st ud ia universitatis he re d it at i Na območju železnodobnega grobišča na Mostu na Soči je bil raziskan žgan rimski grob, verjetno s konca 3. stol. n. št., lahko pa je tudi mlajši. Odkritja posameznih rimskih grobov na prostoru železno- dobnega grobišča kažejo na trdoživo tradicijo pokopavanja na levem bregu Idrijce. Železnodobna pre- žitka sta tudi način pokopa in izdelava grobne konstrukcije. Ključne besede: Posočje, Most na Soči, rimska grobišča, žgan grob, svinčeno zrcalce At Most na Soči within the Iron Age necropolis on the left bank of Idrijca river a roman cremation grave was uncovered. It‘s dated back to the 3rd century, but could be even younger. The discoveries of the individual roman graves within the area of the Iron Age cemetery show the tra- dition of burying at the left bank of the Idrijca river; a part of tradition are also the type of burying and the form of a grave construction. Keywords: Posočje, Most na Soči, roman necropolis, cremation grave, lead mirror Rimski grob z zrcalcem z Lipičarjevega vrta na Mostu na Soči Miha Mlinar, Tolminski muzej Lipičarjevim z Mosta na Soči, iz Nove Gorice, Radencev in Beograda 37 Most na Soči je izjemno arheološko naj-dišče z odkritimi sledovi poselitve iz bronaste dobe, železne dobe, rim- skega in poznoantičnega časa ter z najdbami iz zgodnjega srednjega veka in mlajših arheoloških obdobij.1 Tolminski muzej je na parc. št. 949, 1 O arheologiji Mosta na Soči glej: Carlo Marchesetti, La necro- poli di S. Lucia presso Tolmino, scavi del 1884 (Trieste: Tipografia del Lloyd Austriaco, 1886); Carlo Marchesetti “Scavi nella necropoli di S. Lucia presso Tolmino.” Bollettino della Società Adriatica di Scien- ze Naturali in Trieste 15, (1893): 3–320; Biba Teržan, Neva Trampuž. “Prispevek h kronologiji svetolucijske skupine,” Arheološki vestnik 24, (1973): 416–460; Stane Gabrovec, Stane, Drago Svoljšak, Most na Soči (S.Lucia) 1. Katalogi in monografije 22 (Ljubljana: Narodni muzej Slovenije, 1983); Biba Teržan, Fulvia Lo Schiavo, Neva Tram- puž Orel. Most na Soči (S. Lucia) 1. Katalogi in monografije 23/1 (Ljubljana: Narodni muzej Slovenije, 1984); Biba Teržan, Fulvia Lo Schiavo, Neva Trampuž Orel. Most na Soči (S. Lucia) 2. Katalogi in monografije 23/2 (Ljubljana: Narodni muzej Slovenije, 1985); Mitja Guštin, Posočje v mlajši železni dobi = Posočje in der jüngeren Eisenzeit. Katalogi in monografije 27 (Ljubljana: Narodni muzej Slovenije, 1991); Drago Svoljšak, “Posočje v bronasti dobi. ” Arheološki vestnik 39/40 (1988/89): 367– 386; “Zametki urbanizma v železnodobni na- selbini na Mostu na Soči.” Arheološki vestnik 52 (2001): 131–138; Miha Mlinar, Nove zanke svetolucijske uganke. Arheološke raziskave na 943/1 in 940/2 k. o. Most na Soči 5. 4. in 11. 4. 2016 izvajal arheološko dokumentiranje ob iz- kopu treh jam za temelje betonskih drogov niz- konapetostnega omrežja.2 Med izkopom prve jame (TS 1) je bil na parc. št. 949, k.o. Most na Soči na t.i. Lipičarjevem vrtu raziskan žgan rim- skodoben grob, izkopa druge in tretje jame (TS 2, 3) sta bila arheološko negativna. Območje izkopov se nahaja na prostoru prostranega železnodobnega grobišča3 na levem Mostu na Soči 2000 do 2001 (Tolmin: Tolminski muzej, 2002); Miha Mlinar, Rok Klasinc, Martina Knavs. “Zaščitne arheološke razis- kave na Mostu na Soči leta 2001. Najdišča Maregova guna, Štulčev kuk in Plac.” Arheološki vestnik 59 (2008): 189–208. 