spremljeval in te obvaroval vseh nevarnost. Bodi stanoviten kot sv. Peter; sveto goreč in vnet za vse dobro kot sv. Pavl; oznanuj pokoro kot sv. Janez Kerstnik; bodi usmiljen, kot Janez Evangelist in išči kar je zgubljenega; bodi ravnodušen in milostljiv kot sv. Rupert, pa tudi previden in moder *) Pervič kot špiritual v Celovškem seminišču; drugikrat kot višji šolski ogleda v št. Andrašu, in tretjič kot škof. 12 kot sv. Virgili. In akoravno kakor nekdaj sv. Modest ves solzen se¬ ješ, poneseš vendar enkrat ves vesel svoje snope domu. Veselega serca popelješ svoje ovčice pred pastirja vseh pastirjev in porečeš o tisti uri, ko svojo pastirsko palico na stran odložiš, o tej ime¬ nitni uri vesel porečeš. „Tukaj so vsi, kar si mi jih izročil; noben se po meni in zavolj mene pogubil ni." Slava toraj Bogu na višavah, in mir vsem ljudem na zemlji! Amen. Radi verjamete kaj ne, ljubi Slovenci! da je po taki pridigi bilo po cerkvi vse ginjeno do živega. Po dokončanem govoru so vsi pričujoči škofje po cerkvi stopali proti velikemu oltarju. Mislite si veliko trumo duhovnov v bogati opravi, med njimi štiri škofe: Maksimilijana Jožefa, knezonadškofa Solnograškega, Antona Martina, knezoškofa Lavantinskega, Otokarja, knezoškofa Sekov- skega in Valentina, novega škofa Kerškega. Komu bi serce ne trepetalo duhovnega veselja in svete groze! Ko je bilo vse pripravljeno in oblečeno, se je pričelo sveto opravilo — posvečevanje novega škofa. Višji škof, ki posvečuje ali posvečevavec, in novi škof, ki se posvečuje ali posvečevanec, stopita vsak pred svoj oltar in bereta sv. mašo ponavadno do sv. evangelja. Ravno pred sv. evangeljem peljeta dva pomagavna škofa posvečenca pred oltar posvečevavca. Višji škof in knez Solnograški so zdaj pričeli posvečevati našega no¬ vega škofa po rimskem pontifikalu. Cela truma duhovnov obstopi sv. oltar, kar jamejo moliti litanije vseh svetnikov — posvečevavec in druga duhovščina molijo kleče, posvečevanec pa na obrazu leže: tako se kličejo vsi svetniki in svetnice božje, da bi nebesa in zemlja od Boga milosti in pomoči za novega škofa sprosile. Potem se prično prelepe ceremonije ali sveti obredi, ki jih zaporedoma kratko popišemo in razjasnimo. — Pri sv. e vangelju se : a) posvečencu odperte evangeljske bukve na zatilnik in pleča položijo; to pomenja, da je škof scer keršanskemu ljudstvu pred¬ postavljen, da je pa sam pod višjo oblastjo, in da naj se v svojem pastirovanji lepo po zapovedih svetega evangelja ravna; da naj sladki jarm svete vere in keršanskega življenja sam pred vsemi drugimi no¬ si, nikar pa kpj svojim ovčicam naklada ga. b) Posvečevavec položi posvečevancu roke na glavo, rekoč: »Prejemi sv. Duha !" in mu glavo s sveto križmo v imenu presvete Trojice pomazili; to je vidno znamnje, da se zdaj sv. Duh nad po- svečevanca razliva in mu deli obilne darove svoje. c) Potem izroči posvečevavec novemu škofu pastirsko pa¬ lico ter pravi: »Prejemi palico svojega pastirstva, strahuj ž njo vse grehe v sveti gorečnosti, vodi brez jeze, poterjuj svojo čredo v vsem dobrem , skazuj v miru duha resnobnega. d) Zdaj mu posvečevavec Škofji perstan na perst natakne rekoč: »Prejemi perstan, ki je pečat vere; svojo nevesto, sveto 13 - cerkev, varuj in brani s svojo čisto in nepokaženo vero in z ne- prelomljivo zvestobo !" e) Potlej se posvečevancu evangeljske bukve v roko dajo z besedami: „Prejemi sv. evangelje , pojdi in uči ljudstvo, ktero ti je izročeno!" f) Zatim posvečevavec novega škofa objame in poljubi, ravno to storijo tudi drugi pričujoči škofi in rečejo : „Mir s tebo !" tako ga spoznajo za svojega brata, ki ž njimi po bratovsko dela in se trudi v višjem pastirstvu. Kakor sveti aposteljni se tudi škofje se- dajni med seboj ,/bratje" imenujejo in odslej tudi nar višji pogla¬ var svete cerkve, sv. oče papež, novega škofa imenuje: „brat.“ Ko je vse to opravljeno, se sv. maša dalej bere. Pri daro¬ vanji daruje novoposvečeni škof posvečevavcu dve sveči, dva kruha in dva sodčika vina, v spomin namreč starodavne navade v pervih keršanskih časih, da so verni pri sv. maši daro-: vali, česar je bilo za sv. mašo potreba. — O začetku darovanja stopi novi škof k ravno tistemu oltarju, kjer posvečevavec sv. mašo bere, odslej bereta oba ta škofa sv. mašo pri enem tistem oltarju, in imata le eno hostijo in en kelh pred seboj na oltarju. Sv. obhajilo prejme novoposvečevanec iz rok posvečevavnega škofa in sicer v obeh podobah: oba toraj uživata od ravno tiste hostije, pijeta kri Gospodovo iz ravno tistega kelha v zastavo bra¬ tovske družbe v Jezusu Kristusu. Po blagoslovu se novemu škofu a) mitra ali Škofja kapa na glavo dene; to ga opomi¬ nja, da naj sv. cerkev in resnico sv. evangelja na vso moč brani. b) Potem se mu škofje rokavice oblečejo v znamnje, da naj čiste roke ohrani in tako opravlja sveto delo svoje. c) Zdaj se novoposvečeni škof na š k o f j i stol posadi in se zapoje prav veselo : „Te Deum laudamus!" d) Poslednjič novo posvečenec po cerkvi gre, verno ljudstvo blagoslovlja in se verne do oltarja; tukaj se mu naproti kliče: „Ad multos annos" to je „do!ge leta," in sedaj je to sveto in ginljivo opravilo pri kraju. — Ko so bili Dr. Valentin Wiery tako v škofa posvečeni, Jih je vsa častita duhovščina v škofijsko poslopje slovesno spremila; tu¬ kaj so vošila duhovskih in deželskih višjih sprejemali. Popoldne je bilo pri knezonadškofu Maksimilijanu veliko obedovanje, pri kterem je bilo 48 gostov pričujočih. Vse je tukaj bilo prav serčno in pri¬ ljudno , prav po domače. Višji škof so najprej napili na zdravje svetemu očetu in svitlemu cesarju; potem našemu škofu, — svitli cesarici udovi Karolini in Kerškim duhovnikom; naš novoposvečeni škof so pa napili prav s preserčnimi in hvaležnimi besedami na zdravje prečastitega nadškofa posvečevavca, potem so si pa napivali pričujoči gostje. Ptuji gostje so se vernili po raznih potih v svojo - 14 - domovino, novoposvečeni knezoškof so šli pa s cesarico udovo Karolino Avgusto 24. Novembra na Dunaj. Na Dunaju so imeli naš knezoškof mnogo in mnogo potov in opravil. 2. Decembra, ravno tisti dan, ko je naš presvitli cesar Franc Jožef pred desetimi leti svoje cesarstvo prevzel in slavno in srečno vladati začel, ravno ta dan so naš milostljivi knez in škof cesarju samemu v roke prisegli, da mu bojo verni in zvesti do smerti. Oh živi in ohrani Bog Oče nebeški oba dolge dolge leta, razsveti in poterdi oba, da vredno spolnujeta visoko in imetno mesto, kamor Ju je postavila premodra roka božja v blagor in slavo katoljške cerkve in deržave avstrijanske! — 3. Decembra so jo prečastiti gospod od Dunaja odrinili in od dolnega Dravberga do Velikovca so bili povsod slavno in veselo sprejeti. Že iz Solnograda domu pridši gospodje duhovniki so pripovedovali, da mislijo naš knezoškof prav tiho po noči v Celovec priti; kajti mraz je hud in vreme neprijetno, cesta slaba, mehko in dobro serce bi Jih močno bolelo, ako bi se kdo zavolj Njih premrazil in zbolel. Pa vendar so se 4. Decembra štiri stolni korarji, mestni župan in tri srenjski svetovavci in več duhov¬ nikov iz Celovca podali v Velikovec, tam pričakovat novega višjega pastirja. Skoda da je vreme bilo