T if Al Izhaja 1. in 15. dne vsakega mesca, in velja za celo leto S gold. nO ki-., za pol leta 1 gold. 30 kr. Tečaj V. V LJubljani 1. marca 1865. List 5. spevana svetima aposteJjnoma slovenskima hmevnu. i ■i aro I Mlinar. r i am Dve svet - li zvez - di sve - ti - te Na ne - bu f l ll l J >J I I »J J J mm^immmMm nam Sl mogli pričakovati svoje stare dneve; vendar niso gospodje šolski po- pomočniki v naši okolici, ako primerjamo učiteljeve dohodke, tako slabo plačani, kakor pravijo. — Učitelji pri nas živimo večidel od prostovoljnih darov, koje nam srenja daje v zernji, vinu, i. t. d. Je letina slaba, tudi slabo shajamo, ker imamo le malo terdno določenih dohodkov. Svojim pomočnikom pa dajemo določno 30 do 40 gold., in še več letne gotovine, pa jih tudi preskerbujeino z vsemi za vsakdanje življenje potrebnimi rečmi. Dobivajo strošek, kakega sami imamo, pro- sto stanovanje, hišno orodje, posteljo, svečavo, kurjavo, perilo, — in vse ure za posebno podučevanje mladine so jim proste, v kojih si tudi dokaj prislužiti morejo. Dobri gospodarji med njimi tudi dobro shajajo. Poznamo mladega učitelja v ptujski okolici, ki si je prihranil že lep denar, — samo da ta gospodič ne hodi po kerčmah in ne pali smo-dek in se oblači po svojem stanu. — Kar dalje zadeva pripomočke za omiko naših mladih učiteljev, smo si tu in tam osnovali okrajne učiteljske knjižnice, v kojih imamo koristnih pedagogičnih knjig za potrebe dovolj. Kjer takih ni, imamo učitelji sami dobre knjige. Gla-sovirjc, izverstne muzikalije imamo skorej povsod, in tudi radi posodimo, ako nas kdo poprosi; samo ta je, da se nekterim mladim gospodom zdi skoro nečast, da bi kaj poprosili, da se nočejo poslužiti marsikterih pripravnih pripomočkov. Za spričbo tega povem, da v nekem našem šolskem okraji izmed pet šolskih pomočnikov samo eden jemlje iz knjižnice knjige in jih čita. *) Dokazati smo hotli s tem dopisom brez zamere, kaj ino kako je med nami učitelji ptujske okolice, in da ni vsemu verjeti, kar se o nas po svelu pravi. Da izverstni nismo, radi spoznamo; pa v vsem iz-verstni ljudje so tudi le ideali. Mladim gospodom pa svetujemo, naj popred, ko se odmenijo za učiteljski stan, dobro premislijo, ali imajo poklic in dobro voljo, da bi prenašali težave, ki so z njim sklenjene. Naj ne izvolijo učiteljskega stanu samo zato, da bi se oprostili vojaščine in le sploh dobro živeli I — Blagovoli nam , „Tovarš", prostorček za ta naš dopis! Lepo prosimo! Z Bogom! France Vnčnik, učitelj pri sv. Barbari za se in svoje verstnike. — V Kobaridu 1864. Pod Matajurjem. A. Žnidarčič. O čerki „r". Pripusti mi, „Tovarš", da ti svoje serčno veselje kteri razodenem nad tistim spisom v tvojem zadnjem listu lansk. tečaja, je čerko „r" izmed samoglasnic pahnil ter ji tisto mesto odkazal, ktero ji tiče. — Zelo me je žalilo , ko sem bral v „Novicah** tisto nedokončano pravdo, v kteri je čerka „r" tirjala, da jo Slovenci med samoglasnice prištejejo, zakaj tirjala je, česar bi ne smela tirjati, ter je stezala svojo roko po lackeni blagu in drugim edino postavnim samoglasnicain vekovečne pravice kratila. — Ošabna je bila in ohola, kakor sraka, ktera se je s tujim, pa-vouovim perjem lepšati mislila, in zato naj bi ji sedaj postavne samoglasnice vse