2 Naročnik del je bila Elektro Primorska d.d. Arheološke raziskave je izvedla ekipa Tolminskega muzeja (Miha Mlinar) pod nadzorom ZVKDS OE Nova Gorica (Patricija Bratina). Kovinski predmeti so bili konservirani v delavnicah Goriškega muzeja v Solkanu (Jana Šubic Prislan, Andrej Ferletic), najdbe je izrisala Nataša Grum in jih hrani Tolminski muzej. 3 Glej: Marchesetti, La necropoli di S. Lucia presso Tolmino, scavi del 1884, 1886; Marchesetti “Scavi nella necropoli di S. Lucia presso Tolmi- no.” 1893; Teržan, Trampuž Orel, Lo Schiavo Most na Soči (S. Lucia) doi: ht t ps://doi .org/10. 26493/2350-54 43.5(1)37-45 st ud ia universitatis he re d it at i st u d ia u n iv er si ta t is h er ed it a t i, le t n ik 5 (2 01 7) , š t ev il k a 2 38 bregu reke Idrijce, ki je registrirana enota ne- premične kulturne dediščine Most na Soči – Arheološko najdišče Sveta Lucija (EŠD 470) in hkrati arheološki spomenik Občine Tolmin. Z območja železnodobnega grobišča so znani tudi posamezni rimskodobni grobovi, tako žgani4 kot tudi eden skeleten,5 sicer pa so Rimljani svo- je pokojne pokopavali na desnem bregu Idrijce, vzhodno od naselbinskega prostora.6 Slika 1: Lega izkopanih jam 1, 2 in 3 (izris: Ana Hawlina, podloga: Atlas Okolja Slovenije, ARSO). 1. 1984; Most na Soči (S. Lucia) . 1985; Mlinar, Nove zanke svetolucijske uganke. Arheološke raziskave na Mostu na Soči 2000 do 2001, 2002. 4 (Marchesetti, “Scavi nella necropoli di S. Lucia presso Tolmino,” 321; Mlinar 2005: 334). 5 Mlinar 2005: 334, Fig. 8. 6 To grobišče z okoli 180 grobovi je še neobjavljeno. Drago Svoljšak, Beatriče Žbona Trkman. “Načini pokopa v prazgodovini Posočja,” Materiali 20 (1985): 88. Odkritje groba Arheološkega dokumentiranje ob gradnji se je izvajalo med strojnim odstranjevanjem ruše in gornjih zemljenih plasti (SE 1, 2) v testni jami 1 (TS 1). Arheološka sonda velikosti 130 x 130 cm je bila izkopana na zahodnem robu Lipičar- jevega vrta (parc. št. 949, k.o. Most na Soči). Med strojnim odstranjevanjem ruše in zeml- jene plasti se je na globini 85 cm pojavila lapor- nata plošča, ki je nakazovala možnost obstoja žganega groba. Sledil je ročni arheološki izkop, s katerim je bil dokumentirano raziskan žgan grob s pridatki. Grobna jama je bila vkopana v ilovico vse do ravne geološke osnove, ki jo pred- stavlja apnenčasta plošča na globini 120 cm pod današnjo hodno površino. Z zahodne strani so jamo obdajale zložene lapornate plošče. V močni žganini, debeline 25 cm, ki je bila neposredno pod lapornato ploščo, so bili odkriti svinčeni okvir ogledalca, več odlomkov keramične ol- jenke, železna pločevina z dvema luknjicama ter steklene jagode, lesno oglje grmade in sežgane človeške kosti. Slednje so bile skoncentrirane na dnu grobne jame, nekaj koščic je bilo odloženih tudi na lapornato nagrobno ploščo. Približno 20 cm nad njo so bili v severnem profilu odkriti od- lomki rimskodobnega vrča, kar verjetno pred- stavlja sled pogrebnega običaja. Vsa žganina je bila med izkopom grobne jame zbrana in nato mokro presejana v Tolmin- skem muzeju. Med tem postopkom je bilo od- kritih več najdb, predvsem drobnih steklenih ja- god, drobcev oglja in sežganih človeških kosti. Človeški kostni ostanki so tehtali 545 g. Glede na opravljeno antropološko analizo gre verjetno za žensko, staro 20–40 let.7 Opredelitev grobnih najdb V žganini raziskanega žganega groba so bili od- kriti svinčen okvir zrcalca,8 odlomki keramične oljenke, podrobneje neopredeljiva železna plošči- ca z dvema luknjama, steklene jagode ogrlice, v 7 Analizo je opravila dr. Petra Leben Seljak, neobjavljeno poročilo hrani Tolminski muzej. 