tako neprijetno, gotovo bi se bil tudi kdo cesarskih uradnikov na pot podal. — Ob pol štirih se pri¬ peljejo knezoškof v Velikovec in vse se veseli zagledati in slišati to¬ liko ponižnega, prijaznega in ljubega gospoda: „Glej ! si je vse šepe¬ talo, glej ponižnost, prijaznost in milobo, kakor nekdaj!" Serčno smo Jih vsi sprejeli in se Jim priklanjali, pa ravno tako serčno so tudi Oni se obnašali. Okoli štirih je bilo, ko se usedemo in odpe¬ ljemo v Celovec; že je bilo sedem naprej in terda noč, ko smo se peljali proti škofijskemu poslopju. Na tihem so hoteli knezoškof priti, pa vendar se je bila nabrala lepa truma ljudi. Iz celega serca smo Jim klicali: Lahko noč, lahko noč! Prihodnji dan — drugo adventno nedeljo — so ob enajstih pri sv. glavi v cerkvi mestne glavne fare brali sveto mešo; priča je bila vsa Celovška duhovščina in toliko ljudi, da je bila prostorna cerkev natlačena. Med to sv. mašo se je postavilo več kot 40 belo praz¬ nično oblečenih šolarc po škofijskem poslopju in po stopnicah. Lepe vence so v rokah deržale, cvetlice na tla trosile in ena Jih je nago¬ vorila in pozdravila. Knezoškof so bili serčno ginjeni tako, da skoraj govoriti niso mogli. — Potem se je Jim predstavljala in priklanjala v prelepi sobani škofijskega poslopja duhovna in svetovna gospoda. Zvečer ob sedmih so Jim mestjani napravili slovesno baklado; več kot 60 gospodov je imel vsak debelo baklo v roči, turška muzika je godela, in tako so se ustopili pred škofijskim poslopjem. Izverstno se je mestna muzika obnašala, in neštevilna truma ljudi zažene večkrat: „Vivat* in še le okoli osmih se vse razide. - 15 - Tako slovesno in veselo smo obhajali 5. dan Decembra, pervi dan, ko so naš novi knezoškof med nami prebivali. Pa poslušajte, kaj se je godilo, ko smo Jih pervič v stolno cerkev peljali: ra. 8. Decembra. ECCe CorDa In plgnVs aMorls obliata. j. č. Kaj kej ljudje dans v Celovcu imajo, Da mesto vse živo ljudi mergoli? Kaj kej bandera visoko vihrajo, In zvonenje daleč okoli doni? Alj so se vigredi ure pričele, Da rožice lepe po oknih cveto? Alj so mar ptičice že k nam pripele, Da tako veselo in milo pojo? Zemlja je terda in sneg jo pokriva, Pa zmerzlo in mertvo je še pri nas vse; — Nekaj je dans, kar nas močno oživa, Oh! nekaj je dans, kar ogreva serce. Knezoškof novi se v cerkev vpeljuje, On pervokrat dans pred oltarjem stoji, Pervokrat dans On Bogu tu daruje, Na škofovskem tronu dans pervič sedi. Božjo besedo nam dans oznanuje, In pervič kot Oče On nam govori, Pervič kot škof svoje roke steguje, In blagoslov božji ovčicam deli: „Naj nam Duh sveti serce razsvetljuje, Pri boju težavnem na strani stoji, Da se nobeden zmed nas ne zgubljuje, Vsak večno v nebesih se tam veseli \ u Ti pa Marija, prečista Devica, Ki dans te častimo iz vsega serca, Bodi nam mati in mila kraljica, To bodi vsem vernim do konca sveta! - 16 - Našega škofa poglej milostljivo, Oh glej milostljivo na Njega vsak čas! Glasno zdihujemo vsi zaupljivo: Oh prosi Marija, oh prosi za nas! Prišel je bil nar veselejši dan Kerške škofije: žalostna udova, stolna cerkev Celovška ima dobiti svojega ženina, svojega knezoškofa, viš¬ jega pastirja in očeta! Že več kot 14 dni perši in dežuje, — že smo se bali, da nam bode ta redka in prevesela slovesnost prikrajšana. Pa vendar je bil dež toliko prenehal, da je dopoldne bilo lepo. Ceste in poti so bili strašno blatni, nebo černo oblačno — pa serčna lju¬ bezen vse pozabi in premaga, ljudi se je bilo zbralo toliko, da so že na vse zgodaj pri vseh vratih vozovi v mesto derdrali, in ljudje po vseh cestah in stezah v mesto vreli. Novi terg in terg pred cerkvijo sv. Duha je ljudi ves živ in vse težko čaka, zagledati novega občno ljubljenega škofa in očeta. Kar okoli osme ure začno zvonovi po cerkvah peti veselo oznanovaje, da so prečastiti knezoškof že na poti v cerkev sv. Duha, kakor je bilo napovedano. Tukaj pred cerk¬ vijo Jih je čakala duhovščina, ki se je od stolne cerkve in iz mestne glavne fare v procesiji tje podala. Tudi je bilo tam pričujoče celo mestno svetovavstvo s svojim županom. Cerkev je bila neizrečeno lepo okin- čana, prečastite nune Uršulinarce so jo z venci in cvetlicami bile obsule. Stopivši v cerkev se veržejo prečastiti knezoškof na kolena, in častiti gospod stolni dekan Jim dajo poljubiti križ; potem ustanejo in pokropijo pričujoče, zdaj vzamejo gospod dekan kadilnico in Jih trikrat pokadijo. Potem se podajo milostljivi škof pred veliki oltar na svojo klečavnico, zraven Njih na levi strani je še ena druga klečav- nica za nadškofijskega komisarja, gospod prošta Tinjskega. Za tem čast. gospod stolni dekan zapojo pesem: „Veni sancte spiritus" to je: „Pridi sv. Duh," in bero potem tiho sv. mašo. Med tem se je zunaj cerkve dolga procesija v red postavljala. Kar zvonovi zapojo v znamnje, da je čas naprej gibati se proti stolni cerkvi. Res se procesija jame gibati, zvonovi po vseh cerkvah praznično pojo, vesele svete pesmi se razlegajo, serčne goreče molitve iz tavžent in tavžent sere proti nebesom puhtijo, bandera visoko vihrajo, na obeh straneh so ljudje lepo v verste postavljeni, vse hiše in okna po ulicah, kodar procesija gre, so slovesno in prelepo okinčane, tako se mikajo dolge dolge rajde proti stolni cerkvi črez novi terg po grašni in stolni ulici. Naj- popred je šla šolska mladina; deklice, normalnoglavne šole, nižja in višja realka, latinske šole; potem bližnje fare s svojimi banderi, toliko jih je bilo, da je po celi stolni ulici bandero stalo pri banderu; za temi so prišle veličastne bandera in gerbi starih nekdaj slovečih Celovš¬ kih cehov in bratovščin; potem čč. očetje redovnici kapucinarji in benediktinarji, gospodi bogoslovci in drugi duhovniki, potem pevci in godci, prečastiti stolni kapitel in zdaj naš s vi tli knezoškof v svoji — 17 - bogati in prežali škofovski opravi in obleki. Za Njimi duhovni škofij¬ ske pisarnice in škofovi služabniki; slednjič gospod mestni župan in svetovavci njegovi, za temi prevelika rajda vernega ljudstva. Za res nismo skoraj vidili naše mesto tako lepo, tako veselo in živo! Pred stolno cerkevjo je čakalo veliko političnih, sodniških in vojaških častnikov; med njimi naš deželni poglavar sam in predsednik deželne sodnije. Ko novi škof v cerkev stopijo, zaženejo pevci gin- ljivo in veličastno ,,Ecce sacerdos magnus, to je: "Glej, višji duhov¬ nik;" v tem gredo novi škof na svoje mesto tako imenovan faldistorij. Potlej prečastiti stolni dekan stoje na levi strani velikega altarja pojo ginjenega serca verstice in navadno molitev „za škofa" in duhovščina vse krepko in močno odgovarja. Novi knezoškof se potem ^usedejo na svoj faldistorij poslušati, kako se berejo vradne pisma, Škofijski tajnik ali sekretar, č. g. Alojz Khul, bere imenovanje po nemški, poterjenje po latinski, besede do kapitelna in do ljudstva pa spet po nemški. Nadškofijski komisar, infulirani prošt in fajmošter Tinjski, visokočastiti gospod Dr. Lorene Welwich, so zdaj nagovorili no¬ vega škofa tako serčno in ginljivo, da nobeno oko ni ostalo suho. Kar iz serca pride, spet do serca gre! „Kader bojo moje kosti, so djali, že davno davno prah in pepel, daj Vam, premilostljivi