Polemika. »Domoljubu" se zbuja stara nrav. »Domoijubovo" pismo razpravlja v svoji 42. št. o šolstvu, m sicer specijalno o omoženih učiteijicah, ki jim popoinoma odreka možnost uspešnega poucevanja. Kot učiteljica-žena se nikakor ne morem strinjati s takimi nazon. Uasi nihce ne o_reka uciteijevanju vzvisenosti, vendar ni tako, da bi bile za pouk sposobne le asceticno-nabožne in samske učiteijice. Ako se od teh pričakuje, aa naj bi bile predstojmce razriih družb in društev, teaaj bi biia ona izvajanja umestna; a dosiej niso pošiijali starši svojih licera iz tega namena v pripravnico in da je katera gojenka sama tako nanieravaia, se je gotovo rajša posvetila samostanski vzgoji. Kjer si starši žele tako nabožnili učiteljic, naj pošiijajo svoje otroke v redovniške šole; toda posvetnim, oziroma omoženim učiteIjicarn zaradi pobožnosti, ki pa tudi tam, kjer se kaže, ni bila vedno pristna, odrekati zmožnost vzgoje in pouka, je docela krivično. Učiteljica in mati sem ter poznam več sebi enakih, a uprav zaradi tega vse drugače opazujemo nam izročeno šolsko mladež tako, kakor kot dekleta v prvih letih našega službovanja, sedaj pač občutimo, da nadomeščamo v šoli rodno mater, ko večkrat zadostuje en sam pogled, da odkrijemo otrokovo notranjost. Zase vern, da ko zaprem ob pričetku pouka vrata za seboj, me ničesar več ne zanima izvun pouka šol. otrok; truditi bi se morala, da mislim na kaj drugega, celo na varuhinjo lastne, ljubljene dece. — To je poklic, prepričana sem, da ga ima vsaka učiteljica žena, drugače bi ne poučevala, vsaj dolgo ne. In tisti meseci! Cudno se sliši očitanje neizogibnega dopusta. Kaj ga je res toliko, da ga ne zasluži dobra učiteljica? Dopoldne sem učila ponavljalke, zvečer je bil otrok. Več ko tistih obligatnih šest tednov mi niso nikoli dovolili, y enera slučaju še teh nisem imela, a suplirati me je moral največkrat mož, ki se je potrudil, da ni bil uspeh v razredu zato slabejši. Tudi zdravnice, uradnice, postarice na deželi so omožene. Ali se jih zato ne upošteva kot delavke? Neverjetno, da se sme ravno v naš stan vsakdo obregniti, saj ni manj vreden od drugih! Ako ni omožena učiteljica za šolo, kakor ponavlja 23. št. že imenovanega ilsta, tedaj ne bi smela n o b e n a žena delati v javnosti; toda ali je to v sedanjih razmerah mogoče? Socialne potrebe silijo na delo izvun doma skoroda vse žene nižjega in srednjega stanu, torej čemu ravno omož. učiteljici zanikati sposobnost izvrševati svoj stanovski poklic, zakaj bi ravno ta ne smela biti svobodna in samostojna? Kot izobraženka bo menda sama najbolje spoznala, ali je sposobna za aktivno službovanje ali ne, to se je izkazalo že v več slučajih. Zakaj tudi tista zaničljivost v članku o možaželjnosti učiteljic! Naravno je, da misli na možitev vsako zdravo dekle, tudi nabožne učiteljice ne delajo izjeme. Malo je takih, ki se odpovedo prostovoljno možitvi in ne zaradi razmer, in zopet bi ravno te in one učiteljice ne smele radi stan. poklica svobodno slediti prirodnim zakonom ženskega zvanja? To je protinaravno! Ako se pa katera iz raznih vzrokov ne more možiti in se iz prirojeuega žen. altruizma oklene društev ali česa drugega, ni še rečeno, da bi bila zato boljša učiteljica kot razumna žena in iz- kušena vzgojiteljica - mati. Nezakonite, družabne vaške zahteve še niso, hvala Bogu, merilo za klasifikacijo dobrih u č i t e 1 j i c, kar vedo celo brihtnejši šolski otroci. Morda je pa oni članek v zvezi s poštenimi plačanimi po pomoti? — Le brez skrbi! Učitelj, katerega žena je aktivna učiteljica, ima še vedno plačo le — po pometi — zakaj ko bi bila poštena, bi zmogla sedanje cene življenskih j>otrebščin, kar pa še ne bo kmalu. O stanu primernem, ali celo brezskrbnem življenju učitelj. družine se nam samo še sanja. Tudi učitelji bi si ga želeli celo — brez ženine plače, kar bi bilo edino pravilno; mogoče bi se potem še ,,Domoljub" sprijaznil z aktivnimi, omoženimi učiteljicami. Svojih nazorov tudi nikoraui ne vsiljujem, a čast žene-učiteljice po poklicu mi bo vsekdar sveta in njena vzgoja vzor, ako je združena s pravo ljubeznijo Ju mladine. Na eventualne daljne napade seni pripravljena, ker se že iz lastne šol. dobe spominjam, kako visoko sem spoštovala svoje omož. uči*.eljice, ki so bile gospe učiteljice in nič drugega. Učiteljica — žena in mati.