8 Med postopkom spiranja žganine so bili odkriti tudi drobni delci stekla ogledala. st ud ia universitatis he re d it at i r im sk i g ro b z z rc a lc em z l ip ič a r je v eg a v rt a n a m o st u n a s o č i 39 Slika 2: Prerez rimskodobnega groba iz testne jame 1 - SE 1: ruša in vrhnja zemljena plast, SE 2: zemljena plast, SE 3: lapornate plošče, SE 4, 5: grobna jama s polnilom, SE 6: ilovnata plast, SE 7: kamnita geološka osnova (risba: Ana Hawlina). Slika 3: Pogled na grobno jamo pod lapornatimi ploščami (foto: Miha Mlinar, fototeka Tolminskega muzeja). st ud ia universitatis he re d it at i st u d ia u n iv er si ta t is h er ed it a t i, le t n ik 5 (2 01 7) , š t ev il k a 2 40 profilu jame so bili nad lapornato ploščo odkriti še odlomki enoročajnega vrča. Ogledalo je ženski simbol, ki je s svojo odsev- ajočo površino podloga študiju simbolike znan- ja, spoznanja in modrosti.9 Prenosna ogledalca (zrcalca) predstavljajo nepogrešljiv del ženske- ga toaletnega pribora in so bila v antiki izdelana predvsem iz srebra ali brona, veliko manj je bilo svinčenih. Majhna zrcala s trakastim svinčenim okvirjem in notranjosti iz stekla so znana že od zgodnje cesarske dobe dalje. Okvirji so bili po navadi dodatno okrašeni, lahko tudi z napisi, kar verjetno kaže tudi na njihovo apotropejsko funkcijo. Tudi edinstveni primerek z Mosta na Soči (kat. št. 1) je po zunanji površini okrašen z geometrijskim okrasom. Slika 4: Svinčen okvir zrcalca iz žganine groba (foto: M. Mlinar, fototeka Tolminskega muzeja). Svinčeni okvirji zrcalc so značilni predvsem za drugo polovico 3. in 4. stoletje n. št. in so veza- ni na široko območje med Malo Azijo, srednjo Evropo in Mediteranom, veliko jih je bilo od- kritih tudi na balkansko-panonskem prostoru.10 Glede na analizo grobnih pridatkov je jasno, da so bila svinčena zrcalca značilen pridatek znotraj ženskih grobov,11 hkrati pa so to lahko tudi na- 9 Jean Chevalier, Alain Gheerbrant. Slovar simbolov. Miti, sanje, liki, običaji, barve, števila (Ljubljana: Mladinska knjiga, 1993), 401–402. 10 Primerjaj Dragana Spasić, “Antička olovna ogledala iz Narodnog muzeja u Požarevcu = Antique Lead Mirrors from the National Museum in Požarevac.” Viminacium 10, (1995), 29–68. 11 Tudi glede na opravljeno antropološko analizo gre verjetno za žens- ki pokop. jdbe iz kultnih zakopov, ki so bili v povezavi z ženskimi božanstvi, Hero, Venero ali Nimfo.12 Glede na razprostranjenost in časovno umestitev se domneva, da je izvor svinčenih zrcalc potre- bno iskati na podonavsko-balkanskem prostoru, od koder so se razširjali proti Nemčiji na eno in proti Krimu na drugo stran. Zrcalca okrogle ob- like, kot je primerek z Mosta na Soči, so značil- na predvsem za 3. in 4. stol. n. št. in so vezana na bližnja italska območja, saj jih je največ bilo od- kritih prav v Ogleju.13 V Sloveniji je takih najdb malo. Svinčenemu okvirju mostarskega zrcalca je po velikosti in okrasu povsem primerljiv okro- gel okvir iz posavskega Nevioduna.14 Glede na primerjave okrasne motivike zunanje površine je mogoče, da so te najdbe tudi na akvilejski pros- tor prišle iz Panonije, morda že v zadnjih de- setletjih 2. stoletja.15 Na širokem severoitalskem prostoru med Milanom, Padom in Trentom pa so bili okrogli svinčeni okvirji zrcalc sicer odkri- ti