knezo¬ škof! usmiljeni Bog Oče nebeški, še ljubo in terdno zdravje!" Ko so nadškofijski komisar gospod prošt svojo nalogo izverstno rešili, peljejo novega škofa na Njihovo novo mesto, na škofijski tron ali škofijsko stolico Celovške stolne cerkve, in Jim voščijo, da naj dolge dolge leta sedijo na tem preslavnem mestu! Zdaj se začne tako imenovani homagium to je: vsi pričujoči duhovniki ponavljajo zaporedoma novemu škofu tiste svete obljube, ki so jih bili nekdaj storili pri posvečevanji. Kaj ginljivo je bilo viditi, ko so se škof in častiti gospodi stolni korarji, prošti in dehanti objemali in poljubovali! Zdaj pride nižja duhovščina na versto. Ta sicer novega škofa ne poljubuje, ampak poljubi le samo Njih perstan. Ali oh prijaznost in ponižnost! Premilostljivi knez in škof poljubljujejo vse duhovnike od pervega do zadnjega! Več kot 100 nižjih duhovnikov je bilo, in vse so ljubili po očetovski — po bratovski. Ne samo duhovniki tudi verni so bili ginjeni do svitlih solz! Po dokončanem priklanjanji stopijo častiti gospod stolni dekan Mihael Ah at z na nizko prižnico blizo oltarja in jamejo govoriti. Zahvalili so se v imenu cele škofije premilostljivemu knezonadškofu Solnograškemu Maksimilijanu J ožefu, da nam so poslali za škofa občno ljubljenega in od vseh zaželjenega rojaka našega doktarja Valentina Wiery-a, zahvalili so se presvitlemu cesarju Francu Jožefu, da so dovolili v vse to, — potem so priporočevali prav go¬ reče novemu škofu celo novo čredo, posebno vse duhovnike in sled¬ njič so serčno prosili Očeta nebeškega, da naj nam dolgo ohrani novega višjega pastirja, da naj krepko deržijo in nosijo škofovsko palico v čast in slavo sv. katoljške cerkve, v blagor in zveličanje 2 — 18 — vseh vernih svojih! Stolni dekan so stari že 77 let; pa so govorili tako živo in tako krepko, kakor mladenč. Toliko moči in goreč¬ nosti daje serčno veselje in sveto navdušenje! Po dokončanem govoru se napravljajo knezoškof sami na priž¬ nico. Cerkev vsa natlačena je tako tiha, da se ljudje skoraj dihati ne upajo; željno pričakuje vse, spet slišati mili glas že od nekdaj slavno znanega pridigarja. Kar trobente zapojo in naš novi knezoškof stojijo na leči. ,/Hvaljen bodi Jezus Kristus!" pozdravijo zbrano množico in pravijo: ,,Ne iščem kar je vašega, ampak vas." II. Kor. 12, 14. Povedali so, kjer mislijo, svoje verne ovčice iskati. Iskali jih bojo v cerkvi tam pri sv. maši, pri božji mizi in okoli prižnice, — v spovednici, kjer se serčne rane celijo in težke butare od naših sere odvaljujejo,— v šoli po izgledu božjega moj¬ stra, ki je otročiče k sebi vabil in jim obljuboval nebeško kraljestvo, „pa zaupam, so djali, da mi bojo keršanski starši ljubeznivo pod ramo segali in mi pomagovali pri tem toliko imenitnem in težavnem delu, — na bolni postelji, kjer revni bolnik pomoči in tolažbe naj bolj potrebuje, — na pokopališču, kjer počivajo naši ljubi rajni, za ktere mi molimo in darujemo; pa tudi oni, po nas rešeni strašnih bolečin, bojo tudi za nas v nebesih prosili; — slednjič imam vas iskati, so dalej rekli, še tam pred stolom strašne pravice božje, kjer bom moral ojster odgovor dajati za vsako dušo, ktera mi je bila izročena, oh prosite za me, pomagajte mi, podpirajte me!“ Zdaj se obernejo proti duhovnikom in jih zarotijo pri živem Bogu, da posebno oni Jim pomagajo, da pridno in goreče svoje verne pod- učujejo, za nje Boga prosijo posebno pa da lepo in pošteno živijo in tako svojim ovčicam svetijo na poti v svete nebesa. Na koncu svo¬ jega prekrasnega govora podelijo slovesno svojim vernim pervokrat svoj škofovski apostoljški blagoslov. Govorili so tako serčno in milo, pa spet tako resnobno in ognjeno, da je človeku segalo do živega in da je človeku serce v persih trepetalo. Moramo pristavljati, da so sivi starčki in terdni merzli korenjaki oči brisali, bolj mehke žen- kice so pa glasno zdihovale. Zdaj se je pričela velika maša in po maši se je pela hvalna pesem: „Te Deum laudamus," to je: „Tebe Boga hvalimo." Že več dni sem so novi knezoškof veliko govorili, so imeli veliko potov in - opravil, so šli po mokrem potu od cerkve sv. Duha do stolne cerkve, so močno in glasno govorili dobre pol ure, — kdo bi se ne čudil, da je bilo Njih gerlo še gladko, Njih glas še čist in jasen, peli so, da je vse po cerkvi cinglalo. Oh Bog Jih ohrani dolgo dolgo tako močne in zdrave! Ob dvanajstih je bila cerkvena slovesnost pri kraju; po kosilici so prečastiti knezoškof že spet pripravljeni bili, vse duhovne sprejemati in, dolgo ž njimi pogovarjati se. Ob dveh popoldne je bilo veliko obedovanje pri prečastitem knezoškofu, in v jedilnici bogoslovskega seminišča; več kot 140 ljudi so - 19 - milostljivi knezoškof pogostovali. Pri jedi so se napivljale zdravice naj prej svetemu očetu papežu in svitlemu cesarju, ki spone avstrijanske cerkve razbijata, — potem prečastitemu knezonadškofu Solnograškemu Maksimilijanu Jožefu, ki nam je dal, kar bo sam težko pogrešal, in sled¬ njič tudi našemu mnogospoštovanemu deželnemu poglavarju, kteremu je ravno te dni velika čast došla, da ga je svitli cesar si izvolil za svojega tajnega svetovavca in mu podelil naslov: „Excellenc." — V škofijskem poslopju pri knezoškofu in v bogoslovskem seminišču je bilo vse Židane volje. Kdo bi pa tudi iz celega serca vesel ne bil, kader se spolnuje naj gorečejša želja tavžent in tavžent sere ? Da bi nam neskončno dobri Bog spolniti blagovolil še uno ravno tako serčno željo, da bi nam novega knezoškofa ohranil zdravega in terdnega leta in letal!! Zvečer ob pol devetih je pa Celovška „Liedertafel" ali družba mestnih pevcov pod okni prečastitemu knezoškofu tako milo in lepo zapela, da kaj takega še slišali nismo. V ; di se, da ljubezen vse ogreva in unema; goreča ljubezen pa vse rada in tudi vse prav dela. Oh sv. Duh, ti duh zastopnosti, mini in ljubezni, ohrani in oživljaj to sveto in živo ljubezen med višjim pastirjem in Njegovo čredo, ktera se je te dni tako očitno kazala! Serce se mi v persih širi, In veliča duh Gospoda, Vlivajo se rajski viri V persi dvojnega naroda. V našo domovino milo Pošlje Bog nam zdaj Očeta; Oko dolgo je solzilo, — Zdaj je žalost vsa odvzeta. IV. DIV aVspICe CoefcO, Valientlne pontMfeX! gregl patrlo VlVas, IngenVe optaMVs ferVentes. Stopi, Oče! v našo sredo, Vodi Bog stopinje Tvoje, Sprejmi verno vdano čredo, Sprejmi nas, otroke Svoje! Sprejmi, Oče! brate Nemce, Bodi Oče jim prav mili; Sprejmi tudi nas Slovence, Oče tudi nas se vsmili; Duh nam lej! puhti v višave, S celo dušo Tebi vdani, Kličemo na bregih Drave: „Bog Očeta nam ohrani!“ 2 * - 20 - V. Oda. Verls-TTIitVs Vbl tVVs nVtablt, p op VIi o gratlor It Dles aC solies MellVs nltent. Horat. L. IV. oda 5, Vredna si ti, zlatom okronjena zarja Biti, ki Pastirja nam ino Vladarja Pripeljala boš — domorodnega sina Nam Valentina! Ano! stresi urno pepel s svoje glave Mati tužna! — Sveti se dan nove slave, černo dolgo nosila si — se veselila Vdova boš mila! Eej! obsiva zvezda Modrosti ga čudna, Glavo jasno krotka ponižnost — priljudna Venca. Varčnost vodi previdno mu varno Roko vladamo! Evo! slava diči ga božjega znanja, Kinča hvala znana pobožnega djanja, Lepša ga še mnogo človeških vrednosti Božjih milosti! Vežno lice milo prosiva preblago Serce. Dobrotljivo je, vsem je predrago, Svoj zaklad obilni bo rado in milo Vbogim odkrilo! Tvoje torej drago nam salvno življenje Hrani dolgo dolgo naj božje vsmiljenje! Mož, zares! si, kogar želi si za čedo Pismo nam sveto! *) Istinito srečna si, trikrat si srečna čeda, ki pastirja ti milost je večna Tac’ga dala. — Ona te ni pozabila, Ni zapustila. *) I. Tim. 3, 2—4; 4, 12.; 6, 6. 