V OBČINI CENTER BODO NA NEKATERIH OSNOVNIH ŠOLAH DO KONCA LETA USTVARJENI POGOJI ZA STOPENJSKI PREHOD NA CELODNEVNO DELO Kaj pričakujemo od celodnevne osnovne šole Akcija je stekla, kljub temu, dia je še mnogo problemov, ki zavirajo hitrejše uveljavljanje celodnevne šole. V eni zadnjih številk Dogovorov smo v kratkem orisati potek priprav v občini Center za prehod na celodnevno šolo ter kaj je bilo do sedaj storjenega za uresničitev določil srednjeročnega družbenega plana, da bo do konca tega srednjeročnega obdobja vključenih v COŠ najmanj 10% otrok Kaj je celodnevna šola O nalogah in ciljih celodnev-ne osnovne šole smo se lahko v zadnjih letih seznanili v sko-pih oblikah prek sredstev jav-nega obveščanja, predvsem pa s članki v strokovnih revi-jah, glede na to, da še nimamo zakonskih opredelitev za celo-dnevno šolo. Povzeto poveda-no, je COS šola s petdnevnim delovnim tednom, ki dela po predpisanem predmetniku in učnem načrtu, tako da opti-malno združuje vse naloge iz življenja in dela šole, da inte-grira in racionalizira pouk in druge vzgojnoizobraževalne dejavnosti v enovit vzgojnoi-zobraževalni proces. Glede na takšno opredelitev pričakujemo od celodnevne osnovne šole, da bodo vsem učencem zagotovljeni kar naj-bolj izenačeni pogoji, da bodo vzgojnoizobraževalne organi-zacije lahko v večji meri ure-sničevale družbene smotre in bo celoten rezultat dela boljši, da se bo smotmejše izrabljal prosti čas ter da bodo učenci in učitelji pretežni del obvez-nosti opravili v šoli. IO RK SZDL Slovenije je v oktobru preteklo leto obrav-naval potek aktivnosti v ra-zvoju COŠ v naši republiki na podlagi ugotovitev in sklepov koordinacijskega odbora za uvajanje COŠ, ki so bile, da doseženi rezultati kažejo, da je akcija stekla, vendar niso bile v zadostni meri izrabljene vse objektivne možnosti. V šolskem letu 1976/77 je v 30 občinah delovalo 41 celo-dnevnih osnovnih šol, od tega deset popolnih. Z letošnjim šolskim letom pa je dodatno prešlo še 11 šol na celodnevno delo z 90 oddelki, tako da je trenutno v Sloveniji v 34 obči-nah 52 celodnevnih šol s 393 oddelki in v njih je zajetih 9922 učencev, kar predstavlja še ve-dno relativno majhen odsto-tek vseh šoloobveznih otrok v naši republiki. V naši občini bodo v letoš-njem letu izpolnjeni (z dogra-ditvijo ter preureditvijo dose-danjih kapacitet na nekaterih šolah) prostorski pogoji za prehod na celodnevno delo. Pričakujemo, da bo tako mo-goče preiti na novo obliko dela z nekaterimi oddelki nižjih stopenj že v šolskem letu 1978/79, na OS Prule, T. Cufar in Prežihov Voranc. Kljub te-mu, da je že sedaj v oddelke podaljšanjega bivanja vklju-čenih na posameznih šolah že več kot trideset odstotkov otrok, kar bo olajšalo prehod pa bo potrebno odpraviti še celo vrsto problemov, ki se po-javljajo v življenju in delu ce-lodnevne šole, da se bo le-ta hitreje razvijala. Morda bi po dosedanjih iz-kušnjah lahko pri navajanju problematike na prvo mesto postavili vprašanje kadrov. Predvsem primanjkuje šolam učiteljev za razredni pouk ter telesno, tehnično in glasbno vzgojo. Glede na natančno iz-delano organizacijo COŠ, v ka-teri ima vsak učitelj določene naloge v primeru odsotnosti Slovenski kraji in naselja v preteklosti To je naslov likovne razstave v Narodni galeriji, ki bo odprta do sredine marca. Likovna dela znanih slikarjev in amaterjev prikazujejo zgodovino in lepoto naših krajev v letih od 1600 do 1900. Razstavo so pripravili tako, da je zanimiva za najštrši krog obiskovalcev, za skupine pa nudijo strokovno vodstvo. enega ali več učiteljev, nasta-ne vrzel ter prihaja zaradi na-domeščanja do preobremeni-tve ostalih. Drug tak pomemben pro-blem je še vedno pomankanje funkcionalno urejenih prosto-rov in pogojev za telesnovz-gojno dejavnost, pripravo uči-teljev na delo in pripravo ter razdeljevanje obrokov hrane. Nedvomno bo potrebno poi-skati za navedene probleme ustrezne rešitve, če želimo de-jansko dati COS tisto mesto, ki ji pripada, kajti le-ta je v preteklih treh letih pokazala svoje kvalitete. Dejstvo je, da zakon o osnovni šoli ne ustreza potre-bam COŠ, ker ni normiranih in legaliziranih novih oblik de-la. Zato bo potrebno zakon prilagoditi novim oblikam de-la. Oživiti bo nadalje potrebno delovanje koordinaciskih od-borov, ki je v zadnjem letu skoraj docela zamrlo, tako pri uvajanju kot delovanju COŠ. Bolj kot doslej pa bo potrebno tudi sodelovati s samouprav-nimi interesnimi skupnostmi, ki se morajo vključevati v delo celodnevnih osnovnih šol. Prihodnje šolsko leto bo v naši občini prelomno za uvaja-nje celodnevnega dela. v osnovne šole, zato je potrebno že sedaj misliti na razreševa-nje problematike, ki se je po-kazala tam, kjer celodnevna šola že deluje. A. B.