predvsem v grobovih 4. ali celo zgodnjega 5. stoletja n. št.16 Oljne svetilke ali oljenke so bile osnovno svetilo za osvetlitev bivališč za časa Rimljanov. Prav pogoste so v grobovih, kjer so pokojnemu razsvetljevale večno temo. Veliko jih je bilo od- kritih tudi na Mostu na Soči, tako znotraj nasel- bine kot tudi grobišča.17 Uporaba poznih pečat- 12 Giulia Baratta, “Ars plumbaria Sardiniae? Gli specchietti in piom- bo del Museo Archeologico G.A. Sanna di Sassari: appunti preli- minari per un catalogo generale,” V L‘Africa romana, I luoghi e le forme dei mestieri e della produzione nelle province africane, Atti del XVIII Con- vegno di Studio, ur. Marco Milanese, Paola Ruggeri, Cinzia Vismara, (Roma: Carocci 2010), 1155; Uboldi, Marina. “Specchietti simbolici in vetro e piombo dalle necropoli milanesi dell ‘Università Cattoli- ca e di via Madre Cabrini.” V Archeologia classica e post-classica tra Ita- lia e Mediterraneo. Scritti in ricordo di Maria Pia Rossignani. Contribu- ti di archeologia 8, ur. Silvia Lusuardi Siena et al., 97–106 (Milano: Vita e Pensiero, 2016). 13 Maurizio Buora, Magnani, Stefano. “Cornici in piombo per spec- chi da Aquileia e dal suo territorio.” Instrumentum 41, (2015), 17. 14 Sonja Petru, Peter Petru. Neviodunum (Drnovo pri Krškem). Katalogi in monografije 15 (Ljubljana: Narodni muzej Slovenije, 1978), 67, T. 22: 19. 15 Buora, Magnani, “Cornici in piombo per specchi da Aquileia e dal suo territorio,” 17. 16 Corti, Carla 2016. “Cornici in piombo per specchi: nuovi ritrova- menti dall ’Aemilia.” Quaderni Friulani di Archeologia 25, (2015), 192. 17 Miha Mlinar, Verena Perko, Beatrice Žbona Trkman 2015: “Rimskodobne oljenke z Mosta na Soči: naselbina, grobišče II, naj- dišče Repelc.” Goriški letnik 37–38 (2013–2014): 115–123. st ud ia universitatis he re d it at i r im sk i g ro b z z rc a lc em z l ip ič a r je v eg a v rt a n a m o st u n a s o č i 41 nih oljenk z odprtim kanalom vrste Loeschcke X oz. Buchi X, kakršna je bila fragmentarno od- krita znotraj žganega groba z Lipičarjevega vrta na Mosta na Soči (kat. št. 3), gre lahko v 3. in 4. stoletje.18 To nakazuje npr. oljenka iz groba 8 z grobišča Javor pri Dolnjem Zemonu19 kot tudi primerljive najdbe z rimskodobnega grobišča na desnem bregu Idrijce na Mostu na Soči.20 Steklene jagode so značilen pridatek žen- skih grobov, a so datacijsko precej neobčutljive.21 Primerljive dvo in veččlenaste sodčaste jagode ter modre bikonične jagode, kakršne so bile od- krite v grobu z Lipičarjevega vrta (kat. št. 5), se lahko namreč pojavijo že v grobovih iz 2. polov- ice 2. stoletja,22 lahko jih dobimo v poznorim- skih grobovih, kot kažejo npr. najdbe z grobišča Pristava na Bledu,23 ali celo v zgodnjesrednje- veških kontekstih.24 Zaradi nekaterih grobnih pridatkov, ki so lahko bili v skoraj nespremenjenih oblikah v up- orabi daljše časovno obdobje (steklene jagode, oljenka), je časovna opredelitev te grobne celote lahko problematična. Predvsem glede na najd- bo svinčenega okvirja zrcalca pa jo verjetno lah- ko umestimo na konec 3. ali v 4. stoletje. Na os- 18 Primerjaj: Janka Istenič, Poetovio, zahodna grobišča I. Grobne celo- te iz Deželnega muzeja Joaneuma v Gradcu = Poetovio, the western ceme- teries I. Grave-Groups in the Landesmuseum Joaneum, Graz. Katalogi in monografije 32 (Ljubljana: Narodni muzej Slovenije, 1999), 153, 157; Verena Vidrih Perko, Aleksandra Nestorović, Ivan Žižek. Ex Oriente Lux: Roman lamps from Slovenia. 