10.; II. Tim. 2, 2, - 21 - Hfu! pozdravne sini vi svoj’ga Očeta, Sprejmi ti Pastirja, preblažena čeda, Z željo serca vrečo, ljubeznjo gorečo Vselej plamtečo 1 Uzhitjenjem svetim naj serce ti klije Vedno zvesto; živo veselo ti bije, Bilo bode, dok da nas kri še ogreva, Solnce obseva! J. E. Marinič. VI. Doligo srečno žIVIijenje Tebi serCno željjlMo!! Tema nevednosti zemljo je krila, Odkar je v raju tam Eva grešila, Sliši na zemlji se žalosten glas: „Oče nebeški oh! vsmili se nas! ie Boljšega časa se dan razsvetli, Odkar Marija sladko govori: „Sin moj, narodi! bo spolnil vam želje, Ino napravil vam mnogo veselje. “ čreda zapuščena smo tudi stali, Smo po pastirju močno zdihovali: „Solnograd daj nam, saj imaš oblast, Škofa prav vnetega za božjo čast.“ Kmalo se v sercu britkost ohladi, Slišati mamko, *) katera veli: „Solze na stran ino se veselite, Mojega sina za škofa dobite.“ Kar smo 'mi dolgo, Preljubi! želeli, V Tebi, o Valentin, smo zdaj prejeli, Kako priserčno nas to veseli, Tebi mogoče povedati ni. Ti naš rojak ino dobro vsem znan, Si nam za kneza in škofa poslan! Hitro ko blisk se novica razširi, Slišati ni ko le: „ Valentin Wiery *) Mati preč, škofa je 31. Oktobra to novico perva v Celovec prinesla. - 22 - Božja previdnost ni ptujca poslala, Vsred izmed nas Te je srečno izbrala, Saj je rojak res za svoje bolj vnet, Ino pripravljen nesreč jih otet’; Tudi z aposteljnom serčno želiš, Vsem prav storiti se Ti veseliš, Nemce, Slovence zamoreš učiti, V svojem jeziku jim navke deliti. „Pridi,“ Ti kliče dežela presrečna, Njiva Te čaka za setev prijetna; Dolge že leta si umen sejavc, V nogradu božjem nevtruden delavc; Zemlja ni mertva, pod snegom le spi, Ti si nam vigred, ki spet oživi; Seme spijoče bo kmalo pognalo, Sadja prežlahtnega mnogo dajalo. Ne se ne mudi! Armada vsa vneta čaka za vojsko preljub’ga očeta, Dušna lenoba je ne veseli, Vero pokazati močno želi, Zmagati hudo sovražno oblast, Svetega križa povišati čast, Kerške škofije da sveti se slava, V morju veselja serce nam spet plava! M. Polak. VII. VlVe Valentine sVb DlVlno aVSlIilo aC genltrlCIs Vlrglnls Marlae! Gosta tema pokrivala Naše kraje je nekdaj, Se ni bila prisijala Svete vere luč tedaj. Nežni cvet scer lepo klije Tam na Lurnskem polju že, Glej! pa huda burja brije, In zatere zopet vse. *) V Teurniji na Lnrnskem polju je bila perva škofija na Gorotanskem; okoli 1. 592 p. K. je pa bilo vse zaterto; novi oznanovavci svete vere so prišli iz Solnograda, — 23 ~ Zdaj pa pride z Solnograda Mati so naj prej poveli, Verlih možev truma k nam, Da njih sin bo Oče nam, Vodi jih le terdna nada Bod’ino torej prav veseli, Tu sejati, žeti tam. Kedar pride Oče sam! Sveto vero oznanvali, Prišel bo v našo sredo Kerščevali so oni, Oče serčno ljubljeni, Bog Očetu darovali Pasel bode svojo čredo Jezusa Telo in Kri. Nov pastir zaželjeni! Zmiram so potem hodili Sveti moži k nam odtod, Birmovali in učili Nemcov in Slovencov rod. Srnert nemila spet je vzela Nam pastirja višjega; Kerška čreda je želela Škofa apostoljskega. Z Solnograda pričakvali Zdaj smo škofa novega, Serčno zvesto smo žebrali Zadobiti pravega! Bog je dal, kar smo prosili; Nadškof Maksimilian So nain škofa izvolili, Valentin nam je poslan. Den Marije darovanja Si izvolil naš Gospod Den Svoj’ga posvečevanja, Kak’ veseli sveti god! Na Marijino Spočetje Je slovesni Tvoj uhod, Tvoje bo ona zavetje, Prečastiti naš Gospod! Slavni učenik cerkveni Sveti Bernard nas uči, Da Marija v nobeni Sili nas ne zapusti. Božja Mati bo prosila Tud’ za Te, o drag’ pastir! Te ne bode zapustila, Ona — vsake gnade vir! Ti brez madeža spočeta Božja Mati in Gospa! Oh ohrani nam Očeta Dolgo let prav zdravega. K. Diirmvirth. Za vse dobro vnetega, visoko učenega in preljubeznjivega kne- zoškofa nam je Bog dal. Pa veste, zakaj da nam ga je dal? Da nas pase in vodi po poti proti svetim nebesom; knezoškof Valentin so naš višji pastir, mi smo Njihove ovčice. Oni so naš dober pastir, ali bomo tudi mi Njihove dobre ovčice? Dobre ovčice pa poznajo svojega pastirja, poslušajo njegov glas in hodijo za njim. Zatoraj ljubi Slovenci! berite in prebirajte knezoškofa Valentina pervi pa¬ stirski list; po slovenski so ga bli sami napisali in k vam govorijo — 24 — po slovenski, da bi Jih rajši poslušali, vse besede dobro zastopili, globoko v serce si vtisnili, dolgo v serci vse ohranili, po njih živeli in tako večno zveličali se. Se enkrat: Preljubi slovenski brati in sestre! Dobre ovčice poslušajo glas svojega pastirja; zatoraj poslu¬ šajte pervi glas svojega knezoškofa in višjega pastirja! -«5—- po božji milosti KERŠKI H.NEZOŠKOF, bogoslovja doktor, želji, prevzevši pastirsko službo, vsini vernim svojo škofije srečo in blagoslov (žegen) božji. Slog je rekel Abramu: Pojdi i z svoj e dežele, in od svoje rodovine, in iz hiše svojega očeta, in pridi v deželo, kojo ti bom pokazal.Enako je Bog po svojem nezvedljivem sklepu pred sedmimi letmi tudi mene poklical zapustiti svojo ljubo domačo (koroško} deželo, in se podati v Solnigrad. Došel sim v stransko, pa ne v neznano deželo; poklicali so me k dobri materi, stari cerkvi, od ktere je moja rojstna dežela svete vere luč prijela, ter oživela za večno živlenje. Nisim čutil biti ptujic v lepim rajskim kraji, kjer so mi došlimu Solnogradčani, dobre duše, hitro napravili moj drugi dom. Ko sim pa bil te sreče ravno prav vesel, mi vkaže ravno tisti glas, ki meje v Solnigrad zaklical, v imeni naj višega Pastirja: Poverni se spet v svojo domovino, ter bodi pastir in oče jim, ki zdaj kakor zapušene sirote čakajo, de bi jim poslal voditela po stezdi izveličanja. Pa kakor se je Mojzes vstrašil, ko ga je Bog voditela svojemu ljudstvu postavil, 1 ) siin tudi jaz občutil preveliko težo tega poklica; zbal sim se, — pa branil se nisim. Dobro spoznam, in kolikobart sam sebe premišljujem, se prepričam, koliko mi dobrega še po¬ lj I. Mojz. 12. 