ukradeno perje samoglasnične lepote do čistega po- *) Tudi pri nas ni bolje! Vredn. **) „Tovarš" iz serca rad odkriva misli svojih tovaršev — bodisi učiteljev aji njih pomočnikov ali kterega koli, ki mu je šola in učiteljstvo pri sercu; ve pa tudi dobro, da se že od nekdaj tu pa tam med starjimi in mlajšimi učitelji rada rada vgnjezduje nesloga, ktera pa, žalibog, ne obeta kaj prida, posebno pri učiteljih, kterim je naj bolj treba združenih moči. Vedno resničen pa je stari slovenski pregovor: „Da se resnica prav spozna, je čuti treba oba zvoni". Vredn. pulile, ter jo tako našeškale, da bi si nikoli več ne upala stopiti črez mejo pravične postave. — Neoveržljiva postava človeške pameti je to, da edna ter ista reč ne more imeti ob ednem dve protislovni lastnosti. Tako n. pr. se ne more reči, da eden ter isti človek je ob ednem pameten in nepa-meten, ob ednem pošten in nepošten, ob ednem živ in neživ, i. t. d. Kavno tako se tudi ne more reči, da je edua ter ista čerka „r" ob ednem samoglasna in nesamoglasna!! Postava je taka, in pravde je konec. Kdor želi drugače imeti, naj se s pametjo krega! Iz Primorja. V šolskem letu 1863 je bilo v 422 duhovuijah v goriški, teržaški, porečki in v kerški škofiji 327 katoliških ljudskih šol, in sicer 4 glavne — združene s spodnjo realko —, 15 glavnih šol za dečke, 12 za dekleta, 1 za oba spola, 200 terdno vstanovlje-nih malih šol in 95 ne za terdno vstanovljenih šol. V 85 teh šolah se je podučevalo po laški, v 129 po slaveuski, v 52 laško - slavonski, v 45 laško-nemški in v 16 slavensko-nemško. S temi šolami je bilo združenih 60 obertnijskih šol za dekleta, 2 obertnijski šoli za rokodelske dečke in 156 nedeljskih sol. Za šolo godnih otrok je bilo v 751 krajih 74.204 za vsakdanjo in nedeljsko šolo, iz med kterih jih je hodilo v očitne ljudske šole 34.872. Otrok, ki niso v šolo hodili, je bilo pa 57.331, kterih pa se tudi veliko doma podučuje; vendar jih je po deželi še veliko, ki so brez šole. — Šolskih okrajnih ogledov je bilo 44, duhovnih oskerbnikov 330, katehetov 180, svetnih šolskih oglednikov 217, učiteljev 306, podučiteljev 45, učenic 88, podučenic31, obertnijskih učenic 35, učiteljskih pripravnikov pa 61.— Šolskih hiš je bilo 183 lastnih, 97 najetih in 33 brez plačila pripu-sčenih. Od prejšnjega leta je več 1 glavna šola, 1 mala šola, 6 o-bertnijskih šol, 7 podučiteljev, 3 učenice, 5 obertnijskih učenic in 9 lastnih šolskih hiš. — Povsod se kaže, da učiteljstvo in šolstvo lepo napreduje. Srenje ne pravijo, da ne potrebujejo šol, temuč le tega žele, da bi šole deržava preskerbovala, ne pa srenja iz svoje moči. *) (Po „Sch. B") Iz Celovca. G. Janežičeva „Slovenska slovnica" za domačo in šolsko rabo, — tretjega, popravljenega natisa (1864), — je poterjena za gimnazije in realke. — Prišla je na svitlo tudi učena „Uzajemna slovnica slavjanska". V Pragu 1865. Ta slovnica obsega na kratko šest slovnic, t. j. staroslovensko, rusko, hervaško-serbsko, češko, poljsko in vzajemno slovansko, in napeljuje Slovane do enega književnega jezika. Bog daj, da bi se ž njo kolikar toliko tudi dosegel ta namen! Iz pod Verha. „Tovarš"! menda iz naših krajev še nisi nikoli nič povedal, kako je s šolstvom; pa kako boš kaj zvedil, če ti nihče kaj ne