4th International Congress of ILA on Lamps ( Ptuj: Pokrajinski muzej Ptuj Ormož, 2012). 19 Jana Horvat, Beatrice Žbona Trkman. “The 3rd century military equipment in south-western Slovenia.” V: ur. Jana, Horvat. The Ro- man army between the Alps and the Adriatic. Opera Instituti Archaeo- logici Sloveniae 31 (Ljubljana: ZRC SAZU, Inštitut za arheologijo, Založba ZRC, 2016), 114. 20 Mlinar, Perko, Žbona Trkman, “Rimskodobne oljenke z Mosta na Soči: naselbina, grobišče II, najdišče Repelc,” 118–120, kat. št. 12, 15, 17. 21 Primerjaj Vladimira Bertoncelj Kučar, “Nakit iz stekla in jantarja.” Arheološki vestnik 30, (1979), 257. 22 Claudia Casagrande, “L’età Romana.” V: Belluno. Storia di una pro- vincia dolomiticha. Dalla preistoria all ’epoca Romana 1, ur. Paolo Con- te, 217–322 (Udine: Forum, 2013), 274, sl. 57. 23 Timotej Knific, “Pridatki iz ženskega groba.” V: Od Rimljanov do Slo- vanov. Predmeti, ur. Polona Bitenc, Timotej Knific (Ljubljana: Naro- dni muzej Slovenije, 2001), kat. št. 124. 24 Polona Bitenc, “Ogrlice.” V: Od Rimljanov do Slovanov. Predmeti, ur. Polona Bitenc, Timotej Knific, (Ljubljana: Narodni muzej Sloveni- je, 2001), kat. št. 277. novi dejstva, da je bil pokop žgan in izveden še povsem v železnodobni tradiciji,25 je verjetnejša datacija konec 3. stoletja. V 4. stoletju so nam- reč že pričeli postopno opuščati obred sežiganja pokojnih na grmadi in s tem pokop sežganih ko- sti, kar je bilo z uvedbo krščanstva ob koncu 4. stoletja dokončno prepovedano. Slika 5: Poskus rekonstrukcije ogrlice iz steklenih jagod (foto: M. Mlinar, fototeka Tolminskega muzeja). Zaključek Na parc. št. 949, k.o. Most na Soči na Mostu na Soči (Lipičarjev vrt) je bil med arheološkim do- kumentiranjem ob izkopu za temelj betonske- ga droga raziskan rimskodoben žgan grob, ki ga glede na pridatke (svinčen okrogel okvir zrcala, fragmentarno ohranjena lončena pečatna oljen- ka, odlomki vrča, steklene jagode ogrlice) lahko opredelimo verjetno na konec 3. ali v 4. stoletja n. št. Prvi znani podatek o arheoloških najd- bah z Lipičarjevega vrta je iz leta 1960, ko so pri urejanju obcestnega jarka nasproti Žagar- jeve hiše (Most na Soči 78) odkrili delno un- ičen žgan grob.26 Tradicija pokopavanja na tem 25 Grobna jama je bila pokrita z lapornatimi ploščami, tako kot velika večina starejšeželeznodobnih grobov z Mosta na Soči. Žganina je bila posuta na dno grobne jame, žare ni bilo. 26 Marija Rutar, Most na Soči. Varstvo spomenikov 8 (1960/1961), 229; Drago Svoljšak, “Kronologija raziskovanj s topografskimi podat- ki.” V: Gabrovec, Stane, Drago, Svoljšak. Most na Soči (S.Lucia) 1. Katalogi in monografije 22 (Ljubljana: Narodni muzej Slovenije, 1983), 34.V poročilu je Marija Rutar (1960–1961: 229) zapisala, da je to parcelo že prekopal tržaški raziskovalec Carlo Marchesetti, na topografski karti (Drago Svoljšak, “Kronologija raziskovanj s to- pografskimi podatki,” Sl. 18) pa je prostor označeno kot neraziskan. st ud ia universitatis he re d it at i st u d ia u n iv er si ta t is h er ed it a t i, le t n ik 5 (2 01 7) , š t ev il k a 2 42 prostoru je železnodobna, saj se območje nahaja znotraj areala prostranega železnodobnega gro- bišča. Rimljani so že v času romanizacije osno- vali svoje pokopališče na desnem bregu Idrijce, zunaj naselbine.27 S tem so poskusili izkoreniniti tradicijo pokopavanja na levem bregu Idrijce, kar jim je očitno le delno uspelo, ker je