1, 2) II, Mojz, 3, 11—13. - 25 - mankuje, in mi bode v moji slabosti pomankovalo, kar je ka¬ toliškemu škofu potrebniga; pač čutim, in vsaki dan me uči, koliko še nimam, naj bi vredno stopil v versto prečastitih škofov, ktire je Bog v svojo sveto cerkev postavil, de sve¬ tijo kakor svetle luči vernimu ljudstvu; dobro vem, kakšne angelske lastnosti sveti Pavl hoče, naj jih uastopniki apostel- nov imajo; pa če se ravno bojim, vender povem, de se ne branim. Terdna vera, de kdor pravično voljo ima, po moči Jezusa Kristusa velike reči lehko stori, invse zamo- re, ‘) ona je moja tolažba. Poklic cerkvene viši oblasti spo¬ znam za božji poklic, Vaša Ijubezn, z ktero mi na proti pridete, in pa lastna vest, de ne išem, kar je Vašega, ampak Vas: to je moje serčno zaupanje; bojim se, pa bra¬ nim se ne. In tako pridem, potem ko sim na grobu naših slovitih oznanovavcov svete vere, svetiga Ruperta in Vir- gili a veselo Gospodu služil, od nju nastopnika Mak si¬ mi liana Jožefa poslan, po sosebni pravici, ktero od rimsko apostolskega sedeža imajo, škofa postaviti, — k Vam nazaj, kakor svoje dni sveti Mod e st, kije v naši koroški deželi najšel svoj častiti pokop, potem ko je svoje apostolsko delo dopolnil, kojega mu je bil sv. Virgili naročil. Kaj pa bo tedaj moje delo pri Vas? in kako ga bom zamogel dopolniti? Moje opravilo, ki sim došel k Vam domu, je vodilo na večni d oni, naj Vas v nebesa pope¬ ljem. Kako to meni sporočeno delo dopolniti imam in željirn, naj Vam moja perva pastirska beseda pove. I. Sv. Apostel Pavl pravi: Nimamo tukej obstoječega mesta, temuč prihodnega išerno, 2 ) ter nas opomina: Išite, kar je zgorej, kjer je Kristus, sedeč na desnici božj e j; hrepenite po tistim, kar je zgorej ne pa po tem, kar je po zemlji. 3 ) Kako pa naj¬ demo pravo pot totaj v svoje prihodno prebivališe, v svojo večno domovino? Kdo nam ve povedati, kaj nas taino čaka? Kraljevi prerok David nam od tega pravi, rekoč: Pri tebi je Studenc živlenja, o Bog, in v tvoji luči gledamo luč. 4 ) Tvoja beseda (o Bog) je svetilo mojim ste- 1) Fil. 4 , 13. 2) Hebr 13, 14. 3) Kol. 3, 1—2. 4 ) Psalm. 35, 10. - 26 - zam. *) Vam besedo božjo oznanovati, in Vas peljati skoz njeno moč v večno domovino, to je poglavitno opravilo, kteriga sim z škofovo službo prevzel. Kakor svoje dni škofu Timoteju, je tudi meni zdaj zapovedano: Ozna nuj besedo, ne jenjaj, bodisi priložno ali n ep ri lož n o; pre¬ pričuj, prosi, svari z v sim po ter plenjeni in ukom. 2 ) Sicer sim že pred nekoliki letmi o mnogoteri prilož¬ nosti pri Vas besedo božjo oznanoval, sim tudi z božjo pomočjo mnogo Vaših duhovnikov učil, kako naj jo oznanujejo; pa veliko obsirnej dolžnost in veliko veči odgovor imam od sedaj za naprej Vam božjo besedo, kakor škof, oznanovati, in Vam njenih oznanovavcov pošiljati. Kdo pa bode meni dal tolike modrosti, vsim toliko tavžent ljudem raznega stanu in starosti, visoko učenim in ne učenim, prav jasno in zanesljivo pravo pot v nebesa kazati? Ako bi Vam govoril z naj lepše vbra- nimi besedami samo posvetne modrosti, pač bi osramoten pred Vami stal, če bi me pobarali, rekoč: Kdo pa tebi da pravico nam kaj takega povedati? kdo nam je priča, de je gotova resnica, kar govoriš? — prazna bi moja golo člo¬ veška beseda za večnost bila; tako bi jaz ne bil Vaš pravi voditel v večno domovino. Ali božjo besedo Vam imam oznanovati, ki ima svoje stanovitno pričevanje od Boga, de se ne moti in ne goljfa! Tam imam božjo besedo iskati in jemati, kamor jo je sam božji Sin, po kterim je Bog nam govoril, 3 ) založil in shranil, v pravi cerkvi, kjer jo Bog sveti Duh vsake pomote ovarje — v edini, svetej, katolški in apo¬ stolski cerkvi, ki je na terdno skalo pozidana, na kteri je ne bodo peklenske vrata zmagale. 4 ) Pa ta beseda božja je živa in močna, in ojstrejši ko vsak na obe strani ojster meč, in seže do ločitve duše in duha, tudi sklepov in mozga, ter razsodi misli in namene serca, 5 ) pravi sv. apostel Pavl. Torej mi ne bote zamerili, de beseda božja, kojo oznanujem, se včasih tudi ojstro in resno zaglasi, in globoko v meso zareže, de dušo reši, ako si prizadeva ločiti, kar ni Gospod združil, ter od živega izžgati in potrebiti, kar mozeg dušnega živlenja 1) Psalm 118, 105. 2) H, Tinj. 4, 2 3) Hebr.l, 2. 4) Mat, 16, 18. 6) Hebr. 4, 12. - 27 - kakor červ gloda. Strašno žuga gospod Bog že v starem zakoni tistim prerokam, ki pravijo: Mir, m ir, pa vend e r miru ni; gor je jim, ki del aj o bi azin e po d komolce vsake roke, in kteri ljudem vsake starosti pod- glavja podkladajo. 1 2 ) Kaj se vam zdi, ali bi Bog v novem zakonu prizanesil takemu človeškimu prilizovavcu? Ali bi se Vi zamogli na mene zanesti, če bi jaz Bogu nezvest bil? Tega me varuje resna beseda sv. apostelna Pavla, ki govori: Se 1 i lj u de m prikupujein a li B o gu? Iš e m li lju dem dopasti? Ko bi še!judemdopadeI,binebilKristusov s I užavnik. Znano vam namreč storim, b r a tj e, de evangeli, ki ga oznanuj e m, n i od človeka; jaz ga namreč nis i m o d č1 o v e k a n e p r i j e1 n e s e n a u č i 1, ampak porazodenji Jezusa Kristusa. 3 ) Pa še drugo opominvanje sv. apostelna Pavla me zadene, ki govori: Pokorim svoje telo in ga v sužnost devam, de, ko druge učim, sam zaveržen ne bom. 4 ) Inko bi znal prerokvati, in bi vedel vse skrivnosti, in imel vso učenost; inko bi imelvso vero, tako de bigore pre¬ stavljal, ljubezni pabine imel, nič nisim. s ) Naj bi Vam božjo besedo le z ustmi pridigval, le na to gledal, de bi Vas Vaši duhovski pastirji samo z jezikam, ne pa tudi z svojim izgledam sveto živeti učili, gorje meni, gorje nam; bili bi ko pismarji in farizeji, zavolj kterih Izveličar pravi: Vse, karkoli vam reko, spolnujte in storite; po njih delih pa kar ne delajte, kajti pravijo pa n e store. 6 ) Kako bi zamogel biti Vaš voditel v nebeško domovino, če bi moje misli in želje le na posvetno privezane bile? Kako bi zamogel vsak dan pri svetej maši reči: (Sur- zum korda) Gori v nebesa serca! če bi svoje serce na to zemljo pritvezal? Kako bi Vam čistost, radodar¬ nost , ponižnost in iniloserčnost vredno kakor svete dolž¬ nosti priporačal, če bi Vam v svojem izgledu tih svetih čednost sam ne pokazal? Preljubi! v resnici Vam povem: Vi imate pravico od Svojih pastirjev, od mene in mojih duhovnikov tirjati (bodrati), de po stezi pobožnosti pred 1) Jer. 6, 14. 2) Eceh. 13, 18. 3) Gal. 1, 10—12. 4) I, Kor, 9, 27. 5) I. Kor. 13, 2- 5. ; 6) Hat. ^23, - 28 - Vami gremo, in toliko serčnej in stanovitnej napredujemo, kolikor bolj sterma in ternovata se nam pot kaže. Imamo pa tudi mi nasproti pravico do Vas. Po pravici od Vas tirjamo, de ne bote za del pregrehe edniga ves duhovski slan zaničevali, de ne bote obsodili, kjer niste za soditi poklicani; dro se zanesemo, de ne bo nihče Vas — namesti pomoči tamo poiskati, kjer se lehko pomaga — le z hudob¬ nim veseljem rane kazal, ki jih je (na duhovnikih) vgledal. II. Vas od Boga postavleni voditel k nebesam pa nimam le z besedo in z izgledam Vam pot kazati; meni je se kaj več naročeniga. Imam tudi skerbeti, • de na poti k nebesam potrebne brešne in popotnice dobivate, de ne opešate. Od kodi pa hočem za Vas in za se te neomag- live hrane, od kodi te dušne kreposti za popotvanje tega živlenja dobiti? Od kogar drugega, razun od Njega, ki je djal: Jaz sim pot, in resnica in življenje. 1 ) Jaz sim kruh živlenja; kdor k meni pride, nebo lačen in kdorv mene veruje, ne bo nikoli žejin. 2 ) Jaz sim živi kruh, ki sim iz nebes prišel. Ako kdo od tega kruha je, fbo živel vekomej. Kakor je mene poslal živi Oče, in jaz živim zavolj Očeta, tako bo tudi tisti, kteri mene je, živel zavolj mene. 3 ) Kakor človeški rod obstoji in živi le za to, ker se je edino rojeni božji Sin učlovečil in je za njega vmerl, ravno tako vsakdo zastonj moči in živlenja od drugot iše, kakor pri Kristusu Jezusu — studencu živlenja. En bar t je doprinesel na križi dar neskončne vrednosti nebeškimuOčetu, in vsaki dan ponavlja na naših altarjih nekervavo to svojo daritvo (svete maše), na mesti nas potolažiti vsak dan žaleno Veličestvo božje. Enbart nam je odperl iz Svojega prebodeniga serca sedmiro virov (studencov) svetih zakramentov, in vsaki dan je pripravlen nas iz tih studencov poživljati, nam deliti svoje milosti, clo sam Sebe nam dati, naj bi živlenje imeli, in pa obilnej imeli 4 ) Ali poglejte, kako globoko se Jezus poniža in kako visoko nas poviša! On izvolji človek e, slabe J) Jan. 14, 6, 2) Jan. 6, 35. 