poroči? Poslušaj tedaj! Pri nas imamo že nekaj let stanovitno *) Tako se sploh želi tudi pri nas na Kranjskem, posebno po manj premožnih soseskah. Tudi marsikteremu učitelju bi se velik kamen odvalil od serca, ko bi ga plačevala deržava namesto srenje. vred». šolo, — pa še sedaj ne moremo reči, da bi bila popolnoma vredjena. Olroci hodijo v šolo, kakor se jim ali staršem poljubi — nekleri pridno, večidel pa prav vnemarno. Po leti pravijo, da morajo živino pasti in na polji delati, po zimi pa jim je vreme prehudo ali preslabo, da ne morejo redno v šolo. Učitelj naj se v neredni šoli trudi in trudi, pa vender malo more koristiti, ker se mu nauk nekako ves terga. Po moji misli bi bilo dobro, da bi se pri takih okoliščinah prenaredile šolske ure. Sedaj se podučuje zjutraj od 8. do 10. in popoldne od 2. do 4., kar je nekterim otrokom in staršem zelo neprimerno, bodisi po zimi ali po letu. Slišim, da imajo po več krajih šolske ure dopoldne od 10. do 12., in popoldne od 1. do 3. Tako bi bilo tudi pri nas dobro. Oddaljeni učenci, ki navadno čakajo v šoli popoldanskega nauka, bi potem manj časa potratili in po šoli pripravneje domu hodili, kar je posebno treba po zimi, kedar so kratki dnevi. I'o leti pa bi tudi lahko hodili v šolo tisti, ki morajo živino pasti in na polji delati. Naj bi naši domači gospodje šolski predniki to reč prevdarili in šolske ure bolj primerno vravnali! fl., srenjčan. Iz I^jubljane. Perva vdova, ki jo bode podpirala „družba v pomoč učiteljskim vdovam in sirotam na Kranjskem", je vdova rajnkega učitelja P. Fajfarja v Smartnem pri Kranji. Dobivalo bo 60 gold. in sedaj tudi trije otroci po 15 gold., tedaj 105 gold. na leto. Gotovo lepa pomoč za malo vplačanega denarja. — Tu pa tam so še učitelji na Kranjskem, ki še sedaj ne poznajo dobrotne bratovske družbe, ki bi morda kmali njim ali njihovim bratom učiteljem veliko, veliko koristila. — Tukajšnja hranilnica je „Slovenski Matici" darovala 3000 gold. v b% dolžnih pismih. — V poslednji seji, 14. februarja t. 1., je kupčijska zbornica po predlogu gospoda Horaka učiteljem v mestni glavni šoli pri sv. Jakobu za nedeljsko šolo rokodelskih dečkov dodala 150 gold. Vse to lepo kaže, kako se oživljajo za občni blagor društva, pri kterih imamo blage, domače možake. Slava! — Izpraznjena služba pervega kateheta v tukajšnji c. k. nor-malki, je podeljena čast. g. Jožefu Klemenčiču, dosedanjemu drugemu katehetu, kteri bode tudi učil katehetiko in metodiko v bogoslovji. Na njegovo mesto, kakor se sliši, pa pride g. Franc Boštijančič, duhoven v Ljubljani. — Prav ginljivo so se poslovili g. vodja in g. g. učitelji od svojega prejšnjega pervega g. kateheta , in tako tudi g. katehet pri njih. — V mestni glavni šoli so bili v pretečeni pervi polovici šolskega leta vsakdanji učenci 303, nedeljskih pa je bilo 125, tedaj vkup 428 učencev. — V dekliški glavni šoli č. g. g. Uršulinaric je bilo sedaj z znotranjo in s ponavljavno šolo vred 1036 učenk. Listnica. G. L. B. v P. g.: Ne bodite hudi, da Vašega sostavka ne natisnemo. To reč smo že do zadnjega zernica omlatili. — G. J. L. R.: Hvala! pride drugo. — G. P. Ž. v T.: Zakaj nam ne pošljete obljubljenega spisa? Odgovorni vrednik: Andrej Fraprotnlk. Natiskal' in založnik: Jož. Rudolf Milic.