lokalno preb- ivalstvo tam še vedno posamično pokopavalo svoje pokojne.28 Na to kaže tudi odkritje groba z Lipičarjevega vrta.29 Čeprav je bil pokop izveden že stoletja po romanizaciji širšega prostora, je po- trebno poudariti, da je iz obredja razvidno izrazi- to upoštevanje lokalnih, globoko zakoreninjenih posoških kulturnih vzorcev, ki so morda še odsev železnodobnih navad. Pokop je bil žgan, žganina je bila položena neposredno na dno grobne jame, brez uporabe žare, grob pa je bil prekrit in delno obdan z lapornatimi ploščami. Odkritje rimskodobnega groba z Lipičarje- vega vrta kaže, da je ta prostor na levem bregu Idrijce na Mostu na Soči verjetno arheološko še povsem nepregledan in je, kot lahko domne- vamo glede na veliko globino vkopa za grobno jamo, ostal tudi nepoškodovan. V bližini odkrit- ja obravnavanega groba je velika možnost obsto- ja neraziskanih železnodobnih in rimskodob- nih grobov; predvsem slednji bi bili so za študij razumevanja prepleta lokalne in rimske kulture še kako zanimivi. Katalog najdb 1. V kalup odlit svinčen okvir zrcala okrogle oblike, ob zunanjem in notranjem robu traku sta dve obrobi z motivom poševnih črt, zrcalcu pripadajo še drobci 27 Svoljšak, Žbona Trkman. “Načini pokopa v prazgodovini Po- sočja.”87–89. 28 Marchesetti, “Scavi nella necropoli di S. Lucia presso Tolmino,” 3–320; Mlinar “Most na soči (S. Lucia di Tolmino): a century after Carlo Marchesetti,” 325–338. 29 Glede na lego obravnavanega groba in odkritij ostalih rimskodob- nih grobov z ledine Repelc (prim. Mlinar, Nove zanke svetolucijske uganke. Arheološke raziskave na Mostu na Soči 2000 do 2001; Mlinar “Most na soči (S. Lucia di Tolmino): a century after Carlo Marche- setti,” 325–338), lahko glavnino rimskodobnih grobov domneva- mo na najnižji rečni terasi Idrijce, medtem ko je središčni del sta- rejšeželeznodobnega grobišča obsegal predvsem drugo idrijsko teraso. konveksnega stekla. Zun. pr. 5,3 cm, notr. pr. 3,7 cm, db. 0,1 cm; inv. št. TM 2483. 2. Železna trakasta pločevina z dvema luknjama, morda rezilo noža. Dl. 11,4 cm, š. do 3,3 cm; inv. št. TM 2484. 3. Odlomki gornjega dela z delom ročaja in dna enoročajnega vrča peščene barve. Rek. pr. ustja 5,2 cm, rek. pr. dna 5 cm, inv. št. TM 2485. 4. Odlomki gornje ploskve in del dna keramične pečatne oljenke opečnate barve, verjetno vrste Loeschcke Xc. Ohr. dl. 8 cm, v. 3,9 cm; inv. št. TM 2486. 5. Steklene jagode ogrlice. V celoti ohranjenih 46 jagod iz modre in prozorne steklene paste s pozlato, od teh je 7 bikoničnih modrih jagod, 1 cevasta modra jagoda, 1 drobna jagoda kvadraste oblike z modrimi, belimi in rdečimi črtami ter pozlačene eno in dvočlenaste sodčaste jagode. Pr. jagod od 0,3 do 0,8 cm; inv. št. TM 2487. Povzetek Na Mostu na Soči so leta 2016 arheologi Tolminske- ga muzeja na levem bregu Idrijce, na območju železno- dobnega grobišča, raziskali žgan rimski grob, ki ga na osnovi pridatkov (svinčeni okvir zrcalca, odlomki kera- mične oljenke, steklene jagode, odlomki enoročajnega vrča) lahko opredelimo na konec 3. stol. n. št., lahko pa je tudi mlajši. Grob je eden redkih rimskih grobov, ki je bil odkrit na prostoru železnodobnega grobišča, saj so si Ri- mljani organizirali svoje pokopališče na desnem bregu Idrijce. Lokalno prebivalstvo očitno ni povsem prekini- lo s tradicijo pokopavanja na tem prostoru, prav tako je zakoreninjenost železnodobne tradicije razvidna tudi v načinu pokopa in grobne konstrukcije. Abstract