3) Jan. 6, 61. 52. 53. 4) Jan. 10, 10, — 29 - pregrešne stvari, mašnike v Svoje namestnike pri tem velikem djanju ljubezni. Na njihovo besedo stopi Jezus dol na naše altarje, po njihovih rokah se vernim zavživati deli, jim reče vodo iz potokov svoje milosti zajemati in žejne pojiti. Ali pa sme človek sam sebe v namestnika božjega povzdigniti? Ali zamorejo soljudje človeku oblast dati, ki nebesa in zemljo toliko čudno sklepa? Nikakor. Jezus pravi svojim apostelnam: Niste vi mene izvoljili, ampak jaz sim izvoljil vas, in sim vas postavil, de greste in sad obrodite, in de vaš sad ostane. 1 ) Tudi sv. apostel Pavl uči: Nihče si ne vzeme (te) časti, razuu kteri je poklican od Boga, kakor A r on 2 ) (veliki duhovnik). Pa ravno s tim omenim eno dolžnost svojega naročila, o kterej ne vem, ali bi visokost usmilenja božjega molil, ali v spoznanji svoje slabosti se prestrašil odgovora, ki sim ga prevzel. Zakaj v prihodno nimam le jaz sam poživljati Vas z kruham večniga živ- lenja, pojiti Vas iz studenca božjega usmilenja, ampak imam podeliti v imenu Boga ko škof tudi drugim ravno to oblast, ter jih posvetiti v pravedne delivce božjih skriv¬ nost. Preljubi! ojstro opomina sv. apostel Pavl: Rok na nikogar prenaglo ne pokladaj (kedar mašnike pos¬ večuješ), in se ne delaj deležniga ptujih grehov; 3 ) strašno mi žuga sv. cerkev, ako bi se prenaglil in le po oziru na ljudi mašnike posvetil, pa tudi po pravici; zakaj le pomislimo, koliko en sam duhovnik, kteri namesto Bogu , le grehu služi, lehko škode naredi — le pomislite to, in bote lehko sami spoznali, zakaj se te skerbi bojim, ter zaslužim, de se usmilite mene Svojega škofa. Pa ne samo Vašemu usmilenju — tudi Vaši pomoči se priporočim. Kakor Vam jaz obljubim, Vas in Vaše potrebe neprenehoma v svojem sercu nositi, in kolikor premorem, Očetu nebeškimu priporočati; pri vsakej sveti maši, neoma- dežano Jagnje božje v rokah, Vas in Vaše pravične pože¬ lenja Očetu vsega usmilenja darovati, visokim in porednim, bogatim in vbogim, starim in mladim, po dne in po noči, v 1) Jan. 15, 16. 2) Hebr, 5, 4. 3) I. Tim. 5, 22. — 30 — veselju kakor v žalosti, v varnosti kakor v nevarnosti vselej radovoljno pomagati v izveličanskih rečeh, ktire je Gospod svojej sveti cerkvi sporočil: obljubite meni tudi Vi, ne le teh izveličanskih gnad prav serčno poželjevati, temveč mi tudi pomagati, de bom imel za vse dobro goreče duhovnike, polne božjega duha Vam poslati, in tako vredno poskerbeti za izveličanje Vaših duš. Na Vas naj poprej svojo prošnjo obernem, pre¬ ljubi starejši! Redite svoje sine od mladih nog v strahu božjem. Ne najte, de bi Vi, ali drugi Vaših ljudi z nepre¬ mišljenimi ali hudobnimi inarni dolžno poslovanje duhovskega stanu otrokam odvzeli, se poprej, kakor odrastejo. Imejte za naj veči čest svoje familije, ako častitega duhovnika izredite in v svojej žlahti imate. Ne zamudite svojih otrok prav po keršansko rediti, rekoč: saj naši sini ne bojo duhovniki. Pobožnost ali brumnost, pravi sv. Pavl, jeza vse dobra ter ima obljubo sedajnega in prihodnega živlcnj a. 1 ) Bogaboječim biti, je Vaših sinov dolžnost tudi v vsakem drugem stanu. Ali jim bo morde škodvalo, če poštovanje do Boga, do njegovih svetih skrivnost in do posvečenih masnikov, ki te božje skrivnosti dele, v svoj izvoljen stan prineso ? K Vam se obernem, in ravno to ad Vas tirjam, Vi učeniki in rediteli, ki ste toliko imenitno in važno delo prevzeli, drago mladino ne samo učiti, ampak tudi po keršan- sko izrejati. Vaši skerbi je ograd (gartel) božji sporočen; skerbite, de bo izrastlo v njem mnogo drevesce za sveto cerkvo žlahno in rodovito drevo. Skoz Vašo prizadevanje bode prava vera in sveta pobožnost med ljudmi oživela; Vaši skerbi je mogoče našo sveto vero mnogoterih sovražnikov ovarvati, ki nas obdajajo. In naj malo ali veliko učencov imate, kteri bi za duhovski stan bili, Bog Vam hoče Vašo skerb lepo poplačati, ako jih za sveti mašni stan odredite. Dobro seme čiste ljubezni božje, ktero v mladenčev mehko serce vsejete, se hoče tudi drugih prijeti in lep sad boga- boječosti za večnost obroditi. Kdor poštenimu mladenču 1) I. Tim. 4, 8. - 31 - v duhovski stan pomaga, on si naj lepše bogastvo za celo večnost zalaga, in bo sosebno plačilo služevnikov božjih prijel. Naj pa tudi Vas moja beseda zadene, preljubi uiladenči Vi, ki ste se v sole podali, nastopili terdo, pa imenitno in čestito pot. Ravno ste v cvetji svojega živlenja; tih srečnih in veselih dni, k oj i h vživate, ako sijih le sami ne ogrenite, več nazaj ne bo; le prehitro Vam bodo minuli. Naj si ravno marskoga v šoli vboštvo sili, ker dni in dni potrebniga kruha ni, zdravje mladosti in pa radodar¬ nost dobrih ljudi' Vam tudi revšino polajša in posladi. Ne mislim Vas siliti, tudi ne svetovati Vam, de bi duhovski stan nastopili, če Vas ne veseli'. Pa veuder Vas imam opomniti, naj si h sercu vzemete lepo besedo, kojo Vam kraljevi prerok David pove, rekoč: Introibo ad altare Dei, ad Deum, qui laetificat juventutem meam; 1 ) to je: Stopil bom k altarju božjemu, ki razveseljuje mojo mladost. Dro le Rog je, kteri Vam daja v mladih letih veselje; pa tudi On Vas v svojo službo vabi. Gorje Vam, če se božjemu poklicu vstavljate. Bog le migne, in osle¬ pelo bo tvoje oko, moj sin, kruljeva bo tvoja noga, odrevenela tvoja roka, onemagalo tvoje telo, tvoj duh oslabel - in tvojega veselja - tvoje prihodne sreče, ktire čakaš, bo kraj. Zatorej stopi hvaležno vsak dan k aitaiju Gospodovim, ki Tvoji mladosti ljubo zdravje in veselje daja. Čutiš veselje v svojem sercu kakor mašnik k altarju pristopiti — oh kako lepa in čestitljiva je taka želja! — ne zaduši je in ne spravi te svete žinje iz svoje glave, in ne boj se težav duhovskega stanu; — ne daj si serca vzeti in taki stvari osvojiti, ki le Tebe iše, ne pa svojega Stvarnika. Modro pomišluj, posvetvaj se z modrimi, izvolji; si pa sebi stan izvoljil kteriga koli, ne zogibaj se altarja Gospoda, svojega Izveličarja ter vedno pomni besede Jezusove : Le Enoje potrebno. Izvo lite si nar boljši del, kteri Vam ne bo o d vzet. 2 ) Pre¬ ljubi moji sini! odkrito serce imeti je mladenčem v navadi, 1) Psalm. 42, 4. 