In 2016 the Tolmin museum archaeologists excavated ro- man cremation grave at the place of Iron Age necropolis on the left bank of Idrijca river. On the base of the grave goods (lead mirror frame, fragments of the oil lamp, glass beads, fragments of a jug) it can be dated to the end of the 3rd century AD, but it could be also younger. A grave is one of the rare roman graves discovered within Iron Age cemetery, because the Romans organized their own st ud ia universitatis he re d it at i r im sk i g ro b z z rc a lc em z l ip ič a r je v eg a v rt a n a m o st u n a s o č i 43 Tabla 1 graveyard on the right bank of Idrijca river. The local pop- ulation obviously not fully terminated with the tradition of burying theirs on the left bank of Idrijca river; the Iron Age tradition can be also seen from the type of burying and the form of a grave construction. st ud ia universitatis he re d it at i st u d ia u n iv er si ta t is h er ed it a t i, le t n ik 5 (2 01 7) , š t ev il k a 2 44 Literatura Baratta, Giulia. “Ars plumbaria Sardiniae? Gli specchietti in piombo del Museo Archeologico G.A. Sanna di Sassari: appunti preliminari per un catalogo generale,” V L‘Africa romana, I luoghi e le forme dei mestieri e della produzione nelle province africane, Atti del XVIII Convegno di Studio, ur. Marco Milanese, Paola Ruggeri, Cinzia Vismara, 1151–1168. Roma: Carocci 2010. Bertoncelj Kučar, Vladimira. “Nakit iz stekla in jantarja.” Arheološki vestnik 30, (1979): 254–277. Bitenc, Polona. “Ogrlice.” V: Od Rimljanov do Slovanov. Predmeti, ur. Polona Bitenc, Timotej Knific, 277, Ljubljana: Narodni muzej Slovenije, 2001. Buora, Maurizio. Magnani, Stefano. “Cornici in piombo per specchi da Aquileia e dal suo territorio.” Instrumentum 41, (2015): 15–24. Casagrande, Claudia. “L’età Romana.” V: Belluno. Storia di una provincia dolomiticha. Dalla preistoria all’epoca Romana 1, ur. Paolo Conte, 217–322. Udine: Forum, 2013. Chevalier, Jean. Alain Gheerbrant. Slovar simbolov. Miti, sanje, liki, običaji, barve, števila. Ljubljana: Mladinska knjiga, 1993. Corti, Carla 2016. “Cornici in piombo per specchi: nuovi ritrovamenti dall’Aemilia. ” Quaderni Friulani di Archeologia 25, (2015): 189–194. Gabrovec, Stane. Drago, Svoljšak. Most na Soči (S.Lucia) 1. Katalogi in monografije 22, Ljubljana: Narodni muzej Slovenije, 1983. Guštin, Mitja. Posočje v mlajši železni dobi = Posočje in der jüngeren Eisenzeit. Katalogi in monografije 27, Ljubljana: Narodni muzej Slovenije, 1991. Horvat, Jana., Beatriče Žbona Trkman. “The 3rd century military equipment in south- western Slovenia.” V: ur. Jana, Horvat. The Roman army between the Alps and the Adriatic. Opera Instituti Archaeologici Sloveniae 31, 99–120. Ljubljana: ZRC SAZU, Inštitut za arheologijo, Založba ZRC, 2016. Istenič, Janka. Poetovio, zahodna grobišča I. Grobne celote iz Deželnega muzeja Joaneuma v Gradcu = Poetovio, the western cemeteries I. Grave-Groups in the Landesmuseum Joaneum, Graz. Katalogi in monografije 32, Ljubljana: Narodni muzej Slovenije, 1999. Knific, Timotej. “Pridatki iz ženskega groba.” V: Od Rimljanov do Slovanov. Predmeti, ur. Polona Bitenc, Timotej Knific, Ljubljana: Narodni muzej Slovenije, 2001. Maggi, Paola. Beatriče Žbona Trkman 2007: “Tra Natisone e Isonzo: il territorio in età romana.” V: Le valli del Natisone e dell‘Isonzo tra Centroeuropa e Adriatico, ur. Monica Chiabà, Paola Maggi, Chiara Magrini, 59–77. Studi