2) Luk, 10, 42. — 32 tudi Vi serce svoje radi odperate, kakor cvetlice juterni zarji; o ne zaprite serca svojega našej sveti veri. Se po bra- terno združiti so nadepolni mladenči hitro pripravleni, — oj tak le združite se za naj žlahnej in naj iinenitnej reč božjega kraljestva in izveličanja našega, ter se vstopite kakor bratje pod bandero, na kterem se podoba Marije Device, neoinadežane Matere božje, svetli. Me bote morde barali, preljubi! pokaj ravno Vam to posebno opominvanje? Vam povem: V Vaših rokah je sreča alj nesreča prihodnih dni. So mladi ljudje terdni v veri in vdani Bogu, bo tudi Bog nam prihodne dni blagoslovil (požegnal). Mladenči! še eno več Vam povem: De bom premogel Vam in Vašim duhovskega živeža na pot v nebeško domovino oskerbeti, Vas in Vaše poživljati in pojiti, Vas tolažiti in Vam pomagati, tako potrebujem pomočnikov, kterim bom lehko brez vsega strahu duhovsko oskerblenje zaupal,- takih zvestih delavcov v Gospodovem vinogradu mi je potreba, kteri bodo serčno verzele zadelali, ktire bolezn, starost ali pa smert v verstah mojih dragih sedajnih sode- lavcov naredi; naj de vernim ovčicam nikoli in nikjer — tudi v nar dalnein in naj bolj skritem kotu ne bo pomankalo božjih namestnikov, ki jim milost in pomoč od nebes prinesti imajo. Takih dobrih duhovskih pastirjev ravno iz Vaših verst dočakujem, preljubi moji šolski mladenči! Oh, tudi nam in posebno v sedajnih časih beseda Jezusova velja: Žetev te sicer velika, ali delavcov je malo. Prosite jedej Gospoda žetve, de naj pošlje delavcov v svojo žetvo.‘) Le molite in prosite za dobre duhovnike, preljube moje ovčice! pa tudi svojega viši pastirja ne zapu¬ stite, kedar, in pa to bo kmalo, k Vam pridem, in Vas lepo poprosim, de mi pomagate duhovsko sobivtilišče (šolo) za mladenče napraviti, po zapovedi svete cerkve, v kterej se bodo od mladih nog čestivredni služevniki za maštvo odrejali. III. Zastonj boš z besedo in z djanjem ljudem pot v nebesa kazal, zastonj boš ponoči in podne pripravlen 1) Mat. 9, 37. 38. - 33 čakal, popotnikam po tej »termi stezi pomagati, ako ljudje svoje dolžnosti ne spoznajo za svojim voditeljem hoditi, ako ne vedo, de imajo glas svojih dušnih pastirjev pod grehain slušati. Zastonj boš na dalej še tako lepo vabil, še toliko prisercno ljudi prosil in opominjal, ako ljudje duhovnika ne spoznajo za namestnika božjega, kteriga je ljubeznivi Oče nebeški svojim otrokain naproti poslal, kterimu je pa tudi zapovedal in oblast dal, grešnike v njegovem imeni na pravo pot zaverniti, ako so si od prave steze zaišli; jih k dobrimu priganjati, če se mudijo in zao¬ stajajo, jim prepovedati, kar bi jih zaderževalo svoj cil in konc srečno doseči. Prav lepo pripodobo dobriga pastirja nam usmileni Jezus o tem pokaže, rekoč: O vce po s lušajo pastirjev glas, po imenu kliče svoje o vce in jih ven vodi. In kedar svoje o vce izpusti, gre pred njimi, in ovce gredo za njim, ker poznajo njegov glas. 1 ) Pa ravno te božji Pastir, Izveličar naš, ki seje v tej podobi toliko živo popisal, pravi jim, ktere ko svoje namestnike pošlje: Kakor je Oče (nebeški) mene poslal, tud jaz vas pošljem. 2 ) Resnično vam po¬ vem, kar koli bote zavezali na zemlji, bo zave-, zano tudi v nebesih; in kar koli bote razve¬ zali na zemlji, bo razvezano tudi v nebesih. 3 ) Kdor vas (namestnike moje) posluša, mene posluša; in kdor vas zaničuje, mene zaničuje. Kdor pa mene zaničuje, zaničuje njega (Očeta nebeškiga), kteri me je poslal 4 ). Tako Jezus govori, kterimu je dana vsa oblast v nebesih in na zemlji; 3 ) govori tistim, ktire pošilja po vsem sveti kakor svoje namestnike. Lehko je po tem njegov veliki apostel Pavl v mesti Miletu zbranim škofam rekel: Pazite (glejte) nase in na vso čedo, v kterej vasje sveti Duh postavil vla¬ dati (vižati) cerkvo božjo. 5 ) Preljubi katoličani! popisano stoji pred našmi očmi, kako se je skoz osemnajst sto let našej svetej cerkvi godilo, in ravno ta zgodovina nam živo priča, koliko vse naša sveta cerkva premore. Kjer so se 1) Jan. 10, 3. 4. 2) Jan. 20, 21. 3) Mat. 18, 18. 4) Luk. 10, 16. 6) Mat. 28, 18 3 - 34 - bahali, (le so Sveto cerkvo pokončali, tamkaj so jo hitro trepetaje iskali, naj jim pomaga. Kjer so se ko malopridni otroci z njo poskušali in jo vezali, naj bi onemogla, tam so se svetej cerkvi koj o ravno tistim času spet priporočali, naj za njih prosi in jim v pomoč pristopi; zakaj kakor altarji — so se tresli tudi kraljevi prestoli (troni), in kdor koli je božjemu kraljestvu (sveti cerkvi) odstopil, je zapadel v jami tiste hudobne oblasti (hudičeve), ki se je od nekdej bož¬ jemu kralestvu vstavljala. Vse to vidmo in ši skusmo, pa vender najdeiOo pogosto toliko ljudi', kteri to čudno oblast naše svete cerkve sovražijo; in cIo taki, ki se katolški kristjani, otroci švete matere katolške cerkve imenujejo. Koliko si taki prizadenejo, ljudi pred materno oblastjo svete Cerkve vstrašiti, naj bi ji serca vernih vzeli, de bije ne vbo- gali! To žalostno resnico smo ravno koj skusili, ko sta si sveti oče Papež, prav po nebeško milega serca, in pa naš svitli Cesar, ves bogaboječi in pravični, roke podala, z zdru¬ ženo močjo med duhovsko in deželsko oblastjoj tisti prepad poravnati, ki ste ga nezaupljivost in razpertija v svojem sovražnem duhu do svete vere naredila. Vemo, de domišleni strah hitro zgine, naj ga le prav ojstrd pogledamo. Poglejmo zdaj tudi mi tisti strah, ki so ga ljudje pred oblastjo svete cerkve imeli, ter se je toliko bali, prav z odpertmi očmi, poglejmo, ne skoz očala v posvetno zamišljenih ljudi, ali ni prazen neumen strah? Kdo je cerkveno oblast postavil? Sam edinorojeni Sin Očeta nebeškiga, kteri je rekel, de ni prišel duš pogubljat, ampak izvelicat; 2 ) On kije djal: Bog ni poslal svojega Sinu na svet, de bi svet sodil, temuč de bi bil svet po njem zveličan. 3 ) Na Njega svet evangeli besedo preroka oberne, rekoč: Nater- tiga tdrsta ne bo zlomil, in tlečiga prediva ne bo ugasnil, dokler pravice ne izpeljedoprfema- ganja. 4 ) Ravno On je pooblastil svojo cerkvo, kije svojim učenCom z besedo in po svojem izgledu prepovedal se pre¬ pirati, kdo je viši, se ne nad druge povzdigovati, ter jim je sam noge vrniva! in djal: Kdor hoče med vami veči J) Djanj, 20, 28, 2) Luk. 6,56 3) Jan. 3, 17. 4) Mat. 12, 20. - 35 - biti, naj bo vas služevnik. In kteri hoče med vami pervi biti, naj bo vas hlapec; ravno kakor Sin človekovi ni prišel, de bi se mu streglo, temne de bi stregel, in dal svoje živlenje v odrešenje z sl njih veliko. 1 ) In kdo so oni, kterim je Kristus svojo oblast zaupal? človeki so, sami na sebi slabe stvari, močni le po Kristusi, in tolikanj močnejši, za kolikor zvestejši se besede in izgleda Kristusovega derže; človeki so, ktere dvojna strašna sodba čaka, če stezo svete čednosti in pra¬ vice zapustivši ne ozdravljajo in ne izveličevajo, ampak le ranijo in pogubljajo. Preljubi! kedar so meni pastirsko palico na grobu sv. Ruperta podali, so meni djali: „Prejmi palico pastirske službe (tebi se sporoči), de serčno in milo pregrehe svariš, brez jeze pravično sodiš, in kedar svete čednosti priporočaš, serca svojih poslušavcov prijazno vne¬ maš, pa tudi mirno in resno strahovati ne opustiš. “ Prijemši pastirsko palico sim sveto obljubo storil, ne opustiti, kar me to opominvanje uči, ne pozabiti, de moram po duhu tega nauka pastirsko palico z krepko roko nositi, pa tudi to pomniti, de, kedar levica za pastirsko palico derži, naj škofova desnica verne blagoslovi (žegna). Dobro podperati, hudo popravljati, verne voditi in blagosloviti, to bo zanaprej moje meni zročeno delo. Ali bom to svoje naročilo dopolnil, ali svoj namen srečno dosegel, ali pa deleč od njega one¬ mogel — Bog sam ve; jaz pa roke h Gospodu povzdigam, molim in prosim, naj mi pomaga, de v njegovej službi ne pešam, in zapovedi prave pastirske dolžnosti ne pozabim in ne zamudim. Moja zvezda naj mi bo sv. Apostel Pavl, ki govori: Jaz ne mislim, de sim že dosegel; kar je za menoj, sim pozabil, in hrepenim po tem, kar je pred menoj, in se ženem doseči konec, odlo¬ čeno plačilo gori od Boga danega poklica v Kristusu Jezusu. 