e ricerche sulla Gallia Cisalpina 20, S. Pietro al Natisone: Quasar, 2007. Marchesetti, Carlo. La necropoli di S. Lucia presso Tolmino, scavi del 1884. Trieste: Tipografia del Lloyd Austriaco, 1886. Marchesetti, Carlo. “Scavi nella necropoli di S. Lucia presso Tolmino.” Bollettino della Società Adriatica di Scienze Naturali in Trieste 15, (1893): 3–320. Mlinar, Miha. Nove zanke svetolucijske uganke. Arheološke raziskave na Mostu na Soči 2000 do 2001. Tolmin: Tolminski muzej, 2002. Mlinar, Miha. “Most na soči (S. Lucia di Tolmino): a century after Carlo Marchesetti.” V: Carlo Marchesetti e i castellieri 1903 – 2003. Atti del Convegno Internazionale di Studi. Castello di Duino (Trieste), 14-15 novembre, Fonti e studi per la Storia della Venezia Giulia, ur. Emanuela Montagnari Kokelj, 325–338, Trieste: Editreg, 2005. Mlinar, Miha., Rok Klasinc, Martina Knavs. “Zaščitne arheološke raziskave na Mostu na Soči leta 2001. Najdišča Maregova guna, Štulčev kuk in Plac.” Arheološki vestnik 59 (2008): 189–208. st ud ia universitatis he re d it at i r im sk i g ro b z z rc a lc em z l ip ič a r je v eg a v rt a n a m o st u n a s o č i 45 Mlinar, Miha., Verena Perko., Beatriče Žbona Trkman. 2015: “Rimskodobne oljenke z Mosta na Soči: naselbina, grobišče II, najdišče Repelc.” Goriški letnik 37–38 (2013–2014): 115–123. Petru, Sonja., Peter Petru. Neviodunum (Drnovo pri Krškem). Katalogi in monografije 15. Ljubljana: Narodni muzej Slovenije, 1978. Rutar, Marija. Most na Soči. Varstvo spomenikov 8 (1960/1961): 229. Spasić, Dragana. “Antička olovna ogledala iz Narodnog muzeja u Požarevcu = Antique Lead Mirrors from the National Museum in Požarevac.” Viminacium 10, (1995): 29– 68. Svoljšak, Drago. “Kronologija raziskovanj s topografskimi podatki.” V: Gabrovec, Stane., Drago, Svoljšak. Most na Soči (S.Lucia) 1. Katalogi in monografije 22, Ljubljana: Narodni muzej Slovenije, 1983. Svoljšak, Drago. “Most na Soči (S. Lucia) I. Zgodovina raziskovanj in topografija = Storia delle ricerche e topografia.” V: Gabrovec, Stane., Drago, Svoljšak. Most na Soči (S.Lucia) 1. Katalogi in monografije 22, Ljubljana: Narodni muzej Slovenije, 1983. Svoljšak, Drago. “Posočje v bronasti dobi. ” Arheološki vestnik 39/40 (1988/89): 367– 386. Svoljšak, Drago. “Zametki urbanizma v železnodobni naselbini na Mostu na Soči.” Arheološki vestnik 52 (2001): 131–138. Svoljšak, Drago., Beatrice Žbona Trkman. “Načini pokopa v prazgodovini Posočja.” V: Materiali 20 (1985): 87–89. Teržan, Biba., Neva Trampuž. “Prispevek h kronologiji svetolucijske skupine.” V: Arheološki vestnik 24, (1973): 416–460. Teržan, Biba., Francesca Lo Schiavo., Neva Trampuž Orel. Most na Soči (S. Lucia) 1. Katalogi in monografije 23/1 , Ljubljana: Narodni muzej Slovenije, 1984. Teržan, Biba., Fulvia Lo Schiavo, Neva Trampuž Orel. Most na Soči (S. Lucia) 2. Katalogi in monografije 23/2, Ljubljana: Narodni muzej Slovenije, 1985. Uboldi, Marina. “Specchietti simbolici in vetro e piombo dalle necropoli milanesi dell‘Università Cattolica e di via Madre Cabrini.” V Archeologia classica e post- classica tra Italia e Mediterraneo. Scritti in ricordo di Maria Pia Rossignani. Contributi di archeologia 8, ur. Silvia Lusuardi Siena et al., 97–106. Milano: Vita e Pensiero, 2016. Vidrih Perko, Verena. Aleksandra Nestorović, Ivan Žižek. Ex Oriente Lux: Roman lamps from Slovenia. 4th International Congress of ILA on Lamps. Ptuj: Pokrajinski muzej Ptuj Ormož, 2012.