2 ) Pa tudi Vi mi imate prijazno rok(> podati in pomagati, naj svoj namen, bolj lahko dosežem. Za to se s svojo prošnjo h Vam obernein, in se na vso tisto močno J) Mat, 20, 26-28, 2)Fil. 3, 13—14. - 36 - Ijubezn zanesem, z ktero ste me, če ravno se nisim pri Vas tega zaslužil, toliko priserčno sprejeli. Pomagajte mi delati za božje kraljestvo Vi vsi, kterim je Bog pri svojih domačih, v srenji alj v soseski, ali pa v deželi kako službo zaupal. V roke si sežimo, de hočemo skerbno in stanovitno boljšati in povzdigati stan nase ljube domovine sosebno v duliovskih rečeh. Ne bode moje napravilo, kteriga podperate, hiša Gospodova je, ktero imamo skupej zidati vsakdo po svojej moči in oblasti, kisa tistega Gospoda je, od kterega imamo jaz in Vi svojo oblast, kferi delo blagodari, ktero se v miru in v lepi zastopnosti stori, tako kraljestvo pa po¬ konča, ki med sebo razdeleno samo sebe čertf. Ne delajmo le za kratek čas, ne za minljivi dobiček tega sveta, temuč za obstoječo srečo in blagost naših nam zaupanih ljudi: kaj namreč pomaga človeku, če ves svet pridobi, svojo dušo pa pogubi? Ali kakšno rnenjo bo človek dal za svojo dušo? 1 ) Skupej hočemo skerbeti, de se bodo dnevi Gospodovi, nedele in sveti prazniki ne le praznovali, ampak prav posvečevali. Nasa luč lepih izgledov naj sveti tistim, ki svoje djanje in nehanje toliko radi izgovarjajo kazaje na izgled svojih visih pred- postavlenih, n a j vidijo nase d obre de la, i n hvalij o Očeta, kije v n e b e s i h 2 ). Nase djanje naj jim priča, de se ne sramujemo svoje vere, ampak zdravi kakor bolni, v živlenji in v smerti Jezusa, Izveličarja svojega pred ljud¬ mi spoznamo, de nas bo tudi On spoznal pred s v oj i m O č e t o m, k i j e v nebesih. 3 ) Tudi k Vam pridem z svojo prošnjo, preljube matere, poštene žene in gospe! Vasje sveta ker- sanska vera visoko povzdignila, in Vam izročila veliko oblast in skerb v sredi Vase rodovine (familije). Vam se torej priporočim, na Vas se terdno zanesem, de mi hote lepo pomagale. Skerb za dušo in truplo Vaših otrok od njih spočetja je Vasi ljubezni izročena; kar ntrokam Vi matere v serce vtisnete, jim do smerti ostane. Vas je Bog perve varhnje Vašim sinam in hčeram postavil; Vam je pred J) Mat, 16,.36. 2) Mat. 5,16, 3) Mat, 10.32, - 37 ~ vsimi drugmi sporočil jim za nedolžnost in deviško čistost skerbeti. Ne samo iz inojib, tudi iz Vaših rok bo Gospod njih duše tirjal (bodral). Pomagajmo si radi in pa zvesto, de naša sodba enbart strašna ne bo. Ve, keršanske žene, ste pomočnice, ktire je Bog Vašim zakonskim možem dal, in veliko oblast si lehko modra žena osvoji; njeni mož ji svoje serce zaupa.') Najte ljube žene, de bote v ker- šanski ljubezni za svoje može, sosebno za dušo jim skerbele ; molite in prizadevajte si, kolikor le morete, de tudi Vaši možje z Vami v nebesa pridejo. Vam gospodinje, so posli, hlapci in dekle naj prej podložni, Vaši skerbi priporočeni. Nikolj ne pozabite, de, kdor Bogu zvesto ne služi, kakor je pri svetem kerstu obljubil, tudi Vam zvesto služil ne bo. Vedite, de tudi naj slabše Vaše družinče (posel) eno nei¬ zmerno drago stvar ima — edno skoz rešno kerv Jezusa Kristusa drago odkupleno dušo, in de bote tudi Ve gospodinje enbart za njo rajtengo dajale. Modro in prav po keršansko torej svojo družino po poti v nebesa ravnajte, svarite in strahujte svoje domače v pravi ljubezni, ter ne najte, de bi Bog pri Vašej hiši z kako pregrešno besedo ali djanjemkdaj žalen bil. . Poslednič se priporočim Vam v s im skupej, ktire Vas je Gospod po svojem nezvedljivem sklepu moji pastirski voji izročil. Lepo prijazno deželo nam je v prebi¬ vališč dal; oh storimo jo nam v srečno, rajsko deželo skos to, de ne bomo nali očetu pregrehe v nji gospodariti. Po deviško pošteno, v zakoni zvesto, zmerno in trezno, delavno in boga¬ boječe, v živi ljubezni do Boga in bližnega živeti, terdno sklenite; in ta Vaša obljuba naj bode moja tolažba, z ktero mi veselo naproti pridete, de bom z božjo pomočjo pastirsko palico serčno pri Vas nosil, iu Vas srečno pripeljal na pravi dom, v sveti raj, v nebesa. Pa če Gospod hiše ne zida, zastonj delajo, ki jo stavijo, in če Gospod mesta ne varuje, za¬ stonj čujejo, kteri ga varjejo. 1 ) Zato še eno lepo prošnjo do Vas imam. Pomagajte mi ne le dobro deltai, 1) Pregov. 31, 11, 2) Psalm. 129, 1-2. - 38 - ampak {udi moliti. Molite (žebrajte) z meno, naj božje kraljestvo med nami raste, in v naših sercih čedalje močnejše prihaja, pa se tudi krog nas obilnej raz.sira, in beseda Jezusovaskorejdopolni, ki govori: Imam se druge ovcice, ktire niso iz tega hleva? tudi nje moram pripeljati, in bodo moj glas poslušale, inbo en hlev in en pastir. 3 )MoIite zasvetigaočetavsih vernih kristjanov, papeža Pija IX., pa tudi za našega Gospoda, za svitlega cesarja apo¬ stolskega Franca Jožefa I., naj ju Bog varuje z mogočno rokoj, in po vsili potih obilno blagoslovi, njune velike skerbi in prizadevanje za našo časno srečo in izveličanje večno obilno plačuje, nam pa pod njunim vodstvam ljubiga miru sladek sad vživati da. Ne pozabite pa tudi — in ta je za zdaj posledna moja priserčna prošnja — ne pozabite moliti za Svojga viši pastirja (škofa), naj de bi h svojemu in h Vašemu izveličanju pri Vas živel in svojo sveto službo srečno opravljal, in kedar naj viši Pastir vsili pastirjev na sodbo pride, tirjat (bodrat) Vaše duše iz mojih rok, de me na večno ne odverže, temuč milostljivo sprejme. Za vse to pa tudi jaz Vam obljubim: Karkoli premorem in kar imam, vse zanaprej h boijej časti in Vašimu izveličanju iz vsega serca rad dam. Mi je Gospod živlenja in smerti v svojej neskončnej modrosti še dolgo ali le kratko živeti odločil, vse moje leta, mesci in dnevi Vaši so; Vam in Vašim otrokam h pridu jih hočem oberniti, v izveličanje Vaših neumerljivih duš posvetiti. H timu sim bil pri altarji svetiga Ruperta posvečen, v to sim se spet med Vas povernil. Tako hočem tedej svojo službo, kakor sim Vam povedal, v imeni božjem opravljati; hočem v imenu Jezusa Kristusa Vaš učenik, pastir in voditel biti, z božjo pomočjo, v zaupanji na priprošnjo Marije vselej brez madeža Device in božje Matere; v zaupanji, de mi bote tudi Vi pomagali in za me molili, se hočem serčno in dobro vojskovati, tako svoj tek dokončati, sveto vero in verne ohraniti, ter sim si svest, de, če kakor dober pastir svojo težavno delo srečno dokon- 3) Jan, 10, 16, 39 - čam, hoče tudi meni Gospod, pravični Sodnik, v svojej neskončnej milosti dati zasluženo plačilo. Njemu pa, kteri premore vse obilnejše storiti, kakor prosimo ali zastopimo, po moči, ktera v nas dela, Njemu bodi čast v cerkvi po Jezusu Kristusu s kos vse rodove vekomaj! 1 ) in Njegov blagloslov- (žegen) Očeta, Sina in svetiga Duha pridi in pri nas ostani. Amen. V Celovci na dan čistega spočetja Marije Device 1858. Valentin, knezoškof kerški. 1) Ef. 3, 20—21,